De voorzitter opent de zitting op 31/03/2025 om 19:53.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
De raad keurt de wijziging van het huishoudelijk reglement van de begraafplaatsen goed.
Op 15 maart 2024 werd het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging gewijzigd en werd onder andere de bijzetting van urnen van overleden huisdieren mogelijk gemaakt.
De gemeenteraad van 25 maart 2024 ging in dit kader principieel akkoord met de wijziging van het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De relevante bepalingen vervat in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De beslissing dd. 17 januari 2000, 7 november 2013 en 30 mei 2016 houdende goedkeuring van het gewijzigde huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen;
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals gewijzigd tot op heden;
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
De omzendbrief BA – 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten;
De omzendbrief BB 2008/04 van 06 juni 2008 betreffende de wijziging van het Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij het Decreet van 18 april 2008;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2024/1 van 20 september 2024 over de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten ervan;
Alle relevante regelgeving, zelfs indien hier niet nadrukkelijk vermeld;
Art. 1
Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, wordt goedgekeurd met ingang van 1 april 2025.
De raad keurt de verhoging van de subsidie voor de organisatie van een buurtfeest goed en bekrachtigt verder het subsidiereglement voor organisatoren en begeleiders van een vrijetijdsaanbod in Kapelle-op-den-Bos.
Het subsidiereglement voor organisatoren en begeleiders van een vrijetijdsaanbod in Kapelle-op-den-Bos.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41 en 56.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus gemeenten, provincies en OCMW's en latere wijzigingen.
De wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
Het vrijetijdslandschap kent de voorbije jaren een enorme evolutie: er zijn nieuwe noden en behoeften, het verenigingsleven komt meer en meer onder druk te staan en andere organisatoren en begeleiders zorgen mee voor een vrijetijdsaanbod.
Om een antwoord te bieden op dit gegeven, werden de adviesraden anders gestructureerd waarbij niet alleen de verenigingen maar ook individuele aanbieders de kans krijgen het lokaal bestuur te adviseren over het vrijetijdsleven en -aanbod in onze gemeente.
Door deze herstructurering was een nieuwe reglementering m.b.t. subsidies aan de Kapelse verenigingen en aanbieders van een vrijetijdsaanbod noodzakelijk waarbij rekening gehouden werd met de noodzaak om de huidige betrokken subsidiereglementeringen te vervangen door één reglement met:
Na één jaar werking dient dit reglement te worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het college van burgemeester en schepenen stelt nu al voor om de subsidie voor de organisatie van een buurtfeest van 150 euro op te trekken naar 300 euro. De kerngroep van de vrijetijdsraad gaf hiervoor gunstig advies in haar vergadering van 18 februari 2025.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de verhoging van de subsidie voor de organisatie van een buurtfeest naar 300 euro goed.
Art. 2 De gemeenteraad bekrachtigt verder het subsidiereglement voor organisatoren en begeleiders van een vrijetijdsaanbod in Kapelle-op-den-Bos.
Art. 3 De nodige kredieten worden voorzien op de algemene rekening 0709-00/6497000.
Art. 4 Aan de dienst vrije tijd & leren wordt de opdracht gegeven om dit subsidiereglement in 2025 grondig te evalueren en de nodige aanpassingen voor te stellen.
De raad duidt de stemgerechtigde leden aan van de vrijetijdsraad.
Binnen de zes maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad, moeten de adviesorganen opnieuw samengesteld worden, zo ook de vrijetijdsraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende bekrachtiging algemeen reglement adviesraden en huishoudelijke reglementen vrijetijdsraad en omgevingsraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2,40,41 en 56.
Voor het rekruteren van leden voor de vrijetijdsraad werd een open oproep geplaatst in het infokanaal, op de gemeentelijke website, via Facebook en via persoonlijke uitnodigingen aan alle Kapelse verenigingen. Er kwamen 13 kandidaturen binnen. De huidige kerngroep van de vrijetijdsraad stelt voor om deze 13 kandidaturen te aanvaarden zodat alle kandidaten de kans krijgen te participeren in de kerngroep van de vrijetijdsraad.
De gemeenteraad dient de stemgerechtigde leden aan te duiden.
Art. 1 Ter uitvoering van artikel 7 van het huishoudelijk reglement van de vrijetijdsraad, worden de volgende stemgerechtigde leden aangeduid voor de vrijetijdsraad:
Deze leden zijn woonachtig te Kapelle-op-den-Bos of nemen een engagement op in het Kapelse verenigingsleven of vrijetijdsgebeuren of organisaties. Zij maken deel uit van de kerngroep en zijn de stemgerechtigde leden van de vrijetijdsraad.
Art. 2 Deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de kerngroep van de vrijetijdsraad en de verbindingsambtenaren van de vrijetijdsraad.
Binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad dienen de beheersorganen van EVA-vzw de oude pastorie en de bibliotheek opnieuw te worden samengesteld, rekening houdend met de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024.
Het beheersorgaan bestaat enerzijds uit afgevaardigden van de inrichtende overheid en anderzijds uit afgevaardigden van de gebruikersgroep.
Binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad dienen de beheersorganen van EVA-vzw de oude pastorie en de bibliotheek opnieuw te worden samengesteld, rekening houdend met de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024.
De cultuurpactwet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen wordt gewaarborgd.
Het decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 246, dat stelt dat de gemeente altijd over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering beschikt.
De vzw-wet van 27 juni 1921 die de werking van een vereniging zonder winstoogmerk regelt.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025 houdende goedkeuring verdeling mandaten voor beheersorganen van EVA-vzw de oude pastorie en bibliotheek.
De gemeenteraad bekrachtigde in de vergadering van 24 februari 2025 de statuten van EVA-vzw de oude pastorie. Artikel 6 van deze statuten regelt de samenstelling van de algemene vergadering en het beheersorgaan van de EVA-vzw. De vereniging bestaat uit 17 stemgerechtigde leden waarbij de gemeente vertegenwoordigd wordt door één gemeenteraadslid, afgevaardigd door de gemeenteraad en handelend volgens de instructies van de gemeenteraad. Daarnaast worden 16 leden die de gebruikers en de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen, gekozen.
De voordracht van de leden waarborgt dat elke fractie vertegenwoordigd is door de toepassing van het Liso-stelsel, ook bekend als het proportioneel stelsel met voorafname.
De leden van het beheersorgaan van de EVA-vzw zijn identiek aan de leden van het beheersorgaan van de gemeentelijke bibliotheek. Het samen nemen van deze beheersorganen maakt het mogelijk om de aanwezige krachten te bundelen en optimaal in te zetten. Het betekent ook een meer integraal beleid.
De gemeenteraad besliste in de vergadering van 27 januari 2025 over de mandaatverdeling. De invulling van de mandaten vanuit de politieke overheid gebeurt op voordracht van de verschillende politieke fracties. Voor de invulling van de gebruikersgroep werd een open oproep gelanceerd in het gemeentelijk informatieblad, op de gemeentelijke website, via Facebook en door persoonlijke uitnodigingen aan de Kapelse verenigingen, de onderwijsinstellingen en organisatoren van een vrijetijdsaanbod in onze gemeente. Er kwamen geen kandidaturen binnen voor het domein jeugd, de onderwijsinstellingen en het domein gezondheid en bewegen. Deze werden herverdeeld over de andere sectoren. Jeugd is wel vertegenwoordigd vanuit de afvaardiging uit de politieke overheid. Uit de gebruikersgroep zijn twee kandidaten die ex-leerkrachten zijn dus op deze manier is de link met het onderwijs ook aanwezig. Verschillende kandidaten beoefenen een sport dus ook deze sector is hierdoor vertegenwoordigd.
De man/vrouw verhouding is in evenwicht.
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de invulling van de afgevaardigde vanuit de gemeenteraad voor de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Mathias Diricx, burgemeester en schepen van cultuur, met als plaatsvervanger Daan De Doncker, raadslid, worden na geheime stemming aangeduid als gemeentelijk afgevaardigden om deel te nemen aan de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie. De afgevaardigde en zijn plaatsvervanger handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
Mathias Diricx: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Daan De Doncker: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 De hiernavolgende personen worden aangeduid voor de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie vanuit de gebruikersgroep (16 mandaten):
De leden zijn woonachtig in Kapelle-op-den-Bos of zijn betrokken bij het sociaal-culturele leven in Kapelle-op-den-Bos.
Art. 3 De hiernavolgende personen worden aangeduid voor het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie vanuit de politieke overheid (10 mandaten):
Art. 4 Voor de vertegenwoordiging van de gebruikersgroep in het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie kiezen de 16 leden uit de gebruikersgroep 9 leden. De algemene vergadering beslist over de aanstelling van deze leden.
Art. 5 De leden van het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie zijn identiek aan de leden van het beheersorgaan van de gemeentelijke bibliotheek.
De raad keurt de gecoördineerde statuten van EVA-vzw de oude pastorie goed.
De statuten van EVA-vzw de oude pastorie werden verder aangepast aan de nieuwe vzw-wetgeving en werden aangepast waar nodig.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer in het bijzonder artikel 247.
De vzw-wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 waarin de statuten van EVA-vzw de oude pastorie werden bekrachtigd.
De gemeenteraad besliste in vergadering van 20 december 2013 tot de omvorming van vzw de oude pastorie naar een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm, afgekort EVA-vzw de oude pastorie.
De Vlaams minister van bestuurszaken, binnenlands bestuur, inburgering, toerisme en Vlaams beleid gaf goedkeuring aan de gemeenteraadsbeslissing in een schrijven van 6 juni 2014.
Het Wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV) van 2019 vernieuwde het wettelijk kader voor de verenigingen zonder winstoogmerk (vzw’s) en stemde het af op de regels voor vennootschappen. Vzw’s moeten dus hun statuten aanpassen aan het nieuwe wetgevende kader. Bij navraag blijkt dat ook een EVA-vzw zich moet aanpassen.
De algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie keurde op 6 december 2023 de gecoördineerde statuten goed maar er dienden nog een aantal aanpassingen doorgevoerd te worden. Het bestuur van EVA-vzw de oude pastorie stelde in haar vergadering van 6 november 2024 nog een aantal wijzigingen voor en gaf opdracht aan het Vlaams Studie- en Documentatiecentrum voor vzw's om de statuten grondig na te kijken, de nodige aanpassingen door te voeren en de statuten meer te personaliseren.
Op voordracht van het college en met akkoord van het bestuur van EVA-vzw de oude pastorie werd geopteerd om het voorzitterschap van het beheersorgaan toe te wijzen aan de schepen van cultuur en het ondervoorzitterschap toe te wijzen aan een lid uit de gebruikersgroep.
Art. 1 De gecoördineerde statuten van EVA-vzw de oude pastorie - die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - worden bekrachtigd.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid, EVA-vzw de oude pastorie, de coördinator vrije tijd & leren, en de financieel directeur.
Binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad dienen de beheersorganen van EVA-vzw GC de oude pastorie en de bibliotheek opnieuw te worden samengesteld. De EVA-vzw GC de oude pastorie roept de nieuwe leden van de algemene vergadering en van het beheersorgaan van de bibliotheek samen op 23 april 2025 voor de installatievergadering.
Binnen de zes maanden na de installatie van de gemeenteraad dienen de beheersorganen van EVA-vzw de oude pastorie en de bibliotheek opnieuw te worden samengesteld. De EVA-vzw de oude pastorie roept de nieuwe leden van de algemene vergadering en van het beheersorgaan van de bibliotheek samen op 23 april 2025 voor de installatievergadering.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 24 februari 2025 betreffende de bekrachtiging van de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie.
Het besluit van de gemeenteraad van vandaag betreffende de goedkeuring van de statuten van EVA-vzw de oude pastorie.
Het voorstel van het dagelijks bestuur van EVA-vzw de oude pastorie om de installatievergadering van de algemene vergadering en het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie en de gemeentelijke bibliotheek te laten doorgaan op 23 april 2025 met de volgende agenda:
1. Introductie
2. Kennisgeving van de beslissingen van de gemeenteraad dd. 24 februari en 31 maart 2025:
3. Goedkeuring statuten EVA-vzw de oude pastorie
4. Aanvaarding samenwerkingsovereenkomst en afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie
5. Bekrachtiging leden algemene vergadering EVA-vzw de oude pastorie
6. Aanstelling leden beheersorgaan EVA-vzw de oude pastorie en beheersorgaan bibliotheek vanuit de politieke overheid
7. Verkiezing en aanstelling leden beheersorgaan EVA-vzw de oude pastorie vanuit de gebruikersgroep
8. Voorstelling werking en programma EVA-vzw de oude pastorie en de gemeentelijke bibliotheek
9. Bespreking toekomstige werking.
Art.1 De installatievergadering van de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie en het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie en de gemeentelijke bibliotheek gaat door op 23 april 2025 met de volgende agenda:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport i.v.m. de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact.
Kapelle-op-den-Bos ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de voortgang moet jaarlijks voor 1 mei gerapporteerd worden aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Kapelle-op-den-Bos ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de voortgang moet jaarlijks voor 1 mei gerapporteerd worden aan de gemeenteraad. Hiervoor wordt voor elke gemeente een rapport opgemaakt door het Agentschap binnenlands bestuur. Het rapport bevindt zich in bijlage.
In bijlage vindt men ook een analyse van de voortgang.
Hoe dient dit gelezen te worden?
Het doel van het LEKP is om de doelstellingen te behalen op Vlaams niveau. Een gemeente kan op één thema iets meer inzetten en op een ander iets minder.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport ivm de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact
De raad keurt het reglement voor de standhouders die deelnemen aan de organisatie 'Kapelle Feest' ter gelegenheid van 11 juli goed.
Het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos organiseert jaarlijks het feest van de Vlaamse gemeenschap met steun van Vlaanderen Feest.
Kapelse verenigingen kunnen er als standhouder een informatiestand, eet- en/of drankenstand uitbaten.
Het bestaande reglement dient aangepast te worden aan de nieuwe context.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De relevante bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals thans geactualiseerd van toepassing, inzonderheid wat betreft artikel 38.
De gemeenteraad kan de decretale regels aanvullen met bijzondere maatregelen betreffende zijn werking.
Alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald.
De organisatie van het Feest voor de Vlaamse gemeenschap 2025 wordt omwille van de werkzaamheden op het Markplein op het plein aan het JOC georganiseerd. Op deze manier wordt de veiligheid van de deelnemers gegarandeerd. Het reglement dient hieraan aangepast te worden.
Tevens kiest het college van burgemeester en schepenen ervoor om de benaming te wijzigingen in 'Kapelle Feest'.
Zodoende worden de volgende wijzigingen in het reglement doorgevoerd:
Art. 1 Het reglement voor standhouders die deelnemen aan 'Kapelle Feest' ter gelegenheid van 11 juli - dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art. 2 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Het lokaal bestuur neemt deel aan de maand van de markt en voorziet de nodige prijzen - toelichting
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2025 waarin beslist werd om deel te nemen aan de provinciale actie 'maand van de markt'.
Voor de deelname aan de Maand van de Markt 2025 diende de gemeente te voorzien in een prijzenpot.
Er werd beslist om de prijzenpot die vorige jaren voor Kapelle Markt werd voorzien hiervoor te gebruiken. Dit betreft 600 EUR.
Na het sluiten (eind april) van de actie worden de hoofdprijs, 8 Kapellebons van 50 EUR en de 2 gevulde boodschappentassen geloot.
De winnaars worden uitgenodigd om hun prijs op te halen tijdens de feestmarkt van 29 mei 2025.
