De voorzitter opent de zitting op 25/10/2021 om 19:59.
Rechtzetting bij agendapunt 2021/GR/105 van maandag 31 mei 2021.
Het gaat om de beslissing van de coördinatie van de jaarrekening 2020 van het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos voor de kerkfabrieken van Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Sint-Martinus en Sint-Niklaas.
Het lokaal bestuur ontving de coördinatie van de jaarrekening 2020 van centraal kerkbestuur op 7 april 2021. Niettemin is in de considerans te lezen dat de uiterste indiendatum van 1 mei werd overschreden.
Dit is natuurlijk een administratieve zetfout, die we graag bij deze gelegenheid wouden rechtzetten in overleg met het CKB. De documenten werden tijdig ingediend, en we zullen deze rechtzetting dan ook opnemen in het notulen van deze raadszitting.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 september 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 27 september 2021.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 september 2021 worden goedgekeurd.
De raad keurt de afbakening van het werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij KASTZE-KLM-Grimbergen goed.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021 (B.S. 10 september 2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en de aanvullende brief van 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Verslagen van diverse besprekingen tussen lokale besturen van KASTZE-KLM-Grimbergen onderling (gesprekken op 14 juli, 17 augustus, 7 september en 21 september 2021).
Gesprek tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied van 2 september 2021.
Het verslag van het lokaal woonoverleg van 14 september 2021.
Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2021.
De adviesnota van de SHM Providentia en de SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting;
De adviesnota van het SVK Webra, goedgekeurd door haar Raad van Bestuur op 28 september 2021;
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.
Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in via woonmaatschappij@vmsw.be. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.
Criteria werkingsgebieden:
Overlegmomenten:
De 7 gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst van de referentieregio Halle-Vilvoorde gaven aan dat zij samen een werkingsgebied willen vormen.
Dit werkingsgebied omvat 1.637 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 74 woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) op datum van 31 december 2020.
Verdeling stemrechten:
Lokale besturen moeten samen over minstens 50% plus één van de stemrechten in de woonmaatschappij beschikken. De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria.
Art. 1 De gemeenteraad verkiest voor de toekomstige woonmaatschappij een werkingsgebied dat wordt gevormd samen met gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst.
Art. 2 De gemeenteraad gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering. De gemeente onderschrijft dat de eventuele toevoeging van bijkomende criteria, de precieze verhouding van de criteria en de frequentie van de actualisatie van de stemrechtenverdeling later zal worden bepaald bij de vorming van de woonmaatschappij, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten.
Art. 3 De gemeenteraad gaat akkoord dat elk betrokken lokaal bestuur deelneemt aan het collegiaal bestuursorgaan en daardoor betrokken is bij de operationele en strategische keuzes in de woonmaatschappij. De wijze van samenstelling zal verder op een later moment bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten.
Art. 4 Met de keuze voor het werkingsgebied spreekt de gemeenteraad geen voorkeur voor de ene of andere woonactor uit, noch doet ze een voorafname op de later op te richten woonmaatschappij.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
EVA-vzw GC de oude pastorie roept een algemene vergadering samen op 8 december 2021.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
Het voorstel van de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie dd. 5 oktober 2021 om de algemene vergadering samen te roepen op 8 december 2021 met de volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering
2. Goedkeuring actieplan 2022
3. Goedkeuring budget 2022
4. Aanstelling commissaris EVA-vzw GC de oude pastorie
4. Varia en rondvraag.
De gemeenteraad dient de agenda van de vergaderingen van EVA-vzw GC de oude pastorie goed te keuren.
Art.1 De agenda van de algemene vergadering dd. 8 december 2021 van EVA-vzw GC de oude pastorie goed te keuren.
Art.2 Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan EVA-vzw GC de oude pastorie en de coördinator vrije tijd en leren.
De raad keurt het actieplan 2022 van EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
Het actieplan 2022 m.b.t. EVA-vzw GC de oude pastorie.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie heeft in vergadering van 5 oktober 2021 het actieplan voor het dienstjaar 2022 m.b.t. het gemeenschapscentrum de oude pastorie besproken.
De gemeenteraad dient dit actieplan goed te keuren.
Art.1 Het actieplan 2022 van het gemeenschapscentrum – dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt voor verder gevolg overgemaakt aan EVA–vzw GC de oude pastorie.
De raad keurt het budget 2022 van EVA-vzw GC de oude pastorie goed.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie stelt het budget 2022 voor.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 betreffende de bekrachtiging van de statuten van EVA-vzw GC de oude pastorie en de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie heeft in vergadering van 5 oktober 2021 het budget voor het dienstjaar 2022 opgesteld.
De gemeenteraad dient dit budget goed te keuren vooraleer dit wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie.
Art.1 Het budget 2022 van EVA-vzw GC de oude pastorie – dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art.2 Afschrift van deze beslissing wordt voor verder gevolg overgemaakt aan EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad keurt de aanpassing van de openbare wegenis over de zaak van de wegen bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning in het kader van de heraanleg van het jaagpad aan de Oostdijk, dossiernummer 202175 (OMV_2020157350) goed.
De aanvraag ingediend door Dauwe Wim vertegenwoordiger van de Vlaamse Waterweg , werd ingediend op 29/04/2021.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard door de Vlaamse overheid op 16/06/2021. Op 16/06/2021 werd door de Vlaamse overheid advies gevraagd aan college van burgemeester en schepen. Op 27/09/2021 werd door de Vlaamse overheid gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen.
Deze gemeenteraadsbeslissing voor de zaak van de wegen maakt deel uit van de aanvraag voor een omgevingsvergunning OMV_2020157350. Voor deze aanvraag werd reeds een openbaar onderzoek georganiseerd van 3 juli 2021 t.e.m. 1 augustus 2021. De bezwaren die uit dit openbaar onderzoek naar voren zijn gekomen zijn reeds behandeld in het advies van het college van burgemeester en schepenen van 4 augustus 2021 (2021/CBS/1170). Dit advies (CBS 1170) OMV_2020157350 - 202175 Advies.pdf is als bijlage toegevoegd aan het agendapunt en maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Omgevingsvergunningendecreet van 25/04/2019;
Omgevingsvergunningenbesluit van 27/11/2015;
Decreet houdende de gemeentewegen van 3/05/2019.
Beschrijving van de aanpassing aan de wegenis
De aanvraag betreft een volledige vernieuwing van de wegenis van de Oostdijk. Het project loopt vanaf het kruispunt met de Haaksdonkweg en loopt tot circa 40 m voorbij de
Jan Bogaertsbrug.
Momenteel is er een fietspad voor beide richtingen. Dit fietspad heeft slechts een breedte die varieert van circa 1,5 m naar circa 2 m. Dergelijke breedte is te beperkt om veilig en vlot fietsverkeer in twee richtingen toe te laten. Om ruimte te maken voor een nieuw, breder fietspad, gescheiden van de rijweg gaat men volgende aanpassing doen aan de openbare wegenis.
Men gaat de bestaande rijweg versmallen (van ruim 6 m naar 5 m) en het nieuw afzonderlijk fietspad (4 m breed, ter hoogte van de brug Jan Bogaertsbrug 3 m breed) voorzien tussen de rijweg en het kanaal Brussel – Ruppel. Dit project sluit aan bij een eerder vergund project, waar men een gelijkaardige vernieuwing van de rijweg deed en een nieuw afzonderlijk fietspad aanlegde tussen de rijweg en het kanaal. Dit project eindigde aan het kruispunt van de Haaksdonkweg en de Oostdijk. Het huidig project start hier.
Tijdens de werken wordt er tussen de Sasstraat en de Halfbunderstraat een werfzone voorzien. Deze werfzone wordt op percelen voorzien die eigendom zijn van de Vlaamse
Waterweg NV, tevens de aanvrager van het project.
Beoordeling van de zaak der wegen
Art. 12 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt dat in afwijking van art. 11 van hetzelfde decreet de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan gebeuren overeenkomstig art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het omgevingsvergunningsdecreet.
Art. 31 §1. van het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat elke aanvraag met betrekking tot de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg, het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De voorgestelde verdubbeling van de huidige breedte van het bestaande fietspad, zorgt voor een vlotter en veiliger fietsverkeer. Dit is belangrijk omdat dit fietspad deel uitmaakt van fietssnelweg F23 die over een lengte van 32 km loopt van Brussel, Vilvoorde tot en met Boom. Door het versmallen van de naastliggende afzonderlijke rijweg naar 5 m, krijgt men een snelheidsremmend effect zodat de plaatselijke maximale toegelaten snelheid beter gerespecteerd wordt.
De aangevraagde wijziging aan de openbare wegenis zorgt in het algemeen voor een veiliger verkeer. Hierdoor kunnen we akkoord gaan met de wijziging aan de bestaande openbare wegenis.
Art. 1 De gemeenteraad heeft kennis genomen van de aanvraag. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde werken voor het nieuwe gabarit van de openbare wegenis aan de Oostdijk zoals ingediend door de aanvrager.
De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2021.
Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.
Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2021 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.
De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2021.
De raad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 28 september 2021 (2021/BB/016) betreffende de volledige opheffing van het burgemeesterbesluit van 11 januari 2020 houdende de "Verplichting tot het bedekken van de neus en de mond voor +12-jarigen aan de schoolpoort en andere drukke plaatsen" vanaf 01 oktober 2021.
Op 3 september 2020 werd een burgemeesterbesluit uitgevaardigd inzake de verplichting tot het bedekken van de neus en de mond voor +12-jarigen aan de schoolpoort. Het burgemeesterbesluit van 11 januari 2021 vervangt het besluit van 3 september 2020 en bracht een uitbreiding van de mondmaskerplicht met zich mee voor drukke plaatsen (BKO 'T klawieterke en site Sociaal Huis/JOC/Skatepark).
Op 19 juli 2021 werd de gedeeltelijke opheffing van het burgemeesterbesluit inzake "verplichting tot het bedekken van de neus en de mond voor +12-jarigen aan de schoolpoort en andere drukke plaatsen" vanaf maandag 26 juli 2021 goedgekeurd, waarbij de mondmaskerplicht aan de schoolpoort werd opgeheven.
Burgemeesterbesluit 2021/BB/000 van 11 januari 2021 houdende de verplichting van het bedekken van neus en mond voor +12-jarigen aan schoolpoorten en drukke plaatsen wordt volledig opgeheven vanaf 01 oktober 2021.
De burgemeester is bevoegd op grond van artikel 63 van het decreet lokaal bestuur en artikelen 134 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De ministeriële besluiten van 30 juni en 10 juli 2020 en 22 augustus 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
De FAQ van het Crisiscentrum
Ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie was het verplicht om de neus en de mond te bedekken (mondmasker) voor +12-jarigen vanaf 3 september 2020 aan de omgeving van scholen en vanaf 11 januari ook voor drukke plaatsen zoals de buitenschoolse kinderopvang 'T Klawieterke en de site van het Sociaal Huis/JOC/skatepark.
Voor de schoolomgeving werd deze verplichting opgeheven vanaf 26 juli 2021. Voor de site van het sociaal huis/JOC/skatepark waar veel jongeren samen komen en de omgeving van de buitenschoolse kinderopvang 'T Klawieterke bleef deze verplichting wel nog van kracht.
De coronasituatie is intussen zowel nationaal als lokaal in Kapelle-op-den-Bos gestabiliseerd. De vaccinaties zijn doorslaggevend in het onder controle houden van de hospitalisaties en de bezetting op intensieve zorg en we kunnen vaststellen dat België, en voor ons in het bijzonder Kapelle-op-den-Bos, tot de best presterende landen/gemeenten behoren.
Het college van burgemeester en schepenen beslist dan ook om ook over te gaan tot de opheffing van de mondmaskerplicht in de directe omgeving van de buitenschoolse kinderopvang 't Klawieterke (Bormstraat 219, 1880 Kapelle-op-den-Bos) en op de site van het Sociaal Huis/JOC/skatepark (Evert Larockstraat 22, 1880 Kapelle-op-den-Bos) vanaf vrijdag 01 oktober 2021.
In volgende gevallen blijft het mondmasker verplicht, overeenkomstig de maatregelen van de federale overheid:
Art. 1 Het burgemeesterbesluit van 28 september 2021 (2021/BB/016) betreffende de volledige opheffing van het burgemeesterbesluit van 11 januari 2020 houdende de "Verplichting tot het bedekken van de neus en de mond voor +12-jarigen aan de schoolpoort en andere drukke plaatsen" vanaf 01 oktober 2021 wordt bekrachtigd door de raad.
De raad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 28 september 2021 (2021/BB/013) betreffende de opheffing van het burgemeesterbesluit van 22 juli 2020 inzake 'Verplichten dragen mondmasker op de wekelijkse markt" vanaf 01 oktober 2021.
Op 22 juli 2020 werd door de wnd. burgemeester een burgemeesterbesluit uitgevaardigd tot het verplichten van het dragen van een mondmasker tijdens de wekelijkse markt. Dit besluit wordt opgeheven vanaf vrijdag 01 oktober 2021.
Gemeentewet van 24 juni 1988 houdende de organisatie en de werking van de gemeenten en latere wijzigingen;
Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel artikel 134-135 §2;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, inzonderheid artikel 21bis.
Ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie was het dragen van een mondmasker vanaf 22 juli 2020 verplicht tijdens de wekelijkse markt.
De coronasituatie is intussen zowel nationaal als lokaal in Kapelle-op-den-Bos gestabiliseerd. De vaccinaties zijn doorslaggevend in het onder controle houden van de hospitalisaties en de bezetting op intensieve zorg. België en Kapelle-op-den-Bos in het bijzonder behoren tot de best presterende landen/gemeenten op het vlak van de vaccinatiegraad.
Het lokaal bestuur beslist dan ook om over te gaan tot de opheffing van de mondmaskerplicht op de wekelijkse markt vanaf vrijdag 01 oktober 2021.
Conform de beslissing van de federale overheid blijft het dragen van een mondmasker verplicht onder volgende omstandigheden:
Art. 1: Het burgemeesterbesluit van 28 september 2021 (2021/BB/013) betreffende de opheffing van het burgemeesterbesluit van 22 juli 2020 inzake 'Verplichten dragen mondmasker op de wekelijkse markt" vanaf 01 oktober 2021 wordt bekrachtigd door de raad.
De raad keurt de agenda - beleidsnota/begroting 2022 van de buitengewone algemene vergadering op woensdag 8 december 2021 van Haviland Intercommunale goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de oproepingsbrief van 5 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal plaats vinden op woensdag 8 december 2021 online via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn met volgende agendapunten:
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Sonja Thielemans, raadslid, als effectief vertegenwoordiger en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Art. 1 De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 8 december 2021 worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 8 december 2021 goed te keuren;
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de agenda en vaststelling van het mandaat van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek - d.d. 10 december 2021 goed.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op 10 december 2021 plaatsheeft in "Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem".
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos per brief van 22 september 2021 overgemaakt werd.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Art. 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 10 december 2021:
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uiterlijk op 1 december 2021 en uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart, dienstjaar 2022.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikels 2 en 47 ervan.
De omzendbrief BB 2013/01 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen - Financiën en Personeel betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De beslissing van het bestuur van de eredienst van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart d.d. 30 juni 2021 houdende vaststelling van het budget over het dienstjaar 2022.
Het voorliggend budget 2022, dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt, van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart.
Het gunstig advies d.d. 20 juli 2021 van het erkend representatief orgaan (Aartsbisdom Mechelen-Brussel, Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen) m.b.t. het budget 2022 van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart.
De kerkfabriek voorziet een exploitatietoelage van de gemeente ten bedrage van 0 EUR.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur neemt raadslid Jos Thomas niet deel aan de stemming.
Art.1 De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart, dienstjaar 2022.
Art.2 Afschrift van onderhavige aktename zal worden overgemaakt aan:
De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus, dienstjaar 2022.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikels 2 en 47 ervan.
De omzendbrief BB 2013/01 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen - Financiën en Personeel betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De beslissing van het bestuur van de eredienst van de kerkfabriek Sint-Martinus d.d. 29 juni 2021 houdende vaststelling van het budget over het dienstjaar 2022.
Het voorliggend budget 2022, dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt, van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Het gunstig advies d.d. 20 juli 2021 van het erkend representatief orgaan (Aartsbisdom Mechelen-Brussel, Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen) m.b.t. het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkfabriek voorziet een exploitatietoelage van de gemeente ten bedrage van 23 642,67 EUR.
Art.1 De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus, dienstjaar 2022.
Art.2 Afschrift van onderhavige aktename zal worden overgemaakt aan:
De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek Sint-Niklaas, dienstjaar 2022.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikels 2 en 47 ervan.
De omzendbrief BB 2013/01 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen - Financiën en Personeel betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De beslissing van het bestuur van de eredienst van de kerkfabriek Sint-Niklaas d.d. 5 juli 2021 houdende vaststelling van het budget over het dienstjaar 2022.
Het voorliggend budget 2022, dat als bijlage gaat bij deze beslissing en er integraal deel van uitmaakt, van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Het gunstig advies d.d. 20 juli 2021 van het erkend representatief orgaan (Aartsbisdom Mechelen-Brussel, Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen) m.b.t. het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
De kerkfabriek voorziet een exploitatietoelage van de gemeente ten bedrage van 17.000,00 EUR.
Art.1 De raad neemt akte van het budget van de kerkfabriek Sint-Niklaas, dienstjaar 2022.
Art.2 Afschrift van onderhavige aktename zal worden overgemaakt aan:
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie (oa. vaccinatiecentra in ELZ) en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Overzicht stand van zaken.
Startdatum werken Molenstraat uitgesteld naar 8 november 2021.
De startdatum voor de wegenwerken in de Molenstraat wordt uitgesteld naar 8 november 2021. De aannemer liet weten dat de aanvankelijke planning om met de werken te starten op 18 oktober 2021 jammer genoeg niet kan aangehouden worden.
Door het slechte weer kampt de aannemer met vertraging en tijdens de herfstvakantie (van 1 tot 7 november 2021) is er sowieso geen activiteit op de werven. Het college van burgemeester en schepenen heeft daarom beslist de start van de werken uit te stellen tot maandag 8 november 2021. Hierdoor vermijden we dat de werf na een eerste werkweek al meteen opnieuw zou stil liggen.
Bovendien stelt dit uitstel ons ook in staat om bijkomende veiligheidsmaatregelen te treffen:
Informatie op kapellespreekt.be werd aangepast naar de huidige gekende gegevens.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Sinds 1 september 2021 wijzigde de wetgeving rond de afhandeling van verloren en achtergelaten voorwerpen. Tot enige tijd geleden baseerden alle gemeenten zich op de wetgeving van 1975 en 1983.
Hoe gaat het bestuur omgaan met deze nieuwe regels? Tot op heden vonden wij daar nog niets over terug. Is er al werk gemaakt van een globale aanpak?
De gemeente moet onder andere het gevonden voorwerp in een register opnemen en een poging ondernemen om de eigenaar terug te vinden. Hoe gaat dit aangepakt worden?
Graag hadden we dus een overzicht gekregen van de reeds genomen acties om deze nieuwe regelgeving in de praktijk te kunnen toepassen.
De raad voert de samenaankoop van de regenwatertonnen af.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De voorbije zomers werden gekenmerkt door hittegolven en langdurige periodes van droogte. Lokale besturen waren genoodzaakt tot het afkondigen van besparende maatregelen voor gebruik van grond- en leidingwater.
Anderzijds zullen zware regenvallen met veel wateroverlast in de toekomst toenemen omdat de regenbuien niet of onvoldoende kunnen opgevangen worden door de bestaande afwatering. Daarom is het ook zinvol om een extra buffer te voorzien.
Een verhoogde bewustwording dat drinkbaar water een schaars en kostbaar goed is, in combinatie met een gerichte aanpak voor het hergebruik van regenwater, is noodzakelijk om deze problemen in de toekomst het hoofd te bieden en daarom verwijzen we naar de samenaankoop van regenwatertonnen via Haviland.
Een samenaankoop biedt een laagdrempelige oplossing voor het opvangen en hergebruiken van regenwater. Met een regenwaterton bespaar je ophet verbruik van kostbaar en schaarser wordend drinkwater. Je kan het opgevangen regenwater inzetten om je tuin en planten te bewateren, het huis schoon te maken, je wagen of fiets te poetsen enz.
Bij navraag liet men ons weten dat het project nog in een opstartfase is. Gemeenten zullen de kans krijgen om zich in te schrijven tot 15 december a.s. Daarna gaat Haviland met de ingeschreven gemeenten van start om een private groepsaankoop voor bovengrondse regenwatertonnen op te zetten in het voorjaar van 2022.
De leden van de raad komen overeen dat de administratie dit punt verder zal voorbereiden en ten gepaste tijden zal agenderen op een gemeenteraadscommissie en of gemeenteraad.
De voorzitter beslist in consensus dit agendapunt aldus af te voeren naar een later tijdstip.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad beslist om mee in te tekenen op de groepsaankoop regenwatertonnen georganiseerd door Haviland.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van maandag 27 september laatstleden stelde onze fractie de vraag aan het CBS of er ingegaan was op de projectoproep van het Departement Omgeving.
Steden en gemeenten kregen de kans een voorbeeldfunctie op te nemen voor het ontharden en vergroenen van het openbaar domein.
De bevoegde schepen Geert Van de Voorde gaf als antwoord dat er inderdaad een projectfiche was ingediend maar weigerde te antwoorden op de vragen die vanuit onze fractie werden gesteld. We vroegen onder andere over welke projecten het ging maar kregen tot onze eigen verbazing geen enkel antwoord.
Ik heb dan, via de algemeen directeur, het ingediende voorstel opgevraagd en ook toegestuurd gekregen. Ik heb het ingediende dossier met andere woorden kunnen inkijken.
Echter vind ik dat gans de gemeenteraad hiervan in kennis moet gesteld worden.
Daarom vraag ik aan schepen Van de Voorde om het ingediende project toe te lichten in openbare zitting aan de ganse raad.
Met andere woorden een ganse toelichting over het ingediende project, dus zowel de projectbeschrijving alsook een toelichting over het financiële luik. Gans de raad heeft hier recht op.
De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2021 om 21:46.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Bruno Keuleers
voorzitter van de gemeenteraad