Het rooilijnplan en het bijhorende schattingsverslag worden goedgekeurd.
Voetweg 86 ligt voor een deel van het tracé niet op de juridisch correcte locatie. In het trage wegenplan is opgenomen de weg wettelijk te verplaatsen naar de huidige ligging op het terrein. Na kennisname door de gemeenteraad van het rooilijnplan vond het openbaar onderzoek plaats van 23 juni t.e.m. 23 juli 2025.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
De weg werd in 1883 verlegd. De huidige ligging komt echter niet overeen met de verlegging zoals deze toen werd beslist.
De wijziging kadert in het algemeen belang. De weg is reeds jaar en dag via de huidige ligging bereikbaar en ook zo ook gekend bij de gebruikers. De verlegging verzekert de toegankelijkheid in toekomst. De verlegging heeft geen effect op de toegankelijkheid en verkeersveiligheid.
De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2025 dat de verlegging inderdaad in dienst stond van het openbaar belang en niet strijdig was met het gemeentewegendecreet. Tegelijkertijd gaf ze de opdracht een rooilijnplan op te laten maken.
De gemeenteraad nam op 26/5/2025 kennis van de voorlopige versie van het rooilijnplan. Vervolgens werd een openbaar onderzoek opgestart en werden adviezen opgevraagd bij de Provincie Vlaams Brabant, Agentschap binnenlands bestuur en de Lijn. Het openbaar onderzoek liep van 23/6/2025 tot en met 23/7/2024. Er werden geen adviezen ontvangen.
Er werd 1 bezwaar ontvangen. De eigenaar van het perceel waarop de voetweg verder loopt richting de Veldstraat vroeg de weg op zijn perceel ook te verleggen. Aangezien de weg momenteel toegankelijke is op deze locatie en de eigenaar van het perceel waarnaar de verlegging zou moeten plaatsvinden hier niet meer akkoord gaat, kan niet op deze vraag worden ingegaan. Dit werd reeds besproken tijdens een overleg met de betrokken eigenaars.
Het rooilijnplan en het schattingsverslag bevinden zich in bijlage.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag goed.