Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

ma 24/04/2023 - 21:30 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Renaat Huysmans, burgemeester
Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 22:04.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen OCMW-raad d.d. 27 maart 2023 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 27 maart 2023.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 27 maart 2023 worden goedgekeurd.

    • wonen en grondbeleid

      • Providentia - algemene vergadering op donderdag 11 mei 2023 - Agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Het schrijven van Providentia cvba van 23 maart 2023 waarmee zij het bestuur uitnodigen voor het bijwonen van de algemene vergadering op donderdag 11 mei 2023 in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 in 1730 Asse.

        Feiten, context en argumentatie

        Het schrijven omvat volgende agendapunten :

        1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, inclusief het Bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering (ter kennisname)

        2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname)

        3. De jaarrekening 2022 (ter goedkeuring)

        4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)

        5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

        6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

        7. Bijzondere kwijting voor aansprakelijkheid van de bestuurders voor voortijdige uittredingen van aandeelhouders, het laattijdig vernietigen van aandelen van de vennootschap en het laattijdig aanpassen van het aandelenregister van de vennootschap in dit verband (ter goedkeuring)

        8. Voordracht van Lennik als nieuwe aandeelhouder (ter kennisname)

        9. Uitgifte van nieuwe aandelen (ter kennisname)

        10. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)

        11. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)

        12. De Woonmaatschappij (ter kennisname)

         

        Onze beslissing d.d. 25 april 2019 houdende aanduiding van de heer Geert Van de Voorde, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Providentia en mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Providentia.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Providentia cvba worden goedgekeurd.

        Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - zijn gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Providentia cvba op donderdag 11 mei 2023 goed te keuren.

        Art. 3. De OCMW-raad wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • gezondheid en preventie

      • Project 10.000 stappen - volledig traject - Kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Engagementsverklaring van 15/12/2021 (2021/VB/552)

         

        Bewegen is een gezond idee! Het is goed voor lichaam én geest.

         

        De komende vier jaar bouwen we een beweegvriendelijke omgeving en een gezondere gemeente uit.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen (21 december 2018).

        Het preventiedecreet van 21 november 2003 en latere wijzigingen.

        Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het Vlaams Instituut Gezond Leven ondersteunt lokale besturen in de uitbouw van een beweegvriendelijke omgeving en een gezondere stad of gemeente. Ze doen dit aan de hand van een vierjarige campagne:

        • 2021: Signalisatie in het straatbeeld
        • 2022: Beweegroutes
        • 2023: Gezonde mobiliteit en STOP-principe
        • 2024: Lokale beweegacties

         

        Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos engageert zich met veel plezier in dit project! Zo ziet het straatbeeld in onze gemeente er tegenwoordig iets anders uit en dat allemaal door de twee mooie sjablonen van de 10.000 stappen die binnen de gemeente werden geplaatst. Hierbij optimaliseren we het hoofdthema van 2021 rond de 10.000 stappen.

        Naast de sjablonen werden er signalisatiebordjes en facebookberichten geplaatst. Vervolgens werden er spandoeken opgehangen op verschillende activiteiten alsook op de invalswegen. Binnenkort zal iedereen ook ludieke kinderbordjes terugvinden in twee speeltuinen binnen de gemeente. De kleinsten onder ons kunnen tijdens hun tocht door de speeltuin allerhande activiteiten uitoefenen om zo de beweegroute af te ronden. De signalisatie in het straatbeeld werd dus grondig onder handen genomen, waardoor er een duidelijk beeld werd gecreëerd rond de 10.000 stappen.

         

        Vervolgens werden in 2022 een tal van beweegroutes opgemaakt en gepromoot. Denk maar aan de bestaande wandelroutes in de verschillende deelgemeente alsook de gezondste wandeling. Deze wandeling is effectief 10.000 stappen lang en neemt je graag mee van het centrum Kapelle-op-den-Bos naar Ramsdonk en terug. Uiteraard pakken we graag uit met deze mooie wandelroutes. De beweegroute is immers een duurzame, goedkope en vooral laagdrempelige methode om de inwoners te motiveren om te bewegen.

        Tevens werden op verschillende locaties binnen de gemeente ook 4 beweegbanken geplaatst. De beweegbank is een zitbank die enerzijds comfortabel zit en anderzijds mensen uitnodigt tot bewegen. 


        2023 is het jaar waar de gemeente inzet op het STOP-principe en gezonde mobiliteit. Hiervoor werd reeds een telraam aangekocht. Gezond Vlaanderen en het lokaal bestuur zoeken binnen de gemeente het beste plaatsje uit waar het telraam geplaatst zal worden.

        Naast het STOP-principe en gezonde mobiliteit zal ook Kapelle-op-den-Bos deelnemen aan de 10.000 stappenclash – no steps, no glory! Hierbij zullen we de uitdaging aangaan om zoveel mogelijk stappen te zetten in één maand én dat samen met alle collega’s. Aangezien we iedereen willen aansporen om dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten, zullen we ook andere bedrijven, denk maar aan Etex, maar ook de scholen of enkele andere zelfstandigen aanschrijven om deel te nemen. Welke activiteiten we zullen organiseren tijdens de stappenclash in de maand mei wordt nog verder uitgewerkt met de dienst vrije tijd.

        Niet alleen in de maand mei zullen we deze uitdaging aangaan. We proberen immers elke dag om minstens 10.000 stappen te zetten, want elke stap telt!

         

        In 2024 zal de gemeente zich vooral focussen op lokale beweegacties opzetten i.s.m het verenigingsleven. Toch werkt de gemeente sinds 2022 al samen met verschillende verenigingen rond beweegacties. Denk maar aan de 11.11.11 wandeling van de WIS die samenwerkt met Ferm, of de talrijke tragewegenwandelingen. In 2024 zullen deze acties uitvergroot worden en/of nieuwe acties uitgewerkt worden. 

         

        Na het vierjarig traject blijft de gemeente Kapelle-op-den-Bos inzetten op de vier beweegvriendelijke thema’s. We willen een beweegvriendelijke gemeente blijven, want bewegen is gezond voor lichaam én geest. Onze inwoners aansporen om dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten blijft onze must. De zichtbaarheid rond de campagne heeft de hoogste nood nodig om zo het aanbod uit te breiden en de inwoners blijvend te motiveren.

        Besluit

        Art. 1: De raad neemt kennis van de stand van zaken betreffende het project 10.000 stappen. 

    • secretariaat

      • Haviland Intercommunale - OCMW - algemene vergadering d.d. 21 juni 2023 - agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

         

        Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Regelgeving

        - Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;

         

        - Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

         

        - Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

         

        - De gemeenteraadsbeslissing dd. 25/02/2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;

        Feiten, context en argumentatie

        De oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 20 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022;
        3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41)
        5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41);
        6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (art. 8);
        9. Varia.

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Ilse Rymenants, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Bruno Keuleers, schepen, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Haviland.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 21 juni 2023 worden goedgekeurd;


        Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 21 juni 2023 goed te keuren;

         

        Art. 3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Gemeenschappelijk (intern) klokkenluidersmeldpunt - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Elke lokale overheid moet over een intern meldingskanaal beschikken. Er kan een gezamenlijk meldpunt worden ingericht voor gemeente, OCMW en de eventuele verzelfstandigde entiteiten waarvan zij de enige deelnemer zijn.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

         

        Het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Bestuursdecreet van 7 december 2018 , wat betreft klokkenluiders, regelt de omzetting van de Europese klokkenluidersrichtlijn.

        Feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Bestuursdecreet van 7 december 2018 , wat betreft klokkenluiders, regelt de omzetting van de Europese klokkenluidersrichtlijn.

         

        Elke lokale overheid moet over een intern meldingskanaal beschikken. Er kan een gezamenlijk meldpunt worden ingericht voor gemeente, OCMW en de eventuele verzelfstandigde entiteiten waarvan zij de enige deelnemer zijn.

         

        De algemeen directeur is van rechtswege het intern meldpunt, en kan deze taak delegeren.

         

        Het intern meldpunt is alleen bevoegd voor de eigen personeelsleden die een melding kunnen maken.

         

        Andere personeelsleden die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, … kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal. Voor gemeente en OCMW is dat Audit Vlaanderen. 

         

        Aan de raad wordt voorgesteld akkoord te gaan om één intern meldpunt in te richten dat bevoegd is voor gemeente en OCMW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De OCMW-raad gaat akkoord met de inrichting van één gemeenschappelijk meldpunt voor gemeente en OCMW.

    • aanvullende agendapunten

      • proKA - Regenboogcharter voor een lokaal regenboogbeleid - voorstel van beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Somers, raadslid
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Holebi- en transgenderpersonen zijn al lang geen onbekenden meer voor de lokale besturen. Ze trouwen in het gemeentehuis, ze participeren aan het lokaal sociaal leven, … Maar toch blijven ze een minderheid met een nog vaak onzichtbare genderidentiteit en/of seksuele oriëntatie. Deze groep kan dus wel wat extra stimulansen gebruiken.

         

        Hier kan het lokale beleidsniveau dus een grote rol spelen en het verschil maken. Het is trouwens de taak van ons allen om ervoor te zorgen dat iedereens rechten bewaakt worden en dat iedereen zich veilig en aanvaard voelt. Om de lokale besturen bij te staan in deze opdracht werden door het ‘regenbooghuis’ 6 strategische doelstellingen naar voor gebracht. Deze bevatten enkele concrete acties die kunnen vertaald worden op maat van onze gemeente.

         

        In het kader van 17 mei, Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (de dag waarop organisaties internationaal aandacht vragen voor het verschijnsel homohaat en de sociale onwenselijkheid daarvan) stellen wij voor om het ‘Regenboogcharter voor een lokaal regenboogbeleid’ te ondertekenen.

         

        De 6 strategische doelstellingen zijn de volgende.

         

        1. We maken de burgers bewuster en informeren hen.
        2. We verzamelen kennis en omringen ons met experten.
        3. We ondersteunen en versterken holebi- en transpersonen in onze gemeente.
        4. We verhogen de gelijke kansen en de veiligheid in onze gemeente.
        5. We hebben aandacht voor holebi- en transpersonen in ons aanbod en in onze beeldvorming.
        6. We hebben elkaar nodig, we doen dit samen.

         

        Momenteel hangt de regenboogvlag uit aan het administratief centrum in onze gemeente en werd er een tijdje geleden ook reeds een regenboogzebrapad aangelegd.

         

        We vinden dit alvast een zeer goede aanzet maar via het oprichten van een ‘regenboog-werkgroep’ bestaande uit lokaal geëngageerde vrijwilligers, die de leefwereld kennen, zouden we dat tikkeltje meer kunnen doen. 

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
        Tegenstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 3 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        1. De gemeenteraad beslist om het lokaal regenboogbeleid verder uit te bouwen zodat alle holebi- en transinwoners zich welkom voelen in onze gemeente.

         

        Met het “Regenboogcharter voor een lokaal regenboogbeleid” wordt de nadruk gelegd op 6 doelstellingen waarbinnen concrete acties worden uitgevoerd.

         

        1. We maken de burgers bewuster en informeren hen.
        2. We verzamelen kennis en omringen ons met experten.
        3. We ondersteunen en versterken holebi- en transpersonen in onze gemeente.
        4. We verhogen de gelijke kansen en de veiligheid in onze gemeente.
        5. We hebben aandacht voor holebi- en transpersonen in ons aanbod en in onze beeldvorming.
        6. We hebben elkaar nodig, we doen dit samen.

         

        2. De gemeenteraad beslist dat er via de informatiekanalen navraag gedaan wordt of er interesse is bij de inwoners voor het oprichten van een ‘Regenboog-werkgroep’

De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 22:28.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn