De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 20:01.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 26 februari 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 26 februari 2024.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 26 februari 2024 worden goedgekeurd.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart.
De coördinatie van de jaarrekening 2023 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 13 maart 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 25 januari 2024 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 17 359,86 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 0 euro
De nodige documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2023 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 13 maart 2024 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 2 april 2024.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur nemen raadsleden Jos Thomas en Jan De Doncker niet deel aan de stemming.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Nieuwenrode.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De coördinatie van de jaarrekening 2023 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 13 maart 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 24 januari 2024 waarbij de jaarrekening 2023 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 20 342,48 euro
Overschot investeringen: 80 475,46 euro
Exploitatietoelage: 11 447,90 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2023 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 13 maart 2024 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 2 mei 2024.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur neemt raadslid Mathias Diricx niet deel aan de stemming.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur en de gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
De coördinatie van de jaarrekening 2023 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 13 maart 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 19 februari 2024 waarbij de jaarrekening 2023 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 7 170,57 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 25 222 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2023 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 14 maart 2024 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 2 mei 2024.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad neemt kennis van het voortgangsrapport van het lokaal energie en klimaatpact.
Kapelle-op-den-Bos ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de voortgang moet jaarlijks voor 1 mei gerapporteerd worden aan de gemeenteraad.
Kapelle-op-den-Bos ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de voortgang moet jaarlijks voor 1 mei gerapporteerd worden aan de gemeenteraad. Hiervoor wordt voor elke gemeente een rapport opgemaakt door het Agentschap binnenlands bestuur. Het rapport bevindt zich in bijlage.
Het is niet de bedoeling dat elke gemeente elke doelstelling haalt, wel dat alle doelstellingen op Vlaams niveau gehaald worden. Een gemeente kan dus beslissen om meer in te zetten op een doelstelling en dan minder op een andere.
In het geval van Kapelle-op-den-Bos zitten een aantal doelstellingen op schema. Voor de aanleg van fietspaden zitten we al halfweg, wat er dan voor gezorgd heeft dat een aantal andere achter zitten op schema. Het pact loopt echter tot 2030 en ook voor de volgende periode zijn al acties gepland die zullen helpen met het bereiken van de doelstellingen:
Werf 1, doelstelling 1 extra boom per inwoner (bomen in bos tellen hierbij niet mee):
- stedenbouwkundige verordening in opmaak ivm compensatie gekapte bomen
Werf 1, doelstelling 0,5 m hagen en Geveltuinbeplanting extra per inwoner:
- project groenadvies werd uitgebreid naar de hele gemeente
- reglement geveltuintjes
Voor beide projecten zal meer ingezet worden op communicatie
Werf 3, doelstelling 1 toegangspunt tot deelmobiliteit per 1000 inwoners
- autodeelplan is in opmaak en zal nadien worden uitgerold
Werf 3, doelstelling 1 laadpunt per 100 inwoners
- strategische locaties werden doorgegeven aan AWV
- Meer inzetten op communicatie 'paal volgt wagen' via website AWV
Werf 4, doelstelling 1m² ontharding per inwoner
- Ontharding: van maart tot December zal het Vlaams Kampioenschap tegelwippen lopen. Dit is een competitie tussen de Vlaamse steden en gemeenten om om ter meest m² verharding uit te breken per inwoner. De bedoeling is om inwoners, bedrijven, verenigingen,... aan te moedigen om zo veel mogelijk te ontharden.
- voorziene ontharding Mechelseweg en marktplein
Art. 1: De raad neemt kennis van het voortgangsrapport van het lokaal energie en klimaatpact.
De raad keurt de definitieve vaststelling van het RUP Bospark goed.
Volgende stap in het kader van RUP Bospark, definitieve vaststelling van het RUP door de gemeenteraad.
Bevoegdheidsgrond:
Toepasselijke regelgeving:
De opmaak van een RUP verloopt in volgende stappen:
- Voorbereidende fase - (afgerond)
- Opmaak van start- en procesnota - (afgerond)
- Raadpleging publiek en adviesvraag over de start- en procesnota - (afgerond)
- Opmaak scopingsnota - (afgerond)
- Opmaak voorontwerp-RUP met bijhorende procesnota - (afgerond)
- Voorlopige vaststelling ontwerp-RUP door gemeenteraad - (afgerond)
- Openbaar onderzoek - (afgerond)
- Definitieve vaststelling RUP door gemeenteraad
Het college van burgemeester en schepenen keurde de start- en procesnota goed op 19 januari 2022.
Vervolgens werden de start- en procesnota van 1 februari 2022 tot en met 4 april 2022 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd, en werd advies gevraagd aan de bevoegde adviesinstanties. Op 24 februari 2022 werd een participatiemoment georganiseerd.
De ontvangen adviezen en reacties van het publiek werden verwerkt in de scopingsnota.
Om de effecten van het RUP correct te kunnen inschatten werd parallel aan de scopingnota het voorontwerp-RUP uitgewerkt. Dit liet toe om de mer-screening gericht uit te werken en de nodige effecten van concrete projecten te bespreken.
De scopingnota werd op 21 maart 2023 overgemaakt aan Team Omgevingseffecten voor advies inzake de plan-MER-plicht.
Team Omgevingseffecten bracht advies uit op 4 mei 2023 en oordeelde dat er geen plan-MER moet worden opgemaakt.
Het voorontwerp RUP werd parallel aan de scopingnota uitgewerkt.
De plenaire vergadering over het voontontwerp RUP werd georganiseerd op 11 mei 2023.
Volgende instanties werden uitgenodigd:
Ingevolge de uitgebrachte adviezen werden de dossierstukken van het RUP aangepast en afgestemd op de resultaten van de plenaire vergadering, en verwerkt tot een ontwerp RUP.
De gemeenteraad heeft het ontwerp RUP voorlopig vastgesteld op 28 augustus 2023.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 2 oktober 2023 tot en met 1 december 2023. Een infomoment vond plaats op 24 oktober 2023.
Tijdens het openbaar onderzoek bracht de provincie Vlaams-Brabant een gunstig advies uit over het RUP zonder specifieke opmerkingen.
Het Departement Omgeving heeft geen advies uitgebracht.
Er werden 5 bezwaren en/of opmerkingen ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De GECORO heeft alle adviezen, opmerkingen en bezwaren gebundeld en gecoördineerd en heeft op 23 januari 2024 een gemotiveerd advies uitgebracht. De GECORO stelde vast dat het overgrote deel van de opmerkingen / bezwaren geen betrekking hebben op het RUP, maar wel op de latere inrichting van het gebied en pas bij de concrete uitwerking van het ontwerp van het gebied aan bod zullen komen. De GECORO heeft geen bezwaren aanvaard, stelt voor om geen wijzigingen door te voeren aan het RUP, en besluit om het ontwerp RUP Bospark gunstig te adviseren aan de gemeenteraad.
Watertoets:
De watertoets moet uitgevoerd worden zoals beschreven in het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid (en latere wijzigingen) inzonderheid artikel 8 §1 en 2, alsook in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets.
De watertoets in het kader van het RUP Bospark werd gedaan en de resultaten zijn opgenomen in de scopingsnota. Hieruit blijkt dat de watertoets voor het plangebied van het RUP geen uitgesproken problematiek voor de oppervlakte- en grondwaterhuishouding aan het licht brengt. Niettemin komen er een aantal speciale aandachtspunten naar voor waar zoveel mogelijk aan tegemoet dient gekomen te worden. Er is tevens opgesomd door welke bepalingen eventuele potentiële nadelige effecten kunnen worden beperkt.
Indien voldaan wordt aan deze aandachtspunten en bepalingen bij de uitwerking van latere projecten in het kader van het RUP, kan in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het RUP Bospark verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het gemotiveerde advies van de GECORO van 23 januari 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het RUP Bospark definitief vast, en neemt het advies van de GECORO hiervoor tot haar eigen motivatie.
Dit RUP bestaat uit:
- Plan feitelijke en juridische toestand
- Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften
- Toelichtingsnota
- Plan afwijkingen ten opzichte van het gewestplan, BPA Sportkring Eternit en BPA Nieuwe markt, brug en omgeving
- Register van percelen waarop de regeling van planschade, planbaten, kapitaalschade of gebruikersschade van toepassing kan zijn
- Procesnota
Artikel 3: Het definitief vastgestelde RUP Bospark wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de GECORO onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en aan het departement.
De raad keurt het aangepast retributiereglement op het in gebruik nemen van het openbaar domein - tot en met 31 december 2025 goed.
Retributiereglement op het in gebruik nemen van het openbaar domein.
Naar aanleiding van de werkzaamheden aan het wegennetwerk ondervinden handelszaken hinder bij het in gebruik nemen van het openbaar domein met betrekking tot het plaatsen van terrassen, tafels, stoelen, banken,... waarvoor een vergunning noodzakelijk is.
Artikel 173 van de Grondwet;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het huidige reglement voor de inname openbaar domein bevat onder meer het verlenen van een vergunning voor seizoensgebonden en/of permanente inname openbaar domein. Aan deze vergunning is een retributie verbonden.
Door werkzaamheden kunnen de lokale handelaars ondanks het verkrijgen van een vergunning (en betaling) echter verhinderd worden om een terras, tafels, stoelen, banken, ... uit te stallen.
Een objectief criterium om een vrijstelling te verlenen aan de de handelaars is het recht op een Vlaio-hinderpremie. De hinderpremie is er voor kleine ondernemingen en richt zich voornamelijk op de detailhandel (‘winkeliers’), de horeca en diensten waarbij ter plaatse een persoonlijk en direct klantencontact is.
Andere voorwaarden:
Indien een handelaar kan aantonen dat hij in een bepaald jaar recht heeft op deze premie, kan hij een vrijstelling voor de retributie van datzelfde jaar.
Een vrijstelling wordt verleend voor bronbemaling cfr. de beslissing van de gemeenteraad over het gemeentelijke reglement gebruik bemalingswater bij droogte dd. 30/05/2022.
HOOFDSTUK 1 – INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1: Definities
1. Parkeerplaats: Een al dan niet gemarkeerde oppervlakte op het openbaar domein waar een voertuig kan gestationeerd worden;
2. Oppervlakte: De oppervlakte is diegene van de fictieve afbakening die rond het voorwerp of de groep voorwerpen, die het openbaar domein innemen, kan getrokken worden. Delen van een vierkante meter worden als een volledige vierkante meter aangerekend.
Artikel 2: Toepassingsgebied
Voor alle activiteiten / werken die impact hebben op het openbaar domein heb je een toelating nodig van het gemeentebestuur.
Een openbaar domein wordt omschreven als alles wat geen privé-domein is : wegen, voetpaden, wegbermen, vluchtheuvels, rotondes, parkings, pleinen, openbare sportterreinen, grasvelden, speelweiden,...)
Onder gebruik van het openbaar domein wordt verstaan een deel van het openbaar domein gebruiken om er voorwerpen op te plaatsen zoals voertuigen, kranten- of fietsrekken, bloembakken, verkoopkramen, containers, stellingen, kranen, drank- of broodautomaten, reclameborden of ander promotiemateriaal, wegwijzers, terrassen en dergelijke meer,... De lijst is niet limitatief.
HOOFDSTUK 2 – KORTE TERMIJN VERGUNNING
Artikel 3: Vergunning tijdelijke inname openbaar domein
3.1. Een toelating voor de tijdelijke inname van het openbaar domein kan verleend worden voor:
3.2. Aanvraagtermijn
Een toelating voor tijdelijke inname openbaar domein moet minstens 7 kalenderdagen voor de plaatsing worden aangevraagd bij het gemeentebestuur of via het webloket van het gemeentebestuur. Toelatingen die minder dan 7 kalenderdagen voor aanvang worden aangevraagd, kunnen geweigerd worden. Indien er toch een vergunning wordt afgeleverd wordt deze beschouwd als een vergunning afgeleverd bij hoogdringendheid. De verlenging van de aangevraagde termijn dient schriftelijk of via het webloket te worden overgemaakt aan het gemeentebestuur.
3.3. Bij de aanvraag tot tijdelijke inname van het openbaar domein, moet steeds volgende informatie worden vermeld:
3.4. Indien de inname hinder zou kunnen veroorzaken voor de plaatselijke verkeerssituatie en de veiligheid, wordt door het gemeentebestuur steeds een advies van de lokale politie gevraagd.
3.5. De borden parkeerverbod worden minstens 24 uur voor de aanvang van de inname geplaatst door het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur staat in voor het plaatsen en ophalen van de borden parkeerverbod. Indien deze niet tijdig geplaatst zijn, kan de politie niet optreden indien er nog voertuigen op de gereserveerde plaatsen staan.
3.6. Bij het afleveren van een toelating voor de inname van het openbaar domein, kan verplicht te plaatsen signalisatie opgelegd worden. Het is wettelijk verplicht om bij een inname van het openbaar domein de juiste verkeersborden te voorzien om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen. De opgelegde signalisatie moet door de aanvrager zelf voorzien worden. Voor het afsluiten van een straat kan de gemeente voor de nodige signalisatie zorgen om de straat af te sluiten.
3.7. Er worden geen vergunningen afgeleverd voor voertuigen van gasten van private feesten (vb. trouwfeesten, BBQ …).
HOOFDSTUK 3 – LANGE TERMIJN VERGUNNING
Artikel 4: Vergunning voor seizoensgebonden en/of permanente inname openbaar domein
4.1. Een toelating voor de seizoensgebonden of permanente inname van het openbaar domein kan verleend worden voor het plaatsen van tafels, stoelen, banken, terrassen, uitstallen van koopwaar op de openbare weg, brood-en drankautomaten en andere zaken op het openbaar domein.
Het verlenen van een vergunning weerhoudt de aanvrager er niet van om zich in orde te stellen met andere wettelijke vergunningen.
4.2. Alle innames moeten minstens 2 maanden voor de aanvang van de inname worden aangevraagd bij het gemeentebestuur of via het webloket van het gemeentebestuur. Toelatingen van minder dan 2 maanden kunnen worden geweigerd.
4.3. Bij de aanvraag tot inname van het openbaar domein, moet steeds volgende informatie worden vermeld:
4.4. Indien de inname hinder zou kunnen veroorzaken voor de plaatselijke verkeerssituatie of de veiligheid, wordt door het gemeentebestuur steeds een advies van de lokale politie gevraagd.
Artikel 5: Plaatsen signalisatie naar aanleiding van een evenement
5.1. De gemeentelijke diensten kunnen signalisatie plaatsen naar aanleiding van toegestane evenementen.
5.2. Het plaatsen van signalisatie door de gemeentelijke diensten naar aanleiding van een evenement moet minstens 2 maanden voor de aanvang van het evenement worden aangevraagd. Toelatingen van minder dan 2 maanden worden geweigerd.
5.3. De aanvraag van een evenement geldt meteen ook als aanvraag voor het plaatsen van signalisatie.
5.4. De gemeentelijke diensten zorgen voor de plaatsing en het ophalen van de nodige signalisatie.
Artikel 6
Elke inname van het openbaar domein kan bij onvoorziene omstandigheden of in het algemeen belang onmiddellijk herroepen worden zonder dat dit ten laste kan gelegd worden van het gemeentebestuur.
HOOFDSTUK 4 - DE RETRIBUTIE
Artikel 7
7.1. Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de inname openbaar domein.
7.2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Indien de aanvrager niet gekend is, wordt de bouwheer of eigenaar van het materieel beschouwd als degene die de retributie dient te voldoen.
7.3. De retributie is verschuldigd:
Artikel 8
8.1. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgelegd voor:
8.2. De retributie is invorderbaar voor de volledige duur van de bezetting. Elke begonnen dag wordt voor een volledige dag aangerekend. De data van start van de inname en het einde van de inname en de ingenomen oppervlakte moeten binnen de week na het einde van de inname, gemeld worden aan het gemeentebestuur, indien deze verschillen van de vergunde periode en/of oppervlakte.
8.3. De gevestigde retributie is onafhankelijk van de te betalen vergoeding voor de eventuele herstelling van de bestrating bij beschadiging door de inname van het weggedeelte.
8.4. De retributie voor het plaatsen van signalisatie door de gemeentelijke diensten (parkeerverbod, nadar-afsluitingen, werfhekkens…) is altijd verschuldigd vanaf het moment dat de signalisatie geplaatst is.
Artikel 9 – Overtredingen
Wanneer een inname van het openbaar domein zonder vergunning wordt vastgesteld door de lokale politie of door een medewerker van het gemeentebestuur dan wordt bovenop de retributies bepaald in artikel 8, een éénmalige bijkomende retributie van 50,00 EUR per vergunning aangerekend. Wanneer de voorwaarden van een vergunning tot inname van het openbaar domein niet gevolgd worden, wordt een éénmalige bijkomende retributie van 50,00 EUR per vergunning aangerekend.
Artikel 10 – Vrijstellingen
Worden vrijgesteld van de retributie:
- door het lokaal bestuur erkende Kapelse verenigingen;
- alle activiteiten waarin het lokaal bestuur participeert (mee organiseert);
- buurtfeesten;
- scholen;
- het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen;
- het herbouwen van door brand vernielde of beschadigde gebouwen;
- handelaars die recht hebben op een Vlaio-hinderpremie;
- bronbemaling;
- werken uitgevoerd door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, en de werken van water-, gas- of elektriciteitsmaatschappijen.
Artikel 11 - Covid
Ingevolge de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad waarbij handelaars verplicht zijn geweest om hun activiteiten stop te zetten of te sluiten, wordt in het kalenderjaar 2021 een vrijstelling van de retributie verleend voor de seizoensgebonden of tijdelijke inname openbaar domein (met name voor terrassen en uitstallingen). De vrijstelling geldt voor handelaars die verplicht zijn geweest hun activiteiten te stoppen of te sluiten door de Nationale Veiligheidsraad in 2021 of een deel ervan en dit in het kader van COVID-19. De vrijstelling ontslaat de handelaar niet van de verplichting om een vergunning aan te vragen voor de inname op het openbaar domein
Artikel 12 – De betaling
De betaling van de retributie geschiedt contant tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
Artikel 13
De retributie is verschuldigd zonder dat de aanvrager aanspraak kan maken op enig onherroepelijk recht van concessie, noch erfdienstbaarheid op het gemeentelijk openbaar domein. De aanvrager moet, bij het eerste verzoek daartoe van de bevoegde overheid, het toegestaan gebruik opheffen, of beperken, overeenkomstig de terzake gegeven instructies, en zonder enige aanspraak op enige vergoeding dientengevolge.
De betaling van deze retributie impliceert niet, dat er in hoofde van de gemeente, enige verplichting ontstaat tot het uitoefenen van enig “speciaal toezicht” op de site.
Het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein door de aanvrager gebeurt op eigen risico, en onder eigen verantwoordelijkheid. De gepaste maatregelen moeten genomen worden om de veiligheid te garanderen. Het gemeentebestuur is niet aansprakelijk voor incidenten die voortvloeien uit de inname openbaar domein.
Artikel 14
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 15
Dit reglement treedt in werking de vijfde dag na de publicatie en heft alle vorige versies op.
De raad keurt het decretaal schoolwerkplan GEBASKA goed.
Het schoolbestuur dient een schoolwerkplan op te stellen voor de gemeentelijke basisschool Kapelle-op-den-Bos.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
- Artikel 47 van het decreet van 25 februari 1997, gewijzigd in het decreet van 10 juli 2003 bepaalt dat ieder schoolbestuur voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan maakt dat ten minste volgende elementen bevat :
- Advies schoolraad van 20 februari 2024
Dit schoolwerkplan beschrijft volgende elementen :
1. de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten die door het schoolbestuur voor de school worden vastgelegd;
2. de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3. de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4. de voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of leerlingen die leerbedreigd zijn, inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs;
5. de wijze waarop de school haar zorgbeleid voert;
6. professionalisering.
Dit is een decretale verplichting van het schoolbestuur.
Het advies van de schoolraad werd gevraagd.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het decretale gedeelte schoolwerkplan goed voor de gemeentelijke basisschool, Ouderstrijdersstraat 28, 1880 Kapelle-op-den-Bos.
De raad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst CREAT "schoonmaak tijdelijk poetspersoneel" voor de tijdelijke ondersteuning van het poetspersoneel goed.
Het huidig poetsteam kent tijdelijk een vermindering van werkkrachten door langdurige afwezigheden. Deze tekorten worden zoveel mogelijk opgevangen binnen het team. Echter ontbreekt minstens 1 voltijds personeelslid om alle locaties te onderhouden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
He reglement dagelijks bestuur goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 april 2019.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het poetsteam van het lokaal bestuur kampt tijdelijk met een tekort aan werkkrachten omwille van meerdere langdurige afwezigheden. Om dit tekort op te vangen, maakt het lokaal bestuur gebruik van een raamovereenkomst van Creat. Het lokaal bestuur is toegetreden tot Creat waardoor we vrijgesteld zijn van het voeren van een overheidsopdracht.
Creat heeft een overheidsopdracht gevoerd met als opdracht "schoonmaak tijdelijk poetspersoneel". De opdracht werd gepubliceerd op 18/07/2022. De overeenkomst start op 18/06/2023 en eindigt op 17/06/2027. Gedurende deze tijd kan het lokaal bestuur instappen op de overeenkomst en bestellingen plaatsen. De opdracht werd gegund aan ISS Facility Services nv.
Voor 2024 werd een offerte opgevraagd voor 38u personeel extra poetshulp, verdeeld over twee locaties (Mulderke en Graantje) en dit voor 14 weken (einde schooljaar). Mogelijks kan de opdracht worden verlengd in functie van de afwezigheden.
De opdracht wordt geraamd op 22.446,78 euro inclusief BTW. De kredieten dienen te worden verschoven van RIZ/0119-06/6203000 naar RIZ/0119-06/6131999.
Nog uit te voeren: de nodige kredieten dienen nog te worden verschoven in de volgende aanpassing van het meerjarenplan
Gunstig visum 2024/11 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 15 maart 2024
Artikel 1. De raad gaat akkoord met de toetreding tot de raamovereenkomst "schoonmaak tijdelijk poetspersoneel" van Creat voor de looptijd van het contract (tot 17/06/2027).
Artikel 2. De opdracht wordt uitgevoerd door ISS Facility Services nv.
Artikel 3. De opdracht voor 2024 wordt geraamd op 22.446,78 euro inclusief BTW voor 14 weken op basis van 38u extra poetshulp per week, mogelijks verlengbaar. De kredieten dienen te worden verschoven van RIZ/0119-06/6203000 naar RIZ/0119-06/6131999.
Artikel 4. De raad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen voor verdere uitvoering.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze 2023/119 voor de aanstelling van een architect ten behoeve van optimalisatie van het administratief centrum en energetische maatregelen goed.
Het lokaal bestuur wenst een architect aan te stellen om te onderzoeken of optimalisaties van het administratief centrum mogelijk zijn, evenals de vervanging van ramen en gevelbekleding.
In de eerste stap zal er onderzocht dienen te worden welke mogelijkheden er zijn met het gebouw om op die manier te bepalen welke extra dienstverlening eventueel kan voorzien worden in het administratief centrum. Dit in het kader van een lopend traject ter optimalisatie van het organogram van het lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstelling architect onderzoek optimalisatie administratief centrum, vervanging ramen en gevelbekleding” werd een bestek met nr. 2023/119 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.115,70 EUR exclusief BTW voor het forfaitair onderzoek en het ereloon op basis van uitgave van 850.000 EUR excl. BTW
Zijnde 12.000 EUR incl. BTW en 68.000 EUR incl. BTW ereloon.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in s3o3p2a4/0119-00/2140007.
Art 1.Het bestek met nr. 2023/119 en de raming voor de opdracht “Aanstelling architect onderzoek optimalisatie administratief centrum, vervanging ramen en gevelbekleding”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66.115,70 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in s3o3p2a4/0119-00/2140007.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op 4 maart laatstleden vroeg onze fractie inzage in het nieuwe marktplan. De meerderheid besliste om de wekelijkse markt te verplaatsen naar de Mechelseweg als deze heraangelegd is.
We hadden graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Recent stemde het Vlaams parlement een nieuw decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging. (zie uittreksel Belgisch Staatsblad hierbij). Dit decreet trad in werking op 15 maart 2024.
Een belangrijke wijziging wil ik hier even aanhalen:
° De bijzetting van urnen van overleden huisdieren wordt mogelijk gemaakt. Samen delen huisdieren en baasjes niet alleen het leven, maar voor velen is het ook een wens om de laatste rustplaats te delen. Het feit dat dit mogelijk gemaakt kan worden, stelt vele dierenvrienden gerust.
De mogelijkheid om in de toekomst samen met je huisdier begraven te worden, kan vanaf heden voorzien worden. Volgens het decreet kan de gemeenteraad bij reglement toestaan dat de urne met as van één of meerdere al overleden huisdieren met de overledene in het graf wordt begraven of in het columbarium wordt geplaatst.
Er zijn wel een aantal randvoorwaarden die door het decreet worden gesteld zoals o.a. de urne van het dier mag biologisch niet afbreekbaar zijn.
De vraag van onze fractie is duidelijk. Kan deze wijziging mee opgenomen worden in onze reglement op de begraafplaatsen?
1/ De gemeenteraad vraagt aan het lokaal bestuur om huisdieren van Kapellenaren samen met hun baasjes te begraven of in het columbarium bij te zetten toe te voegen aan het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen.
2/ Het college van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van de beslissing.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van maandag 26 februari 2024 verleenden we onze goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst H5 en VDAB.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen VDAB Vlaams-Brabant en 5 gemeenten. De regisseursrol werd toegewezen aan Haviland.
Er werden door de besturen een aantal gezamenlijke actiedomeinen gekozen.
Op de gemeenteraad van 26/02 vroeg onze fractie of het schepencollege zelf al had bepaald op welke manier er door ons bestuur naar het overleg zou gegaan worden en of er reeds een bespreking had plaatsgevonden binnen het CBS aangaande de acties.
De bevoegde schepen zei dat dit reeds was gebeurd.
Graag hadden we een overzicht gekregen van de actiedomeinen en de daaraan gekoppelde acties die door het schepencollege intern besproken werden om daarmee dan naar het overleg te gaan.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Reeds vanaf oktober 2022 is onze fractie vragende partij om camerabewaking te voorzien in de stationsomgeving om zo de overlast en het aantal fietsdiefstallen een halt toe te roepen.
In december 2023 plaatste Infrabel een tijdelijke bewakingscamera aan het station.
Ondertussen is deze camera nu al een tijdje operationeel en hadden we graag een antwoord gekregen op een aantal vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het openbaar onderzoek in verband met het RUP Oxdonk is achter de rug.
Reeds op 16/02/2024 vroeg onze fractie om inzage te krijgen in de bezwaren/voorstellen die werden ingediend.
Tot op heden hebben we onze vraag reeds driemaal herhaalt. Echter zonder resultaat.
Graag hadden we daarom een toelichting gekregen bij ieder bezwaar/voorstel dat werd ingediend.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Inschrijven voor een sociale woning moet voortaan online gebeuren via een centraal inschrijvingsregister. Alle kandidaat-huurders moeten zich eenmalig inschrijven. Ook wie al op een wachtlijst staat moet zijn dossier herbevestigen binnen de maand om zijn plaats op de wachtlijst te behouden.
De aanmeldingstool werd op maandag 18 maart gelanceerd. Het is niet evident voor iedereen om te tool te gebruiken. Kandidaat-huurders zullen dus vele vragen hebben en in vele gevallen ook de nodige hulp kunnen gebruiken.
Volgens de vereniging van Vlaamse huisvestingsmaatschappijen werden er ondertussen al samenwerkingen opgezet met welzijnsorganisaties, lokale besturen, …
Onze vraag:
Is er met onze gemeente een samenwerking opgezet?
We weten dat jullie vorige maand een oproep deden via het infokanaal en de inwoners die hulp nodig hebben doorverwezen naar het woon- en energieloket.
Kunnen we niet beter pro-actief optreden via het sociaal huis?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Via de pers moesten we op 18 juli 2023 vernemen dat er in een verkennend bodemonderzoek verhoogde PFAS-waarden werden vastgesteld naast de gevel van een gebouw in de Londerzeelseweg waar destijds een industriële brand heeft gewoed.
Tijdens de gemeenteraad van 28 augustus 2023 stelde onze fractie hierover reeds een aantal vragen.
Graag hadden we geweten welke acties ondertussen door het bestuur werden genomen in dit dossier.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Naar aanleiding van de werkzaamheden in het centrum van het dorp, ondervinden marktkramers hinder bij het in gebruik nemen van het openbaar domein. Daarnaast is te verwachten dat het aantal bezoekers aan de wekelijkse markt gedurende de werken zal afnemen, gezien het moeilijker wordt het marktplein te bereiken en dicht bij het plein te parkeren.
Verder begrijpen wij dat marktkramers geen beroep kunnen doen op een VLAIO-hinderpremie. Om tegemoet te komen aan de hinder die marktkramers gaan ondervinden, stelt onze fractie voor tijdelijk (in ieder geval voor dit jaar) geen retributie aan te rekenen aan de marktkramers. Volgens opgevraagde cijfers is er een bedrag van 12.800 euro voorzien in 2024 als ontvangst van marktkramers, hetgeen dan niet zal ontvangen worden.
Wijzigingen aan bestaande reglementen voor directe belastingen kunnen met terugwerkende kracht gestemd worden.
Art.1 In het retributiereglement van 16/12/2019 voor openbare markten, ambulante handel, kermissen, circussen wordt een bijkomend artikel toegevoegd, dat luidt als volgt: “Ingevolge de werken op en rond het Marktplein, wordt in 2024 een vrijstelling van de retributie verleend voor marktkramers (met abonnement en sporadische marktkramers) van de wekelijkse markt.”
Art.2 De gecoördineerde versie van het retributiereglement wordt gepubliceerd op de website van de gemeente.
Art.3 Afschrift van dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur en wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Aziatische hoornaars zijn invasieve grote wespen die aan een serieuze opmars bezig zijn in Vlaanderen, ook in onze gemeente waren er vorig jaar tal van waarnemingen van nesten. Ze planten zich razendsnel voort omdat ze hier geen natuurlijke vijanden hebben. De nesten zitten in de grond, hagen of hoog in bomen.
Elk nest eet 11 kilogram insecten, waardoor bestuivers van onze aardbeien, appels, peren etc. uitgedund worden. Bovendien vormen ze een bedreiging van de inheemse bijenvolken. De koninginnen gaan binnen de kilometer van hun oude nesten een nieuw nest uitbouwen en zitten in deze periode vooral in dood hout verscholen. Naar de zomer toe kunnen we volgens experts een explosie van nesten verwachten.
Bestrijding ervan is dan ook nodig en vraagt ook ondersteuning.
Op de gemeentelijke website is al wel een artikel over de Aziatische hoornaar verschenen en wat je kan doen als je een nest vindt, maar toch had ik nog enkele vragen hier over.
Is het college van Burgemeester en Schepenen bereid om de bestrijding van de Aziatische hoornaar actief te ondersteunen zoals:
- ter beschikking stellen van vallen zoals andere gemeenten reeds doen, al dan niet in samenwerking met lokale imkers of de imkersbond?
- ter beschikking stellen van verdelgingsmiddelen?
- subsidies voorzien voor bestrijding van de Aziatische hoornaars?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Om het voor vrachtwagens mogelijk te maken om de Rodal-site gelegen langsheen de Meiselaan te Nieuwenrode vlot te kunnen binnenrijden werd beslist om over een afstand van ongeveer 60 meter (van huisnummer 67 tot 71) een aslijn aan te brengen om op die manier te verhinderen dat in deze zone auto’s of andere voertuigen zouden geparkeerd staan.
Ondertussen is alle activiteit op de site gestopt en wordt deze inrit niet meer gebruikt.
Bij verschillende activiteiten of evenementen in het centrum van Nieuwenrode is er soms nood aan extra parkeerplaatsen. Deze zone kan plaats bieden aan een 10-tal wagens.
Vandaar onze vraag om deze markeringen te verwijderen zodat hier opnieuw kan geparkeerd worden.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De werken in de Molenstraat zijn beëindigd, opgeleverd en aanvaard. Ondanks ons herhaaldelijk melden dat de geplaatste boordstenen niet deze zijn zoals voorzien in het aanbestedingsdossier blijft het bestuur volhouden dat de geplaatste boordstenen van het type E zijn zoals voorzien in het bestek. Dit voortdurend verspreiden van verkeerde informatie moet stoppen. In bijlage vinden jullie een overzicht van de voorziene en de werkelijk geplaatste boordstenen.
Dagelijks worstelen voetgangers, fietsers,… om de straat over te steken en op het fietspad/voetpad aan de overzijde van de straat te geraken.
Graag kregen wij antwoord op volgende vragen:
1. Door wie en waarom werd beslist om een ander type boordsteen te plaatsen?
2. Waarom werden onze herhaaldelijke opmerkingen nooit ernstig genomen en onderzocht om deze toestand te vermijden?
3. Welke acties zal het bestuur ondernemen om er alsnog voor te zorgen dat zwakke weggebruikers comfortabel deze fiets- en voetpaden kunnen betreden?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van 9/12/2020 werden de lastvoorwaarden en gunningswijze goedgekeurd voor de werken in de Molenstraat. Op dat ogenblik en ook vroeger vestigde ik er reeds de aandacht op dat de locatie en de manier waarop het bufferbekken werd ontworpen niet zou werken als buffer- en infiltratiebekken maar wel als drainagebekken. In plaats van water te bufferen en te laten infiltreren in de grond waarschuwde ik voor het gevaar dat door dit ontwerp het grondwater via de grachten zou afgevoerd worden en op die manier het grondwaterpeil zou zakken.
Het antwoord hierop klonk steeds dat er beroep werd gedaan op een groot studiebureau. ‘Hun expertise en de expertise in eigen huis is ruim voldoende om dit project correct uit te voeren’.
Nu de werken bijna een jaar zijn afgerond moeten wij helaas vaststellen dat de opmerkingen die ik maakte over de grondwaterstanden en de gevolgen van het ontwerp op de waterhuishouding in de omgeving van het bufferbekken en de buffergrachten waarheid blijken.
Vanaf de maand september loopt er continu water uit de grachten en het bufferbekken naar de riolering en zo weg via de Birrebeek richting ‘de zee’. Uit een eenvoudige meting ter plaatse konden wij vaststellen dat er ongeveer 1 liter/seconde water wordt afgevoerd (ook wanneer het meer dan een week niet heeft geregend.
1 liter/seconde = 3,6 m³/uur = 86,4 m³/dag = 2592 m³/maand.
Bijkomend aan dit verschijnsel is dat rekening houdende met de lokale bodemeigenschappen water stroomt van in de oever naar de gracht waardoor de oevers onstabiel worden en instorten.
Graag kregen wij antwoord op volgende vragen:
1. Hoe valt dit continu afvoeren van grondwater naar de waterlopen te rijmen met de bestelde studies rond de Blue Deal en de Warmte- en droogteplannen?
2. Hoe kan je mensen in onze gemeente overtuigen van het nut van de verplichting om afval- en hemelwater te scheiden en bovendien het regenwater op eigen terrein op te vangen, te herbruiken, te bufferen en te infiltreren en bovendien geen aansluiting meer te voorzien op een collectieve regenwaterafvoer terwijl hiermee in eigen projecten totaal geen rekening wordt gehouden?
3. Welke acties zullen ondernomen worden om een oplossing te vinden voor dit falende ontwerp?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Deze week, ‘vorige week’, werd voor de 4de keer een wetsvoorstel, ivm rechten die asbestslachtoffers zouden moeten krijgen, weggestemd in de bevoegde commissie.
Jarenlang konden bedrijven als Eternit ondertussen Etex, asbest produceren terwijl ze wisten dat mensen hiervan konden ziek worden en overlijden . Sinds 1998 is de productie gestopt maar al veel eerder was bekend dat dit goedje kankerverwekkend is.
In 2007 kwam er een regeling waarbij slachtoffers konden rekenen op een schadevergoeding bij het Asbestfonds. Deze regeling bevatte echter een aantal “onvolmaaktheden”. Zo wordt, aan slachtoffers van asbest-gerelateerde ziektes en hun familieleden, het recht ontzegd om de vervuiler aan te klagen
als ze een vergoeding accepteren uit het Asbestfonds en draagt de asbestindustrie, die gigantische winsten hebben gemaakt, maar evenveel bij per werknemer als om het even welk ander bedrijf, dus ook uw kapper of slager...dit is ‘kafka’!
Iedereen hier in deze gemeenteraad kent wel iemand of zelfs meerdere personen die het slachtoffer werden of zijn van asbestose of van longvlieskanker. We kennen ook de lijdensweg die deze mensen mee maken: ondraaglijke pijnen en uitputtende kortademigheid.
Wie zich in dergelijke situatie bevindt , zou niet voor de keuze gesteld mogen worden om indien ze een beperkte financiële vergoeding uit het Asbestfonds ontvangen, hun rechten te verliezen om de verantwoordelijke aan te klagen in de rechtbank. Dit moet volgens ons van elkaar losgekoppeld worden! Het kan niet zijn dat de schuldigen steeds de hand boven het hoofd worden gehouden en telkens worden gevrijwaard van de verantwoordelijkheden die ze zouden moeten nemen.
Elke keer wordt op deze GR wel gevraagd naar het kunstwerk dat op de markt zal worden geplaatst en wanneer het er eindelijk zal staan…dit is symboliek! Symboliek is zeker niet verkeerd, maar is in niets te vergelijken met de morele, emotionele, fysieke pijnen die deze mensen moeten doorstaan en hebben doorstaan...maar het niet meer kunnen vertellen!
We willen jullie dan ook vragen om als lokale politici een statement over de partijgrenzen heen te maken en bijgevoegde brief allemaal mee te ondertekenen in de hoop dat we hiermee op het niveau waar de beslissingen worden genomen gehoord worden en het voorstel zoals het nu op tafel lag alsnog in de plenaire vergadering ter stemming voor te leggen.
Vandaar doet onze fractie een warme oproep aan alle gemeenteraadsleden om bijgevoegde brief persoonlijk te ondertekenen. Deze brief zal worden overgemaakt aan de partijvoorzitters die tegen het wetsvoorstel hebben gestemd of zich hebben onthouden. Een schrijven waarin wij, als vertegenwoordigers van onze gemeente, ons onbegrip en teleurstelling uiten en moeten constateren dat partijpolitiek prioriteit is aan al dat menselijk leed.
Wij, als gemeenteraadsleden van Kapelle-op-den-Bos specifiek, zouden collectief in shock moeten zijn door dit besluit. De asbestproblematiek tekent ons dorp al jaren en zal ons dorp nog jaren tekenen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 om 23:37.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad