Terug
Gepubliceerd op 18/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 31/03/2025 - 20:00

Vaststellen reglement intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van het begrip "dagelijks bestuur" en "dagelijks personeelsbeheer" - beslissing

Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
Mathias Diricx, burgemeester
Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sonja Thielemans, raadslid

Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur” wordt vastgesteld. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.

Aanleiding

Het decreet lokaal bestuur kent de algemeen directeur een aantal bevoegdheden toe inzake dagelijks personeelsbeheer. Behoudens de decretaal bepaalde bevoegdheden kan het bestuur ervoor kiezen ook andere bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer te bepalen die aan de algemeen directeur worden toevertrouwd.

 

Bij de start van een nieuwe bestuursperiode, en rekening houdend met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, neemt de raad een nieuwe beslissing om te bepalen wat er onder dagelijks personeelsbeheer en dagelijks bestuur moet worden begrepen. Een goede definiëring van het begrip dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten moet het bestuur in staat stellen om soepel te werken, gelet op de frequentie van vergaderen van de raad en het college / vast bureau.

Regelgeving

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals actueel toepasselijk.

 

Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

 

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 41, 56, 170, 271 en 326 tot en met 335 waarbij de bevoegdheid voor het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur exclusief aan de gemeenteraad wordt toegewezen.

 

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

 

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

 

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 22 mei 2014 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.

 

Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 7 februari 2014 tot wijziging van meerdere Koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet overheidsopdrachten en bepaalde werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 alsook van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.

 

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.

 

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, het laatst gewijzigd bij wet van 4 december 2013 tot wijziging van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en tot bekrachtiging van de bepalingen inzake rechtsbescherming van twee koninklijke besluiten genomen met toepassing van artikel 80, derde tot vijfde lid, van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006.

 

De gemeenteraadsbeslissing dd. 25 maart 2019 houdende de geactualiseerde afbakening van het begrip “dagelijks bestuur”.

Feiten, context en argumentatie

Onder het begrip “dagelijks personeelsbeheer” worden allerlei vormen van individueel personeelsbeheer verstaan welke rechtstreeks voortvloeien uit de toepassing van het personeelsstatuut of eerder genomen college- of vast bureaubeslissingen. Het lokaal bestuur is in 2024 gestart met een traject rond feedback voor alle medewerkers. De rechtspositieregeling werd aangepast op basis van de nieuwe feedbackcyclus. In het dagelijks personeelsbeheer worden deze aanpassingen mee opgenomen. 

 

Voor een vlotte interne werking van de dagdagelijkse uitgaven bestaat de mogelijkheid om bepaalde uitgaven van dagelijks bestuur te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Het komt aan de raad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan. Daarnaast dient de raad te bepalen welke uitgaven niet onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur en wanneer een visum onder voorwaarden kan worden afgeleverd.

 

Het dagelijks bestuur omvat ook andere topics, zoals de beschrijving van het begrip daden van beheer met de delegatie van de raad aan het college van burgemeester en schepenen, het aanvullend reglement wegverkeer en de delegatie van een aantal retributies. 

 

Samengevat:


Bedragen excl. BTW

0 EUR tot 2.500 EUR

2.500 EUR tot 10.000 EUR

10.000 EUR tot 30.000 EUR

30.000 EUR tot ...

Bevoegdheid

AD

AD

CBS

GR

WOO

Aangenomen factuur (BB)

Aangenomen factuur (BB) + 3 prijsvragen

Aangenomen factuur  + 3 prijsvragen + beslissing CBS/VB + visum

Procedure OO + visum

Publieke stemming
Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1. Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur”, als bijlage, wordt vastgesteld.    

      

Art. 2. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.

 

Art. 3. Volgende reglementen worden opgeheven:

-       Retributiereglement op de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens activiteiten van het lokaal bestuur - tot en met 31 december 2025 – beslissing 2022/GR/157

-       Retributiereglement voor de deelname aan activiteiten van de vrijetijdsdienst – beslissing 2019/GR/353

 

Art. 4. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de algemeen directeur, financiële dienst, personeelsdienst en de toezichthoudende overheid.