De voorzitter opent de zitting op 29/08/2022 om 19:57.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2022 worden goedgekeurd.
Het schrijven van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting (GMV) van 8 augustus 2022 waarin zij verzoeken aan de gemeenteraad om een positief advies uit te brengen voor de verlenging van de erkenning GMV en tevens een positief advies uit te brengen voor stappenplan om GMV om te vormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.
Artikel 40 e.v. van het decreet 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende de wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing,...) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen.
Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat zij zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art. 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM's uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.
In de brief dd. 8 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting (GMV) wordt gevraagd om tegen uiterlijk 27 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting (GMV) tot en met 30 juni 2023.
Art. 2 De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Art. 3 De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Art. 4 Deze beslissing wordt aan de aanvrager de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting (GMV) bezorgd.
De gemeenteraad keurt de nieuwe evenementengids en de voorwaarden voor zaalverhuur en uitleendienst goed waarin de reglementering is opgenomen voor o.a. het huren van gemeentelijke zalen en materialen, de inname van het openbaar domein en het verlenen van vergunningen. Samen met de vele tips inzake veiligheid, subsidies, geluidsnormen e.a. is dit een belangrijk document voor elke organisator in de gemeente.
Na een jaar werking met de evenementengids werd deze grondig geëvalueerd. Uit deze evaluatie blijkt dat de gids voornamelijk gehanteerd wordt als informatief document om organisatoren wegwijs te maken in hun aanvragen voor evenementen en activiteiten.
Intussen zijn er wijzigingen inzake het politiereglement en de milieuwetgeving die een aanpassing van deze gids vereisten.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41.
De beslissing van de gemeenteraad dd. 14 december 2020 houdende goedkeuring evenementen- en activiteitengids.
De nieuwe versie van de evenementengids geeft een duidelijke omschrijving van een 'evenement' en een 'project'. De gids werd omgevormd tot een informatief document met de volgende inhoud:
- rubriek 1: aanvragen evenementen en projecten met de aanvraagprocedure, inname openbaar domein, milieu, catering, bewaking, advies van brandweer, hulpverlening, aanvragen bij externe organisaties
- rubriek 2: communicatie en klachtenpreventie
- rubriek 3: zaalverhuur
- rubriek 4: uitleendienst
- rubriek 5: subsidies
- rubriek 6: nuttige contactgegevens.
De nodige aanpassingen inzake het nieuw politiereglement en de milieuwetgeving werden doorgevoerd.
De duidelijke structuur maakt het de organisator mogelijk om zijn/haar weg te vinden in de verschillende aanvragen en procedures. De vele goede tips geven extra aandacht aan belangrijke items.
Art. 1 De nieuwe evenementengids en voorwaarden zaalverhuur en uitleendienst - die integraal deel uitmaakt van deze beslissing - wordt goedgekeurd.
Art. 2 De voorwaarden opgenomen in deze gids gaan in voege van zodra het nieuwe retributiereglement m.b.t. zaalverhuur van de gemeentelijke zalen en uitleendienst in voege gaat.
Art. 3 Deze reglementering is van toepassing op alle activiteiten waarbij:
Art. 3 Deze reglementering wordt actueel gehouden met de wetgevingen die van kracht zijn: o.a. politiereglement PZ KLM, vlaremwetgeving, gemeentelijk reglement inname openbaar domein, Unisono, noodplanning, preventie, (brand)veiligheid.
Art. 4 De retributiereglementen met betrekking tot de zaalverhuur van de gemeentelijke zalen en de uitleendienst worden opgemaakt.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2022 het contract voor aangaan leningen inclusief de opgenomen voorwaarden, opgemaakt door de VVSG in overleg met Vlofin en de bankensector waarin geen waarborgen worden opgenomen.
De projecten van het lokaal bestuur komen op kruissnelheid. Hierdoor is het aangewezen om voldoende kasmiddelen te voorzien middels het aangaan van een lening.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 betreffende wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Leningen worden uitgesloten van het toepassingsgebied van de wet inzake overheidsopdrachten. Het is voor lokale besturen niet meer verplicht om de wetgeving overheidsopdrachten te volgen voor het aangaan van een lening. Dit betekent dat er voor het aangaan van een lening geen overheidsopdracht hoeft uitgeschreven te worden. Dat neemt niet weg dat besturen bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moeten blijven toepassen.
Wegens hoogdringendheid werd het contract goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen, alsook de gunning van het contract. De marktomstandigheden zorgen ervoor dat de rentevoeten peilsnel stijgen. Dat de rentevoeten op zo'n korte termijn zo snel zouden stijgen, was niet voorzien. Het is dan ook goed bestuur om als goede huisvader met de financiële middelen van de gemeente om te springen en de opdracht zo snel mogelijk toe te wijzen zodat er aan de meest voordelige rentevoet leningen kunnen worden opgenomen.
Het contract bestaat uit 1 perceel met drie opties:
1) vaste rentevoet met een looptijd van 20 jaar
2) vaste rentevoet met looptijd van 25 jaar
3) jaarlijks herzienbare rentevoet met een looptijd van 20 jaar en met een maximaal plafond gelijk aan de dubbele variabele rentevoet
Er werd een prijsvergelijking uitgevoerd aan de hand van het beschikbare typecontract "contract voor het aangaan van leningen" van de VVSG.
Een contract voor aangaan leningen werd opgesteld door de dienst financiën.
De ontvangst voor dit contract is maximaal 4.900.000 euro.
De gewone prijsvraag werd verstuurd op 23 mei 2022 naar volgende financiële instellingen:
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 15 juni 2022 om 12 u te bereiken.
Er werden 5 basis offertes ontvangen per email:
Crelan diende geen offerte in. De offerte van KBC werd op 16 juni ingediend wegens elektronische problemen. De offerte van BNP Paribas Fortis wijkt af van de voorwaarden gesteld in het contract met name met betrekking tot artikel 4.1 (flooring).
Op 16 juni 2022 stelde de dienst financiën een vergelijking van de offertes op.
De dienst financiën stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, een contract aan de economisch meest voordelige regelmatige (rekening houdend met de voorwaarden in het contract) bieder, Argenta Spaarbank, Belgiëlei 49-53, 2018 Antwerpen, tegen de ingediende marge van 0,490% tov de ICE Swap rentevoeten.
Financiële impact
De kredieten zullen aangepast moeten worden omdat de voorziene rentevoeten in het meerjarenplan lager zijn dan de huidige marktvoorwaarden.
De nodige extra kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025.
De uitgave is voornamelijk al voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 voor de:
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op het financieringskrediet van het jaar 2022: IP-geen, actie 112, budgetrekening RFIN/0040-00/1733000.
Artikel 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2022 het contract voor aangaan leningen inclusief de opgenomen voorwaarden, opgemaakt door de VVSG in overleg met Vlofin en de bankensector waarin geen waarborgen worden opgenomen. De voorwaarden van het typecontract bij de prijsvraag primeren boven de gestelde voorwaarden in de offertes van de banken.
De raad keurt het retributiereglement voor het huren van gemeentelijke zalen en lokalen, eindigend op 31 december 2025, goed.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos wil een creatieve en actieve gemeente zijn met een uitgebreide vrijetijdsbesteding, onder meer door het verhuren van gemeentelijke zalen en lokalen voor verenigingen, scholen, buurtcomités en andere organisatoren. Hiervoor wordt een retributiereglement vastgelegd.
Artikel 173 van de Grondwet.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.
De omzendbrief BB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De beslissing van de gemeenteraad dd. 26 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van de evenementen- en activiteitengids met algemene voorwaarden en informatie ten behoeve van de verenigingen, buurtcomités en andere organisatoren.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.
Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Ter ondersteuning van de werking van de verenigingen, scholen, organisatoren van activiteiten met een maatschappelijke meerwaarde en goede doelen (deze laatste mits akkoord van het college van burgemeester en schepenen) worden gemeentelijke zalen en lokalen ter beschikking gesteld voor hun organisaties en evenementen.
De huurprijzen voor de verschillende locaties worden op elkaar afgesteld. De tarieven worden bepaald in functie van de verschillende types van aanvragers. De aanvragers met een grotere betrokkenheid bij het lokaal bestuur (o.a. adviesraden, onderwijsinstellingen, lokale verenigingen) hebben andere tarieven dan deze die weinig of niet betrokken zijn.
Art. 1 Periode
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de verhuur van gebouwen, zalen en lokalen van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Art. 2 Type aanvragers
De volgende gebruikerscategorieën komen in aanmerking voor gebruik:
Volgende activiteiten zijn geen straat-, wijk- of buurtfeest:
De aanvrager doet de aanvraag aan de hand van het ter beschikking gestelde aanvraagformulier. De aanvragen worden chronologisch toegekend.
De aanvrager is verantwoordelijk voor het correct verstrekken van informatie. Door het indienen van de aanvraag verbindt hij er zich toe dat de ingevulde gegevens correct zijn. De aanvrager dient meerderjarig te zijn of te worden vertegenwoordigd door één van de ouders of voogd, met uitzondering voor de jeugdverenigingen waar 16 jaar de minimumleeftijd is.
Andere aanvragen zoals vergoeding Sabam e.a. dienen apart door de aanvrager aangevraagd te worden aan de betrokken organisaties en/of diensten.
Een organisatie bestaat uit een groep/team organisatoren. Per organisatie/evenement wordt één hoofdverantwoordelijke aangeduid.
Annulering door overmacht bestuur:
Art. 4 Algemene voorwaarden
Leefregels:
Sleutels:
Wetgeving:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager op het ogenblik van de aanvraag. De betaling van de retributie geschiedt door betaling via het voorziene webplatform van zodra deze actief is. In de overgangsperiode (niet actief zijn van het webplatform), geschiedt de betaling via overschrijving na ontvangst van de factuur.
Er wordt geen waarborg gevraagd.
In geval van niet-betaling, beschadigingen, ongeoorloofd gebruik,… kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om (tijdelijk) geen activiteiten te laten plaatsvinden door de desbetreffende aanvrager en/of de organisatie/vereniging in wiens naam hij de aanvraag heeft gedaan. Daarnaast kunnen toekomstige aanvragen van de aanvrager geweigerd worden.
Art. 6 Zalen en lokalen
A. Gemeenschapscentrum (GC) de oude pastorie, Kerkstraat 24 in Nieuwenrode
Het beheer van GC de oude pastorie ligt in handen van EVA-vzw (extern verzelfstandigd agentschap) GC de oude pastorie.
Specifieke voorwaarden:
B. Jeugdontmoetingscentrum (JOC), Evert Larockstraat 2 in Kapelle Oost
Specifieke voorwaarden:
C. De Kei, Schoolstraat 8 in Kapelle centrum.
Specifieke voorwaarden:
D. Het Kiezeltje, Oudstrijdersstraat 28 in Kapelle centrum
Specifieke voorwaarden:
E. ‘t Mulderke, Molenstraat 52 in Nieuwenrode
Specifieke voorwaarden:
F. Pastorie Ramsdonk, Gemeenteplein in Ramsdonk.
Specifieke voorwaarden:
Brandverzekering:
Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid:
Facultatieve verzekeringen:
Verzekering ‘alle risico’s’:
Art. 8 Bekendmaking
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekend gemaakt wordt.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur organiseert regelmatig activiteiten en evenementen waarbij er dranken en versnaperingen aangeboden worden.
Meestal wordt deze consumpties gratis aangeboden of wordt de verkoop ervan uitbesteed aan lokale verenigingen.
Het lokaal bestuur wenst in dit reglement uniforme en courante tarieven te bepalen wanneer zij instaat voor de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens deze activiteiten.
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Een retributie heeft volgende kenmerken:
• Het is een tegenprestatie voor een dienst die louter in het rechtstreekse en onmiddellijke belang van de begunstigde is verleend;
• Het bedrag dat wordt gevorderd moet overeenstemmen met de kostprijs van de geleverde dienst, of minstens in bepaalde verhouding van evenredigheid tot die
kostprijs staan;
• In principe moet de retributie zich aandienen als tegenprestatie voor een dienst waarvan de begunstigde uit eigen beweging gebruik heeft gemaakt.
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Dit retributiereglement legt de tarieven vast voor het verkopen van dranken en versnaperingen bij activiteiten georganiseerd door het lokaal bestuur.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens activiteiten van het lokaal bestuur.
Artikel 2
De verkoop zal bij voorkeur gebeuren via een systeem van drankbonnen.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt contant geïnd bij aanvraag.
Artikel 3
De retributie voor de prestaties is vastgesteld als volgt:
Consumptie | Tarief (in euro) |
Frisdrank (water, limonade, cola, fruitsap,…) | 2,00 |
Koffie of thee | 2,00 |
Versnaperingen (chips, stukje taart,broodje, ... ) | 2,00 |
Lichte bieren (Pils, Palm, Wit,...) | 2,00 |
Andere bieren | 3,00 |
Wijn per glas / per fles | 3,00/15,00 |
Cava/schuimwijn per glas / per fles | 3,00/15,00 |
Artikel 4
De consumptie-lijst van de dranken en versnaperingen (artikel 3) is niet limitatief en kan worden aangepast naargelang de activiteit.
De gemeenteraad verleent machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om de bedragen van de retributie vast te stellen voor afwijkende dranken en versnaperingen, rekening houdend met de kostprijs.
Artikel 5
Vrijgesteld van retributie zijn recepties, vergaderingen en bepaalde activiteiten in het kader van doelgroepwerking.
Artikel 6
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De raad keurt het retributiereglement op het snoeien van belemmerende aanplanting en overhangende takken op openbaar domein van 1 oktober 2022 tot en met 31 december 2025 goed.
Het lokaal bestuur heeft meermaals problemen met betrekking tot verkeersveiligheid en een normale doorgang voor gebruikers van voetpaden, trage wegen,... door onvoldoende onderhoud van beplantingen en bomen.
Het lokaal bestuur wenst in dit reglement uniforme en courante tarieven te bepalen wanneer zij instaat voor het uitvoeren van het onderhoud aan beplanting, bomen,... die al dan niet acuut een gevaar betekenen voor de veiligheid van de gebruikers van het openbaar domein.
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Een retributie heeft volgende kenmerken:
• Het is een tegenprestatie voor een dienst die louter in het rechtstreekse en onmiddellijke belang van de begunstigde is verleend;
• Het bedrag dat wordt gevorderd moet overeenstemmen met de kostprijs van de geleverde dienst, of minstens in bepaalde verhouding van evenredigheid tot die
kostprijs staan;
• In principe moet de retributie zich aandienen als tegenprestatie voor een dienst waarvan de begunstigde uit eigen beweging gebruik heeft gemaakt.
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Wanneer het lokaal bestuur instaat voor het uitvoeren van het onderhoud aan beplanting, bomen,... die al dan niet acuut een gevaar betekenen voor de veiligheid van de gebruikers van het openbaar domein, betekent dit een kostprijs. Hetzij door de geleverde prestaties van het bestuur zelf, hetzij door een door het lokaal bestuur aangestelde derde. Middels deze retributie zal de kost worden teruggevorderd.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op het snoeien en verwijderen van overhangende takken en belemmerende aanplanting aangrenzend met het openbaar domein.
Dit reglement verwijst naar het algemeen politiereglement geldende in de politiezone KLM dewelke de bepalingen vastlegt betreffende het onderhoud van eigendommen van particulieren en rechtspersonen. Het opruimen van de takken of belemmerende aanplanting geschiedt hetzij door de diensten van het lokaal bestuur, hetzij door een door het lokaal bestuur aangestelde derde en wordt door het lokaal bestuur teruggevorderd bij middel van een retributie.
Artikel 2
De retributie slaat op de eigendom die het voorwerp uitmaakt van de opruimingswerken en is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die eigenaar is van de boom, haag, struik, beplanting,… die gesnoeid en/of verwijderd werd. In voorkomend geval (zijn) diegene(n) die eigenaar is/zijn van de boom, haag, struik, beplanting,… die gesnoeid en/of verwijderd werd, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Artikel 3
Het retributietarief op het snoeien en/of verwijderen van overhangende takken van bomen, hagen en/of struiken, beplanting,… over gemeentelijke eigendom wordt als volgt vastgelegd:
Artikel 4
In geval de gemeentelijke ambtenaar van oordeel is dat de overhangende takken en belemmerende aanplanting de openbare veiligheid in gevaar brengt zal in opdracht van het lokaal bestuur onmiddellijk actie ondernomen worden om deze onveilige situatie ongedaan te maken. Ter bepaling van deze onmiddellijke gemeentelijke interventie hanteert de bevoegde ambtenaar volgende regel: “Het geringste uitstel kan onuitwisbare schade berokkenen aan derden”. De bevoegde ambtenaar zal zijn bevindingen met betrekking tot deze urgentie overmaken en advies inwinnen. Hetzij via een advies van de bevoegde brandweerdiensten, hetzij via een advies van politiediensten. De kosten hieraan verbonden zullen dezelfde zijn als de kosten beschreven in artikel 3 van dit retributiereglement. Bijkomend zal op deze kosten een verhoging aangerekend worden van 50 procent op het totaal verschuldigde bedrag. Deze kosten worden eveneens ten laste gelegde van de eigenaar van het desbetreffende perceel.
Artikel 5
De onderhoudswerken dienen te gebeuren binnen een termijn van 20 kalenderdagen. Na schriftelijke ontvangst van de oproepbrief naar de eigenaar van het perceel dienen de onderhoudswerken uitgevoerd te worden in opdracht van de eigenaar van het perceel binnen 20 dagen. Indien de eigenaar verzaakt in het nakomen van zijn verplichting om binnen de 20 kalenderdagen de opgelegde werken uit te voeren, zal het gemeentebestuur in eigen opdracht de werken uitvoeren. De gemaakt kosten, zoals beschreven in artikel 3 van dit retributiereglement zijn dan van toepassing en zullen verhaald worden op de eigenaar van het perceel. Dit artikel is niet van toepassing op hoogdringende werkopdrachten zoals beschreven in artikel 4 van dit retributiereglement.
Artikel 6
Er worden geen vrijstellingen gegeven op de betaling van de retributie.
Artikel 7
De retributie wordt geïnd middels een overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur binnen een periode van 30 dagen te rekenen vanaf de factuurdatum.
Artikel 8
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De raad keurt het aangepaste budget 2022 van de projectvereniging WIKA goed.
De beslissing d.d. 18 november 2002 houdende goedkeuring van de oprichting van de projectvereniging "WIKA".
Door de sterk stijgende energieprijzen en door de verschillende indexaties van de lonen van het personeel dringt een aanpassing van het budget 2022 zich op. De afgelopen weken en maanden hebben beide deelnemende gemeenten, in casu Willebroek en Kapelle-op-den-Bos, samen met WIKA een aangepast budget 2022 uitgewerkt.
Het aangepast budget van 2022 werd besproken en goedgekeurd tijdens de raad van bestuur van 23 augustus 2022.
De beslissing waarbij de statuten en het huishoudelijk reglement van de projectvereniging "WIKA" werden goedgekeurd.
De statuten en het huishoudelijk reglement van de projectvereniging "WIKA", waaruit blijkt dat het budget van de projectvereniging onderworpen is aan de goedkeuring van de gemeenteraden van de beide participerende gemeenten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40.
De beslissing d.d. 23 augustus 2022 van de projectvereniging "WIKA" houdende de goedkeuring van het aangepaste budget 2022.
Dat uit dit budget een tussenkomst van de gemeente blijkt van 375.000,00 EUR.
Art. 1 Het budget van de projectvereniging "WIKA" - dienstjaar 2022 - wordt goedgekeurd.
Art. 2 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan:
De raad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de algemene vergadering d.d. 22 juni 2022 van Intercommunale Haviland.
Het schrijven van Intercommunale Haviland d.d. 4 juli 2022 waarmee zij ons melden dat het jaarverslag 2021 met de financiële resultaten terug te vinden is op de website van Haviland: www.haviland.be - publicaties - jaarverslagen.
Art. 1 De raad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de algemene vergadering d.d. 22 juni 2022 van Intercommunale Haviland.
De raad neemt kennis van het verslag van de statutaire gewone algemene vergadering d.d. 22 juni 2022 van Intradura.
Het schrijven van Intradura d.d. 8 juli 2022 waarmee zij ons de notulen van de statutaire gewone algemene vergadering d.d. 22 juni 2022 overmaken.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de statutaire gewone algemene vergadering d.d. 22 juni 2022 van Intradura.
De raad neemt kennis van de presentatie en het verslag van de algemene vergadering van 3Wplus van 22 juni 2022.
Het schrijven van de heer Erwin Cuyx - directeur 3Wplus - betreffende het verslag van de algemene vergadering van 22 juni 2022 en de presentatie die daarbij hoort.
Art. 1 De raad neemt kennis van de presentatie en het verslag van de algemene vergadering van 3Wplus van 22 juni 2022.
De raad keurt de offerte van het ondergronds brengen van de nutsleidingen in de Kuiermansstraat goed.
In het kader van de heraanleg van de wegenis in de Kuiermansstraat zullen de nutsmaatschappijen ook hun leidingen vervangen.
Het is eveneens een mogelijkheid zoals bij eerdere projecten in de Londerzeelseweg, Molenstraat en eerste deel van de Kuiermansstraat om de leidingen ondergronds te laten brengen.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De wet van 6 juli 2001 betreffende de samenwerking van gemeenten en intercommunales.
Alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald.
Fluvius is netbeheerder te Kapelle-op-den-Bos en aldus als enige waarmee kan onderhandeld worden over de voorzieningen elektriciteit aangezien Fluvius als enige het elektriciteitsnetwerk beheert.
Fluvius volgt voor het uitvoeren van werken aan de nutsleidingen de nodige procedures gelet op de wet op overheidsopdrachten.
Het ondergronds brengen van de elektriciteitsleidingen kadert in het fietspadendossier Kuiermansstraat.
De openbare verlichting is op korte termijn aan vervanging toe en dit wordt opgenomen in het jaaractieplan van Fluvius gelet op de vervangingstermijn van alle openbare verlichting op 10 jaar.
Het gehele luchtnet wordt ondergronds gebracht, ook telenet.
Het is aangewezen om tijdens de werken aan de straat deze werken uit te voeren zodoende er geen nieuwe breekwerken nodig zijn achteraf.
De offerte van Fluvius met REF 349087 bedraagt 72.056,74 EUR vrijgesteld van BTW.
Een visum wordt gevraagd via het digitale notuleringssysteem aan de financieel directeur.
De nodige kredieten worden verschoven naar S3O1P2A1/0200-00/2250107
Het door ons geapprecieerd gemeentelijk belang.
Art 1. De gemeenteraad keurt de offerte voor het ondergronds brengen van de elektriciteitsleidingen in de Kuiermansstraat goed.
Art 2. De uitgaven conform dossiernummer REF 349087 bedraagt 72.056,74 vrijgesteld van BTW worden voorzien op S3O1P2A1/0200-00/2250107
Art 3. Het college wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Art 4. Deze beslissing wordt overgemaakt aan Fluvius Elektriciteitstraat te 2800 Mechelen, en de financiële dienst ter opmaak van de nodige verbintenis.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
beroep tegen besluit GR houdende definitieve goedkeuring rooilijnplan verlegging buurtweg 12 en 13
Het schrijven van Departement en Mobiliteit en Openbare werken i.v.m. "beroep tegen besluit GR houdende definitieve goedkeuring rooilijnplan verlegging buurtweg 12 en 13".
Beroep tegen besluit GR houdende definitieve goedkeuring rooilijnplan verlegging buurtweg 12 en 13.
Art. 1 De raad neemt kennis van het besluit betreffende beroep tegen het gemeenteraadsbesluit houdende definitieve goedkeuring rooilijnplan verlegging buurtweg 12 en 13.
De gemeenteraad gaat akkoord met de erkenning van de verbinding (30 jaar toegankelijkheid) langs de Vlierdonkstraat als gemeenteweg.
Een van de trajecten van het trage wegenplan gaat gedeeltelijk over de Vlierdonkstraat. Tussen de Echelputstraat 26 en de Vlierdonkstraat 3 is dit geen officiële weg.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Bij een beslissing moet de gemeenteraad steeds nagaan als de voorgestelde beslissing niet in strijd is met het doel van het decreet:
Art 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Art. 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De gemeenteraad kan volgens het decreet een publieke erfdienstbaarheid toekennen aan een trage weg waarvan kan worden aangetoond dat ze al 30 jaar publiek gebruikt werden conform Art 13 van het decreet:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis van dit nieuwe gemeentewegendecreet, kan nu een erfdienstbaarheid ingesteld worden op de trage weg 'Vlierdonkstraat'. De locatie is op de eerste kaart in bijlage in blauw aangeduid.
De erkenning van deze trage weg en het invoeren van een publieke erfdiestbaarheid, is conform het decreet:
Er kan worden aangetoond dat deze weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek (kaartmateriaal bevindt zich in bijlage).
Wanneer de gemeenteraad door middel van deze argumentatie oordeelt dat voldoende bewezen is dat de weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek en dat het erkennen van de gemeenteweg niet in strijd is met het gemeentewegendecreet, wordt de publieke erfdienstbaarheid uitgesproken en geeft de gemeenteraad de opdracht aan het college om een rooilijnplan op te laten maken en dit te laten vaststellen volgens de autonome procedure.
Art. 1: De gemeenteraad acht het voldoende aangetoond dat de weg reeds meer dan 30 toegankelijk is voor wandelaars en fietsers.
Art. 2: De gemeenteraad geeft de opdracht om een rooilijnplan voor deze weg op te laten maken.
De raad keurt de rooilijnplannen voor de gedeeltelijke verlegging van voetweg 83 goed.
Een aantal delen van voetweg 83 zijn in de loop van tijd in de praktijk verlegd. Deze verleggingen werden echter nooit geofficialiseerd. Nu werd hiervoor een rooilijnplan opgemaakt.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Er werden twee rooilijnplannen opgemaakt voor de verlegging van twee delen van voetweg 83. Aangezien beide gedeeltelijk op een ander perceel terechtkomen, is een meer- en of minderwaarde van toepassing. Aangezien het steeds om landbouwgrond gaat, wordt de meerwaarde geschat om 5€/m².
Verlegging 1:
perceel 41g; De Vlaamse Waterweg meerwaarde € 75,00
perceel 41f; Collier Ruth meerwaarde € 380,00
perceel 41e; Lodewijk Wauters - Monique Vranckx meerwaarde € 235,00
perceel 38g2; De Vlaamse Waterweg: verlegging op eigen perceel, geen meer of minderwaarde
Verlegging 2:
Perceel 49e; Inge Scheers, Hanne Scheers, Ruben Scheers, Siemen Scheers meerwaarde € 630,00
perceel 49d; Inge Scheers, Hanne Scheers, Ruben Scheers, Siemen Scheers meerwaarde €950,00
Perceel 53; Maria-Christina De Keersmaeker, Sylvie Geurts, Christophe Geurts, Anne-Marie Van Doorslaer, Amelia Van Doorslaer; meerwaarde €425,00
Perceel 54c; Pascal Feryn, minwaarde € 870,00
De gemeente is verplicht om de meer- en minderwaarde te innen/ uit te betalen. De eigenaars werden van de bedragen op de hoogte gebracht. Niemand gaf aan niet akkoord te zijn.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de voorlopige rooilijnplannen voor de gedeeltelijke verlegging van twee delen van voetweg 83 goed.
Art. 2: Het openbaar onderzoek zal worden opgestart
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Twee jaar geleden, namelijk op de gemeenteraad van 31 augustus 2020, vroeg onze fractie reeds naar een stand van zaken in verband met de ontsluiting van de Kersdonk. Het bestuur, bij monde van burgemeester Renaat Huysmans, liet toen verstaan geen voorstander te zijn van het voorgestelde tracé namelijk ontsluiting via een ventweg langsheen de Beekstraat, Bessemstraat en zo richting A12.
De gemeente Willebroek nam daarom een studiebureau onder de arm om te bekijken welke andere tracés tot de mogelijkheden zouden behoren. Volgens de studie die plaats heeft gevonden is er geen enkel volwaardig alternatief mogelijk.
Op basis van de resultaten heeft het gemeentebestuur van Willebroek opnieuw contact opgenomen met het bestuur van onze gemeente en heeft er overleg plaatsgevonden.
Graag hadden we dan ook een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In juni 2004 werd door het toenmalige gemeentebestuur een rechtszaak ingeleid tegen de ontwerpers, de hoofdaannemer en verschillende onderaannemers van het zwembad aangezien er na de ingebruikname van het gerenoveerde zwembad diverse gebreken aan het licht waren gekomen.
Bij tussenvonnis in oktober 2004 stelde de rechtbank een gerechtsdeskundige aan. Tijdens de expertise deden zich nog verschillende incidenten voor met de installaties van het zwembad en werden ook herstellingen uitgevoerd.
De gerechtsdeskundige legde zijn eindverslag neer op 15 december 2009.
Op de gemeenteraden van 30 maart 2020 en 25 mei 2020 werd door de meerderheid een stand van zaken gegeven aangaande de juridische procedure en werd nochtans beloofd om telkens te communiceren als er nieuws was.
De Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg deed nu uitspraak op 25 februari 2022 maar de meerderheid communiceerde nog niet over het vonnis naar de gemeenteraad toe.
In de jaarrekening (mei 2022) stond tot onze grote verbazing de volgende passage: “Recent is er een uitspraak gedaan door de rechtbank van eerste aanleg die gunstig is voor onze gemeente. Het is nog af te wachten of de tegenpartij(en) in hoger beroep gaan tegen dit vonnis.”
“Gunstig” is hier duidelijk een understatement.
Dus samengevat besluit de rechtbank dat de eis van Kapelle-op-den-Bos tot vergoeding van de ontwerpers en de hoofdaannemer gegrond is voor een totaal bedrag van 461.998,26 euro én dat de tegenvorderingen van de ontwerpers en van de hoofdaannemer allemaal werden verworpen.
Omdat de meerderheid hierover in alle talen zwijgt hadden we graag een antwoord gekregen op de volgende vragen.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Leerlingen krijgen vanaf het 5de jaar secundair de kans om hun verworven kennis via stages om te zetten in de praktijk. Op deze manier krijgen onze jongeren voeling met hoe het eraan toe gaat op de werkvloer.
Als lokaal bestuur kunnen we hier zeker en vast ons steentje toe bijdragen. Onze fractie vindt het dan ook betreurenswaardig dat we in het verslag van het CBS van 22 juni 2022 konden lezen dat het bestuur beslist heeft om geen stagiair van KOBOS (kantoorrichting) stage te laten lopen voor het schooljaar 2022-2023.
Nochtans kwam er een officiële vraag, vanwege de pedagogisch coördinator van KOBOS, via mail binnen op 3 juni 2022. Het besluit vanwege het College van Burgemeester en Schepenen om voor het schooljaar 2022-2023 geen stageplaats aan te bieden voor de leerlingen van de richting kantoor vindt onze proKA-fractie een blijk van wantrouwen tegenover onze jongeren.
Onze fractie vraagt alsnog om deze beslissing ongedaan te maken en alsnog een stagiair, van de richting kantoor, toe te laten voor het schooljaar 2022-2023.
Deze opdracht moet door het bestuur niet gezien worden als een ‘bijkomende last’ maar als een opportuniteit. Het zal bijdragen tot een positieve ingesteldheid van onze schoolgaande jeugd ten aanzien van de gemeentelijke administratie.
Wil het CBS de genomen beslissing van 22/06/2022 herzien en dus alsnog een stagiair de kans geven om stage te lopen?
Art. 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen om hun genomen beslissing van 22 juni 2022 in te trekken en alsnog een stagiair van de richting kantoor KOBOS secundair een stageplaats aan te bieden voor het schooljaar 2022-2023.
Art. 2: Het College van Burgemeester en Schepenen richt hiervoor een positief schrijven naar de pedagogisch coördinator BSO bovenbouw – KOBOS secundair.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In 2019 hebben wij jullie met onze fractie 100% gesteund om een studiebureau te financieren dat mee zouden denken over het verkeersveiliger maken van onze schoolomgevingen.
We zijn hierrond ook 2 keer samengekomen om deze voorstellen te bespreken.
Deze veilige schoolomgevingen hadden in aanloop naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen zowel voor jullie als voor ons een zeer hoge prioriteit.
We zijn intussen 3 jaar verder en we zien nu op de gemeentelijke website “Kapelle Spreekt” dat het beëindigen van deze projecten ingepland staat voor eind ’24 – begin ’25.
- Wat is de reden dat deze projecten zo ver naar achter geschoven worden?
- Kunnen sommige simpele ingrepen (quick wins) al niet eerder gebeuren?
Hoe minder auto’s (lees “verkeerschaos”) er in de schoolbuurt aanwezig is hoe veiliger dit alvast al is.
Gehoord mevrouw Ann van Rompaey, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Toelichting :
4,5 maand geleden startten de werken voor de heraanleg van de Oostdijk fase 2. Sedertdien is er een serieuze overlast in Oxdonk door bestuurders die niet de aangekondigde omleiding volgen maar een sluiproute nemen via Bredestraat-Oxdonkstraat-Haaksdonkweg naar de Sluisweg en Echelputstraat-Oxdonkstraat eveneens naar de Sluisweg. En dit aan ongepaste snelheden. Begin augustus meldde de gemeente via een schrijven aan de inwoners van Oxdonk dat in samenspraak met de Vlaamse Waterweg, de politie en de omliggende gemeenten een knip zou voorzien worden op de Sluisweg, zodat deze gedurende de duur van de werken een doodlopende straat zou worden.
Bespreking :
De knip werd geplaatst op 23 augustus laatstleden en bestond slechts uit 2 nadarhekken op de rijbaan van de Sluisweg (zie foto 1). Zoals iedereen kon verwachten, duurde het slechts enkele uren vooraleer de nadarhekken verplaatst werden zodat iedereen terug kon doorrijden (zie foto 2).
Het omleidingsplan is dode letter, vanaf 5u ’s ochtends denderen de wagens en zwaar vrachtverkeer door de straten, die hier niet op zo’n hoeveelheid verkeer voorzien zijn. Het vrachtroutenetwerk werkt hier ook niet: zware vrachtwagens denderen over het betonnen wegdek zonder enige handhaving of controle.
Op sommige plaatsen is het wegdek in slechte staat, ontbreekt een trottoir (Bredestraat) langs een kant van de weg. 1 september komt eraan, de kinderen fietsen ook vanuit Oxdonk naar school. Ik mag er niet aan denken wat zou kunnen gebeuren als daartegen de knip niet deftig is uitgevoerd.
Qua signalisatie zouden ook borden mogen geplaatst worden bij het binnenrijden van Oxdonk langs de Expoelstraat. Nergens staat daar een bord dat meldt dat via de Sluisweg geen doorgaand verkeer richting Humbeek mogelijk is.
Welke stappen gaan jullie ondernemen om de knip deftig te laten plaatsen zodat deze niet zomaar kan verplaatst worden?
Wanneer komt er eindelijk controle op naleving van het omleidingsplan en vrachtroutenetwerk ?
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Via de pers vernemen wij dat het eengemaakt politiereglement niet goedgekeurd werd in de gemeente Londerzeel. Eerder was nochtans aangekondigd dat het nieuwe reglement van kracht ging zijn in de drie gemeenten van de politiezone.
Graag hadden wij vernomen waarom het nieuwe reglement nog niet van kracht is in Londerzeel. Wil Londerzeel dit reglement nog aanpassen en zo ja, zal dit ook een impact hebben op onze gemeente? Graag ontvingen wij een stand van zaken.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Regelmatig wijzen inwoners ons erop dat wandelaars geen moeite doen om de uitwerpselen van hun honden op te ruimen of zakjes met hondenpoep in de berm gooien. Maar ook eigenaars van honden wijzen ons erop dat er te weinig plaatsen zijn waar ze terecht kunnen met hun zakjes.
Daarom willen we voorstellen om via Kapelle Spreekt een (laagdrempelige) rondvraag te organiseren bij onze inwoners naar locaties waar men graag een hondenpoeppaal wil zien in onze gemeente. Met deze rondvraag willen we het volgende bereiken:
(i) meer palen op relevante locaties zal bijdragen aan een propere en nette gemeente;
(ii) inwoners worden op deze manier betrokken bij het bestuur; en
(iii) (indirect) worden hondeneigenaars eraan herinnerd de uitwerpselen van hun honden op te ruimten tijdens het wandelen.
Graag hadden wij dit besproken op de gemeenteraad
De voorzitter sluit de zitting op 29/08/2022 om 22:41.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad