De voorzitter opent de zitting op 26/09/2022 om 20:02.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 29 augustus 2022 worden goedgekeurd.
De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de gewijzigde stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.
De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de technische correcties in het besluit tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord liggen.
Het resultaat van de aangepaste berekening van de stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord, rekening houdend met de door de lokale besturen ingediende adviezen, gaat als volgt:
1.
|
Gemeente Grimbergen | 23.36% |
2.
|
Gemeente Kampenhout | 9.18% |
3. | Gemeente Kapelle-op-den-Bos |
13.15% |
4. | Gemeente Londerzeel | 11.39% |
5. | Gemeente Meise | 13.81% |
6. | Gemeente Steenokkerzeel | 13.01% |
7. | Gemeente Zemst | 16.10% |
Art. 1 De raad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Wonen-Vlaanderen inzake de gewijzigde stemrechtenverdeling voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.
De raad neemt kennis van de opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.
Opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.
Het CBS keurde dit beleidsscenario goed op 7 september 2022.
Art. 1 De raad neemt kennis van de opmaak van het beleidsscenario van de Vervoersregioraad Mechelen.
De raad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikels 177, 265 en 266.
De financieel directeur legt jaarlijks een rapport voor aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad.
Dit gebeurt in volle onafhankelijkheid.
Het rapport is opgesteld voor zowel OCMW als gemeente. Voor een aantal topics worden de cijfers per entiteit behandeld, voor andere wordt er gerapporteerd over het geheel. Het rapport bevat cijfers van boekjaar 2022. Voor twee topics wordt verwezen naar het opvolgingsrapport dat in september aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2022.
Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.
Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2022 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.
De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2022.
De raad keurt de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en
overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
Naar aanleiding van het, door de gemeenteraad goedgekeurde protocolakkoord tussen enerzijds de gemeente Kapelle-op-den-Bos en anderzijds het parket Halle-Vilvoorde, dienen de nodige juridische documenten goedgekeurd te worden. De inbreuken ondergebracht onder de GAS4-wetgeving (inbreuken op het stilstaan en parkeren) zullen voortaan afgehandeld en gesanctioneerd worden door de sanctionerend ambtenaar en niet langer door het parket.
Dit GAS4 reglement maakt vanaf 1 juli 2022 deel uit van het algemeen politiereglement politiezone K-L-M als bijlage.
Op advies van de politiezone K-L-M en Haviland, die als sanctionerend ambtenaar optreedt, is het echter te verkiezen om dit reglement als aparte politieverordening goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke
Administratieve Sancties (GAS);
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De juridische modaliteiten en de sanctiebasis voor de GAS4-wetgeving zitten vervat in het document: Politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het is deze politieverordening dewelke gebruikt zal worden door de sanctionerend ambtenaar als juridische grond voor het opleggen van administratieve geldboetes.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en
overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed. Het is deze politieverordening dewelke gebruikt zal worden
door de sanctionerend ambtenaar als juridische grond voor het opleggen van administratieve geldboetes.
Art. 2 De politieverordening treedt in werking vanaf 1 oktober 2022.
De raad keurt de voorwaarden van de ontwerpaktes betreffende de aankoop van de gronden in de verbindingsweg tussen de Pastoriestraat en de Kerselaarlaan, ten behoeve van inrichting Bospark, goed.
Aanleg van Bospark op de gronden tussen de sportsite Calandro en de huidige en toekomstige gemeentelijke loods
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
In het verbindingswegje tussen Pastoriestraat - Kerselaarstraat dienen gronden overgekocht te worden ten behoeve van de aanleg van een bospark.
De gronden worden aangekocht op basis van het schattingsverslag van de beëdigd schatter aangesteld door het gemeentebestuur dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
De ontwerpen van aan/verkoopakte voor de aankoop van de percelen gaan als bijlage bij deze beslissing en maken er integraal deel van uit.
Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet vermeld.
Art 1. De voorwaarden van de ontwerpaktes betreffende aankoop gronden in het verbindingswegje Pastoriestraat - Kerselaarlaan door het
gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.
Art 2. De aankoop van de gronden zal wettelijk worden geregeld bij akte, te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.
Art 3. Alle onkosten verbonden aan het verlijden van de aktes en de aankoop van de gronden worden gedragen door de aankoper.
Art 4. De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik De Vleeschouwer en de algemeen directeur Siebe Ruykens worden afgevaardigd om de notariële akte te ondertekenen.
Art 5. Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
Goedkeuring van de opdrachtdocumenten voor uitvoering van heraanleg Marktplein-Mechelseweg
Het lokaal bestuur zet in op de opwaardering van alle kernen. Deze opdrachtdocumenten bevatten het dossier Marktplein – Mechelseweg. In dit dossier wordt ingezet op klimaatrobuust ontwerp met plaatselijke infiltratie van regenwater en het tegengaan van oververhitting met aanplant van extra bomen. Ten opzichte van het initiële dossier werd dit dossier uitgebreid met een doorsteek tussen de Mechelseweg en Schoolstraat ten behoeve van een veilige bereikbaarheid van de gemeentelijke school de Kei.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bijlagen worden bezorgd via digitale weg gelet op de grootte en het aantal.
In het kader van de opdracht “Heraanleg Marktplein en Mechelseweg uitvoering” werden opdrachtdocumenten opgesteld door studiebureau Evolta met kenmerk 14/56.001.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2.745.059,54 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De concrete data worden bepaald in overleg met het studiebureau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in
Na deze werken zal een vernieuwde verkeerscirculatie (na goedkeuring AVR) ingevoerd worden.
Na de heraanleg van de Mechelseweg zal de wekelijkse markt verhuizen naar de Mechelseweg. Hiervoor alsook voor evenementen zoals de braderie worden marktkasten (ondergronds) voorzien verspreid over het gehele project met elektriciteits en wateraansluitingen. Deze verplaatsing werd besproken met de brandweer en de marktkramers.
In deze opdracht zit tevens de afbraak van het asbesthoudende gebouw Mechelseweg “ smidse’ ten behoeve van de verdere afbouw van het asbest in het eigen patrimonium.
In dit project zal tevens een standbeeld verwerkt worden ter nagedachtenis van de slachtoffers van asbest.
Art 1.Het bestek 14/56.001 en de raming voor de opdracht “Heraanleg Marktplein en Mechelseweg uitvoering”, opgesteld door studiebureau Evolta worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 2.745.059,54 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P3A1-0200-00/2250100 en S3O3P3A1-0200-00/2240107.
Het lokaal bestuur wil de verkeersveiligheid aanpakken in de omgeving van Kapelle-Oost/omgeving de Kiem. In navolging van het vrachtroutenetwerk wordt dit project uitgevoerd om de directe schoolomgeving te ontlasten van verkeer. In het kader van enerzijds de mogelijke andere invulling van de parking aan het sociaal huis en een gecontroleerde doorstroming is het lokaal bestuur van mening dat er een alternatieve locatie voor parkeren gewenst is. Deze diende op een locatie en inrichting te worden ontworpen dat deze multi inzetbaar is. Zowel voor lokale bewoners, lokale ondernemers als voor het afzetten en ophalen van kinderen bij de lokale school.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bijlagen worden bezorgd via digitale weg gelet op de grootte en het aantal.
In het kader van de opdracht “Aanleg parking Baanveldstraat” werd een bestek met kenmerknr. 117030 opgesteld door studiebureau WitteVeen-Bos
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 238.429,60 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A3 – 0200-00 2240107
.
Art 1.Het bestek met kenmerknr. 117030 en de raming voor de opdracht “Aanleg parking Baanveldstraat”, opgesteld studiebureau Witteveen Bos worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 238.429,60 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A3 – 0200-00 2240107.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Gehoord meneer Edward De Wit, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het wegje tussen de Pastoriestraat naar de Boneveldstraat (het kattewegje genoemd) is onveilig.
Onlangs is er nog een voetganger gevallen.
Het is ook een belangrijke verbinding tussen WZC Akapella en het Marktplein.
Kan er niet overwogen worden dit wegje, gezien zijn statuut, te verharden.
Uiteraard moet ook in voldoende afwatering/riolering voorzien worden.
Hierbij dient rekening gehouden met het feit dat aan de ene kant een muur staat en aan de andere kant een afspanning.
In de huidige tijd dat er moet onthard worden, stel ik voor om dat te voorzien in waterdoorlatende betonstraatstenen. In de PDF in bijlage kan u meer informatie hieromtrent vinden.
Mag ik het schepencollege vragen om dit verder te onderzoeken en ons het resultaat daarvan te laten kennen op een volgende gemeenteraad?
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Bij de aanleg van de vernieuwde Spoorwegstraat werd door onze fractie meermaals gevraagd om camera’s te voorzien zodat onder andere fietsdiefstallen konden vermeden worden.
Ondertussen hebben we weet van het stelen van verschillende fietsen hetgeen voor de eigenaar van de vervreemde fiets voor veel ergernis zorgt.
Wat gaat de meerderheid op korte termijn doen om ervoor te zorgen dat diefstallen vermeden worden?
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van eind januari 2022 vroeg onze fractie naar een stand van zaken voor wat betrof de concessieovereenkomst die het CBS dacht aan te gaan met TaaS betreffende het inrichten van trajectcontroles in onze gemeente.
We hebben de overeenkomst in januari opgevraagd maar onmiddellijk werd ons toen gezegd dat de overeenkomst nog niet werd ondertekend.
Ten eerste wegens het uitblijven van een hersteldecreet rond GAS 5 en de onduidelijke juridische implicaties.
Ten tweede omdat het dossier door voornoemde problematiek heel wat commotie had doen ontstaan, o.a. ook in de media. In de gemeente Bonheiden was er heisa ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst die de gemeente daar wou aangaan met de firma. Echter liet burgemeester Renaat Huysmans tijdens de raadszitting van eind januari 2022 weten dat er voor onze gemeente geen problemen zouden zijn en er verder kon gewerkt worden aan het dossier aangezien de firma verduidelijking had gegeven.
In de pers lazen we dat de gemeente Bonheiden, nadat er heel wat ophef was ontstaan en bedenkingen geuit werden door de Vlaamse Regering aangaande de samenwerking met deze privéfirma, dan toch niet in zee gaat met de firma.
Aangezien alle fracties verkeersveiligheid hoog in het vaandel dragen zouden we graag een stand van zaken krijgen aangaande dit dossier.
Gehoord meneer Jan De Doncker, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het belang van een comfortabele en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers is voor iedereen ondertussen een evidente zaak. Tijdens de gemeenteraad van 30/05/2022 keurde de voltallige gemeenteraad het ingediende voorstel goed om alle nieuwe infrastructuur te onderwerpen aan een praktijktoets om te verzekeren dat bij uitvoering van nieuwe werken, oversteekplaatsen en op- en afrijzones worden aangelegd zonder hindernissen.
Wij stellen echter vast dat hiermee in de praktijk niet echt rekening wordt gehouden. Wij dringen er bij het bestuur op aan deze beslissing alsnog in de praktijk toe te passen en de nodige aanpassingen ter laten uitvoeren om alsnog te voldoen aan de genomen beslissing.
De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2022 om 22:10.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad