De voorzitter opent de zitting op 26/05/2025 om 19:59.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 april 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 28 april 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 april 2025 worden goedgekeurd.
De raad neemt kennis van het verzoekschrift en de toelichting van de indiener van het verzoekschrift, de heer Jan Geudens, met betrekking tot asbestgerelateerde afbraak- en saneringswerken. De raad engageert zich conform artikel 33 §8 om binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord over te maken aan de indiener van het voorstel.
Artikel 33 van het huishoudelijk reglement maakt het mogelijk dat burgers onder bepaalde voorwaarden agendapunten kunnen voorstellen op de agenda van de raad en deze kunnen toelichten aan de raadsleden.
De voorzitter gaat na of het voorstel ontvankelijk is.
Op 6 mei 2025 overhandigde de heer Jan Geudens een agendapunt inzake asbestgerelateerde afbraak- en saneringswerken aan de algemeen directeur.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 27 januari 2025 (art. 33);
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 §1 en §5.
Inwoners van de gemeente kunnen voorstellen en vragen over de gemeentelijke beleidsvoering en dienstverlening op de agenda van de gemeenteraad brengen en toelichten. De gemeenteraden moeten zelf een beleid voeren op het vlak van betrokkenheid van de burgers en de doelgroepen. Ze moeten hiervoor een reglement opstellen.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad om een reglement op te stellen over voorstellen van burgers. Het herneemt de detailregelingen, zoals het minimum aantal handtekeningen, uit het Gemeentedecreet niet. Dat zorgt voor een versterking van de autonomie van het lokaal bestuur.
De voorwaarden en verdere modaliteiten van burgerparticipatie maken deel uit van dat reglement van de raad. Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt dat een voorstel ontvankelijk is onder volgende voorwaarden:
Het ingediende voorstel voldoet aan deze zes voorwaarden en is dusdanig ontvankelijk.
Het voorstel betreft:
De verplichting van de opdrachtgever om de datum van aanvang van de afbraak- en saneringswerken vooraf te melden aan de bevoegde diensten van de gemeente van zodra deze gekend is door de opdrachtgever.
Het doel van de aanvrager is om de gemeente in kennis te stellen van deze asbestgerelateerde werken, zodat dit de gemeente in staat stelt om via de handhavingsambtenaar onaangekondigd steekproefgewijs controles kan uitvoeren over het strikt naleven van de VLAREM II-wetgeving met betrekking tot de sloop en verwijdering van asbesthoudend materiaal.
De heer Jan Geudens wordt uitgenodigd om het voorstel kort toe te lichten aan de raad (maximum 5 minuten).
Art. 33 §8 voorziet dat de raad binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord overmaakt aan de indiener van het voorstel.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verzoekschrift en de toelichting van de indiener van het verzoekschrift, de heer Jan Geudens, met betrekking tot asbestgerelateerde afbraak- en saneringswerken.
Art. 2 De raad engageert zich conform artikel 33 §8 om binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord over te maken aan de indiener van het voorstel.
Art. 3 De raad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad keurt het werkingsverslag 2024 van de EVA-vzw de oude pastorie goed.
EVA-vzw de oude pastorie maakte het werkingsverslag 2024 op met betrekking tot haar werking.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 24 februari 2025 betreffende de goedkeuring van de gecoördineerde statuten van EVA-vzw de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie.
Het werkingsverslag 2024 geeft een overzicht van het beleid en de interne werking, een activiteitenverslag en een financieel verslag m.b.t. het gemeenschapscentrum de oude pastorie.
Dit werkingsverslag werd toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie van 19 mei 2025.
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het werkingsverslag 2024 van EVA-vzw de oude pastorie.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan EVA-vzw de oude pastorie en de coördinator vrije tijd & leren.
De raad keurt de werkingsverslagen 2024 van de gemeentelijke vrijetijdsdienst, de gemeentelijke openbare bibliotheek en de gemeentelijke vrijetijdsraad goed.
De gemeentelijke vrijetijdsdienst, de gemeentelijke openbare bibliotheek en de gemeentelijke vrijetijdsraad stelden het werkingsverslag 2024 op met betrekking tot hun werking.
De werkingsverslagen van de vrijetijdsdienst en de bibliotheek geven een overzicht van het beleid en de interne werking en een activiteiten- en/of financieel verslag.
Het werkingsverslag van de vrijetijdsraad geeft een overzicht van de werking en adviezen van de gemeentelijke vrijetijdsraad.
Deze verslagen werden tijdens de gemeenteraadscommissie van 19 mei 2025 toegelicht.
Art.1 De werkingsverslagen 2024 van de gemeentelijke vrijetijdsdienst, de gemeentelijke openbare bibliotheek en de gemeentelijke vrijetijdsraad worden goedgekeurd.
Art.2 Een afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de coördinator vrije tijd en leren, de bibliothecaris en de kerngroep van de gemeentelijke vrijetijdsraad.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie goed.
EVA-vzw de oude pastorie roept een algemene vergadering samen op 25 juni 2025.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 24 februari 2025 betreffende de goedkeuring van de gecoördineerde statuten van EVA-vzw de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie.
Het voorstel van het bestuursorgaan van 23 april 2025 van EVA-vzw de oude pastorie om de algemene vergadering samen te roepen op 25 juni 2025 met de volgende agenda:
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van EVA-vzw de oude pastorie goed te keuren.
Art.1 De agenda van de algemene vergadering dd. 25 juni 2025 van EVA-vzw de oude pastorie, zoals hierboven aangehaald, wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan EVA-vzw de oude pastorie en de coördinator vrije tijd & leren.
De raad keurt de balans en resultatenrekening van het dienstjaar 2024 van EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
EVA-vzw de oude pastorie legt de balans en de resultatenrekening van het dienstjaar 2024 voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 20 december 2013 houdende goedkeuring van de omvorming van vzw GC de oude pastorie naar een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm (EVA–vzw GC de oude pastorie).
De gemeenteraadsbeslissing dd. 24 februari 2025 houdende bekrachtiging van de gecoördineerde statuten van EVA-vzw de oude pastorie.
De balans- en resultatenrekening 2024 van EVA-vzw de oude pastorie.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur.
Art.1 De balans en resultatenrekening van het dienstjaar 2024 van EVA–vzw de oude pastorie worden goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan EVA–vzw de oude pastorie.
De raad neemt kennis van de samenstelling van de schoolraad van 1 april 2025 tot 31 maart 2029.
Dit schooljaar loopt de periode van de vier schooljaren van de huidige schoolraad van de gemeentelijke basisschool (Gebaska) af en dient er voor de volgende periode van vier schooljaren een nieuwe schoolraad te worden samengesteld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3;
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 12;
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 januari 2025 houdende goedkeuring verkiezingsreglement vertegenwoordigers ouders schoolraad gemeentelijke basisschool en verkiezingsreglement personeel schoolraad gemeentelijke bassischool;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 14 april 2025 houdende samenstelling schoolraad met aanstelling van de leden.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen af op 31 maart 2025.
De schoolraad bestaat uit een geleding ouders, geleding personeel en geleding lokale gemeenschap.
De schoolraad wordt samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij rechtstreeks.
Aangezien er niet meer kandidaten waren, zowel voor de geleding ouders als geleding personeel zijn de kandidaten rechtstreeks verkozen.
Art. 1 De raad neemt kennis van de aangestelde leden voor de schoolraad van Gebaska van 1 april 2025 tot 31 maart 2029:
De gemeenteraad keurt het charter met het oog op het vermijden van sociale dumping goed.
Het schrijven van ACV Bouw - Industrie & Energie (hierna ACVBIE) van 3 maart 2025.
Met deze brief wil ACVBIE de steden en gemeenten sensibiliseren en hen vragen om de goede intenties in het kader van de strijd tegen sociale dumping te concretiseren via de overheidsopdrachten.
Er werd een charter opgesteld met het oog op het voorkomen van sociale dumping.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het charter beoogt verschillende doelstellingen.
Als lokaal bestuur wil de gemeente dat haar opdrachten voor werken, diensten en leveringen worden uitgevoerd aan de juiste prijs, volgens de regels van de kunst en met kwaliteitsborging en inachtneming van de arbeidsvoorwaarden. De gemeente wil dat de aannemers en onderaannemers waar zij mee werken alle van toepassing zijnde wettelijke, reglementaire, administratieve of conventionele bepalingen respecteren, met betrekking tot het minimumloon (met inbegrip van de toeslagen voor overuren), de maximale werktijden en de minimale rusttijden, de minimumduur van betaalde jaarlijkse vakantie, de veiligheid, de gezondheid en de hygiëne op het werk, de tewerkstelling van werknemers (al dan niet onderworpen aan de Belgische sociale zekerheid, met inbegrip van de uitzendkrachten), de gelijke behandeling van mannen en vrouwen en elke andere bepaling inzake arbeidsrelaties.
Teneinde deze doelstellingen te behalen, zal de gemeente:
Art. 1 De gemeenteraad keurt het charter met het oog op het vermijden van sociale dumping goed.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 mei 2025 houdende de goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op woensdag 21 mei 2025 van De Vlaamse Waterweg nv.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 mei 2025 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders - woensdag 21 mei 2025 van De Vlaamse Waterweg nv.
De algemene vergadering gaat door op woensdag 21 mei 2025. De documenten zijn ontvangen op maandag 28 april 2025. Het volmacht formulier diende men voor donderdag 15 mei 2025 terug te bezorgen. Daarom was het aangewezen dat het CBS een beslissing trof, die achteraf door de raad bekrachtigd zou worden.
De statuten van de Vlaamse Waterweg nv, in het bijzonder artikel 24;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda voor deze Algemene Vergadering der Aandeelhouders omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring van de notulen van de jaarlijkse Algemene Vergadering van de aandeelhouders van 22 mei 2024
2. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2024
- activiteitenverslag
- financieel verslag
- klantenverslag
- remuneratieverslag
3. Verslag van de commissaris-revisor
4. Verslag van de regeringsafgevaardigde
5. Verslag van het Auditcomité en interne audit
6. Goedkeuring van de jaarrekening
7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
8. Bestemming van het resultaat
9.Varia
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 waarbij mevrouw Marie-Paule Van Aken, raadslid aangeduid werd als gemeentelijk vertegenwoordiger en de heer Dirk Robberechts, raadslid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Vlaamse Waterweg nv en dit voor de gehele gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 mei 2025 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op woensdag 21 mei 2025 van De Vlaamse Waterweg nv.
De raad keurt de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van Ethias d.d. 12 juni 2025 goed.
De uitnodiging van Ethias d.d. 23 april 2025 voor de Gewone Algemene Vergadering op donderdag 12 juni 2025 om 10.00 uur via digitaal platform.
De documentatie voor de Gewone Algemene Vergadering zal vanaf 26 mei 2025 beschikbaar zijn op dit digitale platform.
De statuten van Ethias.
De agenda van de Gewone Algemene Vergadering:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
De heer Edward De Wit, schepen, werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de Gewone Algemene Vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Jos Thomas, schepen, werd aangeduid als plaatsvervanger voor de Gewone Algemene Vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Mevrouw Liesbeth Van Waeyenberghe, financieel directeur, werd aangeduid als administratief beheerder.
Art. 1 De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Ethias d.d. 12 juni 2025 worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - zijn gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering goed te keuren.
Art. 3 Mevrouw Liesbeth Van Waeyenberghe wordt als administratief beheerder aangewezen.
Art. 4 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Ethias op het volgende emailadres algemene.vergadering@ethias.be
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025 goed.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos is aangesloten is bij Creat Services dv;
De statuten van Creat Services dv;
De bepalingen van het decreet over het Lokaal Bestuur;
De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
Onze beslissing d.d. 27 januari 2025 waarbij de heer Daan De Doncker, raadslid, aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering en de heer Jos Thomas, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van TMVS dv en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2 De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3 Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden
De raad duidt een gemeentelijke afgevaardigde aan en een plaatsvervanger voor het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
De raad besliste op 27 juni 2022 om toe te treden tot het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
Het Tewerkstellingsloket heeft als gezamenlijke doelstelling om te werken rond vier beleidsdomeinen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 over de toetreding tot het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
Met de hernieuwing van de legislatuur moet er een nieuwe gemeentelijke vertegenwoordiger aangeduid worden voor het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt volgende kandidaten voorgedragen:
Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 Else Vanden Broeck, schepen, wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen in het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 2 Dirk Hermans, schepen, wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen als plaatsvervanger in het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 van Haviland.
Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 3 Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie in de gemeente verliest.
Art. 4 Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar Haviland.
De raad keurt de aanstelling van een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Aquaflanders goed.
Het schrijven van AquaFlanders d.d. 16 mei 2025 waarin zij verwijzen naar de vertegenwoordiging voor de Algemene Vergadering.
Statuten van AquaFlanders;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
AquaFlanders is een vzw en heeft als doelstelling de ondersteuning van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders. Dit doen ze aan de hand van belangenbehartiging, overleg, ervaringsuitwisseling, onderzoek, communicatie, kennisopbouw en dienstverlening met het oog op het bewerkstelligen van een duurzaam waterbeleid en -gebruik.
Bovenaan de organisatiestructuur staat de algemene vergadering. Deze wordt gevormd door de toegetreden leden. De algemene vergadering is onder meer bevoegd voor de statutenwijziging, benoeming en afzetting van de bestuurders, de goedkeuring van de begroting en de ontbinding van de vereniging. Jaarlijks keurt de algemene vergadering het jaaractieplan en de bijhorende begroting goed.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos voldoet aan de voorwaarden en komt in aanmerking om een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering aan te duiden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen:
Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 1 Mathias Diricx, burgemeester, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos op de algemene vergadering van Aquaflanders en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Art. 2 Dirk Hermans, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde voor het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos op de algemene vergadering van Aquaflanders en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Aquaflanders iva Lchoi@aquaflanders.be
De raad neemt kennis van het rooilijnplan en het schattingsverslag.
Voetweg 86 ligt voor een deel van het tracé niet op de juridisch correcte locatie. In het trage wegenplan is opgenomen de weg wettelijk te verplaatsen naar de huidige ligging op het terrein.
De gemeenteraad ging op 27/2/2025 akkoord met de verlegging. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
De weg werd in 1883 verlegd. De huidige ligging komt echter niet overeen met de verlegging zoals deze toen werd beslist.
De wijziging kadert in het algemeen belang. De weg is reeds jaar en dag via de huidige ligging bereikbaar en ook zo ook gekend bij de gebruikers. De verlegging verzekert de toegankelijkheid in toekomst. De verlegging heeft geen effect op de toegankelijkheid en verkeersveiligheid.
De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2025 dat de verlegging inderdaad in dienst stond van het openbaar belang en niet strijdig was met het gemeentewegendecreet. Tegelijkertijd gaf ze de opdracht een rooilijnplan op te laten maken.
Het rooilijnplan en het schattingsverslag bevinden zich in bijlage. De eigenaars werden op de hoogte gebracht van de meer/minwaarde. Na hun akkoord wordt het rooilijnplan ter voorlopige goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De definitieve goedkeuring volgt na het openbaar onderzoek. De gemeente is verplicht de meerwaarde te innen en de minwaarde uit te betalen.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rooilijnplan en het schattingsverslag
Art. 2: Het openbaar onderzoek wordt opgestart.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opmaak van een rooilijnplan voor de gedeeltelijke verlegging van voetwegen 13 en 50 binnen het RUP Bospark.
Binnen het RUP Bospark bevinden zich enkele voetwegen. In het plan van het RUP liggen deze niet op dezelfde locatie als op de atlas der buurtwegen. De procedure voor de verlegging van een gemeenteweg dient bijgevolg te worden opgestart.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
Voetweg 13 (locatie zie bijlage) is momenteel reeds langere tijd niet toegankelijk. In het trage wegenplan is deze weg opgenomen als 'te verleggen'. Door eenzelfde verbinding mogelijk te maken binnen het RUP is voldaan aan artikel 3 en 4. De weg wordt opnieuw toegankelijk, waardoor de verlegging kadert in het een fijnmazig en veilig wegennet. De weg wordt hier door eveneens geherwaardeerd.
Binnen het RUP wordt een nieuw park gecreëerd en wordt deze weg toegankelijk gemaakt. De verlegging kadert dus zeker in het algemeen belang. Aangezien hier voor de hele site een RUP werd opgemaakt, kan deze verlegging gezien worden als een uitzonderingsmaatregel.
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Voetweg 50 is momenteel wel toegankelijk op de juridisch correcte locatie. Deze weg zal ook in de toekomst op deze locatie toegankelijk blijven voor voetgangers, maar de verharde, ook voor fietsers toegankelijke weg wordt enkele meter verder gelegd, zodat deze beter opgaat in het ontwerp van het park. In de praktijk zal dus een extra doorgang worden gecreëerd, waardoor de verlegging zeker kadert binnen artikel 3 van het gemeentewegendecreet.
Aangezien het hier om de aanleg van een park gaat, waarvoor eveneens een RUP werd opgemaakt, kan voldoende worden gemotiveerd dat de verlegging in het kader staat van het openbaar belang (aanleg park) en uitzonderingsmaatregel is (kadert binnen een RUP).
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Beide wegen sluiten eveneens aan op het huidige verloop van de trage weg, de veiligheid van de ontsluiting blijft dus onveranderd.
Indien de gemeenteraad oordeelt dat de verleggingen voldoende onderbouwd zijn, wordt de opdracht gegeven om een rooilijnplan op te laten maken.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de opmaak van een rooilijnplan voor de gedeeltelijke verlegging van voetwegen 13 en 50 binnen het RUP Bospark.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad neemt kennis van het aanvullend punt van de Vlaams Belang-fractie betreffende bevorderen van de verkeersveiligheid.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Met de vernieuwing van het centrum werden er al inspanningen geleverd om het aangenamer te maken voor de zwakke weggebruiker.
Dit verdient erkenning.
Toch willen wij de aandacht vestigen op de schoolomgeving in de Oudstrijdersstraat en het traject van de studenten van KOBOS richting centrum, waar nog werk is aan de duidelijke visualisatie van de voorrang van rechts en/of de dubbele rijrichting voor fietsers.
De huidige situatie brengt de verkeersveiligheid voor de weggebruiker, in het bijzonder de schoolgaande kinderen, in het gedrang.
We zien bv aan het kruispunt wipstraat-mechelseweg-schuttershofstraat WEL een verkeersbord (B17), maar dit is niet het geval bij de andere kruispunten. (Foto's in bijlage)
Hierbij gaat het dan over het kruispunt Schoolstraat-Oudstrijdersstraat, kruispunt Pastoriestraat-Mechelseweg, kruispunt Stationstraat-Mechelseweg.
Voorstel amendement CD&V - ProKA Vooruit
Art. 1: De gemeenteraad vraagt aan de mobiliteitscel om de bestaande verkeerssituatie in de schoolomgeving van de Oudstrijdersstraat, de vernieuwde Mechelseweg en de omliggende straten te evalueren na voltooiing van de werken in het centrum.
Art. 2: Naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie, vraagt de gemeenteraad aan de mobiliteitscel te onderzoeken welke extra maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen in de in artikel 1 aangehaalde omgeving.
Stemming: Met eenparigheid van stemmen.
Art. 1: De Gemeenteraad vraagt het CBS de bestaande verkeersituatie in de schoolomgeving van de Oudstrijdersstraat en de vernieuwde Mechelseweg te evalueren.
Art. 2: Naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie, vraagt de Gemeenteraad het CBS te onderzoeken welke extra maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen aan deze kruispunten (zoals bv: wegmarkeringen, verkeersborden, spiegels, snelheidsremmende maatregelen,…)
Art. 1: De gemeenteraad vraagt aan de mobiliteitscel om de bestaande verkeerssituatie in de schoolomgeving van de Oudstrijdersstraat, de vernieuwde Mechelseweg en de omliggende straten te evalueren na voltooiing van de werken in het centrum.
Art. 2: Naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie, vraagt de gemeenteraad aan de mobiliteitscel te onderzoeken welke extra maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen in de in artikel 1 aangehaalde omgeving.
De raad neemt kennis van het aanvullend punt van de N-VA-fractie betreffende stand van zaken PFAS dossiers in onze gemeente.
Gehoord meneer Renaat Huysmans, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de vorige legislatuur werd er een inventaris opgemaakt van sites waar mogelijk PFAS verontreiniging kon zijn. Op een aantal sites werd er effectief verontreiniging met PFAS vastgesteld oa. De site van Jogrex in Ramsdonk en ook de Eternitsite in de Kuiermansstraat. Er werden no regret maatregelen ingesteld met o.a. 2 perimeters van 100 en 500 m in de omgeving van deze verontreiniging. De betrokken eigenaars moesten bijkomend bodemonderzoek laten uitvoeren om de vervuiling volledig in kaart te brengen om zo de perimeters evt. te kunnen aanpassen en om de te saneren zone in kaart te brengen. Graag hadden we enerzijds een stand van zaken gekregen om de voortgang van deze dossiers te kennen . Anderzijds willen we de gemeente ook vragen om de handhavingsambtenaar , die we eind vorige legislatuur hebben aangeworven binnen KLM te belasten met de opvolging van deze dossiers en om een duidelijke communicatie naar de inwoners te verschaffen die in de perimeter wonen over de voortgang in deze dossiers.
Art. 1 het CBS geeft de handhavingsambtenaar de opdracht om de PFAS dossiers in onze gemeente van dichtbij op te volgen en dit op regelmatige basis.
Art. 2 het CBS stelt zich garant dat er een duidelijke communicatie verspreid wordt naar de inwoners die zich in de getroffen perimeters bevinden over de voortgang van deze dossiers.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Vlaams Belang-fractie betreffende Quick Scan.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Een goed onderbouwd fietsbeleid met de nodige aandacht voor onder meer problemen en gevaren vraagt veel tijd.
Om dit proces makkelijker te maken en inspiratie aan te reiken over de sterktes en zwaktes van het lokaal fietsbeleid stelde Fietsberaad Vlaanderen een vragenlijst op.
Hiermee kunnen lokale besturen het beleid evalueren en suggesties krijgen voor verbeteringen. Deze vragenlijst, de Quick Scan 2.0, is bovendien gratis en vraagt een minimum aan personeelsinzet.
Kortom: een zeer geringe investering die grote impact kan hebben op de veiligheid van de fietsers
Vraag:
Heeft onze stad/gemeente de Quick Scan 2.0 van Fietsberaad Vlaanderen al ingevuld? Zo ja, welke resultaten kwamen hieruit naar voren? Zo nee, waarom niet en zal men dit alsnog doen?
Welke andere bronnen worden gebruikt om het fietsbeleid vorm te geven?
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende STAVAZA nieuwe plannen schoolomgeving Campus V STK.
Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op de commissie van 10/03/2025 werden we geconfronteerd met de optie die het huidige bestuur zou nemen ivm ‘de herinrichting schoolomgeving Campus V’. Er werd geopperd dat het kruispunt Acacialaan/Veldstraat/Oudstrijdersstraat een doorstroom moest blijven voor ALLE weggebruikers. Hierom werd beslist dat het kruispunt moet vergroot worden en dat dubbelrichting moet blijven bestaan. Iets dat volgens ons nog steeds alle logica en veiligheid tart. Nog erger, het gaat in tegen alle adviezen die hieromtrent bestaan.
Tijdens deze commissie werd er dan ook gezegd om deze aanpassing te bespreken met de schoolgemeenschap/buurtbewoners en eventuele andere betrokkenen.
Op de GR van 30/09/2024 werden de gunningsvoorwaarden hiervoor goedgekeurd. In het verslag van het schepencollege 10/02/2025 lezen we dat de opdracht wordt gegund aan HERTSENS INFRA.
In het volgende verslag van het schepencollege 17/02/2025, de week nadien, lezen we dat de plannen toch moeten gewijzigd worden: Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen: Het lokaal bestuur wenst een alternatief voorstel uitgewerkt te zien met behoud van dubbelrichting in de Acacialaan en het kruispunt met de Veldstraat. Dit ontwerp werd uitgevoerd in regie.
Bij deze onze vragen: Zijn er al gesprekken geweest? Wat was de input? Wat was het advies van studieburo in deze? Klopt het dat de werken zouden moeten starten 90 dagen nadat opdracht werd gegund? Zo ja, deze termijn is verstreken, wat is de impact? Wat is de budgettaire impact op de aanpassingen?
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende project Vogeltjeswijk.
Gehoord meneer Geert Van de Voorde, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Zoals algemeen geweten ondergaat ons klimaat belangrijke schommelingen. Periodes van hevige regenval en lange droogte wisselen zich af. Recent hadden we in Vlaanderen een lange periode van droogte met schadelijke gevolgen voor de landbouw. Tevens zagen we op hetzelfde moment hevige regenval in Frankrijk met talrijke slachtoffers. We herinneren ons voorts ook nog de hevige regenval in Wallonië ( buurt van de Vesder) en in Spanje rondom Valencia.
Om deze klimaatschommelingen deels op te vangen voorzag het bestuur in de vorige legislatuur in belangrijke investeringen om het hemelwater om te vangen en te kunnen bufferen ( Molenstaat, RUP bospark, onthardingsprojecten op de speelplaatsen, Mechelseweg, omgeving STK Veldstraat, ..) Dit moet mogelijke wateroverlast bij hevige regen in onze gemeente helpen voorkomen. Vele van deze projecten werden uitgevoerd, andere waren in uitvoering en nog andere dienden nog te worden gegund.
Een belangrijk project dat volledig werd voorbereid en nog diende te worden gegund was de heraanleg van het openbaar domein in de Vogeltjeswijk. In dit project werd getracht verschillende doelstellingen te realiseren: vervangen van de versleten riolen, vervangen van het kapotte wegdek en onbruikbare voetpaden, wijziging van de mobiliteit met behoud van voldoende parkeerplaatsen, aanleggen van wadi’s en grachten om hemelwater te bufferen en langzaam te laten infiltreren. Tevens werd de afkoppeling van het hemelwater van de hele wijk van de openbare riolering uitgewerkt.
Deze investeringen kaderden in het project ‘ Bleu Deal’ zoals door Vlaanderen werd uitgerold. Deze investeringen zouden de hele wijk, dewelke werd ontwikkeld in de jaren 60 en dringend aan vernieuwing toe is, een volledig nieuwe uitstraling geven.
Voorstel van bespreking
Hoe staat het nieuwe bestuur tegenover dit project? Werd er een rondgang uitgevoerd door het nieuwe bestuur bij de bewoners van de wijk? Wat is het resultaat van deze informatieronde?
Zal het project verder worden uitgevoerd? Worden wijzigingen aangebracht aan het uitgewerkte voorstel? Indien wordt verder gewerkt, op welke termijn zou het project worden gerealiseerd? Indien niet, waarop steunt het bestuur zich om dit project stop te zetten?
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende project 2024-GR-057 Aanstelling architect.
Gehoord meneer Geert Van de Voorde, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van maart 2024 werd het bestek inzake de aanstelling van een architect om een onderzoek uit te voeren naar de optimalisatie van het administratief centrum, vervanging van ramen en gevelbekleding, bestek en gunningswijze goedgekeurd.
De huidige meerderheid van CD&V en Proka keurden dit agendapunt niet goed en hadden talrijke bezwaren bij monde van de beide fractieleiders. Dit was geenszins verrassend daar de beide oppositiepartijen de voorbije legislatuur zowat elke investering in twijfel trokken.
Voorstel van bespreking
Hoe staat het nieuwe bestuur nu tegenover deze aanstelling? Zal de studie verder worden uitgevoerd? Indien wordt verder gewerkt, op welke termijn zou de studie worden afgewerkt? Indien niet, waarop steunt het bestuur zich om dit project stop te zetten?
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende Aquafin.
Gehoord meneer Geert Van de Voorde, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Begin jaren 2000 werd door Aquafin in samenwerking met de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Mechelen een project opgestart om een waterzuiveringsinstallatie, een zogenoemde KWZI, te bouwen om het afvalwater van Kapelle Oost, Oxdonk en een deel van Leest te zuiveren. Dit afvalwater werd en nu nog steeds ongezuiverd geloosd in de Oxdonkbeek en de Zwarte Beek. Deze investering drong zich – ruim 20 jaar geleden- dringend op omdat dergelijke toestanden in Vlaanderen niet meer worden aanvaard.
Tot op heden wordt dit afvalwater nog steeds ongezuiverd geloosd in deze beken. Aquafin deed de voorbije 20 jaar verschillende voorstellen inzake de inplanting van deze KWZI. Eerst op grondgebied Mechelen in de buurt van de Stijn Streuvelslaan, vervolgens op de hoek van de Leiweg en de Hendrik Van de Venstraat op grondgebied Kapelle-op-den-Bos.
Een laatste voorstel van Aquafin, de voorbije legislatuur, was op deze KWZI in te plannen in de buurt van de visvijver aan de Visputweg, juist naast de Zwarte Beek, op 150 meter van de dichtste bewoning, dit met akkoord van het Agentschap Landbouw en Visserij. Ook deze inplanting stuitte op verzet, niet in het minste van de toenmalige oppositie.
We kunnen evenwel niet langer toelaten dat afvalwater ongezuiverd wordt geloosd in onze beken en rivieren.
Voorstel van bespreking
Hoe staat het huidige bestuur tegenover deze inplanting? Zal de studie van Aquafin verder worden gezet? Indien wordt verder gewerkt, op welke termijn zou de studie worden afgewerkt? Indien niet, welke alternatieven voorziet het bestuur en op welke termijn kan deze KWZI worden gerealiseerd?
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende verkoop activa.
Gehoord meneer Geert Van de Voorde, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In het huidige meerjarenplan is de verkoop voorzien van een aantal onroerende goederen, dewelke niet langer dienstig zijn voor de werking van onze gemeente. Deze verkopen dienen onder andere ook om de financiële gezondheid van onze gemeente te garanderen. Zo werd vorig jaar een projectgrond ter hoogte van het bospark ten gelde gemaakt. Dit bracht ruim 1.5 Mio € op.
Daarnaast voorzag het MJP ook de realisatie van enkele percelen grond en de verkoop van de vroegere school het Graantje te Nieuwenrode. De verkoop van deze onroerende goederen had veel weerstand van CD&V en Proka tot gevolg. Zij zagen deze verkopen helemaal niet zitten en eisten zelfs dat deze activa niet werden verkocht. De projectgrond van 1.5 Mio € diende volgens de toenmalige oppositie zelfs te worden ingericht als - en ik citeer - een “ honden losloop weide”. Een zeer dure weide gelegen in bouwzone!
Voorstel van bespreking
Hoe staat het huidige bestuur tegenover deze geplande verkopen? Zullen deze verkopen nog worden gerealiseerd? Worden er nog andere verkopen van activa in onze gemeente gepland en uitgevoerd? Zo neen, hoe denkt het bestuur om de uiterst noodzakelijke investeringen in onze gemeente ( inzake mobiliteit, openbaar domein, erfgoed, gebouwen, …) te kunnen financieren?
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende communicatie over incidenten met risico’s op gevolgen voor de volksgezondheid.
Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Via kranten en sociale media vernamen wij dat er zich in Kapelle-op-den-Bos en in het industriepark van Londerzeel, dat toch grensgebied van onze gemeente is, in de afgelopen weken drie incidenten voordeden die een invloed konden hebben op de volksgezondheid. Ik heb het dan over de cementwolk op het kanaal ter hoogte van Etex op 16/4. Tijdens het laden en lossen van een schip sprong rond 9u een leiding met een enorme cementwolk tot gevolg. De wijde omgeving had hier last van; er viel tot op de overkant het kanaal een neerslag die ogen en huid kon irriteren. Er moest ook snel gewerkt worden want cement moet in beweging blijven om niet te verharden, zo lees ik. Er werd iemand overgebracht naar het ziekenhuis en er werd ook gevraagd om deuren en vensters gesloten te houden. De gemeentelijke fase werd afgekondigd om 10.35u.
Op 29/4 was er de brand bij Meroso in de Hogerheistraat. De zonnepanelen en de roofing op het dak stonden in brand. Gelukkig was het vuur snel onder controle. Een brand in een industrieel gebouw is altijd een beetje het onbekende en kan voor onverwachte wendingen zorgen. Er werd gevraagd om deuren en vensters gesloten te houden.
Op 5/5 was er dan een gaslek in de Weverstraat in het industriepark in Londerzeel waarbij een arbeider bij de wegenwerken een lagedrukleiding raakte. Er werd opgeroepen om de omgeving van de industriezone te vermijden.
Behalve een kort berichtje op facebookpagina van de gemeente en op de website, zagen wij geen andere verduidelijkende communicatie. Voor alle duidelijkheid: niet iedereen is digitaal actief! Ik kan mij voorstellen dat een cement-, brand-, en gaswolken bij bewoners vragen oproepen over de ernst en de aard van het incident, over de gevolgen voor hen en hun omgeving, over de neerslag in hun (moes)tuintjes, op hun auto’s en huis, enz…
Moest hierover niet adequater en gerichter gecommuniceerd worden naar de bevolking toe? Ik denk dan aan BE-alert bijvoorbeeld? Het kan niet de bedoeling zijn om paniek te zaaien, maar niet geïnformeerd worden kan op zich al reden tot paniek zijn. Hoe zal u dergelijke incidenten in de toekomst aanpakken zodat de bevolking beter en sneller gerustgesteld wordt? Graag wat meer informatie.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende verduidelijking verkeerssituatie kruising Mechelseweg - Boneveldstraat.
Gehoord meneer Kris Teugels, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Vanuit de buurt bereikten mij vragen over de onduidelijke verkeerssituatie aan de kruising van de Mechelseweg met de Boneveldstraat. Er heerst verwarring over de status van de onderbroken witte lijn op de rijbaan. Deze lijn is nog nauwelijks zichtbaar, zeker in vergelijking met de recent aangebrachte markeringen na de wegenwerken. In het verleden werden hier boetes uitgeschreven voor foutparkeren, maar momenteel wordt er regelmatig geparkeerd op deze locatie, wat soms tot gevaarlijke situaties leidt, bijvoorbeeld bij het passeren van bussen of vrachtwagens.
Daarnaast is er verwarring over het verkeersbord ter hoogte van huisnummer 80. De pijl op het bord wijst richting kerk (kant 1–15), terwijl het parkeerverbod in werkelijkheid van toepassing is richting Feryn. Dit staat haaks op het verkeersbord aan huisnummer 78, waarop een zwarte pijl in beide richtingen wijst.
Daarom mijn vragen aan het college:
Voorstel:
Indien de lijn nog geldt: schilder deze opnieuw in het wit. Indien niet meer van toepassing: overschilder in het zwart.
Daarnaast: pas het verkeersbord aan door de juiste richting te vermelden of gebruik een bord met dubbele pijl, conform het bord aan nr. 78.
Met dank voor uw antwoord.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende stand van zaken dossier asbestverontreiniging landbouwgronden in onze gemeente.
Gehoord meneer Renaat Huysmans, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
N.a.v. de pano reportage over asbest , kregen we te zien dat er nogal wat landbouwgronden zijn waar asbestafval open en bloot op de velden ligt. ( o.a. de grond achter de Brugstraat werd in beeld gebracht ). De asbestdeskundige was zelf geschrokken van de schaal van verontreiniging en van het feit dat dit open en bloot lag op de velden. Hij maakte zich dan ook terecht zorgen over de mogelijke impact op wandelaars , spelende kinderen en eveneens op de werknemers die in de fabrieken werken waar de gerooide aardappelen worden naar afgevoerd met gegarandeerd stukken asbestafval tussen de gerooide aardappelen. In de pers werd de burgemeester gevraagd naar wat de gemeente hieraan ging doen. Hij verklaarde dat dit de mogelijkheden van de gemeente overstijgt en dat hij contact ging nemen met Ovam om tot een oplossing te komen. Ondertussen hebben we gemerkt dat het desbetreffende land weer geploegd werd en opnieuw aardappelen werden geplant.
Graag hadden we dan ook inzage gehad in de communicatie tussen de gemeente en Ovam en graag hadden we ook geweten welke maatregelen er genomen zullen worden om de gezondheid van onze inwoners en dit van de werknemers van de aardappelfabrieken te beschermen.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende onthardingsprojecten als adaptatiemaatregel tegen droogte.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Sinds kort staat er een werfkeet aan het station in onze gemeente, in het kader van werken aan de spoorlijn.
Daarbij heb ik twee vragen voor het lokaal bestuur: één voor de schepen van mobiliteit, en één voor de burgemeester, bevoegd voor communicatie.
- De werken zelf zijn niet meteen zichtbaar voor inwoners, waardoor velen zich afvragen waarom die werfkeet daar plots staat. Zou het niet zinvol zijn om hierover kort te communiceren via de gemeentelijke website of sociale media? Weten waarom iets ergens staat, zorgt meestal voor meer begrip bij inwoners.
- De plaatsing van de werfkeet is helaas nogal ongelukkig: de doorgang voor voetgangers en fietsers is op die plek erg smal geworden. Zeker aan een druk punt zoals het station - met mensen die uit de tunnel komen of vanuit de fietsenstalling – lijkt een aanrijding snel gebeurd.
Zou er extra signalisatie kunnen komen om fietsers aan te manen tot voorzichtigheid? Of ziet het bestuur andere mogelijkheden om hier preventief in te grijpen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende onthardingsprojecten als adaptatiemaatregel tegen droogte.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De aanhoudende droogte van de voorbije weken baart experten nu al zorgen. Ook de lange termijnvoorspellingen wijzen op een warme en droge zomer. We lijken stilaan af te stevenen op een herhaling van de beruchte zomer van 1976, met alle gevolgen van dien: grote uitdagingen voor landbouwers, verhoogd brandrisico in natuurgebieden, en strenge beperkingen voor burgers wat betreft watergebruik.
Deze droogteperiode doet ons opnieuw nadenken over structurele maatregelen om ons beter te wapenen tegen zulke extreme weersomstandigheden. Eén van de meest effectieve en bekende klimaatadaptatiemaatregelen is ontharding. Door meer ruimte te geven aan natuur en bodem, kan regenwater beter infiltreren, wat op termijn bijdraagt aan de aanvulling van onze grondwatervoorraden – broodnodig in lange periodes van droogte.
We willen daarom peilen naar de visie van het lokaal bestuur over bestaande én toekomstige onthardingsinitiatieven.
- Geveltuintjes zijn een toegankelijke manier voor inwoners om zelf aan de slag te gaan met ontharding. In het verleden ondersteunde de gemeente dit door de verwijderde stoeptegels gratis op te halen. Zal deze ondersteuning behouden blijven? En plant het bestuur bijkomende initiatieven om inwoners te stimuleren om geveltuintjes aan te leggen?
- De Vogeltjeswijk is uiteraard ook één van de onthardingsprojecten die nog op de planning stond. Na jullie bevraging van de buurtbewoners zou er een beslissing volgen. Wat is de huidige stand van zaken in dit dossier?
- Welke bijkomende onthardingsprojecten zouden er nog op de planning staan voor de komende jaren? Uit de rapportering in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact bleek dat hier nog werk aan de winkel is om die doelstelling te halen tegen 2030.
We denken graag mee na over hoe we onze gemeente beter bestand kunnen maken tegen de gevolgen van de klimaatverandering. En we hebben er alle begrip voor dat veel beslissingen in het licht van de opmaak van de meerjarenplanning worden bekeken.
Maar... het is ondertussen mei. We vermoeden dus dat de prioriteiten stilaan vorm krijgen. Daarom onze warme oproep: geef de gemeenteraad nu al de kans om inhoudelijk mee te denken en jullie plannen kritisch te bekijken – voor ze finaal vastliggen in de meerjarenplanning.
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 22:35.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad