De raad keurt het retributiereglement voor de buitenschoolse kinderopvang 't Klawieterke - voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 - verlenging - goed.
Vaststellen retributiereglement voor de buitenschoolse kinderopvang 't Klawieterke.
Artikel 173 van de Grondwet;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
De beslissing van de gemeenteraad dd. 18 juni 2001 houdende principebeslissing van de oprichting van een gemeentelijke buitenschoolse kinderopvangdienst;
De beslissing van de gemeenteraad van 17 maart 2003 en latere wijzigingen houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement.
Het is noodzakelijk om een retributiereglement vast te stellen inzake het gebruik van de faciliteiten m.b.t. de buitenschoolse kinderopvang.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.
Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Voor de opvang van kinderen voor- en naschool, dient de gemeente personeel aan te werven en een gebouw ter beschikking te stellen. Het bestuur wil een deel van deze kosten verhalen op de burger als vergoeding voor de opvang van zijn/haar kinderen.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2025, voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt er een gemeentelijke retributie geheven op het gebruik van de buitenschoolse kinderopvangfaciliteiten, ingericht door ons bestuur.
Artikel 2
Deze faciliteiten worden georganiseerd voor alle schoolgaande kleuters en leerlingen van het lager onderwijs die:
De ouders of personen die instaan voor het onderhoud van deze kinderen bewijzen de gerechtigheid van hun kind op de geboden faciliteiten.
Artikel 3
In afwijking van artikel 2, kan de gemeente om uitzonderlijke redenen ook andere opvangen na overleg met de coördinator, zo lang er beschikbare plaatsen zijn. Ouders die voldoen aan artikel 2 en tijdig inschrijven krijgen voorrang.
Artikel 4
De retributie bedoeld in artikel 1 is verschuldigd door de ouder(s) of de perso(o)(n)(en) die instaan voor het onderhoud van het in artikel 1 bedoelde gerechtigde kind, zijnde de “gelijkgestelden”. In geval van gescheiden ouders blijft het principe van gezamenlijk ouderlijk gezag gelden, tenzij anders beslist door de rechtbank.
Artikel 5
De opvang is geopend:
Voor- en naschoolse opvang op schooldagen:
Schoolvrije dagen en vakantiedagen: doorlopend van 06u30 tot 19u00.
Woensdagnamiddag: 12u00 tot 19u00
Extra sluitingsdagen worden minimum 1 maand op voorhand aangekondigd.
Artikel 6
De ouders krijgen de mogelijkheid om een toegangsbadge in bruikleen aan te schaffen. Met deze badge kunnen zij tijdens de openingsuren de kinderopvang betreden zonder aan te bellen.
Waarborg toegangsbadge: 10,00 EUR
Er wordt een aparte factuur opgesteld voor de inning van de waarborg. Na teruggave van de toegangsbadge wordt het bedrag van de waarborg teruggestort op rekening van de ouder(s).
Bij verlies of schade aan de badge dient dit gemeld te worden aan de verantwoordelijke van de kinderopvang en wordt geen waarborg terugbetaald. Bij diefstal dient een bewijs te worden aangeleverd (PV van de politie), vooraleer de waarborg wordt terugbetaald.
Artikel 7
De retributie wordt vastgesteld als volgt :
Voor- en naschoolse opvang:
Schoolvrije dagen en vakantiedagen:
Op woensdagnamiddag wordt, afhankelijk van de duur van de opvang, het voordeligste tarief aangerekend:
De bijdrage wordt jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex.
In deze tarieven zijn begeleiding, verzekering, koek/fruit en drank inbegrepen.
Daguitstappen:
Voor een daguitstap wordt aan de ouders een extra bijdrage van maximaal 20,00 euro aangerekend via de maandelijkse factuur. Het bedrag van deze bijdrage wordt voorafgaand aan iedere activiteit vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8
Van de ouder(s) wordt verwacht dat zij de kinderopvang tijdig verwittigen bij het laattijdig ophalen van hun kind(eren).
Wanneer een kind laattijdig afgehaald wordt (dus na het einde van de opvanguren) wordt steeds een bedrag van 5 euro per begonnen halfuur aangerekend per kind via de maandelijkse factuur tenzij overmacht kan aangetoond worden.
Artikel 9
Annulaties:
Met betrekking tot de reservering tijdens vakantiedagen en schoolvrije dagen wordt, bij geen of laattijdige annulatie, de ouderbijdrage per kind van de opvangdag (cfr. Artikel 7) aangerekend via de maandelijkse factuur.
Uitzonderingen:
Artikel 10
Er gelden aangepaste tarieven in volgende gevallen:
Artikel 11
De retributie is betaalbaar uiterlijk op de vervaldatum van de factuur. De ouders of gelijkgestelden ontvangen maandelijks een factuur, volgend op deze waarin de kinderopvang heeft plaatsgevonden, en waarbij de prestaties van de vorige maand worden aangerekend. Deze facturen worden voldoende gedetailleerd om de correctheid van de vordering te kunnen beoordelen. Indien de aangerekende vergoeding of retributie foutief is, dient betrokkene onmiddellijk, en alleszins binnen een periode van veertien (14) dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de factuur, schriftelijk zijn op- of aanmerkingen ter kennis te brengen van de coördinator. Nadien worden geen klachten meer aanvaard, en is de retributie definitief verschuldigd.
Artikel 12
Bij niet betaling binnen gestelde termijn, ontvangt betrokkene een eerste gratis aanmaning na 5 werkdagen. De betrokkenen krijgt een betaaltermijn van 14 kalenderdagen toegekend om zijn/haar schuld te betalen. Voor zover betrokkene ook dan nog niet betaalt binnen de gestelde termijn, zal na 5 werkdagen een tweede aangetekende aanmaning worden verstuurd met een laatste bijkomende betalingstermijn van 10 kalenderdagen. Er worden 10,00 EUR administratieve kosten aangerekend. Bij gebrek aan integrale betaling van de verschuldigde sommen (initiële som + kosten), zal de toegang tot de kinderopvang met onmiddellijke ingang worden geweigerd bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 13
Na de beslissing van weigering tot toegang van de kinderopvang, wordt een laatste mogelijkheid geboden om de totale verschuldigde som binnen 7 kalenderdagen over te maken aan het gemeentebestuur. Bij niet-betaling zal een dwangbevel worden overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder die instaat voor de integrale invordering (inclusief zijn uitvoeringskosten).
Artikel 14
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.