De raad keurt het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - tot en met 31 december 2025 - goed.
Contantbelasting op de afgifte van administratieve stukken
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.
De aanmaak en aflevering van administratieve stukken brengt voor een gemeente kosten met zich mee. Om haar kostenneutraliteit te bewaren, voert de gemeente een belasting in op de aflevering van administratieve stukken. In bepaalde gevallen is het aangewezen een gematigd tarief te voorzien of een vrijstelling te verlenen.
Volgens de brief van FOD Binnenlandse zaken van 8 december 2023 wordt een nieuw document geïntroduceerd met betrekking tot de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. Dit was nog niet in het belastingreglement opgenomen. Het aangerekende tarief is de kost die de FOD aanrekent aan de gemeente, er wordt geen gemeentelijk supplement aangerekend.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, opgesomd in artikel 2.
Artikel 2
Het bedrag van de gemeentelijke contantbelasting wordt vastgesteld als volgt, voor navolgende administratieve stukken, zowel voor het origineel stuk als voor een duplicaat:
1° de afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
2° de afgifte van een Kids-ID:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
|
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
|
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
|
3° de afgifte van een reispas: Belgen:
+18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
-18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
4° de afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen (inclusief duplicaten):
+12 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
-12 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
|
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
5° de afgifte van een reispas: Niet-Belgen (vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen) (inclusief duplicaten)
+18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
-18 jaar :
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
6° de afgifte van:
PUK/PIN-code: |
5,00 EUR |
|
Immatriculatiekaart |
10,00 EUR |
|
|
||
Slachtbewijs |
15,00 EUR |
7° de afgifte van rijbewijzen (bankkaartmodel):
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Internationaal rijbewijs |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Voorlopig rijbewijs |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
In afwijking van hetgeen voorafgaat wordt, voor alle rijbewijzen (type bankkaartmodel) waarvan de geldigheid beperkt wordt in de tijd door een rijgeschiktheidsattest van de groep 1, en waarvan de geldigheidsduur dient verlengd te worden, na voorlegging van een nieuw rijgeschiktheidsattest van de groep 1 (beperkte geldigheid) en waarvoor geen aanmaakkosten worden aangerekend door de FOD, geen gemeentelijke contantbelasting aangerekend.
Artikel 3
De belasting valt ten laste van de natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie de stukken op aanvraag of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 4
Worden van de belasting vrijgesteld :
a) afleveren van stukken, die onderworpen zijn aan een bijzonder recht, ten voordele van de gemeente, opgelegd door of krachtens een wet, een decreet, een algemeen of provinciaal reglement, of een bijzonder gemeentelijk reglement.
b) stukken die kosteloos moeten worden afgeleverd ingevolge enige wettelijke, decretale of reglementaire bepaling (bijvoorbeeld documenten nodig voor de toepassing van de wet van 20 juli 1971 op de gewaarborgde gezinsbijslag (artikel 11, tweede lid) en voor de stukken ten gevolge van verplichtingen van het sociaal statuut van zelfstandigen (artikel 23 van het KB nr. 38 van 27 juli 1967, houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).
c) stukken af te leveren aan “behoeftige” personen. De staat van behoeftigheid’ kan worden bewezen door een attest afgeleverd door het OCMW.
d) adreswijzigingen ten gevolge van een straatnaamwijziging beslist door het lokaal bestuur.
e) machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties.
f) machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van enige retributie of belasting, ten voordele van het gemeentebestuur.
g) de stukken afgeleverd aan gerechtelijke en/of andere administratieve overheden.
h) de afgifte van administratieve stukken (voor eensluidend verklaren van documenten enz.), indien nodig voor het solliciteren naar een betrekking mits deze documenten worden afgeleverd aan:
• al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen;
• pas afgestudeerden;
• laatstejaarsstudenten;
• leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs;
• bestaansminimumtrekkers.
Men kan slechts aanspraak maken op bedoelde “belastingvrijstelling” indien men concreet het bewijs voorlegt dat men zich in één van de hiervóór bedoelde omstandigheden bevindt en de bescheiden die worden aangevraagd ook daadwerkelijk noodzakelijk zijn in het kader van een sollicitatieprocedure.
Het bevoegd diensthoofd is verantwoordelijk voor de controle op de naleving van deze vrijstellingsvoorwaarde.
Artikel 5
Op de in artikel 4 bedoelde afgeleverde attesten, machtigingen, documenten en stukken wordt nadrukkelijk de reden van de belastingvrijstelling vermeld.
Artikel 6
De belasting is verschuldigd op het tijdstip waarop de in artikel 2 bedoelde stukken worden aangevraagd.
Artikel 7
Deze belasting wordt contant geïnd tegen aflevering van een betalingsbewijs. Bedoeld betalingsbewijs vormt het bewijs van kwijting van de belasting.
Artikel 8
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 9
De belastingschuldige kan tegen de aanslag van deze belasting een bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk orden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn en vermeldt:
1. de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige ten laste van wie de belasting gevestigd wordt;
2. het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen.
De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning, of wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 10
Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen kan beroep worden ingediend bij de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel.
Artikel 11
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 12
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.