De voorzitter opent de zitting op 23/10/2023 om 19:59.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 september 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 25 september 2023.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 september 2023 worden goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de update 2023 aangaande het informatieveiligheidsbeleid.
Jaarlijkse kennisgeving update 2023 van het document informatieveiligheidsbeleid voor lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos volgens de richtsnoeren voor steden en gemeenten (beleidsmaatregelen rond informatieveiligheid). De aanpassingen ten opzicht van de vorige versie worden steeds in blauwe tekst weergegeven.
Het informatieveiligheidsplan is rechtstreeks gekoppeld met het -beleid en wordt omwille van sterk gevoelige informatie niet als bijlage toegevoegd bij dit agendapunt (maar het is wel mogelijk om het plan fysiek in te kijken bij de dienst communcatie).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29 juli 1991;
De richtsnoeren informatieveiligheid en het decreet betreffende het elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer d.d. 18 juli 2008;
De Europese richtlijn Algemene Verordening Gegevensbescherming – AVG/GDPR - General Data Protection Regulation van 25 mei 2018.
De gemeenteraad stelde d.d. 27 februari 2017 een informatieveiligheidsconsulent (nu DPO) van Welzijnskoepel West-Brabant aan.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.01.2018 het eerste document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 20.04.2019 een update van het document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 30.11.2020 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid, informatieveiligheidsplan en beleid wachtwoorden en logisch toegangsbeheer' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.11.2021 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid en beleid authenticatie en logisch toegangsbeheer' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 28.11.2022 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid' goed.
In het informatieveiligheidsbeleid worden de basismaatregelen van het bestuur inzake informatieveiligheid beschreven. Het streefdoel is een gezond evenwicht te vinden tussen een aantal preventieve maatregelen om beveiligingsincidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Bij wijze van kennisgeving wordt een update 2023 van de documenten voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de update 2023 van het document informatieveiligheidsbeleid.
De raad keurt het toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV: ‘Halle/Vilvoorde-Noord’ goed.
Op 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem ‘sociale huur’ (van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021) in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. Deze raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid;
Titel 2 van Boek 6 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) geeft de bevoegdheid aan de Vlaamse Regering om de regels te bepalen voor toewijzing van sociale woningen. Deze worden nader beschreven in Boek 6 (Sociale huur) van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW);
Deel 4 van Boek 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) betreft de toelatingsvoorwaarden (Titel 1) en toewijzing (Titel 2). Hoofdstuk 2 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsraad, toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement’ (verv. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023). Hoofdstuk 3 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsregels’ (ing. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023).
Proces
Woonmaatschappij GMV heeft het initiatief genomen om een toewijzingsraad op te richten voor het werkingsgebied ‘Halle/Vilvoorde-Noord’ (Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst). De 7 gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Ook relevante huisvestings- en welzijnsactoren actief in het werkingsgebied maken deel uit van de toewijzingsraad. De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
De toewijzingsraad stelde op 19 september 2023 in consensus een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin werden bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen opgenomen. Er werd in consensus met de 7 gemeenten geopteerd om een strengere bepaling over de langdurige woonbinding met de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt én een uitbreidende bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied op te nemen.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen (deze beslissingen maken geen deel uit van het toewijzingsreglement). Het ontwerp van het toewijzingsreglement dient te worden besproken in de gemeenteraden van Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst. De gemeenteraad kan het ontwerp eventueel amenderen, wat betreft de strengere woonbinding en de toewijzing aan specifieke doelgroepen. Het (eventueel geamendeerde) ontwerp dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst bezorgen vervolgens het goedgekeurde toewijzingsreglement aan woonmaatschappij GMV die het goedgekeurde toewijzingsreglement zal integreren in haar intern huurreglement.
Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan niet vereist is.
Woonmaatschappij GMV integreert de bepalingen uit het toewijzingsreglement in haar intern huurreglement, in voorkomend geval na de beslissing van de minister. GMV bezorgt haar intern huurreglement aan de toezichthouder. GMV bezorgt tenslotte ook een afschrift van het toewijzingsreglement aan de toezichthouder, ook wanneer het toewijzingsreglement niet dient te worden voorgelegd aan de minister.
Bepalingen toewijzingsreglement
Het ontwerp van toewijzingsreglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Door de toewijzingsraad werd geopteerd voor de volgende invulling van ‘langdurige woonbinding’, van toepassing op het volledig werkingsgebied: de langdurige woonbinding wordt ingevuld a.d.h.v. volgende cascade:
1e. (Strenger) Kandidaat-huurders die minstens 15 jaar in de gemeente woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
2e. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in de gemeente woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
3e. (Uitbreiding) Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in het werkingsgebied woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
Deze langdurige woonbinding is een voorrangsbepaling, geen inschrijvings- of toewijzings-voorwaarde; en ze is van toepassing op alle standaard toewijzingen en toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders (bij versnelde toewijzingen). Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
Voor de instroom via ‘versnelde toewijzingen’ werd er een systeem uitgewerkt met ‘objectieve criteria woonnood’, conform de categorieën voorzien in het BVCW (zijnde: (dreigend) dak- of thuisloosheid, jongeren die zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding, geestelijke gezondheidsproblematiek, wonen in slechte huisvesting en bijzondere omstandigheden van sociale aard, en hun subcategorieën).
In het toewijzingsreglement wordt tevens aangegeven welke voorrangsbepalingen van toepassing zijn voor specifieke doelgroepen. Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit het BVCW (zijnde kandidaat-huurders vanaf 65 jaar, kandidaat-huurders met een fysieke beperking of handicap, en kandidaat-huurders die die dak- en thuisloos zijn of dat dreigen te worden: specifiek die op het ogenblik van inschrijving permanent op de camping Felix Cottage te Zemst wonen in een onaangepaste of kwalitatief slechte woning). De bovenvermelde langdurige woonbinding is van toepassing op alle toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
Argumentatie
Vanaf 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem ‘sociale huur’ in werking.
De opmaak van een toewijzingsreglement is tot stand gekomen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. De toewijzingsraad werkte in consensus passende maatregelen uit in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor wordt maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden en beleidswensen.
GMV bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen.
Het college stelt voor aan de gemeenteraad om dit ontwerp van toewijzingsreglement integraal goed te keuren zoals voorgelegd, met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’.
Art.1. De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij GMV (‘Halle/Vilvoorde-Noord’: Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst), met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’, goed.
Art.2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing. Het goedgekeurde toewijzingsreglement wordt bezorgd aan woonmaatschappij GMV die dit zal integreren in haar intern huurreglement. Gezien het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, en waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan vereist is, bezorgt woonmaatschappij GMV het toewijzingsreglement en het administratieve dossier met een beveiligde zending aan de minister op het adres van Wonen in Vlaanderen.
De raad keurt het reglement voor de standhouders die deelnemen aan de organisatie van het Sinterklaasfeest goed.
Het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos organiseert jaarlijks het Sinterklaasfeest. Lokale handelaars, Kapelse verenigingen en lokale marktkramers kunnen er als standhouder een informatiestand, eet- en/of drankenstand uitbaten. Er is de noodzaak om een reglement op te stellen voor de standhouders van het Sinterklaasfeest zodat duidelijk is aan welk proces en voorwaarden standhouders zich moeten houden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De relevante bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals thans geactualiseerd van toepassing, inzonderheid wat betreft artikel 38.
De gemeenteraad kan de decretale regels aanvullen met bijzondere maatregelen betreffende zijn werking.
Alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald.
Het reglement voor standhouders voor deelname aan het Sinterklaasfeest wordt opgenomen als bijlage en maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Amendement CD&V-fractie:
De eerste paragraaf van artikel 1 van het reglement wordt als volgt aangepast (aanpassing in het vet): "Aan het Sinterklaasfeest mogen deelnemen: lokale handelaars, Kapelse verenigingen en lokale marktkramers die een bijdrage kunnen leveren aan het opzetten van een gezellig en aantrekkelijk kinderfeest. Politieke partijen worden uitgesloten van deelname."
Subamendement N-VA-fractie:
De eerste paragraaf van artikel 1 van het reglement wordt als volgt aangepast (aanpassing in het vet): "Aan het Sinterklaasfeest mogen deelnemen: lokale handelaars, Kapelse verenigingen en lokale marktkramers die een bijdrage kunnen leveren aan het opzetten van een gezellig en aantrekkelijk kinderfeest. Het is verboden dat politieke partijen zich profileren op deze activiteit, onder elke mogelijke vorm. Het is verboden een politieke stand te exploiteren, logo’s te afficheren noch gadgets te dragen en/of uit te delen.
Stemming subamendement:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 1 Het reglement voor standhouders die deelnemen aan het Sinterklaasfeest, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, wordt goedgekeurd.
Art. 2 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
De EVA-vzw GC de oude pastorie roept een algemene vergadering samen op 6 december 2023.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
Het voorstel van de raad van bestuur van de EVA-vzw GC de oude pastorie dd. 4 oktober 2023 om de algemene vergadering samen te roepen op 6 december 2023 met de volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering
2. Goedkeuring actieplan 2024
3. Goedkeuring budget 2024
3. Wijziging statuten in het kader van de nieuwe vzw-wetgeving
4. Varia.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergaderingen van EVA-vzw GC de oude pastorie goed te keuren.
Art.1 De agenda van de algemene vergadering dd. 6 december 2023 van EVA-vzw GC de oude pastorie wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad keurt het actieplan 2024 van EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
Het actieplan 2024 m.b.t. EVA-vzw GC de oude pastorie.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie heeft in vergadering van 4 oktober 2023 het actieplan voor het dienstjaar 2024 m.b.t. het gemeenschapscentrum de oude pastorie besproken.
De gemeenteraad dient dit actieplan goed te keuren.
Art.1 Het actieplan 2024 van het gemeenschapscentrum – dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt voor verder gevolg overgemaakt aan EVA–vzw GC de oude pastorie.
De raad keurt het budget 2024 van EVA-GC de oude pastorie goed.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie stelt het budget 2024 voor.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie heeft in vergadering van 4 oktober 2023 het budget voor het dienstjaar 2024 opgesteld.
De gemeenteraad dient dit budget goed te keuren vooraleer dit wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie.
Art.1 Het budget 2024 van EVA-vzw GC de oude pastorie – dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt voor verder gevolg overgemaakt aan EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad keurt in samenwerking met Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE vzw het SAVE-charter voor Steden en Gemeenten goed.
Na overleg op 14/09/2023 tussen vertegenwoordigers van de vereniging OVK, onze schepen van mobiliteit en onze dienst mobiliteit, werd beslist om verder te gaan met de aanvraag om Kapelle-op-den-Bos een SAVE-charter te laten ondertekenen.
De doelstelling van OVK-SAVE is om in elke Belgische gemeente een veiligheidscultuur te ontwikkelen en daardoor mee te werken aan een verkeersveilige leefomgeving.
OVK-SAVE wilt het lokaal bestuur betrekken bij haar strijd voor meer verkeersveiligheid via het SAVE-charter Steden en Gemeenten op maat van jongeren en kinderen.
Het SAVE-charter bestaat uit een volledig traject met een stappenproces waarvoor het lokaal bestuur zich dient te engageren (zie bijlage). De eerste stap hiervoor is het officieel ondertekenen van het SAVE-charter.
Art. 1 De gemeenteraad engageert zich om op basis van de 7 doelstellingen aan de slag te gaan met het uitwerken van een SAVE-actieplan waarbij het de nodige acties zal ondernemen om tegemoet te komen aan de doelstellingen.
Art. 2 De gemeenteraad onderschrijft dat het lokaal bestuur een symbolische bijdrage levert met betrekking tot het SAVE Steden & Gemeenten-project van 0.01 euro per inwoner, met een minimale bijdrage van 100 euro.
De raad keurt de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP Oxdonk goed.
Volgende stap in kader van RUP Oxdonk, voorlopige vaststelling ontwerp RUP.
Art. 2.2.1 van de VCRO dat zegt dat men bij de start van de opmaak van een RUP een evolutieve procesnota moet opstellen.
Art. 2.2.5 van de VCRO dat zegt dat men bij de opmaak van een RUP een ontwerp-RUP moet opstellen en voorlopig laten vaststellen door de gemeenteraad.
Het planteam werd aangesteld via beslissing van college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2022.
Gelet op artikel 2.2.1 §1. van de VCRO is een ruimtelijk uitvoeringsplan een resultaat van een ruimtelijk planningsproces waarbij de effectbeoordelingen procedureel en inhoudelijk geïntegreerd worden in het proces, hierna genoemd : geïntegreerd planningsproces.
In functie van het geïntegreerde planningsproces wordt een procesnota opgesteld die het volledige verloop van het planningsproces beschrijft. Het is een informatief en evolutief document dat in de loop van het planningsproces wordt aangevuld.
Deze procesnota blijft ‘open’, is evolutief, en moet in de loop van het planningsproces aangevuld worden met gewijzigde of nieuwe processtappen, stakeholders, tussentijdse beslissingen, participatiemomenten,…
De procesnota en in voorkomend geval de aanpassingen eraan worden op de website van de bevoegde overheid ter beschikking gesteld.
Het ontwerp RUP wordt opgemaakt door het planteam. Het decreet beschrijft welke onderdelen het ontwerp-RUP moet bevatten (art. 2.2.5):
Art 1. Er wordt goedkeuring gegeven aan de voorlopige vaststelling van de documenten uit het ontwerp RUP Oxdonk opgemaakt door het planteam.
Art 2. Het 2de openbaar onderzoek met participatiemoment zal opgestart worden.
De raad keurt de zaak van de wegen in het kader van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2023080786_20238 voor het verkavelen van gronden in de Zomerlaan goed.
Op 12 juni 2023 werd er een aanvraag voor een omgevingsvergunning (OMV_2023080786, o/ref. 20238) tot verkavelen ingediend voor het perceel gelegen in de Zomerlaan zn, 1880 Kapelle-op-den-Bos, eerste afdeling, sectie B nr. 125/P3. Het dossier werd volledig en ontvankelijk verklaard op 6 juli 2023.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een aanleg van een gemeenteweg opgenomen.
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De aanvraag tot omgevingsvergunning betreft een verkavelingsaanvraag voor twee percelen voor open bebouwing. De aanvraag tot omgevingsvergunning bevat een ontwerp van rooilijnplan dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet houdende gemeentewegen gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen. Dit plan werd opgemaakt door Buro Van Eyken.
Voor de huidige gemeenteweg is geen gemeentelijk rooilijnplan van kracht.
Het betreft concreet de aanleg van een nieuwe weg, met dien verstande dat de weg Zomerlaan reeds gerealiseerd werd in het kader van een eerdere vergunningsaanvraag, maar de wegenis werd nog niet overgedragen. Samen met voorliggende aanvraag ligt nu bijgevolg de overdracht voor van het gedeelte van de wegenis, aansluitend aan de verkavelingsaanvraag.
Het is bijgevolg de bevoegdheid van de gemeenteraad om uitspraak te doen over deze gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen en in het bijzonder over de ligging, breedte, uitrusting en eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De argumenten van de gemeenteraad hebben enkel betrekking op de wegenis. De gemeenteraad doet geen uitspraak over de omgevingsvergunning zelf.
De gemeenteraad oordeelt op grond van motieven die te maken hebben met een doordacht gemeentelijk wegennet.
Het ontwerp van rooilijnplan/grafisch plan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende een termijn van 30 dagen, gelijktijdig met de aanvraag tot omgevingsvergunning, dat liep van 16 juli 2023 tot en met 14 augustus 2023. Tijdens dit openbaar onderzoek werden 2 bezwaren en/of opmerkingen ingediend.
Het eerste bezwaarschrift verduidelijkt dat de bezwaarindiener niet wil opdraaien voor mogelijke kosten. Aangezien dit bezwaar geen betrekking heeft op de aard en het karakter van de zaak der wegen, maar louter een financiële aangelegenheid betreft en aangezien de gemeenteraad zich enkel mag uitspreken over de zaak der wegen, kan dit bezwaarschrift niet meegenomen worden in de beoordeling van de zaak der wegen.
Het tweede bezwaarschrift stelt dat de indieners van het bezwaarschrift niet anders kunnen dan bezwaar in te dienen tegen voorliggende aanvraag. Zij stellen dat de Zomerlaan op hun kosten werd aangelegd. Daarnaast halen de bezwaarindieners aan dat zij op geen enkele wijze/manier aansprakelijk gesteld mogen worden voor elke kost, procedure of klacht die betrekking heeft op de verkavelingsaanvraag. De bezwaarindieners wensen ook dat er door middel van een geschreven garantie, wettelijk bindend onder de vorm van een authentieke akte, wordt vastgelegd dat er geen kosten op de bezwaarindieners kunnen worden verhaald en dat de Zomerlaan in de originele staat wordt hersteld in geval van schade. Aangezien dit bezwaar geen betrekking heeft op de aard en het karakter van de zaak der wegen, maar louter een financiële aangelegenheid / aansprakelijkheidsgelegenheid betreft en aangezien de gemeenteraad zich enkel mag uitspreken over de zaak der wegen, kan dit bezwaarschrift niet meegenomen worden in de beoordeling van de zaak der wegen.
Artikel 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen bepaalt met welke algemene principes rekening dient te worden gehouden om de doelstellingen, vermeld in artikel 3, te realiseren:
“Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Deze algemene principes worden hieronder uitgewerkt met toepassing op de voorliggende beslissing.
1° Het bestaande gemeentelijk wegennet wordt door middel van voorliggende aanvraag uitgebreid. De Zomerlaan betreft weliswaar een reeds aangelegde en gerealiseerde wegenis, doch maakt deze wegenis nog geen deel uit van het gemeentelijk wegennet aangezien de wegenis tot op heden nog niet werd overgedragen naar het openbaar domein. Door middel van voorliggende aanvraag zal bijgevolg het gedeelte van de reeds gerealiseerde wegenis (Zomerlaan), grenzend aan de kant van de te verkavelen percelen overgedragen worden naar het openbaar domein. Door het realiseren van de Zomerlaan en het overdragen van (een gedeelte) van de Zomerlaan naar het openbaar domein wordt bijgedragen aan het algemeen belang. Door middel van deze wegenis kunnen bijkomende woongelegenheden gecreëerd worden nabij de kern van de gemeente Kapelle-op-den-Bos
2° De percelen van voorliggende aanvraag maken een niet-ontwikkeld binnengebied uit in woongebied. Deze percelen zijn tevens gelegen binnen het BPA Leibaan – E. Larockstraat (herziening). Teneinde te vermijden dat er elders op een ruimtelijk kwetsbaarder gebied woongelegenheden gecreëerd (dienen te) worden, vormt de voorliggende ontwikkeling of verkaveling de betere optie. In de voorliggende aanvraag werd, gelet op de aangeleverde dossierstukken, voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel.
3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico. De aanpalende percelen zullen geen nadelige effecten ondervinden, volgend uit de realisatie van de voorliggende aanvraag.
4° De aanleg van de nieuwe gemeenteweg heeft enkel betrekking en invloed op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos, en heeft bijgevolg geen gemeentegrensoverschrijdend effect.
5° Het voorgestelde ontwerp bevindt zich in woongebied, binnen het BPA Leibaan – E. Larockstraat (herziening) waar zowel open als halfopen ééngezinswoningen worden toegelaten. Daarnaast voorziet het BPA Leibaan – E. Larockstraat (herziening) in een strook voor openbare wegenis op de plaats van de gerealiseerde Zomerlaan waardoor de gerealiseerde wegenis in overeenstemming is met het plan en de voorschriften van het BPA Leibaan – E. Larockstraat (herziening). De actuele functie van de weg blijft gewaarborgd, zonder dat daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang worden gebracht.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe gemeenteweg Zomerlaan goed volgens het ontwerp van rooilijnplan zoals opgemaakt door Buro Van Eyken, inclusief de vermelde breedte, ligging en uitrusting.
Artikel 2: de gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op, dewelke de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt:
gratis grondafstand met aanlevering van een opmetingsplan (inclusief prekadastratiegegevens en planrefertenummer) op eigen kost van de aanvrager.
Artikel 3: de gemeenteraad beslist dat deze gemeenteweg zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Dit artikel heeft niet de waarde van een beslissing tot affectatie, enkel van een intentieverklaring. De uiteindelijke beslissing tot affectatie zal per afzonderlijk besluit genomen worden, tegelijk met de goedkeuring van de overdracht van de wegenis.
De raad keurt de vaststelling van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos goed.
Aan de gemeenteraad wordt de gewijzigde en geactualiseerde rechtspositieregeling in zijn geheel opnieuw ter goedkeuring voorgelegd.
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur;
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2009 en latere wijzigingen. De rechtspositieregeling werd een laatste maal gewijzigd op 26 oktober 2020.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 houdende de vaststelling van het geïntegreerd organogram en de gewijzigde formatie Gemeente en OCMW.
Het is aangewezen om de rechtspositieregeling regelmatig te actualiseren ten gevolge van hedendaagse tendensen. De aanpassingen van de rechtspositieregeling situeren zich onder meer op volgende vlakken:
Deze wijzigingen werden toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie externe aangelegenheden op 2 oktober 2023. De toelichtende nota wordt eveneens toegevoegd als bijlage bij dit agendapunt.
Het dossier werd voorgelegd aan het Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité op 11 september 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorstel van wijziging van de rechtspositieregeling goed te keuren.
De raad keurt de actualisatie van het organogram lokaal bestuur goed.
Overwegende dat het Decreet Lokaal Bestuur in een integratie van gemeente en OCMW voorziet met behoud van afzonderlijke rechtspersonen. Voor de ambtelijke integratie zoals in dit decreet voorzien, is een geïntegreerd organogram en formatie gemeente – OCMW een noodzakelijk instrument is;
Overwegende dat er bij de opmaak van het organogram en de formatie rekening gehouden is met het beleidsplan 2020-2025;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 5.
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017, artikel 161;
Gelet op de publicatie van het decreet lokaal bestuur in het Belgisch Staatsblad op 15 februari 2018;
Overwegende dat in het meerjarenplan de nodige middelen voorzien zijn om deze aanpassing van de organisatie te financieren;
Gelet op de onderhandelingen/overleg van het bijzonder onderhandelingscomité d.d. 11 september 2023 met het tot stand komen van een protocol tot gevolg;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het ontwerp goed te keuren;
Gelet op de bijlagen: het organogram en de motivatienota.
Artikel 1 : Het voorgelegde ontwerp van aanpassing van organogram vast te stellen m.i.v. 23 oktober 2023.
Artikel 2 : Dit besluit vervangt alle vorige besluiten aangaande het organogram en de personeelsformatie.
Artikel 3 : Afschrift van onderhavig besluit zal voor verder gevolg aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
De raad keurt de aanpassing van de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen van het GAS5 reglement goed.
De gemeenteraad van 19 oktober 2022 keurde de politieverordening goed betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, het zogenaamde GAS5 reglement.
Het hersteldecreet van GAS 5 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en trad in werking op 1 mei 2023. Dit hersteldecreet heeft enkele aanpassingen doorgevoerd, om enkele bezorgdheden weg te werken van het vorig regelgevend kader.
Het reglement op GAS 5 dient aangepast te worden in functie van dit hersteldecreet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 29quater;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement van de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 november 2021 betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst met TAAS in het kader van de 'Trajectcontrole as a Service';
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 houdende de goedkeuring van het algemeen politiereglement;
De beslissing van de gemeenteraad van 19 oktober 2022 houdende de goedkeuring van GAS5 reglement politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen.
Via het hersteldecreet volstaat het om voortaan een afschrift van proces-verbaal te bezorgen aan de overtreder (in plaats van het originele proces-verbaal).
Daarnaast is het voor buitenlandse overtreders niet meer noodzakelijk om alle documenten te vertalen. Het volstaat om deze een informatiebrief te bezorgen. De
informatiebrief moet voldoen aan richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie.
Tot slot wordt de termijn die de sanctionerend ambtenaar heeft om verweerschriften te beantwoorden verlengd van 30 naar 90 dagen. Dit betekent dat de sanctionerend
ambtenaar binnen de 90 dagen moet antwoorden op verweerschriften. Bij het verstrijken van deze termijn, wordt het verweer gegrond bevonden.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone KLM, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Art. 3 Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur en wordt bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het lokaal decreet.
De raad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening met Haviland inzake de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar GAS 1-3, 4 en 5 goed.
Haviland ondersteunt de politie en gemeenten bij de administratieve verwerking van GAS-overtredingen.
De raad van bestuur van Haviland heeft een nieuw aanrekeningsmodel goedgekeurd waardoor de deelnemende lokale besturen een verlaagde verwerkingskost per behandeld dossier aangerekend zullen krijgen.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de invoering van trajectcontroles op het grondgebied; goedkeuring van de geselecteerde trajecten voor het haalbaarheidsonderzoek van 'Trajectcontrole as a Service'
- koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ('wegcode') van 1 december 1975, inzonderheid artikel 3
- artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (genoemd "de wegverkeerswet")
- wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst TaaS
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 oktober betreffende de goedkeuring van de overeenkomst tussen gemeente Londerzeel en Haviland Intercommunale en de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 5
Het addendum dient goedgekeurd door de gemeenteraad.
Momenteel bedraagt de kostprijs voor verwerking door de sanctionerend Haviland 54 euro voor GAS 1-3, 27 euro voor GAS 4 en 24 euro voor GAS 5 per verwerkte boete.
Indien voldaan aan de voorwaarden wordt er een korting verrekend zoals voorzien in het addendum.
Het addendum kan worden bijgevoegd bij de samenwerkingsovereenkomst, maar is geen verplichting. Zowel de ristorno als de hoeveelheidskorting werden ingevoerd door een beslissing van de raad van bestuur, waardoor deze automatisch worden toegepast.
Hoeveelheidskorting
Op basis van een target gelinkt aan het aantal inwoners van de gemeente verrekent Haviland een hoeveelheidskorting van 10% vanaf het eerste dossier.
Voor besturen met minder dan 15.000 inwoners ligt deze target op 1.000 dossiers, voor besturen met een inwonersaantal tussen 15.000 en 30.000 op 4.000 dossiers, voor besturen met meer dan 30.000 inwoners is er een target van 8.000 dossiers.
Ristorno
Haviland werkt volgens het kostendelend principe. Vanaf 2022 werd de contributie van de GAS-dienst aan de ondersteunende kosten beperkt tot 30%. Het resultaat >30% bruto-marge wordt uitgekeerd aan vennoten op basis van het aantal dossiers. Dat is een belangrijk voordeel: hoe meer deelnemende besturen en hoe hoger het aantal dossiers, hoe lager de effectieve kostprijs zal zijn voor alle deelnemende besturen.
Haviland verrekent dit ristorno in het eerste kwartaal volgend op het referentiejaar en zal dit in april 2023 voor het eerst uitbetalen aan de deelnemende vennoten.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening met Haviland inzake de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar GAS 1-3, 4 en 5 goed.
De raad keurt de agenda en vaststelling van het mandaat van de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek op vrijdag 15 december 2023 goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos per aangetekend schrijven van 25 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op 15 december 2023 plaatsheeft in “de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 25 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Onze beslissing d.d. 22 mei 2023 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen, aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering en onze beslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de heer David Hermans, raadslid, aangeduid werd als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van Iverlek en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art.1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15 december 2023:
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad keurt de agenda - statutenwijziging - van de Buitengewone Algemene Vergadering van Havicrem op woensdag 20 december goed.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet.
Overwegende dat artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van Havicrem bepalen dat de wijzigingen in de statuten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Dat uiterlijk negentig dagen voor de bijzondere algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun gemeenteraden het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd.
Dat de deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt.
Overwegende dat de raad van bestuur van Havicrem op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd.
Gelet op de brief van 14 september 2023 waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 20 december 2023 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging; aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (CARGOVIL) en volgende agendapunten omvat:
1. goedkeuring statutenwijziging
2. goedkeuring aangepast aandelenregister
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Ken Keuleers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde en mevrouw Peggy Somers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Havicrem.
Overwegende dat artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Art. 1 Het voorstel van statutenwijziging van Havicrem zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 5 september 2023 wordt goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de statutenwijziging en het gewijzigd aandelenregister op de Buitengewone Algemene Vergadering van Havicrem van 20 december 2023 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit
Art. 4 Afschrift van deze raadsbeslissing te bezorgen via e-mail aan birgitte.emmerechts@havicrem.be
De raad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op dinsdag 12 december 2023 goed.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij TMVS dv;
De statuten van TMVS dv;
De bepalingen van het decreet over het Lokaal Bestuur;
De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Onze beslissing d.d. 27 maart 2023 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen, aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering en de heer Bruno Keuleers, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van TMVS dv en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Art. 2 De raad draagt de aangeduide vertegenwoodiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
- hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
- hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
De raad keurt de afname van de aankoopcentrale CREAT van de intergemeentelijke vereniging TMVS via het raamcontract "Fysiek aangeleverde uitgaande post" goed.
Gunstig visum 2023/48 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 09 oktober 2023
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Enige tijd geleden werd een dossier opgestart voor de vernieuwing van de Vogeltjeswijk. Op donderdag 20 april werd een tweede participatiemoment georganiseerd, waarbij ook een eerste schetsontwerp aan bod kwam.
Een groep inwoners uit de Vogeltjeswijk bezorgde op 10 juli 2023 een brief met opmerkingen aan het gemeentebestuur. Nadien werd ook een petitie overgemaakt op 21 augustus 2023 waarbij de overgrote meerderheid van de inwoners van de wijk hun bezorgdheden uitte over de plannen.
Uit mailverkeer van het comité van de Vogeltjeswijk begrijpen wij dat zij op 13 oktober nog geen antwoord mochten ontvangen op hun brief van 10 juli en ook niet op de petitie die werd overgemaakt op 21 augustus.
Graag hadden wij een stand van zaken met betrekking tot dit dossier besproken, en meer bepaald de vraag waarom deze inwoners tot op vandaag geen antwoord hebben ontvangen op hun schrijven.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De afgelopen weken werden er op verschillende plaatsen in onze gemeente werken uitgevoerd door Fiberklaar.
Op de meeste plaatsen gebeurde de afwerking correct. Er zijn echter ook enkele plaatsen waar dit niet het geval was.
Hoe volgt het lokaal bestuur deze werken op? Is er een personeelslid dat na afloop van de werken steeds gaat controleren of de afwerking correct gebeurde? Hoeveel meldingen zijn er reeds geweest aan de aannemer of opdrachtgever met betrekking tot werken die niet correct afgewerkt waren?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Recent werden in het straatbeeld enkele borden geplaatst naar aanleiding van lopende projecten. Zo ook met betrekking tot het RUP Ramsdonk.
Inwoners stellen zich echter vragen bij deze borden, nu er lange tijd geen update is geweest over dit project.
Wat is de huidige timing voor dit RUP?
Op de website van het lokaal bestuur met betrekking tot het RUP is ook geen update te vinden (er is enkel een verwijzing naar het participatiemoment op 28 april 2022). Waarom worden hier geen meer recente updates geplaatst?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van eind augustus stelde onze fractie nog vragen aangaande het dossier Vogeltjeswijk. Nog niet zo lang geleden dus maar aangezien er op vrijdag 13 oktober een schrijven werd gericht, vanuit het actiecomité, naar zowel de burgemeester, voorzitter gemeenteraad alsook naar alle fractieleiders brengen we dit dossier terug op de gemeenteraad.
Uit het schrijven kunnen we opmaken dat het comité nog geen enkele schriftelijke reactie heeft mogen ontvangen op zowel het schrijven van 10 juli alsook op de petitie die overhandigd werd op 21 augustus.
Waarom werd er niet geantwoord naar de desbetreffende inwoners/comité toe?
Tijdens de gemeenteraad van eind augustus vroegen we nog of er een 3de oproep zou gelanceerd worden voor het indienen van projecten in het kader van de groen blauwe dooradering in de bebouwde ruimte. Er werd ons toen meegedeeld dat het kabinet mondeling had bevestigd dat er een 3de oproep zou komen om zodoende subsidies te kunnen binnenhalen. We stellen nu echter vast dat er dit jaar geen oproep zal plaatsvinden. Klopt dit? En wat zijn de gevolgen daarvan?
Op de tijdslijn (Kapelle Spreekt) staat vermeld dat de voorstelling van het ontwerp zal plaatsvinden in het najaar van 2023. Kan hier een duidelijke timing over gegeven worden?
De informatieborden die waarschijnlijk met de beste bedoelingen geplaatst zijn op 12 oktober zorgen voor ongerustheid bij de inwoners zeker ook omdat er nog geen enkele reactie kwam op hun schrijven. Waarom werd er hier niet wat meer ruchtbaarheid aan gegeven zodat inwoners zich niet onnodig zorgen hoeven te maken?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Vele van onze inwoners hebben al voor een gesloten deur gestaan als ze zich naar het postkantoor begeven. Dit gebeurt vooral in eenmanskantoren waarvan de loketbediende vaak moet inspringen in een ander kantoor en dus ligt ziekte van een personeelslid vaak aan de basis van de sluiting. Al een paar keer was het kantoor 2 dagen na mekaar gesloten en dus moeten onze inwoners de verplaatsing maken naar het postkantoor van Londerzeel maar dit is niet voor iedereen even evident.
Een postkantoor dat gesloten is daar heeft niemand iets aan! In de beheersovereenkomst van Bpost, toch een overheidsbedrijf, staat nochtans dat Bpost voldoende personeel moet inzetten op basis van de behoefte van de klanten (waaronder openingsuren).
Daarom zouden we willen vragen of het College van Burgemeester en Schepenen bereid is om een schrijven te richten naar Bpost met de uitdrukkelijke vraag om erover te waken dat het postkantoor geopend is tijdens de opgegeven openingsuren.
Is het CBS bereid om een schrijven te richten naar Bpost en er alles aan te doen om de dienstverlening vanuit Bpost voor onze burgers te waarborgen?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Door het bestuur werd een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen voor het verkavelen van een perceel voor open bebouwing met ligging Bormstraat 176.
Het openbaar onderzoek liep van 7 augustus 2023 tot en met 5 september 2023.
We stellen echter vast dat er op dit perceel een trage weg loopt dewelke is opgenomen in het trage wegenplan dat unaniem werd goedgekeurd op de gemeenteraad van december 2018.
Inwoners konden hun bezwaren dus indienen tijdens de looptijd van het openbaar onderzoek. We hebben inzage gevraagd in de bezwaren die ingediend werden. We veronderstellen dat de bezwaren ondertussen behandeld zijn.
Gaat er rekening gehouden worden met de bezwaren?
In december 2018 keurden zowel N-VA als Groen het trage wegenplan goed. Op welke manier valt dit te rijmen?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Jeugdbeweging Chiro Kapelle-op-den-Bos kreeg een factuur toegestuurd vanwege het bestuur voor een bedrag van €712,39. De aanleiding van het opstellen van een factuur kwam er nadat de chiro voor hun chiroweekend gebruik maakte van verschillende zaken die via de uitleendienst werden bekomen.
De factuur werd opgesteld naar aanleiding van de beslissingen die door de meerderheid werden genomen. Het betreft hier de goedkeuring van de evenementengids die goedgekeurd werd op 29 augustus 2022 en waarbij onze fractie zich heeft onthouden. Er werden toen een aantal politieke keuzes gemaakt waar we niet achter konden staan. Ook op de gemeenteraad van 19 december 2022 stemde onze fractie tegen het aanrekenen van bedragen voor geleverde diensten en administratieve prestaties.
Als we dan nu moeten vaststellen dat er €260 wordt aangerekend voor geleverde diensten en administratieve prestaties dan vinden we dat een foute beslissing die genomen werd door het bestuur.
We moeten net onze verenigingen steunen maar door deze buitensporige kosten aan te rekenen ontmoedigen we de jeugd om nog activiteiten op touw te zetten.
Daarom hadden we graag geweten of de meerderheid nog steeds achter hun genomen beslissingen blijft staan?
Werd er vooraleer een factuur op te maken in gesprek gegaan met de organisatie?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Onze fractie liet op het mobiliteitsoverleg van 10 oktober nagaan of het niet nuttig zou zijn om een aantal boordstenen in de K. Muyldermanslaan ter hoogte van de ingang van Paaleyck te verlagen. Dit om ervoor te zorgen dat minder mobiele mensen makkelijker de straat kunnen betreden als ze opgehaald worden.
We kregen hierop een positief antwoord waarvoor dank. Wel werd gesteld dat er meer zou gedaan worden dan enkel deze maatregel. Zo zal er gekeken worden naar de mogelijkheid om te zorgen voor onder andere een gehandicaptenparkeerplaats, opstelruimte voor brandweer, eventuele ontharding, … Allemaal zaken waar we ons zeker en vast kunnen in vinden.
Ook de aanpak van het aanpalende kruispunt met de Kuiermansstraat mag niet uit het oog verloren worden konden we lezen.
Daarom wordt er nu nog niet overgegaan tot het verlagen van de boordstenen maar wordt dit meegenomen in een groter geheel.
We stellen ook vast dat de bomen in de K. Muyldermanslaan zo goed als allemaal verdwenen zijn en de plantvakken er slordig bij liggen.
We hadden graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de aanloop naar de verkiezingen van 2018 hebben alle partijen hun bezorgdheid omtrent verkeersveiligheid rondom de scholen geuit.
In mei 2019 hebben we langs deze weg een voorstel gedaan voor een nieuwe smalle toegangsweg voor voetgangers tussen de Hoogveldweg en de achterkant van de school ‘t Kiezeltje (Cfr foto’ s1, s2).
De parkeerstrook op de Hoogveldweg, die ietwat verder uitgewerkt zou kunnen worden als Kiss & Ride zone, zou dan kunnen gebruikt worden om vanaf daar ’t Kiezeltje te bereiken.
We spreken over een voetpad van +/- 100m.
“Maar liefst 66 procent van de ouders die hun kinderen in Vlaanderen naar school begeleiden, doet dat met de auto……
Voor 66 procent wordt de auto aangeduid als voornaamste, bijna dagelijkse vervoermiddel, terwijl de helft van de verplaatsingen minder dan 3 kilometer bedraagt.” (VRT / HLN, aug 2017)
Dit is nog een citaat van Ben Weyts (N-VA) als voormalig Vlaams minister van verkeer.
Als één derde van de populatie van deze kinderen (vandaag +/- 150) vandaag met de wagen wordt afgezet in de Oudstrijdersstraat, zou het een ontlasting zijn van +/- 50 wagens, en dit zowel s’ochtends, s’middags en s’avonds op de piekuren bij de schoolpoort.
Volgens de steekproef eerder vermeld, zou dit eerder naar het dubbel neigen! Dus eerder 100-150 voertuigbewegingen per schooldag.
In het mobiliteitsoverleg van 26 september 2023 lezen we nu dat een bezorgde ouder plots met hetzelfde voorstel afkomt. En als antwoord hierop, wordt er opnieuw gewag gemaakt dat het RUP verder dient uitgewerkt te worden.
In de aanloop naar de vorige verkiezingen, intussen méér dan 5 jaar geleden, sprak elke partij zich uit voor een nieuwe RUP op en rond het Hoogveld, dit in functie van diverse potentiële voorzieningen.
Hoe staat het hiermee?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Aangezien de problemen rond de verontreiniging en geurhinder van de Plasbeek en vijver Stichelaar al maanden aanslepen heeft onze fractie tijdens de gemeenteraad van 25 september 2023 naar een stand van zaken gevraagd in dit dossier.
Twee dagen na de gemeenteraad, namelijk op 27 september, nam het college van burgemeester en schepenen de beslissing om aan de milieutoezichthouder de opdracht te geven het dossier op te starten.
Volgende taken dienden minimaal uitgevoerd te worden door de milieutoezichthouder:
- Plaatsbezoek
- Opmaak PV en aanmaning indien de vaststelling hiertoe leiden
- Opvolging eerste PV/aanmaning
Ingevolge de beslissing die genomen werd door het CBS hadden we graag een stand van zaken verkregen aangaande dit dossier.
De voorzitter sluit de zitting op 23/10/2023 om 22:30.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad