De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 21:58.
Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 31 januari 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 31 januari 2022 worden goedgekeurd.
Brief Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
De gouverneur heeft de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
Betreffende de opmerkingen:
- Schema T4: opmaak: het is intussen zeer onduidelijk welke de juiste cijfers zijn die dienen te worden ingevuld. Vorige aanpassing van het meerjarenplan werd deze opmerking ook geformuleerd. Na verschillende contacten met binnenlands bestuur hebben zij een tabel afgeleverd met de cijfers zoals deze dienden te worden verwerkt. Dit schema werd overgenomen en opnieuw wordt een opmerking gemaakt. Dit is ook vooraf zo meegedeeld aan binnenlands bestuur.
- Terugvordering lening: gebruik BV: dit zal aangepast worden in een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
- Ontvangen werkingssubsidies: gebruik ESC: dit zal aangepast worden in een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Art. 1 De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Elk jaar moet de algemeen directeur op uiterlijk 30 juni over organisatiebeheersing rapporteren aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen. Om deze organisatiebeheersing zo efficiënt mogelijk aan te pakken, stelt het lokaal bestuur een kader op waarin de richting wordt bepaald.
Het kader voor organisatiebeheersing werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 januari 2022. Om het dossier te kunnen uitwerken moet dit kader ook goedgekeurd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikels 217-220 van het decreet lokaal bestuur
Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen
Tijdens de gemeenteraad van 27 augustus 2018 werd een eerste algemeen kader voor organisatiebeheersing voorgesteld en goedgekeurd. Er werd toen gekozen voor de leidraad van Audit Vlaanderen.
Na een kort intern onderzoek in het voorjaar van 2021 werd vastgesteld dat de leidraad van Audit Vlaanderen nog steeds de meest geschikte ondersteuning biedt voor ons lokaal bestuur. Het kader zelf werd weliswaar verder uitgewerkt zodat het volledige proces van organisatiebeheersing aan bod komt, maar uiteraard wordt niet elk detail beschreven. Organisatiebeheersing is immers een dynamisch proces van jaren.
Voor onze zelfevaluatie hebben we gekozen voor een bevraging via Microsoft Forms:
Een eerste analyse van deze bevragingen wordt uitgevoerd door het MAT dat bepaalt welke thema’s van de leidraad voor organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen prioritair zijn op basis van de resultaten van de bevragingen.
Voor een grondige analyse van de door het MAT bepaalde prioritaire thema's stellen we werkgroepen samen die een maturiteitsinschatting maken per doelstelling van een thema en de desbetreffende risico’s beoordelen. De maturiteit en risicobeoordeling van een doelstelling bepalen de prioriteit ervan in de uitwerking. Op basis van deze beoordelingen stellen de werkgroepen verbeterpunten voor.
Het MAT evalueert de bevindingen en stelt het globale actieplan samen voor de prioritaire thema’s. Dit actieplan wordt gekoppeld aan het meerjarenplan.
De jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing bevat alle stappen die ondernomen zijn en nog gepland zijn zodat ook de politieke organen de voortgang kunnen opvolgen.
In bijlage vinden jullie volgende documenten die de uitwerking van onze organisatiebeheersing ondersteunen:
- kader voor organisatiebeheersing
- tijdlijn voor de voorbereiding van de organisatiebeheersing
- Audit Vlaanderen leidraad organisatiebeheersing
Dit kader werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 10 november 2021.
Dit kader werd voorgesteld op de gemeenteraadscommissie interne aangelegenheden van 10 januari 2022.
Dit kader werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 januari 2022.
Art. 1 De raad keurt het nieuwe kader voor de uitbouw van het organisatiebeheersingsplan goed.
De beslissing van de OCMW-raad d.d. 25 maart 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van een afgevaardigde en plaatsvervanger van het OCMW voor de algemene vergadering bij geheime stemming van Logo Zenneland.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Logo Zenneland (2019/OR/013).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatvervanger voor de algemene vergadering van Logo Zenneland (2019/OR/036).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe plaatsvervanger dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Logo Zenneland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Logo Zenneland en aan mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2019 en 2 september 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger van het OCMW bij geheime stemming voor het Beheerscomité gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland.
Dat mevrouw Lise Van Delm hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van het Beheerscomité gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland (2019/OR/012).
Het ontslag van mevrouw Lise Van Delm als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 24 juni 2019.
Dat de heer Yves Rousseaux hierbij werd aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland (2019/OR/035).
Het ontslag van de heer Yves Rousseaux als raadslid waarvan de gemeenteraad heeft kennis genomen in zitting van 31 januari 2022.
Dat derhalve een nieuwe plaatsvervanger dient aangeduid te worden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW voor het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) Haviland en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de OCMW-raad en dit ook toelicht.
De meerderheid besloot om buurten te bevragen om zo te weten te komen van de inwoners wat er leeft in hun buurt. Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met de vzw Zorg-Saam. In mei 2020 werd Oxdonk als eerste buurt bevraagd.
Eind januari 2021 werden de resultaten van de bevragingen via een onlinemoment voorgesteld door Zorg-Saam. Ook nog in 2021 werd een samenkomst georganiseerd in het Koningsteen te Oxdonk.
We hebben ondertussen gelezen dat de meerderheid ingegaan is op de projectoproep ‘Zorgzame Buurten’ waarbij een project ingediend moest worden voor 8 november 2021.
Onder de naam ‘Oxdonk aan zet’ werd een project ingediend en werd het ook weerhouden.
Vanaf 1 maart 2022 tot 29 februari 2024 gaan nu in gans Vlaanderen en Brussel 119 projecten van start om van hun buurt een Zorgzame Buurt te maken.
Aangezien hierover op de gemeenteraad nog geen toelichting werd gegeven en de start gepland is op 1 maart hadden we hierover een aantal vragen willen stellen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 22:13.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad