Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 28/09/2022 - 08:00

Aanvullend verkeersreglement aanpassing verkeerssignalisatie betreffende Wegenwerken Molenstraat met aanleg fietspaden

Aanwezig: Renaat Huysmans, burgemeester
Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Siebe Ruykens, algemeen directeur

Goedkeuring van aanvullend verkeersreglement betreffende Molenstraat

Aanleiding

Naar aanleiding van de heraanleg van de Molenstraat zijn er nieuwe borden nodig aangezien het dubbelfietspad werd vervangen door een enkelrichtingsfietspad aan beide zijden. Er is een  tevens een klein stuk dubbelrichtingsfietspad

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Gemeentewet van 24 juni 1988.

Beslissing van de gemeenteraad dd. 24 februari 2014 houdende goedkeuring van de bevoegdheidsoverdracht aan het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de gemeentelijke aanvullende verkeersreglementen.

Bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, inzonderheid op artikel 6, §1,x.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het Wegverkeer.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

Wegverkeerswet van 16 maart 1968.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals tot op heden gewijzigd.

Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2009 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 2009.

MB van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals tot op heden gewijzigd.

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968.

Besluiten van de directeur-generaal van de administratie Wegen en Verkeer houdend aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer van 6 augustus 1996, 30 januari 2001 en 10 april 2006.

Feiten, context en argumentatie

De aanpassing heeft betrekking op de gemeenteweg Molenstraat van Kapelle-op-den-Bos.

De beslissing van de tonnagebeperking d.d. 28 april 2021  blijft behouden met betrekking tot de Molenstraat - Meiselaan.

De Molenstraat blijft een weg die voorrang heeft op de zijstraten. Alle voorrangsborden blijven behouden.

Op de gemeenteweg Molenstraat worden volgende aanpassingen aangebracht aan de verkeerssignalisatie zoals hierna vermeld:

Plaatsen van borden:

D7 op volgende kruispunten aan beide zijden van de Molenstraat.

Molenstraat - Donkereham zuidelijke aansluiting

Molenstraat - Donkereham Noordelijke aansluiting

Molenstraat - Veldstraat

Molenstraat - Ipsvoordestraat

Molenstraat - Armenbos

Molenstraat - Kapelstraat

Molenstraat - Meiselaan - zijtak Molenstraat

Meiselaan - Vroonwegel

Meiselaan -zijtak Meiselaan

 

Bij de wegversmalling/fietsoversteekplaats ter hoogte van Molenstraat 150 worden volgende borden geplaatst

 

Borden F50 aan beide zijden van de oversteekplaats

 

D7 met onderbord M5 op:

- Kruispunt Molenstraat - Veldstraat

- Kruispunt Molenstraat - Ipsvoordestraat

- Noordelijke zijde van de oversteekplaats

- Zuidelijke zijde van de oversteekplaats

 

B1 en haaientandenmarkering

- Beide zijden van de fietsoversteek: fietsers dienen voorrang te geven aan het verkeer op de rijweg

- bij het oprijden van het fietspad vanaf de oversteekplaats : overstekende fietsers geven voorrang aan de doorgaande fietsers na het oversteken van de rijweg.

 

Wegmakeringen dubbele bepijling en onderverdeling van het fietspad in rijrichtingen tussen:

- Kruispunt Veldstraat en oversteekplaats noordelijk zijde

- Kruispunt Ipsvoordestraat en oversteekplaats zuidelijke zijde

 

A7a aangevuld met B21 aan de Oostelijke zijde als aankondiging en voorrangsregeling van de wegversmalling

A7a aangevuld met B19 aan de westelijke zijde als aankondiging en voorrangsregeling van de wegversmalling

 

Op het kruispunt Molenstraat Veldstraat wordt een C11 geplaatst op de hoek van het perceel van Molenstraat 152 (einde dubbelrichtingsfietspad)

Op het kruispunt Molenstraat - Ipsvoordestraat wordt een C11 geplaatst op de hoek van perceel Ipsvoordestraat 1 (einde Dubbelrichtingsfietspad)

 

Ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Kapelstraat worden volgende borden aangebracht

- A7c met B19 als aankondiging voor een versmalling op het eigen rijvak komende vanuit het oosten.

- A7b met B 21 als aankondiging voor een versmalling op het tegengestelde rijvak komende vanuit het westen.

- D1 ter hoogte van de versmalling rijdende richting Nieuwenrode

 

overeenkomstig KB 1 december 1975

Besluit

Art. 1   Op de gemeenteweg Molenstraat worden volgende aanpassingen aangebracht aan de verkeerssignalisatie zoals hierna vermeld:

 

Plaatsen van borden:

D7 op volgende kruispunten aan beide zijden van de Molenstraat.

Molenstraat - Donkereham zuidelijke aansluiting

Molenstraat - Donkereham Noordelijke aansluiting

Molenstraat - Veldstraat

Molenstraat - Ipsvoordestraat

Molenstraat - Armenbos

Molenstraat - Kapelstraat

Molenstraat - Meiselaan - zijtak Molenstraat

Meiselaan - Vroonwegel

Meiselaan -zijtak Meiselaan

 

Bij de wegversmalling/fietsoversteekplaats ter hoogte van Molenstraat 150 worden volgende borden geplaatst

Borden F50 aan beide zijden van de oversteekplaats

 

D7 met onderbord M5 op:

- Kruispunt Molenstraat - Veldstraat

- Kruispunt Molenstraat - Ipsvoordestraat

- Noordelijke zijde van de oversteekplaats

- Zuidelijke zijde van de oversteekplaats

 

B1 en haaientandenmarkering

- Beide zijden van de fietsoversteek: fietsers dienen voorrang te geven aan het verkeer op de rijweg

- bij het oprijden van het fietspad vanaf de oversteekplaats : overstekende fietsers geven voorrang aan de doorgaande fietsers na het oversteken van de rijweg.

 

Wegmakeringen dubbele bepijling en onderverdeling van het fietspad in rijrichtingen tussen:

- Kruispunt Veldstraat en oversteekplaats noordelijk zijde

- Kruispunt Ipsvoordestraat en oversteekplaats zuidelijke zijde

 

A7a aangevuld met B21 aan de noordelijke zijde als aankondiging en voorrangsregeling van de wegversmalling

A7a aangevuld met B19 aan de zuidelijke zijde als aankondiging en voorrangsregeling van de wegversmalling

 

Op het kruispunt Molenstraat Veldstraat wordt een C11 geplaatst op de hoek van het perceel van Molenstraat 152 (einde dubbelrichtingsfietspad)

Op het kruispunt Molenstraat - Ipsvoordestraat wordt een C11 geplaatst op de hoek van perceel Ipsvoordestraat 1 (einde Dubbelrichtingsfietspad)

 

Ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Kapelstraat worden volgende borden aangebracht

- A7c met B21 als aankondiging voor een versmalling op het eigen rijvak komende vanuit het oosten.

- A7b met B 19 als aankondiging voor een versmalling op het tegengestelde rijvak komende vanuit het westen.

- D1 ter hoogte van de versmalling rijdende richting Nieuwenrode

 

overeenkomstig KB 1 december 1975

 

 

Art. 2   Alle bestaande besluiten die betrekking hebben op de in artikel één omschreven weggedeelten exclusief beslissing tonnagebeperking, worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.

 

Art. 3  Het aanvullend verkeersreglement zal overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 gepubliceerd/gemeld worden via het digitaal loket van

          agentschap binnenlands bestuur.