Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 20:00

Retributiereglement op het in gebruik nemen van het openbaar domein - tot en met 31 december 2025 - aanpassing - beslissing

Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Edward De Wit, raadslid

De raad keurt het aangepast retributiereglement op het in gebruik nemen van het openbaar domein - tot en met 31 december 2025 goed.

Aanleiding

Retributiereglement op het in gebruik nemen van het openbaar domein.

Naar aanleiding van de werkzaamheden aan het wegennetwerk ondervinden handelszaken hinder bij het in gebruik nemen van het openbaar domein met betrekking tot het plaatsen van terrassen, tafels, stoelen, banken,... waarvoor een vergunning noodzakelijk is.

Regelgeving

Artikel 173 van de Grondwet;

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen;

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;

 

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Feiten, context en argumentatie

Het huidige reglement voor de inname openbaar domein bevat onder meer het verlenen van een vergunning voor seizoensgebonden en/of permanente inname openbaar domein. Aan deze vergunning is een retributie verbonden. 

 

Door werkzaamheden kunnen de lokale handelaars ondanks het verkrijgen van een vergunning (en betaling) echter verhinderd worden om een terras, tafels, stoelen, banken, ... uit te stallen.

 

Een objectief criterium om een vrijstelling te verlenen aan de de handelaars is het recht op een Vlaio-hinderpremie. De hinderpremie is er voor kleine ondernemingen en richt zich voornamelijk op de detail­handel (‘winkeliers’), de horeca en diensten waarbij ter plaatse een persoonlijk en direct klantencontact is.

Andere voorwaarden:

  • Maximum 9 werknemers in dienst
  • Vaste openingsuren
  • Ernstige hinder door wegenwerken:
    • de rijbaan wordt geheel of gedeeltelijk afgesloten;
    • de werken hebben een oppervlakte van meer dan 50 m2;
    • de werken duren minstens 30 opeenvolgende dagen.

 

Indien een handelaar kan aantonen dat hij in een bepaald jaar recht heeft op deze premie, kan hij een vrijstelling voor de retributie van datzelfde jaar.

Een vrijstelling wordt verleend voor bronbemaling cfr. de beslissing van de gemeenteraad over het gemeentelijke reglement gebruik bemalingswater bij droogte dd. 30/05/2022.

Publieke stemming
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
Tegenstanders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen
Besluit

HOOFDSTUK 1 – INLEIDENDE BEPALINGEN

 

Artikel 1: Definities

1. Parkeerplaats: Een al dan niet gemarkeerde oppervlakte op het openbaar domein waar een voertuig kan gestationeerd worden;

2. Oppervlakte: De oppervlakte is diegene van de fictieve afbakening die rond het voorwerp of de groep voorwerpen, die het openbaar domein innemen, kan getrokken worden. Delen van een vierkante meter worden als een volledige vierkante meter aangerekend.

 

Artikel 2: Toepassingsgebied

Voor alle activiteiten / werken die impact hebben op het openbaar domein heb je een toelating nodig van het gemeentebestuur.

Een openbaar domein wordt omschreven als alles wat geen privé-domein is : wegen, voetpaden, wegbermen, vluchtheuvels, rotondes, parkings, pleinen, openbare sportterreinen, grasvelden, speelweiden,...)

Onder gebruik van het openbaar domein wordt verstaan een deel van het openbaar domein gebruiken om er voorwerpen op te plaatsen zoals voertuigen, kranten- of fietsrekken, bloembakken, verkoopkramen, containers, stellingen, kranen, drank- of broodautomaten, reclameborden of ander promotiemateriaal, wegwijzers, terrassen en dergelijke meer,... De lijst is niet limitatief.

 

HOOFDSTUK 2 – KORTE TERMIJN VERGUNNING

  

Artikel 3: Vergunning tijdelijke inname openbaar domein

3.1. Een toelating voor de tijdelijke inname van het openbaar domein kan verleend worden voor:

  • bouw-, renovatie en/of afbraakwerken (het plaatsen van een (afval)container, torenkraan, werfkeet, bouwmaterialen, puinzakken, werfwagens, stellingen en andere zaken op het openbaar domein,...)
  • verhuis of levering
  • publieke evenementen
  • rollend materieel vb. vrachtwagen, verhuiswagen, aanhangwagen,...

 

3.2. Aanvraagtermijn

Een toelating voor tijdelijke inname openbaar domein moet minstens 7 kalenderdagen voor de plaatsing worden aangevraagd bij het gemeentebestuur of via het webloket van het gemeentebestuur. Toelatingen die minder dan 7 kalenderdagen voor aanvang worden aangevraagd, kunnen geweigerd worden. Indien er toch een vergunning wordt afgeleverd wordt deze beschouwd als een vergunning afgeleverd bij hoogdringendheid. De verlenging van de aangevraagde termijn dient schriftelijk of via het webloket te worden overgemaakt aan het gemeentebestuur.

 

3.3. Bij de aanvraag tot tijdelijke inname van het openbaar domein, moet steeds volgende informatie worden vermeld:

  • naam + adres van de aanvrager, rijksregisternummer, indien een onderneming moet ook het ondernemingsnummer worden meegedeeld;
  • adres of locatie waar het openbaar domein wordt ingenomen;
  • de vermoedelijke oppervlakte van het in te nemen openbaar domein;
  • reden van de aanvraag;
  • datum en uur van aanvang en einde van de inname van het openbaar domein;
  • wanneer het openbaar domein wordt afgesloten, moet ook een voorstel tot omleiding van het verkeer worden toegevoegd;
  • een plan of tekening met de gevraagde inname openbaar domein.

 

3.4. Indien de inname hinder zou kunnen veroorzaken voor de plaatselijke verkeerssituatie en de veiligheid, wordt door het gemeentebestuur steeds een advies van de lokale politie gevraagd.

 

3.5. De borden parkeerverbod worden minstens 24 uur voor de aanvang van de inname geplaatst door het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur staat in voor het plaatsen en ophalen van de borden parkeerverbod. Indien deze niet tijdig geplaatst zijn, kan de politie niet optreden indien er nog voertuigen op de gereserveerde plaatsen staan.

 

3.6. Bij het afleveren van een toelating voor de inname van het openbaar domein, kan verplicht te plaatsen signalisatie opgelegd worden. Het is wettelijk verplicht om bij een inname van het openbaar domein de juiste verkeersborden te voorzien om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen. De opgelegde signalisatie moet door de aanvrager zelf voorzien worden. Voor het afsluiten van een straat kan de gemeente voor de nodige signalisatie zorgen om de straat af te sluiten.

 

3.7. Er worden geen vergunningen afgeleverd voor voertuigen van gasten van private feesten (vb. trouwfeesten, BBQ …).

 

HOOFDSTUK 3 – LANGE TERMIJN VERGUNNING 

 

Artikel 4: Vergunning voor seizoensgebonden en/of permanente inname openbaar domein

4.1. Een toelating voor de seizoensgebonden of permanente inname van het openbaar domein kan verleend worden voor het plaatsen van tafels, stoelen, banken, terrassen, uitstallen van koopwaar op de openbare weg, brood-en drankautomaten en andere zaken op het openbaar domein.

Het verlenen van een vergunning weerhoudt de aanvrager er niet van om zich in orde te stellen met andere wettelijke vergunningen.

 

4.2. Alle innames moeten minstens 2 maanden voor de aanvang van de inname worden aangevraagd bij het gemeentebestuur of via het webloket van het gemeentebestuur. Toelatingen van minder dan 2 maanden kunnen worden geweigerd.

 

4.3. Bij de aanvraag tot inname van het openbaar domein, moet steeds volgende informatie worden vermeld:

  • naam + adres van de aanvrager, rijksregisternummer, indien een onderneming moet ook het ondernemingsnummer worden meegedeeld;
  • adres of locatie waar het openbaar domein wordt ingenomen;
  • de vermoedelijke oppervlakte van het in te nemen openbaar domein;
  • reden van de aanvraag;
  • datum aanvang en einde van de inname van het openbaar domein.

 

4.4. Indien de inname hinder zou kunnen veroorzaken voor de plaatselijke verkeerssituatie of de veiligheid, wordt door het gemeentebestuur steeds een advies van de lokale politie gevraagd.

 

Artikel 5: Plaatsen signalisatie naar aanleiding van een evenement

5.1. De gemeentelijke diensten kunnen signalisatie plaatsen naar aanleiding van toegestane evenementen.

 

5.2. Het plaatsen van signalisatie door de gemeentelijke diensten naar aanleiding van een evenement moet minstens 2 maanden voor de aanvang van het evenement worden aangevraagd. Toelatingen van minder dan 2 maanden worden geweigerd.

 

5.3. De aanvraag van een evenement geldt meteen ook als aanvraag voor het plaatsen van signalisatie.

 

5.4. De gemeentelijke diensten zorgen voor de plaatsing en het ophalen van de nodige signalisatie.

 

Artikel 6

Elke inname van het openbaar domein kan bij onvoorziene omstandigheden of in het algemeen belang onmiddellijk herroepen worden zonder dat dit ten laste kan gelegd worden van het gemeentebestuur.

 

HOOFDSTUK 4 - DE RETRIBUTIE


Artikel 7

7.1. Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de inname openbaar domein.

 

7.2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Indien de aanvrager niet gekend is, wordt de bouwheer of eigenaar van het materieel beschouwd als degene die de retributie dient te voldoen.

 

7.3. De retributie is verschuldigd:

  • de tijdelijke inname van het openbaar domein voor:
    • bouw-, renovatie en/of afbraakwerken (het plaatsen van een (afval)container, torenkraan, werfkeet, bouwmaterialen, puinzakken, werfwagens, stellingen en andere zaken op het openbaar domein,...)
    • verhuis of levering
    • publieke evenementen
    • rollend materieel vb. vrachtwagen, verhuiswagen, aanhangwagen,...
  • de langdurige inname van het openbaar domein voor:
    • permanente terrassen, automaten en uitstallingen
    • seizoensgebonden terrassen, automaten en uitstallingen
  • het ontlenen, plaatsen en ophalen van signalisatie door het gemeentebestuur naar aanleiding van een evenement
 

Artikel 8

8.1. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgelegd voor:

  • de inname openbaar domein: 0,50 EUR per m² per dag met een minimum van 25,00 EUR.
  • het volledig afsluiten van het openbaar domein, waardoor het niet meer toegankelijk is voor doorgaand verkeer, wordt bovenop het aantal gebruikte m² een éénmalig forfait van 50,00 EUR aangerekend.
  • hoogdringende aanvragen van een korte termijnvergunning wordt een extra retributie aangerekend van 25,00 EUR.
  • het installeren van permanente terrassen, automaten en uitstallingen: 10,00 EUR/m²/jaar met een minimum van 100,00 EUR per aanvraag van een jaar.
  • het installeren van seizoensgebonden terrassen, automaten en uitstallingen: 5,00 EUR/m²/6 maanden met een minimum van 50,00 EUR per aanvraag van zes maanden.
  • het ontlenen, plaatsen en ophalen van signalisatie door het gemeentebestuur naar aanleiding van een evenement: 25,00 EUR. Voor het ontlenen, plaatsen en ophalen van 10 tot 20 borden wordt bijkomend 50,00 EUR aangerekend. Voor het ontlenen, plaatsen en ophalen van meer dan 20 borden wordt 100,00 EUR bijkomend aangerekend.

 

8.2. De retributie is invorderbaar voor de volledige duur van de bezetting. Elke begonnen dag wordt voor een volledige dag aangerekend. De data van start van de inname en het einde van de inname en de ingenomen oppervlakte moeten binnen de week na het einde van de inname, gemeld worden aan het gemeentebestuur, indien deze verschillen van de vergunde periode en/of oppervlakte.

 

8.3. De gevestigde retributie is onafhankelijk van de te betalen vergoeding voor de eventuele herstelling van de bestrating bij beschadiging door de inname van het weggedeelte.

 

8.4. De retributie voor het plaatsen van signalisatie door de gemeentelijke diensten (parkeerverbod, nadar-afsluitingen, werfhekkens…) is altijd verschuldigd vanaf het moment dat de signalisatie geplaatst is.

 

Artikel 9 – Overtredingen

Wanneer een inname van het openbaar domein zonder vergunning wordt vastgesteld door de lokale politie of door een medewerker van het gemeentebestuur dan wordt bovenop de retributies bepaald in artikel 8, een éénmalige bijkomende retributie van 50,00 EUR per vergunning aangerekend. Wanneer de voorwaarden van een vergunning tot inname van het openbaar domein niet gevolgd worden, wordt een éénmalige bijkomende retributie van 50,00 EUR per vergunning aangerekend.

 

Artikel 10 – Vrijstellingen

Worden vrijgesteld van de retributie:

- door het lokaal bestuur erkende Kapelse verenigingen;

- alle activiteiten waarin het lokaal bestuur participeert (mee organiseert);

- buurtfeesten;

- scholen;

- het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen;

- het herbouwen van door brand vernielde of beschadigde gebouwen;

- handelaars die recht hebben op een Vlaio-hinderpremie;

- bronbemaling;

- werken uitgevoerd door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, en de werken van water-, gas- of elektriciteitsmaatschappijen.

 

Artikel 11 - Covid

Ingevolge de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad waarbij handelaars verplicht zijn geweest om hun activiteiten stop te zetten of te sluiten, wordt in het kalenderjaar 2021 een vrijstelling van de retributie verleend voor de seizoensgebonden of tijdelijke inname openbaar domein (met name voor terrassen en uitstallingen). De vrijstelling geldt voor handelaars die verplicht zijn geweest hun activiteiten te stoppen of te sluiten door de Nationale Veiligheidsraad in 2021 of een deel ervan en dit in het kader van COVID-19. De vrijstelling ontslaat de handelaar niet van de verplichting om een vergunning aan te vragen voor de inname op het openbaar domein


Artikel 12 – De betaling

De betaling van de retributie geschiedt contant tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.

 

Artikel 13

De retributie is verschuldigd zonder dat de aanvrager aanspraak kan maken op enig onherroepelijk recht van concessie, noch erfdienstbaarheid op het gemeentelijk openbaar domein. De aanvrager moet, bij het eerste verzoek daartoe van de bevoegde overheid, het toegestaan gebruik opheffen, of beperken, overeenkomstig de terzake gegeven instructies, en zonder enige aanspraak op enige vergoeding dientengevolge.

De betaling van deze retributie impliceert niet, dat er in hoofde van de gemeente, enige verplichting ontstaat tot het uitoefenen van enig “speciaal toezicht” op de site. 

Het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein door de aanvrager gebeurt op eigen risico, en onder eigen verantwoordelijkheid. De gepaste maatregelen moeten genomen worden om de veiligheid te garanderen. Het gemeentebestuur is niet aansprakelijk voor incidenten die voortvloeien uit de inname openbaar domein. 

 

Artikel 14

Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.

De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.

 

Artikel 15

Dit reglement treedt in werking de vijfde dag na de publicatie en heft alle vorige versies op.