De raad keurt het retributiereglement voor geleverde diensten en administratieve prestaties voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 - goed.
Retributie voor geleverde diensten en administratieve prestaties.
Artikel 173 van de grondwet;
Artikel 20 van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie ui de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Het kieswetboek.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het vaststellen van het tarief zelf, en de bepaling van de wijze van inning, kan voortaan aan het college van burgemeester en schepenen worden gedelegeerd.
Hierdoor kan op een vlotte manier worden ingespeeld op veranderde omstandigheden.
Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.
Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :
1. een billijke vergoeding van de kostprijs;
2. voor een door de overheid verrichte dienst aan een derde;
3. in diens persoonlijk belang;
4. en op zijn vrijwillig verzoek.
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Behalve het persoonlijk belang wordt ook het algemeen belang gediend door de dienstverlening.
De gemeentelijke diensten leveren op vraag van belanghebbenden welbepaalde administratieve prestaties, zoals het uitvoeren van opzoekingswerk en het maken van kopieën van bestuursdocumenten. Deze dossiers kunnen complex zijn en vragen tijd en expertise van het personeel. Het is dan ook billijk om een vergoeding aan te rekenen voor de geleverde prestaties.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven voor administratieve prestaties.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de persoon die de in artikel 3 bedoelde inlichtingen opvraagt of beroep doet op de dienstverlening van de gemeente.
Artikel 3
De retributie wordt als volgt samengesteld:
Artikel 4
De retributie wordt contant geïnd tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
Artikel 5
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.