De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 19:54.
Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 28 november 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 28 november 2022 worden goedgekeurd.
De wens van het lokaal bestuur om de rol van de brugfiguur verder uit te bouwen.
De doelstelling is om tussen het Huis van het Kind, het Sociaal Huis en de lagere scholen van Kapelle-op-den-Bos een brugfiguur aan te stellen om de brug tussen de ouders, het Sociaal Huis en de kleuter- en lagere scholen van Kapelle-op-den-Bos te verkleinen en de communicatie onderling te bevorderen.
Daarnaast is het ook de bedoeling om sneller socio-economische kwetsbaarheid te detecteren, het beter in beeld brengen van blinde vlekken en lokale noden en maximaal ontwikkelings- en/of ontplooiingskansen van kansarme kinderen te bevorderen.
Dit kadert binnen volgende doelstellingen:
De brugfiguur binnen de sociale dienst zal de rol van brugfiguur op zich nemen en zal wekelijks op donderdag een zitdag houden op de verschillende kleuter- en lagere scholen in Kapelle-op-den-Bos.
Zowel leerkrachten, ouders als kinderen mogen vragen stellen tijdens deze uren (momenteel wordt er nog gekeken naar de beste planning).
Het project zal tweemaandelijks geëvalueerd worden. Bij het einde van het schooljaar zal een eindevaluatie plaatsvinden.
Er zal gepeild worden naar meerwaarde voor ouders, scholen en Sociaal Huis.
Art. 1 De raad neemt kennis van dit agendapunt inzake de meer uitgebreide rol van de brugfiguur.
Het lokaal bestuur heeft nood aan voldoende capaciteit betreffende de opvang in noodwoningen. Daarnaast wil het lokaal bestuur inzetten op het aanbieden van diverse artikelen tegen lage prijzen in de tweedehandswinkel.
Het gebouw voldoet niet meer aan de huidige normen qua zowel indeling als voorzieningen en aanpassingswerken dienden zich aan.
Er wordt van deze werken gebruik gemaakt om uit te breiden en op deze manier van 2 naar 4 noodwoningen te gaan met individuele voorzieningen. De 2de handswinkel wordt meer richting Mechelseweg/winkelstraat getrokken en functioneler ingericht.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Besluit van het bestuur van 30 juni 2021 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “renovatie noodwoningen en tweedehandswinkel” aan Guy De Coster Architect, Oudstrijdersstraat 104 te 1880 Kapelle-op-den-Bos;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “renovatie noodwoningen en tweedehandswinkel” opdrachtdocumenten werden opgesteld door de ontwerper, Guy De Coster Architect, Oudstrijdersstraat 104 te 1880 Kapelle-op-den-Bos;
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Ruwbouw), raming: 108.040,00 EUR exclusief BTW of 130.728,40 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 2 (Dakwerken), raming: 32.800,00 EUR exclusief BTW of 39.688,00 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 3 (Buitenschrijnwerk), raming: 18.750,00 EUR exclusief BTW of 22.687,50 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 4 (Elektriciteit), raming: 47.125,00 EUR exclusief BTW of 57.021,25 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 5 (Sanitair - HVAC), raming: 112.175,00 EUR exclusief BTW of 135.731,75 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 6 (Bepleistering binnen en buiten), raming: 75.635,00 EUR exclusief BTW of 91.518,35 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 7 (Dek en bedrijfsvloeren - binnenvloerafwerking en wanden), raming: 91.650,00 EUR exclusief BTW of 110.896,50 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 8 (Binnendeuren en ramen), raming: 17.400,00 EUR exclusief BTW of 21.054,00 EUR incl. 21% BTW;
* Perceel 9 (Keukens), raming: 42.750,00 EUR exclusief BTW of 51.727,50 EUR incl. 21% BTW;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 546.325,00 EUR exclusief BTW of 661.053,25 EUR incl. 21% BTW;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. In de bepaling van deze procedure is de totaalprijs van toepassing en niet de individuele percelen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in S3O3P2A4/0909-03-2210007.
Art 1.Goedkeuring wordt verleend aan de opdrachtdocumenten en de raming voor de opdracht “renovatie noodwoningen en tweedehandswinkel”, opgesteld door de ontwerper, Guy De Coster Architect, Oudstrijdersstraat 104 te 1880 Kapelle-op-den-Bos. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 546.325,00 EUR exclusief BTW of 661.053,25 EUR incl. 21% BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0909-03-2210007..
Gezien de recente sterke verhoging van de brandstofprijzen dringt een actualisatie van het huishoudelijk reglement zich op.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Samenwerkingsovereenkomst houdende de oprichting van de Minder Mobielen Centrale Kapelle-op-den-Bos van 18 januari 1989.
OCMW-raadsbesluit van 1 juli 2013 houdende de aanpassing van het reglement van de gebruiker van de Minder Mobielen Centrale Kapelle-op-den-Bos.
De Minder Mobielen Centrale (MMC) is een dienst, georganiseerd door het sociaal huis van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, om mensen met een verplaatsingsprobleem en een beperkt inkomen de mogelijkheid te bieden om verplaatsingen te doen voor socio-culturele activiteiten, raadpleging bij de dokter, boodschappen doen,....
Hiervoor doet de MMC Kapelle-op-den-Bos beroep op vrijwillige chauffeurs.
Het afgelopen jaar zijn de brandstofprijzen enorm gestegen waardoor het huidige tarief in het reglement niet meer conform de prijzen is. Het is dan ook aangewezen om de kilometervergoeding op te trekken van 0,30 euro per kilometer naar de forfaitere kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel.
Daarnaast wordt de praktische werking van de minder mobiele centrale, alsook naar de vrijwillige chauffeurs toe, toegevoegd en verduidelijkt in het reglement.
Amendement N-VA-fractie:
Toevoeging aan artikel 9: De gebruiker betaalt een minimumtarief van 3,5euro ongeacht het aantal kilometers.
Stemming amendement:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1. Onderwerp
Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld wordt door vzw Mpact en vastgelegd is in een overeenkomst tussen Mpact vzw en de MMC Kapelle-op-den-Bos (dienst aangeboden door het sociaal huis Kapelle-op-den-Bos).
Artikel 2. Inwerkingtreding
Huidig reglement treedt inwerking van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Huidig reglement heft, vanaf de inwerkingtreding, alle voorgaande reglementen over dit onderwerp op.
Artikel 3. Doelstelling
Het doel van de Minder Mobielen Centrale is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Meestal gaat het om mensen die vanwege hun ouderdom of ziekte geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Occasioneel worden mensen vervoerd die in een sociale noodsituatie verkeren.
Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen en/of ambulante afspraken: familiebezoek, kaartclub, boodschappen, tandarts, doktersbezoek, ….
Artikel 4. Gebruikers - Voorwaarden
De gebruikers moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
4.1 De gebruiker is gedomicilieerd in Kapelle-op-den-Bos.
4.2 De gebruiker moet minimum 60 jaar zijn (uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of die in een sociale noodsituatie verkeren).
4.3 Het gezamenlijk netto belastbaar inkomen van de gebruiker en partner mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon van de categorie waaronder de gebruiker valt.
4.4 Voor het gevraagde traject is het openbaar vervoer niet voorhanden of niet toegankelijk.
4.5 minder mobiel zijn: dit wil zeggen dat gebruikers niet in het bezit zijn van een voertuig of die tijdelijk niet kunnen gebruiken omwille van ouderdom, ziekte of handicap of zich in een sociale noodsituatie bevinden. Gebruikers moeten, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.
Een medewerker van de MMC Kapelle-op-den-Bos controleert of de aanvrager in aanmerking komt voor het lidmaatschap.
Artikel 5. Gebruikers - Lidmaatschap
Aan het lidmaatschap is voor de gebruiker een kostprijs verbonden (opgelegd vanuit Mpact).
Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart met een persoonlijk lidnummer van de MMC.
Artikel 6. Gebruikers - Vernieuwing lidmaatschap
Het lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch vernieuwd, tenzij de gebruiker aangeeft hiervan geen gebruik meer te willen maken. Dit doet hij voor 1 december van het jaar dat het nieuwe jaar vooraf gaat.
De gebruiker verbindt er zich toe om alle wijzigingen in zijn situatie door te geven.
Indien de gebruiker zijn jaarlijkse bijdrage niet betaalt na het verlopen van de eerste aanmaning wordt het lidmaatschap automatisch geschrapt voor het lopende jaar.
Artikel 7. Praktische werking – Aanvraag rit
7.1 De gebruiker kan een rit aanvragen nadat het lidmaatschap in orde is gebracht.
7.2 Alle ritten worden rechtstreeks bij de MMC Kapelle-op-den-Bos aangevraagd, minstens 2 werkdagen op voorhand.
De aanvraag gebeurt via website van het lokaal bestuur, per mail of telefonisch.
Bij de aanvraag worden noodzakelijke gegevens vermeld: naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd of tijdstip van de terugrit en of er al dan niet een begeleider meegaat.
7.3 Er wordt enkel op weekdagen gereden volgens beschikbaarheid van de chauffeurs.
7.4 Alle afspraken voor de ritten dienen altijd via de MMC Kapelle-op-den-Bos te gebeuren. Indien een rit niet in het digitaal platform van Mpact staat ingeschreven en er doet zich een ongeval voor, dan komt de verzekering niet tussen. Chauffeurs mogen zelf geen afspraken maken met de gebruikers.
7.5 De gebruiker kan nooit eisen dat een welbepaalde chauffeur een rit uitvoert.
7.6 De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht dat de rit niet kan doorgaan, wanneer de MMC geen chauffeur ter beschikking heeft.
7.7 Een begeleider meenemen mag, mits dit op voorhand werd afgesproken. De begeleider valt niet onder de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid wanneer hij/zij schade zou toebrengen aan de wagen van de chauffeur en valt gewoon onder de BA+ verzekering van de chauffeur in geval van een ongeval.
7.8 Zowel de MMC als de gebruiker kunnen aangevraagde en bevestigde ritten annuleren.
Geplande ritten moeten door de gebruiker bij de MMC Kapelle-op-den-Bos tijdig geannuleerd worden (minimum 1 dag op voorhand).
Bij ziekte dient de gebruiker zo snel mogelijk te annuleren ( ten laatste 1 uur voor de afgesproken ophaaltijd).
Indien laattijdig verwittigd wordt, zal het minimumtarief aangerekend worden, behalve in geval van overmacht.
De MMC Kapelle-op-den-Bos brengt de chauffeur op de hoogte van de annulatie.
Artikel 8. Praktische werking – Rit
8.1 De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met wegwerkzaamheden en omleidingen.
8.2 Wanneer de gezondheidstoestand (psychisch of fysisch) van de gebruiker (of diens begeleider) een bedreiging vormt voor de (verkeers-)veiligheid, mag een chauffeur de rit weigeren. Hij dient de medewerker van de MMC Kapelle-op-den-Bos hiervan onmiddellijk te verwittigen.
8.3 De MMC Kapelle-op-den-Bos behoudt zich het recht om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MMC het lidmaatschap ook stopzetten.
8.4 De MMC vervoert geen goederen die de gebruiker zelf niet kan dragen.
8.5 De gebruikers moeten vertrekkensklaar staan zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.
8.6 De chauffeurs blijven steeds de baas in hun wagen.
Artikel 9. Praktische werking – Vergoeding rit
9.1 De kilometervergoeding wordt vastgesteld per kilometer en wordt elk jaar op 1 juli geïndexeerd naar evenredigheid met de maximum kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel. De gebruiker betaalt een minimumtarief van 3,5euro ongeacht het aantal kilometers.
9.2 Het aantal gereden kilometers wordt gerekend vanaf de vertrekplaats van de chauffeur, langs de plaats waar de gebruiker wordt opgehaald, tot aan de bestemming.
Voor de terugrit wordt dezelfde berekening gedaan.
9.3 Na afloop van de rit betaalt de gebruiker aan de chauffeur tegen afgifte van een betaalbewijs.
9.4 De gebruiker dient gepast te betalen aan de chauffeur of contactloos (via Payconiq).
9.5 Wanneer de terugrit door een andere chauffeur verzorgd wordt, dan rekent de eerste chauffeur ook het geschatte deel van zijn terugrit aan.
De tweede chauffeur maakt de berekening vanaf zijn vertrekplaats, via de bestemming naar de woonplaats van de gebruiker en terug naar zijn eigen woonplaats.
9.6 De chauffeur kan slechts éénmaal de gereden kilometers aanrekenen, wanneer er meer dan één gebruiker meerijdt worden de kosten gedeeld.
9.7 Bijkomende kosten, zoals parkeergeld, valt ten laste van de gebruiker.
9.8 Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.
Artikel 10. Chauffeur – Aanstelling
Iedere chauffeur van de MMC Kapelle-op-den-Bos wordt jaarlijks aangesteld door het vast bureau en onderschrijft een verklaring dat hij/zij voldoende en correct werd geïnformeerd.
De rechten en plichten van de MMC Kapelle-op-den-Bos en de chauffeur, worden bij de eerste aanstelling van een nieuwe chauffeur in een afsprakennota onderschreven, waarvan elke partij één exemplaar ontvangt.
De chauffeur dient, bij de eerste aanstelling en nadien bij iedere wijziging, volledige en actuele persoonsgegevens mee te delen door middel van een inlichtingenfiche.
Artikel 11. Chauffeur - Taken
De taken van de chauffeurs van de MMC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.
Via Mpact, is de chauffeur niet verzekerd voor taken zoals begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.
Artikel 12. Chauffeur – Vergoeding
De chauffeur ontvangt, naast een kilometervergoeding (die hij ontvangt van de gebruiker), een forfaitaire vergoeding van de MMC Kapelle-op-den-Bos.
De forfaitaire vergoeding wordt berekend per kilometer en wordt elk jaar op 1 juli geïndexeerd naar evenredigheid met de maximum kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel.
Om de forfaitaire vergoeding te bekomen, bezorgt de chauffeur een overzicht aan de verantwoordelijke van de MMC Kapelle-op-den-Bos van elke door hem/haar uitgevoerde rit(ten), aangevuld met het duplicaat van het betaalbewijs voor elke rit, ter verantwoording.
Artikel 13. Verzekering
Alle ritten moeten vanuit de MMC Kapelle-op-den-Bos worden ingevoerd in het systeem van Mpact. Vanaf dan zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering. De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.
13.1 Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
- Iedere gebruiker die in het bezit is van een lidkaart van de MMC.
- Iedere vrijwilliger die ingeschreven is als chauffeur van de MMC.
- De verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid dekt de schade die een gebruiker of een chauffeur kan toebrengen aan derden tijdens het in- en uitstappen in de wagen en tijdens het verloop van de rit.
- Schade door een fout, dronkenschap, …
- Schade toegebracht door de begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MMC.
13.2 Omniumverzekering
- Iedere vrijwilliger die ingeschreven is als chauffeur bij de MMC Kapelle-op-den-Bos.
- De schade aan de wagen waar de chauffeur mee rijdt als hij een rit uitvoert die in het digitaal platform van Mpact vermeld staat, en waarbij zijn aansprakelijkheid bewezen wordt.
- De lichamelijke schade van de chauffeur onder dezelfde bepalingen als hierboven.
- Diefstal of brand van de wagen tijdens de uitvoering van een rit.
Artikel 14. Privacy
Persoonsgegevens die verstrekt worden aan het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, worden steeds verwerkt in overeenstemming met het privacybeleid van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos. Het privacybeleid kan men raadplegen op de website van het lokaal bestuur.
Artikel 15. Klachten
Bij geschillen kunnen zowel gebruikers als chauffeurs een klacht indienen. Alle klachten worden gemeld en verwerkt in overeenstemming met het klachtenreglement van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Brief Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW goedgekeurd.
Er zijn enkele technische opmerkingen:
Er zijn voor 2021 geen transacties geweest die een buitengewone invloed hadden op het budgettair resultaat van het boekjaar. Dit werd expliciet vermeld in de toelichtende nota bij het onderdeel "gecumuleerd budgetair resultaat"
De plaats waar de documentatie ter beschikking staat is vermeld in de jaarrekening. De jaarrekening zal in de toekomst aangevuld worden met volgende documenten :
De documenten worden zo snel als mogelijk na de goedkeuring ondertekend op de website geplaatst.
De PDF-schema's met betrekking tot de aflossing van de leningen (schema T4) werden voor het afsluiten van de jaarrekening ter advies doorgestuurd naar het toezicht. Pas na hun verbeteringen werd het schema opgemaakt en aan de jaarrekening toegevoegd.
Er zal rekening gehouden worden met deze opmerking.
Dit zal correct worden geboekt in de toekomst.
Dit zal worden gecorrigeerd in de algemene boekhouding.
Het bedrag betrof een saldo. De boeking kan niet meer aangepast worden.
Dit zal correct worden geboekt in de toekomst.
Dit zal correct worden geboekt in de toekomst.
Art. 1 De raad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW.
Retributie voor het afleveren van vuilzakken.
Uitbereiding assortiment 'composteren' met aanbouw-module compostbak.
Brief Intradura betreffende Indexering tarief huisvuilzakken vanaf 01/01/2023.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v., en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialen kringlopen en afvalstoffen (Vlarema);
Uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse Regering;
Gemeenteraadbeslissing van 27 januari 2020 houdende invoering van een uniforme restafvalzak en GFT-zak;
Gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2017 houdende intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging;
Een retributie heeft volgende kenmerken:
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
De ophaling en verwerking van het (groot) huisvuil brengt hoge kosten met zich mee voor de gemeente.
Het bestuur wil de kosten voor het ophalen en het verwerken van afval verhalen op de burger overeenkomstig het principe van ‘de vervuiler betaalt’.
In die zin is het passend om een retributie te innen per verplicht te gebruiken huisvuilzak dat wordt opgehaald. Het OCMW stelt huisvuilzakken per zak ter schikking aan haar cliënteel.
Door het heffen van een ‘gepaste” retributie (rekening houdend met het nagestreefd oogmerk tot reductie van “restafval”) worden de inwoners ertoe aangezet om daadwerkelijk meer accuraat te sorteren en op die manier zal het volume restafval gereduceerd worden.
De prijzen van de afvalzakken zijn intergemeentelijke prijzen en worden bepaald door Intradura. De intergemeentelijke afvalzakken moeten verkocht worden aan dezelfde prijs als de aankoopprijs. Intradura heeft middels een brief aangegeven dat zij door inflatie en indexering in 2022, de tarieven van de afvalzakken restafval zal aanpassen met 15%.
De opdrachthoudende vereniging is van mening dat de niet te miskennen hogere kosten, veroorzaakt door de geopolitieke situatie, beter nu in rekening brengen aan de inwoner i.p.v. hiermee te wachten met het reëel risico om in 2024 een grotere prijsaanpassing te moeten doorvoeren. Bovendien is Intradura een kostendelende organisatie, waardoor de factuur steeds, in welke vorm dan ook, bij de inwoner terecht komt.
Naast het principe ‘de vervuiler betaalt’, wensen we de goede sorteerders buiten schot te laten, Daarom zullen enkel de prijzen van de afvalzakken restafval geïndexeerd worden.
De gemeente wil het sorteren bovendien aanmoedigen door het ter beschikking stellen van compostbakken en compostvaten. Bijkomend wordt een aanbouwmodule voor compostbakken voorzien.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de aflevering van huisvuilzakken, ophaling groot huisvuil aan huis en compostvaten en -bakken.
Artikel 2
Tijdens de periode bedoeld in artikel 1, zullen volgende types van huisvuilzakken afgeleverd worden:
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door diegene aan wie de in de voorgaande artikelen bedoelde goederen worden afgeleverd.
Artikel 4
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
Soort |
Grootte |
Prijs/EUR/zak |
Restafval |
60L |
2,30 |
|
30L |
1,15 |
|
15L |
0,575 |
GFT+ zak |
60L |
1,00 |
|
30L |
0,50 |
|
15L |
0,25 |
P+MD |
60L |
0,15 |
100L |
0,25 |
De retributie voor ophaling groot huisvuil aan huis wordt vastgesteld op 0,26 EUR/kg.
De retributie voor een compostvat wordt vastgesteld op 10 EUR/stuk.
De retributie voor een compostbak wordt vastgesteld op 50 EUR/stuk.
De retributie voor een aanbouw-module voor een compostbak wordt vastgesteld op 40 EUR/stuk.
Artikel 5
Deze retributie wordt toegepast op voorwaarde dat alle deelnemende vennoten van Intradura met betrekking tot de unizak de prijsverhoging goedkeuren.
Artikel 6
De retributie voor de aflevering van huisvuilzakken en compostvaten en -bakken wordt contant geïnd tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
De retributie voor de ophaling van het groot huisvuil aan huis wordt bij ophaling betaald middels bancontact of prepaid-kaart aan Intradura.
Artikel 7
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel aanpassing van het meerjarenplan nr. 3 2020-2025 van het OCMW vast.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen en latere wijzigingen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen en latere wijzigingen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat het lokaal bestuur minstens één keer per jaar het meerjarenplan moet aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is kunnen de kredieten voor het lopende boekjaar, 2022, ook aangepast worden.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de aanpassing van het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen en dit voor zowel de jaren 2022 als 2023.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het totale aangepaste meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan voor het deel OCMW bevat volgende documenten:
• Strategische nota
• Financiële nota
• Toelichting
Het overzicht van de financiële risico's;
Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
Beschrijving grondslagen en assumpties;
Motivering van de wijzigingen.
Tenslotte worden nog documenten toegevoegd die onderdeel zijn van de documentatie.
Art. 1 Het meerjarenplan 2020-2025 deel OCMW: boekjaar 2022 en boekjaar 2023 (BP2020_2025-3) bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1), de staat van het financieel evenwicht (M2) en het overzicht van de kredieten (M3) wordt vastgesteld.
Art. 2 Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -1.175.528 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -3.017.141 euro en het beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt: -4.192.669 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -1.174.028 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: -1.169.760 euro.
Art. 3 De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2022-2023 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2022 | Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 2.100.655 | 2.344.600 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 1.190.177 | 1.204.263 |
Totaal investerings-uitgaven | 42.660 | 410.000 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal financierings-uitgaven | 8.380 | 8.696 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
In het meerjarenplan 2020-2025 heeft het OCMW een aantal subsidies voorzien.
Enerzijds deze gebaseerd op een reeds door de OCMW-raad goedgekeurd subsidiereglement, om tot uitbetaling over te gaan is slechts een beslissing van het vast bureau vereist. Anderzijds zijn er ook subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies. De toekenning van deze subsidies is een bevoegdheid van de OCMW-raad.
De raad kan ook een lijst van nominatieve subsidies goedkeuren in plaats van afzonderlijke beslissingen per subsidie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC).
Volgens het oude BBC maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget (cf. art. 16, 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield eigenlijk (impliciet) de beslissing van de OCMW-raad in tot toekenning van die subsidies. In het nieuwe BBC wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie bij het (aangepast) meerjarenplan (wat niet hetzelfde is als de toelichting van het meerjarenplan) moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664) (cf. art. 4, 1ste lid, 3° van het MB BBC). Dat betekent dus ook de nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies dient men terug te vallen op de artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het DLB. Deze artikelen bepalen dat de bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” toekomt aan de raad.
De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de OCMW-raad die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de OCMW-raad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Art. 1 De OCMW-raad keurt de lijst van nominatieve subsidies 2023 goed. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2023.
Art. 2 De OCMW-raad geeft opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies toe te kennen binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Art. 3 Een nominatieve subsidie wordt uitgevoerd op basis van een dotatiebesluit of een subsidieaanvraag. De subsidieaanvraag wordt ondersteund met een kasverslag, jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de financiële vraag duidelijk is. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorwaarde dat het uitbetalen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels of helemaal kan teruggevorderd worden wanneer de subsidies niet aangewend wordt overeenkomstig het doel waarvoor de subsidie wordt verleend.
Art. 4 Toelagen van meer dan 24.789,35 euro dienen als verantwoordingsstuk minimaal de balans en jaarrekeningen in te dienen, alsook van een jaarverslag.
In september 2021 legde het MAT en CBS/VB de contouren vast van een beleidsvoorstel rond flexibel werken 2.0.
Het vast bureau besprak in augustus 2022 een aangepast beleidsvoorstel flexibel werken 2.0.
Het vast bureau besprak in november 2022 de aanpassing van het arbeidsreglement door de toevoeging van de reglementen tijdsregistratie en telewerk.
De arbeidstijdwet van 14 december 2000.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2010 waarbij een regeling werd getrokken met betrekking tot de opname van openstaande saldi aan overuren die door het gemeentepersoneel werden gepresteerd voor de datum van inwerkingtreding van de rechtspositieregeling. Langs OCMW-zijde is er een regeling met betrekking tot opname van openstaande saldi aan verlof die door het OCMW-personeel worden meegenomen, dit is echter geen formele beslissing.
De wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 84.
Lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos streeft naar een modern, transparant en flexibel HR-beleid en naar werkbaar werken voor alle personeelsleden en heeft daartoe in haar meerjarenplan verschillende doelstellingen en acties opgenomen om hier te kunnen op inzetten.
Deze doelstellingen en acties werden onder andere vertaald in een beleidsplan flexibel werken 2.0 dat door MAT en vast bureau positief werden onthaald.
De invoering van plaats- en tijdsonafhankelijk werken, als onderdeel van het beleidsplan flexibel werken 2.0, vraagt een aanpassing van het arbeidsreglement, meer concreet een aanpassing van het reglement tijdsregistratie en het toevoegen van een reglement telewerk.
Deze reglementen zijn een eerste aanzet om van tijdsgericht werken naar klant- en resultaatsgericht werken te evolueren. Uiteraard is dit een cultuur- en mentaliteitswijziging waaraan de volgende jaren blijvend zal moeten worden gewerkt en hetgeen periodiek verder zal moeten worden geëvalueerd en eventueel bijgestuurd.
De regeling met betrekking tot de opname van openstaande saldi aan overuren/verlofuren wordt in kader van het reglement tijdsregistratie herzien. Om de mogelijkheid te voorzien om deze historische overuren/verlofuren stelselmatig af te bouwen, zullen de desbetreffende personeelsleden jaarlijks minimaal 10% van hun saldo historisch verlof (saldo op datum van 1/01/2023) kunnen opnemen. Indien dit niet wordt opgenomen, worden deze jaarlijks op het einde van het kalenderjaar uitbetaald. De maximale budgettaire impact van deze uitbetaling wordt geraamd op €18.000 per jaar (gemeente en OCMW samen). Voor deze uitgave wordt hierbij visum aangevraagd bij de financieel directeur zodat dit wordt voorzien binnen de budgetraming.
Op het vakbondsoverleg van 28 november 2022 werd de aanpassing van het arbeidsreglement in kader van flexibel werken mits toevoeging van de reglementen tijdsregistratie en telewerk onderhandeld en kwam bijgevoegd ondertekend protocol 05/2022 tot stand.
Artikel 1. Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel wordt aangepast mits toevoeging van een bijlage tijdsregistratie en een bijlage telewerk, dewelke in bijlage van deze beslissing worden gevoegd.
Artikel 2. Deze wijziging treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 20:42.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn