De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 20:00.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 januari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 31 januari 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 januari 2022 worden goedgekeurd.
Het schrijven van Wonen Vlaanderen d.d. 4 februari 2022 in verband met de afbakening van werkingsgebieden woonmaatschappijen.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Op vrijdag 4 februari 2022 legde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen definitief vast in een kaart (zie bijlage).
Art. 1 De raad neemt kennis van de afbakening van de werkingsgebieden van woonmaatschappijen, die werd vastgelegd door Wonen Vlaanderen op 4 februari 2022.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus voor het klimaatproject Groenadvies onder de noemer DUURZAAM Kapelle goed.
Oproep door 3Wplus Energie vzw om deel te nemen aan een klimaatproject rond groenadvies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing 30 augustus 2021 betreffende ondertekening lokaal energie- en klimaatpact.
Dit project werd door de provincie Vlaams-Brabant weerhouden als één van de duurzame klimaatprojecten voor de periode 2021-2023. Het doel van dit klimaatproject is het stimuleren van de aanleg van zowel groendaken als -gevels, als het nemen van onthardingsmaatregelen op particulier domein. De opzet van dit project is om een bovenlokale werking in te richten om mensen te steunen en te stimuleren richting vergroening op hun domein door middel van advies op maat. Mensen worden laagdrempelig geholpen bij het ontwerpen en inrichten van deze maatregelen én worden indien gewenst ontzorgd voor de verdere opvolging. Dit advies op maat beoogt dus om klimaat-adaptief aan de slag te gaan op eigen domein, om zo als particulier een steentje bij te dragen aan de oplossing voor de klimaatproblematiek. Dit project past binnen werf 1 en werf 4 van het Lokaal Energie-en Klimaatpact.
3Wplus Energie vzw staat in voor de coördinatie van het project:
Ter uitvoering van deze taken voorziet 3Wplus één VTE.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om als wijk het gebied Marktplein - Mechelseweg en tussenliggende/aangrenzende straten te selecteren. De keuze werd gemaakt op basis van volgende aspecten:
Binnen de gekozen perimeter is het de bedoeling om maximaal 140 adviezen te verschaffen. Er wordt gemikt op een effectieve realisatiegraad van 25% van de adviezen.
Er wordt voorzien in een actieve persoonlijke benadering van de inwoners, flyers persoonlijk bedeeld, gemeenteblad, infoavond, eventuele groenbekleding van gebouw in eigendom van de gemeente, persbericht, sociale media, rondgang langsheen realisaties,…
We stellen voor om als projectnaam DUURZAAM Kapelle te nemen. Onder deze noemer kunnen ook toekomstige projecten nog opgenomen worden.
Het project loopt tot juni 2023.
Indien een eventuele verlenging of uitbreiding zich aandient, zal dit opnieuw worden opgenomen met het gemeentebestuur.
Het te voorziene budget voor de gemeente bedraagt €3.000.
Er wordt geopteerd om een kleine bijdrage te vragen aan de deelnemers van 10 EUR. Dit bedrag zal bij realisatie van het voorstel gerecupereerd kunnen worden onder de vorm van een waardebon van 10 EUR.
Aangezien dit project past binnen werf 1 en werf 4 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact kan dit project voor de helft gefinancierd worden m.b.v. de subsidie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Art. 1 De samenwerkingsovereenkomst "Klimaatproject Groenadvies" tussen de gemeente en 3Wplus, die als bijlage gaat, wordt goedgekeurd.
Art. 2 Het nodige budget van 3000 EUR wordt voorzien.
Art. 3 Het project wordt ingediend bij de rapportering over de gebruikte subsidies bij het lokaal energie- en klimaatpact (50%).
Art. 4 Het project wordt kenbaar gemaakt onder de noemer van DUURZAAM Kapelle.
Art. 5 Een bijdrage van 10 EUR per deelnemer wordt gevraagd bij inschrijving en een waardebon van 10 EUR per realisatie wordt voorzien.
Art. 6 Deze beslissing wordt overgemaakt aan 3Wplus.
De raad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Brief Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
De gouverneur heeft de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
Betreffende de opmerkingen:
- Schema T4: opmaak: het is intussen zeer onduidelijk welke de juiste cijfers zijn die dienen te worden ingevuld. Vorige aanpassing van het meerjarenplan werd deze opmerking ook geformuleerd. Na verschillende contacten met binnenlands bestuur hebben zij een tabel afgeleverd met de cijfers zoals deze dienden te worden verwerkt. Dit schema werd overgenomen en opnieuw wordt een opmerking gemaakt. Dit is ook vooraf zo meegedeeld aan binnenlands bestuur.
- Terugvordering lening: gebruik BV: dit zal aangepast worden in een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
- Ontvangen werkingssubsidies: gebruik ESC: dit zal aangepast worden in een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De raad keurt het huishoudelijk reglement m.b.t. de disfunctiecommissie in het kader van de aanmeldingsprocedure basisonderwijs Kapelle-op-den-Bos goed.
Het decreet op het basisonderwijs van 25 februari 1997 (en latere wijzigingen) bepaalt in hoofdstuk IV, afdeling 3 en 4 hoe de aanmeldingsprocedure voor de basisscholen moet verlopen. Een onderdeel van die procedure is het behandelen van mogelijke klachten door een disfunctiecommissie. Hiervoor dient een huishoudelijk reglement te worden opgesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 5 mei 2021 houdende flankerend onderwijsbeleid - goedkeuring aanmeldingssysteem voor de Kapelse kleuter- en basisscholen.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2021 houdende gemeentelijk basisonderwijs - goedkeuring capaciteitsbepaling en inschrijvings- en voorrangsperiodes voor het schooljaar 2022-2023.
De beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2022 houdende bekrachtiging aanpassing tijdslijn aanmeldingsprocedure kleuter- en basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023.
Het overleg van de schooldirecties van de Kapelse basisscholen en het lokaal bestuur werkten in consensus een voorstel uit m.b.t. het huishoudelijk reglement voor de disfunctiecommissie. Hierin is de wijze bepaald waarop zal worden omgegaan met de behandeling van de disfuncties en eerstelijnsklachten over het verloop van de aanmeldingsprocedure en de daaropvolgende inschrijvingen.
De schoolbesturen van de twee deelnemende onderwijsnetten (gemeentelijk en vrij onderwijs) hebben dit huishoudelijk reglement goedgekeurd.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de disfunctiecommissie in het kader van de aanmeldingsprocedure voor het basisonderwijs in Kapelle-op-den-Bos - dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing - goed.
Art. 2 De gemeenteraad bekrachtigt de twee vertegenwoordigers die door het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool zullen zetelen in de disfunctiecommissie, zijnde:
Art. 3 De gemeenteraad bekrachtigt de voordracht van het schoolbestuur voor de aanduiding van één niet-onderwijspartner om te zetelen in de disfunctiecommissie: Fatiha Nekhla
Art. 4 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de directies en de schoolbesturen van de basisscholen van Kapelle-op-den-Bos.
De raad keurt de principiële toestemming aan de politiezone K-L-M voor het gebruik van drones, op zichtbare wijze, op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos, goed.
De politiezone K-L-M wenst drones in te zetten. Op basis van de wet op het politieambt dient de korpschef van de politiezone een aanvraag te doen aan de gemeenteraden van de politiezone om drones (mobiele camera’s) te mogen gebruiken in niet-besloten plaatsen, desgevallend beperkt tot de duur van een interventie voor de plaatsen waarvan de politiediensten niet de beheerder zijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
EU-Verordening nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)
EU-Richtlijn nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)
Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, zoals nadien gewijzigd
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Strafwetboek, in het bijzonder artikel 314bis en 259bis
Koninklijk besluit van 10 mei 2006 houdende deontologische code voor de politiediensten
Koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim
Ministeriële omzendbrief van 25 juni 2019 tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Europese Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen
Aanvraag van de korpschef van politiezone K-L-M van 2 februari 2022
Artikel 25/4 van de wet op het politieambt bepaalt dat een lokale politiezone op zichtbare wijze camera’s mag gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. Deze toestemming moet aangevraagd worden door de korpschef van de desbetreffende politiezone.
De politiezone K-L-M vraagt om binnen de omschrijving van de politiezone, waarbinnen de gemeente Kapelle-op-den-Bos valt, de mobiele camera van het reeds aangekocht toestel DJI Mavic 2 Enterprise Advanced te mogen gebruiken ten behoeve van alle medewerkers van de geïntegreerde politie. Onder mobiele camera’s worden camera’s verstaan die worden verplaatst tijdens het gebruik ervan. De mobiele camera die bevestigd is aan de UAS heeft volgende sensoren: ½” CMOS 48MP (Optische camera) en Uncooled Vox Microbolometer (thermische camera). De mobiele camera betreft een dual-camera en heeft de mogelijkheid om beelden optisch en infrarood op te nemen.
Voorwaarden
In het kader van hun opdrachten kunnen de politiediensten camera’s op zichtbare wijze gebruiken onder de volgende voorwaarden (art. 25/3 Wet op Politieambt):
Doeleinden
De politiezone K-L-M wil deze camera's en de beelden enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het Politieambt en mits de beperkingen die de Wet op het Politieambt oplegt.
Niet limitatieve lijst:
Opdrachten van bestuurlijke politie:
Opdrachten van gerechtelijke politie:
Opleidingsdoelen:
Het inzetten van de drone, voorzien van een mobiele camera, zal gebeuren met maximaal respect voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen personen. De drone kan enkel worden gebruikt op beslissing en onder verantwoordelijkheid van een leidinggevende die waakt over de naleving van de proportionaliteits- en subsidiariteitsbeginselen. Er wordt maximaal voorzien dat voldoende garanties worden ingebouwd om de privacy van zowel de burgers die het voorwerp kunnen uitmaken van een beeldopname, als van de personeelsleden die er gebruik van maken, te garanderen. De inzet draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders, en verbetert derhalve de politionele heterdaadkracht.
Een register met alle gebruiken van camera’s wordt bijgehouden bij de betrokken politiedienst en op een digitale wijze bewaard.
Gegevens
Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in art. 15 Wet op het Politieambt, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's.
Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 Wet op het Politieambt, geldt dat het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie uitsluitend is toegelaten in de volgende gevallen (art. 44/5, §1, 2° tot en met 6° Wet op Politieambt) en de persoonsgegevens die voor doeleinden van bestuurlijke politie verwerkt worden in de gegevensbanken ANG en basisgegevensbanken zijn:
Deze vernoemde gegevens omvatten eveneens de gegevens, die verwerkt worden in het kader van de internationale politionele samenwerking in strafzaken.
Het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van drones, wordt niet aangewend voor permanente controles op de personeelsleden.
Camera’s mogen noch beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de radicale of etnische oorsprong van een persoon, zijn religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, zijn politieke opvattingen, zijn vakbondslidmaatschap, zijn gezondheidstoestand, zijn seksleven of zijn seksuele geaardheid (art. 25/3, §3 Wet op Politieambt).
De informatie en persoonsgegevens die verzameld worden door middel van camera’s kunnen worden geregistreerd en bewaard voor de duur van niet meer dan 12 maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan, tenzij in een andere termijn wordt voorzien (art. 25/6 Wet op Politieambt).
De toegang tot de beelden wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitvoering van een welbepaalde opdracht.
Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings.
Principiële toestemming
Een politiedienst kan camera’s plaatsen en gebruiken (overeenkomstig art. 25/3 Wet op Politieambt) of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, op aanvraag ingediend door de korpschef, die bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Elke beslissing tot toestemming wordt ter kennis gebracht van de procureur des Konings.
Art. 1 De raad keurt de principiële toestemming aan de politiezone K-L-M voor het gebruik van drones, op zichtbare wijze, op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos, goed.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de korpschef van de politiezone K-L-M.
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
De raad duidt een nieuwe gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van twee gemeentelijke afgevaardigden en plaatsvervangers algemene vergaderingen en voordracht kandidaat-lid raad van bestuur van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters bij geheime stemming.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als tweede gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters (2019/GR/018).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als tweede gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters (2019/GR/186).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe afgevaardigde dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als tweede gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De raad duidt een nieuwe gemeentelijk afgevaardigde aan voor de algemene vergaderingen in het bekkenbestuur van het Dijlebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger bij geheime stemming in het bekkenbestuur van het Dijlebekken.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen in het bekkenbestuur van het Dijlebekken (2019/GR/027).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen in het bekkenbestuur van het Dijlebekken (2019/GR/188).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe afgevaardigde dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen in het bekkenbestuur van het Dijlebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Dijlebekken en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De raad duidt bij geheime stemming een nieuwe plaatsvervanger aan voor de algemene vergadering van Logo Zenneland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Logo Zenneland bij geheime stemming.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Logo Zenneland (2019/GR/066).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Logo Zenneland (2019/GR/189).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe plaatsvervanger dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Logo Zenneland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Logo Zenneland en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De raad duidt een nieuwe plaatsvervanger aan voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2019 en 02 september 2019 houdende aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger bij geheime stemming voor het Beheerscomité gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor het beheerscomité gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland (2019/GR/065).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor het beheerscomité gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland (2019/GR/190).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe plaatsvervanger dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De raad duidt een nieuw plaatsvervangend lid in de raad van bestuur van vzw Levedale bij geheime stemming aan.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 29 april 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van twee afgevaardigden en twee plaatsvervangers in de raad van bestuur en een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering bij geheime stemming.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de raad van bestuur van de vzw Levedale (2019/GR/097).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatsvervangend lid voor de raad van bestuur van de vzw Levedale (2019/GR/191).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuw plaatsvervangend lid dient aangeduid te worden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lambert-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervangend lid voor voor de raad van bestuur van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan vzw Levedale en aan mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De raad duidt een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger bij geheime stemming in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken (2019/GR/026).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken (2019/GR/187).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe plaatsvervanger dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Benedenscheldebekken en mevrouw Hanne Lamberts.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
De raad keurt de vaststelling van de publieke erfdienstbaarheid goed en geeft opdracht tot opmaak van het rooilijnplan voor de erkenning van het Leireke.
In het trage wegenplan is opgenomen om het Leireke te verharden met een halfverharding tussen de Bormstraat en Tisselt, op de stukken waar nu nog geen verharding aanwezig is. Momenteel is dit echter officieel geen weg. Om een vergunning voor de verharding te kunnen verkrijgen dient eerst een rooilijnplan opgemaakt te worden. Dit kan door de weg te erkennen als gemeenteweg.
Naar aanleiding van het gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Gemeentewegendecreet d.d. 3 mei 2019
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Bij een beslissing moet de gemeenteraad steeds nagaan of de voorgestelde beslissing niet in strijd is met het doel van het decreet:
Art 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Art. 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De gemeenteraad kan volgens het decreet een publieke erfdienstbaarheid toekennen aan een trage weg waarvan kan worden aangetoond dat ze al 30 jaar publiek gebruikt werden conform Art 13 van het decreet:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis van dit nieuwe gemeentewegendecreet, kan nu een erfdienstbaarheid ingesteld worden op het Leireke. De weg was vroeger een spoorweg en werd in 1959 overgedragen aan de gemeente Ramsdonk. Sindsdien is dit een trage weg in publiek gebruik. De periode van 30 jaar is bijgevolg ruim overschreden.
De erkenning van deze trage weg en het invoeren van een publieke erfdienstbaarheid, is conform het decreet:
Wanneer de gemeenteraad door middel van deze argumentatie oordeelt dat voldoende bewezen is dat de weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek en dat het erkennen van de gemeenteweg niet in strijd is met het gemeentewegendecreet, wordt de publieke erfdienstbaarheid uitgesproken en geeft de gemeenteraad de opdracht aan het college om een rooilijnplan op te laten maken en dit te laten vaststellen volgens de autonome procedure (vroegere zaak der wegen).
Het rooilijnplan zal opgemaakt worden voor het hele traject aangeduid in blauw op de plannen in bijlage (plan 1 is de overzichtsfiguur, de volgende zijn detailplannen van noord naar zuid). In het rooilijnplan zal de weg aangeduid worden met een breedte van 4 m.
Art. 1: De gemeenteraad erkent dat de trage weg reeds meer dan 30 jaar gebruikt wordt door voetgangers.
Art. 2: Er wordt opdracht gegeven om een rooilijnplan op te maken voor het creëren van een publieke erfdienstbaarheid binnen de bestaande wegenis ter hoogte van de Bormstraat en met een maximale breedte van 4 m op het traject "Leireke".
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het doel om van onze gemeente een asbestveilige gemeente te maken daar moeten we allen samen onze schouders onder zetten. Hiervoor werden al een aantal initiatieven genomen en ook de Vlaamse Regering biedt de nodige ondersteuning aan om Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig te maken.
Buiten de reeds genomen initiatieven werd in september 2021 het landbouwprotocol asbest ondertekent door de bevoegde minister, OVAM en de landbouworganisaties.
Landbouwers die hun dak willen renoveren kunnen gebruik maken van dit protocol om op kosten van OVAM het vrijgekomen asbestcement veilig te laten ophalen en afvoeren. OVAM geeft inhoudelijke ondersteuning aan land- en tuinbouwers over de manier waarop ze veilig asbest kunnen verwijderen of zelf een goede aannemer kunnen vinden.
OVAM riep de lokale besturen op om land- en tuinbouwers in hun gemeente aan te sporen om gebruik te maken van deze gratis dienstverlening.
Aangezien het de doelstelling is van iedere fractie om onze gemeente zo snel als mogelijk asbestveilig te maken hadden we graag geweten welke acties er werden ondernomen om de land- en tuinbouwers op ons grondgebied aan te sporen in te gaan op het aanbod van OVAM?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In 2019 werd een nieuwe visie vastgelegd op mobiliteit in Vlaanderen in het decreet ‘Basisbereikbaarheid’. Aangezien reizigers vaak verschillende vervoersvormen combineren om op hun bestemming te geraken worden mobipunten opgericht waar de reizigers makkelijk van het ene op het andere vervoersmiddel kunnen overstappen. Deze mobipunten dragen de merknaam Hoppin.
Intussen is er een nieuw openbaar vervoerplan 2021 uitgewerkt.
Uit de zogenaamde “Unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten” van de vervoerregio Mechelen kan opgemaakt worden dat de stationsomgeving in onze gemeente zal omgebouwd worden tot een regionaal Hoppinpunt.
Om te voldoen als Hoppinpunt moet aan een aantal minimumvereisten voldaan worden. Zo zullen er onder andere 5 deelfietsen moeten aangeboden worden waarvan 3 elektrische, zullen twee Hoppinzuilen moeten voorzien worden, enz.
Ook worden er een aantal aanbevelingen gedaan zoals onder andere het plaatsen van 2 laadpalen voor elektrische wagens en het voorzien van een Kiss&Ride zone.
Reeds voor aanvang van de werken in de Spoorwegstraat vroeg onze fractie meermaals om laadpalen te plaatsen en een Kiss&Ride zone te voorzien. Echter werd niet ingegaan op onze vraag terwijl dat nu opgenomen werd bij de aanbevelingen.
Voor de uitbouw van het Hoppinpunt in onze gemeente werd in de meerjarenplanning een bedrag van €17.500 ingeschreven. Uit een kostenraming die we terugvinden in de verantwoordingsnota kunnen we vaststellen dat er een kostenraming werd gedaan voor een bedrag van €24.165 waarvan 50% gesubsidieerd wordt. De financieel geraamde kost voor onze gemeente bedraagt dan nog €12.082,50.
Graag hadden we geweten wanneer we de eerste resultaten mogen verwachten op het terrein? (bvb. wanneer worden de zuilen geplaatst?)
Graag hadden we geweten welke van de aanbevelingen zullen gerealiseerd worden om van onze stationsomgeving een volwaardig Hoppinpunt te maken?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Kleine ampules lachgas vinden meer en meer hun weg in het uitgaansleven. Uit onderzoek van het verkeersinstituut Vias blijkt dat jonge bestuurders (18 tot 34 jaar) almaar vaker onder invloed van drugs en lachgas achter het stuur kruipen. In twee jaar tijd is het percentage jonge bestuurders dat toegeeft maandelijks te rijden na druggebruik gestegen van 11 naar 19 procent.
Ook het gebruik van lachgas zit in de lift. Lachgas is een populaire drug bij jongeren. Veel jongeren zien lachgas als een onschuldige partydrug, maar niets is minder waar. De medische risico’s die verbonden zijn aan het inhaleren van lachgas zijn immers niet min: ze gaan van brand- en vrieswonden aan de lippen, de luchtwegen en de longen, tot een zuurstoftekort met hersenschade tot gevolg.
In Vlaanderen geeft 1 op 5 jonge mannelijke bestuurders aan lachgas te gebruiken achter het stuur. In tegenstelling tot illegale drugs is lachgas niet opspoorbaar door de politie via een een drugstest. Nochtans heeft het gebruik ervan een grote impact op de rijvaardigheid. Door de verkoop, het bezit en het gebruik van lachgas op te nemen in de politiewetgeving, kunnen er gemeentelijke administratieve sancties opgelegd worden en kan het gebruik achter het stuur op die manier ontraden worden.
Daarom volgende vragen:
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op 02/02/2022 kregen alle verenigingen aangesloten bij de Sportraad een mail toegestuurd van de ontslagnemend voorzitter ad interim. Daarin werd gewag gemaakt dat het College van Burgemeester en Schepenen zou beslist hebben om de genomen beslissing, voor wat betreft de verdeling van de financiële middelen, van de algemene vergadering van de Sportraad niet te aanvaarden.
Aangezien de nieuwe vrijetijdsraad van start is gegaan houdt de Sportraad op te bestaan en werd op de AV van 25/11/2021 beslist om de restmiddelen te verdelen à rato van 1/3 van het bedrag aan elk van de ingediende voorstellen.
Onze fractie vindt dit alvast een billijk voorstel dat genomen werd door de algemene vergadering.
We veronderstellen dat de mail van de ontslagnemend voorzitter getrouw is en daarom had onze fractie graag geweten waarom het CBS het genomen voorstel van de Sportraad niet aanvaard heeft? Wat is daar van aan?
Blijft het CBS bij haar beslissing?
Is de genomen beslissing van het CBS wel wettelijk?
Gehoord raadslid Mathias Diricx die een mondelinge vraag stelt met betrekking tot het stormweer van de afgelopen dagen. Het raadslid peilt naar mogelijke schade van het gemeentelijk patrimonium, zoals de kerk van Ramsdonk.
Gehoord raadslid Chris Reniers die een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de definitieve plannen van de Mechelseweg en het Marktplein. Hij vraagt wanneer de raadsleden in kennis zullen gesteld worden van deze plannen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 21:56.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad