Terug
Gepubliceerd op 11/04/2025

Besluit  Vast Bureau

ma 07/04/2025 - 10:00

Vaststellen reglement intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van het begrip "dagelijks bestuur" en "dagelijks personeelsbeheer" - beslissing

Aanwezig: Mathias Diricx, burgemeester
Dirk Hermans, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Edward De Wit, schepen

De delegaties van het vast bureau aan de algemeen directeur binnen het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur” worden vastgesteld.

Aanleiding

De OCMW-raad stelde op 31 maart 2025 de nieuwe definitie van de begrippen "dagelijks bestuur" en "dagelijks personeelsbeheer" vast. Het decreet lokaal bestuur kent de algemeen directeur een aantal bevoegdheden toe inzake dagelijks personeelsbeheer. Behoudens de decretaal bepaalde bevoegdheden kan het bestuur ervoor kiezen ook andere bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer bepalen die aan de algemeen directeur worden toevertrouwd.

Regelgeving

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals actueel toepasselijk.

 

Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

 

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 41, 56, 170, 271 en 326 tot en met 335 waarbij de bevoegdheid voor het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur exclusief aan de gemeenteraad wordt toegewezen.

 

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

 

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

 

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 22 mei 2014 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.

 

Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 7 februari 2014 tot wijziging van meerdere Koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet overheidsopdrachten en bepaalde werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 alsook van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.

 

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.

 

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, het laatst gewijzigd bij wet van 4 december 2013 tot wijziging van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en tot bekrachtiging van de bepalingen inzake rechtsbescherming van twee koninklijke besluiten genomen met toepassing van artikel 80, derde tot vijfde lid, van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006.

 

De gemeenteraadsbeslissing dd. 31 maart 2025 houdende de geactualiseerde afbakening van de begrippen "dagelijks personeelsbeheer" en “dagelijks bestuur”.

Feiten, context en argumentatie

Onder het begrip “dagelijks personeelsbeheer” worden allerlei vormen van individueel personeelsbeheer verstaan welke rechtstreeks voortvloeien uit de toepassing van het personeelsstatuut of eerder genomen college- of vast bureaubeslissingen. Het lokaal bestuur is in 2024 gestart met een traject rond feedback voor alle medewerkers. De rechtspositieregeling werd aangepast op basis van de nieuwe feedbackcyclus. In het dagelijks personeelsbeheer worden deze aanpassingen mee opgenomen. 

 

Voor een vlotte interne werking van de dagdagelijkse uitgaven bestaat de mogelijkheid om bepaalde uitgaven van dagelijks bestuur te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Het komt aan de raad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan. Daarnaast dient de raad te bepalen welke uitgaven niet onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur en wanneer een visum onder voorwaarden kan worden afgeleverd.

 

Het dagelijks bestuur omvat ook andere topics, zoals de beschrijving van het begrip daden van beheer met de delegatie van de raad aan het college van burgemeester en schepenen, het aanvullend reglement wegverkeer en de delegatie van een aantal retributies. 

 

Samengevat:


Bedragen excl. BTW

0 EUR tot 2.500 EUR

2.500 EUR tot 10.000 EUR

10.000 EUR tot 30.000 EUR

30.000 EUR tot ...

Bevoegdheid

AD

AD

CBS

GR

WOO

Aangenomen factuur (BB)

Aangenomen factuur (BB) + 3 prijsvragen

Aangenomen factuur  + 3 prijsvragen + beslissing CBS/VB + visum

Procedure OO + visum

Besluit

Art. 1: Het vast bureau beslist om het dagelijks personeelsbeheer te delegeren aan de algemeen directeur of zijn plaatsvervanger.


Art. 2: Het vast bureau beslist om de budgetten voor aangelegenheden van dagelijks bestuur tot 10.000 EUR exclusief BTW te delegeren aan de algemeen directeur of zijn plaatsvervanger.


Art. 3: Het vast bureau beslist de aanstelling van contractuele personeelsleden met een contract van bepaalde duur niet langer dan één jaar te delegeren aan de algemeen directeur of zijn plaatsvervanger.


Art. 4: De financiële dienst zal wekelijks een overzicht van de bestelbons ter kennisgeving op het vast bureau agenderen.


Art. 5: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst, de financieel directeur en de algemeen directeur.