De voorzitter opent de zitting op 29/09/2025 om 19:46.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 augustus 2025 worden goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2019 waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand (Cultuur Noordrand) werd goedgekeurd.
Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering –Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media- waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.
Brief van de Vlaamse Overheid – Departement cultuur, jeugd, sport en media- Afdeling subsidiëren en erkennen- waarbij de werkingssubsidies t.b.v. € 100.000 van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand op 26 februari 2020 werd goedgekeurd.
Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018 met aanpassing bovenlokaal cultuurdecreet in 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Participatiedecreet van 18 januari 2008.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2023 waarbij de toetreding tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand werd goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2023 waarbij de voorwaarden bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand werd goedgekeurd.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio. ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden:
De gemeente Asse startte met de UiTPAS. Op 11 september 2023 ondertekende IGS Cultuur Noordrand een basisovereenkomst met Publiq vzw voor de opstart van UiTPAS Noordrand. En vanaf 1 januari 2024 traden volgende gemeenten toe tot UiTPAS Noordrand: Asse, Grimbergen, Meise, Vilvoorde, Machelen en Londerzeel.
Doel UiTPAS Noordrand:
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
UiTPAS Noordrand biedt heel wat meerwaarde:
1. Meerwaarde voor de participant/gebruiker
2. Meerwaarde voor organisatoren/verenigingen
3. Meerwaarde voor gemeenten
Art. 1 Kapelle-op-den-Bos treedt in 2026 in tot UiTPAS Noordrand.
Art. 2 De gemeenteraad gaat akkoord met de regiospecifieke afspraken die als bijlage bij deze beslissing worden opgenomen en integraal deel uitmaken van deze beslissing.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IGS Noordrand.
De gemeenteraad neemt kennis van de voortgang en evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant voor de toekenning van het label 'diervriendelijke gemeente' voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor 2026.
Op 29 juli 2020 ondertekende de gemeente Kapelle-op-den-Bos het label van diervriendelijke gemeente 2.0. Aan dit label is een jaarlijkse evaluatie verbonden van de punten opgesomd in het label. De provincie Vlaams-Brabant vraagt om tegen 29 juli 2025 een evaluatieverslag te bezorgen. De gemeenteraad neemt hierbij kennis van de voortgang van deze evaluatie.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De Vlaamse codex dierenwelzijn van 17 mei 2024.
De provincie Vlaams-Brabant reikt het label diervriendelijk gemeente uit aan gemeenten die zich engageren via een beginselverklaring om een beleid te voeren met aandacht voor dierenwelzijn.
Als diervriendelijke gemeente zijn er enkele voorwaarden:
De provincie stimuleert zo lokale besturen om een diervriendelijk beleid te voeren. De gemeenten zien het als een uithangbord voor inwoners om hun inzet voor dieren kenbaar te maken.
De afgelopen weken vond de jaarlijkse evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant over het gevoerde beleid van de gemeente Kapelle-op-den-Bos inzake het gevoerde diervriendelijke beleid.
De gemeente nam volgende bijkomende maatregelen:
Hieruit concludeerde de provincie Vlaams-Brabant dat voor 2026 de gemeente Kapelle-op-den-Bos opnieuw het label 'diervriendelijke gemeente' mag dragen.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de voortgang en evaluatie door de provincie Vlaams-Brabant voor de toekenning van het label 'diervriendelijke gemeente' voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor 2026.
De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van Kapelle-op-den-Bos, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, goed. Het kerkenbeleidsplan vervangt alle voorgaande versies
Het Eredienstendecreet van 7 mei 2004, met wijzigingen door het decreet van 10 november 2022, stelt dat elke gemeente een kerkenbeleidsplan moet opstellen en goedkeuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het Eredienstdecreet van 7 mei 2004, met wijzigingen door het decreet van 10 november 2022.
Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat de langetermijnvisie voor alle parochiekerken op het grondgebied van een gemeente bevat. Het moet ondertekend zijn door het lokaal bestuur en de bisschop.
Vanaf 2025 moet elke gemeente over een kerkenbeleidsplan beschikken, zo bepaalt artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004. Tot dan is een kerkenbeleidsplan niet verplicht. Het is wel een vereiste voor de toekenning van subsidies voor restauratiewerken aan beschermde kerken van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Er zijn geen vormvereisten voor een kerkenbeleidsplan, maar vanaf 2025 moet het minstens de volgende zaken verduidelijken:
De gemeente is verantwoordelijk voor de opmaak en goedkeuring van het kerkenbeleidsplan, in samenwerking met de kerkbesturen en het bisdom.
Het plan moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad en ondertekend worden door de bisschop.
Het kerkenbeleidsplan is in overleg tussen het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos, het aartsbisdom Mechelen-Brussel, het centraal kerkbestuur Kapelle-op-den-Bos, de drie kerkfabrieken, de zonepastoor en de canoniek eindverantwoordelijke – pastorale zone “Het Anker” Kapelle-op-den-Bos (parochies Sint-Niklaas – Sint-Martinus – O.-L.-Vrouw Hemelvaart) opgesteld.
Het kerkenbeleidsplan gaat als bijlage bij deze beslissing en maakt er integraal deel van uit.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van Kapelle-op-den-Bos, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, goed. Het kerkenbeleidsplan vervangt alle voorgaande versies.
Art. 2 Een afschrift van deze raadsbeslissing en het kerkenbeleidsplan wordt overgemaakt aan het aartsbisdom Mechelen-Brussel, het centraal kerkbestuur Kapelle-op-den-Bos, de pastorale eindverantwoordelijke voor de parochies op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Agentschap Onroerend Erfgoed.
Art. 3 De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2025.
Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.
Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.
De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2025.
De raad neemt kennis van het jaarlijks rapport - 2025 - van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikels 177, 265 en 266.
De financieel directeur legt jaarlijks een rapport voor aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad.
Dit gebeurt in volle onafhankelijkheid.
Het rapport is opgesteld voor zowel OCMW als gemeente. Voor een aantal topics worden de cijfers per entiteit behandeld, voor andere wordt er gerapporteerd over het geheel.
Het rapport bevat cijfers van boekjaar 2024. Voor twee topics wordt verwezen naar het opvolgingsrapport dat in september aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijks rapport 2025 van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS van 22 september 2025 betreffende deelname aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’.
Tijdens het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 22 september 2025 werd er beslist deel te nemen aan de provinciale eindejaarsactie 'Liever lokaal'.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS om deel te nemen aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’, georganiseerd door de provincie Vlaams-Brabant. De actie loopt van 9 december 2025 tot en met 15 januari 2026. Inschrijven als deelnemende gemeente is mogelijk tot 1 oktober 2025.
De actie stimuleert lokaal kopen en ondersteunt de lokale economie. De gemeente engageert zich om:
De provincie voorziet:
Nieuw dit jaar is dat handelaars die extra prijzen voorzien, een lijst ontvangen van digitale deelnemers die effectief bij hen aankopen deden. Zij kunnen hun prijzen verloten op basis van zowel papieren als digitale deelnameformulieren.
De gemeente voorziet een budget van €600 in de jaarrekening 2026 voor extra prijzen en het slotevenement. Handelaars worden uitgenodigd om hun prijzen eveneens uit te reiken tijdens dit evenement.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het CBS van 22 september 2025 betreffende deelname aan de provinciale eindejaarsactie ‘Liever lokaal’.
De gemeenteraad neemt kennis van de deelname aan het project Tuinrangers.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 30 juni 2025 de deelname goed aan het project Tuinrangers van Inverde.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Lokaal energie- en klimaatpact 1.0, goedgekeurd ter ondertekening door de gemeenteraad dd. 30/8/2021.
'Tuinrangers' is een project uitgewerkt door Inverde (opleidingscentrum van het Agentschap Natuur en Bos) met als doel tuinen in te schakelen in de strijd tegen droogte, hittegolven en biodiversiteitsverlies en het grote natuurpotentieel van tuinen te helpen ontsluiten.
Tuinrangers zijn vrijwilligers die worden opgeleid en ondersteund door Inverde. De Tuinrangers nemen burgers mee op een fascinerende safari in de eigen tuin. De burger krijgt advies op maat om de tuin biodiverser en klimaatrobuuster te maken. Dit alles volgens een laagdrempelige benadering waarbij de aanleg van ’tuinbiotopen’ gepromoot wordt als de tuinversie van natuurlijke biotopen.
De Vlaamse Overheid staat in voor alle praktische aspecten en de bijhorende permanente communicatiecampagne. De dienst voor de burger is gratis, gefinancierd door het lokaal bestuur.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 30 juni 2025 (2025/CBS/1132).
De raad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Kapelle-op-den-Bos goed.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
Art. 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Alle relevante regelgeving, zelf indien hiervoor niet expliciet aangehaald.
Het door ons geapprecieerd gemeentelijk belang.
Onze beslissing d.d. 31 augustus 2009 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.
Onze beslissing d.d. 21 december 2018 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.
Onze beslissing d.d. 24 juni 2019 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.
Onze beslissing d.d. 30 mei 2022 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.
Onze beslissing d.d. 26 juni 2023 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool.
Het voorliggend gewijzigd arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool, dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Het Bijzonder Onderhandelingscomité - onderwijs - dat plaats vond op 26 augustus 2025.
Het arbeidsreglement voor het onderwijzend personeel wijzigt naar aanleiding van gewijzigde Vlaamse regelgeving.
Zo wijzigen volgende artikelen:
Art. 1 Het voorliggend gewijzigd arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt wordt goedgekeurd.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool.
De gemeenteraad beslist de overeenkomst betreffende inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm voor de aanleg van een fietssnelweg goed te keuren.
Het lokaal bestuur wenst met subsidies de fietssnelweg aan te leggen F44 tussen de grens met Mechelen op de Hombeekseweg en de Hovenierstraat.
De breedte van de fietssnelwegen conform het vademecum hebben een uitbreiding van het fietspad tot gevolg.
Hierdoor dient een deel van het talud van de spoorwegberm ingenomen te worden en opgevangen te worden met een keerwand.
Er dienen 2 overeenkomsten opgesteld te worden met Infrabel zijnde toelating van de plaatsing van de keerwand en inname van eigendom Infrabel.
Deze overeenkomst betreft de inname van eigendom Infrabel.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen
Infrabel stelde een overeenkomst op m.b.t. inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm
Infrabel rekent enkel de fietspaden aan die niet grenzen aan een wegenis. Hiervoor is een rechtzetting op het einde van de Hovenierstraat.
De jaarlijkse vergoeding (niet geïndexeerd) is 108,82 EUR.
De overeenkomst inclusief plan die als bijlage bij deze beslissing gaat wordt goedgekeurd
Art. 1 De gemeenteraad beslist de overeenkomst betreffende inname/gebruiksovereenkomst talud spoorwegberm goed te keuren.
Art. 2 Een getekende versie wordt bezorgd aan de financiële dienst en Infrabel.
De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze goed voor de opdracht externe ondersteuning dienst omgeving.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving” werd een bestek met nr. 2025/138 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 33.057,85 EUR exclusief BTW.
De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 143.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een dienstverlening uit één specifiek domein waarbij opvolging van A-Z noodzakelijk is en niet opgesplitst kan worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RIZ/0600- 00/6131999.
Art 1.Het bestek met nr. 2025/138 en de raming voor de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 33.057,85 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in RIZ/0600- 00/6131999.
De raad keurt de agenda - statutenwijzigingen - herbevestiging ingevolge administratieve rechtzetting van de Algemene Vergadering op woensdag 10 december 2025 van Intradura goed.
Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 waarbij het voorstel van statutenwijziging werd goedgekeurd;
Gelet op het feit dat in de voorbereiding van het voorstel van statutenwijziging geen voorafgaand niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering.
(Het oorspronkelijke goedkeuringstoezicht werd vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies).
Overwegende dat op 3 juli 2025 een niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering;
Gelet op het ontvangen advies van de Vlaamse Regering op 20 augustus 2025;
Gelet op de administratieve rechtzetting van de procedure inzake de goedkeuring statutenwijziging, dienen de vennoten de eerder goedgekeurde statutenwijzigingen formeel te herbevestigen.
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 10 december 2025 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
* Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring - herbevestiging
Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura;
Gelet op onze beslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van:
* de heer Dirk Robberechts, voorzitter van de raad, als effectieve vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Intradura
* de heer Daan De Doncker, raadslid, als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Intradura
Art. 1 De goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen wordt herbevestigd;
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos is gemandateerd om de goedkeuring van de statutenwijzigingen te herbevestigen op de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 10 december 2025.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4 Een kopie van deze beslissing wordt doorgestuurd naar ann.scheys@intradura.be.
De gemeenteraad neemt kennis van het ministerieel besluit van Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits van 15 juli 2025 betreffende de erkenning van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel". Het aandeel van de gemeente Kapelle-op-den-Bos binnen het werkingsgebied bedraagt 14%.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd in kennis gesteld van de beslissing van Vlaams minister van binnenlands bestuur Hilde Crevits inzake de erkenning van de lokale geloofsgemeenschap 'Christengemeente Londerzeel'.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Conform het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 erkende Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits bij ministerieel besluit van 15 juli 2025 de lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel”.
De protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel”, met als vestigingsplaats Meerstraat 36/1 te 1840 Londerzeel, wordt erkend aangezien ze aan alle erkenningscriteria voldoet conform artikel 67, §5, tweede lid van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen.
De gebiedsomschrijving van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap “Christengemeente Londerzeel” is als volgt:
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het ministerieel besluit van Vlaams minister van Binnenlands bestuur Hilde Crevits van 15 juli 2025 betreffende de erkenning van de protestants-evangelische lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel". Het aandeel van de gemeente Kapelle-op-den-Bos binnen het werkingsgebied bedraagt 14%.
De gemeenteraad neemt kennis van de oproep tot bijeenroeping van de deontologische commissie door leden Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde op 8 juli 2025 en van het verslag van de deontologische commissie van 1 september 2025. De gemeenteraad beslist dat er geen overtreding van de deontologische code kan worden vastgesteld met betrekking tot het functioneren van schepen Edward De Wit inzake de afvoer van grond van het Leireke.
Op 8 juli 2025 vragen raadsleden Hendrik De Vleeschouwer (N-VA), Hanne Lamberts-Van Assche (Groen) en Tom Van de Voorde (Vlaams Belang) om conform artikel 35 van de deontologische code voor lokale mandatarissen om de deontologische commissie bijeen te roepen.
Hun vraag tot bijeenroeping is gebaseerd op het functioneren van schepen Edward De Wit met betrekking tot de problematiek inzake het afvoeren en stockeren van asbesthoudende grond en grind.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De deontologische code voor lokale mandatarissen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 januari 2025.
De deontologische code voor lokale mandatarissen beschrijft in artikel 40-42 hoe raadsleden een melding kunnen maken bij de algemeen directeur wanneer er een vermoeden is dat de deontologische code is verbroken door een andere lokale mandataris.
Indien na het gesprek met de algemeen directeur het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur, die vervolgens samen een vooronderzoek doen.
Wanneer beiden besluiten dat de melding ontvankelijk is, dan onderzoekt de deontologische commissie dit ten gronde en komt de commissie bijeen.
Artikel 35 van de deontologische code stelt echter dat de voorzitter automatisch gehouden is de commissie bijeen te roepen wanneer een derde van de leden van de deontologische commissie hierom vraagt. Gezien Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde allen effectief lid zijn van de deontologische commissie die bestaat uit zes leden, is aan dit quorum voldaan.
Dit betekent dat er geen voortraject is geweest en de voorzitter en de algemeen directeur de melding niet op haar ontvankelijkheid hebben onderzocht.
De voorzitter heeft de deontologische commissie bijeengeroepen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot 15 augustus. De algemeen directeur heeft in opdracht van de voorzitter de oproep tot uitnodiging voor deontologische commissie verstuurd conform artikel 35, de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering werden bezorgd aan de leden van de deontologische commissie tenminste 8 dagen voor de vergadering.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
De deontologische commissie is bijeengekomen op maandag 1 september 2025, aansluitend op de algemene gemeenteraadscommissie.
Schepen Edward De Wit heeft de algemeen directeur laten weten dat hij niet wenste gehoord te worden op de deontologische commissie. De schepen heeft een schriftelijk verweer bezorgd aan de voorzitter. Dit verweer werd voorgelezen aan de deontologische commissie en toegevoegd aan het dossier.
De vraag van de bijeenroeping van de deontologische commissie stelt dat:
Als leden van deze commissie vinden wij dat deze oproep ten aanzien van schepen Edward De Wit voldoende gemotiveerd kan worden met betrekking tot zijn functioneren in het dossier omtrent de problematiek inzake het afvoeren en stockeren van asbesthoudende grond en grind:
De voorzitter stelt dat het deontologisch luik moet worden los gezien van het inhoudelijk debat, met betrekking tot de lessen die kunnen getrokken worden uit de commotie van de asbesthoudende grond aan het Leireke. Gezien onvoldoende kan gemotiveerd worden welke inbreuk de schepen gemaakt heeft op de deontologische code, wordt aan de raad gevraagd om geen verdere stappen te ondernemen.
Het is conform artikel 42 van de deontologische code voor lokale mandatarissen uitsluitend de bevoegdheid van de raad om zich uit te spreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om vast te stellen dat er inzake het dossier van de afvoer van grond van het Leireke door schepen Edward De Wit geen inbreuk kan vastgesteld worden op de deontologische code voor lokale mandatarissen.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de oproep tot bijeenroeping van de deontologische commissie door leden Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche en Tom Van de Voorde op 8 juli 2025 en van het verslag van de deontologische commissie van 1 september 2025.
Art. 2 De gemeenteraad beslist dat er geen overtreding van de deontologische code kan worden vastgesteld met betrekking tot het functioneren van schepen Edward De Wit inzake de afvoer van grond van het Leireke.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan betrokken schepen Edward De Wit.
De gemeenteraad keurt het convenant 2026-2031 van VISIT Vlaams-Brabant betreffende de toeristische bovenlokale samenwerking goed.
Toerisme Vlaams-Brabant werkte een nieuwe visie uit voor een toeristische bovenlokale samenwerking en nodigt uit om een nieuw convenant voor 2026 tot 2031 af te sluiten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 20217 en voornamelijk artikel 40.
De convenant van VISIT Vlaams-Brabant heeft tot doel een toeristische bovenlokale samenwerking mogelijk te maken met de gemeenten en steden in Vlaams-Brabant om zo meer bezoekers naar Vlaams-Brabant aan te trekken. Convenanteren betekent dat de gemeente zal genieten van de expertise en promotiekracht van VISIT Vlaams-Brabant en tevens van een hele reeks aan unieke voordelen. De nieuwe convenant gaat van start op 1 januari 2026 en zal lopen tot 31 december 2031. Door het convenant af te sluiten, blijft de gemeente ook vanaf 2026 vertegenwoordigd in de algemene vergadering of het bestuursorgaan van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
De nieuwe visie steunt op vier bouwstenen: sprekende landschappen als kernproduct, erfgoedbeleving, gastvrij vertoeven in het landschap en proeven van lokale streekproducten. Met VISIT Vlaams-Brabant wil de provincie inzetten op een kwaliteitsvol en inclusief aanbod voor wandelaars, fietsers en levensgenieters, de landschapsbeleving versterken en bezoekers laten proeven van onze rijke cultuur en tradities.
Waarom deelnemen?
Financiële tussenkomst
Art. 1 Kapelle-op-den-Bos neemt deel aan VISIT Vlaams-Brabant en keurt het voorliggende convenant 'Overeenkomst tussen Toerisme Vlaams-Brabant vzw en de gemeente Kapelle-op-den-Bos betreffende de toeristische werking' goed.
Art. 2 Het convenant wordt afgesloten voor een periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Art. 3 De nodige kredieten worden voorzien, zijnde 3.396,1 euro voor 2026 te indexeren met 2 % vanaf 2027, op de budgetrekening RVT/0521-00/6493000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen.
Art. 4 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Art. 5 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Toerisme Vlaams-Brabant.
Het rooilijnplan en het bijhorende schattingsverslag worden goedgekeurd.
Voetweg 86 ligt voor een deel van het tracé niet op de juridisch correcte locatie. In het trage wegenplan is opgenomen de weg wettelijk te verplaatsen naar de huidige ligging op het terrein. Na kennisname door de gemeenteraad van het rooilijnplan vond het openbaar onderzoek plaats van 23 juni t.e.m. 23 juli 2025.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
De weg werd in 1883 verlegd. De huidige ligging komt echter niet overeen met de verlegging zoals deze toen werd beslist.
De wijziging kadert in het algemeen belang. De weg is reeds jaar en dag via de huidige ligging bereikbaar en ook zo ook gekend bij de gebruikers. De verlegging verzekert de toegankelijkheid in toekomst. De verlegging heeft geen effect op de toegankelijkheid en verkeersveiligheid.
De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2025 dat de verlegging inderdaad in dienst stond van het openbaar belang en niet strijdig was met het gemeentewegendecreet. Tegelijkertijd gaf ze de opdracht een rooilijnplan op te laten maken.
De gemeenteraad nam op 26/5/2025 kennis van de voorlopige versie van het rooilijnplan. Vervolgens werd een openbaar onderzoek opgestart en werden adviezen opgevraagd bij de Provincie Vlaams Brabant, Agentschap binnenlands bestuur en de Lijn. Het openbaar onderzoek liep van 23/6/2025 tot en met 23/7/2024. Er werden geen adviezen ontvangen.
Er werd 1 bezwaar ontvangen. De eigenaar van het perceel waarop de voetweg verder loopt richting de Veldstraat vroeg de weg op zijn perceel ook te verleggen. Aangezien de weg momenteel toegankelijke is op deze locatie en de eigenaar van het perceel waarnaar de verlegging zou moeten plaatsvinden hier niet meer akkoord gaat, kan niet op deze vraag worden ingegaan. Dit werd reeds besproken tijdens een overleg met de betrokken eigenaars.
Het rooilijnplan en het schattingsverslag bevinden zich in bijlage.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag goed.
De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Binnen het RUP Bospark bevinden zich enkele voetwegen. In het plan van het RUP liggen deze niet op dezelfde locatie als op de atlas der buurtwegen. De procedure voor de verlegging van een gemeenteweg dient bijgevolg te worden opgestart. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.
Er worden enkel voetwegen aangepast die binnen het projectgebied liggen EN waarvoor een alternatief is.
Trage wegen die momenteel niet in gebruik zijn en pas later voorzien zijn aangepakt te worden in het trage wegenplan worden momenteel niet mee opgenomen om een latere verlegging niet te hypothekeren.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
Voetweg 13 (locatie zie bijlage) is momenteel reeds langere tijd niet toegankelijk. In het trage wegenplan is deze weg opgenomen als 'te verleggen'. Door eenzelfde verbinding mogelijk te maken binnen het RUP is voldaan aan artikel 3 en 4. De weg wordt opnieuw toegankelijk, waardoor de verlegging kadert in het een fijnmazig en veilig wegennet. De weg wordt hier door eveneens geherwaardeerd.
Binnen het RUP wordt een nieuw park gecreëerd en wordt deze weg toegankelijk gemaakt. De verlegging kadert dus zeker in het algemeen belang. Aangezien hier voor de hele site een RUP werd opgemaakt, kan deze verlegging gezien worden als een uitzonderingsmaatregel.
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Voetweg 50 is momenteel wel toegankelijk op de juridisch correcte locatie. Deze weg zal ook in de toekomst op deze locatie toegankelijk blijven voor voetgangers, maar de verharde, ook voor fietsers toegankelijke weg wordt enkele meter verder gelegd, zodat deze beter opgaat in het ontwerp van het park. In de praktijk zal dus een extra doorgang worden gecreëerd, waardoor de verlegging zeker kadert binnen artikel 3 van het gemeentewegendecreet.
Aangezien het hier om de aanleg van een park gaat, waarvoor eveneens een RUP werd opgemaakt, kan voldoende worden gemotiveerd dat de verlegging in het kader staat van het openbaar belang (aanleg park) en uitzonderingsmaatregel is (kadert binnen een RUP).
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Beide wegen sluiten eveneens aan op het huidige verloop van de trage weg, de veiligheid van de ontsluiting blijft dus onveranderd.
De gemeenteraad oordeelde op 26/5/2025 dat de verlegging wenselijk was, bijgevolg werd nu een rooilijnplan en schattingsverslag opgemaakt. Deze bevinden zich in bijlage.
Nu goedkeuring door de gemeenteraad zal het rooilijnplan in openbaar onderzoek gaan.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het voorlopig rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Art. 2 De gemeenteraad geeft het college de opdracht om het openbaar onderzoek te organiseren.
Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De provincie Vlaams-Brabant biedt taalrugzakjes aan voor leerlingen uit het eerste leerjaar die een andere thuistaal hebben dan het Nederlands. De bedoeling hiervan is dat deze leerlingen tijdens de schoolvakanties zo’n rugzakje kunnen uitlenen zodat zij ook tijdens de vakantie hun Nederlands kunnen oefenen en de reeds opgedane kennis van onze taal onderhouden en verder uitbouwen om mee te kunnen in de klas en bij uitbreiding in de maatschappij en het verenigingsleven. De taalrugzakjes zijn handige pakketjes met boekjes en spelletjes waarmee kinderen tijdens de schoolvakanties, samen met hun gezin en in een vertrouwde omgeving aan de slag kunnen. Zo verkleint de kans op een taalterugval wanneer de school even stilvalt.
Voor de gemeente houdt dit in dat we ons moeten engageren om deel te nemen met minstens 3 scholen, wat voor Kapelle-op-den-Bos alvast geen probleem kan zijn. De prijs per rugzakje is 80 euro, waarvan de gemeente 15 euro moet bijdragen. De Provincie betaalt dus 65 euro. Elke gemeente kan maximum 100 taalrugzakjes aanvragen.
Dit project kan kaderen in flankerend onderwijs en moet dus niet beperkt blijven tot de gemeentescholen. Het is immers van groot belang dat geen enkel Kapels kind achterblijft in de maatschappij omwille van een gebrek aan kennis van onze taal.
Amendement Proka Vooruit & CD&V -fractie:
Art. 1 De gemeenteraad vraagt het CBS om het aanbod van de provincie Vlaams-Brabant met betrekking tot het project “Taalrugzakjes voor het eerste leerjaar’ voor te leggen op het directieoverleg van donderdag 2 oktober 2025.
Art. 1 De gemeenteraad vraagt het CBS in te gaan op het aanbod van de Provincie Vlaams-Brabant met betrekking tot het project “Taalrugzakjes voor het eerste leerjaar”.
De raad neemt kennis van het aanvullend agendapunt van de Groen-fractie betreffende "Ondersteuning voor het verdelgen van nesten Aziatische hoornaars".
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De opmars van de Aziatische hoornaar in onze regio is duidelijk. Afgelopen zomer werden in onze gemeente meerdere nesten gespot.
De brandweer staat momenteel in voor de verdelging en doet dit kosteloos, maar kampt vaak met lange wachttijden en is niet altijd even efficiënt als gespecialiseerde vrijwillige verdelgers in onze gemeente. Deze verdelgers gebruiken specifieke – en dure – bestrijdingsmiddelen.
Om hun inzet te ondersteunen stellen wij voor een subsidieregeling op te maken voor het verdelgen van nesten van Aziatische hoornaars.
Andere gemeenten in de buurt hebben reeds gelijkaardige regelingen. Zo kent Boortmeerbeek een vaste subsidie toe (80 euro voor primaire nesten en 120 euro voor secundaire nesten). Ook in Kampenhout en Bonheiden bestaan vergelijkbare systemen.
(Meer info: https://www.boortmeerbeek.be/afval-natuur-milieu/milieuhinder/overlast-door-dieren/aziatische-hoornaar)
Daarom stellen we voor om ook in onze gemeente de verdelgers van Aziatische hoornaars beter te ondersteunen, door zo’n subsidieregeling uit te werken. De concrete invulling van dit reglement kan verder onderzocht worden door de dienst Grondgebiedzaken (Milieu en afval).
Amendement CD&V en proKA Vooruit -fractie:
Art. 1 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om in overleg te treden met de vrijwilligers die actief zijn in het opsporen en verdelgen van nesten van Aziatische hoornaars in onze gemeente, met als doel de huidige problematiek en mogelijke verbeterpunten te bespreken. Dit overleg omvat onder meer de coördinatie en verdelging door de brandweer, de evaluatie van de huidige gemeentelijke ondersteuning (zoals het gratis aanbieden van materialen) en de noodzaak en wenselijkheid van gemeentelijke subsidies.
Motivatie: we willen de klemtoon leggen op de 2 wegen die moeten gevolgd worden. Coördinatie en opvolging van, ook over de dorpsgrenzen heen. Indien nodig ook subsidie indien de officiële weg (brandweer) niet meer kan volgen in opvolging en bestrijding van de Aziatische hoornaar.
Art. 1 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het uitwerken van een subsidiereglement ter ondersteuning van verdelgers van nesten van Aziatische hoornaars in onze gemeente.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende aanbod provincie Vlaams-Brabant op de actie "Welkom in onze Vlaamse gemeente".
Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Ik las in een communicatie van de provincie Vlaams-Brabant het volgende: “De diversiteit in culturen en moedertalen zorgt voor een uitdaging voor het Nederlands als verbindende taal in de provincie Vlaams-Brabant. De Provincie blijft zich inzetten voor een warme, inclusieve samenleving waarin ook anderstalige inwoners zich welkom voelen EN kansen krijgen om zich in het Nederlands uit te drukken.”
In die context biedt de provincie aan de lokale besturen een informatiebord aan met een duidelijke boodschap “Welkom in onze Vlaamse gemeente”. Ik vernam dat Kapelle-op-den-Bos inging op dit aanbod en de 5 vooropgestelde pancartes bestelde waarvoor dank. Daarmee geven we aan anderstaligen een krachtig signaal en een stevige stimulans om Nederlands te leren. Onze medewerkers zijn in deze mede ons uithangbord. Zij zijn immers voor de meeste anderstaligen ook de eerste aanspreekpunt waar Nederlands geoefend kan/moet worden.
Op het moment van inschrijving op de actie dienden we de locaties door te geven waar deze borden geplaatst gingen worden en we dienden tevens een QR-code door te geven die naar de pagina op de gemeentelijke webstek leidt, waar dan alle informatie aangaande het aanbod om Nederlands te leren en te oefenen terug te vinden is.
Mijn vragen:
- Welke 5 locaties werden doorgegeven aan het provinciebestuur waar deze pancartes geplaatst zullen worden?
- Naar welke pagina op onze website zal de QR-code verwijzen?
- Waar kunnen anderstalige inwoners Nederlands leren en oefenen in onze gemeente? Ik verwijs hierbij graag naar een andere projectoproep van de Provincie Vlaams-Brabant “Oefenkansen Nederlands”.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Wegje Kerselaarlaan naar den Ateljee".
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Buurtbewoners signaleren dat het verkeer in het wegje naar de Ateljee, naast de appartementsblokken, merkbaar toeneemt. Zij maken zich zorgen over een mogelijke extra verkeersdruk wanneer het RUP Bospark wordt uitgevoerd: enerzijds door het vrachtverkeer tijdens de werken voor het Bospark, anderzijds door het toekomstige verkeer van de 25 geplande wooneenheden en het werfverkeer voor deze woningen.
Hoewel bewoners recent hun opmerkingen konden indienen bij het RUP Bospark, benadrukken ze dat ze het project zelf wel degelijk steunen. Hun bezorgdheid gaat specifiek over het bijkomende verkeer via het wegje, en daarover konden geen formele bezwaren of opmerkingen worden ingediend.
Namens de Groen-fractie heb ik hierover enkele vragen aan het college:
- Wordt er nog in dialoog gegaan met de inwoners van de Kerselaarlaan, vooraleer de uitvoering van het RUP Bospark start? Een finaal infomoment, een rondgang door de straat,…?
- Is er een mogelijkheid om een alternatieve route te voorzien voor het verkeer van en naar de 25 wooneenheden?
- Kunnen er specifieke maatregelen worden genomen om de hinder van het vrachtverkeer tijdens de werken te beperken, bijvoorbeeld door snelheidsbeperkingen of sensibilisering?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Kortparkeren Stationsstraat en Schoolstraat".
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De huidige testopstelling voor kortparkeren ter hoogte van het kruispunt Schoolstraat-Stationsstraat roept bij ons vragen op rond de veiligheid voor fietsers en schoolgaande kinderen.
Vandaag kunnen fietsers in de Schoolstraat in twee richtingen rijden, met een duidelijke rode markering langs de zijkant. In de testopstelling wordt de toegang tot de Schoolstraat echter versmald en is er een zone voor kortparkeren aan de kant van de handelszaak.
Door deze versmalling moeten fietsers, die van de Schoolstraat richting Stationsstraat rijden, ter hoogte van het kruispunt uitwijken naar het midden van de straat, precies waar gemotoriseerd verkeer de straat inrijdt. Auto’s die van de Verbindingsweg komen, naderen bovendien vaak met enige snelheid, wat het risico op incidenten tussen fietsers en auto’s verhoogt.
Daarom hebben we volgende vragen voor het college van burgemeester en schepenen, en voor de schepen van mobiliteit in het bijzonder:
- Hoe evalueert u tot nu toe de testopstelling, specifiek met betrekking tot de impact ervan op de veiligheid van fietsers en schoolkinderen?
- Welke reacties of meldingen van burgers of scholen over deze situatie zijn al binnengekomen?
- Wordt overwogen het kortparkeren alsnog te verplaatsen?
- Welke andere maatregelen worden nog voorzien om de verkeersveiligheid hier te verbeteren?
Het kan niet de bedoeling zijn dat we op amper 200 meter van een lagere school een definitieve situatie creëren die de zwakke weggebruiker benadeelt. Wij vragen daarom met aandrang om de testfase grondig te evalueren en fietsveiligheid centraal te zetten bij de uiteindelijke beslissing.
De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2025 om 23:13.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad