De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Binnen het RUP Bospark bevinden zich enkele voetwegen. In het plan van het RUP liggen deze niet op dezelfde locatie als op de atlas der buurtwegen. De procedure voor de verlegging van een gemeenteweg dient bijgevolg te worden opgestart. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.
Er worden enkel voetwegen aangepast die binnen het projectgebied liggen EN waarvoor een alternatief is.
Trage wegen die momenteel niet in gebruik zijn en pas later voorzien zijn aangepakt te worden in het trage wegenplan worden momenteel niet mee opgenomen om een latere verlegging niet te hypothekeren.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
Voetweg 13 (locatie zie bijlage) is momenteel reeds langere tijd niet toegankelijk. In het trage wegenplan is deze weg opgenomen als 'te verleggen'. Door eenzelfde verbinding mogelijk te maken binnen het RUP is voldaan aan artikel 3 en 4. De weg wordt opnieuw toegankelijk, waardoor de verlegging kadert in het een fijnmazig en veilig wegennet. De weg wordt hier door eveneens geherwaardeerd.
Binnen het RUP wordt een nieuw park gecreëerd en wordt deze weg toegankelijk gemaakt. De verlegging kadert dus zeker in het algemeen belang. Aangezien hier voor de hele site een RUP werd opgemaakt, kan deze verlegging gezien worden als een uitzonderingsmaatregel.
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Voetweg 50 is momenteel wel toegankelijk op de juridisch correcte locatie. Deze weg zal ook in de toekomst op deze locatie toegankelijk blijven voor voetgangers, maar de verharde, ook voor fietsers toegankelijke weg wordt enkele meter verder gelegd, zodat deze beter opgaat in het ontwerp van het park. In de praktijk zal dus een extra doorgang worden gecreëerd, waardoor de verlegging zeker kadert binnen artikel 3 van het gemeentewegendecreet.
Aangezien het hier om de aanleg van een park gaat, waarvoor eveneens een RUP werd opgemaakt, kan voldoende worden gemotiveerd dat de verlegging in het kader staat van het openbaar belang (aanleg park) en uitzonderingsmaatregel is (kadert binnen een RUP).
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Beide wegen sluiten eveneens aan op het huidige verloop van de trage weg, de veiligheid van de ontsluiting blijft dus onveranderd.
De gemeenteraad oordeelde op 26/5/2025 dat de verlegging wenselijk was, bijgevolg werd nu een rooilijnplan en schattingsverslag opgemaakt. Deze bevinden zich in bijlage.
Nu goedkeuring door de gemeenteraad zal het rooilijnplan in openbaar onderzoek gaan.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het voorlopig rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Art. 2 De gemeenteraad geeft het college de opdracht om het openbaar onderzoek te organiseren.