De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 20:00.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 21 februari 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze ontwerper deelse herbestemming Kerk te Nieuwenrode
Het lokaal bestuur wenst het centrum van Nieuwenrode via diverse afgestemde projecten op te waarderen.
Eén van deze projecten is de deelse herbestemming van de kerk te Nieuwenrode.
Het bestuur wenst in de eerste fase een haalbaarheidsstudie te laten uitvoeren van de wensen van de verschillende actoren.
Daaropvolgend kan het dossier eventueel verdergezet worden tot ontwerpen en opvolging van de uitvoering van de werken.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstelling ontwerpbureau herbestemming kerk Nieuwenrode” werd een bestek met nr. 2021/145 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 142.148,76 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0729-00/2140007.
Art 1. Het bestek met nr. 2021/145 en de raming voor de opdracht “Aanstelling ontwerpbureau herbestemming kerk Nieuwenrode”, opgesteld door afdeling
Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels
van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 142.148,76 EUR exclusief BTW.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0729-00/2140007.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het opheffen/overhevelen van de vroegere cultuurraad/sportraad/seniorenraad/jeugdraad en werkgroep internationale samenwerking, bepaalt de bestemmingsfondsen en duidt de stemgerechtigde leden en de plaatsvervangers van de vrijetijdsraad aan.
De oprichting van de nieuwe vrijetijdsraad op 21 december 2021.
De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 en 28 juni 2021 m.b.t. de oprichting van de nieuwe gemeentelijke adviesraden zijnde de vrijetijdsraad en de omgevingsraad en de goedkeuring van het algemeen reglement en de huishoudelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdende 'benoemen stuurgroepen en verbindingsambtenaren m.b.t. de vrijetijdsraad en de omgevingsraad'.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2,40,41 en 56.
De nieuwe vrijetijdsraad werd opgericht op 21 december 2021. Tijdens de kerngroepvergadering van de vrijetijdsraad van 1 februari 2022 werden de stemgerechtigde leden en de plaatsvervangers aangeduid. De gemeenteraad dient deze leden definitief aan te duiden.
Nu de samenstelling van de kerngroep van de vrijetijdsraad een feit is, kunnen de vroegere cultuurraad, sportraad, jeugdraad en seniorenraad opgeheven/overgeheveld worden.
Het college van burgemeester en schepenen kwam tot de vaststelling dat de adviesraden heel wat reserves uit het verleden hadden opgebouwd (o.m. door middel van verworven subsidies) en stelt voor om deze gelden niet terug te vorderen maar in te zetten voor de werking van de nieuwe vrijetijdsraad onder de vorm van bestemmingsfondsen. Aan de verschillende adviesraden werd hierover advies gevraagd. Alle raden adviseren om met de resterende werkingsgelden materialen aan te kopen ter uitbreiding van de gemeentelijke uitleendienst (al dan niet specifiek voor de desbetreffende doelgroepen). De seniorenraad wou in het najaar 2021 een groot seniorenfeest organiseren maar dit kon wegens de coronopandemie niet doorgaan. Zij adviseert om deze gelden te voorzien voor activiteiten voor senioren, die dan door een werkgroep kunnen uitgewerkt worden. De sportraad adviseerde ook om met 1/3 van het resterende werkingsgeld geschenkbonnen aan te kopen voor de Kapelse scholen voor de aankoop van sportmateriaal. Volgens het Decreet lokaal bestuur en volgens de statuten van de sportraad, mag de sportraad geen giften doen. Het college van burgemeester en schepenen vond het echter een goed idee om te investeren in sportmateriaal voor de scholen en zocht naar een oplossing om dit juridisch correct te laten verlopen. Het voorstel is dat het geld, na overheveling naar de zichtrekening van de vrijetijdsraad, als bestemming 'aankoop sportmateriaal ten dienste van de scholen/verenigingen' krijgt. Het materiaal kan dan na een bevraging aan de scholen, aangekocht worden. Zo komen we tegemoet aan de vraag van de sportraad, aan de vraag van de scholen en kunnen we dit tegelijkertijd opentrekken naar andere verenigingen buiten de schooluren.
De gemeenteraad bepaalt het doel van de toe te kennen subsidie. Dit impliceert dat duidelijk moet vooropgesteld worden dat de toelagetrekker bedoelde toelage enkel kan en mag aanwenden voor het doel waarvoor de gemeenteraad deze toelage toekent. De gemeenteraad bepaalt bovendien duidelijk welke verantwoording van de toelagetrekker moet worden ingediend, alsook, in voorkomend geval, binnen welke termijnen die verantwoording dient voorgelegd te worden. Het college dient, als bevoegde budgethouder, erover te waken dat de door de gemeenteraad vastgelegde voorwaarden zijn nageleefd, in toepassing van de regelgeving 'controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen' (wet 14 november 1983).
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Advies ADV/2022/007 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 21 maart 2022: Gunstig
Art. 1 De cultuurraad, sportraad en seniorenraad worden definitief ontbonden. De geïnteresseerde verenigingen zijn aangesloten bij één van de vier stuurgroepen van de vrijetijdsraad.
Art. 2 De jeugdraad wordt als wettelijk verplicht adviesorgaan overgeheveld naar de stuurgroep 'opvoeden en opgroeien' van de vrijetijdsraad en zal daar als werkgroep haar adviesfunctie verder zetten.
Art. 3 De werkgroep internationale samenwerking wordt overgeheveld naar de stuurgroep 'samenleving en sociale cohesie' van de vrijetijdsraad en zal daar als werkgroep haar adviesfunctie en werking verder zetten.
Art. 4 De resterende werkingsgelden van de cultuurraad, jeugdraad, sportraad, seniorenraad en werkgroep internationale samenwerking worden rechtstreeks overgeheveld naar de vrijetijdsraad en opgenomen in de volgende bestemmingsfondsen:
De kerngroep van de vrijetijdraad wordt belast met de uitvoering van bovengenoemde beslissing.
Art. 5 De in artikel 4 bedoelde werkingsgelden zullen aangewend worden (cfr. artikel 3 van de wet van 14 november 1983) om de uitgaven vermeld in artikel 4 te bekostigen. De toelagetrekker zal alleszins de aanwending verantwoorden in een werkingsverslag dat overgemaakt wordt aan het college van burgemeester en schepenen (cfr. artikel 7, eerste lid, 1° van de wet van 24 november 1983) voor 30 juni 2023. Het werkingsverslag dient vergezeld te worden van de verantwoordingsstukken, zijnde aankoopfacturen met betrekking tot de werking zoals vermeld in artikel 4.
Stemming artikel 1-5
Met 11 stemmen voor (Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche), 8 onthoudingen (Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Dirk Robberechts, Jan De Doncker)
Art. 6 Ter uitvoering van artikel 7 van het huishoudelijk reglement van de vrijetijdsraad, worden de volgende stemgerechtigde leden en plaatsvervangers aangeduid, op voordracht van de verschillende stuurgroepen en de kerngroep van de vrijetijdsraad:
Deze leden maken deel uit van de kerngroep en zijn de stemgerechtigde leden van de vrijetijdsraad.
Art. 7 Deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de kerngroep van de vrijetijdsraad, de verbindingsambtenaren van de vrijetijdsraad en de financieel directeur.
Stemming artikel 6-7
Goedgekeurd mits aanpassing met eenparigheid van stemmen.
De raad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur inzake de klacht over de verkeersborden in Kapelle-op-den-Bos.
De gouverneur en het agentschap binnenlands bestuur ontvingen op 27 december 2021 een klacht ingediend door de heer Fons Reyniers met betrekking tot vermeende foutieve bebording in Kapelle-op-den-Bos.
De gouverneur deelde mee dat de gemeente de wegbeheerder is van de gemeentewegen en bijgevolg beslist ze autonoom over de inrichting en bebording van het verkeer en over de verkeersafwikkeling op haar grondgebied. Daarbij moet het bestuur rekening houden met de geldende verkeerswetgeving.
Ondertussen heeft het lokaal bestuur advies gevraagd aan de bevoegde Vlaamse instanties. De gouverneur verzoekt het lokaal bestuur om de klager op de hoogte te houden over de stappen die het bestuur verder neemt naar aanleiding van het verkregen advies van de bevoegde Vlaamse instanties. Het lokaal bestuur wacht nog op dit advies.
Deze beslissing wordt conform artikel 332, §1, derde lid en artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur ter kennisgeving voorgelegd aan de eerstkomende gemeenteraad.
Art. 1 De raad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur inzake de klacht over de verkeersborden in Kapelle-op-den-Bos.
Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs Gemeentelijke Basisschool.
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs, de hoofdstukken Vbis en Vter;
Gelet op het protocol nr. 09 van 3 februari 2022 van het lokaal comité OCSG op het niveau van de scholengemeenschap inzake de algemene afspraken en functiemodellen per ambt;
Gelet op het protocol ABOC van 24 februari 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité; inzake de lijst instellingsgebonden opdrachten;
Art.1
Art.2 De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Art.3 Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
Art.4
Art.5
De criteria omvatten :
- het totale functioneren van het personeelslid ;
- de personeel en ontwikkelingsgerichte doelstellingen ;
- de repliek van het personeelslid.
Art.6 De eerste evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
De raad keurt samen met de gemeente Meise de oprichting van een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid goed, onder de naam 'IV Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters'.
De wens van de gemeenten Meise en Kapelle-op-den-Bos om samen de krachten te bundelen in hun aanpak in het kader van handhaving en noodplanning. Om dit project van gemeenschappelijk belang te verwezenlijken richten zij een samenwerkingsverband op zonder rechtspersoonlijkheid, nl. een Interlokale Vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten; meer bepaald artikel 41, 4° en artikels 392-395;
Het doel van de IV is het nastreven van een regionale samenwerking tussen de deelnemende gemeenten, met het oog op de uitbouw van een adequaat en uniform beleid op het vlak van handhaving en noodplanning. De vereniging heeft ook tot doel schaalvoordelen na te streven, een betere beleidscoördinatie voor de aanpak van de fenomenen die vallen onder integrale veiligheid en een coherent en uniform rampenmanagement.
Deze overeenkomst maakt tussen alle deelnemende partijen een afsprakenkader over de oprichting, de duur, de opzegmogelijkheid, de inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en de vereffening van de IV Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters.
In overeenstemming met artikel 394 van het Decreet Lokaal Bestuur en in overleg met de gemeente Meise, wordt de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesteld als beherende gemeente van de IV. Hieruit volgend is de administratieve zetel van de IV dan ook gevestigd in het administratief centrum van de beherende gemeente, Marktplein 29 te 1880 Kapelle-op-den-Bos.
Er wordt een beheerscomité opgericht: elke gemeente wordt in het beheerscomité vertegenwoordigd door haar burgemeester of de schepen die de burgemeester daartoe aanwijst. Deze vergadering is onbezoldigd.
De beherende gemeente zal een personeelslid 'met uitlening' aanwerven ten behoeve van de IV, het betreft een expert handhaving en noodplanning. Het beheerscomité bespreekt de wervingswijze. De beherende gemeente stelt de functiebeschrijving vast.
De beherende gemeente is verantwoordelijk voor de werving en aanstelling van de personeelsleden. De andere leden worden regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken en voortgang van de wervingsprocedure. De beherende gemeente neemt de beslissing om de personeelsleden "met uitlening" te werven. De gemeenteraden van de andere leden-gemeenten nemen een besluit tot lening van de personeelsleden van de beherende gemeente.
Het voordeel van deze werving 'met uitlening' bestaat er in dat niet enkel de beherende gemeente instructies kan geven aan dit personeelslid, maar ook de IV en de deelnemende gemeenten. Hiervoor wordt er een specifieke schriftelijke overeenkomst afgesloten tussen de beherende gemeente en de IV.
Vanaf 1 januari 2013 is het verplicht om bij de uitlening van personeel een geschreven overeenkomst te sluiten tussen de gebruiker en de juridische werkgever.
De totale werkingsmiddelen voor de IV worden voor 2022 geraamd op € 64.660,00 euro, dit komt neer op elk € 32.330,00 voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Meise.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord om samen met de gemeente Meise een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid op te richten, onder de naam 'Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters'.
Art. 2 De gemeenteraad keurt de bijgevoegde overeenkomst met statutaire draagkracht interlokale vereniging 'Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters' goed.
Art. 3 De gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde functiebeschrijving en keurt de hierin opgenomen aanwervingsvoorwaarden goed.
Art. 4 De gemeenteraad keurt de geschreven overeenkomst tussen de juridische werkgever (Kapelle-op-den-Bos) en de gebruiker (Meise) goed.
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze ontwerper heraanleg Kerkstraat en omgeving
Het lokaal bestuur wenst het centrum van Nieuwenrode via diverse afgestemde projecten op te waarderen.
Eén van deze projecten is de heraanleg van de Kerkstraat (incl. riolering) en omgeving van de kerk en het GC de Oude Pastorie te Nieuwenrode.
In de eerste fase zal de optimale indeling van de parking en de Kerkstraat afgestemd worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstelling ontwerpbureau voor heraanleg Kerkstraat en plein omgeving kerk” werd een bestek met nr. 2021/096 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 49.586,78 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P3A1/0200-00/2140007.
Art 1. Het bestek met nr. 2021/096 en de raming voor de opdracht “Aanstelling ontwerpbureau voor heraanleg Kerkstraat en plein omgeving kerk”, opgesteld door afdeling
Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels
van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 49.586,78 EUR exclusief BTW.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P3A1/0200-00/2140007.
De raad keurt de ontwerpaankoopbeloftes betreffende de aankoop van gronden in de Oudemanstraat, ten behoeve van de heraanleg van de fietspaden, door het Lokaal Bestuur goed.
Heraanleg van de Oudemanstraat waarbij onvoldoende openbaar domein beschikbaar is om een kwalitatieve aanleg/verbreding van de fietspaden te voorzien.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
In de Oudemanstraat dienen gronden overgekocht te worden ten behoeve van de verbreding van de fietspaden.
Alle gronden, met uitzondering van de percelen van het Business Center Londerzeel (optie 424 en 425), worden aangekocht op basis van het schattingsverslag van beëdigd schatter Stijn Van Opstal, aangesteld door het gemeentebestuur, dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
In de periode van de onderhandelingen werden de percelen verkocht door Com2Com aan het Business Center Londerzeel (optie 424 en 425) op basis van het schattingsverslag van beëdigd schatter Guy Vanhaelewijn, aangesteld door de vorige eigenaar van de percelen, dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt. Aangezien deze schatting hoger ligt en de nieuwe eigenaar het geschatte bedrag heeft betaald voor de aankoop van de percelen, zal het lokaal bestuur de percelen aankopen voor hetzelfde bedrag. In totaal gaat het voor lot 3 over een bedrag van 30.413,56 euro in plaats van 26.494,05 euro.
Het ontwerp van de aankoopbeloftes voor de aankoop van de percelen gaan als bijlage bij deze beslissing en maken er integraal deel van uit.
Op basis van het openbaar onderzoek keurde de gemeenteraad van 29 november 2021 het rooilijnplan voor de verbreding van de Oudemanstraat definitief goed.
Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet vermeld.
Art 1. De voorwaarden van de ontwerpaankoopbeloftes betreffende de aankoop van gronden in de Oudemanstraat door het gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.
Art 2. De aankoop van de gronden zal wettelijk worden geregeld bij akte, te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.
Art 3. Alle onkosten verbonden aan het verlijden van de aankoopbeloftes en aktes en de aankoop van de gronden worden gedragen door de aankoper.
Art 4. De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik de Vleeschouwer en de algemeen directeur Siebe Ruykens worden afgevaardigd om de aankoopbeloftes en notariële akte te ondertekenen.
Art 5. Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De eerste fase van de werken op de Oostdijk, uitgevoerd door de Vlaamse Waterweg, voor de aanleg van de fiets-o-strade zijn reeds een tijdje achter de rug en de tweede fase is nu volop aan de gang.
Onze fractie vindt het een zeer goede zaak dat de werken uitgevoerd worden waardoor de zwakke gebruiker over een mooi fietspad kan beschikken en onder andere de straat heraangelegd wordt.
Toch kregen we een aantal vragen van inwoners waar we graag een antwoord op hadden gekregen.
1. Bewoners die op de Oostdijk wonen zouden over een bewonerskaart moeten beschikken om zich in de straat te begeven. De politiediensten maakten de bewoners daar attent op. Klopt dit? Zo ja, waarom is daarrond niet gecommuniceerd?
2. Er is onduidelijkheid over de signalisatie. (zie foto’s in bijlage). Kan dit eens bekeken worden met de Vlaamse Waterweg?
3. De glasbol die op de Oostdijk staat zal niet altijd even gemakkelijk toegankelijk zijn. Zijn er plannen om deze te verplaatsen tijdens de werken? Regelmatig staat er glas naast de glasbol omdat deze vol zit. Kan dit nagekeken worden en indien nodig een tweede glasbol bij geplaatst worden?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op de gemeenteraad van 21/02/2022 werd een mondelinge vraag gesteld door de CD&V-fractie aangaande de plannen rond de heraanleg van de Mechelseweg en het Marktplein. De schepen maakte daarbij de opmerking dat er nog niets definitief beslist was. Groot was onze verbazing dan ook dat alle raadsleden een week later een mail kregen van een andere schepen waarin gesteld werd dat alle plannen toch definitief zijn.
Ondertussen werd er een schrijven gericht naar de inwoners van het centrum toe waar iets meer toelichting werd gegeven maar waar nog zeer veel onduidelijkheden zijn voor iedereen.
Via mail vroeg onze fractie dan ook om in maart een commissie samen te roepen maar daar werd niet op ingegaan hetgeen we niet kunnen begrijpen. Alle gemeenteraadsleden worden hier in de kou gelaten en qua transparantie kan dit wel tellen.
In de maand mei/juni zou alsnog een commissie worden samengeroepen maar aangezien wij alsook de inwoners met vele vragen zitten had onze fractie nu reeds graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Onze gemeente is net als 14 andere gemeenten in de Brabantse Kouters aangesloten bij het Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw. RLBK werkt aan duurzame streekontwikkeling via projecten rond natuurinrichting, -educatie, -recreatie en landschapsherstel.
Via de algemene vergadering heeft onze gemeente 2 afgevaardigden alsook twee plaatsvervangende leden in RLBK. Tijdens de gemeenteraad van februari 2019 vroeg onze fractie reeds om iemand van het RLBK uit te nodigen om een toelichting over de werking te laten geven aan gans de raad tijdens een commissievergadering. Dit zou opgenomen worden maar tot op heden is hier geen gevolg aan gegeven.
Op 9 maart 2022 vond de algemene vergadering plaats van het RLBK waarbij de agenda werd bekendgemaakt. Echter werd deze agenda niet ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
We hadden dan ook graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Aangezien zo goed als alle bankkantoren verdwenen zijn uit onze gemeente stellen er zich regelmatig problemen voor wat betreft het cash bekomen van geld. Inwoners staan vooral in het weekend voor een leeg automaat waardoor ze verplicht zijn om geld te gaan afhalen in nabij gelegen dorpen zoals in Willebroek of Londerzeel. Het gevolg daarvan is dat inwoners geneigd gaan zijn om dan ook ineens hun aankopen daar te gaan doen. Dit heeft onze fractie de laatste weken moeten vaststellen en dat stemt ons niet meteen positief. Onze plaatselijke handelaars hebben het al niet makkelijk en daarom moeten we als gemeente ervoor zorgen dat zoveel mogelijk van onze inwoners lokaal hun geld spenderen.
Batopin staat in voor de uitrol van nieuwe neutrale geldautomaten die Bancontact Cash-punten zullen genoemd worden. Het moeten makkelijk toegankelijke geldautomaten worden die verspreid liggen over het ganse land. De eerste cash-punten werden geopend in september 2021. Het nieuwe netwerk, met 2240 cash-punten, zou tegen eind 2024 volledig operationeel moeten zijn.
Momenteel zijn 5% van de punten operationeel. Voor onze gemeente is het nog een tijdje wachten vooraleer het cash-punt er zal komen. Aangezien er zich de laatste tijd regelmatig problemen voordoen om nog aan cashgeld te geraken zouden we willen vragen aan het College van Burgemeester en Schepen om een schrijven te richten en te vragen om de uitrol van het cash-punt in onze gemeente te versnellen. Op de website https://www.batopin.be/nl lezen we dat de uitrol van het cash-punt in onze gemeente zou voorzien worden in november/januari 2023. Voor onze fractie is dat nog veel te lang en we vrezen er voor dat onze lokale handelaars hieronder te lijden gaan hebben.
Het nieuwe cash-punt in onze gemeente zou geplaatst worden aan het station. Misschien is het beter dit punt te voorzien vlak in het centrum zodat inwoners verplicht zijn een bezoek te brengen aan het centrum als ze cash afhalen waar dan de lokale middenstand voordeel kan uithalen.
Waarom zou het nieuwe cash-punt niet kunnen voorzien worden aan het administratief centrum. Dit ligt vlak in het hart van ons dorp.
We weten dat dit geen gemeentelijke bevoegdheid is maar dit belangt iedereen aan en daarom vindt onze fractie dat we verplicht zijn als bestuur om hier alles uit de kast te halen.
Art. 1 Het College van Burgemeester en Schepenen richt een schrijven naar Batopin en vraagt uitdrukkelijk om de uitrol van het cash-punt te vervroegen.
Art. 2 Het College van Burgemeester en Schepenen overlegt met Batopin en bekijkt of het niet mogelijk is om het cash-punt in het centrum op het Marktplein te voorzien.
Art. 3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering.
Gehoord de heer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Corona heeft ons naast veel miserie toch wel op sommige vlakken ook wakker geschud.
Ook de technologie heeft hier niet stil gestaan. Laagdrempelig, goedkoop, kwalitatief.
a) Daarom ijveren we nogmaals voor het livestreamen van alle gemeenteraden, OCMW-raden en commissies.
Er dient nu niet langer in twijfel getrokken te worden of het haalbaar en betaalbaar is (zoals jullie vreesden 2 jaar geleden), we zijn nú aan het streamen.
Het past niet enkel als één van de puzzelstukken perfect in het kader van transparantie, openbaarheid van bestuur maar ook in het totale communicatieplaatje waar jullie toch volgens jullie beleidsplan de nodige aandacht willen aan besteden.
Het is meteen een mooie dienst naar de bevolking, die niet langer naar het gemeentehuis hoeven af te zakken. Maar ook voor GR-leden die door om het even welke omstandigheden fysiek moeilijk of niet aanwezig kunnen zijn.
b) Een andere topic die in het huishoudelijk reglement zou kunnen opgenomen worden is het volgende:
Omzeggens wekelijks moeten wij een aanvraag sturen voor een werfverslag (in casu, Spoorwegstraat, Molenstraat, en weldra ook andere.)
Het decreet schrijft inderdaad voor dat niet enkel wij maar elke burger inzage kan hebben in de documenten die volledig en goedgekeurd zijn.
Het VVSG beaamd echter dat het perfect mogelijk is om partij-overschrijdende afspraken te maken die het toelaten waarin je sommige documenten maar één keer moet opvragen.
Dit zou meteen voor iedereen een pak eenvoudiger én eenduidiger zijn, en onze mailboxen behoeden van onnodige spam.
Art. 1 De voorzitter van de gemeenteraad brengt alle fractieleiders samen om het huishoudelijk reglement aan te passen m.b.t. volgende punten :
a) Livestreaming van elke gemeenteraad en OCMW-raad, alsook van de gemeenteraadscommissies voorzien.
b) Volgens het decreet lokaal bestuur, praktische afspraken mogelijk maken voor een efficiënte en praktische informatie-uitwisseling tussen de respectievelijke gemeentelijke diensten en GR-leden.
c) Afspraken opnemen hoe bepaald wordt wanneer een gemeente-, OCMW-raad en gemeenteraadscommissie (hybride) digitaal wordt gehouden.
Art. 2 De voorzitter agendeert het aangepaste huishoudelijk reglement op één van de volgende gemeenteraden en legt het ter stemming voor aan de raad.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Ondertussen meer dan 1 maand is er een afgrijselijke oorlog aan de gang. En zoals bij elke oorlog betalen burgers de hoogste prijs. proKA veroordeelt de agressie van Poetin. Uit solidariteit met de vele Oekraïense slachtoffers, onschuldige mensen en kinderen, hebben een groot aantal steden en gemeenten reeds hun vlaggen halfstok gehangen. Ook onze gemeente heeft dit gedaan.
In de wereld is dan ook een grote golf van solidariteit voor Oekraïne en zijn inwoners ontstaan, na de recente militaire inval door de Russische Federatie. Ook ons land blijft niet achter en verleent niet alleen directe materiële en financiële steun maar roept de gemeenten ook op hun medewerking te verlenen, o.a. voor crisishuisvesting van vluchtelingen.
Zware veroordelingen en sancties tegen Poetin zijn nodig. Ook de slachtoffers hebben onze hulp nodig. Er zijn hartverwarmende initiatieven van mensen hier in Vlaanderen om de Oekraïners te helpen. Solidariteit is nu meer dan nodig!
Onze fractie wenst dan ook beide brieven, in bijlage, ter goedkeuring voor te leggen aan het College van Burgemeester en Schepenen en aan de gemeenteraad.
Art. 1: om zijn solidariteit te betuigen met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie en om haar ongenoegen en verontwaardiging te uiten over de militaire inval van de Russische Federatie in Oekraïne.
Art. 2: twee brieven, één brief ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur, de voorzitter van de gemeenteraad en alle fractieleiders, te sturen naar de Ambassadeur van Oekraïne in België om onze solidariteit met het Oekraïense volk te betuigen; één brief, ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur, de voorzitter van de gemeenteraad en alle fractieleiders, te sturen naar de Ambassadeur van de Russische Federatie, om de militaire agressie van zijn land in scherpe bewoordingen te veroordelen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Zoals iedereen wel weet, is er in ons dorp heel wat commentaar op het wegtrekken van bankfilialen en de bijhorende bankautomaten. Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC hebben de handen in elkaar geslagen voor de uitbouw van een netwerk van geldautomaten in België, zogenaamde cashpunten. Dit zijn gebouwen waar er een automaat zal staan waar mensen geld kunnen afhalen.
Voor onze gemeente is voorlopig 1 cashpunt voorzien, namelijk aan het station en staat dit ingepland voor november 2023.
Onze fractie betreurt het wegtrekken van bankfilialen maar vindt de invoering van cashpunten wel positief. De vooropgestelde locatie voldoet echter niet voor ons. Er dient immers gestreefd te worden naar een locatie die veilig, voor iedereen toegankelijk en vlakbij parking is (ook voor onze mindervalide inwoners).
Daarom deze vragen:
1) werd er al een vergunning hiervoor aangevraagd?
2) Is de gemeente bereid zelf een alternatieve locatie voor te stellen (eigendom van de gemeente die hiervoor verhuurd kan worden) die beter geschikt is hiervoor? Eventueel ook in de deelgemeenten, zodat iedereen van ons dorp vlakbij en makkelijk toegang heeft tot het cashpunt?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Naar aanleiding van de aanleg van een fietssnelweg naast het spoor en naast het kanaal, heeft het college van burgemeester en schepenen bij brief van 7 maart 2022 aan enkele inwoners in de Mechelseweg in Kapelle-Oost de intentie bekendgemaakt om een verbinding te maken tussen de fietssnelwegen, namelijk op de plaats waar nu reeds de wandelweg/fietsweg ligt naast de brug en de tuinen van de woningen in de Mechelseweg langs de pare kant van de straatnummers.
De gemeente meldde dat zij reeds gesprekken voerde met de overheid hiervoor en een brede verbinding van 4 m over het traject van de verbinding wil creëren. Aangezien hiervoor momenteel te weinig publieke ruimte voor bestaat, wil de gemeente een deel van de tuinen verwerven, hetzij via vrijwillige verkoop hetzij via onteigening.
Aan de inwoners werd voorgesteld hiervoor op afspraak te komen op het ac maandagavond 28 april 2022.
Deze brief zorgde voor heel wat verbazing en onrust in Kapelle-Oost.
Van wanneer dateren de plannen voor de brede verbinding en de eerste gesprekken hierover met de overheid?
Waarom dienen de inwoners apart op afspraak te komen en wordt voor hen geen gezamenlijk infomoment voorzien in het ac of via Teams?
Raadslid Dirk Hermans die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de recente gebeurtenissen in het zwembad De Druppelteen. Op 26 maart 2022 ontstond er rookontwikkeling in de kassaruimte van het zwembad. Het raadslid vraagt naar een stand van zaken.
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 23:19.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad