Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 19:58.

Schepen Sonja Thielemans wenst tussen te komen inzake de maand van de markt, een mondelinge vraag tijdens de raad van maart. Al vele jaren organiseert het lokaal bestuur Kapelle Markt, deze activiteit gaat door op Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart. Er wordt gezorgd voor muziek met DJ, artiest, kunsttentoonstelling. Weken voor de markt organiseert het lokaal bestuur in samenspraak met de marktkramers een actie waarbij men kan sparen tijdens de wekelijkse aankopen om zo mooie prijzen te winnen. Op deze wijze zet het lokaal bestuur de markt in de kijker.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen gemeenteraad d.d. 27 maart 2023 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 maart 2023 worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 27 maart 2023.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 maart 2023 worden goedgekeurd.

    • wonen en grondbeleid

      • Providentia - algemene vergadering op donderdag 11 mei 2023 - Agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Providentia cvba goed.

        Aanleiding

        Het schrijven van Providentia cvba van 23 maart 2023 waarmee zij het bestuur uitnodigen voor het bijwonen van de algemene vergadering op donderdag 11 mei 2023 in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 in 1730 Asse.

        Feiten, context en argumentatie

        Het schrijven omvat volgende agendapunten :

        1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, inclusief het Bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering (ter kennisname)

        2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname)

        3. De jaarrekening 2022 (ter goedkeuring)

        4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)

        5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

        6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

        7. Bijzondere kwijting voor aansprakelijkheid van de bestuurders voor voortijdige uittredingen van aandeelhouders, het laattijdig vernietigen van aandelen van de vennootschap en het laattijdig aanpassen van het aandelenregister van de vennootschap in dit verband (ter goedkeuring)

        8. Voordracht van Lennik als nieuwe aandeelhouder (ter kennisname)

        9. Uitgifte van nieuwe aandelen (ter kennisname)

        10. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)

        11. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)

        12. De Woonmaatschappij (ter kennisname)

         

        Onze beslissing d.d. 25 april 2019 houdende aanduiding van de heer Geert Van de Voorde, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Providentia en mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Providentia.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Providentia cvba worden goedgekeurd.

        Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - zijn gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Providentia cvba op donderdag 11 mei 2023 goed te keuren.

        Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • patrimonium

      • Levering brandstof voor de dienstvoertuigen 2024-2027 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/108 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de opstart van het dossier tot levering van de brandstoffen voor de voertuigen en machines 2024 - 2027 goed.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Levering brandstof voor de dienstvoertuigen 2024-2027” werd een bestek met nr. 2023/108 opgesteld door de afdeling grondgebiedzaken

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.000,00 EUR exclusief BTW.

         

        De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

         

        Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RGGZ0119-03/6160004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art 1.Het bestek met nr. 2023/108 en de raming voor de opdracht “Levering brandstof voor de dienstvoertuigen 2024-2027”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66.000,00 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

         

        Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RGGZ0119-03/6160004.

    • cultuur

      • Aankoop kunstwerk ter herdenking van de asbestslachtoffers - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        Aan Kapels kunstenaard Guido Van Causbroeck wordt opdracht gegeven een beeld aan te maken ter nagedachtenis van de vele asbestslachtoffers. Dit beeld krijgt een plaats op het nieuwe Marktplein.

        Aanleiding

        Kapelle-op-den-Bos wil een gezonde, veilige en duurzame omgeving creëren en de burgers sensibiliseren en stimuleren om op een veilige manier asbest te verwijderen. Het oprichten van een monument ter herdenking van de vele asbestslachtoffers is een actie die in dit kader in het meerjarenplan werd opgenomen. De nieuwe aanleg van het Martkplein biedt opportuniteit om deze actie uit te werken.

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, levering en diensten en concessie, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het KB van 18 april 2017 betreffende overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Het decreet van 23 december 1986 betreffende kunst op openbare plaatsen dat zegt dat minstens 1,5 % of bij grote projecten 1% van het totale bedrag moet besteed worden aan de realisatie van een kunstopdracht. Op voorhand dienen de plannen voor het werk bij de documenten van de bouw toegevoegd te zijn en het werk heeft een relevantie met het gebouw of omgeving. De keuze van de kunstenaar staat vrij maar kan bijgestaan worden door de overheid.  In de documenten verbonden aan de bouw moet opgenomen staan: het kunstbudget, de werkwijze en de samenwerkingsverbanden voor het kunstwerk, de verwachtingen over de duurzame output op de locatie, de levenscyclus van het kunstwerk en de nazorg,

         

        Feiten, context en argumentatie

        Ook voor de aankoop van kunstwerken is de wetgeving overheidsopdrachten van toepassing. In bepaalde gevallen kan objectief gezien slechts één bepaalde kunstenaar de opdracht uitvoeren. Dit is het geval voor kunstwerken, waarbij het unieke karakter en de waarde van het kunstvoorwerp inherent zijn aan de identiteit van de kunstenaar.

        Er wordt gebruik gemaakt van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art. 42, §1, 1°, d), i van de Wet inzake Overheidsopdrachten van 17 juni 2016). Deze bepaling stelt dat de opdracht alleen door een bepaalde ondernemer kan worden verricht omwille van volgende reden: “de opdracht heeft als doel het vervaardigen of verwerven van een uniek kunstwerk of het leveren van een unieke artistieke prestatie”. 

         

        Bij de zoektocht naar een kunstenaar om de opdracht te vervullen, kwam het college van burgemeester en schepenen uit bij de Kapelse kunstenaar Guido Van Causbroeck. Hij realiseerde al eerder de beeldengroep 'De Onmoeting' voor onze gemeente die opgesteld staat in de Mechelsweg en het beeld 'Na de waanzin' ter herdenking van het einde van 100 jaar Groote Oorlog dat opgesteld staat op de begraafplaats van Kapelle centrum.

         

        De kunstenaar is gehecht aan zijn dorp en zijn inwoners en heeft de nodige know-how om een gepast beeld in de juiste materie te vervaardigen.

         

        In de motivatie geeft Guido Van Causbroeck aan dat hij voor het beeld ter herdenking van de astbestslachtoffers geen negatief beeld wil schetsen maar een gemoedelijke dorpsfiguur wil neerzetten. Voor een astbestslachtoffer is 'adem' het allerbelangrijkste. Een astbestslachtoffers snakt naar adem. De houding van de figuur beeldt dit uit: hand op de borst, hand op de knie, net als een loper na een inspanning. De titel van het beeld is 'Ademloos'. Het beeld wordt gestilleerd, abstract maar toch voldoende figuratief uitgewerkt in brons (afbeelding 'Ademloos 3' als bijlage komt het dichtst bij het beeld).

         

        Het beeld wordt op een nog te voorziene sokkel geplaatst bij de nieuwe aanleg van het Marktplein en wordt voorzien van een infopaneel.

         

        De offerte voor het aanmaken en het plaatsen van het beeld - die als bijlage bij deze beslissing wordt opgenomen - bedraagt 39.295 euro inclusief BTW, exclusief sokkel en infobord. Er wordt een voorschot van 40 % gevraagd. Het betreft een opdracht tegen aangenomen factuur.

         

        Bij dit beeld voorziet de kunstenaar een 10-tal tekeningen in houtskool die tijdens de inhuldiging tentoongesteld worden in het administratief centrum. Enkele voorbeelden worden opgenomen als bijlage bij deze beslissing. Er kunnen een dertigtal linosneden aangemaakt worden zodat meerdere mensen een blijvende herinnering kunnen krijgen of kopen.

         

        EVA-vzw GC de oude pastorie werkt mee aan dit project en voorziet een boekje met info over het ontstaan van het werk en verhalen m.b.t. deze materie.

        Adviezen
        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Er is een budget van 30.000 euro voorzien in het meerjarenplan in 2024. Er is een aanpassing van het meerjarenplan nodig om de kredieten te verhogen en in de correcte jaren te voorzien. 

          Gunstig visum 2023/15 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 05 april 2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Aan Guido Van Causbroeck, wonende Brandhofstraat 58 in 1880 Kapelle-op-den-Bos, wordt de opdracht gegeven een beeldhouwwerk in brons te creëren en te plaatsen, volgens de gedachtengang hierboven omschreven, voor de som van 39.295 euro inclusief BTW, exclusief sokkel en infobord.

        Art. 2 Dit beeldhouwwerk zal als monument  ter nagedachtenis van de vele asbestslachtoffers in de aanleg van het nieuwe Marktplein geïntegreerd worden. Het lokaal bestuur voorziet een sokkel en infobord.

        Art. 3 Een voorschot van 40 % van de in artikel 1 bedoelde uitgave zal aangerekend worden op het budgettair artikel 2023/S3O2P1A1/0720-00/2750000/BESTUUR/CBS/IP-6/U. Het saldo zal aangerekend worden op het budgettair artikel 2024/S3O2P1A1/0720-00/2750000/BESTUUR/CBS/IP-6/U.

        Art. 4 Het kunstwerk wordt samen met het nieuwe Marktplein ingehuldigd.

        Art. 5 Afschrift van deze beslissing zal digitaal overgemaakt worden aan Guido Van Causbroeck en de financieel directeur.

    • feestelijkheden

      • Reglement voor standhouders Kapelle Zingt - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt het reglement voor de standhouders die deelnemen aan de organisatie 'Kapelle Zingt' ter gelegenheid van 11 juli goed. 

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos organiseert jaarlijks 'Kapelle Zingt' met steun van Vlaanderen Feest.

        Kapelse verenigingen kunnen er als standhouder een informatiestand, eet- en/of drankenstand uitbaten.

        Er is de noodzaak om een reglement op te stellen voor de standhouders van 'Kapelle Zingt' zodat duidelijk is aan welk proces en voorwaarden standhouders zich moeten houden.

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        De relevante bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals thans geactualiseerd van toepassing, inzonderheid wat betreft artikel 38.

        De gemeenteraad kan de decretale regels aanvullen met bijzondere maatregelen betreffende zijn werking.

        Alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald.

        Feiten, context en argumentatie

        Het reglement voor standhouders voor deelname aan 'Kapelle Zingt' wordt opgenomen als bijlage en maakt integraal deel uit van deze beslissing. 

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Het reglement voor standhouders die deelnemen aan 'Kapelle Zingt' ter gelegenheid van 11 juli, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, wordt goedgekeurd.

        Art. 2 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

      • Reglement verdienstelijke inwoners Kapelle-op-den-Bos - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt het reglement 'verdienstelijke inwoners Kapelle-op-den-Bos' goed. 

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos huldigt jaarlijks inwoners die een verdienstelijke prestatie hebben geleverd binnen de domeinen sport, jeugd, cultuur, erfgoed en verdienstelijke inwoner.

        Om de huldiging correct te laten verlopen is de opmaak van een reglement noodzakelijk.      

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        De relevante bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals thans geactualiseerd van toepassing, inzonderheid wat betreft artikel 38.

        De gemeenteraadbeslissing d.d. 25 mei 2020 houdende goedkeuring reglement inzake toekenning en gebruik waardebon ter ondersteuning van de lokale economie.

        De gemeenteraad kan de decretale regels aanvullen met bijzondere maatregelen betreffende zijn werking.

        Alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald.

        Feiten, context en argumentatie

        Het reglement verdienstelijke inwoners Kapelle-op-den-Bos wordt als bijlage opgenomen en maakt integraal deel uit van deze beslissing.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Dirk Robberechts, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 Het reglement 'Verdienstelijke inwoners Kapelle-op-den-Bos', dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, wordt goedgekeurd.

        Art. 2 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

    • secretariaat

      • Gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting: Aankoop aandelen woonmaatschappij van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de aankoop van aandelen voor de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, de woonmaatschappij van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, goed.

        Aanleiding

        Het Gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2022 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

         

        De aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij met ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij en ingediend bij Wonen in Vlaanderen.

        Regelgeving

        Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.

         

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t aandeelhouderschap en het bestuur van de woonmaatschappij.

         

        Het decreet van 9 juli 2021houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen (dat o.a. wijzigingen aanbrengt in de Vlaamse Codex Wonen van 2021) werd op 10 september 2021 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit decreet trad voor het grootste deel in werking op 20 september 2021 (10 dagen na publicatie in het Belgisch staatsblad). Enkele bepalingen treden pas in werking vanaf 2022 of 2023.

         

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen (dat o.a. wijzigingen aanbrengt in het Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021) werd op 15 april 2022 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit besluit trad voor het grootste deel in werking op 25 april 2022 ( 10 dagen na publicatie in het Belgisch staatsblad).

         

        Op 10 november 2022 keurde de Vlaamse Regering het reparatiebesluit - d.i. het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2022 tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen - definitief goed. Dit besluit werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 23 november 2022 en trad in werking op 3 december 2022.

         

        De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde­ Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.

         

        Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in het bijzonder de artikels m.b.t. de inbrengen in geld en volstorting van aandelen.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Kapelle-op-den-Bos maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.

         

        De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting verleend tot 30 juni 2023. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK­ werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de 'overdracht' van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij.

         

        Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij tevens een organisatorisch traject voor.

         

        Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met mandatarissen van alle lokale besturen van het werkingsgebied, en afgevaardigden van SVK Webra, de Woonwinkels en SHM GMV) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem,...).

         

        Eind 2022 valideerde de stuurgroep de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij (met ontwerp van statuten, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).

         

        Op heden is de gemeente Kapelle-op-den-Bos nog geen aandeelhouder van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting. De gemeenten Meise en Kampenhout zijn dit op heden wel reeds, en elk met 60 aandelen.

         

        Alle woonmaatschappijen moeten onmiddellijk voldoen aan de regel dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij. Dit geldt ook voor de woonmaatschappijen die een rechtsopvolger zijn van een bestaande SHM.

         

        Aangezien het stemrecht van de gemeenten en OCMW's binnen werkingsgebied, alsook de verhouding van het stemrecht tussen de gemeenten en OCMW's binnen werkingsgebied onderling decretaal en bij besluit van de Vlaamse Regering wordt geregeld, is het precieze aantal aandelen dat een gemeente of OCMW binnen werkingsgebied aanhoudt slechts van symbolische waarde.

         

        Om stemrechten hebben, moet een lokaal bestuur echter wel minstens één aandeel bezitten.

         

        De participatie van lokale besturen wordt verder verankerd in een recht van een gemeente, dat nog geen aandeelhouder is, om te participeren in de woonmaatschappij die bevoegd is voor haar grondgebied. Concreet heeft de intredende gemeente het recht om in te tekenen op één aandeel. Op eerste verzoek van de gemeente zal de woonmaatschappij het nodige doen om tot uitgifte van minstens één nieuw aandeel over te gaan. Dit doet evenwel geen afbreuk aan de mogelijkheid om in onderling overleg met de woonmaatschappij op meer aandelen van de woonmaatschappij in te tekenen.

         

        In het kader van het voorgaande stelt de raad van bestuur van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, na overleg met de stuurgroep voor dat elke gemeente van het werkingsgebied die op heden nog geen aandeelhouder is, dus met inbegrip van gemeente Kapelle-op-den-Bos, reeds voorafgaand aan de formele omzetting in woonmaatschappij, 60 aandelen in de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zou kunnen verwerven.

         

        De aandelen van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting hebben een nominale waarde van 13 EUR per aandeel. Krachtens de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient elk aandeel ten belope van minstens één vierde zijn volstort.

         

        In afspraak met de stuurgroep beslist de gemeente Kapelle-op-den-Bos om een inbreng te doen van 780 EUR, waarvoor de gemeente Kapelle-op-den-Bos in ruil 60 aandelen van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting met elk 13 EUR nominale waarde ontvangt. De gemeente Kapelle-op-den-Bos beslist om deze aandelen ten belope van één vierde van het totale bedrag, namelijk 195 EUR, te volstorten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Kapelle-op-den-Bos, doet een inbreng ten belope van 780 EUR in het eigen vermogen van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting waarvoor in ruil 60 nieuwe aandelen worden uitgegeven.

         

        Art. 2 Kapelle-op-den-Bos, stort de 60 aandelen vol ten belope van één vierde van het totale bedrag, namelijk 195 EUR.


        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.


        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting.

      • Voordracht kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord - aanduiding bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de voordracht van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord goed.

        Aanleiding

        Het Gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2022 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

         

        De aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij met ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij en ingediend bij Wonen in Vlaanderen.

         

        Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 omtrent de Gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting: Aankoop aandelen woonmaatschappij van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.

        Regelgeving

        Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.

         

        Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.

         

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.

         

        De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Kapelle-op-den-Bos maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.


        De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting verleend tot 30 juni 2023. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK-werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de ‘overdracht’ van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij.


        Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij tevens een organisatorisch traject voor.


        Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met mandatarissen van alle lokale besturen van het werkingsgebied, en afgevaardigden van SVK Webra, de Woonwinkels en SHM GMV) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …).


        Eind 2022 valideerde de stuurgroep de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij (met ontwerp van statuten, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).


        In de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd, werd voorzien dat de vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat “bestuursorgaan” wordt genoemd, bestaande uit ten hoogste 15 leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld 6 jaar. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet.


        Volgende mandaten in het bestuursorgaan van deze woonmaatschappij zijn voorbehouden voor de gemeenten van het werkingsgebied:

        • 3 bestuurders benoemd op voordracht van de gemeente Grimbergen;
        • 1 bestuurder benoemd op voordracht van de gemeente Kampenhout;
        • 1 bestuurder benoemd op voordracht van de gemeente Kapelle-op-den-Bos;
        • 2 bestuurders benoemd op voordracht van de gemeente Londerzeel;
        • 2 bestuurders benoemd op voordracht van de gemeente Meise;
        • 2 bestuurders benoemd op voordracht van de gemeente Steenokkerzeel; 
        • 2 bestuurders benoemd op voordracht van de gemeente Zemst.
         

        Daarnaast worden minstens en ten hoogste 1 mandaat voorbehouden op voordracht van de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij, en minstens en ten hoogste 1 bestuurder op voordracht van de Provincie Vlaams-Brabant of Vlabinvest.


        Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:

        • Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht. Dit is de genderdiversiteitsvoorwaarde.
        • Het Bestuursorgaan is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de Vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond.
         
        De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
         

        Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een provincie, een gemeente of OCMW worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Elke voordrager van een bestuursmandaat dient evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij de kandidaten mag voordragen. De leden van het bestuursorgaan, worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd.


        Het college van burgemeester en schepenen draagt gemeenteraadslid Geert Van de Voorde voor als nieuwe bestuurder van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.


        Uiterlijk in juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting gehouden. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.

         

        In afspraak met de stuurgroep en conform de bepalingen voorzien in de ontwerpstatuten worden door de gemeenteraad van Kapelle-op-den-Bos een kandidaat voorgedragen om een bestuursmandaat op te nemen in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij, voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.

        Besluit

        Art. 1 Dhr. Geert Van de Voorde, schepen, wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.

         

        Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden en 3 stemmen blanco.


        Art. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.


        Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Gewestelijke maatschappij voor Volkshuisvesting.

      • Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord - aanduiding bij geheime stemming - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de aanduiding bij geheime stemming van de afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord goed.

        Aanleiding

        Het Gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2022 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

         

        De aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij met ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij en ingediend bij Wonen in Vlaanderen.

         

        Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 omtrent de Gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting: Aankoop aandelen woonmaatschappij van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.

        Regelgeving

        Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.

         

        Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.

         

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.

         

        De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Kapelle-op-den-Bos maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.


        De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting verleend tot 30 juni 2023. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK-werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de ‘overdracht’ van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij.


        Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij tevens een organisatorisch traject voor.


        Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met mandatarissen van alle lokale besturen van het werkingsgebied, en afgevaardigden van SVK Webra, de Woonwinkels en SHM GMV) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …).


        Eind 2022 valideerde de stuurgroep de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij (met ontwerp van statuten, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).

         

        De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.

         
        Uiterlijk in juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting gehouden. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
         
        Het komt de gemeenteraad toe om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord.
        Besluit

        Art. 1 Dhr. Geert Van de Voorde, schepen, wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als effectief vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos in de algemene vergadering van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.

         

        Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden en 3 stemmen blanco. 

         

        Art. 2 Mevr. Ilse Rymenants, schepen, wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos in de algemene vergadering van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.


        Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden en 3 stemmen blanco. 


        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

         

        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Gewestelijke maatschappij voor Volkshuisvesting.

      • Haviland Intercommunale - algemene vergadering d.d. 21 juni 2023 - agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de agenda van de algemene vergadering d.d. 21 juni 2023 van Haviland Intercommunale goed.

        Aanleiding

        Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is di wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Regelgeving

        - Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;

         

        - Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

         

        - Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

         

        - De gemeenteraadsbeslissing dd. 25/02/2019  waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;

        Feiten, context en argumentatie

        De oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten: 

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 20 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022;
        3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41)
        5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41);
        6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (art. 8);
        9. Varia.

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Sonja Thielemans, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Haviland.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 21 juni 2023 worden goedgekeurd;

         

        Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 21 juni 2023 goed te keuren;

         

        Art. 3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Iverlek - algemene vergadering - tevens jaarvergadering - vrijdag 23 juni 2023 - goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt  de agenda en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering - tevens jaarvergadering - van Iverlek op vrijdag 23 juni 2023 goed.

         

        Aanleiding

        Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op vrijdag 23 juni 2023 plaats heeft in “Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden”.        

        Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd.

        Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 23 juni 2023:

        1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.  
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.  
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen

         

        Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

         

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Iverlek, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

         

      • Gemeenschappelijk (intern) klokkenluidersmeldpunt - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad gaat akkoord met de inrichting van één gemeenschappelijk meldpunt voor gemeente en OCMW.

        Aanleiding

        Elke lokale overheid moet over een intern meldingskanaal beschikken. Er kan een gezamenlijk meldpunt worden ingericht voor gemeente, OCMW en de eventuele verzelfstandigde entiteiten waarvan zij de enige deelnemer zijn.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

         

        Het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Bestuursdecreet van 7 december 2018 , wat betreft klokkenluiders, regelt de omzetting van de Europese klokkenluidersrichtlijn.

        Feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Bestuursdecreet van 7 december 2018 , wat betreft klokkenluiders, regelt de omzetting van de Europese klokkenluidersrichtlijn.

         

        Elke lokale overheid moet over een intern meldingskanaal beschikken. Er kan een gezamenlijk meldpunt worden ingericht voor gemeente, OCMW en de eventuele verzelfstandigde entiteiten waarvan zij de enige deelnemer zijn.

         

        De algemeen directeur is van rechtswege het intern meldpunt, en kan deze taak delegeren.

         

        Het intern meldpunt is alleen bevoegd voor de eigen personeelsleden die een melding kunnen maken.

         

        Andere personeelsleden die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, … kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal. Voor gemeente en OCMW is dat Audit Vlaanderen. 

         

        Aan de raad wordt voorgesteld akkoord te gaan om één intern meldpunt in te richten dat bevoegd is voor gemeente en OCMW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de inrichting van één gemeenschappelijk meldpunt voor gemeente en OCMW.

    • openbare werken

      • Buitengewoon onderhoud en kleine verfraaiingswerken 2024-2025-2026-2027 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/109 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad keurt de opstart voor het dossier van het buitengewoon onderhoud en kleine verfraaiingswerken goed.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het gemeentebestuur heeft noch het materiaal noch het personeelsbestand om het buitengewoon onderhoud van wegverhardingen, rioleringen en bijhorende werken zelf uit te voeren alsook kleinere verfraaiingswerken uit te voeren.

         

        Om de goede staat en onderhoud te garanderen is daarom de noodzaak om een aannemer aan te stellen.

         

        In het kader van de opdracht “Buitengewoon onderhoud en kleine verfraaiingswerken2024-2025-2026-2027” werd een bestek met nr. 2023/109 opgesteld door de afdeling grondgebiedzaken.

         

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Basisopdracht (Buitengewoon onderhoud 2024-2025-2026-2027), raming: 320.770,76 EUR exclusief BTW;* Verlenging 1 (Buitengewoon onderhoud 2024-2025-2026-2027), raming: 320.770,76 EUR exclusief BTW;* Verlenging 2 (Buitengewoon onderhoud 2024-2025-2026-2027), raming: 320.770,76 EUR exclusief BTW;* Verlenging 3 (Buitengewoon onderhoud 2024-2025-2026-2027), raming: 320.770,76 EUR exclusief BTW.


         

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.283.083,04 EUR exclusief BTW.

        De uitvoering van rioleringswerken en herstellingen worden uitgevoerd met BTW 21% recupereerbaar.

        Aangezien de werken boven de theoretische sleuf van rioleringswerken bestaat uit posten die vallen onder wegeniswerken, wordt er bij de raming van deze opdracht gewerkt met een forfait van 125.000 EUR voorzien voor rioleringswerken en de herstelwerken boven de sleuf. Het bedrag inclusief BTW is dus niet het gehele bedrag x 1,21.

        Bij de beoordeling van de offertes wordt uitgegaan van bedrag exclusief btw om de vergelijking te maken.

         

        De opdracht zal initieel worden afgesloten voor een duur van 12 maanden met 3 mogelijke (stilzwijgende) verlengingen van elk 12 maanden.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

         

        Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden en sluit aldus een raamovereenkomst met indicatieve waarden af.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in

        S3O3P2A4/0200-00/2240107 wat betreft grondwerken

        S3O3P2A4/0200-00/2240207 wat betreft asfaltering

        S3O3P2A4/0310-00/2270007 wat betreft riolering.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art 1.Het bestek met nr. 2023/109 en de raming voor de opdracht “Buitengewoon onderhoud 2024-2025-2026-2027”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.283.083,040 EUR exclusief BTW.

         

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.


         

        Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.


         

        Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in

        S3O3P2A4/0200-00/2240107 wat betreft grondwerken

        S3O3P2A4/0200-00/2240207 wat betreft asfaltering

        S3O3P2A4/0310-00/2270007 wat betreft riolering.

         

      • Stand van zaken werken openbaar domein - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.

        Aanleiding

        Update stand van zaken werken openbaar domein.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.

    • aanvullende agendapunten

      • proKA - Status veilige schoolomgevingen - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op onze gemeentelijke website staan onder de lopende projecten, nog steeds de projecten rond de veilige schoolomgevingen De Kiem en het STK (KOBOS Campus V).

         

        Graag hadden we hier ietwat actuele duiding rond gekregen.

        1)    (Voor beide scholen)

        De subsidieaanvragen staan gemarkeerd in 2022, weliswaar nog niet ingekleurd, of gemarkeerd als zijnde ‘Gedaan’

        Wat is hier het resultaat van?

         

        2)    Het finaal ontwerp van De Kiem zou in het voorjaar 2023 klaar zijn.
        Wat is de status hiervan?

         

        3)    Wat houdt het Lokaal Bestuur tegen om de verkeersafwikkeling zoals aangegeven in het advies van Witteveen nu al niet in voege te laten treden?

        (bv. Fietsstraat Ernest Claesstraat / éénrichting rond de KOBOS-campus)

        Deze staan totaal los van de actuele en komende verkeersinrichting.

      • proKA - Jeugdmonitor - online bevraging - vraag tot deelname - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De jeugdmonitor is een online bevragingstool die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt van alle Vlaamse steden en gemeenten. Met deze tool kunnen lokale besturen kinderen en tieners vanaf het derde leerjaar tot en met het tweede middelbaar bevragen over hoe zij het wonen én leven in hun buurt, stad of gemeente ervaren.

         

        De tool is opgebouwd rond drie thema's:

        • Spelen, buiten zijn, dingen doen met je vrienden
        • Iets doen voor andere mensen, zorgen voor mijn buurt
        • Mijn school en hobby's.

        Gemeenten kunnen zelf kiezen over welk thema ze een bevraging opzetten.

         

        Deze tool is het perfecte instrument om te luisteren naar de noden van jongeren in onze gemeente. Het is zeer gebruiksvriendelijk en werkt rond 3 thema’s, is bestemd voor 3 doelgroepen (8 tot 10 jaar / 10 tot 12 jaar / 12 tot 14 jaar), werkt online én is vertrouwelijk (privacy is beschermd).

         

        Als fractie zijn we overtuigd van het belang van zulke bevragingen. Hoe kijken kinderen en jongeren naar het gemeentelijk beleid? Welke problemen ondervinden ze in de buurt? Wat vinden ze juist leuk in hun straat of omgeving?

         

        Met het resultaat van deze bevraging kan je dan als lokaal bestuur het beleid bijsturen en concrete plannen ter verbetering uitwerken voor de toekomst.

         

        Alle informatie omtrent de jeugdmonitor kan je hier vinden.

         

        1. Is de ‘Jeugdmonitor’ gekend bij onze gemeentelijke diensten?
        2. Is het lokaal bestuur bereid om met deze tool aan de slag te gaan om de noden en wensen van onze Kapelse kinderen en jongeren na te gaan?
        3. Indien ja, kan er al een timing voorop gesteld worden?
        4. Indien ja, Hoe zal men scholen en jeugdverenigingen hierbij betrekken? Op welke manier zal men alle kinderen en jongeren proberen te bereiken, ook de meest kwetsbare?
        5. Indien neen, hoe wenst men dan de wensen en noden van onze jongeren in kaart te brengen?
      • proKA - Gemeentelijk subsidiereglement bij de inzet van Security - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Het organiseren van een evenement, denk maar aan een fuif, brengt voor de organisatoren heel wat kosten met zich mee. Onder andere de inzet van een professionele bewakingsfirma zorgt voor een hoog kostenplaatje.

         

        We vrezen ervoor dat verenigingen niet meer geneigd gaan zijn om evenementen te organiseren terwijl dit zorgt voor leven in ons dorp en de sociale cohesie versterkt.

         

        In de evenementengids van onze gemeente vinden we op pagina 12 onderstaand artikel terug.

         

        1.6. Bewaking

        Indien het lokaal bestuur of de politie dit nodig acht, zal er een coördinatievergadering plaatsvinden om de nodige afspraken te maken. Als organisator ben je verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de duur van het evenement. Deze verantwoordelijkheid wordt beperkt tot de zaal, het stuk grond of de tent waar het evenement doorgaat. Als organisator zorg je er dus voor dat het evenement in alle kalmte en veiligheid kan verlopen. Toezicht op de aanwezige personen is aangewezen. De lokale politie kan dit niet doen voor elk evenement dat in de gemeente wordt ingericht.

        Je doet hiervoor best beroep op andere mensen:


        de veiligheidsverantwoordelijke: deze wordt aangesteld door de organisator. In de meeste gevallen is dit iemand van de organisatie zelf. Hij/zij is de spilfiguur in de samenwerking met de politie, de organisatie of de diensten die instaan voor het toezicht op de aanwezigen.

         

        een professionele bewakingsfirma: wanneer beroep gedaan wordt op een professionele bewakingsfirma, moet ervoor gezorgd worden dat het een erkende dienst is met de nodige licenties. Meer info hierover is terug te vinden op de website van www.vigilis.be.

         

        niet-professionele bewaking: het inhuren van een professionele bewaking kan een flinke hap uit het budget betekenen. Indien beroep gedaan wordt op vrijwilligers om de bewaking waar te nemen is het van belang dat deze personen de nodige kennis en maturiteit bezitten. Militairen en politieagenten mogen niet ingeschakeld worden als vrijwilliger voor de bewaking. Een namenlijst met eveneens vermelding van geboortedatum, adres en telefoonnummer zal aan het lokaal bestuur en politie worden voorgelegd tot toestemming. Vrijwilligers moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.

         

        Wat kan de security doen?

        de ticketcontrole en oppervlakkige controle kledij en bagage.

        het vrijhouden en controleren van nooduitgangen en doorgangen.

        het vrijhouden van afgebakende zones. het voorkomen van incidenten en confrontaties.

         

        Gezien de grote kost die het inzetten van Security met zich meebrengt zouden we willen voorstellen om een subsidiereglement op te maken om bij evenementen financieel tussen te komen indien er een professionele bewakingsfirma wordt ingezet. Op deze manier zorgen we er mede voor dat de veiligheid van zowel de bezoekers en ook de organisatoren verhoogd wordt.

         

        Is de meerderheid bereidt om aan de vrijetijdsdienst de opdracht te geven om een subsidiereglement op te stellen om zodoende een financiële bijdrage te leveren aan de organisatoren van een evenement indien een professionele bewakingsfirma wordt ingezet?

         

        Zo ja, aan welke percentuele financiële bijdrage (kost bewakingsfirma) wordt er dan gedacht?

        Zo nee, op welke manier gaat het bestuur ervoor zorgen dat onze verenigingen nog evenementen gaan kunnen organiseren?


      • proKA - Eventuele financiële tegemoetkoming fusieploeg FCE-FCR - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Tijdens de gemeenteraad van februari vroegen we reeds of het bestuur bereid was een financiële inspanning te leveren voor de aanleg van een kunstgrasveld op de terreinen van FC Ramsdonk.

         

        Er werd ons toen gezegd dat de financiële dienst aan het bekijken was wat mogelijk zou zijn. Ondertussen is het voetbalseizoen voor de meeste ploegen afgelopen en zouden we graag weten of er ondertussen al meer duidelijkheid is.

         

        Graag hadden we dan ook een stand van zaken gekregen aangaande dit dossier.


      • proKA - Verhogen van de subsidies voor buurtfeesten - voorstel van beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Buurtfeesten dragen enorm bij tot het verbeteren van de sociale cohesie in wijken en straten. Daarom voorzien wij, als lokaal bestuur, nu al verschillende jaren een subsidie voor de organisatoren van een buurtfeest. Dankzij deze bijdrage kan een gedeelte van de basisorganisatie gedekt worden.

         

        Omdat iedere fractie het organiseren van buurtfeesten toejuicht vinden we het tijd om dit bedrag op te trekken naar €300 aangezien de kosten voor de organisatie de afgelopen jaren enorm gestegen zijn. De subsidie van €150 bleef de afgelopen jaren echter constant.

         

        Ook in het bestuursakkoord op pagina 31 lezen we de volgende passage.

        ‘Buurtfeesten zijn de manier bij uitstek om mensen uit de buurt te leren kennen. De gemeente zal de wijk-, buurt- en straatfeesten blijven ondersteunen’.

         

        Wij stellen daarom voor om het ‘subsidiereglement buurtfeesten’ aan te passen.

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Dirk Robberechts, Jan De Doncker
        Tegenstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 11 stemmen tegen
        Besluit

         1. De gemeenteraad beslist om onderstaande artikels uit het ‘subsidiereglement buurtfeesten’ aan te passen zoals ze hieronder opgenomen zijn.

         

        Artikel 4 financiële en logistieke ondersteuning

        §1 financiële ondersteuning De subsidie wordt vastgesteld op maximaal 300 euro en is bedoeld om de basisorganisatiekosten die rechtstreeks verband houden met het evenement te helpen dragen: burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering, huur tent/zaal, optreden muziekgroep, animatie, promotie, Sabam,… De kosten voor voeding en drank komen niet in aanmerking voor subsidiëring. Mogelijke winst wordt achteraf door de organisatoren in de buurt of in het buurtleven geïnvesteerd. De subsidie kan nooit méér dan de effectieve kosten dekken. Binnen de perken van de kredieten, daartoe goedgekeurd op het gemeentebudget, worden aan de buurtfeesten subsidies verleend volgens de normen en voorwaarden zoals gesteld in dit reglement.

         

        Artikel 8 staving van de uitgaven

        Na de uitbetaling van de subsidie en ten laatste 1 maand na het plaatsvinden van het initiatief moeten de organisatoren de onderstaande documenten tot staving van de activiteiten binnenbrengen bij de cultuurdienst:

        - voorbeelden van promotiemateriaal (brief, uitnodiging, affiche)

        - financiële afrekening

        - facturen ingebrachte kosten (ter staving van de 300 euro)

        - minstens één sfeerfoto van de activiteit

        - bewijs van verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

        Het niet of niet tijdig doorgeven van gevraagde informatie kan leiden tot terugvordering van de gehele of een deel van de toegekende som en uitsluiting van subsidie het volgende kalenderjaar.

         

        2. Via de gemeentelijke informatiekanalen zal bekendheid gegeven worden aan deze wijziging.

         

        3. Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitvoering.

         

      • CD&V en proKA - Cashpunt - stand van zaken - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid namens CD&V-fractie, en meneer Dirk Hermans, raadslid namens de proKA-fractie, die dit extra punt toevoegden aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelichten.

        Feiten, context en argumentatie

        Reeds in maart 2022 brachten beide fracties het verdwijnen van de geldautomaten op de agenda van onze gemeenteraad. De vooropgestelde locatie van het nieuwe cashpunt in de stationsomgeving was voor niemand van ons een goed idee. De gemeente had op 25 april vorig jaar een overleg met Batopin over de mogelijke locatie van een cashpunt.
        Intussen werd er een akkoord bereikt tussen de federale regering en de financiële sector om in elke gemeente verplicht 1 cashpunt te voorzien tegen 2025.

         

        Wat is de huidige stand van zaken voor onze gemeente? Hoe ver zijn de besprekingen tussen het college van Burgemeester en Schepenen en Batopin gevorderd? Is er al een locatie gevonden? Wanneer zou het cashpunt operationeel worden?

        Welke locatie(s) kom(t)(en) in aanmerking voor het cashpunt?

Raadslid Else Vanden Broeck die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt omtrent het geplande vrijwilligersfeest. Het raadslid vraagt waarom deze bijeenkomst buiten de gemeente is georganiseerd, en niet in onze gemeente. Het raadslid wil ook weten wie er uitgenodigd werd.

De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 22:01.

Namens Gemeenteraad,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad