De voorzitter opent de zitting op 26/08/2024 om 20:00.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2024.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2024 worden goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de beslissing (2024/CBS/1139) van het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 17 juli 2024 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de aanstelling van een gespecialiseerde firma voor asbestverwijdering na de stormschade van 9 juli 2024.
Op 9 juli 2024 bracht een windhoos heel wat schade aan aan het openbaar domein en woningen in de gemeente Kapelle-op-den-Bos. Daken, bomen, gevels, ... werden weggeblazen en verwoest. Een aantal woningen is zelfs ongeschikt en onbewoonbaar verklaard. De ravage is enorm. Omwille van de gezondheid van de bevolking, stelt de gemeente Kapelle-op-den-Bos een gespecialiseerde firma aan voor het verwijderen van asbesthoudende materialen op publiek en privaat domein.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56 en 269, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Voorwerp van de opdracht
Op 9 juli werd de gemeente Kapelle-op-den-Bos zwaar getroffen door een windhoos. Om de gezondheid van de inwoners te garanderen is het van belang om asbestbrokstukken zo snel mogelijk te verwijderen van het publiek en privaat domein.
In het kader van de opdracht "Aanstelling gespecialiseerde firma voor asbestverwijdering na stormschade" werd een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gevoerd. De verwijdering van asbest zal zowel op het openbaar als op privaat domein plaatsvinden.
Bevoegdheid en raming
Gezien de hoogdringendheid en de onvoorziene omstandigheden is het niet mogelijk om het voorwerp van de opdracht en de plaatsingsprocedure door de gemeenteraad te laten goedkeuren. Het college van burgemeester en schepenen kan in dat geval deze bevoegdheid op zich nemen (dagelijks bestuur en artikel 56 decreet lokaal bestuur).
De opdracht wordt geraamd op 40.000 euro exclusief BTW: 200 werkuren x 54 euro per uur + 29.200 euro bijkomende kosten (verwerking + verplaatsing + materialen).
De kredieten zijn niet voorzien in het meerjarenplan. De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.
In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan (artikel 269 decreet lokaal bestuur).
Procedure
Een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is mogelijk, wanneer een overheidsopdracht dringend moet worden uit gevoerd (artikel 42, §1, 1°, b).
Van dwingende spoed zal sprake zijn als de volgende voorwaarden vervuld zijn:
De opdracht wordt beoordeeld op basis van de prijs. De offerte bevat prijzen op basis van vermoedelijke hoeveelheden dewelke nog niet bepaald zijn (omvang niet vooraf gekend).
Gunning
Er werd prijs gevraagd bij drie firma's onder de voorwaarde dat men onmiddellijk kon starten:
- Karweiwerken De Prins: Kevin De Prins, Hogerheistraat 48, 1880 Kapelle-op-den-Bos
- Huysmans BVBA: Björn Huysmans, Kambosweg 35, 1880 Kapelle-op-den-Bos
- Recon damage, Rue Golden Hopestraat 17B, 1620 Drogenbos, BE 0450.809.577
Er werd 1 offerte ontvangen:
- Recon damage, Rue Golden Hopestraat 17B, 1620 Drogenbos, BE 0450.809.577
De attesten (BTW-attest, fiscaal attest, juridische situatie en RSZ) werden gecontroleerd en in orde bevonden. De technische bekwaamheid wordt beoordeeld op basis van het erkenningsattest voor de verwijdering van asbest. De attesten zijn bijgevoegd.
De firma Recon damage kan snel te werk gaan. De opgegeven prijzen zijn werkuren. Er zijn nog bijkomende kosten te rekenen voor de verwerking van het asbestafval, gebruik van de toestellen en reisuren, uren voor laden en lossen.
Reiniging: 44 € per uur
Bouw: 54 € per uur
Ploegbaas: 54 € per uur
Werfleider: 84 € per uur
Transport: 1,25 € per km
Het lokaal bestuur stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Recon damage, Rue Golden Hopestraat 17B, 1620 Drogenbos, BE 0450.809.577, tegen de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver mits het verkrijgen van een visum.
De uitgave voor deze opdracht zal worden voorzien in S3O2P1A1/0309-00/6131999, bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Een visum is vereist van de financieel directeur. De financieel directeur werd een visum gevraagd via het digitale enotuleringsysteem.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in haar zitting van 17 juli 2024 de gunning bij hoogdringendheid conform artikel 56 §4 van het DLB goed.
Nog uit te voeren: de nodige kredieten dienen nog te worden verschoven in de volgende aanpassing van het meerjarenplan / kredietverschuiving
Gunstig visum 2024/33 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 16 juli 2024
Art 1. De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing (2024/CBS/1139) van het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 17 juli 2024 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de aanstelling van een gespecialiseerde firma voor asbestverwijdering na de stormschade van 9 juli 2024 en dit bij hoogdringendheid conform artikel 56 §4 van het DLB .
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht onderhoud van de ramen van de gemeentelijke gebouwen 2025-2028 goed.
De huidige opdracht loopt ten einde, het is aangewezen om tijdig maatregelen te treffen om te voorzien in een nieuwe overeenkomst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Onderhoud ramen van de gemeentelijke gebouwen 2025-2028” werd een bestek opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 60.000,00 EUR exclusief BTW.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de budgetposten prestaties van derden voor de respectievelijke gebouwen.
Art 1.Het bestek en de raming voor de opdracht “Onderhoud ramen van de gemeentelijke gebouwen 2025-2028”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 60.000,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de budgetposten prestaties van derden voor de gebouwen van het desbetreffende gebouw.
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht onderhoud rioolpomponderhoud 2025-2028 goed.
De huidige opdracht loopt ten einde, het is aangewezen om tijdig maatregelen te treffen om te voorzien in een nieuwe overeenkomst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028” werd een bestek met nr. 2024/123 opgesteld door de Technische dienst.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Basisopdracht (onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028), raming: 26.500,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 1 (onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028), raming: 26.500,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 2 (onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028), raming: 26.500,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 3 (onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028), raming: 26.500,00 EUR exclusief BTW.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 106.000,00 EUR exclusief BTW.
In de opdracht wordt eveneens de verbintenis aangegaan om jaarlijks tot 12.000 EUR excl. BTW herstellingen te kunnen laten uitvoeren. Dit aangezien deze herstellingen meestal meteen dienen te gebeuren.
Indien mogelijk wordt bij opdrachten of bij het overschrijden van dit jaarlijks voorzien bedrag aparte opdrachten uitgeschreven.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/6103510.
Art 1.Het bestek met nr. 2024/123 en de raming voor de opdracht “onderhoud rioolpompinstallaties 2025-2028”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 106.000,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/6103510.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst en addendum aanstelling ruimtelijk planner goed voor het RUP KWZI Kapelle-Oost.
De wens van het lokaal bestuur om met de komst van een KWZI Oxdonk en de bijhorende collectorprojecten te voorzien in de sanering/aansluiting van de bestaande gemeentelijke lozingspunten waardoor het vuil water niet langer geloosd wordt in de Oxdonkbeek (Aabeek) en de Zwarte Beek.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, Titel II Planning, Hoofdstuk II - Ruimtelijke Uitvoeringsplannen
Aquafin is onder meer belast met het opmaken en uitvoeren, of het doen opmaken en uitvoeren van technische plannen voor nieuwe rioolwaterzuiveringsinfrastructuur conform de door de Vlaamse Executieve vastgestelde investeringsprogramma’s.
Met de samenwerkingsovereenkomst in bijlage worden de verhoudingen tussen de partijen vastlegt teneinde te komen tot een definitief aanvaard gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor het perceel kadastraal gekend onder Kapelle-op-den-Bos, 1ste afdeling, sectie B, perceelsnummer 110E (deels), met als bestemming ‘gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut, meer bepaald gebied voor waterzuivering’ en Kapelle-op-den-Bos, 1ste afdeling, sectie B, perceelsnummer 111D (deels) als ‘agrarisch gebied’.
Overwegende dat Aquafin een overheidsopdracht zal voeren waarna het addendum (in bijlage bij deze beslissing) zal ondertekend worden waarbij de gegunde onderneming aangeduid wordt als ruimtelijk planner voor het opmaken van dit RUP KWZI Kapelle-Oost 21.071 Oxdonk.
KWZI Oxdonk en de bijhorende collectorprojecten zijn nodig voor de sanering/aansluiting van de bestaande gemeentelijke lozingspunten. In totaal gaat dit over de vuilvracht van 1700 IE (inwoner equivalent) die momenteel nog loost op geconcentreerde lozingspunten in de Oxdonckbeek (Aabeek) en de Zwarte Beek. Na verdere uitbouw van het stelsel zal de KWZI de vuilvracht van 2400 IE (ruwe inschatting, exacte ontwerpcapaciteit moet nog bepaald worden) kunnen saneren.
Binnen het stroomgebiedsbeheerplan werd per waterlichaam een reductiedoel voor P- en N-verwijdering opgelegd om te komen tot een goede waterkwaliteit. Dit binnen de verschillende planperiodes 2027, 2033 en 2039. De globaal te realiseren reductie per waterlichaam werd verdeeld onder de verschillende actoren binnen elk waterlichaam. Voor de reductie van vuilvracht t.g.v. huishoudens betreffen dit de betrokken gemeentes/rioolbeheerders en de bovengemeentelijke actor Aquafin.
De KWZI zelf en een groot deel van het collectorproject is gelegen in waterlichaam ‘VL17_42 – Afstroomzone Zeeschelde III + Rupel’, de meer opwaartse lozingspunten en de 2e fase van het collectorproject zijn gelegen in waterlichaam ‘VL08_95 Afstroomzone Getijdedijle & Getijdezenne’. Voor beide waterlichamen is uitvoering van de collectorprojecten en dus ook de bouw van de KWZI nodig voor het halen van de opgelegde doelen tegen 2027. Dit is echter qua timing niet meer haalbaar, het reductiedoel zal dus pas gehaald worden in de daaropvolgende planperiode. Maar dit benadrukt de noodzaak om de KWZI en bijhorende projecten zo snel mogelijk te kunnen opstarten zodat dit geen verdere vertraging oploopt.
Het reductiedoel werd door VMM volledig bij de bovengemeentelijke actor (Aquafin) gelegd aangezien de vuilvracht door de gemeente reeds ingezameld wordt thv de geconcentreerde lozingspunten. Gemeente Kapelle-op-den-Bos zelf kreeg dus geen doel opgelegd in deze omgeving. Voor het globale reductiedoel van deze waterlichamen zijn deze collectorprojecten en dus de bouw van de KWZI echter noodzakelijk. Bovenop de opgelegde reductiedoelen is ook het wegnemen van zeer geconcentreerde lozingspunten van groot belang.
De door de ruimtelijk planner uit te voeren opdracht zal door Aquafin vergoed worden.
Aquafin betaalt aan het lokaal bestuur de door haar gemaakte kosten die verband houden met de organisatie en bekendmaking van het openbaar onderzoek alsook alle publicatiekosten.
Er is geen financiële impact voorzien voor het lokaal bestuur.
Art. 1 De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) betreffende het opmaken van RUP KWZI Kapelle Oost (21.071 Oxdonk) goed te keuren.
Art. 2 De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst, waarbij de afspraken tussen ruimtelijke planner (aangeleverd door Aquafin) en het lokaal bestuur worden vastgelegd, goed.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing en ondertekend exemplaar worden bezorgd aan Aquafin nv.
Art. 4 Na prijsvraag door Aquafin NV zal het addendum aangevuld worden met de gegevens van de ruimtelijk planner en ondertekend en bezorgd worden aan Aquafin nv.
De raad keurt de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - 2024/122 - reiniging rioolkolken 2025-2028 goed.
Intradura biedt deze dienstverlening vanaf 2025 niet langer aan, het is aangewezen om zelf een overheidsopdracht te voeren met het oog op het vestigen van een raamovereenkomst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Intradura berichtte het lokaal bestuur dat zij niet meer zullen instaan voor het reinigen van rioolkolken. Daarom dienen we dus een eigen opdracht uit te schrijven.
In het kader van de opdracht “Reiniging rioolkolken 2025-2028” werd een bestek met nr. 2024/122 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 84.000,00 EUR exclusief BTW.
De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 143.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 22 oktober 2024 om 10.15 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/6103510_____________.
Art 1.Het bestek met nr. 2024/122 en de raming voor de opdracht “Reiniging rioolkolken 2025-2028”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 84.000,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3.Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:- ROEFS NV, Boerinnestraat 26 - Haven 55 te 2030 Antwerpen 3;- Groep De Vlieger bv, Schrijnwerkerstraat 11 te 9240 Zele;- AQUAMELLA BVBA, Gontrode Heirweg 132 te 9090 Melle;- Jonas Dhollander, Arkestraat 32 te 9111 Sint-Niklaas;- VERHELLE NV, Westhoekstraat 15 te 8700 Aarsele.
Art 4.De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 22 oktober 2024 om 10.15 uur.
Art 5.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P1A2/0310-00/6103510.
De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/110 - Raamovereenkomst wegmarkeringen 2025-2028 goed.
De huidige opdracht loopt ten einde, het is aangewezen om tijdig maatregelen te treffen om te voorzien in een nieuwe overeenkomst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het is aangewezen om in het kader van de verkeersveiligheid een goed onderhoud uit te voeren op de gemeentelijke wegmarkeringen.
Om een snelle uitvoering van de werken te kunnen garanderen en om betere prijzen te verkrijgen is het aangewezen om te werken met een raamovereenkomst.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst wegmarkeringen 2025 - 2028” werd een bestek met nr. 2023/110 opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 147.500,00 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. De prijzen worden opgemaakt aan de hand van de vermoedelijke hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0200- 00/6103510___________.
Art 1.Het bestek met nr. 2023/110 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst wegmarkeringen 2025 - 2028”, opgesteld door de Technische dienst wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 147.500,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0200- 00/6103510.
De raad keurt het retributiereglement voor de deelname aan de braderie 2024 en 2025 goed.
Het lokaal bestuur heeft de regierol opgenomen in de organisatie van de braderie. Het organisatiecomité werkt een stappenplan, een draaiboek en algemene deelnemingsvoorwaarden uit. De gemeenteraad beslist over het kader en de deelnameprijs.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De braderie is in de loop der jaren een traditie geworden waar menig Kapellenaar aan participeert, als standhouder of als deelnemer. Deze jaarlijkse organisatie draagt bij tot het versterken van de sociale cohesie: mensen krijgen de kans elkaar te ontmoeten in een gezellige en ontspannen sfeer met leuke attracties en omkadering, verenigingen maken zich kenbaar en maken zich klaar voor een nieuw werkjaar.
Het lokaal bestuur neemt opnieuw de regierol voor de organisatie op zich. Deze regierol wordt opgenomen binnen de vrijetijdsdienst, met medewerking van de dienst lokale economie en de technische dienst.
Om de toegankelijkheid voor deelnemers van dit evenement laagdrempelig te houden, zal het lokaal bestuur geen vergoeding vragen voor de geleverde prestaties. Echter indien een deelnemer laattijdig annuleert en de organisatie hierdoor aanpassingen dient te maken aan de uitvoering van het project en dit aanleiding geeft tot extra kosten, wordt een vergoeding gevraagd.
Dit reglement geldt voor het evenement in 2024 en 2025.
Een organisatiecomité staat in voor de praktische uitvoering.
Art. 1 Aan de braderie mogen participeren: lokale handelaars, organisatie en bedrijven m.b.t. De Korte Keten, verenigingen, kermisattracties, marktkramers, instellingen en organisatoren, individuen die een zelfgemaakt product willen verkopen of in de kijker zetten, artiesten, kunstenaars, muzikanten en eenieder die een bijdrage kan leveren aan het opzetten van een gezellige en attractieve braderie.
Art. 2 Het organisatiecomité bepaalt de praktische deelnamevoorwaarden rekening houdend met artikel 1 van deze beslissing en stelt een stappenplan en draaiboek op.
Art. 3 Het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein door de standhouders gebeurt op eigen risico en onder eigen verantwoordelijkheid.
Art. 4 De deelname aan de braderie met een infostand en/of verkoopstand is gratis.
Art. 5 Indien de deelnemer zijn afwezigheid minder dan 72u voor de datum waarop de braderie doorgaat, meldt of indien de deelnemer niet komt opdagen, wordt een vergoeding van 100 euro aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De retributie is verschuldigd door de deelnemer.
Art. 6 De betaling van de retributie geschiedt door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
Art. 7 Dit reglement geldt voor het evenement in 2024 en 2025.
Art. 8 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
De raad keurt de vaststelling van de vervangingsdagen voor de wettelijke en bijkomende feestdagen die vallen op een zaterdag of een zondag en de vaststelling van de collectieve verlofdag voor het jaar 2025 goed.
In 2025 vallen 2 feestdagen op een zaterdag of zondag:
- zaterdag 1 november
- zondag 2 november
In 2025 zijn er 3 ‘brugdagen’:
- vrijdag 3 januari
- vrijdag 2 mei
- vrijdag 30 mei
Onze beslissing d.d. 23 oktober 2023 aangaande de vaststelling van de rechtspositieregeling voor lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Artikel 232 §2 van de rechtspositieregeling houdende "als een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag wordt deze dag vervangen door een andere dag, die bepaald wordt door de raad".
In 2025 vallen er twee feestdagen tijdens een weekend en zijn er drie brugdagen.
2 collectieve vervangingsdagen en 1 collectieve vakantiedag
2 collectieve vervangingsdagen: vrijdag 3 januari 2025 en vrijdag 2 mei 2025
1 collectieve vakantiedag: vrijdag 30 mei 2025 (brugdag aansluitend op O.H. Hemelvaart)
Het vastleggen van deze vervangende feestdagen en collectieve vakantiedagen heeft een collectieve sluiting van de gemeentelijke diensten tot gevolg op bovenstaande dagen. Met die reden werd ervoor gekozen om een vervangende feestdag nooit op een maandag vast te leggen, zodat de avondopening niet in het gedrang komt.
Artikel 1: Voor het jaar 2025 worden de hierna vermelde dagen vastgesteld als vervangingsdagen voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag:
als collectieve vakantiedag
De raad neemt kennis van de notulen van de gewone Algemene Vergadering van Zefier d.d. 13 juni 2024.
Schrijven van Zefier d.d. 14 juni 2024 betreffende de notulen van de gewone Algemene Vergadering die is doorgegaan op 13 juni 2024.
Schrijven d.d. 14 juni 2024 waarmee wij in kennis werden gesteld van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 13 juni 2024.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de gewone Algemene Vergadering van Zefier d.d. 13 juni 2024.
De raad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur inzake de klachten die werd ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) met betrekking tot de schorsing van de gemeenteraad van 29 april 2024 en het toekennen van een renteloze lening en investeringssubsidie aan vzw VVGK.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) in kennis gesteld van twee klachten.
Conform het decreet lokaal bestuur neemt de raad kennis van deze klachten.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, artikelen 326-341.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) in kennis gesteld van twee klachten:
Klacht dd. 7 mei 2024 handelend over de schorsing van de gemeenteraad van 29 april 2024.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op 17 mei 2024 in kennis gesteld van een klacht die werd ingediend bij de toezichthoudende overheid door de heer Hugo De Haes inzake de vermeende machtsoverschrijding door de voorzitter van de gemeenteraad bij de behandeling van punt 9 van de gemeenteraadszitting van 29 april 2024.
Op 14 juni 2024 ontving het lokaal bestuur antwoord van de gouverneur.
De gouverneur stelt uit de stukken van het dossier vast dat er commotie ontstond tijdens de periode dat de zitting van 29 april 2024 was geschorst. Het komt aan de gemeenteraadsvoorzitter toe om de orde tijdens de vergadering te handhaven. Gezien de commotie, werd gevraagd om de rust te doen weerkeren. Het in deze context dat de voorzitter aan klager weigerde om naar zijn fractie te gaan.
De gouverneur stelt eveneens dat de raadsleden tijdens een schorsing van de zitting, waarbij de gemeenteraad tijdelijk onderbroken is, vrij zijn om apart bepaalde zaken te bespreken. Het is mogelijk dat er dan ook andere leden van de partij, die geen raadslid zijn, deelnemen aan die bespreking.
Klacht dd. 10 mei 2024 betreffende agendapunt 9 van de gemeenteraad van 29 april 2024 inzake het toekennen van een renteloze lening en investeringssubsidie aan VZW VVGK.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op 31 mei 2024 in kennis gesteld van een anonieme klacht die werd ingediend bij de toezichthoudende overheid inzake het toekennen van een renteloze lening en investeringssubsidie aan VZW VVGK tijdens de gemeenteraad van 29 april 2024.
Op 27 juni 2024 ontving het lokaal bestuur antwoord van de gouverneur.
De gouverneur heeft beslist om in dit dossier niet op te treden omdat uit het onderzoek blijkt dat het contract m.b.t. de renteloze lening en het contract m.b.t. de investeringssubsidie voldoende garanties en controlemogelijkheden bevatten op financieel vlak en op vlak van de besteding van de gelden (aanwending overeenkomstig
vooropgesteld doel). Verder kan de gouverneur geen belangenvermenging vaststellen in dit dossier.
Art. 1 De raad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur inzake de klachten die werd ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) met betrekking tot de schorsing van de gemeenteraad van 29 april 2024 en het toekennen van een renteloze lening en investeringssubsidie aan vzw VVGK.
De raad neemt kennis van het verslag van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024.
Ingevolge de Gewone Algemene Vergadering van Haviland d.d. 19 juni 2024 vindt u in bijlage :
- de notulen van de AV
- het jaarverslag 2023
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de Gewone Algemene Vergadering d.d. 19 juni 2024 van Haviland Intercommunale.
De raad neemt kennis van het jaarverslag en van de notulen van de Statutaire Gewone Algemene Vergadering van Intradura van 19 juni 2024.
Het schrijven van Intradura d.d. 27 juni 2024 waarmee zij ons de notulen van de statutaire gewone algemene vergadering d.d. 19 juni 2024 overmaken alsook het jaarverslag met de financiële resultaten.
Art. 1 De raad neemt kennis van het jaarverslag en van de notulen van de statutaire gewone algemene vergadering d.d. 19 juni 2024 van Intradura.
De raad keurt de bruikleenovereenkomst betreffende een perceel grond in de Mechelseweg te Kapelle-op-den-Bos, voor publieke parking - verlenging - goed.
De gemeenteraad van 27 juni 2016 sloot een bruikleenovereenkomst af voor het gebruik van de grond gelegen in de Mechelseweg te Kapelle-op-den-Bos, kadastraal gesitueerd afdeling 1, sectie A, nummer 0363T², voor de inrichting van een publieke parking.
Deze overeenkomst loopt af op 31 december 2024, het is daarom aangewezen om een nieuwe bruikleenovereenkomst te vestigen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De huidige bruikleenovereenkomst neemt een einde op 31 december 2024, het is daarom aangewezen om de bruikleenovereenkomst te verlengen dan wel een nieuwe bruikleenovereenkomst af te sluiten tussen het lokaal bestuur en de vennootschap NV Feryn-Houben.
Het perceel grond is gelegen is in de Mechelseweg te Kapelle-op-den-Bos, afdeling 1 , sectie A, nummer 0363T², met een vermoedelijke oppervlakte van 15 a 10 ca.
Het perceel grond is opgenomen in het BPA “Nieuwe markt, brug en omgeving” en bevindt zich in een zone met bestemming openbaar nut. Na het afsluiten van de bruikleenovereenkomst op 27 juni 2016 werd door het lokaal bestuur een publieke parking aangelegd.
Een nieuwe bruikleenovereenkomst dient te worden opgemaakt tussen de eigenaar NV Feryn-Houben, in casu de bruikleengever, en de gemeente Kapelle-op-den-Bos, in casu de bruiklener.
Het komt de gemeenteraad toe om de voorwaarden van de bruikleenovereenkomst goed te keuren.
Het ontwerp van de bruikleenovereenkomst gaat als bijlage bij deze beslissing en maakt er integraal deel van uit.
Beide partijen komen overeen dat deze bruikleen kosteloos is. De grond dat in bruikleen wordt verkregen zal verder bestemd worden voor parking van openbaar nut.
Een nieuwe bruikleenovereenkomst wordt aangegaan vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2033. Na afloop van deze periode wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met telkens 3 jaar tenzij er opzegging wordt betekend bij aangetekende brief door één der partijen minstens 6 maanden voor het einde van de lopende periode.
De bruiklener heeft het recht om alle verbouwingen, verfraaiingen en werken te doen met het oog tot de bestemming van parking. Dit houdt onder meer het recht in om de grond te verharden, verlichting aan te brengen, markeringen aan te brengen,…
Art. 1 De gemeenteraad keurt de bruikleenovereenkomst, die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, betreffende een stuk grond in de Mechelseweg te Kapelle-op-den-Bos, kadastraal gesitueerd in afdeling 1, sectie A, nummer 0363T² met een vermoedelijke oppervlakte van 15a 10 ca goed.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de NV Feryn-Houben.
De raad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van OFP Prolocus.
Het schrijven d.d. 5 juli 2024 ontvangen van OFP Prolocus met het jaarverslag 2023. Deze presentatie biedt een beknopt overzicht van de belangrijkste prestaties, strategische initiatieven en financiële resultaten van 2023.
Jaarverslag 2023 in bijlage.
Art. 1 De raad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van OFP Prolocus.
De raad neemt kennis van het jaarverslag van Creat.
Het schrijven d.d. 19 juni 2024 naar aanleiding van de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024 met in bijlage het jaarverslag van het werkingsjaar 2023.
Art. 1 De raad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van Creat Services dv.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad beslist om een subsidieaanvraag in te dienen voor de aanleg van de fietssnelweg F44 tussen de Hovenierstraat en de grens met Mechelen op de Hombeekseweg.
minimis regeling + goedkeuring plannen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het subsidiereglement van de provincie Vlaams Brabant d.d. 21 december 2021
Conform het subsidiereglement Fietssnelwegen dient het lokaal bestuur te verklaren dat;
- Er geen andere subsidies aangevraagd en/of verkregen worden dan de subsidie Aanleg fietssnelwegen via de Provincia Vlaams Brabant en het Vlaams Gewest.
- De plannen in bijlage als basisplannen voor de aanbesteding en uitvoering zullen gebruikt worden
- De nodige overeenkomsten met Infrabel gemaakt zullen worden voor de aanleg van de fietspaden voor de aanleg op openbaar domein en in de berm/talud van de spoorweg van Infrabel.
Art. 1 De gemeenteraad beslist om een subsidieaanvraag in te dienen voor de aanleg van de F44 vanaf de Hovenierstraat tot op de grens met Mechelen excl. de brug.
Art. 2 De gemeenteraad bevestigt dat
- Er geen andere subsidies aangevraagd en/of verkregen worden dan de subsidie Aanleg fietssnelwegen via de Provincia Vlaams Brabant en het Vlaams Gewest.
- De plannen in bijlage als basisplannen voor de aanbesteding en uitvoering zullen gebruikt worden
- De nodige overeenkomsten met Infrabel gemaakt zullen worden voor de aanleg van de fietspaden voor de aanleg op openbaar domein en in de berm/talud van de spoorweg van Infrabel.
Art. 3 Deze beslissing wordt na finalisering van alle benodigde documenten mee ingediend bij de subsidieaanvraag Fietssnelwegen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Sinds januari 2023 vindt de ophaling van het restafval niet langer wekelijks maar om de 2 weken plaats. Het niet wekelijks ophalen vormt voor inwoners een probleem van geuroverlast, maden e.d. en dit vooral in de zomermaanden.
Doch kunnen mensen gratis terecht op het containerpark als ze hun restafval “sneller kwijt” willen. (bron infokanaal juli 2023). Na enige miscommunicatie tussen het lokaal bestuur en Intradura liep toen deze regeling vlot.
Heden krijgen we meldingen van inwoners dat ze zakken van het restafval “moeizaam” kunnen afleveren op het containerpark. Inwoners krijgen vragen van de parkwachters en ze laten daar uitschijnen dat ze maar over een beperkt aantal containers beschikken voor restafval en het niet de bedoeling is om zakken met restafval naar het containerpark te brengen.
De zinsconstructie in het infokanaal van juli 2024 is ook gewijzigd naar “Ophaling gemist en wil jij een volle zak restafval kwijt, …”
Inwoners die zelf hun restafval op regelmatige basis naar het containerpark willen brengen en op tijdstippen (tijdens de openingsuren) dat het hen uitkomt worden aangesproken omdat het duidelijk is dat het afleveren van restafval ontraden wordt.
Vragen:
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Eind juni waren wij aanwezig op de opening van de BKO. Een mooi project waar we altijd al hebben achtergestaan. Onze kinderen moeten in optimale omstandigheden worden opgevangen.
We stelden echter vast dat nog niet alles was afgewerkt en de afwerking op een aantal plaatsen te wensen over liet. Op 3 juli vroegen we het werfverslag op en kregen inzage op 16 juli.
Zoals de schepen reeds meerdere malen heeft aangehaald liepen de werken enorme vertragingen op wat we natuurlijk betreurden.
Onze vragen.
De werken waren tijdens de opening alles behalve afgewerkt. Hoever staat het nu met de afwerking?
We lazen ook dat er water in de kelder stond. Is dat probleem ondertussen opgelost?
In het verslag stond dat er een vochtige plek werd vastgesteld in de eetruimte. Tijdens de storm van 9 juli kwam het water binnen via de verlichtingsarmaturen. Wat was hiervan de reden? Is dit probleem ondertussen opgelost? Is er door het water schade berokkend en wie draait op de voor de kosten? Zijn de kinderen steeds in veilige omstandigheden opgevangen kunnen worden?
Een aantal zaken werden niet volgens plan uitgevoerd. Werden deze ondertussen aangepast?
Recht tegenover de ingang van het gebouw ligt een zebrapad. Kinderen en ouders die het zebrapad gebruiken komen uit op een parking. Waarom werd hier nog niets aan gedaan?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Jos Thomas, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het schepencollege heeft op 17 april 2024 een negatief advies gegeven aan de bestendige deputatie voor 33 woningen.
Het schepencollege heeft daarna op 10 juli j.l. een positief advies gegeven aan de bestendige deputatie voor 31 woningen op basis van het BPA van meer dan 50 jaar geleden, doch:
- Zonder rekening te houden met een advies van de GECORO dat voor dit belangrijk en omvangrijk dossier niet werd geraadpleegd.
- Zonder rekening te houden met de in opmaak zijnde RUP waarbij er ook nieuwe woningen worden voorzien in de Vroonwegel, de Kerkstraat en de Paddegatstraat.
- Zonder rekening te houden met een mobiliteitsstudie en een degelijk onderzoek naar de noodzaak van nieuwe woongelegenheden en het landelijk karakter van het dorp.
- Zonder rekening te houden met de bezwaren van de inwoners.
Graag wenst onze fractie meer uitleg over dit dossier en de genomen beslissingen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op 9 juli 2024 raasde een storm door onder meer Kapelle-op-den-Bos die heel wat schade heeft aangericht. Het gemeentepersoneel, de civiele bescherming, betrokken firma’s en vrijwilligers hebben uitzonderlijk werk verricht om de schade aangericht door de storm te ruimen.
Graag hadden wij een korte evaluatie besproken over de stappen die het gemeentebestuur heeft ondernomen. Concreet hebben we volgende vragen:
(i)Hoe evalueert de meerderheid de genomen maatregelen n.a.v. de storm?
(ii)Hoe evalueert de meerderheid de communicatie n.a.v. de storm?
(iii)De gemeentelijke fase van het rampenplan werd pas afgekondigd op 10 juli, een dag nadien. Dit terwijl Londerzeel en Mechelen dit al dinsdagavond hebben gedaan. Waarom werd de beslissing in Kapelle-op-den-Bos een dag nadien genomen?
(iv)Diverse trage wegen zijn momenteel nog niet toegankelijk (vooral rond de kasteelomgeving in Ramsdonk). Verschillende van deze wegen worden ook door fietsers gebruikt op weg naar school. Wat is momenteel de planning om deze wegen toegankelijk te maken?
(v)Diverse firma’s werden aangesteld om te helpen bij de ruiming. Kan er een overzicht gegeven worden van de verwachte kosten? Kan het gemeentebestuur deze kosten recupereren?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Chris Reniers, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Graag hadden wij het volgende besproken met betrekking tot de werken aan de Mechelseweg:
Wij horen heel wat klachten van inwoners die plots geconfronteerd worden met een geveltuin voor hun huis (zie onder andere foto 1). Heeft elke inwoner waar zo’n geveltuin werd geplaatst hiervoor vooraf zijn goedkeuring gegeven? Hoe werden de inwoners geïnformeerd over deze geveltuinen?
Van inwoners horen wij onder andere dat het moeilijk wordt om zo nog hun ramen te kuisen. Hoe voorziet het gemeentebestuur hieraan tegemoet te komen?
Op andere plaatsen wordt het groengedeelte zo geplaatst dat postbodes nog moeilijk aan de brievenbus geraken (zie foto 2). Hoe komt het dat hier geen rekening mee gehouden werd? Kan dit nog worden aangepast?
De meerderheid heeft, net zoals ons, een schrijven ontvangen van een eigenaar met café op de Mechelseweg. In het schrijven drukt de eigenaar zijn ongenoegen uit over de gang van zaken.
- Klopt het dat er vanuit de gemeente een garantie gegeven is dat tijdens de werken permanent een deel van het terras van het café bereikbaar zou zijn, hetgeen niet het geval is?
- Klopt het dat het aantal zitplaatsen voorzien voor het café sterk verminderd wordt in de nieuwe plannen?
- De eigenaar geeft tenslotte aan eerder opmerkingen te hebben overgemaakt wanneer hem dat gevraagd werd. Waarom kreeg hij geen feedback op deze opmerkingen? En werden de plannen uiteindelijk aangepast om met zijn opmerkingen rekening te houden?
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2024 om 22:54.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad