De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 19:49.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 19 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 19 oktober 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 19 oktober 2022 worden goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de update 2022 aangaande informatieveiligheidsbeleid.
Jaarlijkse kennisgeving update 2022 van het document informatieveiligheidsbeleid voor lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos volgens de richtsnoeren voor steden en gemeenten (beleidsmaatregelen rond informatieveiligheid).
Het informatieveiligheidsplan is rechtstreeks gekoppeld met het -beleid en wordt omwille van sterk gevoelige informatie niet als bijlage toegevoegd bij dit agendapunt (maar het is wel mogelijk om het plan fysiek in te kijken bij de dienst communcatie).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29 juli 1991;
De richtsnoeren informatieveiligheid en het decreet betreffende het elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer d.d. 18 juli 2008;
De Europese richtlijn Algemene Verordening Gegevensbescherming – AVG/GDPR - General Data Protection Regulation van 25 mei 2018.
De gemeenteraad stelde d.d. 27 februari 2017 een informatieveiligheidsconsulent (nu DPO) van Welzijnskoepel West-Brabant aan.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.01.2018 het eerste document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.04.2019 een update van het document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
In het informatieveiligheidsbeleid worden de basismaatregelen van het bestuur inzake informatieveiligheid beschreven. Het streefdoel is een gezond evenwicht te vinden tussen een aantal preventieve maatregelen om beveiligingsincidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Bij wijze van kennisgeving wordt een update 2022 van de documenten voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de update 2022 van het document informatieveiligheidsbeleid.
De raad keurt de overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal tussen het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos en Fiberklaar B.V. voor het oprichten, hebben en onderhouden van een PoP-station in de Tisseltstraat en Kerselaarlaan goed.
Overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal met Fiberklaar B.V. voor het oprichten, hebben en onderhouden van een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (PoP-station) in de Tisseltstraat en Kerselaarlaan.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek.
In de kader van de aanleg van een glasvezelnetwerk, vraagt Fiberklaar B.V. een recht van opstal voor het oprichten, hebben en onderhouden van een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (PoP-station) op volgende percelen:
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos zal op verzoek van Fiberklaar B.V. meewerken aan het verlijden van de notariële akte van vestiging van het recht van opstal. In deze notariële akte zullen als onderdeel van de opstalvoorwaarden regelingen worden opgenomen op grond waarvan onder meer:
Het recht van opstal gaat in per ondertekening van de notariële akte en wordt aangegaan voor een periode van 50 jaar. De eenmalige vergoeding van de opstalhouder aan de eigenaar is vastgesteld op 12.500,00 euro per PoP-station en is verschuldigd bij aanvang van het recht van opstal.
Art. 1 De raad keurt de overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal met Fiberklaar B.V. voor het oprichten, hebben en onderhouden van een PoP-station in de Tisseltstraat en Kerselaarlaan goed.
Art. 2 De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere afhandeling van dit besluit.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Fiberklaar B.V.
De raad keurt het klimaatactieplan goed.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos ondertekende het burgemeestersconvenant 2030 en streeft hierbij naar een reductie van 40% CO2-uitstoot binnen het grondgebied en engageert zich ook om klimaatadaptatiemaatregelen te nemen. Er werd een klimaatactieplan opgemaakt als leidraad om deze doelstellingen te behalen.
Het klimaatactieplan werd opgesteld, rekening houdend met de doelstellingen en beleidsplannen van de gemeente. Het plan dient als leidraad om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Het plan werd toegevoegd in bijlage. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen zal dit voorgelegd worden aan de omgevingsraad en vervolgens aan de gemeenteraad ter definitieve goedkeuring.
Om er over te waken dat het klimaatactieplan levend blijft en niet op de achtergrond verdwijnt, zal een interne stuurgroep 3 keer per jaar samenkomen. De stuurgroep bestaat uit ambtenaren en mandatarissen van de relevante beleidsdomeinen. Deze koppelen op de stuurgroep terug over wat de afgelopen periode gebeurde m.b.t. klimaat en gaan na wat mogelijk interessant projecten en kansen zijn voor de volgende periode.
De interne stuurgroep zal bestaan uit volgende beleidsdomeinen:
- Milieu/duurzaamheid
- Ruimtelijke ordening
- Mobiliteit
- Openbaar domein
- Gemeentelijke werking
- Jeugd
- Welzijn
- Wonen
- Communicatie
- Verantwoordelijke energieboekhouding
Het klimaatactieplan werd voorgelegd aan de omgevingsraad. Op de vergadering van 27/9/2022 werden enkele opmerkingen geformuleerd, deze werden aangepast en het aangepaste klimaatactieplan werd opnieuw voorgelegd aan de omgevingsraad voor advies. Er werd echter geen advies opgemaakt.
Het klimaatactieplan en het verslag van de omgevingsraad zijn toegevoegd in bijlage.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het klimaatactieplan goed.
De raad keurt de vaststelling van de evaluatiecriteria voor de evaluatie van de adjunct-algemeen directeur goed.
Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur voorziet voor het personeel van gemeente en OCMW in recht op opvolging en feedback, al dan niet door middel van een evaluatie, over hun wijze van functioneren. Deze regelgeving is eveneens van toepassing op de decretale graden.
In de rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos is een hoofdstuk opgenomen met bepalingen rond de evaluatie tijdens de loopbaan van personeelsleden en met specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente.
Artikel 73 uit de lokale rechtspositieregeling schrijft voor dat de evaluatiecriteria voor de decretale graden worden bepaald door de gemeenteraad, dit op basis van de decretale opdrachten, de functiebeschrijving en functieprofiel van de betrokken functiehouder.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2017 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hoofdstuk IV en V.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 194.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 tot toetreding van gemeente Kapelle-op-den-Bos als vennoot bij Poolstok voor ondersteuning inzake personeels- en organisatiebeleid.
De rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos vastgesteld door gemeente- en OCMW-raad van 26 oktober 2020, Hoofdstuk VIII. De evaluatie tijdens de loopbaan, Afdeling VI. Specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente en latere wijzigingen.
De beslissing van het college van 9 juni 2021 tot aanstelling Key-Consult, via Poolstok, als externe deskundige in het personeelsbeleid als partner en procesbegeleider voor de evaluatie van de decretale graden bij gemeente Kapelle-op-den-Bos.
Het college, als onderdeel van het evaluatiecomité, keurde het voorstel van de externe deskundige m.b.t. de methodiek en basisafspraken, de evaluatiecriteria en de respondenten/getuigen voor de evaluatie van de adjunct-algemeen directeur goed in zijn zitting van 9 november 2022.
De evaluatiecriteria en de methodieken om deze te meten werden in een voorbereidende fase vastgelegd na voorbereiding door de externe deskundige, in samenspraak met de functiehouder en het evaluatiecomité.
Tijdens deze voorbereidende fase werden volgende basisafspraken gemaakt:
Art. 1. De gemeenteraad stelt de methodiek van een 360° feedback vast met de volgende basisafspraken voor de evaluatie van de adjunct-algemeen directeur:
Art. 3. De gemeenteraad legt de respondenten en getuigen in functie van de 360° feedback van de adjunct-algemeen directeur vast zoals opgenomen in bijlage.
De raad keurt de vaststelling van de vervangingsdagen voor de wettelijke en bijkomende feestdagen die vallen op een zaterdag of een zondag en de vaststelling van de collectieve verlofdagen voor het jaar 2023 goed.
In 2023 vallen volgende feestdagen op een zaterdag of een zondag :
Onze beslissing d.d. 26 oktober 2020 aangaande de vaststelling van de rechtspositieregeling voor lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos en latere aanpassingen.
Artikel 232 §2 van de rechtspositieregeling houdende "indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag wordt deze dag vervangen door een andere dag, die door de raad wordt bepaald".
De zitting van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 oktober 2022 waarin het college van burgemeester en schepenen voorstelt de feestdagen die vallen op een zaterdag of zondag te vervangen door volgende vervangingsdagen :
Het vastleggen van deze vervangende feestdagen heeft een collectieve sluiting van de gemeentelijke diensten tot gevolg op bovenstaande dagen. Met die reden werd ervoor gekozen om een vervangende feestdag nooit op een maandag vast te leggen, zodat de avondopening en de dienstverlening niet in het gedrang komt.
Het voorafgaande protocol nummer 03/2022 van akkoord afgesloten met de representatieve vakorganisaties van het Bijzonder Onderhandelingscomité dat in bijlage wordt toegevoegd.
Artikel 1: Voor het jaar 2023 worden de hiernavermelde dagen vastgesteld als vervangingsdagen voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag:
De raad geeft positief advies voor de plaatsing van vaste camera ten behoeve van het gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos ten behoeve van de verkeersveiligheid en ter preventie van overlast in het bijzonder snelheidsovertredingen.
Goedkeuring van concessieovereenkomst door het college van burgemeester en schepenen d.d. 9 november 2022 in het kader van het verhogen van de verkeersveiligheid door trajectcontroles in te voeren. Deze zijn aanvullend op mobiele flitscamera's.
In het kader van de wetgeving op camerabewaking op het openbaar domein dient een goedkeuring voor het gebruik van camera's op basis van advies van de plaatselijke korpschef van de gemeenteraad bekomen te worden.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden; Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera), in werking getreden op 25 mei 2018; ("de Camerawet").
Het KB van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Het KB van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Artikel 5 §2 van de Camerawet bepaalt dat de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt, een positief advies dient te geven (aan de hand van deze beslissing), na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt te hebben geraadpleegd.
Er werd advies gevraagd aan de korpschef. Dit advies d.d. 25 oktober 2022 is positief en wordt als bijlage bij deze beslissing gevoegd.
Het gemeentebestuur wenst in te zetten op verkeersveiligheid en de bestrijding van overlast en hinder, in het bijzonder overdreven snelheid door het plaatsen van camerabewaking in de vorm van trajectcontroles aanvullend op mobiele flitscamera's.
Volgens de Camerawet is een "bewakingscamera" elk vast, tijdelijk vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt" met als doel " misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, de naleving van gemeentelijke reglementen te controleren of de openbare orde te handhaven".
Het betreft camera’s die in het kader van het project “trajectcontrole” instaan voor de registratie van de snelheden in bepaalde straten in Kapelle-op-den-Bos. Het gaat in het bijzonder om drie locaties met name:
- Hogerheistraat
- Molenstraat
- Londerzeelseweg
Het gebruik van deze camera’s is permanent wat de registratie van de snelheid van het voorbijrijdend verkeer betreft. De camera’s worden dan ook enkel in het kader van de verkeersveiligheid gebruikt.
Deze camera’s kunnen aldus bijdragen tot de (verkeers)veiligheid en leefbaarheid in de gemeente Kapelle-op-den-Bos. Zij moeten eveneens bijdragen tot het sterk verminderen van het aantal verkeersslachtoffers op het grondgebied van de gemeente. Zij worden gebruikt in combinatie met de bemande snelheidscontroles uitgevoerd door de politiezone K-L-M.
De beslissing tot het plaatsen van een of meer bewakingscamera's in een niet-besloten plaats en een voor het publiek toegankelijke besloten plaats wordt genomen door de verantwoordelijke van de verwerking. De verantwoordelijke voor de verwerking kan alleen maar een openbare overheid zijn. Conform de bepalingen van de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief werd niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018) werd een voorbereidend dossier opgesteld.
Om burgers te informeren dat er bewakingscamera's geplaatst werden, moet de verantwoordelijke bij de toegang van de toegankelijk besloten plaats zorgen voor een specifiek pictogram dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt; de aanduiding gebeurt best bij alle toegangen tot de niet-besloten plaats. Deze bebording werd in 2019 reeds aangebracht op alle gemeentelijke grenzen.
Art. 1 De gemeenteraad geeft positief advies voor de plaatsing van vaste camera’s.
Dit advies/beslissing wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s, de plaatsing van
de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
De raad neemt kennis van de twee klachten die werden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de retributie inname openbaar domein en de plaatsing van verkeersborden.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) in kennis gesteld van twee klachten.
Conform het decreet lokaal bestuur neemt de raad kennis van deze klachten.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, artikelen 326-341.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) in kennis gesteld van twee klachten.
De gouverneur heeft zich in deze niet bevoegd verklaard. De gouverneur kan zich als toezichthoudende overheid niet uitspreken over betwistingen over de toepassing van het retributiereglement. Enkel de burgerlijke rechtbank kan
daarover een beslissing nemen.
De gouverneur heeft dan ook als toezichthoudende overheid laten weten geen reden meer te zien om alsnog op te treden in dit dossier. Het dossier wordt hiermee afgesloten.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de twee klachten die werden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) betreffende de retributie inname openbaar domein en de plaatsing van verkeersborden.
De raad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering op woensdag 14 december 2022 van Haviland Intercommunale goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de oproepingsbrief van 11 oktober 2022 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal plaatsvinden op woensdag 14 december 2022 met volgende agendapunten:
I. Notulen van de Algemene Vergadering van 22 juni 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 4 juli 2022 aan de deelnemers bezorgd).
II. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2023 (art. 34)
III. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
IV. Varia
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Sonja Thielemans, raadslid, als effectief vertegenwoordiger en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Art. 1 De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 14 december 2022 worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 14 december 2022 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering op woensdag 14 december 2022 van Intradura goed.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos is aangesloten bij Intradura, opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de oproepingsbrief van 17 oktober 2022 en 27 oktober 2022 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura van 14 december 2022 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de gewone algemene vergadering van 22 juni 2022: goedkeuring
(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 7 juli 2022 aan de deelnemers bezorgd)
2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2023 (art. 40): goedkeuring
3. De opdrachthoudende vereniging INTRADURA treedt als C- vennoot toe tot IVBO in het kader van de mogelijke uitvoering van de verwerking van rest-en grofvuil van de nog te bepalen hoeveelheid en prijs: goedkeuring
4. Varia
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Peggy Somers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Intradura en de heer Ken Keuleers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Intradura.
Art. 1 De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 14 december 2022 worden goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente, is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 14 december 2022 goed te keuren.
Art. 3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering op woensdag 21 december 2022 van Havicrem goed.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 ;
De artikels 32 en 33 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV, die fysiek zal gehouden worden op woensdag 21 december 2022 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging (Aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Eppegem, CARGOVIL), omvat volgende punten:
De voorstellen van budget en actienota 2023 vastgesteld door de Raad van Bestuur van Havicrem van 8 november 2022.
Onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Ken Keuleers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde en mevrouw Peggy Somers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Havicrem.
Art. 1 De agendapunten van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" op 21 december 2022 worden goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging van Havicrem op 21 december 2022 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt een afvaardiging van een vertegenwoordiger in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het toekomstforum Halle-Vilvoorde goed.
De oprichting van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde dd. 25 februari 2015 waarbinnen het burgemeestersoverleg plaatsvindt.
De oprichting van themawerkgroepen binnen dit toekomstforum, meer bepaald de themawerkgroep Zorg en Welzijn.
De begeleidende nota dd. 14 november 2022 omtrent een afvaardiging naar deze themawerkgroep zorg en Welzijn.
De decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Zoals omschreven in de begeleidende nota wordt de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde opnieuw samengesteld.
Elk lokaal bestuur binnen de regio Halle-Vilvoorde besluit of men een vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) wenst af te vaardigen naar deze themawerkgroep. Dit is een mandataris, bij voorkeur bevoegd voor het domein welzijn (schepen van Welzijn, voorzitter BCSD, …).
Het gaat om een onbezoldigd mandaat. De themawerkgroep zal zo’n 4 maal per jaar bijeen komen.
Aan het college voor burgemeester en schepenen wordt bijgevolg gevraagd of men een vertegenwoordiger en plaatsvervanger wenst af te vaardigen en zo ja, de namen te bezorgen aan de Welzijnskoepel West-Brabant.
Art. 1 Het lokaal bestuur besluit om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger af te vaardigen in de themawerkgroep Zorg en Welzijn.
Art. 2 Ilse Rymenants, schepen van sociale zaken (voorzitter BCSD), wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Art. 3 Sara Crooymans, lid BCSD, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Art. 4 Een afschrift van dit besluit wordt verzonden naar de Welzijnskoepel West-Brabant, ter kennisgeving.
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022/105 van het studiebureau voorstudie en ontwerp met projectopvolging Tisseltstraat en Vinnekenstraat goed.
In het kader van de Europese richtlijnen betreffende de zuivering van afvalwater dient het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos de nodige ingrepen nog te doen om de zuiveringsgraad naar 100% te brengen. Het gehele projectgebied uit dit bestek loost momenteel nog op een gracht. Deze gracht is bovendien niet benoemd als publieke gracht/gracht van openbaar nut.
Voor dit project kan er subsidies verkregen worden voor de riolering. Het traject is niet gelegen op het BFF waardoor er momenteel niet kan uitgegaan worden van subsidies voor eventuele fietspaden.
Het project bevat initieel ook het uitzoeken van het overnamepunt door Aquafin.
Aquafin zal mogelijk in dit dossier ook een uitbreiding vragen om de verbinding van het huidige overnamepunt op het kruispunt met de Notenstraat verder aan te leggen tot de collector in Willebroek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Studiebureau voorstudie en ontwerp met projectopvolging Tisseltstraat en Vinnekenstraat” werd een bestek met nr. 2022/105 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt op basis van gelijkaardige projecten geraamd op 175.206,61 EUR exclusief BTW, namelijk 8% ereloon op ramingsbedrag project uitvoering van 2.650.000,00 EUR incl. BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/2140007
Art 1.Het bestek met nr. 2022/105 en de raming voor de opdracht “Studiebureau voorstudie en ontwerp met projectopvolging Tisseltstraat en Vinnekenstraat”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 175.206,61 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/2140007.
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze - 21020 voor de uitvoering en aanleg van fietspaden in de Kuiermansstraat goed.
Aanleg van de fietspaden op het bovenfunctioneel fietsroutenetwerk in de Kuiermansstraat tussen Huttekenstraat en Donkereham.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Aanleg van de fietspaden op het bovenfunctioneel fietsroutenetwerk in de Kuiermansstraat tussen Huttekenstraat en Donkereham
In het kader van de opdracht “Uitvoering aanleg fietspaden Kuiermansstraat” werd een bestek met nr. 21020 opgesteld door studiebureau Jonckheere.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 512.537,70 EUR exclusief BTW (1.250 aan 0% BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A1/0200-00-2240107 en S3O1P2A1/0200-00-2240207
Subsidies zijn reeds principieel goedgekeurd door provincie en Vlaams Gewest voor samen 90% van de subsidieerbare posten. Deze kunnen pas definitief aangevraagd worden na goedkeuring van deze beslissing.
Art 1.Het bestek met nr. 21020 en de raming voor de opdracht “Uitvoering aanleg fietspaden Kuiermansstraat”, opgesteld door studiebureau Jonckheere worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 512.537,70 EUR exclusief BTW (1.250 aan 0% BTW).
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A1/0200-00-2240107 en S3O1P2A1/0200-00-2240207.
Art 5. Subsidies in het kader van bovenfunctioneel fietsroutenetwerk worden aangevraagd.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
De raad erkent de publieke erfdienstbaarheid op deze weg en laat de procedure tot erkenning van de gemeenteweg opstarten.
In het trage wegenplan is opgenomen om de trage weg evenwijdig met de Spenaardstraat, die voetweg 87 en 91 met elkaar verbindt te erkennen als trage weg (nu gemeenteweg). De locatie is op de kaart in bijlage in geel aangeduid.
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Decreet gemeentewegen (3/5/2019).
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Bij een beslissing moet de gemeenteraad steeds nagaan als de voorgestelde beslissing niet in strijd is met het doel van het decreet:
Art 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Art. 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De gemeenteraad kan volgens het decreet een publieke erfdienstbaarheid toekennen aan een trage weg waarvan kan worden aangetoond dat ze al 30 jaar publiek gebruikt werden conform Art 13 van het decreet:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis van dit nieuwe gemeentewegendecreet, kan nu een erfdienstbaarheid ingesteld worden op de trage weg evenwijdig met de Spenaardstraat, die voetweg 87 en 91 met elkaar verbindt. De locatie is op de kaart in bijlage in geel aangeduid.
De erkenning van deze trage weg en het invoeren van een publieke erfdienstbaarheid, is conform het decreet:
Er kan worden aangetoond dat deze weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek (kaartmateriaal bevindt zich in bijlage)
- getuigenis van een buurtbewoner dat de weg in 1986 reeds toegankelijk was
- Op de luchtfoto uit 1971 is de weg zichtbaar
- Op de luchtfoto uit 1990 is de weg zichtbaar
- Op de luchtfoto uit 2002 is de weg zichtbaar
- De weg is aangeduid op de kaart met de wandelknooppunten
- De weg is aangeduid op de topografische kaart van de periode 1993 - 2008
- De weg is aangeduid op de topografische kaart van 1966 kaartblad 23/7 - Vilvoorde
- Daarnaast wordt de weg gebruikt in meerdere wandelingen:
Wanneer de gemeenteraad door middel van deze argumentatie oordeelt dat voldoende bewezen is dat de weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek en dat het erkennen van de gemeenteweg niet in strijd is met het gemeentewegendecreet, wordt de publieke erfdienstbaarheid uitgesproken en geeft de gemeenteraad de opdracht aan het college om een rooilijnplan op te laten maken en dit te laten vaststellen volgens de autonome procedure (vroegere zaak der wegen).
Art 1: De gemeenteraad erkent dat de trage weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door voetgangers er wordt bijgevolg een publieke erfdienstbaarheid uitgesproken op deze weg.
Art 2: De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de procedure voor de erkenning van een gemeenteweg op te starten en een rooilijnplan te laten opmaken.
De raad keurt de rooilijnplannen voor de gedeeltelijke verlegging van voetweg 83 goed.
Een aantal delen van voetweg 83 zijn in de loop van tijd in de praktijk verlegd. Deze verleggingen werden echter nooit geofficialiseerd. Nu werd hiervoor een rooilijnplan opgemaakt.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Er werden twee rooilijnplannen opgemaakt voor de verlegging van twee delen van voetweg 83. Aangezien beide gedeeltelijk op een ander perceel terechtkomen, is een meer- en of minderwaarde van toepassing. Aangezien het steeds om landbouwgrond gaat, wordt de meerwaarde geschat om 5€/m².
Verlegging 1:
perceel 41g; De Vlaamse Waterweg meerwaarde € 75,00
perceel 41f; Collier Ruth meerwaarde € 380,00
perceel 41e; Lodewijk Wauters - Monique Vranckx meerwaarde € 235,00
perceel 38g2; De Vlaamse Waterweg: verlegging op eigen perceel, geen meer of minderwaarde
Verlegging 2:
Perceel 49e; Inge Scheers, Hanne Scheers, Ruben Scheers, Siemen Scheers meerwaarde € 630,00
perceel 49d; Inge Scheers, Hanne Scheers, Ruben Scheers, Siemen Scheers meerwaarde €950,00
Perceel 53; Maria-Christina De Keersmaeker, Sylvie Geurts, Christophe Geurts, Anne-Marie Van Doorslaer, Amelia Van Doorslaer; meerwaarde €425,00
Perceel 54c; Pascal Feryn, minwaarde € 870,00
De gemeente is verplicht om de meer- en minderwaarde te innen/ uit te betalen. De eigenaars werden van de bedragen op de hoogte gebracht en het openbaar onderzoek liep van 21 september 2022 tot en met 21 oktober 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
In deze periode werd ook advies gevraagd aan:
- De provincie Vlaams Brabant
- Agentschap wegen en verkeer
- De Lijn
Er werden geen adviezen ontvangen.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de rooilijnplannen voor de gedeeltelijke verlegging van twee delen van voetweg 83 goed.
De raad keurt het rooilijnplan ter hoogte van de Mechelseweg 146 en 148 goed.
In het kader van de heraanleg van de Mechelseweg en het Marktplein werd een rooilijnplan opgemaakt ter hoogte van de percelen op de Mechelseweg 146 en 148.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
In het kader van de heraanleg van de Mechelseweg en het Marktplein werd een rooilijnplan opgemaakt ter hoogte van de percelen op de Mechelseweg 146 en 148. Deze percelen zijn momenteel in eigendom van de gemeente. Door de opmaak van het rooilijnplan worden deze percelen bij het openbaar domein gevoegd. De toevoeging bij het openbaar domein maakt het mogelijk om hier een groene, trage doorgang te maken, die toegankelijk zal zijn voor traag verkeer. Op deze manier wordt ook de fietsenstalling van De Kei op een veilige manier toegankelijk.
Het rooilijnplan werd ingediend samen met de omgevingsvergunningsaanvraag en doorloopt bijgevolg de geïntegreerde procedure. Het openbaar onderzoek werd geïntegreerd in het openbaar onderzoek binnen de omgevingsvergunningsprocedure. De gemeenteraad dient zich nu uit te spreken over het rooilijnplan vooraleer de vergunning kan worden verleend.
De opmaak van het rooilijnplan voldoet aan de voorwaarden binnen artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet:
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De werken aan de spoorwegbrug te Ramsdonk en de aanleg van het fietspad langsheen de Oudemanstraat zijn ondertussen beëindigd. Nu het verkeer reeds enkele weken opnieuw in alle richtingen werd opengesteld stellen wij vast dat niet overal de verkeersdoorstroming op een vlotte en veilige manier verloopt.
- Kruispunt Londerzeelseweg-Oudemansstraat: Het verkeer komende van de Londerzeelseweg geraakt moeilijk de Oudemansstraat in omdat het verkeer komende vanuit de Oudemansstraat niet steeds aan de rechterkant van de rijweg op het kruispunt komt aangereden. Het aanbrengen van een witte lijn in het midden van de rijbaan zou hieraan kunnen verhelpen doordat bestuurders hierdoor op een juiste manier op het kruispunt komen toegereden.
- Wij stellen vast dat het aangelegde fietspad enkel wordt toegelaten voor fietsers die richting Londerzeel rijden. Fietsers komende vanuit de industriezone mogen het fietspad niet gebruiken. (er werd een verkeersbord C11 geplaatst aan de linkerkant van de rijbaan). Tijdens de spitsuren moeten de fietsers richting Londerzeelseweg zich een weg banen tussen de lange file voertuigen die staat aan te schuiven om de Londerzeelseweg op te rijden. Ondanks het smalle fietspad zouden wij er toch willen voor pleiten om dit bord C11 te verwijderen en de fietsers in beide richtingen hiervan gebruik te laten maken. Eveneens stellen wij voor om extra signalisatie bij te plaatsen in de Oudemanstraat om automobilisten attent te maken op de plaats waar de fietsers op de rijbaan komen.
Graag hadden we dit besproken op de gemeenteraad.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op de gemeentelijke begraafplaats in het centrum werden in de loop van dit jaar ontgravingen uitgevoerd. Zo ook werden er graven van de oud-strijders van WOII verwijderd.
Dit werd onder andere aangekondigd aan de ingang van het kerkhof. Op het aankondigingsblad stond het volgende te lezen.
“Ook de graven van de oud-strijders worden verwijderd, maar zeker niet vergeten. Hier komt een gedenksteen met de namen van de betrokken oud-strijders van WOII, naast de gedenkstenen voor de oud-strijders van WOI.”
We stellen echter vast dat er nog steeds geen gedenksteen geplaatst werd alhoewel de ontgravingen reeds enige tijd achter de rug liggen.
Graag hadden we geweten waarom er nog geen gedenksteen geplaatst werd en wanneer dit dan wel zal gebeuren?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het Departement Omgeving lanceerde een oproep aan alle steden en gemeenten om hen zo warm maken om een voorbeeldfunctie op te nemen voor het onthardings- en vergroeningsbeleid van de Vlaamse regering en de Blue Deal.
Reeds bij de eerste projectoproep in 2021 werd een project ingediend door het bestuur. Echter werd onze gemeente niet weerhouden voor het bekomen van subsidies. Slechts 10 gemeenten werden geselecteerd.
In 2022 werd een tweede oproep gelanceerd en ook daarvoor diende het bestuur een project in. De deadline voor het indienen van het project was 8 augustus 2022.
Eind 2022 zou de Vlaamse Regering dan beslissen welke quick-win onthardingsprojecten een subsidie ontvangen.
We hadden aangaande dit dossier dan ook graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In maart 2020 keurden we unaniem het voorstel goed voor de invoering van een fietsregistratietool, gebaseerd op RFID scanners en bijhorende software die op basis van fietsgebruik de kinderen zou stimuleren om (nog) meer met de fiets naar school te komen.
Enkele rondvragen bij ouders leerde ons dat dit systeem niet echt zijn doel bereikt, noch een degelijke opvolging kent.
We hadden dan ook graag volgende vragen gesteld :
- Kunnen we een evolutie zien in het fietsgebruik? (Vorig jaar <> huidig jaar)
Bv. Hoeveel kinderen komen er dagelijks met de fiets naar school?
(kortom : Graag een evolutie van de cijfers)
- Wat zijn de beloningen die de kinderen kunnen verwerven? Hoe worden die toegekend? Wie zijn de huidige sponsors?
- Zijn er dit jaar voor alle eerstejaars (en eventueel nieuwe fietsers) bijkomende tags aangekocht? Hoeveel?
- Wie of welke dienst van de gemeente volgt dit project op?
We vrezen dat de investering van 30.000€ en een jaarlijkse bijdrage van een kleine 10.000 zijn doel voorbij schiet.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Reeds in 2021 sloegen Vlaanderen en de lokale besturen, door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Tijdens de gemeenteraad van 30 augustus 2021 verleenden we onze goedkeuring om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 te ondertekenen. Dit gebeurde met eenparigheid van stemmen.
In de zomer van dit jaar (2022) werd een aangepast Lokaal Energie- en Klimaatpact, namelijk 2.0, gelanceerd waarin enkele verhoogde ambities werden opgenomen naar aanleiding van het Fit for 55-pakket van de EU.
Net zoals bij het LEKP1.0 krijgen gemeenten die ondertekenen een financiële ondersteuning.
Lokale besturen hebben tot 5 december 2022 de tijd om het pact te ondertekenen. De deadline is dit jaar zeer strikt genomen, er is dus geen uitstel mogelijk.
Graag hadden we geweten waarom de meerderheid beslist heeft om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 niet ter goedkeuring voor te leggen aan de raad en dus niet te ondertekenen?
De raad verwerpt dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de loop van 2022 hebben ontgravingen plaatsgevonden op de begraafplaats in het centrum. Het betrof hier de geconcedeerde en niet-geconcedeerde begravingen die vervallen zijn.
Volgens het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen dat van kracht is vanaf 1 januari 2020 moet een afschrift van deze beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar voor het ontgraven bekendgemaakt worden.
Dit gebeurt zoals opgenomen in het reglement:
- Aan het betrokken graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel;
- Aan de ingang van de begraafplaats;
- Aan de ingang van het administratief centrum.
Dit is allemaal correct verlopen maar toch is het fout gelopen tijdens de ontruiming. Om dit ten allen tijde te vermijden stelt onze fractie voor om een aantal zaken toe te voegen aan het reglement.
Art. 1
Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen wordt aangepast door een uitbreiding van de artikels 4.12 en 9.3
Artikel 4.12
Concessies kunnen worden verlengd met een periode van 15 jaar door het college van burgemeester en schepenen. Voor de hernieuwing van de concessie voor 15 jaar zonder nieuwe bijzetting is een procedure voorzien. Minstens 1 jaar vóór het verstrijken van de concessie of de hernieuwing ervan moet de burgemeester of zijn gemachtigde een akte met daarin de mogelijkheid tot hernieuwing bekendmaken aan het graf en aan de ingang van de begraafplaatsen. Tevens zullen ingeval van geconcedeerde gronden, indien mogelijk, concessiehouder of familie schriftelijk worden verwittigd. Een maand voor de ontruiming zal een herinnering naar de familie verstuurd worden.
Artikel 9.3
Een niet-geconcedeerd graf moet minstens 15 jaar bewaard worden. Wanneer niet- geconcedeerde gronden moeten worden ontruimd, dan zal een afschrift van de beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar vóór het ontgraven bekendgemaakt worden:
- Aan het betrokken graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel;
- Aan de ingang van de begraafplaats;
- Aan de ingang van het administratief centrum;
Tevens zullen, indien mogelijk, concessiehouder of familie schriftelijk worden verwittigd. Een maand voor de ontruiming zal een herinnering naar de familie verstuurd worden.
In het gemeentelijk informatieblad verschijnt een artikel betreffende de ontruiming van de niet-geconcedeerde percelen. De belanghebbenden zullen, te rekenen vanaf de datum van de bekendmaking bedoeld in vorige alinea, beschikken over een termijn van 1 jaar om de graftekens weg te nemen. Na die termijn worden zij van ambtswege verwijderd, en worden ze eigendom van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.
Indien geen aanvraag tot hernieuwing is ingediend, vervalt de concessie. Er kunnen geen bijbegravingen in een vervallen concessie worden toegestaan.
Art. 2
De aangebrachte wijzigingen worden via de gemeentelijke informatiekanalen (website, infokanaal, ..) bekendgemaakt.
Art.3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 22:02.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad