De raad keurt het reglement van de Minder Mobielen Centrale (MMC) dat start op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025 goed.
Gezien de recente sterke verhoging van de brandstofprijzen dringt een actualisatie van het huishoudelijk reglement zich op.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Samenwerkingsovereenkomst houdende de oprichting van de Minder Mobielen Centrale Kapelle-op-den-Bos van 18 januari 1989.
OCMW-raadsbesluit van 1 juli 2013 houdende de aanpassing van het reglement van de gebruiker van de Minder Mobielen Centrale Kapelle-op-den-Bos.
De Minder Mobielen Centrale (MMC) is een dienst, georganiseerd door het sociaal huis van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, om mensen met een verplaatsingsprobleem en een beperkt inkomen de mogelijkheid te bieden om verplaatsingen te doen voor socio-culturele activiteiten, raadpleging bij de dokter, boodschappen doen,....
Hiervoor doet de MMC Kapelle-op-den-Bos beroep op vrijwillige chauffeurs.
Het afgelopen jaar zijn de brandstofprijzen enorm gestegen waardoor het huidige tarief in het reglement niet meer conform de prijzen is. Het is dan ook aangewezen om de kilometervergoeding op te trekken van 0,30 euro per kilometer naar de forfaitere kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel.
Daarnaast wordt de praktische werking van de minder mobiele centrale, alsook naar de vrijwillige chauffeurs toe, toegevoegd en verduidelijkt in het reglement.
Amendement N-VA-fractie:
Toevoeging aan artikel 9: De gebruiker betaalt een minimumtarief van 3,5euro ongeacht het aantal kilometers.
Stemming amendement:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1. Onderwerp
Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld wordt door vzw Mpact en vastgelegd is in een overeenkomst tussen Mpact vzw en de MMC Kapelle-op-den-Bos (dienst aangeboden door het sociaal huis Kapelle-op-den-Bos).
Artikel 2. Inwerkingtreding
Huidig reglement treedt inwerking van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Huidig reglement heft, vanaf de inwerkingtreding, alle voorgaande reglementen over dit onderwerp op.
Artikel 3. Doelstelling
Het doel van de Minder Mobielen Centrale is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Meestal gaat het om mensen die vanwege hun ouderdom of ziekte geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Occasioneel worden mensen vervoerd die in een sociale noodsituatie verkeren.
Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen en/of ambulante afspraken: familiebezoek, kaartclub, boodschappen, tandarts, doktersbezoek, ….
Artikel 4. Gebruikers - Voorwaarden
De gebruikers moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
4.1 De gebruiker is gedomicilieerd in Kapelle-op-den-Bos.
4.2 De gebruiker moet minimum 60 jaar zijn (uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of die in een sociale noodsituatie verkeren).
4.3 Het gezamenlijk netto belastbaar inkomen van de gebruiker en partner mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon van de categorie waaronder de gebruiker valt.
4.4 Voor het gevraagde traject is het openbaar vervoer niet voorhanden of niet toegankelijk.
4.5 minder mobiel zijn: dit wil zeggen dat gebruikers niet in het bezit zijn van een voertuig of die tijdelijk niet kunnen gebruiken omwille van ouderdom, ziekte of handicap of zich in een sociale noodsituatie bevinden. Gebruikers moeten, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.
Een medewerker van de MMC Kapelle-op-den-Bos controleert of de aanvrager in aanmerking komt voor het lidmaatschap.
Artikel 5. Gebruikers - Lidmaatschap
Aan het lidmaatschap is voor de gebruiker een kostprijs verbonden (opgelegd vanuit Mpact).
Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart met een persoonlijk lidnummer van de MMC.
Artikel 6. Gebruikers - Vernieuwing lidmaatschap
Het lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch vernieuwd, tenzij de gebruiker aangeeft hiervan geen gebruik meer te willen maken. Dit doet hij voor 1 december van het jaar dat het nieuwe jaar vooraf gaat.
De gebruiker verbindt er zich toe om alle wijzigingen in zijn situatie door te geven.
Indien de gebruiker zijn jaarlijkse bijdrage niet betaalt na het verlopen van de eerste aanmaning wordt het lidmaatschap automatisch geschrapt voor het lopende jaar.
Artikel 7. Praktische werking – Aanvraag rit
7.1 De gebruiker kan een rit aanvragen nadat het lidmaatschap in orde is gebracht.
7.2 Alle ritten worden rechtstreeks bij de MMC Kapelle-op-den-Bos aangevraagd, minstens 2 werkdagen op voorhand.
De aanvraag gebeurt via website van het lokaal bestuur, per mail of telefonisch.
Bij de aanvraag worden noodzakelijke gegevens vermeld: naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd of tijdstip van de terugrit en of er al dan niet een begeleider meegaat.
7.3 Er wordt enkel op weekdagen gereden volgens beschikbaarheid van de chauffeurs.
7.4 Alle afspraken voor de ritten dienen altijd via de MMC Kapelle-op-den-Bos te gebeuren. Indien een rit niet in het digitaal platform van Mpact staat ingeschreven en er doet zich een ongeval voor, dan komt de verzekering niet tussen. Chauffeurs mogen zelf geen afspraken maken met de gebruikers.
7.5 De gebruiker kan nooit eisen dat een welbepaalde chauffeur een rit uitvoert.
7.6 De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht dat de rit niet kan doorgaan, wanneer de MMC geen chauffeur ter beschikking heeft.
7.7 Een begeleider meenemen mag, mits dit op voorhand werd afgesproken. De begeleider valt niet onder de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid wanneer hij/zij schade zou toebrengen aan de wagen van de chauffeur en valt gewoon onder de BA+ verzekering van de chauffeur in geval van een ongeval.
7.8 Zowel de MMC als de gebruiker kunnen aangevraagde en bevestigde ritten annuleren.
Geplande ritten moeten door de gebruiker bij de MMC Kapelle-op-den-Bos tijdig geannuleerd worden (minimum 1 dag op voorhand).
Bij ziekte dient de gebruiker zo snel mogelijk te annuleren ( ten laatste 1 uur voor de afgesproken ophaaltijd).
Indien laattijdig verwittigd wordt, zal het minimumtarief aangerekend worden, behalve in geval van overmacht.
De MMC Kapelle-op-den-Bos brengt de chauffeur op de hoogte van de annulatie.
Artikel 8. Praktische werking – Rit
8.1 De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met wegwerkzaamheden en omleidingen.
8.2 Wanneer de gezondheidstoestand (psychisch of fysisch) van de gebruiker (of diens begeleider) een bedreiging vormt voor de (verkeers-)veiligheid, mag een chauffeur de rit weigeren. Hij dient de medewerker van de MMC Kapelle-op-den-Bos hiervan onmiddellijk te verwittigen.
8.3 De MMC Kapelle-op-den-Bos behoudt zich het recht om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MMC het lidmaatschap ook stopzetten.
8.4 De MMC vervoert geen goederen die de gebruiker zelf niet kan dragen.
8.5 De gebruikers moeten vertrekkensklaar staan zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.
8.6 De chauffeurs blijven steeds de baas in hun wagen.
Artikel 9. Praktische werking – Vergoeding rit
9.1 De kilometervergoeding wordt vastgesteld per kilometer en wordt elk jaar op 1 juli geïndexeerd naar evenredigheid met de maximum kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel. De gebruiker betaalt een minimumtarief van 3,5euro ongeacht het aantal kilometers.
9.2 Het aantal gereden kilometers wordt gerekend vanaf de vertrekplaats van de chauffeur, langs de plaats waar de gebruiker wordt opgehaald, tot aan de bestemming.
Voor de terugrit wordt dezelfde berekening gedaan.
9.3 Na afloop van de rit betaalt de gebruiker aan de chauffeur tegen afgifte van een betaalbewijs.
9.4 De gebruiker dient gepast te betalen aan de chauffeur of contactloos (via Payconiq).
9.5 Wanneer de terugrit door een andere chauffeur verzorgd wordt, dan rekent de eerste chauffeur ook het geschatte deel van zijn terugrit aan.
De tweede chauffeur maakt de berekening vanaf zijn vertrekplaats, via de bestemming naar de woonplaats van de gebruiker en terug naar zijn eigen woonplaats.
9.6 De chauffeur kan slechts éénmaal de gereden kilometers aanrekenen, wanneer er meer dan één gebruiker meerijdt worden de kosten gedeeld.
9.7 Bijkomende kosten, zoals parkeergeld, valt ten laste van de gebruiker.
9.8 Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.
Artikel 10. Chauffeur – Aanstelling
Iedere chauffeur van de MMC Kapelle-op-den-Bos wordt jaarlijks aangesteld door het vast bureau en onderschrijft een verklaring dat hij/zij voldoende en correct werd geïnformeerd.
De rechten en plichten van de MMC Kapelle-op-den-Bos en de chauffeur, worden bij de eerste aanstelling van een nieuwe chauffeur in een afsprakennota onderschreven, waarvan elke partij één exemplaar ontvangt.
De chauffeur dient, bij de eerste aanstelling en nadien bij iedere wijziging, volledige en actuele persoonsgegevens mee te delen door middel van een inlichtingenfiche.
Artikel 11. Chauffeur - Taken
De taken van de chauffeurs van de MMC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.
Via Mpact, is de chauffeur niet verzekerd voor taken zoals begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.
Artikel 12. Chauffeur – Vergoeding
De chauffeur ontvangt, naast een kilometervergoeding (die hij ontvangt van de gebruiker), een forfaitaire vergoeding van de MMC Kapelle-op-den-Bos.
De forfaitaire vergoeding wordt berekend per kilometer en wordt elk jaar op 1 juli geïndexeerd naar evenredigheid met de maximum kilometervergoeding voor het federale overheidspersoneel.
Om de forfaitaire vergoeding te bekomen, bezorgt de chauffeur een overzicht aan de verantwoordelijke van de MMC Kapelle-op-den-Bos van elke door hem/haar uitgevoerde rit(ten), aangevuld met het duplicaat van het betaalbewijs voor elke rit, ter verantwoording.
Artikel 13. Verzekering
Alle ritten moeten vanuit de MMC Kapelle-op-den-Bos worden ingevoerd in het systeem van Mpact. Vanaf dan zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering. De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.
13.1 Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
- Iedere gebruiker die in het bezit is van een lidkaart van de MMC.
- Iedere vrijwilliger die ingeschreven is als chauffeur van de MMC.
- De verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid dekt de schade die een gebruiker of een chauffeur kan toebrengen aan derden tijdens het in- en uitstappen in de wagen en tijdens het verloop van de rit.
- Schade door een fout, dronkenschap, …
- Schade toegebracht door de begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MMC.
13.2 Omniumverzekering
- Iedere vrijwilliger die ingeschreven is als chauffeur bij de MMC Kapelle-op-den-Bos.
- De schade aan de wagen waar de chauffeur mee rijdt als hij een rit uitvoert die in het digitaal platform van Mpact vermeld staat, en waarbij zijn aansprakelijkheid bewezen wordt.
- De lichamelijke schade van de chauffeur onder dezelfde bepalingen als hierboven.
- Diefstal of brand van de wagen tijdens de uitvoering van een rit.
Artikel 14. Privacy
Persoonsgegevens die verstrekt worden aan het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, worden steeds verwerkt in overeenstemming met het privacybeleid van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos. Het privacybeleid kan men raadplegen op de website van het lokaal bestuur.
Artikel 15. Klachten
Bij geschillen kunnen zowel gebruikers als chauffeurs een klacht indienen. Alle klachten worden gemeld en verwerkt in overeenstemming met het klachtenreglement van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.