De raad keurt de aanpassing van het arbeidsreglement in functie van het flexibel werken goed.
De raad keurde op 19 december 2022 een aanpassing van het arbeidsreglement door de toevoeging van de reglementen tijdsregistratie en telewerk, goed.
Op 27 maart 2023 werd een eerste wijziging aan het reglement telewerk in functie van deeltijdse medewerkers goedgekeurd.
Het bestuur heeft deze reglementen na een periode van 12 maanden geëvalueerd en wil het reglement tijdsregistratie nu bijsturen.
De arbeidstijdwet van 14 december 2000.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
De raadsbeslissing van 26 oktober 2010 waarbij een regeling werd getrokken met betrekking tot de opname van openstaande saldi aan overuren die door het gemeentepersoneel werden gepresteerd voor de datum van inwerkingtreding van de rechtspositieregeling.
De raadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende een aanpassing van het arbeidsreglement door de toevoeging van de reglementen tijdsregistratie en telewerk.
De wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos streeft naar een modern, transparant en flexibel HR-beleid en naar werkbaar werken voor alle personeelsleden en heeft daartoe in haar meerjarenplan verschillende doelstellingen en acties opgenomen om hier te kunnen op inzetten.
Deze doelstellingen en acties werden onder andere vertaald in een beleidsplan flexibel werken 2.0 dat door MAT en college positief werden onthaald.
De invoering van plaats- en tijdsonafhankelijk werken, als onderdeel van het beleidsplan flexibel werken 2.0, maakt deel uit van het arbeidsreglement, meer concreet het reglement tijdsregistratie en het reglement telewerk.
Deze reglementen zijn een eerste aanzet om van tijdsgericht werken naar klant- en resultaatsgericht werken te evolueren. Uiteraard is dit een cultuur- en mentaliteitswijziging waaraan de volgende jaren blijvend zal moeten worden gewerkt en hetgeen periodiek verder zal moeten worden geëvalueerd en eventueel bijgestuurd.
Een eerste grote evaluatie eind 2023 leidde tot onderstaand voorstel van wijziging, dat werd besproken tijdens een overleg met de vakorganisaties op 28 mei 2024 (protocol 4/2024, zoals opgenomen in bijlage).
Op 1 januari 2023 ging het flexibel werken 2.0 van start waarbij het reglement tijdsregistratie volgende uurrooster omvat:
- Open uurrooster voor de administratief medewerkers, het poetspersoneel, de winkelbediende, de magazijnbeheerder en de toezicht- en logistieke medewerkers in de scholen;
- Glijdend uurrooster met stamtijd voor de zorgkundigen binnen de thuiszorg;
- Variabel uurrooster voor de kinderbegeleiders van de buitenschoolse kinderopvang;
- Vast uurrooster voor de technisch medewerkers van het Openbaar Domein, uitgezonder de magazijnbeheerder.
Tijdens de evaluatie kwamen enkele zaken ter sprake:
- flexibeler uurrooster voor de technisch medewerkers van het Openbaar Domein;
- herziening van het uurrooster voor de bibliotheekmedewerkers.
Na overleg met de betrokken diensthoofden én medewerkers, werd een voorstel opgemaakt voor de uitbreiding van het glijdend uurrooster met stamtijden voor:
- de technisch medewerkers van het Openbaar Domein, uitgezonderd de magazijnbeheerder die een open uurrooster heeft;
- de bibliothecaris en bibliotheekassistenten;
- de winkelbediende.
Motivatie voor de uitbreiding:
- de technisch medewerkers van het Openbaar Domein: dit voornemen werd reeds opgenomen in het reglement tijdsregistratie van 19 december 2022;
- de bibliothecaris en bibliotheekassistenten: de beperkte werkuren zijn gebonden aan de openingsuren en werking van de bib, waardoor er weinig flexibiliteit mogelijk is;
- de winkelbediende: de beperkte werkuren zijn gebonden aan de openingsuren van de winkel, waardoor er weinig flexibiliteit mogelijk is.
Amendement proKA:
Artikel 3: 6 maanden nadat het reglement in voege treedt volgt een evaluatie.
Stemming amendement:
Voor: 4 CD&V + 3 proKA
tegen: 3 Groen + 9 N-VA
onthouding: /
Artikel 1. Het arbeidsreglement voor het personeel van het OCMW wordt aangepast mits toevoeging van een gewijzigde bijlage tijdsregistratie, dewelke in bijlage van deze beslissing wordt gevoegd.
Artikel 2. Deze wijziging treedt in werking vanaf 1 september 2024.