De raad keurt het retributiereglement voor de deelname aan de braderie 2024 en 2025 goed.
Het lokaal bestuur heeft de regierol opgenomen in de organisatie van de braderie. Het organisatiecomité werkt een stappenplan, een draaiboek en algemene deelnemingsvoorwaarden uit. De gemeenteraad beslist over het kader en de deelnameprijs.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De braderie is in de loop der jaren een traditie geworden waar menig Kapellenaar aan participeert, als standhouder of als deelnemer. Deze jaarlijkse organisatie draagt bij tot het versterken van de sociale cohesie: mensen krijgen de kans elkaar te ontmoeten in een gezellige en ontspannen sfeer met leuke attracties en omkadering, verenigingen maken zich kenbaar en maken zich klaar voor een nieuw werkjaar.
Het lokaal bestuur neemt opnieuw de regierol voor de organisatie op zich. Deze regierol wordt opgenomen binnen de vrijetijdsdienst, met medewerking van de dienst lokale economie en de technische dienst.
Om de toegankelijkheid voor deelnemers van dit evenement laagdrempelig te houden, zal het lokaal bestuur geen vergoeding vragen voor de geleverde prestaties. Echter indien een deelnemer laattijdig annuleert en de organisatie hierdoor aanpassingen dient te maken aan de uitvoering van het project en dit aanleiding geeft tot extra kosten, wordt een vergoeding gevraagd.
Dit reglement geldt voor het evenement in 2024 en 2025.
Een organisatiecomité staat in voor de praktische uitvoering.
Art. 1 Aan de braderie mogen participeren: lokale handelaars, organisatie en bedrijven m.b.t. De Korte Keten, verenigingen, kermisattracties, marktkramers, instellingen en organisatoren, individuen die een zelfgemaakt product willen verkopen of in de kijker zetten, artiesten, kunstenaars, muzikanten en eenieder die een bijdrage kan leveren aan het opzetten van een gezellige en attractieve braderie.
Art. 2 Het organisatiecomité bepaalt de praktische deelnamevoorwaarden rekening houdend met artikel 1 van deze beslissing en stelt een stappenplan en draaiboek op.
Art. 3 Het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein door de standhouders gebeurt op eigen risico en onder eigen verantwoordelijkheid.
Art. 4 De deelname aan de braderie met een infostand en/of verkoopstand is gratis.
Art. 5 Indien de deelnemer zijn afwezigheid minder dan 72u voor de datum waarop de braderie doorgaat, meldt of indien de deelnemer niet komt opdagen, wordt een vergoeding van 100 euro aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De retributie is verschuldigd door de deelnemer.
Art. 6 De betaling van de retributie geschiedt door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
Art. 7 Dit reglement geldt voor het evenement in 2024 en 2025.
Art. 8 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.