2 bonnen van 50 EUR worden nog verloot tussen de aanwezige kopers op de feestmarkt zelf. Hiervoor worden nog aparte deelnameformulieren bedeeld (los van de Maand van de Markt).
Het nodige budget wordt voorzien door 600 EUR van het budgetartikel S3O3P3 0500-00/6131999 te verschuiven naar S3O3P3 0500-00/6143001.
Art. 1 De raad neemt kennis van de deelname aan de actie van de provincie 'maand van de markt'.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart.
De coördinatie van de jaarrekening 2024 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 12/02/2025.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 16 januari 2025 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 21 830,85 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 0 euro
De nodige documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2024 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 12 februari 2025 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 3 april 2024.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Nieuwenrode.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De coördinatie van de jaarrekening 2024 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 12 februari 2025.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 20 januari 2025 waarbij de jaarrekening 2024 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 27 271,09 euro
Overschot investeringen: 175 211,44 euro
Exploitatietoelage: 21 196 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2024 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 12 februari 2025 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 3 april 2025.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur en de gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
De coördinatie van de jaarrekening 2024 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 12 februari 2025.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 21 januari 2025 waarbij de jaarrekening 2024 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 1 208,04 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 20 000 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2024 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 12 februari 2025 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 3 april 2025.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad keurt de wijziging van het organogram voor de vorming van de afdeling Mens en de uitbreiding van de afdeling Interne Zaken goed.
De huidige noodzaak om een coördinator voor de afdeling Mens aan te werven.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, titel II.artikel 5.
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017, artikel 161.
Tijdens de SWOT-oefening in november-december 2023, in het kader van de opmaak van de omgevingsanalyse, werd het duidelijk dat het lokaal bestuur heel wat deskundigheid in huis heeft. Ondanks de efficiënte samenwerking binnen teams, blijkt echter uit de feedback van 59% van de medewerkers dat de samenwerking tussen verschillende afdelingen kan worden verbeterd.
Op basis van deze bevindingen nam het lokaal bestuur begin 2024 het initiatief om een grootschalige oefening op te starten met alle medewerkers rond het organogram en het kerntakendebat. Deze oefening loopt nog volop.
Gezien de huidige noodzaak om een coördinator voor de afdeling Burger & Welzijn aan te werven, wenst het lokaal bestuur een tussenstap te nemen zodat een coördinator Mens dit jaar al kan worden aangeworven. Deze tussenstap bestaat uit:
In het huidige meerjarenplan werden de nodige middelen voorzien om deze aanpassing van de organisatie te financieren.
Het plan van aanpak voor het organogram 2025 werd toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie van 10 maart 2025.
Het bijzonder onderhandelingscomité (BOC) gaat akkoord met deze tussentijdse wijziging (protocol 01/2025).
Art. 1 De gemeenteraad keurt de wijziging van het organogram voor de vorming van de afdeling Mens en de uitbreiding van de afdeling Interne Zaken goed.
De raad duidt na geheime stemming een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 april 2022 trad de gemeente toe tot de OFP Prolocus.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
OFP PROLOCUS heeft tot doel op te treden als instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) naar Belgisch recht in de zin van de Wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen (“de Wet”).
Ten minste eenmaal per jaar komt de plenaire algemene vergadering bijeen op een door de raad van bestuur vast te stellen datum op de zetel van OFP PROLOCUS of op een andere in de oproeping te vermelden plaats. Deze jaarlijkse plenaire algemene vergadering wordt in beginsel gehouden nadat de deel-algemene vergaderingen werden gehouden voor de afzonderlijke vermogens Groep Provant en Groep VVSG. De raad van bestuur kan beslissen om deelvergaderingen en plenaire vergaderingen op éénzelfde moment te organiseren indien dit om praktische redenen opportuun is.
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1
Mathias Diricx, burgemeester, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2
Jos Thomas, schepen, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar OFP Prolocus via info@ofpprolocus.be.
Art. 1 De raad keurt de maatschappelijke geledingen goed voor de nieuwe samenstelling van de gecoro.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet er ook een nieuwe gecoro worden bijeengeroepen. De huidige maatschappelijke geledingen dateren van 29 april 2019.
Vooraleer men een nieuwe gecoro kan samenroepen moeten eerst de maatschappelijke geledingen bekend zijn.
Art. 1.3.3 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, die stelt dat er een adviesraad wordt opgericht voor ruimtelijke ordening op het niveau van de gemeente , hierna de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te noemen.
Besluit van de Vlaamse regering dd. 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels. voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Overwegende dat onze gemeente minder dan 10.000 inwoners telt en zodoende minimum drie verschillende maatschappelijke geledingen dient op te roepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te –dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Overwegende dat volgende maatschappelijke geledingen als onderling verschillend beschouwd worden:
Overwegende dat de gemeente opteert om de gecoro samen te stellen uit 12 leden waarvan 5 deskundigen, los van de maatschappelijke geledingen en er zodoende 7 effectieve en 7 plaatsvervangende leden dienen gezocht binnen de maatschappelijke geledingen.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening van Kapelle-op-den-Bos samen te stellen uit 12 leden bestaande uit 7 vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen en 5 deskundigen.
Volgende verenigingen op te roepen om een effectief lid en een plaatsvervanger voor te dragen voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening van Kapelle-op-den-Bos:
De raad neemt kennis van de benoeming en de eedaflegging van de heer Mathias Diricx als burgemeester van de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
Het Ministerieel besluit van Minister van Binnenlandse zaken Hilde Crevits van 10 februari 2025 waarin ze de heer Mathias Diricx benoemde tot burgemeester van de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
De eedaflegging van burgemeester Mathias Diricx in handen van de gouverneur van Vlaams-Brabant Jan Spooren op 3 maart 2025.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Art. 1 De raad neemt kennis van het Ministerieel besluit van 10 februari 2025 en de akte van eedaflegging van 3 maart 2025 van Mathias Diricx als burgemeester van de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
De raad duidt bij geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde en een plaatsvervanger aan voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het feit dat de gemeente aandeelhouder is van Providentia.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de statuten van Providentia;
Overwegende dat de gemeente vennoot is van Providentia;
Overwegende dat het gemeentebestuur vertegenwoordigd is in de algemene vergadering van Providentia;
Overwegende dat ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad een nieuwe afvaardiging moet worden aangeduid om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen:
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1
Edward De Wit, schepen, wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Art. 2
Jos Thomas, schepen, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De plaatsvervanger is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Art. 3
Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie in de gemeente verliest.
Art. 4
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
- Providentia bv via directie@providentia.be
- de betrokkene, voor uitvoering
De raadt duidt een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De gemeente heeft de mogelijkheid om een gemeentelijke afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden voor de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De Gemeentelijke Holding was een Belgische holding opgericht in 1996 en waarvan alle Belgische gemeenten en provinciebesturen aandeelhouder zijn. Op 7 december 2011 besliste een buitengewone algemene vergadering tot de ontbinding van de Gemeentelijke Holding. De vereffening is nog niet afgerond.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Mathias Diricx, burgemeester, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Daan De Doncker, raadslid, aan te duiden als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan avgh@quinz.be.
De raadt duidt een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De aandeelhouders van EthiasCo houden jaarlijks een algemene vergadering.
De gemeente heeft de mogelijkheid om een gemeentelijke afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid :
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de statuten van Ethias;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Edward De Wit, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Jos Thomas, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar algemene.vergadering@ethias.be
De raad duidt een gemeentelijk afgevaardigde en een plaatsvervanger aan op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur en duidt eveneens een kandidaat-lid bestuurder voor de raad van bestuur van Kanaaltochten Brabant.
Gelet op het schrijven van Kanaaltochten Brabant d.d. 16 maart 2025 met het verzoek om voor de periode 2025 - 2030 een gemeentelijke afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden voor het bijwonen van de algemene vergaderingen;
Sedert 1996 is de vzw Kanaaltochten Brabant werkzaam als overleg- en samenwerkingsorgaan voor de bevordering van het toeristisch-recreatieve medegebruik van onze Brabantse kanalen. De gemeente Kapelle-op-den-Bos is lid van deze organisatie;
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de statuten van Kanaaltochten Brabant waarin gestipuleerd is dat de vernieuwing van de mandaten van de algemene vergadering en van de raad van bestuur van deze organisatie samenvalt met de vernieuwing van de gemeente- en provincieraden;
In de statuten van Kanaaltochten Brabant, waarvan de laatste versie op 19/09/2019 in bijlage, is gestipuleerd dat de vernieuwing van de mandaten van algemene vergadering en van bestuursorgaan (= nieuwe naam voor ‘raad van bestuur’) van de organisatie gebeurt na de vernieuwing van de gemeente- en provincieraden.
Het komt aan de aangesloten leden, de gemeenten, het provinciebestuur van Vlaams-Brabant, de waterwegbeheerder en de verenigingen nu toe om hun afgevaardigden opnieuw aan te duiden.
In de loop van de jaren heeft Kanaaltochten Brabant ervoor geopteerd om de mogelijkheid te bieden ook een plaatsvervanger aan te duiden naast de officiële vertegenwoordiger van het bestuur, organisatie of instelling. Deze vervanger kan bij voorziene afwezigheid van de vaste afgevaardigde, aanwezig zijn op vergaderingen en daardoor de continuïteit waarborgen.
Het is de bedoeling dat het huidig bestuursorgaan vervolgens op woensdag 7 mei 2025 de voorgedragen nieuwe afgevaardigden aanvaardt, waarna de nieuw samengestelde algemene vergadering op woensdag 21 mei 2025 (voorlopige datum) een nieuw bestuursorgaan benoemt, dat op zijn beurt een nieuw dagelijks bestuur verkiest.
In bijlage een exemplaar van de statuten en een document waarin de lijst van de huidige leden van de algemene vergadering en van het bestuursorgaan vermeld staan en tevens de modaliteiten voor de vorming van een nieuwe algemene ledenvergadering, bestuursorgaan en dagelijks bestuur.
Het mandaat van een lid van de algemene vergadering (2 vergaderingen per jaar) en van de raad van bestuur (2 à 3 vergaderingen per jaar) is onbezoldigd, maar er is wel een vergoeding voor de vervoerskosten voorzien en per bijgewoonde vergadering voorzien we twee gratis tickets voor deelname aan een boottocht naar keuze.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1
Marie-Paule Van Aken, raadslid, aan te duiden als effectief gemeentelijke afgevaardigde op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2
Jos Thomas, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3
Dirk Hermans, schepen, aan te duiden als kandidaat-lid bestuurder voor de raad van bestuur van Kanaaltochten Brabant.
Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Kanaaltochten Brabant via moens@kanaaltochtenbrabant.be
De Interlokale Vereniging ‘Woonwinkel KLM’ is een samenwerking tussen de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise en 3Wplus vzw.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Meise en Londerzeel en 3WPlus vzw sluiten een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst zonder rechtspersoonlijkheid, onder de vorm van een interlokale vereniging, voor de vorming van een regionaal samenwerkingsverband inzake woonbeleid.
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur vanaf 1 januari 2020. Indien de toegekende subsidies door het Vlaamse Gewest en de Provincie Vlaams-Brabant niet langer
worden toegekend aan de interlokale vereniging, wordt de interlokale vereniging zonder verdere kosten ontbonden.
De interlokale vereniging heeft tot doel:
Het beheerscomité bestaat uit een vertegenwoordiging van elke deelnemer, dus één vertegenwoordiger per gemeente en één vertegenwoordiger van 3WPlus vzw. De
deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, burgemeester of schepenen, daartoe aangeduid door de gemeenteraad.
Door elke gemeenteraad wordt tevens een plaatsvervanger met hetzelfde mandaat afgevaardigd in geval van afwezigheid van de effectieve beheerder. Het mandaat van een
beheerder wordt beëindigd indien de gemeenteraad die hij vertegenwoordigt zijn mandaat intrekt en in dezelfde raadsvergadering zijn vervanger aanduidt.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad duidt Dirk Hermans, schepen, aan als effectief gemeentelijk vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘Woonwinkel KLM’ en dit voor de gehele legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 De gemeenteraad duidt Edward De Wit, schepen, aan als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘Woonwinkel KLM’ en dit voor de gehele legislatuur.
Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan 3Wplus vzw.
De raad duidt na geheime stemming een gemeentelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Vlaamse Waterweg nv aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De aandeelhouders van De Vlaamse Waterweg houden jaarlijks een algemene vergadering.
De gemeente heeft de mogelijkheid om één gemeentelijke afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de statuten van De Vlaamse Waterweg;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Marie-Paule Van Aken, raadslid, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van De Vlaamse Waterweg en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Dirk Robberechts, raadsvoorzitter, aan te duiden als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Vlaamse Waterweg en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar Charley.vallet@vlaamsewaterweg.be
De gemeenteraad duidt een effectief gemeentelijke vertegenwoordiger aan voor de werkzaamheden van de stuurgroep Wijk-werken op te volgen voor de huidige legislatuur.
Aanstelling gemeentelijke vertegenwoordiging en plaatsvervanger stuurgroep Wijk-werken door Igsv Haviland.
De gemeenteraadsbeslissing van 23 oktober 2017 waarbij Haviland wordt aangeduid als coördinator voor het wijk-werken voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
Decreet 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken (6e staatshervorming);
Besluit Vlaamse Regering 29 september 2017 betreffende Wijk-werken;
Sedert 1 januari 2018 maakt het lokaal bestuur gebruik van het Wijk-werken, als opvolger van het voorgaande PWA-systeem. Het Wijk-werken betreft een instrument in het Vlaams activeringsbeleid en is met andere woorden een activeringsmaatregel voor werkzoekenden.
Met de in acht neming van de wettelijke modaliteiten, voorzag het lokaal bestuur bij gemeenteraadsbeslissing dd. 23 oktober 2017 de coördinatorrol te leggen bij de I.G.S.V. Haviland. De Intercommunale Haviland verenigt 31 gemeenten. In dit kader wordt bij gemeenteraadsbeslissing een stuurgroep samengesteld die bestaat uit afgevaardigden per gemeente.
Volgend op de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de wijzigingen inzake mandaten en bevoegdheden die hieruit voortvloeien, verzoekt Haviland te voorzien in een vertegenwoordiger en plaatsvervanger die, voor de duurtijd van de legislatuur, onbezoldigd zetelt in de stuurgroep. De stuurgroep wordt 4x per kalenderjaar bij mekaar geroepen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt volgende kandidaat voorgedragen:
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad duidt Else Vanden Broeck, schepen, aan als effectief gemeentelijk vertegenwoordiger voor de stuurgroep en dit voor de gehele legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 De gemeenteraad mandateert deze vertegenwoordiger voor de werkzaamheden van de stuurgroep op te volgen voor de huidige legislatuur. De afgevaardigde en/of diens plaatsvervanger rapporteert en informeert het college dan wel de Raad inzake deze materie.
Art. 3 Een afschrift van het besluit wordt overgemaakt aan Haviland, dienst Sociale Tewerkstelling.
De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 maart 2025 houdende de goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op woensdag 19 maart 2025 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 maart 2025 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering - woensdag 19 maart 2025 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw.
Het schrijven van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw van 24 februari 2025 aangaande de documenten (werden goedgekeurd op de bestuursvergadering van 19/02/2025) voor de Algemene Vergadering op woensdag 19 maart 2025 om 19u30 in het gemeentehuis van Grimbergen (raadzaal - Prinsenstraat 3).
De agenda voor de Algemene Vergadering omvat volgende agendapunten:
Gelet op onze beslissing d.d. 27 januari 2025 houdende aanduiding van mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid en de heer Dirk Hermans, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het feit dat de eerstvolgende gemeenteraadszitting plaats heeft op 31 maart 2025.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 maart 2025 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op woensdag 19 maart 2025 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw.
Art. 2 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw - patrick.endels@brabantsekouters.be.
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering op woensdag 18 juni 2025 van Intradura goed.
Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 18 juni 2025 en onder meer volgend agendapunt omvat:
* Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura;
Gelet op onze beslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van:
* de heer Dirk Robberechts, voorzitter van de raad, als effectieve vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Intradura
* de heer Daan De Doncker, raadslid, als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Intradura
Art. 1 Het voorstel van statutenwijziging wordt goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos is gemandateerd om het voorstel van de statutenwijziging op de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 18 juni 2025 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4 Een kopie van deze beslissing wordt doorgestuurd naar ann.scheys@intradura.be.
De gemeenteraad verleent positief advies aan het jaaractieplan 2025 van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Elke brandweerzone stelt een meerjarenbeleidsplan op, onder meer op basis van een risicoanalyse. Dit programma wordt opgesteld voor een duur van zes jaar en is vatbaar voor veranderingen. Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het college en goedgekeurd door de zoneraad.
Artikel 23, paragraaf 3 uit de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het jaaractieplan 2025 wordt via een video ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad, zoals verplicht door artikel 23, paragraaf 3 uit de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid: "Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het college en goedgekeurd door de raad. De jaarlijkse actieplannen worden ter advies voorgelegd aan de gemeenteraden van de zone."
Een overzicht van de voornaamste punten in dit jaaractieplan:
De raad keurt de deelname aan Mayors for Peace goed.
Mayors for Peace is een internationaal netwerk van steden en gemeenten. Deze organisatie werd in 1982 opgericht door de burgemeesters van Hiroshima en Nagasaki met als doel om in solidariteit met steden van over heel de wereld te pleiten voor nucleaire ontwapening.
De stad Ieper is ondervoorzitter van het internationale netwerk Mayors for Peace en is de regioverantwoordelijke voor ons land. Ieper vormt zo de brug tussen het hoofdsecretariaat in Hiroshima en de steden die lid zijn in België.
Wereldwijd telt de organisatie 8.389 leden in 166 landen. In België zijn 395 steden en gemeenten lid van het netwerk.
De stad Ieper functioneert op vraag van de burgemeester van Hiroshima als regioverantwoordelijke voor België.
Jaarlijkse herdenking atoomaanval Hiroshima en Nagasaki
Vanuit deze functie heeft de Ieperse burgemeester het initiatief genomen om alle leden van het netwerk op te roepen om deel te nemen aan een gezamenlijk initiatief dat visibiliteit geeft aan het netwerk en dit naar aanleiding van de jaarlijkse herdenking van de atoomaanvallen op de steden Hiroshima en Nagasaki op 6 en 9 augustus.
Een honderdtal Belgische steden en gemeenten nemen deel aan het herdenkingsinitiatief. Concreet hijsen de deelnemende steden en gemeenten de Mayors for Peace vlag op 6 augustus om 8.15 uur. De vlag wordt vervolgens gestreken op 9 augustus om 11.02 uur, exact de twee ogenblikken waarop twee bommen de twee steden vernielden.
Op 6 en 9 augustus 1945 werden beide Japanse steden het slachtoffer van een aanval met een kernwapen. De twee bommen (Little boy, Hiroshima en Fat Man, Nagasaki) maakten vrijwel meteen 140.000 en 70.000 slachtoffers.
Samen met de burgemeesters van Hiroshima en Nagasaki wil het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos stilstaan bij wat de beide Japanse steden is overkomen en samen met hen de internationale gemeenschap oproepen om dringend werk te maken van wereldwijde nucleaire ontwapening. Vandaag telt de wereld immers nog steeds zo’n 15.000 kernwapens die gemiddeld 30 keer de kracht hebben van de bommen die in 1945 zijn ingezet.
Het lokaal bestuur wil jaarlijkse De vlag hijsen aan de ingang van het administratief centrum om deze herdenking kracht bij te zetten.
Kapelle-op-den-Bos wenst deel uit te maken van Mayors for Peace.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de toetreding tot Mayors for Pease goed en engageert zich voor de jaarlijkse bijdrage die hiermee gepaard gaat.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Mayors for Peace.
De raad keurt de afname van de raamovereenkomst voor externe bijstand van de dienst Burgerzaken - afroepen op opdracht 2022/HFB/OP/92038 van de Vlaamse Overheid goed.
De behoefte aan externe ondersteuning tijdens de langdurige afwezigheid van een diensthoofd Burgerzaken.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Op 7 november 2022 gunde de Vlaamse Overheid de opdracht 2022/HFB/OP/92038 'Raamovereenkomst voor een Managed Service Provider (MSP) voor ondersteuning bij diverse opdrachten en door diverse profielen - perceel 3: generieke MSP' aan de firma USG PUBLIC-SOURCING NV, FRANKRIJKLEI 101, 2000 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0823.392.022.
De Vlaamse Overheid treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale voor o.m. de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaams Gewest. In toepassing van artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, is een aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale, vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Deze opdracht werd gesloten op 19 december 2022 en heeft een looptijd van 4 jaar en 6 maanden. De opdracht ging in op 1 februari 2023 en eindigt uiterlijk op 31 juli 2027.
De bepalingen van de opdrachtdocumenten 2022/HFB/OP/92038 (technische omschrijving, contractuele bepalingen, …) en de daarvoor ingediende offerte van de firma USG PUBLIC-SOURCING NV voldoen aan de noden en wensen van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Gelet op de langdurige afwezigheid van een diensthoofd Burgerzaken lijkt het opportuun om gebruik te maken van de opdracht 2022/HFB/OP/92038 'Raamovereenkomst voor een Managed Service Provider (MSP) voor ondersteuning bij diverse opdrachten en door diverse profielen - perceel 3: generieke MSP' van de Vlaamse Overheid.
De externe leverancier, Servantes, beschikt over de benodigde capaciteit die onmiddellijk kan ingezet worden aan marktconforme tarieven. In overleg met de leverancier kan er besloten worden om een beroep te doen op voldoende gekwalificeerd personeel met expertise in het leiden en ondersteunen van een dienst Burgerzaken.
Voor het uitvoeren van deze opdracht door een individuele MSP-kracht worden in eerste instantie 500 werkuren besteld aan het uurtarief 107,65 euro excl. btw, incl. een MSP-vergoeding van 1,40 euro per uur. De opdracht kan binnen het bestaande contract uitgebreid worden met 50%. De werkuren dienen opgenomen te worden tot en met december 2025.
De nodige kredieten, in totaal 53.825 euro excl. btw, worden voorzien op jaarrekening 2025/RIZ/0130-01/6131999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. In geval van uitbreiding van de opdracht zullen extra kredieten worden verschoven.
Voorwaardelijk visum:
Er zijn onvoldoende kredieten voorzien. Er dient een kredietverschuiving of aanpassing van het meerjarenplan te gebeuren.
Gunstig visum 2025/03 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 17 maart 2025
Art. 1 De gemeenteraad keurt de afname van perceel 3 van de opdracht 2022/HFB/OP/92038 van de Vlaamse Overheid voor de ondersteuning van de dienst Burgerzaken goed.
Art. 2 De offerte van USG PUBLIC-SOURCING NV wordt goedgekeurd. Het bedrag voor deze opdracht wordt geraamd op 53.825 euro excl. btw.
Art 3 De nodige kredieten worden voorzien op 2025/RIZ/0130-01/6131999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN met verbintenisnummer G/2025/669.
Art. 4 De financieel directeur verleende haar visum op 17/03/2025.
Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur” wordt vastgesteld. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.
Het decreet lokaal bestuur kent de algemeen directeur een aantal bevoegdheden toe inzake dagelijks personeelsbeheer. Behoudens de decretaal bepaalde bevoegdheden kan het bestuur ervoor kiezen ook andere bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer te bepalen die aan de algemeen directeur worden toevertrouwd.
Bij de start van een nieuwe bestuursperiode, en rekening houdend met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, neemt de raad een nieuwe beslissing om te bepalen wat er onder dagelijks personeelsbeheer en dagelijks bestuur moet worden begrepen. Een goede definiëring van het begrip dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten moet het bestuur in staat stellen om soepel te werken, gelet op de frequentie van vergaderen van de raad en het college / vast bureau.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals actueel toepasselijk.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 41, 56, 170, 271 en 326 tot en met 335 waarbij de bevoegdheid voor het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur exclusief aan de gemeenteraad wordt toegewezen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 22 mei 2014 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.
Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 7 februari 2014 tot wijziging van meerdere Koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet overheidsopdrachten en bepaalde werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 alsook van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, het laatst gewijzigd bij wet van 4 december 2013 tot wijziging van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en tot bekrachtiging van de bepalingen inzake rechtsbescherming van twee koninklijke besluiten genomen met toepassing van artikel 80, derde tot vijfde lid, van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 25 maart 2019 houdende de geactualiseerde afbakening van het begrip “dagelijks bestuur”.
Onder het begrip “dagelijks personeelsbeheer” worden allerlei vormen van individueel personeelsbeheer verstaan welke rechtstreeks voortvloeien uit de toepassing van het personeelsstatuut of eerder genomen college- of vast bureaubeslissingen. Het lokaal bestuur is in 2024 gestart met een traject rond feedback voor alle medewerkers. De rechtspositieregeling werd aangepast op basis van de nieuwe feedbackcyclus. In het dagelijks personeelsbeheer worden deze aanpassingen mee opgenomen.
Voor een vlotte interne werking van de dagdagelijkse uitgaven bestaat de mogelijkheid om bepaalde uitgaven van dagelijks bestuur te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Het komt aan de raad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan. Daarnaast dient de raad te bepalen welke uitgaven niet onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur en wanneer een visum onder voorwaarden kan worden afgeleverd.
Het dagelijks bestuur omvat ook andere topics, zoals de beschrijving van het begrip daden van beheer met de delegatie van de raad aan het college van burgemeester en schepenen, het aanvullend reglement wegverkeer en de delegatie van een aantal retributies.
Samengevat:
Bedragen excl. BTW |
0 EUR tot 2.500 EUR |
2.500 EUR tot 10.000 EUR |
10.000 EUR tot 30.000 EUR |
30.000 EUR tot ... |
Bevoegdheid |
AD |
AD |
CBS |
GR |
WOO |
Aangenomen factuur (BB) |
Aangenomen factuur (BB) + 3 prijsvragen |
Aangenomen factuur + 3 prijsvragen + beslissing CBS/VB + visum |
Procedure OO + visum |
Art. 1. Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur”, als bijlage, wordt vastgesteld.
Art. 2. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.
Art. 3. Volgende reglementen worden opgeheven:
- Retributiereglement op de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens activiteiten van het lokaal bestuur - tot en met 31 december 2025 – beslissing 2022/GR/157
- Retributiereglement voor de deelname aan activiteiten van de vrijetijdsdienst – beslissing 2019/GR/353
Art. 4. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de algemeen directeur, financiële dienst, personeelsdienst en de toezichthoudende overheid.
De raad keurt de partnerschapsovereenkomst en het projectcharter van het Lokaal Partnerschap Lift H5+ goed.
Vanaf 2024 centraliseert Europa Werk en Sociale Economie (WSE) alle middelen sociale inclusie in het project 'Capacity Building Lokale Partnerschappen'. Een unieke kans om kwalitatieve ondersteuning te bieden aan mensen met een multiproblematiek, om hen flankerend te ondersteunen met verschillende hulpverleningspartners om zo deze mensen stappen te helpen zetten richting activering in onze maatschappij.
Vanuit het samenwerkingsverband ‘Tewerkstellingsloket H5’ rond Sociale Economie en Werk werd dit project onderzocht. De gemeenten Meise en Londerzeel vervoegden in dit project de cluster waarbij het werkingsgebied volgende gemeenten omvat: Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel, Meise en Londerzeel.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het project monde uit in een lokaal partnerschap dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB, Europa WSE, Haviland en eerder genoemde lokale besturen.
Dit project moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen. Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject. VDAB en de OCMW’s zijn kernpartners en de werking van dit project vormt een verlengstuk op de reeds aanwezige hulpverlening, door flankeren en intensief samen op weg te gaan met een deelnemer).
Er is door alle betrokken partners reeds veel tijd geïnvesteerd in dit project. Onder meer onderstaande stappen zijn samen gezet:
De volgende stap is het formaliseren van de samenwerking tussen de verschillende betrokken partners. Het betreft de goedkeuring van de partnerschapsovereenkomst en het projectcharter van dit lokaal partnerschap LIFT H5+.
De modaliteiten tussen de verschillende betrokken partners worden daarmee geformaliseerd en de algemene doelstelling inzake het realiseren van een duurzame participatie van personen met een complexe multiproblematiek op de arbeidsmarkt staat hierbij centraal. Het kader rond dit project is uitdagend en veranderlijk. Daarom is het van essentieel belang dat er tussen de partners van LIFT H5+ onderling duidelijke afspraken worden gemaakt, opdat alle aanpassingen aangaande deze samenwerking op een transparante en gedragen wijze kan plaatsvinden, indien vereist. Tevens is dit noodzakelijk om toekomstige samenwerkingen op een comfortabele en constructieve wijze te waarborgen.
In de partnerschapsovereenkomst kan je volgende modaliteiten terugvinden:
In het projectcharter kan je het volgende terugvinden:
De volgende stappen:
De gegevensverwerking, de risico’s dat dit met zich meebrengt en de maatregelen die hiervoor moeten worden genomen, worden de komende periode met alle betrokken partners zo goed mogelijk op punt gezet. Er werd een werkgroep gevormd met enkele deskundigen informatieveiligheid en stuurgroepleden uit het lokaal partnerschap H5+, alsook uit het lokaal partnerschap DAW+. Deze werkgroep buigt zich onder meer over de keuze van rechtsgrond en de mitigerende maatregelen dien het lokaal partnerschap kan nemen om het restrisico aangaande het verwerken van persoonsgegevens zo klein mogelijk te maken en om de werking van het lokaal partnerschap zo conform mogelijk te maken met de wet van de privacy. Het betreft aanpassingen in de JCA en de GEB. LIFT H5+ wordt hier eveneens extra ondersteund door VVSG, Cranium en het GDPR-aanspreekpunt en de projectcoördinator van dit lokaal partnerschap.
Het totale beschikbare budget voor de hele duurtijd van het project wordt weergegeven in volgende tabel
|
ESF (40%) + VCF (30%) |
Cofinanciering VDAB |
Cofinanciering lokaal bestuur |
Totaal |
Projectbudget |
1.145.441,50 |
245.451,75 |
245.451,75 |
1.636.345,00 |
budget per jaar |
190.906,92 |
40.908,63 |
40.908,63 |
272.724,17 |
De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029. Het werkingsbudget voor het partnerschap in 2024 bedraagt 214.101,60 EUR. Dit budget wordt gefinancierd door Europa WSE, Vlaanderen, VDAB en lokale besturen.
De financiering van het werkingsbudget is als volgt:
● Europa WSE: 109.089,67 EUR
● Vlaanderen: 81.817,25 EUR
● VDAB: 40.908,63 EUR
● Lokale besturen: 40.908,63 EUR
Projectpersoneel:
Zoals de instructies van Europa WSE voorzien, hebben we vanuit dit werkingsbudget een raming voorzien van 213.985 EUR aan projectpersoneel in 2024:
• 0,5 VTE begeleider per organisatie voor Arktos, Groep Intro, CAW Halle-Vilvoorde & Randstad Belgium NV
• 0,2 VTE vanuit VDAB
• 0,2 VTE coördinator, opgenomen door Haviland
• 0,1 VTE per lokaal bestuur
Deze formule resulteert in een team met het equivalent van 3 VTE.
Inzet van forfait en budgettaire flexibiliteit
In functie van het lerend en dynamisch karakter van het partnerschap, wordt een jaarlijkse begroting opgesteld door de stuurgroep. Deze begroting laat dan ook toe dat het partnerschap flexibel doch bewust om kan springen met de beschikbare middelen. Het partnerschap stelt alles in het werk om een zo groot mogelijk resultaat te halen binnen het financieel plaatje.
Art 1 De raad keurt de Partnerschapsovereenkomst goed. Een ondertekend exemplaar evenals uittreksel wordt bezorgd aan de teamcoördinator Sociale Tewerkstelling van Haviland, Sander Herbosch.
Art. 2 De raad keurt het Projectcharter goed. Een ondertekend exemplaar evenals uittreksel wordt bezorgd aan de teamcoördinator Sociale Tewerkstelling van Haviland, Sander Herbosch.
Art. 3 De Raad keurt het engagement en de rol die het lokaal bestuur binnen dit lokaal partnerschap opneemt goed.
De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan, voor de verlegging voetweg 83, goed.
Voetweg 83 werd in de praktijk verlegd en op deze locatie verhard, de verlegging werd nooit geofficialiseerd. Om dit in orde te brengen werd nu een rooilijnplan opgemaakt.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De voetweg is gekend onder ‘sentier nr. 83’ over een breedte van 1,65 meter.
De voetweg is gelegen achter de Hogerheistraat.
De feitelijke ligging komt niet overeen met de ligging volgens de Atlas der Buurtwegen.
De ligging zoals aangegeven in de Atlas der Buurtwegen is reeds van voor 01/07/2015 verplaatst
naar de nieuwe ligging. (luchtfoto geopunt.be)
Het nieuwe deel van de voetweg bevindt zich over nieuwe kadastrale nummers met een breedte van 1,65 meter. Deze ligging komt overeen met de feitelijke ligging vandaag op het terrein.
Voetweg 83 werd in de praktijk verlegd en op deze locatie verhard, de verlegging werd nooit geofficialiseerd. Om dit in orde te brengen werd nu een rooilijnplan opgemaakt. Met deze verlegging wordt gegarandeerd dat de weg ook in de toekomst toegankelijk blijft.
Hiermee voldoet de verlegging aan de voorwaarden opgenomen in het gemeentewegendecreet:
Het principe van de verlegging werd reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 30/11/2020 (punt 2020/GR/212).
Het voorlopige rooilijnplan moet, na goedkeuring van de gemeenteraad, onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
De betrokken eigenaren werden reeds gecontacteerd en op de hoogte gebracht van de meer/minderwaarde die op hun perceel van toepassing is en gaven hierover hun akkoord.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het voorlopig rooilijnplan goed.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing, het openbaar onderzoek zal worden opgestart.
De raad verwerpt / gaat akkoord met het aanvullend punt van de N-VA-fractie betreffende het Kerkenbeleidsplan 2025.
Gehoord meneer Geert Van de Voorde, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Ten laatste op 1 juni moet de Kapelse gemeenteraad haar goedkeuring geven over een nieuw Kerkenbeleidsplan. Dit plan moet tot stand komen in overleg tussen de plaatselijke parochies, het bisdom Mechelen, de kerkfabrieken én de gemeentelijke overheid. De gemeentelijke overheid heeft de plicht de kerkfabrieken te ondersteunen wanneer ze niet over de nodige financiële middelen beschikken om hun taak te kunnen uitvoeren. De gemeente is dus ook een belangrijke partner die mee het kerkenbeleidsplan moet goedkeuren. Aan dit plan wordt inmiddels volop gewerkt door alle betrokken actoren.
Het vorige Kerkenbeleidsplan werd opgesteld in maart 2017 en goedgekeurd door de voltallige gemeenteraad, zowel door de toenmalige meerderheid van CD&V en Proka/Spa als door de oppositie In dit plan wordt duidelijk vermeld dat alle kerken op het grondgebied van de gemeente eigendom zijn van de gemeente Kapelle-op-den-Bos. Dit vinden we terug in het plan op:
Blz 5: Sint Niklaaskerk: eigendom van de gemeente Kapelle-op-den-Bos (geel gearceerd)
Blz 11: Sint Martinuskerk: eigendom van de gemeente Kapelle-op-den-Bos (geel gearceerd)
Blz 17: OLV Hemelvaartkerk: eigendom van de gemeente Kapelle-op-den-Bos (geel gearceerd)
Dit Kerkenbeleidsplan kwam in 2017 tot stand na positieve gesprekken tussen alle actoren, zijnde de 3 kerkfabrieken, het bisdom en de gemeente.
In bijlage vinden jullie eveneens een schrijven, gedateerd op 12 februari 2014, terug van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, in de volksmond ‘ het Kadaster’ genaamd. Dit schrijven is gericht aan een plaatselijk notaris na een vraag van het lokaal bestuur. Dit schrijven is eveneens zeer duidelijk en laat geen discussie toe.
Alle 3 de kerken in de gemeente en de pastorie van Ramsdonk en de pastorie van Nieuwenrode zijn eigendom van de gemeente Kapelle-op-den-Bos. Dit al ononderbroken over een periode van bijna 200 jaar, sinds de oprichting van het Kadaster in 1830! Duidelijker kan het niet zijn. (geel gearceerd)
Toch beweerden een aantal kerkfabrieken en een aantal leden van een oppositiepartij tijdens de vorige legislatuur dat zowel de kerk in Ramsdonk als de kerk in Nieuwenrode eigendom zouden zijn van de lokale kerkfabriek. Dit is evenwel volledig in tegenspraak met het goedgekeurde Kerkenbeleidsplan uit 2017 en met het schrijven van het Kadaster uit 2014. Een eigendomstitel konden de beide kerkfabrieken evenwel nooit tonen, waarna de discussie eindelijk ging liggen.
We zijn dan ook zeer verbaasd dat, op de bladzijde 4 in het tijdschrift Kerk & Leven nummer 11 van de parochiale werking Het Anker gepubliceerd op 12 maart 2025, een artikel te zien verschijnen waarbij wordt vermeld dat het religieus erfgoed in Ramsdonk, eigendom is van de kerkfabriek St.-Martinus (geel gearceerd).
Dit is compleet fout.
Wij vragen dan ook dat het lokaal bestuur bij monde van het college van burgemeester en schepenen een schrijven richt naar de 3 betrokken kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur en het Bisdom Mechelen waarin ze nogmaals bevestigen dat de 3 kerken en de 2 pastories eigendom zijn van de gemeente Kapelle-op-den-Bos en dat ook zo dient te worden opgenomen in het op te stellen nieuwe Kerkenbeleidsplan.
Gezien de geplande investeringen van het lokaal bestuur in het religieus vastgoed tijdens deze legislatuur is dit uitermate belangrijk. Als lokaal bestuur investeer je immers niet in de stenen van een ander.
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen richt een schrijven naar de 3 betrokken kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur en het Bisdom Mechelen waarin ze bevestigen dat de 3 kerken in de gemeente en de 2 pastories in Ramsdonk en Nieuwenrode eigendom zijn van de gemeente Kapelle-op-den-Bos en dit ook zo dient te worden opgenomen in het op te stellen Kerkenbeleidsplan.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende communicatie op gemeentelijke kanalen.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De werken op en rond het Marktplein leiden tot regelmatig veranderende verkeerssituaties. Dit vraagt om duidelijke en frequente communicatie naar omwonenden en inwoners.
De voorbije weken zagen we op de Facebookpagina's van CD&V en proKA-Vooruit geregeld updates verschijnen over de werken. Deze updates waren duidelijk, helder en informatief.
Op de officiële communicatiekanalen van de gemeente, die een breder publiek bereiken, bleef diezelfde duidelijke informatie echter uit. De berichten die op de partijpagina’s verschenen, vonden we niet terug op bijvoorbeeld de gemeentelijke Facebookpagina of website.
Daarom heb ik een vraag voor de burgemeester, bevoegd voor communicatie:
- Waarom wordt deze beschikbare informatie niet gedeeld via de officiële communicatiekanalen van de gemeente? Dit zijn de kanalen waarmee je álle inwoners bereikt, niet enkel de eigen achterban.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende gender(on)gelijkheid bij benoemingen.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Voor de derde gemeenteraad op rij hebben we heel wat geheime stemmingen gehouden over afvaardigingen in diverse raden, commissies en besturen. Wat me daarbij opviel, is dat opnieuw een groot aantal van deze mandaten naar mannen gingen, terwijl er weinig vrouwen werden voorgedragen door de meerderheidspartijen.
Om mijn buikgevoel te toetsen, heb ik eens opgelijst hoeveel geheime stemmingen we inmiddels achter de rug hebben en hoe deze mandaten verdeeld zijn tussen mannen en vrouwen.
Zonder rekening te houden met de politieke fracties kom ik op een totaal van 77 mandaten die we tijdens de laatste drie gemeenteraden (inclusief vandaag) hebben toegekend. Daarvan gingen 50 naar een man en slechts 27 naar een vrouw.
De scheve verdeling wordt nog duidelijker wanneer we de oppositiepartijen N-VA en Groen buiten beschouwing laten. Van de mandaten die naar de meerderheidspartijen gingen, werden 48 toegekend aan een man en slechts 21 aan een vrouw. Dat betekent dat bij de meerderheid amper 30% van de mandaten naar een vrouw ging.
Dit staat in schril contrast met het aandeel vrouwelijke verkozenen binnen beide partijen. Bij CD&V is 43% van de verkozenen vrouw, en bij proKA zelfs 60%.
Als jonge, vrouwelijke politica frons ik hierover de wenkbrauwen.
Daarom heb ik een concrete vraag voor beide meerderheidspartijen:
Hoe komt het dat jullie vrouwelijke verkozenen zo ondervertegenwoordigd zijn in de verschillende raden, commissies en besturen?
Dit gaat niet over een detail of een symbolisch gebaar. Als we samen tot een beleid willen komen dat rekening houdt met de specifieke zorgen en noden van vrouwen in onze samenleving, dan moeten vrouwen ook mee aan het roer staan. Vandaag zien we hoe vrouwenrechten wereldwijd steeds vaker onder druk komen te staan. Dit actief tegengaan begint hier, bij de vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek, op élk niveau.
Representatie doet ertoe. Kansen geven doet ertoe. Ik hoop dan ook dat jullie dit ernstig nemen en er in de toekomst werk van maken.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende verkeersveiligheid in Nieuwenrode.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Afgelopen maand werd de zone 30 ingevoerd in het centrum van Nieuwenrode – een uitstekende stap! Dit is een maatregel waarvoor het vorige lokaal bestuur zich sterk heeft ingezet en waarbij ook inspanningen zijn geleverd om de gemeente Meise te overtuigen. De uiteindelijke beslissing werd in het najaar van 2024 genomen door het vorige college van burgemeester en schepenen, en we zijn blij te zien dat deze nu is uitgevoerd.
In het kader van het SAVE-charter, dat onze gemeente ondertekende, zijn we benieuwd welke verdere stappen de nieuwe meerderheid zal zetten om de verkeersveiligheid te verbeteren in Nieuwenrode.
De afgelopen jaren is er al intensief overleg geweest met de gemeente Meise over de herinrichting van de Paddegatstraat. Het doel was om de infrastructuur af te stemmen op de zone 30 en de veiligheid van zachte weggebruikers in Nieuwenrode-centrum te garanderen.
Daarnaast is een ander actiepunt uit het SAVE-actieplan de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Paddegatstraat en Stuiverstraat. Dit zou een veilige fietsverbinding creëren tussen Nieuwenrode en Ramsdonk.
Concreet heb ik hierover twee vragen aan de schepen van mobiliteit, namens de Groen-fractie:
- Zijn er al contacten gelegd met Meise om het project in de Paddegatstraat verder uit te werken?
- Zal men ook werk maken van de veilige fietsverbinding tussen Nieuwenrode en Ramsdonk, via een vrijliggend fietspad langs de Paddegatstraat en Stuiverstraat?
Wij kijken uit naar de stappen die jullie in de toekomst willen zetten om de veiligheid van de zachte weggebruiker verder te verbeteren in onze gemeente.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Vlaams Belang-fractie betreffende de bushalte ter hoogte van basisschool De Pepel.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In bijgevoegde foto's ziet u dat de Bushalte zich thv het voetpad bevindt.
Deze situatie hadden wij graag zo snel mogelijk aangepast gezien.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de proKA Vooruit-fractie betreffende het Vlinderlogo als symbool tegen zinloos geweld.
Gehoord mevrouw Luna Scheyvaerts, raadslid, die namens de proKA Vooruit-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
vzw Zinloos Geweld werd in 2006 opgericht als een pluralistische organisatie en stelt zich tot doel om via positief-creatieve preventieprojecten pesten en geweld, verzuring en onverschilligheid in onze maatschappij te helpen voorkomen en verminderen en positief gedrag te stimuleren.
Bewustwording creëren, want het is wetenschappelijk bewezen dat bewustwording kan uitgroeien tot gedragsverandering.
Het vlinderlogo is uitgegroeid tot een nationaal symbool tegen pesten en geweld en voor respect, geweldloosheid en positiviteit.
Door het plaatsen van de Vlindertegel op een druk bezochte openbare plaats is hij op een visuele én voortdurende manier aanwezig in onze samenleving en "kunnen we stilstaan bij zaken die vanzelfsprekend lijken, maar dat helaas niet altijd zijn."
Vele jaren stond de tegel met het Vlinderlogo hier voor de ingang van het administratief centrum, maar de Vlindertegel werd verplaatst. Voor onze beweging is het belangrijk dat iedere bezoeker eraan herinnerd wordt dat het tegengaan van zinloos geweld hier voor ons een dagdagelijkse prioriteit is.
Daarom 2 vragen
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende de Beughemlaan.
Gehoord meneer Hendrik De Vleeschouwer, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Recent werden aan de school “De Kiem” signalisaties aangebracht die de veiligheid van de zwakke weggebruikers verbeteren. Dit is goed en het is positief dat hier de nodige aandacht naartoe gaat.
Aan de hand van enkele foto’s wil ik graag enkele verduidelijkingen en vragen voorleggen over de nieuwe situatie.
1) Bespreking in het mobiliteitsoverleg
Werden de nieuw aangebrachte markeringen besproken tijdens het mobiliteitsoverleg?
2) Fietssuggestiestroken en parkeergedrag
De aangebrachte fietssuggestiestroken lijken aan te geven dat hier niet meer geparkeerd mag worden. Echter, volgens mijn informatie is het bij een gele onderbroken lijn (zie foto) nog steeds toegestaan om te parkeren zolang de bestuurder in de wagen blijft zitten, bijvoorbeeld wachtend op een leerling.
3) Fietswegeltje en parkeersituatie
Het nieuw aangelegde fietswegeltje dat direct op de straat uitkomt, is een goed initiatief. Echter, de witte markeringen zijn hier verwijderd, waardoor vrij parkeren mogelijk is. Dit vormt een potentieel gevaar voor fietsers.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2025 om 23:18.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad