Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/09/2022 - 20:00 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Renaat Huysmans, burgemeester
Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/09/2022 om 20:02.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022 worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Chris Reniers, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022 worden goedgekeurd.

    • wonen en grondbeleid

      • Wijziging stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord - sociale woonmaatschappij - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de gewijzigde stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.

        Aanleiding

        De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de technische correcties in het besluit tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord liggen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het resultaat van de aangepaste berekening van de stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord, rekening houdend met de door de lokale besturen ingediende adviezen, gaat als volgt:

         1. 
        Gemeente Grimbergen 23.36% 
         2. 
        Gemeente Kampenhout  9.18%
         3. 

        Gemeente Kapelle-op-den-Bos

         13.15%
         4.   Gemeente Londerzeel  11.39%
         5.   Gemeente Meise  13.81%
         6.   Gemeente Steenokkerzeel  13.01%
         7.   Gemeente Zemst  16.10%
        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de gewijzigde stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.

    • mobiliteit

      • Beleidsscenario Vervoerregio Mechelen - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.

        Aanleiding

        Opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het CBS keurde dit beleidsscenario goed op 7 september 2022.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.

    • financiën

      • Jaarlijkse rapportering 2022 van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.

        Aanleiding
        Rapportering 2022 over thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. 
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikels 177, 265 en 266.

        Feiten, context en argumentatie

        De financieel directeur legt jaarlijks een rapport voor aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad. 

        Dit gebeurt in volle onafhankelijkheid. 

        Het rapport is opgesteld voor zowel OCMW als gemeente. Voor een aantal topics worden de cijfers per entiteit behandeld, voor andere wordt er gerapporteerd over het geheel. Het rapport bevat cijfers van boekjaar 2022. Voor twee topics wordt verwezen naar het opvolgingsrapport dat in september aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. 

      • Opvolgingsrapportering 2022 - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2022.

        Aanleiding

        Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.

        Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.

        Feiten, context en argumentatie

        Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2022 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad. 

         

        De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:

        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's. 

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2022.

    • politie, veiligheid en brandweer

      • Goedkeuring politieverordening betreffende de inbreuken onder de Gemeentelijke Administratieve Sancties betreffende stilstaan en parkeren (GAS4) - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad keurt de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en
        overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.

        Aanleiding

        Naar aanleiding van het, door de gemeenteraad goedgekeurde protocolakkoord tussen enerzijds de gemeente Kapelle-op-den-Bos en anderzijds het parket Halle-Vilvoorde, dienen de nodige juridische documenten goedgekeurd te worden. De inbreuken ondergebracht onder de GAS4-wetgeving (inbreuken op het stilstaan en parkeren) zullen voortaan afgehandeld en gesanctioneerd worden door de sanctionerend ambtenaar en niet langer door het parket.


        Dit GAS4 reglement maakt vanaf 1 juli 2022 deel uit van het algemeen politiereglement politiezone K-L-M als bijlage.
        Op advies van de politiezone K-L-M en Haviland, die als sanctionerend ambtenaar optreedt, is het echter te verkiezen om dit reglement als aparte politieverordening goed te keuren.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

         

        Koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke
        Administratieve Sancties (GAS);

         

        De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

        Feiten, context en argumentatie

        De juridische modaliteiten en de sanctiebasis voor de GAS4-wetgeving zitten vervat in het document: Politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
        voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.


        Het is deze politieverordening dewelke gebruikt zal worden door de sanctionerend ambtenaar als juridische grond voor het opleggen van administratieve geldboetes.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en
        overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed. Het is deze politieverordening dewelke gebruikt zal worden
        door de sanctionerend ambtenaar als juridische grond voor het opleggen van administratieve geldboetes.


        Art. 2 De politieverordening treedt in werking vanaf 1 oktober 2022.

    • openbare werken

      • Grondoverdracht Bospark goedkeuring aankoop - verkoopbeloftes - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad keurt de voorwaarden van de ontwerpaktes betreffende de aankoop van de gronden in de verbindingsweg tussen de Pastoriestraat en de Kerselaarlaan, ten behoeve van inrichting Bospark, goed.

        Aanleiding

        Aanleg van Bospark op de gronden tussen de sportsite Calandro en de huidige en toekomstige gemeentelijke loods

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Feiten, context en argumentatie

        In het verbindingswegje tussen Pastoriestraat - Kerselaarstraat dienen gronden overgekocht te worden ten behoeve van de aanleg van een bospark.

         

        De gronden worden aangekocht op basis van het schattingsverslag van de beëdigd schatter aangesteld door het gemeentebestuur dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.

         

        De ontwerpen van aan/verkoopakte voor de aankoop van de percelen gaan als bijlage bij deze beslissing en maken er integraal deel van uit.

         

        Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet vermeld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Hanne Lamberts-Van Assche
        Onthouders: Edward De Wit, Chris Reniers, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art 1.    De voorwaarden van de ontwerpaktes betreffende aankoop gronden in het verbindingswegje Pastoriestraat - Kerselaarlaan door het

                     gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.

         

        Art 2.    De aankoop van de gronden zal wettelijk worden geregeld bij akte, te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.

         

        Art 3.    Alle onkosten verbonden aan het verlijden van de  aktes en de aankoop van de gronden worden gedragen door de aankoper.

         

        Art 4.    De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik De Vleeschouwer en de algemeen directeur Siebe Ruykens worden afgevaardigd om de notariële akte te ondertekenen.

         

        Art 5.    Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.

      • Heraanleg Marktplein en Mechelseweg uitvoering - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 14/56.001 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        Goedkeuring van de opdrachtdocumenten voor uitvoering van heraanleg Marktplein-Mechelseweg

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur zet in op de opwaardering van alle kernen. Deze opdrachtdocumenten bevatten het dossier Marktplein – Mechelseweg. In dit dossier wordt ingezet op klimaatrobuust ontwerp met plaatselijke infiltratie van regenwater en het tegengaan van oververhitting met aanplant van extra bomen. Ten opzichte van het initiële dossier werd dit dossier uitgebreid met een doorsteek tussen de Mechelseweg en Schoolstraat ten behoeve van een veilige bereikbaarheid van de gemeentelijke school de Kei.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Bijlagen worden bezorgd via digitale weg gelet op de grootte en het aantal.

         

        In het kader van de opdracht “Heraanleg Marktplein en Mechelseweg uitvoering” werden opdrachtdocumenten opgesteld door studiebureau Evolta met kenmerk 14/56.001.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2.745.059,54 EUR exclusief BTW.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        De concrete data worden bepaald in overleg met het studiebureau.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in

        • S3O3P3A1-0200-00/2250100
        • S3O3P3A1-0200-00/2240107

         

        Na deze werken zal een vernieuwde verkeerscirculatie (na goedkeuring AVR) ingevoerd worden.

         

        Na de heraanleg van de Mechelseweg zal de wekelijkse markt verhuizen naar de Mechelseweg. Hiervoor alsook voor evenementen zoals de braderie worden marktkasten (ondergronds) voorzien verspreid over het gehele project met elektriciteits en wateraansluitingen. Deze verplaatsing werd besproken met de brandweer en de marktkramers.

         

        In deze opdracht zit tevens de afbraak van het asbesthoudende gebouw Mechelseweg “ smidse’ ten behoeve van de verdere afbouw van het asbest in het eigen patrimonium.

         

        In dit project zal tevens een standbeeld verwerkt worden ter nagedachtenis van de slachtoffers van asbest.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche
        Tegenstanders: Edward De Wit, Chris Reniers, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker
        Onthouders: Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 3 onthoudingen
        Besluit

         

        Art 1.Het bestek 14/56.001 en de raming voor de opdracht “Heraanleg Marktplein en Mechelseweg uitvoering”, opgesteld door studiebureau Evolta worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 2.745.059,54 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

         

        Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P3A1-0200-00/2250100 en S3O3P3A1-0200-00/2240107.

      • Aanleg parking Baanveldstraat - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022/101 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden
        Aanleiding

        Het lokaal bestuur wil de verkeersveiligheid aanpakken in de omgeving van Kapelle-Oost/omgeving de Kiem. In navolging van het vrachtroutenetwerk wordt dit project uitgevoerd om de directe schoolomgeving te ontlasten van verkeer. In het kader van enerzijds de mogelijke andere invulling van de parking aan het sociaal huis en een gecontroleerde doorstroming is het lokaal bestuur van mening dat er een alternatieve locatie voor parkeren gewenst is. Deze diende op een locatie en inrichting te worden ontworpen dat deze multi inzetbaar is. Zowel voor lokale bewoners, lokale ondernemers als voor het afzetten en ophalen van kinderen bij de lokale school.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

         Bijlagen worden bezorgd via digitale weg gelet op de grootte en het aantal.

         

        In het kader van de opdracht “Aanleg parking Baanveldstraat” werd een bestek met kenmerknr. 117030 opgesteld door studiebureau WitteVeen-Bos

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 238.429,60 EUR exclusief BTW.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A3 – 0200-00 2240107

        .

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Art 1.Het bestek met kenmerknr. 117030 en de raming voor de opdracht “Aanleg parking Baanveldstraat”, opgesteld studiebureau Witteveen Bos worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 238.429,60 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

         

        Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A3 – 0200-00 2240107.

      • Stand van zaken werken Molenstraat - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.

        Aanleiding

        Update stand van zaken werken Molenstraat.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.

    • aanvullende agendapunten

      • CD&V - Verharden wegje naast bib - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden
        Aanleiding

        Gehoord meneer Edward De Wit, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Het wegje tussen de Pastoriestraat naar de Boneveldstraat (het kattewegje genoemd) is onveilig.


        Onlangs is er nog een voetganger gevallen.


        Het is ook een belangrijke verbinding tussen WZC Akapella en het Marktplein.


        Kan er niet overwogen worden dit wegje, gezien zijn statuut, te verharden.


        Uiteraard moet ook in voldoende afwatering/riolering voorzien worden.


        Hierbij dient rekening gehouden met het feit dat aan de ene kant een muur staat en aan de andere kant een afspanning.


        In de huidige tijd dat er moet onthard worden, stel ik voor om dat te voorzien in waterdoorlatende betonstraatstenen. In de PDF in bijlage kan u meer informatie hieromtrent vinden.


        Mag ik het schepencollege vragen om dit verder te onderzoeken en ons het resultaat daarvan te laten kennen op een volgende gemeenteraad?

      • proKA - Fietsdiefstallen aan de Stationsomgeving - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Bij de aanleg van de vernieuwde Spoorwegstraat werd door onze fractie meermaals gevraagd om camera’s te voorzien zodat onder andere fietsdiefstallen konden vermeden worden.

         

        Ondertussen hebben we weet van het stelen van verschillende fietsen hetgeen voor de eigenaar van de vervreemde fiets voor veel ergernis zorgt.

         

        Wat gaat de meerderheid op korte termijn doen om ervoor te zorgen dat diefstallen vermeden worden?

         

      • proKA - Trajectcontroles in onze gemeente - stand van zaken - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden
        Aanleiding

        Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Tijdens de gemeenteraad van eind januari 2022 vroeg onze fractie naar een stand van zaken voor wat betrof de concessieovereenkomst die het CBS dacht aan te gaan met TaaS betreffende het inrichten van trajectcontroles in onze gemeente.

         

        We hebben de overeenkomst in januari opgevraagd maar onmiddellijk werd ons toen gezegd dat de overeenkomst nog niet werd ondertekend.

         

        Ten eerste wegens het uitblijven van een hersteldecreet rond GAS 5 en de onduidelijke juridische implicaties.

         

        Ten tweede omdat het dossier door voornoemde problematiek heel wat commotie had doen ontstaan, o.a. ook in de media. In de gemeente Bonheiden was er heisa ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst die de gemeente daar wou aangaan met de firma. Echter liet burgemeester Renaat Huysmans tijdens de raadszitting van eind januari 2022 weten dat er voor onze gemeente geen problemen zouden zijn en er verder kon gewerkt worden aan het dossier aangezien de firma verduidelijking had gegeven.

         

        In de pers lazen we dat de gemeente Bonheiden, nadat er heel wat ophef was ontstaan en bedenkingen geuit werden door de Vlaamse Regering aangaande de samenwerking met deze privéfirma, dan toch niet in zee gaat met de firma.

         

        Aangezien alle fracties verkeersveiligheid hoog in het vaandel dragen zouden we graag een stand van zaken krijgen aangaande dit dossier.

      • CD&V - Praktijktoets gebruiksvriendelijke oversteek- en oprijplaatsen voor voetgangers en fietsers in de Molenstraat - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Renaat Huysmans, burgemeester
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Hilde De Keersmaeker, Ann Van Rompaey, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jos Thomas, Mathias Diricx, Raadsleden
        Aanleiding

        Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Het belang van een comfortabele en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers is voor iedereen ondertussen een evidente zaak. Tijdens de gemeenteraad van 30/05/2022 keurde de voltallige gemeenteraad het ingediende voorstel goed om alle nieuwe infrastructuur te onderwerpen aan een praktijktoets om te verzekeren dat bij uitvoering van nieuwe werken, oversteekplaatsen en op- en afrijzones worden aangelegd zonder hindernissen.


        Wij stellen echter vast dat hiermee in de praktijk niet echt rekening wordt gehouden. Wij dringen er bij het bestuur op aan deze beslissing alsnog in de praktijk toe te passen en de nodige aanpassingen ter laten uitvoeren om alsnog te voldoen aan de genomen beslissing.

De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2022 om 22:10.

Namens Gemeenteraad,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad