Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 20:00 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 19:59.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen gemeenteraad d.d. 29 januari 2024 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 januari 2024 worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 29 januari 2024.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 januari 2024 worden goedgekeurd.

    • ICT

      • Toetreding tot de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid "Telecommunicatiediensten" bestek nr. 2022/HFB/MPMP/96984 met als doel de verbetering van de internetverbindingen op alle sites van gemeente Kapelle-op-den-Bos - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid "Telecommunicatiediensten" bestek nr. 2022/HFB/MPMP/96984 met als doel de verbetering van de internetverbindingen op alle sites van gemeente Kapelle-op-den-Bos goed.

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur plant in 2024 een update van de bestaande internetabonnementen op de verschillende sites van de gemeente en OCMW.

        Daarom is het aangewezen om toe te treden tot perceel 1 van de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid Telecommunicatiediensten bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;


        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;


        De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur;


        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;


        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;


        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;


        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Feiten, context en argumentatie

        De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.

         

        Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd perceel 1 (Vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418.

         

        De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:

        15.1.      de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;

        15.2.      de hulpverleningszones;

        15.3.      de districten;

        15.4.      de provincies;

        15.5.      de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        15.6.      de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        15.7.      de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        15.8.      de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        15.9.      de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente;

        15.10.   de polders en de wateringen;

         

        Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredings-overeenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.

         

        Het is aangewezen dat het lokaal bestuur gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst om volgende redenen:

        -        de in deze raamovereenkomst voorziene telecommunicatiediensten voldoen aan de behoeften;

        -        door gebruik te maken van deze raamovereenkomst moet er geen eigen plaatsingsprocedure gevoerd worden, wat een besparing aan tijd en geld betekent;

        -        de Vlaamse overheid beschikt over knowhow of technische expertise inzake telecommunicatiediensten;

        -        de keuze voor toetreding tot één of meerdere van de percelen is geheel vrij.

         

        De Raamovereenkomst heeft een looptijd van 7 jaar, te rekenen vanaf de dag volgend op de datum waarop de Aanbestedende overheid de kennisgeving van de goedkeuring van zijn offerte heeft verzonden aan de Dienstverlener, i.e. 30 juni 2023.

         

        Het Agentschap Facilitair Bedrijf is belast met de opvolging van de plaatsingsprocedure en de administratieve opvolging van de uitvoering van de opdracht.

         

        De nodige kredieten voor datacommunicatie zijn voorzien op RIZ/0119-01/6141004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De raad keurt de toetreding tot perceel 1 "Vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers" van de raamovereenkomst van de Vlaamse Overheid "Telecommunicatiediensten bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984" goed.

         

        Art. 2 De nodige kredieten zijn voorzien op RIZ/0119-01/6141004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

         

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

         

        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap Facilitair Bedrijf als administratieve entiteit voor de aankoopcentrale en aan Telenet nv als dienstverlener.

    • kinderopvang en BKO

      • Aankoop meubilair buitenschoolse kinderopvang - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/120 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/120 voor de aankoop van meubilair voor de buitenschoolse kinderopvang goed.

        Aanleiding

        Wegens de verbouwing van de buitenschoolse kinderopvang en het multifunctioneel gebruik dienen er nieuwe meubels aangekocht te worden.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

         

        In het kader van de opdracht “Aankoop meubilair buitenschoolse kinderopvang ” werd een bestek met nr. 2023/120 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 38.630,00 EUR exclusief BTW.

         

        De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 143.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RGGZ 0119-00/2300000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Art 1.Het bestek met nr. 2023/120 en de raming voor de opdracht “Aankoop meubilair buitenschoolse kinderopvang ”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 38.630,00 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         

        Art 3.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RGGZ 0119-00/2300000.

    • tewerkstelling

      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst H5 (tewerkstellingsloket) en VDAB - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de cluster H5 (tewerkstellingsloket) en VDAB goed.

        Aanleiding

        Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. Een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen wordt naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.

         


        Aan de lokale besturen wordt dus gevraagd om mee te werken aan een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


        De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 waarbij de gemeente toetrad tot het tewerkstellingsloket H5 onder coördinatie van de intercommunale Haviland.

        Feiten, context en argumentatie

        Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen VDAB Vlaams-Brabant en de lokale besturen Zemst, Kapelle-op-den-Bos, Kampenhout, Lennik en Steenokkerzeel waarvoor deze laatsten de regisseurrol hebben toegewezen aan de intercommunale Haviland.

         

        Er zijn drie centrale ambities:

        • Meer mensen aan de slag
        • Veerkrachtige en toekomstgerichte ondernemingen
        • Sterkere loopbanen en een stimulerend leerklimaat
         
        Er werden 10 samenwerkingsprincipes in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen vastgelegd. Ze worden als toetsingskader gehanteerd bij de opmaak van acties. 
         
         
        De eerdergenoemde lokale besturen hebben gezamenlijke actiedomeinen bepaald met zichtbare resultaten voor onze klanten (werkzoekenden, werkgevers, werknemers, burgers,...). Het actieplan wordt jaarlijks geëvalueerd op het beheerscomité Tewerkstellingsloket H5.
         

        De opvolging van deze samenwerkingsovereenkomst en het bijhorende actieplan wordt gekoppeld aan de werking van het bestaande beheerscomité van het Tewerkstellingsloket H5. Het beheerscomité komt hiervoor minstens 1 keer per jaar samen.

         

        Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur met als uiterste einddatum 31 december 2025. Elk van de partijen heeft het recht de overeenkomst op te zeggen zonder dat dit in hoofde van de andere contractant eender welk recht doet ontstaan. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomst worden in onderling overleg afgehandeld en indien dit niet zou lukken, voorgelegd aan een door de partners aanvaarde bemiddelende instantie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de cluster H5 (tewerkstellingsloket) en VDAB goed. De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.

         

        Art. 2 Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur de legislatuur, met als uiterste einddatum 31 december 2025.

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale Haviland en VDAB.

    • financiën

      • Agentschap Binnenlands Bestuur - aanpassing meerjarenplan nr. 4 - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 van de gemeente en het OCMW.

        Aanleiding

        Brief Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing meerjarenplan nr. 4 van de gemeente en het OCMW.

        Feiten, context en argumentatie

        De gouverneur heeft de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 van de gemeente en het OCMW goedgekeurd.

         

        Er zijn enkele technische opmerkingen:

        • Schema M2: onbeschikbare gelden

        In de boekjaren waarvoor een jaarrekening is vastgesteld, worden er huurwaarborgen als onbeschikbare gelden opgenomen. Gelieve na te gaan of dit voor de toekomstige boekjaren ook van toepassing is. Indien dit het geval is, maakt u hiervan een inschatting en neem u dit op als onbeschikbare gelden in de volgende beleidsrapporten.

        • Toegestane investeringssubsidies: gebruik ESC

        De AR 664 is in het boekjaar 2024 gekoppeld aan de ESC 400. Deze koppeling is niet correct. De geraamde uitgaven van 1.000.000 euro betreft een investeringssubsidie aan de vzw-voetbal voor de aanleg van kunstgrasvelden en moet aan de ESC 800 gekoppeld worden.

         

        • Ontvangen specifieke werkingssubsidie: gebruik ESC 

        Op de AR 7408 gekoppeld aan ESC 450 en BV 0943 worden vanaf boekjaar 2023 de subsidies gezinszorg van 60.000 euro/boekjaar geraamd. De koppeling aan deze ESC is niet correct. Deze ontvangsten moeten gekoppeld worden aan ESC 300 – verdeling Vlaamse subsidie.

         

         

        In de volgende aanpassing van het meerjarenplan zullen deze opmerkingen gecorrigeerd worden.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 van de gemeente en het OCMW.

      • Reglement inzake de vervreemding van roerende goederen - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt het reglement inzake de vervreemding van roerende goederen goed.

        Aanleiding

        Opmaak van een kaderreglement dat de minimale voorwaarden regelt voor het vervreemden van roerende goederen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikels 40 en 56.

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente kan beslissen geen gebruik meer te maken van roerend materieel of materiaal omdat het overbodig, niet meer geschikt of onbruikbaar geworden is of geen bestemming meer heeft (bijv. geschrapte bibliotheekboeken).

         

        Daarnaast worden bepaalde goederen door de wet ambtshalve eigendom van de gemeente na het verstrijken van een bepaalde periode (zoals in het geval van achtergelaten voertuigen, gevonden voorwerpen,…). Hiervan wordt een register bijgehouden. Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register. Maar indien de eigenaar niet gevonden wordt binnen de zes maanden na opname in het gemeentelijk register, kan de gemeente de voorwerpen op economisch verantwoorde wijze vervreemden. De eigenaar behoudt dan wel een retentierecht op de verkoopprijs tot vijf jaar na opname in het register.

         

        Vervreemding van deze goederen kan door middel van een verkoop en/of wegschenken van de goederen, wat beter is dan globaal afvoeren naar het gemeentelijk recyclagepark. Alsook om stockageruimten binnen het gemeentelijk patrimonium niet over te belasten, en om niet in meer ruimten te voorzien.

         

        De algemene regel bij vervreemding, is de openbare verkoop. De buitengebruikstelling moet worden verantwoord. Het college van burgemeester en schepenen stelt vooraf de (eventuele) toewijzingscriteria (inclusief eventuele instelprijzen) vast. De verkoop gebeurt in eigen beheer, online of via een erkend veilinghuis. De oproep tot deelneming wordt verstuurd aan een objectief bepaalde specifieke of algemene doelgroep. De toewijzing gebeurt aan de deelnemer die de hoogste score haalt op de toewijzingscriteria. Van de toewijzing wordt een PV opgemaakt.

         

        Daarnaast komen bepaalde roerende goederen in plaats van te worden verkocht eerder in aanmerking om ter beschikking te worden gesteld aan met het bestuur gelieerde organisaties. Schenking kan enkel aan organisaties met een maatschappelijk of ecologisch verantwoord doel.

         

        Het is aangewezen dat de gemeenteraad de krijtlijnen voor de vervreemding of schenking bepaalt en het college machtigt om in uitvoering van art. 56, §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur, de vervreemding of schenking te organiseren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        Dit besluit regelt de vervreemding van de roerende goederen voor zover die onbruikbaar geworden zijn, of niet meer worden gebruikt, waarvan de afschrijvingswaarde nul is of waarvan de gemeente eigenaar is geworden op grond van de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek.

         

        Artikel 2

        Dit besluit is van toepassing op de roerende goederen van de gemeente. Het is niet van toepassing op beslissingen om goederen als schroot van de hand te doen of af te voeren naar een recyclagepark, noch op vervreemdingen die verband houden met de exploitatie van een gemeentelijke dienst (al dan niet geregeld in een retributiereglement), noch op vervreemdingen in het kader van een overheidsopdracht en waarvan de voorwaarden vastgelegd zijn in het bestek. Het is evenmin van toepassing op de vervreemdingen waarvan de voorwaarden in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing worden vastgelegd.

         

        Artikel 3

        In afwijking van artikel 1 van dit besluit kunnen de boeken, tijdschriften, cd's en andere materialen uit de collectie van de gemeentelijke bibliotheek, die niet meer voor uitlening in aanmerking komen, deel uitmaken van de opruimingsactie van de bibliotheek waarvan de prijzen in een retributiereglement worden bepaald. Overgebleven exemplaren kunnen kosteloos afgestaan worden aan een kringwinkel of aan sociaal geëngageerde instellingen en verenigingen.

        Tevens kunnen afgeschreven fietsen of fietsen waarvan de gemeente eigenaar wordt op grond van de Wet van 4 februari 2020 kosteloos afgestaan worden aan sociaal geëngageerde organisaties of verenigingen.

         

        Artikel 4

        In afwijking van artikel 1 kunnen personeelsleden en mandatarissen bij besluit van college van burgemeester en schepenen telecommunicatiemateriaal (zoals pc’s, laptops,...) die hen ter beschikking werden gesteld door het bestuur overnemen, wanneer deze niet elders in de organisatie kunnen ingezet worden, volgens volgende modaliteiten:

        • kosteloos wanneer deze in de inventaris geen waarde meer hebben,
        • tegen residuwaarde wanneer deze in de inventaris nog een waarde hebben,
        • tegen het equivalent van de residuwaarde wanneer deze niet zijn opgenomen in de inventaris. Met equivalent van de residuwaarde wordt bedoeld toepassing van dezelfde afschrijvingsregels als het geval zou zijn wanneer de initiële aankoop zou afgeschreven zijn volgens de waarderingsregels.

         

        Artikel 5

        De in artikel 1 genoemde roerende goederen kunnen vervreemd worden na verantwoording van de buitengebruikstelling.

         

        De verkoop, in eigen beheer, via een online platform of via een externe partner, wordt gerealiseerd na marktconsultatie en toegewezen aan de meest biedende of de meest voordelige deelnemer.

         

        Het college van burgemeester en schepenen beslist in concrete dossiers en binnen de voorwaarden van dit gemeenteraadsbesluit over de nadere regels en uitvoeringswijzen:

        • de modaliteiten inzake de wijze waarop de marktconsultatie gebeurt,
        • de bekendmaking van de verkoopsvoorwaarden,
        • de (eventuele) toewijzingscriteria (inclusief eventuele instelprijzen),
        • de objectief bepaalde specifieke of algemene doelgroep,
        • de betaling en overdracht van de goederen.

         

        Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens over de definitieve toewijzing aan de meest biedende of de deelnemer die de hoogste score haalt op de toewijzingscriteria.

         

        De overdracht van de te verkopen goederen gebeurt slechts na effectieve betaling van de totale koopsom aan het gemeentebestuur.

         

        Artikel 6

        Algemene principes van de verkoop:

        • de verkoop van het goed wordt bekendgemaakt zodat deelnemers in de gelegenheid zijn om kennis te nemen van de verkoop en een bieding te plaatsen
        • de inschrijvers zijn gehouden aan hun bod
        • er wordt (vooraf) geen verkoopbelofte afgesloten met potentiële kopers
        • de overeengekomen prijs mag niet meer gewijzigd worden

         

        Het materiaal of materieel wordt verkocht of geschonken in de staat waarin het zich bevindt, met alle zichtbare en verborgen gebreken en zonder garanties van welke aard ook.

         

        Artikel 7

        Schenking kan enkel aan organisaties met een maatschappelijk of ecologisch verantwoord doel.

         

        Artikel 8

        Het ter beschikking stellen gebeurt uitsluitend aan met het bestuur gelieerde organisaties. Het ter beschikking stellen kan kosteloos gebeuren en voor onbeperkte tijd. In voorkomend geval treedt het bestuur niet langer meer op als eigenaar en is het bestuur niet gehouden aan enige terugnameverplichting.

         

        Het college van burgemeester en schepenen bepaalt aan welke organisatie en tegen welke voorwaarden de goederen ter beschikking worden gesteld.

         

        Artikel 9

        Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.

         

        Artikel 10

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • onderwijs

      • Raamovereenkomst gemeentelijk busvervoer en scholenvervoer - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/111 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/111 - raamovereenkomst gemeentelijk busvervoer en scholenvervoer goed.

        Aanleiding

        Het is aangewezen om een nieuwe raamovereenkomst voor te bereiden voor het busvervoer en scholenvervoer in onze gemeente.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst gemeentelijk busvervoer en scholenvervoer” werd een bestek met nr. 2023/111 opgesteld door de Technische dienst.

         

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:


        • Perceel 1 (Busvervoer BKO-Scholen), raming: 37.750,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 1 (Busvervoer BKO-Scholen), raming: 37.750,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 2 (Busvervoer BKO-Scholen), raming: 37.750,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 3 (Busvervoer BKO-Scholen), raming: 37.750,00 EUR exclusief BTW;
        • Perceel 2 (Busvervoer met grote bus +50 plaatsen voor uitstappen op afroep), raming: 44.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 1 (Busvervoer met grote bus +50 plaatsen voor uitstappen op afroep), raming: 44.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 2 (Busvervoer met grote bus +50 plaatsen voor uitstappen op afroep), raming: 44.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 3 (Busvervoer met grote bus +50 plaatsen voor uitstappen op afroep), raming: 44.500,00 EUR exclusief BTW;
        • Perceel 3 (Busvervoer voor scholen en lokaal bestuur: korte afstanden binnen gemeente), raming: 27.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 1 (Busvervoer voor scholen en lokaal bestuur: korte afstanden binnen gemeente), raming: 27.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 2 (Busvervoer voor scholen en lokaal bestuur: korte afstanden binnen gemeente), raming: 27.500,00 EUR exclusief BTW;
          • Verlenging 3 (Busvervoer voor scholen en lokaal bestuur: korte afstanden binnen gemeente), raming: 27.500,00 EUR exclusief BTW.

         

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 439.000,00 EUR exclusief BTW.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

         

        Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

         

        Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in

         

        • Scholen - BKO: RVT/0879-00/6131011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
        • Scholen - Vrij onderwijs: RVT/0879-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
        • Scholen - Gemeentelijk onderwijs: RVT/0800-00/6131011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN


        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Art 1.Het bestek met nr. 2023/111 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst gemeentelijk busvervoer en scholenvervoer”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 439.000,00 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

         

        Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in

        • Scholen - BKO: RVT/0879-00/6131011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
        • Scholen - Vrij onderwijs: RVT/0879-00/6498000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
        • Scholen - Gemeentelijk onderwijs: RVT/0800-00/6131011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
    • personeel

      • Goedkeuring van de organisatiewaarden van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de vier organisatiewaarden van het lokaal bestuur, namelijk samen, klantgericht, toekomstgericht en flexibiliteit, goed. 

        Aanleiding

        Na de integratie van de gemeente en het OCMW naar het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos en na het nemen van verschillende acties en projecten om Team 1880 te versterken, is de organisatie klaar om samen met haar medewerkers verder te groeien. 

         

        De organisatiewaarden zijn tot stand gekomen na een bevraging van alle medewerkers en in samenspraak (workshop) met alle leidinggevenden van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.

        Regelgeving

        het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Feiten, context en argumentatie

        Waarden zijn gemeenschappelijke overtuigingen die zichtbaar worden in het gedrag van ieder lid van de organisatie. Elke waarde is een richtsnoer voor het denken en handelen van elke medewerker.

         

        We willen deze waarden op alle mogelijke manieren aanmoedigen en doen beleven, vanuit de overtuiging dat zij noodzakelijk zijn voor het realiseren van onze strategische doelstellingen, en substantieel bijdragen tot het welzijn en wel-voelen van alle medewerkers.

         

        Als lokaal bestuur worden we gedreven door onze gedeelde waarden die de fundering vormen van onze organisatiecultuur. Deze waarden vormen het kompas dat ons leidt in al onze acties en beslissingen.


        De vier kernwaarden van onze organisatie Kapelle-op-den-Bos zijn:

         

         

        • Samen: Als organisatie vormen we één geheel, waarbij iedereen een belangrijke rol speelt. We geloven in samenwerking en betrokkenheid van alle actoren, inclusief onze inwoners, medewerkers, verenigingen en partners. Samen streven we naar een lokaal bestuur waarin iedereen zich gehoord, gewaardeerd en vertegenwoordigd voelt.

         
        • Klantgericht: We stellen altijd de behoeften en verwachtingen van onze inwoners en belanghebbenden centraal. We luisteren actief naar hun feedback, bieden ondersteuning en streven naar het leveren van diensten van hoge kwaliteit die aansluiten bij hun wensen en behoeften. We streven ernaar om een betrouwbare en toegankelijke partner te zijn voor al onze klanten.

         
        • Toekomstgericht: We zijn gericht op de toekomst. We omarmen verandering en innovatie om ervoor te zorgen dat onze gemeente voorbereid is op de uitdagingen en kansen van morgen. We investeren in duurzame ontwikkeling, slimme oplossingen en langetermijnplanning om een leefbare en welvarende gemeente te creëren voor de huidige en toekomstige generaties.

         
        • Flexibel: Flexibiliteit is een essentiële eigenschap die ons in staat stelt om ons aan te passen aan veranderende omstandigheden en behoeften. We zijn bereid om te leren en te evolueren, om nieuwe ideeën te omarmen en creatieve oplossingen te vinden voor complexe uitdagingen. Door flexibel te zijn, kunnen we efficiënter reageren op veranderingen en beter inspelen op de behoeften van onze gemeenschap.


        De totstandkoming van de organisatiewaarden zijn slechts een eerste stap. Het is belangrijk om deze kernwaarden bekend te maken bij alle medewerkers van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos. We zullen de komende maanden onderzoeken welke verschillende initiatieven kunnen worden genomen om deze organisatiewaarden te laten leven in de organisatie.

         

        Hier zijn alvast enkele suggesties:

         

         

        • Interne communicatiecampagne: De lancering van een interne communicatiecampagne om de kernwaarden te introduceren en uit te leggen. Dit kan gebeuren via e-mails, nieuwsbrieven, intranetberichten, enzovoort. We zorgen ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de kernwaarden en hun betekenis voor de organisatie.
         
        • Workshops en trainingen: De organisatie van workshops en trainingssessies waarin de kernwaarden worden besproken en toegelicht. Dit kunnen interactieve sessies omvatten waarbij medewerkers kunnen brainstormen over hoe ze de kernwaarden in hun dagelijkse werk kunnen toepassen.
         
        • Voorbeelden delen: Het delen van voorbeelden van hoe de kernwaarden in de praktijk worden gebracht door middel van succesverhalen en casestudy's. Dit kan inspirerend zijn voor medewerkers en hen aanmoedigen om de kernwaarden na te streven.
         
        • Kernwaarden integreren in de feedbackcultuur: De integratie van de kernwaarden bij de opstart van de feedbackcultuur. Tijdens de verschillende feedbackmomenten en groeigesprekken is het belangrijk om de kernwaarden een plaats te geven bij deze (in)formele gesprekken. Er dient nadruk te worden gelegd op het belang van het naleven en handelen naar deze organisatiewaarden.
         
        • Leiderschapsrol: De rol van leidinggeven is cruciaal om de organisatiewaarden te laten leven in de organisatie. Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het belichamen en promoten van de kernwaarden. Zij kunnen dienen als rolmodellen door de kernwaarden in hun eigen gedrag en besluitvorming te laten zien.
         

         

        Door initiatieven zoals deze te onderzoeken en te implementeren, kunnen de kernwaarden effectief worden geïntroduceerd en verankerd in de organisatiecultuur van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art 1. De raad keurt de vier organisatiewaarden van het lokaal bestuur, namelijk samen, klantgericht, toekomstgericht en flexibiliteit, goed. 

         

        Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen zal de komende maanden samen met het managementteam initiatieven uitwerken om deze organisatiewaarden bij de medewerkers bekend te maken.

      • Administratieve rechtzetting rechtspositieregeling gemeente en OCMW - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de voorgestelde administratieve rechtzetting van de bevorderingsvoorwaarden in de rechtspositieregeling goed. 

        Aanleiding

        Op 23 oktober 2023 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen in de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur goed. Deze aanpassingen gingen onder meer over de bevorderingsvoorwaarden. 

         

        Naar aanleiding van een op te starten bevorderingsprocedure werd een fout ontdekt in de wijzigingen van de bevorderingsvoorwaarden. Het lokaal bestuur wil een administratieve rechtzetting doorvoeren alvorens de bevorderingsprocedure op te starten. 

        Feiten, context en argumentatie

        BESLUIT VAN DE VLAAMSE REGERING 18 MAART 2023

        De wijzigingen aan de RPR in oktober 2023 werden uitgevoerd overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2023. Dit besluit voorziet enkele overgangsbepalingen voor onder andere bevorderingsvoorwaarden. 


        3. Slotbepalingen, Afdeling 2. Overgangsbepalingen, Onderafdeling 3. Diverse lopende procedures en lopende periodes

        Art. 75

        Procedures van aanwerving, bevordering of interne en externe personeelsmobiliteit, die opgestart zijn voor de datum van de uitvoering van dit besluit, worden afgewerkt in overeenstemming met de regels die van toepassing waren op het ogenblik waarop ze zijn opgestart.

        In afwijking van artikel 17, §3, 3°, en artikel 19, §3, kunnen personeelsleden die bij de inwerkingtreding van dit besluit gedurende ten minste 5 jaar werkzaam zijn in het bestuur, in aanmerking worden genomen voor interne mobiliteit en bevordering.


        RECHTSPOSITIEREGELING LOKAAL BESTUUR KAPELLE-OP-DEN-BOS 23 OKTOBER 2023

        De rechtspositieregeling van het lokaal bestuur stelt onder andere de volgende bevorderingsvoorwaarden.


        Titel II, Hoofdstuk XII: de bevordering, Afdeling I. Algemene bepalingen


        Huidige voorwaarden

        Art. 116.

        §2. Bij de bevorderingsprocedure worden zowel leden van de gemeente of het OCMW, haar AGB('s), zijn welzijnsvereniging(en) en de autonome verzorgingsinstelling(en) met het OCMW als enig lid of met het eigen OCMW en de eigen gemeente als enig lid (alle of keuze maken) uitgenodigd om zich voor de vacante functie kandidaat te stellen.

        Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen alleen de volgende personeelsleden in aanmerking:

        1°       de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;

        2°       de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:

        a)   ze zijn voor 1 januari 2009 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen;

        b)   ze zijn na 1 januari 2009 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in deel 2, titel II, hoofdstuk 3 en 4;

        c)    ze zijn tussen 1 januari 2009 en 19 maart 2018 aangesteld zonder aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in deel 2, titel II, hoofdstuk 3 en 4, en zijn minstens 5 jaar werkzaam in het lokaal bestuur.

         

        Administratieve rechtzetting:

        Art. 116.

        §2. Bij de bevorderingsprocedure worden zowel leden van de gemeente of het OCMW, haar AGB('s), zijn welzijnsvereniging(en) en de autonome verzorgingsinstelling(en) met het OCMW als enig lid of met het eigen OCMW en de eigen gemeente als enig lid (alle of keuze maken) uitgenodigd om zich voor de vacante functie kandidaat te stellen.

        Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen alleen de volgende personeelsleden in aanmerking:

        1°       de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;

        2°       de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:

        a)   ze zijn voor 1 januari 2009 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen;

        b)   ze zijn na 1 januari 2009 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in deel 2, titel II, hoofdstuk 3 en 4;

        c)    ze zijn voor 19 maart 2018 aangesteld zonder aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in deel 2, titel II, hoofdstuk 3 en 4, en zijn minstens 5 jaar werkzaam in het lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De raad keurt de voorgestelde administratieve rechtzetting van de bevorderingsvoorwaarden in de rechtspositieregeling goed. 

    • politie, veiligheid en brandweer

      • Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst lokale integrale veiligheidscel inzake radicalisme (LIVC-R) tussen politiezone K-L-M, gemeente Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst lokale integrale veiligheidscel inzake radicalisme (LIVC-R) tussen politiezone K-L-M, gemeente Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise goed.

        Aanleiding

        De wet tot oprichting van lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme van 30 juli 2018 verplicht gemeenten tot het opstarten en organiseren van een lokale integrale veiligheidscel (LIVC-R). Een LIVC-R is een multidisciplinaire lokale overlegtafel waarin informatie wordt uitgewisseld tussen sociale en preventiediensten, de lokale politie en de bestuurlijke overheden. Het is noodzakelijk om de samenwerking bij signalen en concrete cases te organiseren.

         

        Er wordt geopteerd om het LIVC-R te organiseren op zonaal niveau, met name op het niveau van de politiezone K-L-M. Dit maakt het mogelijk om over de gemeentegrenzen heen een globaal overzicht te behouden en het vereenvoudigt de communicatie met de politiediensten op zoneniveau. Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de basisprincipes in de organisatie van de lokale integrale veiligheidscel in een intergemeentelijke samenwerking tussen Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise rond het voorkomen (preventie) en signaleren van radicalisering en het reageren op radicalisering.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

         

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

         

        De wet tot oprichting van lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme' van 30 juli 2018;

         

        Het decreet houdende machtiging van de Vlaamse deelnemers aan en de regeling van de modaliteiten van deelname aan de lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme van 21 mei 2021.

        Feiten, context en argumentatie

        Complexe problemen zoals gewelddadige radicalisering, extremisme en terrorisme kennen geen eenvoudig antwoord. Personen die handelen vanuit een bepaalde ideologische motivatie doen dit om verschillende redenen (oorzaken) en worden gedreven door bepaalde prikkels (triggers) in hun dagelijkse leven, in hun omgeving en in de maatschappij die hen motiveren om strafbaar gedrag te stellen. Om een halt toe te roepen aan het proces van gewelddadige radicalisering worden lokale integrale veiligheidscellen inzake radicalisme, extremisme en terrorisme (kortweg LIVC R) opgericht.


        Het is noodzakelijk om de samenwerking bij signalen en concrete cases te organiseren. Er wordt geopteerd om het LIVC-R te organiseren op zonaal niveau, met name op het niveau van de politiezone K-L-M. Dit maakt het mogelijk om over de gemeentegrenzen heen een globaal overzicht te behouden en het vereenvoudigt de communicatie met de politiediensten op zoneniveau. Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de basisprincipes in de organisatie van de lokale integrale veiligheidscel in een intergemeentelijke samenwerking tussen Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise rond het voorkomen (preventie) en signaleren van radicalisering en het reageren op radicalisering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De samenwerkingsovereenkomst over de Lokale Integrale Veiligheidscel inzake Radicalisme (LIVC R) tussen de politiezone K-L-M, gemeente Kapelle-op-den-Bos, gemeente Londerzeel en de gemeente Meise wordt goedgekeurd.  De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      • Goedkeuring van de concessieovereenkomst met TAAS (Trajectcontrole-as-a-service) - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad beslist om een nieuwe concessie van diensten voor trajectcontrole af te sluiten met het consortium TM TaaS (Macq-Trafiroad). Door middel van het afsluiten van een dading, wordt de huidige concessieovereenkomst in onderling overleg beëindigd.

        Aanleiding

        Op 9 november 2022 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om een concessie van diensten af te sluiten met consortium TM TaaS inclusief een concessieovereenkomst. De toezichthoudende overheid heeft naar aanleiding van een klacht in de gemeente Tremelo geoordeeld dat het afsluiten van een concessieovereenkomst voor diensten niet specifiek werd voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur, waardoor het onder de volheid van bevoegdheid valt van de gemeenteraad.


        Na overleg met Agentschap Binnenlands Bestuur en op advies van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant wordt de concessieovereenkomst met TM TaaS voorgelegd aan de gemeenteraad.

         

        Het afsluiten van een concessieovereenkomst voor trajectcontroles is een concessie van diensten in de zin van artikel 2, 7° b van de wet van 17 juni 2016 betreffende concessieovereenkomsten. 

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;


        De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten;


        Het burgerlijk wetboek;


        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;


        De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de invoering van trajectcontroles op het grondgebied; goedkeuring van de geselecteerde trajecten voor het haalbaarheidsonderzoek van 'Trajectcontrole as a Service';


        De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 november 2022 houdende de goedkeuring van de concessieovereenkomst met TAAS (Trajectcontrole-as-a-service).

        Feiten, context en argumentatie

        De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten (hierna: de “Concessiewet”) is van toepassing op de plaatsing en de uitvoering van concessies voor werken en diensten. De Concessiewet is enkel toepasselijk “op de concessies met een waarde die gelijk is aan of hoger is dan de door de Koning bepaalde drempel” (art. 3, §1, tweede lid van de Concessiewet). Deze drempel is vastgelegd op 5.538.000 €.


        Voor concessies met een geraamde waarde onder deze drempel is de Concessiewet niet toepasselijk. Echter is de gemeente voor de gunning van dergelijke overeenkomsten onderworpen aan de algemene beginselen en de voorschriften van het nationaal administratief recht, zoals het beginsel van gelijke behandeling en de verplichting tot uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, het mededingingsbeginsel en het transparantiebeginsel.


        In deze zaak raamt de gemeente Kapelle-op-den-Bos de concessieovereenkomst op  1.677.350,40 €, zodat de Concessiewet niet toepasselijk is.


        Voor concessies die alleen door een bepaalde ondernemer kunnen worden verricht, omdat de mededinging ontbreekt om technische redenen is overigens geen bekendmaking noodzakelijk.

         

        In deze zaak houdt TaaS voor dat slechts één partij, nl. TM TaaS (Macq-Trafiroad), beschikt over de expertise, middelen en technische bekwaamheid om te beantwoorden aan de vraag van de overheid (zie bijlage 1 van de oorspronkelijk tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en TaaS gesloten concessieovereenkomst). Om deze stelling te verifiëren en te handelen conform het gelijkheidsbeginsel, het transparantiebeginsel en het mededingingsbeginsel, heeft de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor de plaatsing van de concessieovereenkomst een concessieaankondiging gepubliceerd. Op deze manier heeft de markt kennis kunnen nemen van de intentie van de gemeente Kapelle-op-den-Bos om een concessieovereenkomst te sluiten. De aankondiging concessieovereenkomst 'traject-controle Kapelle-op-den-bos werd verzonden op 21 december 2023 en werd bekendgemaakt op Belgisch niveau (Bulletin der Aanbestedingen) alsook op Europees niveau (Tenders Electronic Daily). Hierop is geen enkele reactie gekomen. Het lijkt er aldus op dat conform artikelen 42 en 43 kan worden vastgesteld dat de mededinging ontbreekt om technische redenen, zoals TaaS beweert. In dit geval kan de overeenkomst direct worden gesloten.


        Financiële gevolgen

        De uitgaven aan de concessiehouder worden indicatief geraamd op:  

         

        Raming Taas (8 jaar) Bedrag incl. BTW
        2024          220.704,00 €
        2025          231.739,20 €
        2026          198.633,60 €
        2027          198.633,60 €
        2028          198.633,60 €
        2029          198.633,60 €
        2030          198.633,60 €
        2031          198.633,60 €
        2032             33.105,60 €
        Totaal       1.677.350,40 €

         

        De uitgaven worden geboekt op de jaarbudgetrekening S3O1P1A1/0480-00/6131999.


        Adviezen
        Adviezen
        • Gunstig visum 2024/8 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 20 februari 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Hanne Lamberts-Van Assche
        Tegenstanders: Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad beslist om een nieuwe concessie van diensten voor trajectcontrole af te sluiten met het consortium TM TaaS (Macq-Trafiroad).

         

        Art. 2 De gemeenteraad keurt de bijgevoegde concessieovereenkomst met het consortium TM TaaS (Macq - Trafiroad) goed.

         

        Art. 3 De concessieovereenkomst zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 november 2022 wordt in onderling overleg beëindigd aan de hand van bijgevoegde overeenkomst van dading.

         

        Art. 4 De uitgaven worden geboekt op de jaarbudgetrekening S3O1P1A1/0480-00/6131999.

    • secretariaat

      • Regionaal Landschap Brabantse Kouters - Algemene Vergadering op woensdag 20 maart 2024 - agenda - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering op woensdag 20 maart 2024 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters goed.

        Aanleiding

        Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Regionaal Landschap Brabantse Kouters.


        Het schrijven van Patrick Endels - Regionaal Landschap Brabantse Kouters - betreffende de uitnodiging en agenda van de Algemene Vergadering die doorgaat op woensdag 20 maart 2024 te Zaventem.

        Regelgeving

        Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De agenda van deze Algemene Vergadering werd door de Raad van Bestuur op 7 dec 2023 opgemaakt en ziet er als volgt uit. De bijhorende documenten (begroting, ontwerp jaarverslag,…) worden u nog vooraf digitaal doorgestuurd.

         

        1. Opening van de vergadering
        2. Vaststelling dat de oproeping is gebeurd conform de statuten
        3. Vaststelling van de aanwezigheden en van het quorum
        4. Goedkeuring verslag vorige AV (zie bijlage 1)
        5. Toelichting en goedkeuring jaarverslag 2023
        6. Goedkeuring jaarrekening 2023 + verslag accountant controle boekhouding 2023
        7. Toelichting en goedkeuring jaarprogramma 2024
        8. Goedkeuring begroting 2024
        9. Kwijting van de bestuurders
        10. Aanstelling van een accountant voor de verificatie van de rekeningen 2024
        11. Verlenen volmacht aan voorgaande voor neerlegging jaarrekening bij Nationale Bank
        12. Varia

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De agendapunten van de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters d.d. 20 maart 2024 worden goedgekeurd.


        Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters d.d. 20 maart 2024 goed te keuren.


        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.


        Art. 4  Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan info@brabantsekouters.be

         

         

    • openbare werken

      • Engagementsverklaring geïntegreerd projectplan Riolering Tisseltstraat en omgeving - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de engagementsverklaring en het geïntegreerd projectplan met Aquafin en Willebroek goed.

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos startte het dossier Tisseltstraat heraanleg wegenis en riolering op.

        Ter voorbereiding werden gesprekken gevoerd met Aquafin aangezien er ter hoogte van de Notenstraat een overname is naar een bovengrondse collector.

        In aansluiting hierop voerde aquafin gesprekken met Pidpa en buurgemeente Willebroek om stroomafwaarts aan te sluiten op de collector met andere projecten.

        Ter optimalisatie wordt er daarom voorgesteld om dit project samen uit te voeren om kennis en schaalvoordeel te bekomen.

        Hiervoor dient een engagementsverklaring tussen de diverse partijen ondertekend te worden.

        Feiten, context en argumentatie

        Het project van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos blijft ongewijzigd, maar zal ingediend worden bij de hogere overheden binnen een groter projectgeheel.

        Indien er door omstandigheden vertraging optreedt bij andere partijen, kan het lokaal bestuur beslissen om het deelproject apart uit te voeren. Het project van Kapelle-op-den-Bos blijft aansluiten op de collector van Aquafin(nog aan te leggen) en heeft dus geen rechtstreeks verband met de werken van Pidpa/Willebroek die op een andere locatie aansluiten.

        Het lokaal bestuur zal in de zone van de collector de heraanleg mee voorzien buiten de sleuf van de collector-werken (+- voet/fietspaden)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring en het geïntegreerd projectplan met Aquafin en Willebroek goed.

         

        Art. 2 De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente deze engagementsverklaring, die als bijlage bij deze beslissing gaat, te ondertekenen.

         

        Art. 3 Een afschrift van deze beslissing en de ondertekende engagementsverklaring worden overgemaakt aan Aquafin.

    • trage wegen

      • Voorlopige goedkeuring rooilijnplan publieke erfdienstbaarheid van de voetweg parallel met de Spenaerdstraat - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad keurt de voorlopige rooilijnplan publieke erfdienstbaarheid van de voetweg parallel met de Spenaerdstraat goed.

        Aanleiding

        Er werd een rooilijnplan opgemaakt voor de publieke erfdienstbaarheid van de verbinding evenwijdig met de Spenaardstraat.

        Regelgeving

        Decreet houdende de gemeentewegen 4 mei 2019.

        Feiten, context en argumentatie

        Er werd een voorlopig rooilijnplan opgemaakt voor de verbinding evenwijdig aan de Spenaardstraat (zie bijlage).

        Op het rooilijnplan zijn de grenzen van de erfdienstbaarheids aangeduid, er wijzigt niets aan de eigendomsstructuur of perceelsgrenzen.

        Het rooilijnplan moet voorlopig vastgesteld worden door het college en de gemeenteraad om vervolgens een openbaar onderzoek op te starten.

        De minwaarde die van toepassing is op deze percelen door het erkennen van de publieke erfdienstbaarheid bedraagt € 2405 voor perceel B65A en €180 voor perceel B65B. De gemeente dient deze bedragen na definitieve goedkeuring van het rooilijnplan aan de eigenaars uit te betalen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan goed en geeft de opdracht om het openbaar onderzoek op te starten.

    • aanvullende agendapunten

      • N-VA - Stand van zaken werken openbaar domein - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Deze bestuursperiode wordt er voor een record aan investeringen gepland in onze gemeente.

         

        We hebben de goede traditie gecreëerd om maandelijks hiervan een overzicht te geven aan alle raadsleden, deze informatie is zeer nuttig en het initiatief wordt dan ook sterk gesmaakt.

         

        Ik had begrepen dat door een administratieve vergetelheid dit nu niet is gebeurd, vandaar dit aanvullend agendapunt.

         

        Kan het college van burgemeester en schepenen een update geven van een stand van zaken van de werken voor het openbaar domein?

         

        Dank bij voorbaat.

      • proKA - Leegstaande en verloederde sociale woningen in onze gemeente - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Het is ondertussen al een tijdje een doorn in het oog van vele van onze inwoners. Verschillende sociale woningen staan al geruime tijd leeg en dit terwijl de huurprijzen de pan uit-swingen.

         

        Op de officiële website Vlaanderen.be kunnen de cijfers geraadpleegd worden. De laatste cijfers die raadpleegbaar zijn, zijn deze van 2022 en we stellen vast dat er toen 14 woningen leeg stonden. Dit is voor ons onaanvaardbaar.

         

        Graag hadden we vernomen welke stappen het CBS reeds heeft genomen in het verleden en wat er de komende maanden zal ondernomen worden zodat onze eigen inwoners gebruik zouden kunnen maken van deze woningen?

         

        Achter de A. Preud’Hommelaan in Ramsdonk ligt nog een stuk grond voor sociale woningbouw. Graag hadden we geweten welke stappen het CBS in dit dossier reeds heeft genomen? Kan ons een tijdlijn gegeven worden met betrekking tot de realisatie van de woningen?

         

      • proKA - Problemen “Danneelsverkaveling” R. Veremanslaan - gevaarlijke wadi en verdwenen losweg - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De 16 woningen in de verkaveling van Danneels in de R. Veremanslaan zijn nu allen bewoond.

         

        De aanwezigheid van de kleine kinderen is een teken van een levendige ‘buurt in opbouw’.

         

        Nochtans zijn er 2 problemen die veel roet in het eten kunnen gooien.

         

        1/ de gevaarlijke wadi (zie foto’s).

        De wadi is groot; diep en de wanden beginnen af te kalven. Langs één zijde is de wadi nog maar 1 meter van de nieuwe huizen verwijderd.

        Dit afkalven moet dringend gestopt worden en de wadi moet een degelijke afspanning krijgen wil men spijtige ongevallen met de kleine kinderen vermijden.

         

        2/ de verdwenen losweg (zie foto’s)

        De ca. 3 meter losweg van de aangrenzende weide links achteraan de verkaveling is verdwenen onder een nieuw fiets-/voetpad van 1,60 meter.

        Het niveauverschil tussen de verdwenen losweg en het nieuwe fiets-/voetpad is 60 à 70 cm.

         

        De eigenaar kan dus met zijn landbouwvoertuigen niet langer op of van zijn weide. Knotten van wilgen, afvoeren van hout, opruimen van de weide, bemesting, hooi afrijden en afvoeren is dus allemaal onmogelijk gemaakt.

         

        Trouwens de huidige uitvoering van dit fiets-/voetpad is ook niet zonder gevaar voor de kinderen. Als men 60 à 70 cm naar beneden valt tegen de schuinaflopende betonwanden vraagt dat om problemen.

         

        Vandaar onze vragen:

         

        Wanneer kunnen de nieuwe inwoners en de eigenaar van de achtergelegen weide hier een veilige oplossing krijgen?

         

        EN in het geval van de eigenaar van de achtergelegen weide herstel van zijn losweg?

         

      • proKA - Sterrenregister voor stilgeboren kinderen - stand van zaken - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op de gemeenteraad van 18 december keurden we met eenparigheid van stemmen de opening van een sterrenregister goed en dit tegen uiterlijk 31 maart 2024.

         

        Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap hebben wettelijk gezien nog altijd geen mogelijkheid om hun kindje te laten registreren. Het maakt de lange periode van rouw die volgt op het verlies niet eenvoudiger. Binnenkort kan dit dus ook bij ons.

        In Beersel bvb zal dit gefinancierd worden samen met het Huis van het Kind.

         

        1/ Graag hadden we een stand van zaken vernomen in het dossier.

      • proKA - Fietslabelactie PZ KLM promoten - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De lente is stilletjes aan weer in aantocht en meer mensen zullen weer de fiets opspringen.

         

        PZ KLM promoot daarom hun fietslabelactie via hun website en op sociale media.

        https://www.politie.be/5409/vragen/aanvragen-registraties/fietslabel-aanvragen

         

        Op het label staat een QR-code die verwijst naar je rijksregisternummer. Omdat nieuwe en elektrische fietsen veelal uit carbon bestaan, vervangt de sticker het vroegere graveren - dat schadelijk zou zijn voor het frame. Eens de sticker is gekleefd op de fiets kan hij niet meer verwijderd worden, tenzij weggekrast.

        Het fietslabel is een niet-verwijderbare sticker die op het frame van je fiets wordt aangebracht. Op het label wordt je rijksregisternummer gedrukt. Het label werkt ontradend voor fietsdieven, en zorgt er ook voor dat je onmiddellijk kan gecontacteerd worden als de fiets teruggevonden wordt.

         

        1/ Kan aan deze fietslabelactie nog meer aandacht besteed worden door een artikel te publiceren via ons infokanaal of via de sociale mediakanalen van de gemeente?

         

        2/ Kan de vraag gesteld worden aan PZ KLM om op de feestmarkt van 9 mei a.s. met een ‘promotie’stand te staan zodanig dat mensen op de dag zelf hun aanvragen kunnen laten registreren? Op deze manier is er ook een interactie tussen de politie en haar burgers.

      • proKA - Opnieuw geen deelname aan de actie ‘Maand van de Markt’? - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Vorig jaar namen 33 gemeenten uit onze regio deel aan de provinciale actie ‘Maand van de Markt’. De actie ter promotie van de markten loopt gedurende de ganse maand april.

         

        Spijtig genoeg werd vorig jaar beslist om niet deel te nemen aan deze actie. Via de pers vernamen we dat er ook dit jaar niet zal deelgenomen worden.

         

        Klopt het dat de meerderheid beslist heeft om ook dit jaar niet deel te nemen?

         

        Indien dit klopt dan hadden we graag geweten welke de beweegreden is om niet deel te nemen?

      • proKA - Plantvakken K. Muyldermanslaan - plan van aanpak - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op de gemeenteraad van maandag 23 oktober 2023 stelde onze fractie vragen aangaande ‘plan van aanpak omgeving Paaleyck’.

         

        Eén van onze vragen betrof de plantvakken die er slordig bijliggen en de bomen die zo goed als allemaal verdwenen zijn. We kregen te horen dat er in 2024 werk ging gemaakt worden van het opwaarderen van de plantvakken.

         

        Graag hadden we een stand van zaken gekregen aangaande het eventueel aanplanten van nieuwe bomen.

      • CD&V - Deelname Maand van de Markt - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Chris Reniers, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Via de krant vernemen wij dat enkele inwoners en marktkramers via een brief het gemeentebestuur verzoeken dit jaar deel te nemen aan de ‘Maand van de Markt’, een actie van de provincie Vlaams-Brabant. We begrijpen dat de inschrijvingsperiode voor deze actie loopt tot 21 februari.

         

        Graag hadden wij besproken welke gevolgen werden gesteld aan deze oproep. Heeft het schepencollege dit jaar ingetekend op de actie en waarom wel/niet? Heeft de inwoner ook een antwoord ontvangen op haar schrijven

      • CD&V - Project Vogeltjeswijk - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op donderdag 22 februari vindt een infomarkt plaats met betrekking tot het onthardingsproject voor de Vogeltjeswijk. De inwonersbrief van 24 januari hieromtrent werd ons bezorgd op 20 februari.

         

        Op Kapelle Spreekt staat er echter geen nieuwe informatie te lezen met betrekking tot het nieuwe ontwerp, noch over het nieuwe participatiemoment.

         

        Waarom werd het nieuwe voorontwerp nog niet online gezet, voor de bewonersvergadering? Hierdoor zouden inwoners op voorhand al de plannen kunnen inkijken en hun vragen en bemerkingen meenemen naar de vergadering.

         

        In het onderdeel ‘Bewonersbrieven en werfnieuws’ op Kapelle Spreekt staan ook enkele brieven, maar niet de brief van eind januari. Waarom werd deze brief nog niet toegevoegd aan deze lijst?

         

        Graag hadden wij tenslotte een stand van zaken ontvangen met betrekking tot dit dossier. Kunnen inwoners nog opmerkingen indienen (en tot wanneer)? Wanneer gaat dit dossier worden aanbesteed.

      • CD&V - Project Samen veilig naar school - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Sonja Thielemans, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Lena Ghysels, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.

        Aanleiding

        Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Op Kapelle Spreekt vinden we meer informatie over lopende projecten met betrekking tot verkeersveiligheid rond schoolomgevingen (omgeving KOBOS Campus V en omgeving De Kiem).

         

        In het gedeelte over De Kiem, lezen we dat het finaal ontwerp ter beschikking zou zijn eind 2023. 

         

         

         

        Is dit ontwerp inderdaad al ter beschikking? Zoniet, waarom werd de informatie op de website nog niet aangepast?

         

        Voor KOBOS Campus V lezen we dat een finaal ontwerp beschikbaar zou zijn eind 2023 – begin 2024.

         

         

         

         

        Kan hierover een stand van zaken gegeven worden? Wanneer mogen wij het nieuwe ontwerp verwachten? Zullen inwoners nog kunnen reageren op de nieuwe plannen?

         

        In de planning staat ook dat de uitvoering van de werken zou starten in augustus. Is dit nog een haalbare termijn?

         

        Graag een stand van zaken

De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 22:08.

Namens Gemeenteraad,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad