De voorzitter opent de zitting op 28/06/2021 om 20:35.
De raad keurt de notulen d.d. 31 mei 2021 goed.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 31 mei 2021.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 mei 2021 worden goedgekeurd.
De raad keurt de werkingstoelagen aan de erkende Kapelse verenigingen die aangesloten zijn bij de adviesraden voor cultuur, sport en jeugd, voor het dienstjaar 2021, goed.
Aan de verenigingen aangesloten bij de gemeentelijke adviesraden wordt een gemeentelijke subsidie verleend. Deze subsidie heeft voornamelijk tot doel cultuur, jeugd en sport in de gemeente te bevorderen en de activiteiten en inspanningen die de verenigingen hiertoe leveren, op een degelijke wijze te waarderen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41 en 56.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus gemeenten, provincies en OCMW’s en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 31 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van extra steunmaatregelen voor lokale verenigingen m.b.t. het coronavirus.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 14 december 2020 betreffende het vaststellen van het budget 2021 van het lokaal bestuur.
De verenigingen aangesloten bij een gemeentelijke adviesraad (cultuur, sport, jeugd) krijgen jaarlijks een werkingstoelage.
Omwille van de coronapandemie besliste de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2020 een pakket aan steunmaatregelen voor de verenigingen. De pandemie is voor vele verenigingen een enorme financiële klap omdat bijna alle activiteiten werden afgeblazen. De gemeenteraad besliste om de nodige flexibiliteit toe te passen in het toekennen van de jaarlijkse werkingssubsidie aan de erkende verenigingen. Immers kunnen zij door de coronapandemie onmogelijk voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in de huidige reglementering. Er werd beslist om een copy-paste toe te passen van de subsidiebedragen van vorig jaar. Dit ontslaat de verenigingen van de opdracht om alle formulieren in te vullen en bewijzen te verzamelen.
In een bevraging bij de Kapelse erkende verenigingen werd gepolst naar de financiële situatie en naar het feit of een zij een werkingstoelage wensen aan te vragen. De hierna genoemde verenigingen wensen geen toelage te ontvangen:
De volgende verenigingen kregen vorig jaar geen werkingstoelage omdat ze ofwel pas na 2019 erkend werden ofwel niet in aanmerking kwamen voor een toelage omdat ze in 2019 niet voor 100 % voldeden aan het reglement:
Voor deze verenigingen werd het bedrag van de werkingstoelage voor het werkingsjaar 2020 bepaald door een gemiddelde te nemen van de soortgelijke verenigingen aangesloten bij de betrokken adviesraad.
Het betreft hier het toekennen van een toelage per vereniging van minder dan 24.789,35 EUR EUR waardoor het lokaal bestuur het recht heeft om de 'toelagetrekker' geheel of gedeeltelijk vrij te stellen van de door de wet voorgeschreven verplichtingen (de bepalingen van de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen). Met uitzondering van de verplichtingen volgend uit de bepalingen van de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1°, van deze wet, die dwingend zijn.
Het wordt opportuun geacht, gelet op de omvang van de toelage, om in voorkomend geval gebruik te maken van bedoelde vrijstellingsmogelijkheid, met dien verstande dat de toelagetrekker de toelage moet gebruiken voor het doel waarvoor ze wordt toegekend, en desgevallend het gebruik ervan moet rechtvaardigen, bij een eventuele controle.
Advies ADV/2021/036 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 04 juni 2021: Gunstig
Art. 1 De erkende Kapelse verenigingen ontvangen voor het werkingsjaar 2020 en aangerekend op boekjaar 2021 de volgende toelage, :
Verenigingen aangesloten bij de cultuurraad voor een totaalbedrag van 14.280,00 euro:
Beweging.net | 420,00 |
Brassband Kapelle-op-den-Bos vzw | 420,00 |
Broederschap O.L.V. van Scherpenheuvel, Nieuwenrode | 420,00 |
Dansgroep Animo | 420,00 |
Davidsfonds Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Femma | 420,00 |
Filatelia | 420,00 |
Gezinsbond Kapelle-op-den-Bos & Ramsdonk | 420,00 |
Gezinsbond Nieuwenrode | 420,00 |
Kind & Preventie Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Koninklijke Fanfare Iever en Eendracht vzw | 420,00 |
Kunstkring Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Kunstkring Perspektief vzw | 420,00 |
Ferm Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Ferm Nieuwenrode | 420,00 |
KWB Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Landelijke Gilde Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Landelijke Gilde Nieuwenrode | 420,00 |
Landelijke Gilde Ramsdonk | 420,00 |
Muziekschool 'UP2MUSIC' (K.K.F. De Vrije Vlaamse Zonen Kapelle-op-den-Bos) | 420,00 |
Muziekschool VVZ-Band Nieuwenrode | 420,00 |
Orde van De Sjokos vzw | 420,00 |
Pasar | 420,00 |
Playerwatercompagnie vzw | 420,00 |
Rode Kruis Vlaanderen - afd. Kapelle-op-den-Bos/ Londerzeel | 420,00 |
Samana Kapelle-op-den-Bos & Ramsdonk | 420,00 |
Samana Nieuwenrode | 420,00 |
Taradance | 420,00 |
Toneelkring Nut en Vermaak | 420,00 |
Trage wegen Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Volle Vaart Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Viva - SVG | 420,00 |
VVZ-Band Nieuwenrode | 420,00 |
vzw K.K.F. De Vrije Vlaamse Zonen Kapelle-op-den-Bos | 420,00 |
Verenigingen aangesloten bij de sportraad voor een totaal bedrag van 25.508,17 euro
Viva damesturnen | 310,70 |
De Hagelboomspurters | 370,64 |
FALOS | 272,67 |
Petanqueclub Nikaro VZW | 327,13 |
Kapelse Hondenschool 't Leirekensdomein | 313,41 |
Judoclub Kapelle o/d Bos | 2136,78 |
Wandelclub De Kapoenen | 234,40 |
VA Nieuwenrode | 304,72 |
De Sluisstappers vzw | 313,35 |
Kapelse Darts Spelers | 265,79 |
Tennisclub Eternit | 1166,48 |
Struifvogelclub De Vogelaars | 241,04 |
Vogelkundige Kring De Kneuter | 309,11 |
Basket S.K. ETERNIT | 457,61 |
Viske Bijt | 263,64 |
Veteranen FCE | 267,12 |
SwimKap Triatlon vzw | 682,08 |
FC Ramsdonk | 1500,32 |
ZVK Relegators | 361,80 |
Wandelclub Ochtendgloren | 285,19 |
Zwemclub ZCK vzw | 5558,42 |
AWE (AtletiekWerkingEternit) Kapelle-op-den-Bos | 1798,21 |
FC Eendracht Kapelle-op-den-Bos | 2066,54 |
Duivenbond Noord-Brabant | 195,57 |
Volley Eternit Kapelle-op-den-Bos | 2878,15 |
WTC De Snoeken | 350,00 |
OCL Sport | 227,31 |
VZW Sportevents Support Stevens | 1700,00 |
Stoppie over Koppie | 350,00 |
Verenigingen aangesloten bij de jeugdraad voor een totaalbedrag van 6.830,00 euro:
Chiro Ramsdonk | 785,06 |
Chirojongens KODB | 960,51 |
Chiromeisjes KODB | 1424,22 |
SMIK | 436,06 |
Scouts Nieuwenrode | 1110,90 |
Scampi | 1048,24 |
Artuur vzw | 1065,00 |
Art. 2 De in artikel 1 bedoelde toelage zal uitsluitend aangewend worden (cfr. artikel 3 van de wet van 14 november 1983) om de normale werkingskosten te dekken en om extra ondersteuning te bieden in dit coronajaar.
Art. 3 De verenigingen worden in dit coronajaar per uitzondering vrijgesteld van de opdracht om alle formulieren in te vullen en bewijzen te verzamelen. Toch zal de toelagetrekker alleszins de aanwending, overeenkomstig artikel 2 van deze beslissing, verantwoorden, op het eerste verzoek daartoe, door het college van burgemeester en schepenen (cfr. artikel 7, eerste lid, 1° van de wet van 24 november 1983).
Art. 4 De nodige kredieten zijn voorzien op de functies S1O1P2A3/0709-00/6493000 (cultuur), S4O1P3A1/0740-00/6493000 (sport) en S4O1P3A1/0750-00/6493000 (jeugd) met als volledige omschrijving “toegestane specifieke werkingssubsidies aan verenigingen” van het budget 2021.
Art. 5 Omdat de coronapandemie het de verenigingen ook in 2021 onmogelijk maakt een normale werking op te starten, wordt beslist dezelfde regeling ook voor het werkingsjaar 2021 toe te passen zijnde: een copy-paste van de subsidiebedragen van dit jaar en de vrijstelling van de opdracht om alle formulieren in te vullen en bewijzen te verzamelen.
Art.6 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de betrokken diensten, de betrokken adviesraden en de financieel directeur.
De raad keurt de stuurgroepen en verbindingsambtenaren m.b.t. de vrijetijdsraad en de omgevingsraad goed.
De beslissing van de gemeenteraad om een vrijetijdsraad en een omgevingsraad op te richten is in uitwerking.
Er is een algemeen reglement m.b.t. de adviesraden waarin algemene bepalingen opgenomen zijn voor de oprichting van een vrijetijdsraad en een omgevingsraad. Dit reglement regelt de samenstelling, bevoegdheden en organisatie van deze adviesraden en geldt zowel voor de wettelijk verplichte als de niet wettelijk verplichte adviesraden en is een onderdeel van het partcipatiebeleid van het lokaal bestuur.
Voor de vrijetijdsraad en de omgevingsraad werd ook al een huishoudelijk reglement goedgekeurd.
De volgende stap in het proces is het benoemen van de stuurgroepen en de verbindingsambtenaren.
De beslissing van de gemeenteraad dd. 14 december 2020 m.b.t de oprichting van een vrijetijdsraad en een omgevingsraad.
Artikel 4 van het algemeen reglement voor de adviesraden stelt dat binnen de vrijetijdsraad en de omgevingsraad zowel wettelijk verplichte als informele stuurgroepen opgericht worden.
Artikel 9 van het algemeen reglement voor de adviesraden stelt dat binnen het lokaal bestuur op ambtelijk vlak een verbindingspersoon wordt aangeduid die de ondersteunende rol op zich neemt van de adviesraad, een stuurgroep en/of een werkgroep. Deze persooon staat in voor het versturen van de adviesaanvragen, eventuele opmaak van het voorontwerp van de agenda, ontvangen van de adviezen, controle van de inhoud van het verslag en agenderen op de zitting van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, het publiceren op de gemeentelijke website van de agenda's en de verslagen, het opvolgen van de procedures betreffende de adviesraden. Deze persoon neemt enkel een regierol op en neemt geen actieve rol op bij eventuele andere activiteiten die door de adviesraad, de stuurgroepen of de werkgroepen zouden worden georganiseerd. Wanneer een activiteit door het college gedelegeerd wordt naar een adviesraad, stuur- of werkgroep, kan aan de verbindingspersoon wel een groter takenpakket worden toegekend, na goedkeuring van het college.
De verbindingspersoon woont de vergaderingen van de adviesraden en de stuurgroepen bij maar werkgroepen en denkgroepen kunnen ook samen komen
zonder aanwezigheid van de verbindingspersoon. Deze wordt te allen tijde op de hoogte gehouden van deze bijeenkomsten via verslaggeving en/of overleg.
De diensten vrije tijd, welzijn en grondgebiedzaken werkten dit verder uit en vinden het opportuun en efficiënt om de verschillende beleidsdomeinen onder te brengen in enkele stuurgroepen waarvoor telkens een verbindingsambtenaar wordt aangeduid. Op die manier komen synergieën optimaal tot stand en kunnen de adviezen grondig en indien nodig beleidsdomein overstijgend besproken worden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden de volgende stuurgroepen opgericht.
Binnen de vrijetijdsraad worden 4 stuurgroepen opgericht met algemene coördinatie door Diane Van der Aa, coördinator vrije tijd en leren:
Stuurgroep 1: Opvoeden en opgroeien
Verbindingsambtenaar Elke Jansegers
Binnen de cluster opvoeden en opgroeien zien we alles wat te maken heeft met kinderen, jongeren en het gezin. Kinderen zijn de toekomst van onze gemeente. Het welzijn van deze groep wordt steeds belangrijker en duidelijker in onze maatschappij. Als gemeente willen we zo goed mogelijk samenwerken met alle partners, om een zo goed mogelijk netwerk te vormen voor kinderen, jongeren en gezinnen. “It takes a village to raise a child” is één van de pijlers bij Nieuwe Autoriteit. Het bouwen van bruggen tussen verschillende opvoeders en opvoedingsinstanties is essentieel. Met deze cluster brengen we deze partners samen en wordt er advies gegeven en gevraagd met betrekking van deze groepen in onze gemeente.
Wat zien we onder deze cluster?
De cluster focust zich op volgende thema’s en geeft hier advies over:
Stuurgroep 2: Gezondheid en bewegen
Verbindingsambtenaar Kaat Van Ackeleyen
Binnen de cluster gezondheid en bewegen behoort alles wat met welzijn te maken heeft. Meer bewegen en sporten maakt ons fitter en gezonder, we leven er langer door en voelen ons beter (“Mens sana in copore sano”). Kortweg gaat onze levenskwaliteit erop vooruit. Reden te meer om thema’s rond gezondheid en bewegen te linken met elkaar via deze stuurgroep. Sporten en bewegen in de breedste zin van het woord neemt een belangrijke plaats in het algemeen welzijn van iedere inwoner. Het lokaal bestuur heeft daarnaast ook het charter “Gezonde Gemeente” ondertekent en ijvert er voor met deze thema’s rond gezondheid aan de slag te gaan.
Wie zien we onder deze cluster?
De cluster focust zich op volgende thema’s en geeft hier advies over:
Stuurgroep 3: Cultuur en Erfgoed
Verbindingsambtenaar Ellen Raets
Binnen de cluster cultuur en erfgoed wordt aandacht besteed aan cultuur in de brede zin van het woord, op maat van onze gemeente, met de eigen kenmerken, met respect voor het erfgoed en met respect voor het Nederlands karakter: actieve kunstbeoefening, sociaal-cultureel werk, vormingswerk, literatuur, socio-culturele vrijetijdsbesteding, beschermen van erfgoed, en in beperkte mate toerisme. Het cultuur- en erfgoedbeleid moet een beleid zijn waar burger, gemeente en patrimonium beter van worden met aandacht voor kritische zin en humanistische waarden.
Wie zien we onder deze cluster?
De cluster focust zich op de volgende thema’s en geeft hier advies over:
Verbindingsambtenaar Bryan Verschueren
Binnen de cluster samenleven en sociale inclusie wordt er vooral aandacht besteed aan hoe we iedereen binnen de gemeente kunnen betrekken. In de huidige maatschappij zijn er steeds meer diverse groepen aanwezig. Binnen deze cluster vinden we het belangrijk om deze groepen te bereiken en betrekken in de werking.
Wie zien we onder deze cluster?
De cluster focust zich op volgende thema’s en geeft hier advies over:
Binnen de omgevingsraad worden 2 stuurgroepen opgericht met algemene coördinatie door Ludo Thoné, deskundige mobiliteit met als back-up Bralt Michiels, coördinator grondgebiedzaken.
Stuurgroep 1: Ruimte
Verbindingsambtenaar Ludo Thoné met back-up Bart Dupont
Binnen de cluster ruimte wordt aandacht besteed aan het ruimtelijk beleid, mobiliteit, lokaal ondernemen en wonen.
Wie zien we onder deze cluster?
Stuurgroep 2: Duurzaamheid
Verbindingsambtenaar: Lieve Muyldermans met back-up Dirk Van Delm
Binnen deze stuurgroep wordt aandacht besteed aan milieu en klimaat, trage wegen en landbouw.
Wie zien we onder deze cluster?
Art. 1 Binnen de vrijetijdsraad worden 4 stuurgroepen opgericht met algemene coördinatie door Diane Van der Aa, coördinator vrije tijd en leren:
Stuurgroep 2: Gezondheid en bewegen met als verbindingsambtenaar Kaat Van Ackeleyen
Stuurgroep 3: Cultuur en Erfgoed met als verbindingsambtenaar Ellen Raets
Art. 2 Binnen de omgevingsraad worden 2 stuurgroepen opgericht met algemene coördinatie door Ludo Thoné, deskundige mobiliteit met als back-up Bralt Michiels, coördinator grondgebiedzaken:
Art. 3 De betrokken diensten worden belast met de verdere uitwerking onder toezicht van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 4 Deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de betrokken diensten en de betrokken verbindingsambtenaren.
De raad keurt het huishoudelijk reglement van de omgevingsraad goed.
De oprichting van een omgevingsraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 m.b.t. de oprichting van nieuwe gemeentelijke adviesraden zijnde de vrijetijdsraad en de omgevingsraad.
Tijdens de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 werd goedkeuring gegeven aan het algemeen reglement voor adviesraden waarin de formaliteiten staan voor de oprichting van een vrijetijdsraad (vrije tijd en welzijn) en een omgevingsraad.
Tijdens deze zitting wordt het huishoudelijk reglement van de omgevingsraad voorgelegd. Dit reglement werd opgemaakt naar analogie met het huishoudelijk regelement van de vrijetijdsraad dat tijdens de gemeenteraad van 14 december 2020 werd goedgekeurd.
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het huishoudelijk reglement van de omgevingsraad. Dit reglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De raad keurt de vaststelling van de jaarrekening 2020 - deel gemeente - goed.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2020 van de gemeente vast.
De jaarrekening 2020 werd afgesloten en nagekeken door de consultant.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen en latere wijzigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de jaarrekening minstens voor 30/06 in het volgende boekjaar moet worden vastgesteld.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de totale jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening voor het deel gemeente bevat volgende documenten:
• Beleidsevaluatie
• Financiële nota
• Toelichting
De beleidsevaluatie bevat de evaluatie van de prioritaire actieplannen. De financiële vertaling ervan is terug te vinden in de financiële nota. In de toelichting wordt dieper ingegaan op de financiële aspecten van de jaarrekening.
Art. 1 De jaarrekening 2020 deel gemeente bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Art. 2 Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2020 bedraagt: -104.194 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2020 bedraagt: 4.438.556 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2020 bedraagt: 4.334.363 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2020 bedraagt 4.334.363 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2020 bedraagt: 2.483.408 euro.
Art. 3 De realisatie van de kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2020 wordt vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor JR 2020 | Totaal bedrag voor MJP 2020 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 10.440.780 | 11.064.102 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 13.934.892 | 13.777.534 |
Totaal investerings-uitgaven | 2.712.846 | 3.487.227 |
Totaal investerings-ontvangsten | 126.913 | 408.480 |
Totaal financierings-uitgaven | 1.080.181 | 1.078.116 |
Totaal financierings-ontvangsten | 73.124 | 190.704 |
De raad keurt de vaststelling van de jaarrekening 2020 voor gemeente en OCMW goed.
De jaarrekening omvat een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en de toelichting.
In de beleidsnota wordt een evaluatie van de prioritaire doelstellingen beoogd (doelstellingenrealisatie en -rekening). De financiële nota bestaat uit de exploitatierekening, investeringsrekening en liquiditeitenrekening. De samenvatting van de algemene rekeningen bevat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.
In de toelichting wordt een verklaring gegeven van de materiële verschillen tussen het budget en de rekening. Verder worden in schema's de evolutie van de rekeningen weergegeven en een aantal bijkomende documenten toegevoegd.
De jaarrekening 2020 werd afgesloten en nagekeken door de consultant.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van de waarderingsregels.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De jaarrekening 2020 wordt afgesloten met een negatief budgettair resultaat van 594.228 EUR. Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 6.304.935 EUR en het resultaat op kasbasis is 5.710.707 EUR. De autofinancieringsmarge vertoont een positief resultaat van 1.898.269 EUR. De staat van opbrengsten en kosten wordt afgesloten met een over te dragen overschot van 1.278.093 EUR.
De ongebruikte saldo van de investeringskredieten van 2020 werden deels overgedragen naar het volgende jaar.
De budgettaire en algemene boekhouding sluiten op elkaar aan.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2020, die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, vast.
De raad keurt de aanpassing van het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool goed.
Het schoolreglement dient aangepast te worden aan de gewijzigde regelgeving.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd tijdens de schoolraad op 18 februari 2020 en de gemeenteraad op 22 juni 2020 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (o.a. gewijzigde contactgegevens).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 8 juni 2021 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het lokaal bestuur volgt het resultaat.
Art. 1 Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2020, wordt opgeheven.
Art. 2 Het hierbij gevoegde schoolreglement, met inbegrip van de infobrochure, dat integraal deel uit maakt van deze beslissing, wordt vastgesteld.
Art. 3 Deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool, de schoolraad, de coördinator vrije tijd en leren en de financieel directeur.
De raad neemt kennis van de verlofdagen, pedagogische studiedagen en vakantieperiodes van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022.
Het vaststellen van de verlofdagen, pedagogische studiedagen, vakantieperiodes van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022.
De verlofdagen, pedagogische studiedagen, vakantieperiodes van de gemeentelijke basisschool worden jaarlijks vastgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van deze data voor het schooljaar 2021-2022 en legt dit ter kennisgeving voor aan de de gemeenteraad.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de verlofdagen, pedagogische studiedagen en vakantieperiodes van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022:
De raad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw d.d. 23 april 2021.
Gelet op het feit dat op 23 april 2021 de algemene vergadering van vzw Logo Zenneland via MS Teams werd afgehandeld.
Gelet op het mailbericht d.d. 10 mei 2021 waarmee wij in kennis werden gesteld van het verslag van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw d.d. 23 april 2021 en meedeelden dat de volgende algemene vergadering op vrijdag 22 april 2022 zal doorgaan.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw d.d. 23 april 2021.
De raad neemt kennis van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 10 juni 2021.
Gelet op het feit dat op 10 juni 2021 de gewone algemene vergadering van Zefier via videoconferentie heeft plaatsgevonden.
Gelet op het mailbericht d.d. 11 juni 2021 waarmee wij in kennis werden gesteld van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 10 juni 2021.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 10 juni 2021.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 30 juni 2021 goed.
Het aangetekend schrijven (binnengekomen op 21 mei 2021) van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening aangaande de oproeping voor de algemene vergadering van 30 juni 2021 om 14.00 uur op elektronische wijze.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 30 juni 2021 om 14.00 uur - op elektronische wijze - en de volgende agendapunten omvat:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2020.
2. Bespreking door de vereffenaars van de jaarrekening over het boekjaar 2020.
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten.
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2020.
5. Vraagstelling.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2019 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen, als effectief lid en de heer Yves Rousseaux, raadslid, als plaatsvervanger van de gemeente voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening werd aangeduid van 24 juni 2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het volmachtformulier.
Art. 1 De agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 30 juni 2021 worden goedgekeurd.
Art.2 De heer Geert Van de Voorde, schepen, zal onze gemeente vertegenwoordigen op de algemene vergadering van de gemeentelijke Holding NV in vereffening op 30 juni 2021.
De raad keurt de aanstelling van een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Aquaflanders goed.
Als bijlage de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Aquaflanders op 20 mei 2021 (via Teams).
Omwille van de toetreding tot Aquaflanders dient er een afgevaardigde aangesteld te worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Na de toetreding tot Aquaflanders, dient er een afgevaardigde aangesteld te worden voor de algemene vergadering.
Aquaflanders is een organisatie die specifiek werkt rond riolering en waterkwaliteit.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1 Geert Van de Voorde, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde voor het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos op de algemene vergadering van Aquaflanders en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Ilse Rymenants, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde voor het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos op de algemene vergadering van Aquaflanders en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Aquaflanders.
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie (oa. vaccinatiecentra in ELZ) en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
De raad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.
Het huidige huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd goedgekeurd op 28 januari 2019.
Na 2.5 jaar dringt een actualisatie van het huishoudelijk reglement zich op.
Deze aanpassingen beogen een vlot en efficiënt verloop van de gemeenteraad en trachten niettemin het democratisch debat alle kansen te geven.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
Gelet op de relevante bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017, zoals thans geactualiseerd van toepassing, inzonderheid wat betreft artikel 38.
Dat de gemeenteraad de decretale regels kan aanvullen met bijzondere maatregelen betreffende zijn werking.
Gelet op alle relevante regelgeving, zelfs indien hiervóór niet expliciet aangehaald.
Gelet op het huishoudelijk reglement, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Voor dit ontwerp huishoudelijk reglement werd advies opgevraagd bij VVSG en ook besproken tijdens de gemeenteraadscommissie van 7 juni 2021.
Op basis van dit advies en deze bespreking zijn er nog (kleine) wijzigingen opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Amendement proKA:
Voorstel om artikel 19 paragraaf 2 te schrappen:
Amendementen worden schriftelijk ingediend bij de algemeen directeur, uiterlijk 24 uur voor de start van de vergadering. Amendementen op amendementen kunnen ter zitting worden toegevoegd.
9 (proKA en CD&V) voor
12 (N-VA en Groen) tegen
Amendement is verworpen.
Art.1 Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, wordt goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de rapportering betreffende de organisatiebeheersing.
Het decreet lokaal bestuur vraagt dat lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing.
Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen die voortkwamen uit diverse doorlichtingen.
Naast Audit Vlaanderen formuleren ook andere organisaties, al of niet op vraag van het bestuur, aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In dit overzicht werd de ICT scan van VERA mee opgenomen (op vraag van bestuur opgemaakt), de auditcontrole 'instroom van medewerkers', uitgevoerd door Audit Vlaanderen op 2 maart 2017, evenals de periodieke controles van de rijbewijzen van de dienst burgerzaken en de controle van de PODMI.
Art. 1 De raad neemt kennis van de rapportering betreffende de organisatiebeheersing, die als bijlage bij dit punt gaat.
Art. 2 Een afschrift van deze kennisname, aangevuld met de rapportering, wordt uiterlijk op 30 juni 2021 digitaal overgemaakt aan Audit Vlaanderen.
De raad keurt de concessieovereenkomst met De Vlaamse Waterweg nv betreffende de parking Kapelle-Oost goed.
Er is een parkeerprobleem in de Mechelseweg, waarbij de bewoners in het gedeelte tussen de Oostdijk en de Baanveldstraat onvoldoende openbare parkeerplaatsen ter beschikking hebben.
In de directe nabijheid van deze zone ligt een terrein, eigendom van De Vlaamse Waterweg nv, dat als parking kan worden ingericht. De Vlaamse Waterweg nv is bereid om hiervoor een concessieovereenkomst af te sluiten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het voorwerp van de concessie is een terrein gelegen te Kapelle-op-den-Bos, aan de rechteroever van het Zeekanaal Brussel-Schelde, kadastraal gekend als 1ste afdeling Kapelle-op-den-Bos, sectie B, perceel 188/S.
Het lokaal bestuur wenst deze concessie aan te gaan voor openbaar nut. De concessie wordt verleend met het oog op de aanleg en exploitatie van ongeveer 40 niet-betalende parkeerplaatsen voor personenauto’s.
De concessie wordt toegekend voor een termijn van 27 jaar met aanvang op 1 oktober 2021 om van rechtswege te eindigen op 30 september 2048, zonder betekening van opzeg en zonder dat een stilzwijgende vernieuwing of verlenging zou kunnen intreden.
Het bedrag van het concessierecht wordt berekend op de oppervlakte van het in concessie gegeven voorwerp, omschreven in artikel 1 § 1 en is vastgesteld op 2,02 EUR per m² en per jaar (excl. BTW).
De oppervlakte van het terrein bedraagt 3.333 m². De jaarlijkse vergoeding wordt aldus vastgelegd op 6.732,66 euro (excl BTW) en zal geïndexeerd worden lastens de voorwaarden opgenomen in de concessieovereenkomst.
Art. 1 Met De Vlaamse Waterweg nv wordt een concessieovereenkomst – die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - afgesloten voor het gebruik van het terrein gelegen aan de rechterover van het Zeekanaal Brussel-Schelde, kadastraal gekend als 1ste afdeling Kapelle-op-den-Bos, sectie B, perceel 188/S, onder de voorwaarden zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
Art. 2 De concessieovereenkomst wordt toegekend voor een termijn van 27 jaar met aanvang op 1 oktober 2021.
Art. 3 De concessie brengt een jaarlijkse vergoeding met zich mee van 2.02 euro per m², dit betekent een jaarlijks totaalbedrag van 6.732,66 euro. Dit bedrag zal geïndexeerd worden. De kredieten zijn voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 op jaarbudgetrekening RGGZ/0600-00/6100300.
Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de Vlaamse Waterweg nv.
Art. 5 De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om over te gaan tot de registratie van deze concessieovereenkomst.
Art. 6 De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
1. Eind 2019 werden er 2 schuilhokken voor zwerfkatten besteld. Op welke plaatsen werden deze schuilhokken de afgelopen periode ingezet?
2. De gemeente werkt samen met Vetas. Hoeveel katten werden er de afgelopen periode gesteriliseerd?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De buurt trekt aan mijn mouw, en als gemeenteraadslid wil ik mijn bezorgdheden uiten en kort bespreken of de potentiële ongemakken in overweging zijn genomen bij de toelating die gegeven werd voor dit evenement.
In die zin heb ik enkele vragen opgesomd die hopelijk de ongerustheid van de buurtbewoners kunnen ontkrachten.
Volgens enkele buurtbewoners zou het gemeentebestuur, bij monde van de burgemeester, de buurt informeren. Maar tot heden is hier bij mijn weten nog niets van gebleken.
In die zin neemt de ongerustheid toe.
Bewoners die niet of niet duidelijk geïnformeerd worden nemen terecht of onterecht de geruchten voor waarheid. Iets wat de bezorgdheden enkel doet toenemen.
Wij hebben intussen wel een brief van de organisatie ontvangen, waar weliswaar geen verantwoordelijke uitgever opstaat. Nochtans in het evenementenreglement van de gemeente wordt dit uitdrukkelijk gevraagd. Alsook enkele andere regels van dit reglement waarvan wij niet weten of deze worden nageleefd.
Is het in die zin mogelijk om op volgende vragen een duidelijk antwoord te geven :
- Wat houdt het evenement juist in?
(Zomerbar / Podiumactiviteiten / Muziekoptredens / …)
- Is er een planning rond alle ‘potentiële activiteiten’ die gaan plaatsvinden?
- Is er een inschatting geweest van de verkeersimpact? (Parking, doorstroming,…)
- Is er een inschatting geweest rond milieuimpact? Sluikafval, wildplassen, en ander overlast.
- Is er advies ingewonnen van de brandweer - politie?
Kunnen we al die adviezen inkijken?
- Is er rekening gehouden met 4 op de 7 dagen/week potentieel geluidshinder voor de buurt? Zijn daar goede afspraken rond gemaakt?
Is er dienaangaande een schepencollege- of burgemeesterbeslissing geweest?
Raadslid Else Vanden Broeck stelt een mondelinge vraag met betrekking tot de werken aan de Jan Bogaertsbrug die op heden plaatsvinden.
De voorzitter sluit de zitting op 28/06/2021 om 22:08.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Bruno Keuleers
voorzitter van de gemeenteraad