Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 31/05/2021 - 20:00

Tijdelijke aanpassing gemeentelijke belastingreglement 'op de afgifte van administratieve stukken - 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025' – beslissing

Aanwezig: Bruno Keuleers, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Lena Ghysels, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ilse Rymenants, schepenen
Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Hendrik De Vleeschouwer, Peggy Somers, David Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Chris Reniers, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Jan De Doncker, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Rousseaux, Dirk Robberechts, Raadsleden

De raad keurt de tijdelijke aanpassing van het gemeentelijk belastingreglement 'op de afgifte van administratieve stukken - 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025' goed. 

Aanleiding

De gemeenteraad heeft in zitting van 29 maart 2021 de wijziging van de Cyriel Verschaevelaan in de Mim Van Keerlaan definitief goedgekeurd.

 

Het lokaal bestuur wil de inwoners maximaal administratief ondersteunen en ervoor zorgen dat de straatnaamwijziging volledig gratis kan verlopen voor de inwoners.

Regelgeving

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.


Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.


Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.

 

Het decreet 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, B.S. 17 december 2002 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het toekennen of wijzigen van nieuwe namen aan openbare wegen en pleinen.


Het belastingreglement 'op de afgifte van administratieve stukken - 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025' goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 16/12/2019;

Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad heeft in zitting van 29 maart 2021 de wijziging van de Cyriel Verschaevelaan in de Mim Van Keerlaan definitief goedgekeurd.

 

Het lokaal bestuur wil de inwoners maximaal administratief ondersteunen en ervoor zorgen dat de straatnaamwijziging volledig gratis kan verlopen voor de inwoners.

 

  • Zo zal de dienst een brochure opmaken met alle informatie waar de bewoners rekening moeten mee houden.
  • De dienst zal zoveel mogelijk dienstverleningsbedrijven zelf contacteren om een bulk aanpassing te doen.
  • De dienst heeft een overeenkomst met Bpost dat alle verkeerd geadresseerde post toch juist bezorgd worden gedurende drie maanden.  Bpost zal eveneens per adres 5 kaartjes bezorgen die gratis gebruikt kunnen worden om de nodige instanties of mensen te verwittigen van de wijziging.
  • De aanpassing van de eID gebeurt kosteloos.  
  • Er zal een avond beschikbaar gemaakt worden waarop inwoners hun adres op de eID kunnen wijzigen op het administratief centrum voor bewoners die niet tijdens de openingsuren kunnen langskomen.
  • De straatnaamwijziging zal doorgegeven worden aan GPS en kaartenbeheerders zodat de veiligheid en vlotte levering van alle diensten gewaarborgd blijven.
  • Alle veiligheidsdiensten worden op de hoogte gebracht van de straatnaamwijziging.

 

Op 16 december 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement 'op de afgifte van administratieve stukken - 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025' goed. Dit belastingreglement stelt dat inwoners die hun puk/pin code van hun eID opvragen hiervoor 5.00 EUR dienen te betalen. 

 

Inwoners zullen hun pin of puk code nodig hebben zodoende de dienst burgerzaken de straatnaamwijziging kan doorvoeren op de individuele eID kaart. Het bestuur gaat er van uit dat sommige inwoners deze code echter niet meteen bij de hand zullen hebben en of uit het hoofd kennen.

 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt dan ook aan de raad voorgelegd om een vrijstelling te voorzien voor de inning van 5.00 EUR voor het opvragen van pin en puk codes zoals beschreven in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken, en dit voor de komende 6 maanden te tellen vanaf de gemeenteraadsbeslissing.

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Keuleers, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ilse Rymenants, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Hendrik De Vleeschouwer, Peggy Somers, David Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Chris Reniers, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Jan De Doncker, Siebe Ruykens
Voorstanders: Renaat Huysmans, Bruno Keuleers, Lena Ghysels, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ilse Rymenants, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Hendrik De Vleeschouwer, Peggy Somers, David Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Chris Reniers, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Jan De Doncker
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1 In het belastingreglement van 16/12/2019 'op de afgifte van administratieve stukken - 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025' wordt een vrijstelling toegekend voor  het opvragen van pin en puk codes (5.00 EUR). De vrijstelling geldt voor inwoners woonachtig in de Mim Van Keerlaan (voorheen Cyriel Verschaevelaan) en voor zes maanden vanaf de gemeenteraadsbeslissing.

 

Art. 2 De gecoördineerde versie van het desbetreffende belastingreglement wordt gepubliceerd op de website van de gemeente.

 

Art. 3 Afschrift van dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur en wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.