Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 29/09/2025 - 20:00 Muyldermanszaal
Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
Mathias Diricx, burgemeester
Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 29/09/2025 om 19:46.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025 - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025 worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Conny Booghmans
        Onthouders: Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025 worden goedgekeurd.

    • cultuur

      • UiTPAS Noordrand - voorwaarden bij de toetreding UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden
        Aanleiding

        De beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2019 waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand (Cultuur Noordrand) werd goedgekeurd.

         

        Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering –Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media- waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.

         

        Brief van de Vlaamse Overheid – Departement cultuur, jeugd, sport en media- Afdeling subsidiëren en erkennen- waarbij de werkingssubsidies t.b.v. € 100.000 van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand op 26 februari 2020 werd goedgekeurd.

         

        Regelgeving

        Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018 met aanpassing bovenlokaal cultuurdecreet in 2024.

         

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

         

        Participatiedecreet van 18 januari 2008.

         

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2023 waarbij de toetreding tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand werd goedgekeurd.

         

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2023 waarbij de voorwaarden bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand werd goedgekeurd. 

        Feiten, context en argumentatie

        Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.

         

        Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio. ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.

         

        UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.

         

        UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden:

        • UiTpunten sparen
        • UiTpunten ruilen voor voordelen
        • Toekennen van kansentarief voor mensen in armoede, met een solidaire kostendeling tussen deelnemer, aanbieder en overheid.
         

        De gemeente Asse startte met de UiTPAS. Op 11 september 2023 ondertekende IGS Cultuur Noordrand een basisovereenkomst met Publiq vzw voor de opstart van UiTPAS Noordrand. En vanaf 1 januari 2024 traden volgende gemeenten toe tot UiTPAS Noordrand: Asse, Grimbergen, Meise, Vilvoorde, Machelen en Londerzeel.

         

        Doel UiTPAS Noordrand:


        Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.

         

        UiTPAS Noordrand biedt heel wat meerwaarde:

         

        1. Meerwaarde voor de participant/gebruiker

        • Groter & gevarieerd aanbod
        • Gerichte en/of extra gids in het vrijetijdsaanbod
        • Smaakverbreding
         

         2. Meerwaarde voor organisatoren/verenigingen

        • Groter potentieel publiek wordt aangeboord
        • Verbreding of aanboren van een nieuw publiek
        • Extra mogelijkheden om in te zetten op doelgroepen
        • Extra data
        • Kennisdeling
         

         3. Meerwaarde voor gemeenten

        • Inzetten op dienstverlening
        • Efficiëntieslag
        • Afstemming aanbod – publiek
        • Werken aan doelgroepenbeleid
        • Extra data
        • Kennisdeling
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Kapelle-op-den-Bos treedt in 2026 in tot UiTPAS Noordrand.

         

        Art. 2 De gemeenteraad gaat akkoord met de regiospecifieke afspraken die als bijlage bij deze beslissing worden opgenomen en integraal deel uitmaken van deze beslissing.

         

        Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IGS Noordrand. 

         

    • dierenwelzijn

      • Erkenning als diervriendelijke gemeente voor 2026 door provincie Vlaams-Brabant - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de voortgang en evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant voor de toekenning van het label 'diervriendelijke gemeente' voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor 2026.

        Aanleiding

        Op 29 juli 2020 ondertekende de gemeente Kapelle-op-den-Bos het label van diervriendelijke gemeente 2.0. Aan dit label is een jaarlijkse evaluatie verbonden van de punten opgesomd in het label. De provincie Vlaams-Brabant vraagt om tegen 29 juli 2025 een evaluatieverslag te bezorgen. De gemeenteraad neemt hierbij kennis van de voortgang van deze evaluatie.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

         

        De Vlaamse codex dierenwelzijn van 17 mei 2024.

        Feiten, context en argumentatie

        De provincie Vlaams-Brabant reikt het label diervriendelijk gemeente uit aan gemeenten die zich engageren via een beginselverklaring om een beleid te voeren met aandacht voor dierenwelzijn. 

        Als diervriendelijke gemeente zijn er enkele voorwaarden:

        • Je realiseert verschillende punten op het vlak van diervriendelijkheid.
        • Je streeft ernaar om zo veel mogelijk rekening te houden met dierenwelzijn in het regulier beleid.
        • Jaarlijks wordt je gemeente geëvalueerd of je het label kan behouden.

         

        De provincie stimuleert zo lokale besturen om een diervriendelijk beleid te voeren. De gemeenten zien het als een uithangbord voor inwoners om hun inzet voor dieren kenbaar te maken. 

         

        De afgelopen weken vond de jaarlijkse evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant over het gevoerde beleid van de gemeente Kapelle-op-den-Bos inzake het gevoerde diervriendelijke beleid.


        De gemeente nam volgende bijkomende maatregelen:

        • Het verbod op vuurwerk staat permanent op de gemeentelijke website.
        • Er is een structurele dialoog met de politiezone K-L-M omtrent dierenwelzijn. Dit gebeurt niet enkel bij concrete gevallen maar ook wanneer er opmerkingen of vragen zijn over de werking rond dierenwelzijn zelf. Indien grondige aanpassingen nodig zijn dan wordt dit beleidsmatig afgetoetst via het college van burgemeester en schepenen.


        Hieruit concludeerde de provincie Vlaams-Brabant dat voor 2026 de gemeente Kapelle-op-den-Bos opnieuw het label 'diervriendelijke gemeente' mag dragen.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de voortgang en evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant voor de toekenning van het label 'diervriendelijke gemeente' voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor 2026.

    • erediensten

      • Goedkeuring kerkenbeleidsplan Kapelle-op-den-Bos - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van Kapelle-op-den-Bos, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, goed. Het kerkenbeleidsplan vervangt alle voorgaande versies

        Aanleiding

        Het Eredienstendecreet van 7 mei 2004, met wijzigingen door het decreet van 10 november 2022, stelt dat elke gemeente een kerkenbeleidsplan moet opstellen en goedkeuren. 

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Het Eredienstdecreet van 7 mei 2004, met wijzigingen door het decreet van 10 november 2022.

        Feiten, context en argumentatie

        Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat de langetermijnvisie voor alle parochiekerken op het grondgebied van een gemeente bevat. Het moet ondertekend zijn door het lokaal bestuur en de bisschop.

         

        Vanaf 2025 moet elke gemeente over een kerkenbeleidsplan beschikken, zo bepaalt artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004. Tot dan is een kerkenbeleidsplan niet verplicht. Het is wel een vereiste voor de toekenning van subsidies voor restauratiewerken aan beschermde kerken van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

         

        Er zijn geen vormvereisten voor een kerkenbeleidsplan, maar vanaf 2025 moet het minstens de volgende zaken verduidelijken:

        • een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand
        • informatie over de eigendomstoestand
        • de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving
        • een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken
        • een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak voor de realisatie van de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming).
         

        De gemeente is verantwoordelijk voor de opmaak en goedkeuring van het kerkenbeleidsplan, in samenwerking met de kerkbesturen en het bisdom.
        Het plan moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad en ondertekend worden door de bisschop.

         

        Het kerkenbeleidsplan is in overleg tussen het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, het aartsbisdom Mechelen-Brussel, het centraal kerkbestuur Kapelle-op-den-Bos, de drie kerkfabrieken, de zonepastoor en de canoniek eindverantwoordelijke – pastorale zone “Het Anker” Kapelle-op-den-Bos (parochies Sint-Niklaas – Sint-Martinus – O.-L.-Vrouw Hemelvaart) opgesteld.

         

        Het kerkenbeleidsplan gaat als bijlage bij deze beslissing en maakt er integraal deel van uit.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Conny Booghmans
        Onthouders: Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen, 2 niet gestemd
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van Kapelle-op-den-Bos, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, goed. Het kerkenbeleidsplan vervangt alle voorgaande versies.

        Art. 2 Een afschrift van deze raadsbeslissing en het kerkenbeleidsplan wordt overgemaakt aan het aartsbisdom Mechelen-Brussel, het centraal kerkbestuur Kapelle-op-den-Bos, de pastorale eindverantwoordelijke voor de parochies op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Agentschap Onroerend Erfgoed.

        Art. 3 De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

    • financiën

      • Opvolgingsrapportering 2025 - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2025.

        Aanleiding

        Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.

        Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.

        Feiten, context en argumentatie

        Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad. 

         

        De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:

        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's. 

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2025.

      • Jaarlijkse rapportering 2025 van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van het jaarlijks rapport - 2025 - van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.

        Aanleiding
        Rapportering 2025 over thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. 
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikels 177, 265 en 266.

        Feiten, context en argumentatie

        De financieel directeur legt jaarlijks een rapport voor aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad. 

         

        Dit gebeurt in volle onafhankelijkheid. 

         

        Het rapport is opgesteld voor zowel OCMW als gemeente. Voor een aantal topics worden de cijfers per entiteit behandeld, voor andere wordt er gerapporteerd over het geheel.

        Het rapport bevat cijfers van boekjaar 2024. Voor twee topics wordt verwezen naar het opvolgingsrapport dat in september aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijks rapport 2025 van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. 

    • lokale economie

      • Deelname aan provinciale eindejaarsactie 'Liever lokaal' - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS van 22 september 2025 betreffende deelname aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’.

        Aanleiding

        Tijdens het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 22 september 2025 werd er beslist deel te nemen aan de provinciale eindejaarsactie 'Liever lokaal'.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS om deel te nemen aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’, georganiseerd door de provincie Vlaams-Brabant. De actie loopt van 9 december 2025 tot en met 15 januari 2026. Inschrijven als deelnemende gemeente is mogelijk tot 1 oktober 2025.


        De actie stimuleert lokaal kopen en ondersteunt de lokale economie. De gemeente engageert zich om:

        • Lokale handelaars op te roepen tot deelname;
        • Communicatiemateriaal te verdelen onder de handelaars;
        • De actie te communiceren naar de inwoners;
        • Een slotevenement te organiseren met lokale prijsuitreiking.
         

        De provincie voorziet:

        • Twee e-bikes als hoofdprijzen voor alle deelnemers in Vlaams-Brabant;
        • Per gemeente een bon voor Straffe Streek-producten, waarmee een geschenkmand wordt aangekocht;
        • Een lijst van digitale deelnemers woonachtig in de gemeente.
         

        Nieuw dit jaar is dat handelaars die extra prijzen voorzien, een lijst ontvangen van digitale deelnemers die effectief bij hen aankopen deden. Zij kunnen hun prijzen verloten op basis van zowel papieren als digitale deelnameformulieren.


        De gemeente voorziet een budget van €600 in de jaarrekening 2026 voor extra prijzen en het slotevenement. Handelaars worden uitgenodigd om hun prijzen eveneens uit te reiken tijdens dit evenement.

        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS van 22 september 2025 betreffende deelname aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’.

    • milieu en afvalbeleid

      • Deelname aan het project 'Tuinrangers' - Kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de deelname aan het project Tuinrangers.

        Aanleiding

        Het college van burgemeester en schepenen keurde op 30 juni 2025 de deelname goed aan het project Tuinrangers van Inverde.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

         

        Lokaal energie- en klimaatpact 1.0, goedgekeurd ter ondertekening door de gemeenteraad dd. 30/8/2021.

        Feiten, context en argumentatie

        'Tuinrangers' is een project uitgewerkt door Inverde (opleidingscentrum van het Agentschap Natuur en Bos) met als doel tuinen in te schakelen in de strijd tegen droogte, hittegolven en biodiversiteitsverlies en het grote natuurpotentieel van tuinen te helpen ontsluiten.

         

        Tuinrangers zijn vrijwilligers die worden opgeleid en ondersteund door Inverde. De Tuinrangers nemen burgers mee op een fascinerende safari in de eigen tuin. De burger krijgt  advies op maat om de tuin biodiverser en klimaatrobuuster te maken. Dit alles volgens een laagdrempelige benadering waarbij de aanleg van ’tuinbiotopen’ gepromoot wordt als de tuinversie van natuurlijke biotopen.

         

        De Vlaamse Overheid staat in voor alle praktische aspecten en de bijhorende permanente communicatiecampagne. De dienst voor de burger is gratis, gefinancierd door het lokaal bestuur. 

         

        Besluit

        Art. 1   De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 30 juni 2025 (2025/CBS/1132).

    • onderwijs

      • Gemeentelijke basisschool Kapelle-op-den-Bos - wijziging arbeidsreglement - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Kapelle-op-den-Bos goed.

        Aanleiding

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        Regelgeving

        Art. 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

         

        Alle relevante regelgeving, zelf indien hiervoor niet expliciet aangehaald.

         

        Het door ons geapprecieerd gemeentelijk belang.

         

        Onze beslissing d.d. 31 augustus 2009 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.

         

        Onze beslissing d.d. 21 december 2018 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.

         

        Onze beslissing d.d. 24 juni 2019 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.

         

        Onze beslissing d.d. 30 mei 2022 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.

         

        Onze beslissing d.d. 26 juni 2023 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.

         

        Het voorliggend gewijzigd arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Het Bijzonder Onderhandelingscomité - onderwijs - dat plaats vond op 26 augustus 2025.

         

        Het arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel wijzigt naar aanleiding van gewijzigde Vlaamse regelgeving.


        Zo wijzigen volgende artikelen:

        • artikel 158 en 161 inzake de discretieplicht, privacy en informatieveiligheid.
        • artikel 174 inzake de burgerlijke aansprakelijkheid.
        • artikel 180 inzake het gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen. 
        • artikel 218 inzake de beginselverklaring geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Het voorliggend gewijzigd arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt wordt goedgekeurd.

         

        Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool.

    • openbare werken

      • Goedkeuring overeenkomst inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm te Kapelle-op-den-Bos - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad beslist de overeenkomst betreffende inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm voor de aanleg van een fietssnelweg goed te keuren.

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur wenst met subsidies de fietssnelweg aan te leggen F44 tussen de grens met Mechelen op de Hombeekseweg en de Hovenierstraat. 

        De breedte van de fietssnelwegen conform het vademecum hebben een uitbreiding van het fietspad tot gevolg.

        Hierdoor dient een deel van het talud van de spoorwegberm ingenomen te worden en opgevangen te worden met een keerwand.

        Er dienen 2 overeenkomsten opgesteld te worden met Infrabel zijnde toelating van de plaatsing van de keerwand en inname van eigendom Infrabel.

        Deze overeenkomst betreft de inname van eigendom Infrabel.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen

        De wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen

        Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen

        Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen

        Feiten, context en argumentatie

        Infrabel stelde een overeenkomst op m.b.t. inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm 

        Infrabel rekent enkel de fietspaden aan die niet grenzen aan een wegenis. Hiervoor is een rechtzetting op het einde van de Hovenierstraat.

        De jaarlijkse vergoeding (niet geïndexeerd) is 108,82 EUR.

        De overeenkomst inclusief plan die als bijlage bij deze beslissing gaat wordt goedgekeurd

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Conny Booghmans
        Tegenstanders: Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad beslist de overeenkomst betreffende  inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm goed te keuren.

        Art. 2 Een getekende versie wordt bezorgd aan de financiële dienst en Infrabel.

    • ruimtelijke ordening

      • Externe ondersteuning voor dienst omgeving - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2025/138 - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze goed voor de opdracht externe ondersteuning dienst omgeving.

        Regelgeving

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).

         

        Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving” werd een bestek met nr. 2025/138 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 33.057,85 EUR exclusief BTW.

         

        De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 143.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Het betreft een dienstverlening uit één specifiek domein waarbij opvolging van A-Z noodzakelijk is en niet opgesplitst kan worden.

         

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RIZ/0600- 00/6131999.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art 1.Het bestek met nr. 2025/138 en de raming voor de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 33.057,85 EUR exclusief BTW.

         

        Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

         

        Art 3.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RIZ/0600- 00/6131999.

    • secretariaat

      • Intradura - Algemene Vergadering - statutenwijzigingen - herbevestiging ingevolge administratieve rechtzetting - woensdag 10 december 2025 - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad keurt de agenda - statutenwijzigingen - herbevestiging ingevolge administratieve rechtzetting van de Algemene Vergadering op woensdag 10 december 2025 van Intradura goed.

        Aanleiding

        Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.

        Regelgeving

        Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;

         

        Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;

         

        Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;

         

        Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

         

        Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 waarbij het voorstel van statutenwijziging werd goedgekeurd;

         

        Gelet op het feit dat in de voorbereiding van het voorstel van statutenwijziging geen voorafgaand niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering. 

        (Het oorspronkelijke goedkeuringstoezicht werd vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies).

         

        Overwegende dat op 3 juli 2025 een niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering;

         

        Gelet op het ontvangen advies van de Vlaamse Regering op 20 augustus 2025;

         

        Gelet op de administratieve rechtzetting van de procedure inzake de goedkeuring statutenwijziging, dienen de vennoten de eerder goedgekeurde statutenwijzigingen formeel te herbevestigen.

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 10 december 2025 en ondermeer volgend agendapunt omvat:

        * Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring - herbevestiging

         

        Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura;

         

        Gelet op onze beslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van: 

        * de heer Dirk Robberechts, voorzitter van de raad, als effectieve vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Intradura

        * de heer Daan De Doncker, raadslid, als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Intradura 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen wordt herbevestigd;

         

        Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos is gemandateerd om de goedkeuring van de statutenwijzigingen te herbevestigen op de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 10 december 2025. 

         

        Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

         

        Art. 4 Een kopie van deze beslissing wordt doorgestuurd naar ann.scheys@intradura.be

      • Ministerieel besluit tot erkenning van de protestant-evangelische lokale geloofsgemeenschap Christengemeente Londerzeel - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van het ministerieel besluit van Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits van 15 juli 2025 betreffende de erkenning van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel". Het aandeel van de gemeente Kapelle-op-den-Bos binnen het werkingsgebied bedraagt 14%. 

        Aanleiding

        Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd in kennis gesteld van de beslissing van Vlaams minister van binnenlands bestuur Hilde Crevits inzake de erkenning van de lokale geloofsgemeenschap 'Christengemeente Londerzeel'.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Conform het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 erkende Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits bij ministerieel besluit van 15 juli 2025 de  lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel”.

        De protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel”, met als vestigingsplaats Meerstraat 36/1 te 1840 Londerzeel, wordt erkend aangezien ze aan alle erkenningscriteria voldoet conform artikel 67, §5, tweede lid van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen.

        De gebiedsomschrijving van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel” is als volgt:

        • Londerzeel: 51%
        • Meise: 27%
        • Kapelle-op-den-Bos: 14%
        • Grimbergen: 5%
        • Merchtem: 3%
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het ministerieel besluit van Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits van 15 juli 2025 betreffende de erkenning van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel". Het aandeel van de gemeente Kapelle-op-den-Bos binnen het werkingsgebied bedraagt 14%. 

      • Bijeenroeping deontologische commissie - beslissing door de gemeenteraad omtrent vermeende inbreuk op de deontologische code - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de oproep tot bijeenroeping van de deontologische commissie door leden Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde op 8 juli 2025 en van het verslag van de deontologische commissie van 1 september 2025. De gemeenteraad beslist dat er geen overtreding van de deontologische code kan worden vastgesteld met betrekking tot het functioneren van schepen Edward De Wit inzake de afvoer van grond van het Leireke.

        Aanleiding

        Op 8 juli 2025 vragen raadsleden Hendrik De Vleeschouwer (N-VA), Hanne Lamberts-Van Assche (Groen) en Tom Van de Voorde (Vlaams Belang) om conform artikel 35 van de deontologische code voor lokale mandatarissen om de deontologische commissie bijeen te roepen. 

        Hun vraag tot bijeenroeping is gebaseerd op het functioneren van schepen Edward De Wit met betrekking tot de problematiek inzake het afvoeren en stockeren van asbesthoudende grond en grind.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        De deontologische code voor lokale mandatarissen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 januari 2025.

        Feiten, context en argumentatie

         

        De deontologische code voor lokale mandatarissen beschrijft in artikel 40-42 hoe raadsleden een melding kunnen maken bij de algemeen directeur wanneer er een vermoeden is dat de deontologische code is verbroken door een andere lokale mandataris.



        Indien na het gesprek met de algemeen directeur het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur, die vervolgens samen een vooronderzoek doen.

         

        Wanneer beiden besluiten dat de melding ontvankelijk is, dan onderzoekt de deontologische commissie dit ten gronde en komt de commissie bijeen. 

         

        Artikel 35 van de deontologische code stelt echter dat de voorzitter automatisch gehouden is de commissie bijeen te roepen wanneer een derde van de leden van de deontologische commissie hierom vraagt. Gezien Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde allen effectief lid zijn van de deontologische commissie die bestaat uit zes leden, is aan dit quorum voldaan.



        Dit betekent dat er geen voortraject is geweest en de voorzitter en de algemeen directeur de melding niet op haar ontvankelijkheid hebben onderzocht.

         

        De voorzitter heeft de deontologische commissie bijeengeroepen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot 15 augustus. De algemeen directeur heeft in opdracht van de voorzitter de oproep tot uitnodiging voor deontologische commissie verstuurd conform artikel 35, de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering werden bezorgd aan de leden van de deontologische commissie tenminste 8 dagen voor de vergadering.

         

        De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.

         

        De deontologische commissie is bijeengekomen op maandag 1 september 2025, aansluitend op de algemene gemeenteraadscommissie. 


        Schepen Edward De Wit heeft de algemeen directeur laten weten dat hij niet wenste gehoord te worden op de deontologische commissie. De schepen heeft een schriftelijk verweer bezorgd aan de voorzitter. Dit verweer werd voorgelezen aan de deontologische commissie en toegevoegd aan het dossier.

         

        De vraag van de bijeenroeping van de deontologische commissie stelt dat:

        Als leden van deze commissie vinden wij dat deze oproep ten aanzien van schepen Edward De Wit voldoende gemotiveerd kan worden met betrekking tot zijn functioneren in het dossier omtrent de problematiek inzake het afvoeren en stockeren van asbesthoudende grond en grind:

         

        • Het deontologisch zorgvuldig handelen steunt op onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. Met deze basiswaarden werd lichtzinnig omgegaan.
        • De gemeenteraad is het democratisch controleorgaan van het CBS. Wanneer vastgesteld wordt dat schepen Edward De Wit geen correcte/en of (bewuste?) foutieve verklaringen aflegt t.a.v. de gemeenteraad, dan wordt hierdoor de raad misleid, buitenspel gezet en wordt democratische controle onmogelijk.


        De deontologische commissie is in haar zitting van 1 september 2025 er niet in geslaagd om tot een eenduidig advies te komen met betrekking tot het functioneren van schepen Edward De Wit.
         

         De voorzitter stelt dat het deontologisch luik moet worden los gezien van het inhoudelijk debat, met betrekking tot de lessen die kunnen getrokken worden uit de commotie van de asbesthoudende grond aan het Leireke. Gezien onvoldoende kan gemotiveerd worden welke inbreuk de schepen gemaakt heeft op de deontologische code, wordt aan de raad gevraagd om geen verdere stappen te ondernemen.

         

        Het is conform artikel 42 van de deontologische code voor lokale mandatarissen uitsluitend de bevoegdheid van de raad om zich uit te spreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan. 


        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om vast te stellen dat er inzake het dossier van de afvoer van grond van het Leireke door schepen Edward De Wit geen inbreuk kan vastgesteld worden op de deontologische code voor lokale mandatarissen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Conny Booghmans
        Onthouders: Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 7 onthoudingen, 1 niet gestemd
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de oproep tot bijeenroeping van de deontologische commissie door leden Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde op 8 juli 2025 en van het verslag van de deontologische commissie van 1 september 2025.

         

        Art. 2 De gemeenteraad beslist dat er geen overtreding van de deontologische code kan worden vastgesteld met betrekking tot het functioneren van schepen Edward De Wit inzake de afvoer van grond van het Leireke.

         

        Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan betrokken schepen Edward De Wit.

    • toerisme

      • VISIT Vlaams-Brabant - convenant 2026-2031 betreffende de toeristische bovenlokale samenwerking - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad keurt het convenant 2026-2031 van VISIT Vlaams-Brabant betreffende de toeristische bovenlokale samenwerking goed.

        Aanleiding

        Toerisme Vlaams-Brabant werkte een nieuwe visie uit voor een toeristische bovenlokale samenwerking en nodigt uit om een nieuw convenant voor 2026 tot 2031 af te sluiten.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 20217 en voornamelijk artikel 40. 

        Feiten, context en argumentatie

        De convenant van VISIT Vlaams-Brabant heeft tot doel een toeristische bovenlokale samenwerking mogelijk te maken met de gemeenten en steden in Vlaams-Brabant om zo meer bezoekers naar Vlaams-Brabant aan te trekken. Convenanteren betekent dat de gemeente zal genieten van de expertise en promotiekracht van VISIT Vlaams-Brabant en tevens van een hele reeks aan unieke voordelen. De nieuwe convenant gaat van start op 1 januari 2026 en zal lopen tot 31 december 2031. Door het convenant af te sluiten, blijft de gemeente ook vanaf 2026 vertegenwoordigd in de algemene vergadering of het bestuursorgaan van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.

         

        De nieuwe visie steunt op vier bouwstenen: sprekende landschappen als kernproduct, erfgoedbeleving, gastvrij vertoeven in het landschap en proeven van lokale streekproducten. Met VISIT Vlaams-Brabant wil de provincie inzetten op een kwaliteitsvol en inclusief aanbod voor wandelaars, fietsers en levensgenieters, de landschapsbeleving versterken en bezoekers laten proeven van onze rijke cultuur en tradities.

         

        Waarom deelnemen?

        • Sterkere samenwerking over gemeentegrenzen heen
        • Meer toeristen in onze regio
        • Toegang tot expertise, tools en promotiekracht van Toerisme Vlaams-Brabant
        • Unieke voordelen enkel voor geconvenanteerde gemeenten
         

        Financiële tussenkomst

        • Jaarlijkse bijdrage: 0,35 euro/inwoner (inwonersaantal per 1/1/2024)
        • Vanaf 2027 jaarlijks +2% indexering
        • Voor Kapelle-op-den-Bos bedraagt de bijdrage 3.396,1 euro voor 2026 te indexeren met 2 % vanaf 2027.
         
        Wat krijgen we concreet terug?
         
        • Basiswerking
          • Nieuwe suggestieroutes en beleving
          • Themaproducten in co-creatie
          • Vlaanderen brede promotiecampagnes
          • Vorming, teambuilding & netwerkactiviteiten, ook voor onze lokale ondernemers
          • Eigen gemeentepagina op visitvlaamsbrabant.be
          • Gratis distributie & verzending van publicaties
          • Korting van 30% als wederverkoper van betalende publicaties
          • Afname print on demand en raamovereenkomst cartografie
          • Gebruik van promotiemateriaal en fotodatabank
          • Licentie Nodemapp: routes publiceren op wandel- en fietsknooppunt.be
          • Advies & projectondersteuning, ook over subsidies
          • Gratis toeristische jaarfiche per gemeente
         
        • Nieuw voor geconvenanteerde gemeenten
          • Toegang tot grote hefboomprojecten van Toerisme Vlaams-Brabant
          • Cofinanciering op maat per project
         
        • Mee aan tafel
          • Deelname aan algemene vergadering Toerisme Vlaams-Brabant vzw
          • Vertegenwoordiging mogelijk in het bestuursorgaan
          • Bovenlokaal overleg minstens 2 keer per jaar
          • Aanspreekpunt binnen Toerisme Vlaams-Brabant voor onze gemeente en partners.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 niet gestemd
        Besluit

        Art. 1 Kapelle-op-den-Bos neemt deel aan VISIT Vlaams-Brabant en keurt het voorliggende convenant 'Overeenkomst tussen Toerisme Vlaams-Brabant vzw en de gemeente Kapelle-op-den-Bos betreffende de toeristische werking' goed. 

         

        Art. 2 Het convenant wordt afgesloten voor een periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.

         

        Art. 3 De nodige kredieten worden voorzien, zijnde 3.396,1 euro voor 2026 te indexeren met 2 % vanaf 2027, op de budgetrekening RVT/0521-00/6493000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen.

         

        Art. 4 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing. 

         

        Art. 5 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Toerisme Vlaams-Brabant.

    • trage wegen

      • Goedkeuring rooilijnplan verlegging voetweg 86 - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        Het rooilijnplan en het bijhorende schattingsverslag worden goedgekeurd.

        Aanleiding

        Voetweg 86 ligt voor een deel van het tracé niet op de juridisch correcte locatie. In het trage wegenplan is opgenomen de weg wettelijk te verplaatsen naar de huidige ligging op het terrein. Na kennisname door de gemeenteraad van het rooilijnplan vond het openbaar onderzoek plaats van 23 juni t.e.m. 23 juli 2025.

        Regelgeving

        Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.

        Feiten, context en argumentatie

        Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet. 

        Artikel 3. (01/09/2019- ...)

        Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

        Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
        1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
        2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

        Artikel 4. (01/09/2019- ...)

        Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
        5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen


        De weg werd in 1883 verlegd. De huidige ligging komt echter niet overeen met de verlegging zoals deze toen werd beslist.

        De wijziging kadert in het algemeen belang. De weg is reeds jaar en dag via de huidige ligging bereikbaar en ook zo ook gekend bij de gebruikers. De verlegging verzekert de toegankelijkheid in toekomst. De verlegging heeft geen effect op de toegankelijkheid en verkeersveiligheid.

        De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2025 dat de verlegging inderdaad in dienst stond van het openbaar belang en niet strijdig was met het gemeentewegendecreet. Tegelijkertijd gaf ze de opdracht een rooilijnplan op te laten maken.

        De gemeenteraad nam op 26/5/2025 kennis van de voorlopige versie van het rooilijnplan. Vervolgens werd een openbaar onderzoek opgestart en werden adviezen opgevraagd bij de Provincie Vlaams Brabant, Agentschap binnenlands bestuur en de Lijn. Het openbaar onderzoek liep van 23/6/2025 tot en met 23/7/2024. Er werden geen adviezen ontvangen.

        Er werd 1 bezwaar ontvangen. De eigenaar van het perceel waarop de voetweg verder loopt richting de Veldstraat vroeg de weg op zijn perceel ook te verleggen. Aangezien de weg momenteel toegankelijke is op deze locatie en de eigenaar van het perceel waarnaar de verlegging zou moeten plaatsvinden hier niet meer akkoord gaat, kan niet op deze vraag worden ingegaan. Dit werd reeds besproken tijdens een overleg met de betrokken eigenaars.

        Het rooilijnplan en het schattingsverslag bevinden zich in bijlage. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag goed.

      • Verlegging voetweg 50 en 13 RUP Bospark - beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan en schattingsverslag goed.

        Aanleiding

        Binnen het RUP Bospark bevinden zich enkele voetwegen. In het plan van het RUP liggen deze niet op dezelfde locatie als op de atlas der buurtwegen. De procedure voor de verlegging van een gemeenteweg dient bijgevolg te worden opgestart. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.

        Er worden enkel voetwegen aangepast die binnen het projectgebied liggen EN waarvoor een alternatief is.

        Trage wegen die momenteel niet in gebruik zijn en pas later voorzien zijn aangepakt te worden in het trage wegenplan worden momenteel niet mee opgenomen om een latere verlegging niet te hypothekeren. 

        Regelgeving

        Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.

        Feiten, context en argumentatie

        Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet. 

         

        Artikel 3. (01/09/2019- ...)

        Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.



        Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
        1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
        2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.


        Artikel 4. (01/09/2019- ...)

        Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
        5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen


        Voetweg 13 (locatie zie bijlage) is momenteel reeds langere tijd niet toegankelijk. In het trage wegenplan is deze weg opgenomen als 'te verleggen'. Door eenzelfde verbinding mogelijk te maken binnen het RUP is voldaan aan artikel 3 en 4. De weg wordt opnieuw toegankelijk, waardoor de verlegging kadert in het een fijnmazig en veilig wegennet. De weg wordt hier door eveneens geherwaardeerd.

         

        Binnen het RUP wordt een nieuw park gecreëerd en wordt deze weg toegankelijk gemaakt. De verlegging kadert dus zeker in het algemeen belang. Aangezien hier voor de hele site een RUP werd opgemaakt, kan deze verlegging gezien worden als een uitzonderingsmaatregel. 

         

        De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.

         

        Voetweg 50 is momenteel wel toegankelijk op de juridisch correcte locatie. Deze weg zal ook in de toekomst op deze locatie toegankelijk blijven voor voetgangers, maar de verharde, ook voor fietsers toegankelijke weg wordt enkele meter verder gelegd, zodat deze beter opgaat in het ontwerp van het park. In de praktijk zal dus een extra doorgang worden gecreëerd, waardoor de verlegging zeker kadert binnen artikel 3 van het gemeentewegendecreet.

         

        Aangezien het hier om de aanleg van een park gaat, waarvoor eveneens een RUP werd opgemaakt, kan voldoende worden gemotiveerd dat de verlegging in het kader staat van het openbaar belang (aanleg park) en uitzonderingsmaatregel is (kadert binnen een RUP). 

         

        De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.

         

        Beide wegen sluiten eveneens aan op het huidige verloop van de trage weg, de veiligheid van de ontsluiting blijft dus onveranderd.

        De gemeenteraad oordeelde op 26/5/2025 dat de verlegging wenselijk was, bijgevolg werd nu een rooilijnplan en schattingsverslag opgemaakt. Deze bevinden zich in bijlage.

        Nu goedkeuring door de gemeenteraad zal het rooilijnplan in openbaar onderzoek gaan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Conny Booghmans
        Onthouders: Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad keurt het voorlopig rooilijnplan en schattingsverslag goed.

        Art. 2 De gemeenteraad geeft het college de opdracht om het openbaar onderzoek te organiseren.

    • aanvullende agendapunten

      • N-VA - Deelname aan het project Taalrugzakjes voor het 1ste leerjaar van de provincie Vlaams-Brabant - voorstel van beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden
        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De provincie Vlaams-Brabant biedt taalrugzakjes aan voor leerlingen uit het eerste leerjaar die een andere thuistaal hebben dan het Nederlands. De bedoeling hiervan is dat deze leerlingen tijdens de schoolvakanties zo’n rugzakje kunnen uitlenen zodat zij ook tijdens de vakantie hun Nederlands kunnen oefenen en de reeds opgedane kennis van onze taal onderhouden en verder uitbouwen om mee te kunnen in de klas en bij uitbreiding in de maatschappij en het verenigingsleven. De taalrugzakjes zijn handige pakketjes met boekjes en spelletjes waarmee kinderen tijdens de schoolvakanties, samen met hun gezin en in een vertrouwde omgeving aan de slag kunnen. Zo verkleint de kans op een taalterugval wanneer de school even stilvalt.

         

        Voor de gemeente houdt dit in dat we ons moeten engageren om deel te nemen met minstens 3 scholen, wat voor Kapelle-op-den-Bos alvast geen probleem kan zijn. De prijs per rugzakje is 80 euro, waarvan de gemeente 15 euro moet bijdragen. De Provincie betaalt dus 65 euro. Elke gemeente kan maximum 100 taalrugzakjes aanvragen.  

         

        Dit project kan kaderen in flankerend onderwijs en moet dus niet beperkt blijven tot de gemeentescholen. Het is immers van groot belang dat geen enkel Kapels kind achterblijft in de maatschappij omwille van een gebrek aan kennis van onze taal.   

        Amendement


        Amendement Proka Vooruit & CD&V -fractie:

        Art. 1 De gemeenteraad vraagt het CBS om het aanbod van de provincie Vlaams-Brabant met betrekking tot het project “Taalrugzakjes voor het eerste leerjaar’ voor te leggen op het directieoverleg van donderdag 2 oktober 2025.

        Stemming amendement
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad vraagt het CBS in te gaan op het aanbod van de Provincie Vlaams-Brabant met betrekking tot het project “Taalrugzakjes voor het eerste leerjaar”.

         

      • Groen - Ondersteuning voor het verdelgen van nesten Aziatische hoornaars - voorstel van beslissing

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van het aanvullend agendapunt van de Groen-fractie betreffende "Ondersteuning voor het verdelgen van nesten Aziatische hoornaars".

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De opmars van de Aziatische hoornaar in onze regio is duidelijk. Afgelopen zomer werden in onze gemeente meerdere nesten gespot.

         

        De brandweer staat momenteel in voor de verdelging en doet dit kosteloos, maar kampt vaak met lange wachttijden en is niet altijd even efficiënt als gespecialiseerde vrijwillige verdelgers in onze gemeente. Deze verdelgers gebruiken specifieke – en dure – bestrijdingsmiddelen.

        Om hun inzet te ondersteunen stellen wij voor een subsidieregeling op te maken voor het verdelgen van nesten van Aziatische hoornaars.


        Andere gemeenten in de buurt hebben reeds gelijkaardige regelingen. Zo kent Boortmeerbeek een vaste subsidie toe (80 euro voor primaire nesten en 120 euro voor secundaire nesten). Ook in Kampenhout en Bonheiden bestaan vergelijkbare systemen.

        (Meer info: https://www.boortmeerbeek.be/afval-natuur-milieu/milieuhinder/overlast-door-dieren/aziatische-hoornaar)

         

        Daarom stellen we voor om ook in onze gemeente de verdelgers van Aziatische hoornaars beter te ondersteunen, door zo’n subsidieregeling uit te werken. De concrete invulling van dit reglement kan verder onderzocht worden door de dienst Grondgebiedzaken (Milieu en afval).

         

        Amendement

         

        Amendement CD&V en proKA Vooruit -fractie:

         

        Art. 1 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om in overleg te treden met de vrijwilligers die actief zijn in het opsporen en verdelgen van nesten van Aziatische hoornaars in onze gemeente, met als doel de huidige problematiek en mogelijke verbeterpunten te bespreken. Dit overleg omvat onder meer de coördinatie en verdelging door de brandweer, de evaluatie van de huidige gemeentelijke ondersteuning (zoals het gratis aanbieden van materialen) en de noodzaak en wenselijkheid van gemeentelijke subsidies.

         

        Motivatie: we willen de klemtoon leggen op de 2 wegen die moeten gevolgd worden. Coördinatie en opvolging van, ook over de dorpsgrenzen heen. Indien nodig ook subsidie indien de officiële weg (brandweer) niet meer kan volgen in opvolging en bestrijding van de Aziatische hoornaar.

        Stemming amendement
        Aanwezig: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het uitwerken van een subsidiereglement ter ondersteuning van verdelgers van nesten van Aziatische hoornaars in onze gemeente.

    • mondelinge vragen

      • N-VA - Aanbod Provincie Vlaams-Brabant op de actie "Welkom in onze Vlaamse gemeente" - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende aanbod provincie Vlaams-Brabant op de actie "Welkom in onze Vlaamse gemeente".

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Ik las in een communicatie van de provincie Vlaams-Brabant het volgende: “De diversiteit in culturen en moedertalen zorgt voor een uitdaging voor het Nederlands als verbindende taal in de provincie Vlaams-Brabant. De Provincie blijft zich inzetten voor een warme, inclusieve samenleving waarin ook anderstalige inwoners zich welkom voelen EN kansen krijgen om zich in het Nederlands uit te drukken.”

         

        In die context biedt de provincie aan de lokale besturen een informatiebord aan met een duidelijke boodschap “Welkom in onze Vlaamse gemeente”. Ik vernam dat Kapelle-op-den-Bos inging op dit aanbod en de 5 vooropgestelde pancartes bestelde waarvoor dank. Daarmee geven we aan anderstaligen een krachtig signaal en een stevige stimulans om Nederlands te leren. Onze medewerkers zijn in deze mede ons uithangbord. Zij zijn immers voor de meeste anderstaligen ook de eerste aanspreekpunt waar Nederlands geoefend kan/moet worden.

         

        Op het moment van inschrijving op de actie dienden we de locaties door te geven waar deze borden geplaatst gingen worden en we dienden tevens een QR-code door te geven die naar de pagina op de gemeentelijke webstek leidt, waar dan alle informatie aangaande het aanbod om Nederlands te leren en te oefenen terug te vinden is.

         

        Mijn vragen:

        -       Welke 5 locaties werden doorgegeven aan het provinciebestuur waar deze pancartes geplaatst zullen worden?

        -       Naar welke pagina op onze website zal de QR-code verwijzen?

        -       Waar kunnen anderstalige inwoners Nederlands leren en oefenen in onze gemeente? Ik verwijs hierbij graag naar een andere projectoproep van de Provincie Vlaams-Brabant “Oefenkansen Nederlands”. 

      • Groen - Wegje Kerselaarlaan naar den Ateljee - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Wegje Kerselaarlaan naar den Ateljee".

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        Buurtbewoners signaleren dat het verkeer in het wegje naar de Ateljee, naast de appartementsblokken, merkbaar toeneemt. Zij maken zich zorgen over een mogelijke extra verkeersdruk wanneer het RUP Bospark wordt uitgevoerd: enerzijds door het vrachtverkeer tijdens de werken voor het Bospark, anderzijds door het toekomstige verkeer van de 25 geplande wooneenheden en het werfverkeer voor deze woningen.

         

        Hoewel bewoners recent hun opmerkingen konden indienen bij het RUP Bospark, benadrukken ze dat ze het project zelf wel degelijk steunen. Hun bezorgdheid gaat specifiek over het bijkomende verkeer via het wegje, en daarover konden geen formele bezwaren of opmerkingen worden ingediend.

         

        Namens de Groen-fractie heb ik hierover enkele vragen aan het college: 

        - Wordt er nog in dialoog gegaan met de inwoners van de Kerselaarlaan, vooraleer de uitvoering van het RUP Bospark start? Een finaal infomoment, een rondgang door de straat,…? 

        - Is er een mogelijkheid om een alternatieve route te voorzien voor het verkeer van en naar de 25 wooneenheden? 

        - Kunnen er specifieke maatregelen worden genomen om de hinder van het vrachtverkeer tijdens de werken te beperken, bijvoorbeeld door snelheidsbeperkingen of sensibilisering?

         

        Alvast bedankt voor uw antwoord.

      • Groen - Kortparkeren Stationsstraat en Schoolstraat - kennisname

        Aanwezig: Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad
        Mathias Diricx, burgemeester
        Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, schepenen
        Renaat Huysmans, Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Ann Van Rompaey, Lena Ghysels, Hanne Lamberts-Van Assche, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Luna Scheyvaerts, Els Scherps, Tom Van de Voorde, Conny Booghmans, Kris Teugels, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Raadsleden

        De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Kortparkeren Stationsstraat en Schoolstraat".

        Aanleiding

        Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.

        Feiten, context en argumentatie

        De huidige testopstelling voor kortparkeren ter hoogte van het kruispunt Schoolstraat-Stationsstraat roept bij ons vragen op rond de veiligheid voor fietsers en schoolgaande kinderen.

         

        Vandaag kunnen fietsers in de Schoolstraat in twee richtingen rijden, met een duidelijke rode markering langs de zijkant. In de testopstelling wordt de toegang tot de Schoolstraat echter versmald en is er een zone voor kortparkeren aan de kant van de handelszaak.

         

        Door deze versmalling moeten fietsers, die van de Schoolstraat richting Stationsstraat rijden, ter hoogte van het kruispunt uitwijken naar het midden van de straat, precies waar gemotoriseerd verkeer de straat inrijdt. Auto’s die van de Verbindingsweg komen, naderen bovendien vaak met enige snelheid, wat het risico op incidenten tussen fietsers en auto’s verhoogt.

         

        Daarom hebben we volgende vragen voor het college van burgemeester en schepenen, en voor de schepen van mobiliteit in het bijzonder: 

        - Hoe evalueert u tot nu toe de testopstelling, specifiek met betrekking tot de impact ervan op de veiligheid van fietsers en schoolkinderen? 

        - Welke reacties of meldingen van burgers of scholen over deze situatie zijn al binnengekomen? 

        - Wordt overwogen het kortparkeren alsnog te verplaatsen? 

        - Welke andere maatregelen worden nog voorzien om de verkeersveiligheid hier te verbeteren?

         

        Het kan niet de bedoeling zijn dat we op amper 200 meter van een lagere school een definitieve situatie creëren die de zwakke weggebruiker benadeelt. Wij vragen daarom met aandrang om de testfase grondig te evalueren en fietsveiligheid centraal te zetten bij de uiteindelijke beslissing.

         

De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2025 om 23:13.

Namens Gemeenteraad,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad