Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 19:54.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen gemeenteraad d.d. 27 februari 2023 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 februari 2023 worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 27 februari 2023.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 februari 2023 worden goedgekeurd.

    • cultuur

      • Aanduiding leden beheersorganen van EVA-vzw GC de oude pastorie en bibliotheek bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        Sonja Thielemans (schepen van cultuur), met als plaatsvervanger Lena Ghysels (raadslid),wordt na geheime stemming aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde om deel te nemen aan de algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie. Deze afgevaardigden handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.

        Aanleiding

        Op 25 maart 2019 werden de beheersorganen van EVA-vzw GC de oude pastorie en de bibliotheek opnieuw samengesteld, rekening houdend met de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. 

         

        Op 1 januari 2023 verving schepen Sonja Thielemans Lena Ghysels als schepen van cultuur.

        Regelgeving

        De cultuurpactwet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen wordt gewaarborgd. 

         

        Het decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 246, dat stelt dat de gemeente altijd over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering beschikt. 

         

        De vzw-wet van 27 juni 1921 die de werking van een vereniging zonder winstoogmerk regelt. 

        Feiten, context en argumentatie

        Artikel 6 van statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie regelt de samenstelling van de algemene vergadering en de raad van bestuur van de EVA-vzw. De vereniging bestaat uit 17 stemgerechtigde leden waarbij de gemeente vertegenwoordigd wordt door één gemeenteraadslid, afgevaardigd door de gemeenteraad en handelend volgens de instructies van de gemeenteraad. Daarnaast worden 16 leden die de gebruikers en de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen, gekozen. 

         

        De leden van de raad van bestuur van de EVA-vzw zijn identiek aan de leden van het beheersorgaan van de gemeentelijke bibliotheek. Het samen nemen van deze beheersorganen maakt het mogelijk om de aanwezige krachten te bundelen en optimaal in te zetten. Het betekent ook een meer integraal beleid. 

         

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de invulling van de afgevaardigde vanuit de gemeenteraad voor de algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie. 

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Besluit

        Art. 1 Sonja Thielemans (schepen van cultuur), met als plaatsvervanger Lena Ghysels (raadslid),wordt na geheime stemming aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde om deel te nemen aan de algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur. Deze afgevaardigden handelen volgens de instructies van de gemeenteraad. 

         

        Sonja Thielemans: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
        Lena Ghysels: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 2 De leden van de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie zijn identiek aan de leden van het beheersorgaan van de gemeentelijke bibliotheek.

      • Aanduiding stemgericht lid en plaatsvervanger voor de raad van bestuur van intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) voor cultuur 'NOORDRAND' bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad duidt na geheime stemming een stemgerechtigd lid en plaatsvervanger voor de raad van bestuur van intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) voor cultuur 'NOORDRAND' aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Aanleiding

        Op 25 maart 2019 werd de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aangeduid voor de raad van bestuur van het intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) voor cultuur 'NOORDRAND'. 

         

        Op 1 januari 2023 verving schepen Sonja Thielemans Lena Ghysels als schepen van cultuur.

        Regelgeving

        Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018.

         

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41, 56, 388, 389 en artikelen 401 tot en met 412 m.b.t. het oprichten van een projectvereniging.

        Feiten, context en argumentatie

        Regio Noordrand heeft reeds 20 jaar ervaring met intergemeentelijke culturele samenwerking. Het ‘verbredingsproces’ werd enkele jaren geleden gestart waarbij het projectmatig werken meer en meer sector-overschrijdend werd aangepakt.

         

        Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking wil duurzame voorwaarden creëren om een geïntegreerd bovenlokale cultuurwerking te (laten) ontwikkelen, in stand te houden en te verspreiden. Het erkent en subsidieert daarvoor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die hieraan beantwoorden.

         

        Voor onze regio betekent dit dat de continuïteit van de huidige werking en transversale culturele samenwerking kan verzekerd worden maar dat daarnaast de uitdaging kan aangegaan worden om linken te leggen met andere sectoren. Het is belangrijk om op bovenlokaal niveau ervoor te zorgen dat onze regio verder wordt ontwikkeld. Kennisdeling van culturele actoren met elkaar en met actoren uit andere beleidsdomeinen stimuleren, activeren, faciliteren en ondersteunen draagt hiertoe bij. Het efficiënter en effectiever aanpakken van gedeelde culturele en maatschappelijke uitdagingen in onze regio kan een meerwaarde betekenen voor elke partner. Een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor cultuur kan hierin een belangrijke regiefunctie opnemen.

         

        De voorliggende statuten van de projectvereniging Noordrand omschrijven de werking.

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Besluit

        Art. 1 Als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand wordt Sonja Thielemans, schepen van cultuur, aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde van onze gemeente. Als plaatsvervanger wordt Lena Ghysels, raadslid, aangeduid. Beide afgevaardigden worden aangeduid voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Sonja Thielemans: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
        Lena Ghysels: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier.

         

        Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

        • de Vlaamse Overheid
        • de projectvereniging Noordrand
        • de cultuurbeleidscoördinator 
    • mobiliteit

      • Regionaal Mobiliteitsplan - eindnota - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van de eindnota van het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoersregio Mechelen.

        Aanleiding

        Het regionaal mobiliteitsplan of het RMP bepaalt de toekomstvisie voor alle vervoersmodi binnen de vervoerregio.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Feiten, context en argumentatie

        Het regionaal mobiliteitsplan of het RMP bepaalt de toekomstvisie voor alle vervoersmodi binnen de vervoerregio. Het plan is op maat van elke vervoersregio zodat het gericht regionale mobiliteitsuitdagingen kan aanpakken zoals bv. gevaarlijke kruispunten of drukke knooppunten.


        Het RMP focust zich zowel op personenvervoer als goederenvervoer. Thema’s zoals fietsbeleid, verkeersveiligheid, multimodaal goederentransport, doorstroming, … maar ook de link met ruimtelijk beleid komen hierin aan bod.


        Het strategisch plan kijkt een langere tijd vooruit tot circa 2030 (met een doorkijk tot 2050) en kan extra middelen voor bijvoorbeeld bijkomende investeringen in infrastructuur vooropstellen.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de eindnota van het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoersregio Mechelen.

    • personeel

      • Aanpassing arbeidsreglement in functie van flexibel werken - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement in functie van het flexibel werken goed.

        Aanleiding

        De raad keurde op 19 december 2022 een aanpassing van het arbeidsreglement door de toevoeging van de reglementen tijdsregistratie en telewerk, goed.

         

        Het bestuur zal deze reglementen na een periode van 12 maanden evalueren en desgevallend bijsturen.

         

        Niettemin heeft het lokaal bestuur na vele gesprekken met haar medewerkers besloten om het reglement telewerk op één punt nu reeds te wijzigen, en dit in functie van deeltijdse medewerkers.

        Regelgeving

        De arbeidstijdwet van 14 december 2000.

         

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

         

        De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2010 waarbij een regeling werd getrokken met betrekking tot de opname van openstaande saldi aan overuren die door het gemeentepersoneel werden gepresteerd voor de datum van inwerkingtreding van de rechtspositieregeling.

         

        De wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk.

         

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 84.

        Feiten, context en argumentatie

        Lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos streeft naar een modern, transparant en flexibel HR-beleid en naar werkbaar werken voor alle personeelsleden en heeft daartoe in haar meerjarenplan verschillende doelstellingen en acties opgenomen om hier te kunnen op inzetten.

         

        Deze doelstellingen en acties werden onder andere vertaald in een beleidsplan flexibel werken 2.0 dat door MAT en college positief werden onthaald.

         

        De invoering van plaats- en tijdsonafhankelijk werken, als onderdeel van het beleidsplan flexibel werken 2.0, vraagt een aanpassing van het arbeidsreglement, meer concreet een aanpassing van het reglement tijdsregistratie en het toevoegen van een reglement telewerk.

         

        Deze reglementen zijn een eerste aanzet om van tijdsgericht werken naar klant- en resultaatsgericht werken te evolueren. Uiteraard is dit een cultuur- en mentaliteitswijziging waaraan de volgende jaren blijvend zal moeten worden gewerkt en hetgeen periodiek verder zal moeten worden geëvalueerd en eventueel bijgestuurd.

         

        Dit voorstel van wijziging werd besproken tijdens een overleg met de vakorganisaties, dat plaatsvond op 9 maart 2023. Dit leidde tot een protocol 1/2023, zoals opgenomen in bijlage.

         

        De prestatiebreuk wordt in het flexibel werken steeds gelijkmatig verdeeld over de werkweek. Prestaties van deeltijdse medewerkers worden in een open rooster verdeeld over 5 dagen. Een medewerker die 80% werkt, heeft dus een dagwaarde van 6,1 uur per dag. Medewerkers die hun 20% afwezigheid willen opnemen in één volledige dag, presteren dus 4 dagen van 7,6 uur.

         

        Het reglement telewerk stelt dat een medewerker met een voltijdse tewerkstelling maximaal 8 uur kan telewerken per week. Voor deeltijdse medewerkers wordt deze 8 uur pro rata berekend. Concreet betekent dit dat iemand die 80% werkt (4/5) en die de arbeidsduur in 4 dagen presteert, niet 1 volledige dag kan thuiswerken. 1 volledige dag in 4/5 telt immers 7,6  uur terwijl het structureel telewerk van 8 uur per week pro rata 80% maar 6,4 uur is. Voor medewerkers die hun 80% tewerkstelling presteren over 5 dagen is er geen probleem.


        Het voorstel van het bestuur is nu om de pro rata regeling pas te laten ingaan vanaf een tewerkstelling die minder bedraagt dan 80%. Het aantal uren telewerk per week wordt bepaald aan de hand van de tewerkstellingsbreuk.

        Bijvoorbeeld:

        • Bij een voltijdse tewerkstelling oftewel 38 uur of een tewerkstelling tot 4/5 oftewel 30,4 uur: maximaal 8 uur telewerk per week;
        • Bij een 3/5de tewerkstelling oftewel 22,8 uur: maximaal 4uur en 48 minuten telewerk per week;
        • Bij een halftijdse tewerkstelling oftewel 19 uur: maximaal 4 uur telewerk per week.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel wordt aangepast mits toevoeging van een gewijzigde bijlage telewerk, dewelke in bijlage van deze beslissing worden gevoegd.

         

        Artikel 2. Deze wijziging treedt in werking vanaf 3 april 2023.

      • Aanduiding plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos op algemene vergadering Poolstok - bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad duidt na geheime stemming een plaatsvervangde vertegenwoordiger voor de gemeente aan om de gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Poolstok cvba.

        Aanleiding

        De gemeenteraad besloot op 28 september 2020 toe te treden tot Poolstok cvba voor de ondersteuning inzake personeels- en organisatiebeleid voor het gemeentepersoneel.

         

        Op de raad van 30 augustus 2021 duidde de raad de algemeen directeur, Siebe Ruykens, voor als afgevaardigde om gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Poolstok en als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd schepen Lena Ghysels aangeduid.

         

        Op 1 januari 2023 volgde schepen Sonja Thielemans Lena Ghysels op als schepen van personeel.

        Regelgeving

        Decreet van 2 maart 1999 houdende machtiging tot deelneming in een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid bevoegd voor de uitvoering van opdrachten met betrekking tot overheidspersoneel.

        Decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming in Poolstok cvba en wijziging van de opdracht van Poolstok cvba.

        De statuten van Poolstok cvba zoals goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van 25 mei 2018.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41. 

        Feiten, context en argumentatie

        In de mail van 29 juni 2021 vraagt Poolstok haar vennoten om één vaste vertegenwoordiger aan te duiden voor de Algemene Vergadering.  Deze persoon mag namens onze organisatie deelnemen aan de beraadslagingen, stemmen uitbrengen en akten en beslissingen ondertekenen.  Dit kan een mandataris zijn, maar dit is niet verplicht.  De vertegenwoordiger kan de organisatie gedurende de gehele legislatuur vertegenwoordigen, maar kan ook jaarlijks, per vergadering aangeduid worden.  Deelname aan de Algemene Vergadering wordt niet bezoldigd.

         

        Naast een vaste vertegenwoordiger kan er ook een plaatsvervangend vertegenwoordiger worden aangeduid.  De plaatsvervanger kan de vaste vertegenwoordiger steeds vervangen indien deze niet aanwezig zou kunnen zijn.  Het aanstellen van een vaste plaatsvervanger is echter niet verplicht.  Er kan ook per vergadering een persoon worden gemandateerd om aan de vergadering deel te nemen ter vervanging van de vaste vertegenwoordiger.  Hiertoe ontvangt de vaste vertegenwoordiger samen met de uitnodiging voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering(en) een volmachtformulier.

         

        De algemeen directeur, Siebe Ruykens, is als hoofd van personeel de meest toegewezen persoon om gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Poolstok.  Bij diens afwezigheid is de schepen van personeel het meest geschikt om die taak over te nemen.

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Besluit

        Art. 1. De schepen van personeel, Sonja Thielemans aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger bij afwezigheid van de algemeen directeur voor de algemene vergadering van Poolstok cbva voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Poolstok.

         

        Art. 3. De administratie te belasten met de afhandeling van de formaliteiten.

      • Aanduiding effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus - bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad duidt na geheime stemming een effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Aanleiding

        Op 25 april 2022 trad de gemeente toe tot de OFP Prolocus en werd schepen Lena Ghysels aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de OFP Prolocus.

        Op 1 januari 2023 verving schepen Sonja Thielemans Lena Ghysels als schepen van personeel.

        Regelgeving

        Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende het voorstel van het vast bureau van 16 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

        Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteit een MIPS-groep te vormen: gemeente Kapelle-op-den-Bos, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beide entiteiten te bevorderen;

        Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het vast bureau en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité besproken werden; dat deze bespreking leidde tot een niet bindend protocol van akkoord (zie protocol 01/2022 in bijlage);

        Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Besluit

        Artikel 1. Schepen van personeel Sonja Thielemans wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Artikel 2. De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • secretariaat

      • Aansluiting bij het leersteuncentrum (LSC) VGC Kasterlinden - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad beslist dat de Gemeentelijke Basisschool Kapelle-op-den-Bos vanaf 1 september 2023 aansluit bij het leersteuncentrum VGC Kasterlinden.

        Aanleiding

        De gemeentelijke basisschool werken reeds samen met de het ondersteuningsnetwerk Kasterlinden en wensen de samenwerking met het leersteuncentrum Kasterlinden op te starten.

        De Vlaamse regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet Leersteun.

        In het decreet Leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt : het Leersteunmodel.

        Het decreet Leersteun en het Leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.

        De gemeentelijke basisschool Kapelle-op-den-Bos sluit vanaf september 2023 aan bij Leersteuncentrum Kasterlinden, Technologiestraat 1 te Sint-Agatha-Berchem.

        Regelgeving

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Op 14/02/2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden.

        Feiten, context en argumentatie

        De LeerSteunCentra ’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel, met name :

        -       Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.

        -       Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.

        -       Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

        Vanaf 01 september 2023 dient het schoolbestuur dus aan te sluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

         

        Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

        -       een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),

        -       IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of

         

        Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs : Gemeentelijke Basisschool Oudstrijdersstraat 28 1880 Kapelle-op-den-Bos.

         

        Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

         

        Keuzemogelijkheden :

         

        Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

         

        Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

         

        Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk VGC Kasterlinden.

         

        Het schoolbestuur heeft zijn keuze meegedeeld aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGOD.

         

        Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten, maakt deel uit van de school voor buitengewoon onderwijs LSC VGC Kasterlinden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad beslist dat de Gemeentelijke Basisschool Kapelle-op-den-Bos, Oudstrijdersstraat 28, 1880 Kapelle-op-den-Bos vanaf 1 september 2023 aansluit bij het leersteuncentrum VGC Kasterlinden.

      • Intradura - Algemene Vergadering op woensdag 21 juni 2023 - agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 21 juni 2023 goed.

        Aanleiding

        Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.

        Regelgeving

        Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Gelet inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 21 juni 2023 en onder meer volgend agendapunt omvat:

        - Voorstel statutenwijziging: goedkeuring

         

        Gelet op het het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura;

        Na beraadslaging en stemming.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Peggy Somers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Intradura en de heer Ken Keuleers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Intradura.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Het voorstel van statutenwijziging wordt goedgekeurd.

        Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos is gemandateerd om het voorstel van statutenwijziging op de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 21 juni 2023 goed te keuren.

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura via ann.scheys@intradura.be.

         

      • CREAT - aanduiding van een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad duidt na geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van CREAT aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Aanleiding

        De gemeenteraad heeft tijdens de zitting van 27 februari 2023 beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale CREAT van TMVS..

        CREAT vraagt om een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal  Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.

         

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 432 bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen worden door de leden uit de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dienst te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

         

        De vertegenwoordigers van de algemene vergadering mogen niet worden voorgedragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur en voor het regionaal bestuurscomité.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad heeft tijdens de zitting van 27 februari 2023 beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale CREAT van TMVS. 

         

        TMVS is een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017.

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad beslist om Dhr Geert Van de Voorde, schepen, aan te duiden als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 2 De gemeenteraad beslist om Dhr Bruno Keuleers, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

         

        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan CREAT CV, Stropstraat 1, 9000 Gent.

      • Goedkeuring wijziging deontologische code - oprichting deontologische commissie - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de wijziging van de deontologische code voor mandatarissen goed. Een deontologische commissie wordt opgericht.

        Aanleiding

        De deontologische code voor mandatarissen werd door de raad goedgekeurd op 28 januari 2019.

        Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur wordt het verplicht voor een lokaal bestuur om een deontologische commissie op te richten.

        Dit zowel voor gemeente, als OCMW. Een aanpassing van de deontologische code dringt zich op.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        De deontologische code voor mandatarissen, goedgekeurd in zitting van 28 januari 2019;

        Feiten, context en argumentatie

        De meest recente wijziging van het decreet lokaal bestuur verplicht gemeente en OCMW tot een oprichting van een deontologische code.

         

        De wijzigingen situeren zich als volgt:

        • de gemeenteraad en de OCMW-raad moeten elk een deontologische commissie oprichten;
        • de deontologische codes van zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad moeten regels bevatten over de deontologische commissie, meer bepaalde over de:
          • samenstelling, 
          • werking en 
          • bevoegdheid; 
        • de deontologische commissie van de gemeenteraad en die van de OCMW-raad bestaan beiden minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.


        Ook al is het juridisch nodig om voor de gemeente en het OCMW een aparte deontologische code en commissie op te richten, is het aangeraden om deze maximaal op elkaar af te stemmen. Het komt de duidelijkheid, de expertise van de leden en de praktische werking ten goede als de gemeentelijke deontologische commissie en die van het OCMW samengesteld zijn uit dezelfde mensen en gelijkaardige bevoegdheden en werkingsregels hebben.



        De deontologische code van het lokaal bestuur is sterk geïnspireerd op het model van VVSG. Ook de wijzigingen in de aanpassing van het decreet zijn uitgeschreven in een nieuw model van VVSG, het addendum.

         

        Het hoofdstuk "Naleving en handhaving van de deontologische code" wordt vervangen door de modeltekst in het addendum, aangepast aan de lokale noden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De raad keurt de wijziging van de deontologische code voor mandatarissen - die integraal als bijlage bij deze beslissing gaat - goed.

        Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        Art. 3 De deontologische code wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.

      • Aanduiding leden en voorzitter van de deontologische commissie - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de samenstelling van de deontologische commissie goed.

        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur voorziet in haar wijziging in de verplichte oprichting van een deontologische commissie.

        Regelgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        De deontologische code voor mandatarissen, gewijzigd op 27 maart 2023.

        Feiten, context en argumentatie

        De gewijzigde deontologische code voor mandatarissen van 27 maart 2023 stelt in artikel 34 dat de raad de deontologische commissie opricht.

         

        Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de raad. De voorzitter van de commissie is de raadsvoorzitter.

        Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.

         

        Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad. Wanneer er meerdere kandidaten per fractie worden ontvangen, dan beslist de raad.


        Elke voordracht bevat een effectieve kandidaat en een plaatsvervanger per fractie.

         

        Bij afwezigheid of wanneer het raadslid betrokken partij is, kan deze vervangen worden door de plaatsvervanger.

         

        De algemeen directeur verstuurde op vrijdag 17 maart 2023 een mail naar alle raadsleden om per fractie één effectieve kandidaat en één plaatsvervanger voor te dragen voor de deontologische commissie en dit tegen uiterlijk vrijdag 24 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De raad keurt de samenstelling van de deontologische commissie goed:

        • voorzitter: voorzitter raad, de heer Hendrik De Vleeschouwer
        • Hilde De Keersmaeker als effectief lid en David Hermans als plaatsvervangend lid voor de N-VA-fractie
        • Mathias Diricx als effectief lid en Chris Reniers als plaatsvervangend lid voor de CD&V-fractie
        • Bruno Keuleers als effectief lid en Hanne Lamberts-Van Assche als plaatsvervangend lid voor de groen-fractie
        • Dirk Hermans als effectief lid en Else Vanden Broeck als plaatsvervangend lid voor de proKA-fractie
         

        Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

      • Projectvereniging WIKA - jaar- en activiteitenverslag 2021 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt het jaar- en activiteitenverslag van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2021 goed.

        Aanleiding

        Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 november 2019 houdende goedkeuring van de verlenging van de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2022 houdende goedkeuring van het addendum aan de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.



        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.

         

        De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het jaar- en activiteitenverslag 2021, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 1 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1   Goedkeuring te hechten aan het jaar- en activiteitenverslag, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2021.

         

        Art.2   Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.

      • Projectvereniging WIKA - verslag accountant en jaarrekening 2021 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt het verslag van de accountant en de jaarrekening van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2021 goed.

        Aanleiding

        Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 november 2019 houdende goedkeuring van de verlenging van de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2022 houdende goedkeuring van het addendum aan de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.

         

        De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het verslag van de accountant en de jaarrekening 2021, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 1 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1    Goedkeuring te hechten aan het verslag van de accountant en de jaarrekening, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2021.

         

        Art.2    Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.

         

      • Zefier - uitnodiging tot de jaarvergadering - donderdag 8 juni 2023 - agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier d.d. 8 juni 2023 goed.

        Aanleiding

        De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.

         

        De uitnodiging via e-mail met ref. ZF/PHR/202303141 van 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op donderdag 8 juni 2023.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op art. 41.

         

        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.

         

        Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos vennoot is van de cvba Zefier.

         

        Gelet op de ter beschikking gestelde documenten.

         

        Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Om zich, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023 zijnde:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
         

        Art. 2 De (plaatsvervangende) volmachtdrager(s) te verwittigen.

         

        Art. 3 Een afschrift van deze beslissing, uitsluitend via info@zefier.be over te maken, en dit uiterlijk op 5 juni 2023.

      • OVSG - aanduiding van een gemeentelijk afgevaardigde algemene vergadering - bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad duidt na geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan voor de algemene vergadering van OVSG en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Aanleiding

        Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke vertegenwoordiger aangeduid voor de algemene vergadering van OVSG. 

         

        Op 1 januari 2023 verving schepen Sonja Thielemans Lena Ghysels als schepen van onderwijs.

         

        Regelgeving

        Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur;

         

        Feiten, context en argumentatie

        De afgevaardigde van de algemene vergadering dient lid te zijn van de gemeenteraad;

         

        De algemene vergadering komt jaarlijks één keer samen.  Het mandaat is onbezoldigd;

         

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen:

        Besluit

        Art. 1 Sonja Thielemans, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van OVSG en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

         

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

         

        Art. 2  Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan OVSG.

    • openbare werken

      • Goedkeuring aankoop voertuig uitvoerende diensten via opdrachtencentrale Gestroomd - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de overeenkomst voor het aankopen van een duurzaam voertuig voor de uitvoerende diensten via opdrachtencentrale Gestroomd goed.

        Aanleiding

        Omwille van het zelf opnemen van het groenonderhoud, verouderde wagenpark en verduurzaming is het aangewezen een nieuw voertuig aan te kopen.

        De samenstelling van het voertuig werd bepaald in samenspraak met de beide cellen arbeiders die er gebruik van zullen maken voor specifieke opdrachten.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

         

        Decreet van 15 juli 2011.

         

        Gestroomd treedt op als opdrachtencentrale waarbij de vennoten van de diverse intercommunales kunnen afnemen.

        Feiten, context en argumentatie

        Gestroomd is een initiatief van de Vlaamse streekintercommunales in het kader van de verduurzaming van het wagenpark van de lokale besturen.

        Een overheidsopdracht werd gehouden met referentie bestek GUBES2100005 en werd goedgekeurd door de raad van bestuur van Igemo (hoofd intercommunale) op 28 januari 2022.

        Een offerteaanvraag werd gedaan op basis van de beschikbare voertuigen en opties.

        Een oplaadpunt en voorzieningen via zonnepanelen zijn voorzien op de nieuwe technische campus.

        De offerte in bijlage bedraagt 55.867,95 EUR excl. BTW en is voorzien in het meerjarenplan op S3O3P2A3/0680-00/2430100

        Een commissie voor uitvoerende administratie voor de opdrachtencentrale is verplicht ten bedrage van 1.104 EUR Excl. BTW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1  De gemeenteraad is akkoord om de aankoop duurzaam voertuig voor uitvoerende diensten uit te voeren via de aankoopcentrale van gestroomd, gezamenlijk initiatief van de Vlaamse Intercommunales en gaat aldus akkoord met de offerte, de algemene voorwaarden en overeenkomsten die als bijlage bij deze beslissing gaan.

        Art. 2 De offerte in bijlage bedraagt 55.867,95 EUR excl. BTW en de commissie voor adm. verwerking van 1.104 EUR excl. BTW en is voorzien in het meerjarenplan op S3O3P2A3/0680-00/2430100. Nodige budgetten worden beschikbaar gemaakt via verschuiving van investeringskredieten.

        Art. 3  Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking van dit dossier.

      • Stand van zaken werken Molenstraat - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.

        Aanleiding

        Update stand van zaken werken Molenstraat.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.

    • aanvullende agendapunten

      • proKA - communicatie rond de trajectcontroles - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        In onze gemeente zullen op drie locaties trajectcontroles uitgerold worden om op deze manier de verkeersveiligheid te verhogen.

         

        Tijdens de gemeenteraad van 28 november 2022 werd hiervoor goedkeuring verleend.

         

        Ook worden er sinds vorig jaar mobiele flitscamera’s ingezet en om dat aan te kondigen werd een informatiecampagne op poten gezet onder de naam ‘Wees een held!’. De borden zijn duidelijk zichtbaar in het straatbeeld.

         

        Op de gemeenteraad van november 2022 zei de burgemeester dan ook dat er voor de trajectcontroles nog een grootschalige informatiecampagne ging opgestart worden om zodoende iedereen op de hoogte te brengen van de trajectcontroles. We stellen echter vast dat enkel een klein artikeltje werd geplaatst in het infokanaal van maart 2023.

         

        Aangezien de eerste trajectcontrole, in de Hogerheistraat, vanaf 1 april 2023 operationeel zal zijn hadden we graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.

        1. Komt er nog een grootschalige informatiecampagne?
        2. Zullen er onmiddellijk boetes worden uitgeschreven of gaat er een tijdlang met waarschuwingsbrieven gewerkt worden?
        3. In de Londerzeelseweg werd het laatste deel naar Londerzeel toe niet opgenomen in het traject. Wat is hiervan de reden?
        4. Mogen we ervan uit gaan dat de fietspaden, in de Londerzeelseweg, waar de palen geplaatst werden nog hersteld worden in zijn oorspronkelijke vorm?
      • proKA - Naar een centraal fietsregistratiesysteem in de strijd tegen fietsdiefstallen - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De lente is sinds deze week in het land en dus voor vele inwoners het moment om hun fiets vanonder het stof te halen en gebruiksklaar te maken voor de komende periode. Fietsers maken zich echter zorgen over het risico op fietsdiefstal, zeker nu duurdere exemplaren, zoals elektrische fietsen en speedpedelecs, hun opmars maken. We moeten ervoor zorgen dat dit geen belemmering is om toch de fiets te gebruiken als verplaatsingsmiddel.

         

        Onze PZ KLM organiseert regelmatig labelacties waarbij uw rijksregisternummer wordt aangebracht op het fietskader. Dit schrikt de dieven niet af, maar als uw fiets wordt teruggevonden, kan de politie u snel contacteren. In ‘22 vroeg onze fractie om meer ruchtbaarheid te geven aan het graveren van de fiets. We vroegen toen om bvb tijdens de wekelijkse markt of tijdens de braderie hieromtrent reclame te maken en ook de inwoners de kans te geven hun fiets ter plaatse te laten graveren.

         

        Graag hadden we dan ook geweten welke actie al werd ondernomen?


        Op 27/01/2023 werd een samenwerkingsakkoord goedgekeurd door de Vlaamse Regering voor een uniform fietsregistratiesysteem voor heel België. Via het fietsregistratiesysteem kunnen fietsers gratis een sticker aanvragen die op het frame van de fiets wordt aangebracht. De sticker kan niet worden verwijderd en heeft een unieke code. Met die code kunnen fietseigenaars inloggen in een beveiligd systeem waar de gegevens van de fiets worden opgeslagen en waar aangifte van diefstal kan worden gedaan.

         

        Als een fiets tweedehands te koop staat, kan een potentiële koper de code scannen en zo te weten komen of de fiets als gestolen is opgegeven. Lokale besturen kunnen deelnemen aan het systeem. We begrijpen dat er nog een aantal informatiesessies georganiseerd zullen worden.

         

        De verschillende administraties stellen alles in het werk om tegen eind 2023 een operationeel systeem te ontwikkelen. Steden en gemeenten zullen ook een voorraad stickers kunnen aanvragen om bv. Aan te brengen tijdens specifieke lokale sensibiliseringsacties.

         

        Graag hadden we geweten:

        • Hoe ons lokaal bestuur tegenover dit uniform fietsregistratiesysteem staat?
        • Werd dit al besproken op het politiecollege en is er iemand afgevaardigd vanuit de politiezone om de informatiesessies hieromtrent te volgen?
        • Indien de informatiesessie al geweest is, kan er een kort verslag gegeven worden?
      • proKA - beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde het ontwerp van provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant goed in zitting van 11 oktober 2022. Het openbaar onderzoek liep van 1 december 2022 tot en met 1 maart 2023.

         

        In het beleidsplan wordt beschreven hoe de ruimte er de komende jaren uit gaat zien en hoe dit zal bereikt worden. Er wordt gewerkt volgens een nieuwe visie op de ontwikkeling van wonen, werken en leven in onze provincie.

         

        Voor de toekomst van onze gemeente zal dit plan belangrijk zijn. Op 1 maart verleende het College van Burgemeester en Schepenen een gunstig advies voor het beleidsplan. Wel werd gevraagd om Oxdonk op te nemen als landelijke kern en niet als hoog dynamische hetgeen onze fractie alvast toejuicht.

         

        Aangezien dit toch een zeer belangrijk dossier is hadden graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.

        1. Waarom werd er geen advies ingewonnen bij de GECORO?
        2. Waarom werd dit dossier niet besproken op een gemeentelijke commissievergadering?
        3. Wat betekent dit beleidsplan voor het RUP Ramsdonk meer bepaald in verband met het aantal wooneenheden en hoever staat het met de scopingnota?

         

         

      • proKA - subsidies voor buurtfeesten verhogen - voorstel van beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad verwerpt dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Buurtfeesten dragen enorm bij tot het verbeteren van de sociale cohesie in wijken en straten. Daarom voorzien wij, als lokaal bestuur, nu al verschillende jaren een subsidie voor de organisatoren van een buurtfeest. Dankzij deze bijdrage kan een gedeelte van de basisorganisatie gedekt worden.

         

        In de evenementengids op pagina 28 onder ‘subsidies voor buurtgerichte acties’ staat dat de financiële tussenkomst maximum €150 bedraagt.

         

        Omdat iedere fractie het organiseren van buurtfeesten toejuicht vinden we het tijd om dit bedrag op te trekken naar €300 aangezien de kosten voor de organisatie de afgelopen jaren enorm verhoogd zijn. De subsidie van €150 bleef de afgelopen jaren echter constant.

         

        Ook in het bestuursakkoord op pagina 31 lezen we de volgende passage.

        ‘Buurtfeesten zijn de manier bij uitstek om mensen uit de buurt te leren kennen. De gemeente zal de wijk-, buurt- en straatfeesten blijven ondersteunen’.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Dirk Robberechts, Jan De Doncker
        Tegenstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 12 stemmen tegen
        Besluit
        1. De gemeenteraad beslist om het bedrag van €150 ‘subsidies voor buurtgerichte acties’ te verhogen naar €300.
        2. De aanpassing van de subsidie zal opgenomen worden in de evenementengids (pagina 28).
        3. Via de gemeentelijke informatiekanalen zal bekendheid gegeven worden aan deze wijziging.
        4. Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitvoering.

         

      • proKA - verslagen adviesraden ontbreken op de gemeentelijke website - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De adviesraden werden deze legislatuur omgevormd. Onlangs werd ik uitgenodigd om aanwezig te zijn op één ervan. In voorbereiding hierop wou ik de verslagen consulteren op de gemeentelijke website. Helaas. Ofwel heb ik slecht gezocht, maar ik kan geen enkel verslag van een adviesraad terugvinden.

         

        Nochtans staat in het algemeen reglement van de adviesraden het volgende.

         

        ARTIKEL 9

        De adviesraden krijgen middelen ter beschikking voor de vervulling van de adviesopdracht en voor hun werking: Binnen het lokaal bestuur wordt op ambtelijk vlak een verbindingspersoon aangeduid die de ondersteunende rol op zich neemt van de adviesraad, een stuurgroep en/of werkgroep. Deze persoon staat in voor het versturen van de adviesaanvragen, eventuele opmaak van het voorontwerp van de agenda, ontvangen van de adviezen, controle van de inhoud van het verslag en agenderen op de zitting van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, het publiceren op de gemeentelijke website van de agenda’s en de verslagen, het opvolgen van de procedures betreffende de adviesraden.


        ARTIKEL 12

        Verslagen van de adviesraad worden opgemaakt na elke vergadering door de secretaris van de adviesraad of de verbindingspersoon. Het ontwerpverslag wordt in de regel goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de adviesraad. Daarna wordt het goedgekeurd verslag ondertekend door de voorzitter en de secretaris. De verbindingspersoon zorgt, na ontvangst via voorzitter of secretaris, voor het agenderen van de verslagen/adviezen op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau en zorgt voor de publicatie op de gemeentelijke website. Jaarlijks biedt de adviesraad een verslag van de werking met een stand van rekeningen ter beschikking aan het lokaal bestuur voor de opmaak van het gemeentelijk jaarverslag.

         

        Mogelijks heb ik niet goed gezocht, maar dan is het alvast niet duidelijk op de website terug te vinden.
        Maar als ik me dan toch niet vergis…

        • Waarom worden de agenda’s en verslagen niet gepubliceerd op de gemeentelijke website?
        • Hoeveel vergaderingen heeft elke adviesraad tot heden gehouden en wat was de opkomst (Jeugdraad, Gecoro, Vrijetijdsraad)?
      • proKA - geen buitenspeeldag in 2023 in onze gemeente - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKa-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op woensdag 19 april 2023 gaat de Buitenspeeldag weer door in heel Vlaanderen en Brussel. De schermen gaan op zwart en kinderen en jongeren worden uitgedaagd om buiten te spelen. Overal worden er fijne activiteiten georganiseerd om kinderen en jongeren te entertainen. Echter in onze gemeente zal spijtig genoeg dit jaar geen Buitenspeeldag plaatsvinden en zullen geen extra speelkansen aangeboden worden. De Buitenspeeldag is nochtans de kers op de taart van #365dagenbuitenspelen.

         

        In het verslag van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 februari 2023 lezen we dat de Buitenspeeldag slechts om de twee jaar zal georganiseerd worden omdat het gevoel er is dat elk jaar moet overtroffen worden.

        We lezen verder dat voor dit jaar de speelpleintjes extra in de kijker zullen gezet worden en dit zal gekoppeld worden aan rookvrije speeltuinen.

         

        Graag hadden we een antwoord gekregen op onderstaande vragen.

         

        1. Waarom is er het gevoel dat het ieder jaar meer zou moeten zijn? Waarop is dat gebaseerd?
        2. Wat was de kostprijs per jaar van de afgelopen Buitenspeeldagen?
        3. Hoeveel kinderen namen er dan afgelopen jaren deel aan de Buitenspeeldag?
        4. Op welke manier zullen de speelpleintjes extra in de kijker gezet worden tijdens de Buitenspeeldag?
        5. We vroegen enkele maanden geleden de keuringsverslagen van de speeltuintjes op. Er werden een aantal zaken opgenomen die moesten aangepakt worden. Is dit al gebeurd?
        6. We vinden het een goede zaak dat de kindergemeenteraad heeft beslist om te ijveren voor rookvrije speelpleintjes. Echter zal de actie om hier bekendheid aan te geven pas plaatsvinden eind mei. Op welke manier zal de actie rookvrij dan gekoppeld worden aan de Buitenspeeldag?

Raadslid Dirk Hermans die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de startnota van het RUP Nieuwenrode. Er is een nota verstuurd naar de leden van de GECORO, nadien werd een communicatie verstuurd om te melden dat dit niet de meest recente versie was. Wanneer zal deze worden verstuurd? Welke nota verkreeg de commissie dan te zien?

 

Raadslid Dirk Hermans die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de maand van de markt. Het raadslid stelt vast dat het bestuur niet intekende op deze provinciale actie. Graag had het raadslid de motivatie hiervoor gekend.

De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 21:55.

Namens Gemeenteraad,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad