De voorzitter opent de zitting op 24/02/2025 om 19:44.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 januari 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 27 januari 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 januari 2025 worden goedgekeurd.
EVA-vzw GC de oude pastorie organiseert in opdracht van het gemeentebestuur activiteiten met het oog op cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming en cultuurspreiding. De vzw wordt belast met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende en beleidsvoorbereidende taken van gemeentelijk belang, met name de opmaak en uitvoering van de programmering van gemeenschapscentrum de oude pastorie en de maatregelen die hiervoor nodig zijn.
De statuten bepalen de werking van de EVA-vzw. De samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota regelen de verhoudingen tussen de gemeente en de EVA-vzw, de afstemming van het beleid tussen de gemeente en de vereniging, de nadere omschrijving en afbakening van de opdrachten en verantwoordelijkheden van de vereniging ten opzichte van de gemeente en de engagementen van de gemeente ten opzichte van de vereniging.
Bij de start van een nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad de bestaande statuten, het organiek reglement en de afsprakennota m.b.t. EVA-vzw de oude pastorie te bekrachtigen.
Bij de start van een nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad de bestaande statuten, het organiek reglement en de afsprakennota m.b.t. EVA-vzw de oude pastorie te bekrachtigen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer in het bijzonder artikel 247.
Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen (1), B.S. 4 april 2019.
De gemeenteraad besliste in vergadering van 20 december 2013 tot de omvorming van vzw GC de oude pastorie naar een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm, afgekort EVA-vzw de oude pastorie.
De Vlaams minister van bestuurszaken, binnenlands bestuur, inburgering, toerisme en Vlaams beleid gaf goedkeuring aan de gemeenteraadsbeslissing in een schrijven van 6 juni 2014.
Naast de statuten en een samenwerkingsovereenkomst werd een afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie opgesteld op 4 juni 2014.
Art. 1 De statuten van EVA-vzw de oude pastorie - die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken- worden bekrachtigd.
Art. 2 De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw GC de oude pastorie - die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - wordt bekrachtigd.
Art. 3 De afsprakennota tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie - die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - wordt bekrachtigd.
Art. 4 De EVA-vzw krijgt de opdracht om in samenspraak met het lokaal bestuur de statuten, de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota te evalueren en de nodige aanpassingen voor te stellen.
De gemeenteraad bekrachtigt het algemeen reglement van de gemeentelijke adviesraden en de huishoudelijke reglementen van de vrijetijdsraad en de omgevingsraad en geeft opdracht om de huidige reglementen te evalueren en bij te sturen waar nodig.
Adviesraden zijn een participatiemiddel om het lokaal bestuur te adviseren bij het tot stand komen en het uitvoeren van het gemeentelijk beleid. Ze zijn ingericht per beleidsdomein en samengesteld uit leden van verenigingen en organisaties, lokale experten en geïnteresseerde burger
De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 houdende goedkeuring algemeen reglement adviesraden en huishoudelijk reglement vrijetijdsraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement omgevingsraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2022 houdende goedkeuring aanpassing algemeen reglement adviesraden en de huishoudelijke reglementen vrijetijdsraad en omgevingsraad.
De gemeenteraad dient het algemeen reglement adviesraden en de huishoudelijke reglementen van de vrijetijdsraad en de omgevingsraad te bekrachtigen zodat beide adviesraden binnen de zes maanden na de installatievergadering van de gemeenteraad opnieuw kunnen worden samengesteld.
De volledig nieuwe werking dient in het komende jaar geëvalueerd te worden en moet bijgestuurd worden waar nodig zodat de goede werking van deze raden verder kan uitgebouwd worden.
Amendement N-VA
Aanvulling op Art. 2
Indien de kerngroep van de vrijetijdsraad aan de dienst vrije tijd & leren of de kerngroep van de omgevingsraad aan de dienst omgeving adviseren om aanpassingen aan het algemeen reglement van de gemeentelijke adviesraden en de huishoudelijke reglementen van de vrijetijdsraad en/of de omgevingsraad door te voeren, zullen deze aanpassingen eerst ter bespreking worden voorgelegd aan een gemeenteraadscommissie. Pas na bespreking op deze gemeenteraadscommissie kunnen deze aanpassingen worden voorgelegd ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.
Goedgekeurd mits aanpassing met eenparigheid van stemmen.
Art. 1 Het algemeen reglement adviesraden en de huishoudelijke reglementen vrijetijdsraad en omgevingsraad worden bekrachtigd.
Art. 2 De dienst vrije tijd & leren en de dienst omgeving krijgen de opdracht om de huidige reglementen samen met de kerngroepen, grondig te evalueren en de nodige aanpassingen voor te stellen zodat de verdere uitbouw van beide adviesraden optimaal kan gebeuren.
Indien de kerngroep van de vrijetijdsraad aan de dienst vrije tijd & leren of de kerngroep van de omgevingsraad aan de dienst omgeving adviseren om aanpassingen aan het algemeen reglement van de gemeentelijke adviesraden en de huishoudelijke reglementen van de vrijetijdsraad en/of de omgevingsraad door te voeren, zullen deze aanpassingen eerst ter bespreking worden voorgelegd aan een gemeenteraadscommissie. Pas na bespreking op deze gemeenteraadscommissie kunnen deze aanpassingen worden voorgelegd ter bekrachtiging aan de gemeenteraad.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de kerngroep van de vrijetijdsraad en aan de kerngroep van de omgevingsraad.
De gemeenteraad keurt de aankoop van nieuwe tafels en stoelen en de aankoop van een nieuwe geluidsinstallatie voor het gemeenschapscentrum de oude pastorie goed.
De tafels en stoelen en de geluidsinstallatie van het gemeenschapscentrum zijn aan vervanging toe.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en EVA-vzw de oude pastorie, meer bepaald artikel B 2: "De vereniging kan alle roerende en/of onroerende goederen verwerven die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar doel, mits inachtneming van de ter zake geldende overheidsopdrachtenreglementering.
Het beheersorgaan van EVA-vzw de oude pastorie gaf aan dat de tafels en de stoelen en de geluidsinstallatie van het gemeenschapscentrum de oude pastorie aan vervanging toe zijn. Het beheersorgaan gaf ook aan deze materialen te kunnen financieren met de opgebouwde reserve van de vorige boekjaren.
Op basis van de samenwerkingsovereenkomst kan de EVA-vzw aankopen verrichten voor het uitvoeren van haar doelstellingen. De EVA-vzw respecteert hierbij de wetgeving op overheidsopdrachten.
Advies ADV/2025/007 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 13 februari 2025: Gunstig
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring aan EVA-vzw de oude pastorie om de aankoop van bovengenoemd meubilair en de aankoop van de geluidsinstallatie aan te kopen en te financieren met gelden uit de reserve van vorige boekjaren.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een subsidie van 500 EUR aan VOC Malderen goed.
De aanvraag van 20 december 2024 van Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren Malderen vzw voor het verkrijgen van een subsidie.
De bepalingen vervat in de wet van29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41 en 56.
De relevante bepalingen vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
De bepalingen vervat in de codex dierenwelzijn dd. 17/05/2024
Gelet op de erkenning van VOC Malderen, Boeksheide 51, 1840 Malderen (0457.395.877) als opvangcentrum voor in het wild levende dieren door de Vlaamse overheid.
Zowel inwoners van onze gemeente als de politiezone KLM maken gebruik van het VOC Malderen wanneer er een wild dier in nood verkeert.
Uit cijfers ter beschikking gesteld door het VOC Malderen werden er in 2024 114 dieren opgevangen vanuit onze gemeente, in 2023 69.
Het VOC Malderen is door de Vlaamse overheid erkend als opvangcentrum voor in het wild levende dieren. Zij dienden aan subsidieaanvraag in op 20/12/2024.
Het lokaal bestuur vindt dit een waardevol initiatief en vraagt de gemeenteraad om een nominatieve toelage te voorzien van 500 EUR.
Aangezien dit een nominatieve subsidie betreft en deze niet voorzien is in de lijst van gedelegeerde nominatieve subsidies , komt het aan de gemeenteraad toe om de subsidie toe te kennen.
Een verschuiving van budget is noodzakelijk en kan voor 500 EUR van S3O2P2A3/0470-00/6131999 naar S3O2P2A3/0470-00/6497000.
Advies ADV/2025/002 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 22 januari 2025: Gunstig
Art. 1 De gemeenteraad kent een nominatieve subsidie ten belope van een bedrag van 500 EUR toe aan VOC Malderen, Boeksheide 51, 1840 Malderen.
Art. 2 De in artikel 1 bedoelde toelage zal uitsluitend aangewend worden (cfr. artikel 3 van de wet van14 november 1983) voor de opvang van wilde dieren in nood.
Art. 3 De nodige kredieten dienen voorzien te worden op de functies S3O2P2A3/0470-00/6497000. Hiervoor wordt een budgetverschuiving voorzien van 500 EUR van S3O2P2A3/0470-00/6131999 'vergoedingen voor prestaties van derden'
Art. 4 De in artikel 1 bedoelde uitgave wordt uitbetaald op IBAN: BE31 7510 0320 2555 op naam van VOC Malderen.
Art. 5 Het VOC Malderen bezorgt aan de gemeente begin 2026 een overzicht van de opgenomen dieren vanuit ons grondgebied in 2025.
Art. 6 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan VOC Malderen, Boeksheide 51, 1840 Malderen en aan de financieel directeur.
De gemeenteraad bekrachtigt het advies van het college van burgemeester en schepenen en geeft negatief advies aan de erkenningsaanvraag van de Christengemeente Londerzeel.
Schrijven van ABB, afdeling Lokale Organisatie en Werking betreffende de erkenningsaanvraag van de lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel" te Londerzeel. (verkorte procedure). Schrijven in bijlage.
De Christengemeenschap verspreidt zich over de gemeentes Londerzeel, Meise, Grimbergen, Merchtem en Kapelle-op-den-Bos. Elke gemeente dient een advies te geven. Eerder diende de Christengemeente Londerzeel al een aanvraag tot erkenning in. De gemeenteraad gaf een negatief advies op 27/02/2023, zoals ook in de andere betrokken gemeentes het geval was.
De Christengemeente Londerzeel diende naar aanleiding van het gewijzigde decreet een nieuwe aanvraag in. Voorlopig werd enkel in de gemeente Grimbergen een advies gegeven. Dit was negatief.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
- Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
- Decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
- Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/3 - Omzendbrief tot opheffing van de omzendbrieven BA-2005/01, BA-2005/2, BA-2006/04, BB 2007/04, BB 2008/01 en BB 2014/1 over de toepassing van de regelgeving over de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen en over de materiële organisatie en werking van de besturen van de eredienst -
Op 7 oktober 2024 ontving het ABB een erkenningsaanvraag voor de protestantse lokale geloofsgemeenschap "Christengemeente Londerzeel" van Londerzeel. Deze aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de verkorte procedure tot erkenning. Op 16 oktober 2024 ontving de gemeente de aanvraag via het ABB.
Het decreet bepaalt dat bij de erkenning van een lokale geloofsgemeenschap het advies wordt gevraagd van de financierende overheid. Kapelle-op-den-Bos behoort tot de gebiedsomschrijving van de lokale geloofsgemeenschap. Dit betekent dat het bestuur bijdraagt aan de financiering als de geloofsgemeenschap wordt erkend.
De gemeenteraad heeft de autonomie om te adviseren.
De Christengemeenschap Londerzeel heeft geen gewijzigde aanvraag ingediend ten opzichte van de vorige aanvraag eind 2022.
Het Erkenningsdecreet is gewijzigd op 26 april 2024. Op basis van deze wijziging is nu opnieuw een aanvraag ingediend. Aangezien artikel 7, 2° "ze is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover" niet gewijzigd is volgens het decreet van 26 april 2024, blijft de motivering overeind om ook bij deze aanvraag een negatief advies te verlenen.
Op basis van het Erkenningsdecreet is de financierende overheid verplicht bij te dragen aan de financiering als de lokale geloofsgemeenschap wordt erkend.
De geloofsgemeenschap bevindt zich op het grondgebied van 5 gemeenten. Op basis van het aantal leden werd een voorstel van verdeelsleutel opgemaakt voor de financiering:
De gemeenteraad is bevoegd advies te verlenen binnen de gestelde termijn van 4 maanden. Bij gebreke aan advies kan aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Het advies van de gemeente luidt als volgt:
Uit de jaarrekening 2020 en 2021 blijkt dat het financieel evenwicht van de geloofsgemeenschap precair is:
Tot op heden blijkt er geen bedienaar van de eredienst of een vervanger te zijn.
Gelet op de jaarrekening 2021 en de bijgevoegde financiële documenten is er geen exploitatietoelage vereist of gevraagd.
Er mag vanuit gegaan worden dat de tussenkomst in de exploitatieuitgaven op korte termijn niet noodzakelijk of relatief beperkt zal zijn. Op de (middel)lange termijn is dit moeilijk in te schatten.
De kans is reëel dat het lokaal bestuur als financierende overheid moet tussenkomen om het tekort te financieren.
Hiervoor is geen toelage opgenomen in het actuele meerjarenplan. Gezien de financiële uitdagingen en de druk op de lokale financiën, moeten onzekere (negatieve) financiële aspecten zoveel mogelijk vermeden worden.
Tenslotte stelt het lokaal bestuur zich de vraag of de gemeente Kapelle-op-den-Bos wel behoort tot het territoriale werkingsgebied van de lokale geloofsgemeenschap. Het criterium dat de geloofsgemeenschap hiervoor hanteert, is het ledenaantal, waarbij 14% van de leden zou wonen in Kapelle-op-den-Bos. Onder voorbehoud van het feit dat er geen bewijs wordt aangeleverd van het effectief aantal leden uit Kapelle-op-den-Bos, stelt het lokaal bestuur zich de vraag of het ledenaantal wel een relevant criterium is om het werkingsgebied vast te stellen.
Het werkingsgebied van een geloofsgemeenschap dient voor ons lokaal bestuur vooral te bestaan uit de fysieke aanwezigheid van de geloofsgemeenschap binnen een bepaald territorium (zoals de organisatie van vieringen of activiteiten op het grondgebied).
Zelf geeft de Christengemeente Londerzeel in haar aanvraag aan met haar werking actief te zijn op het grondgebied Londerzeel en niet in de andere gemeentes.
Hieraan is voor ons niet voldaan. Zo draagt de geloofsgemeenschap immers de naam ‘Christengemeente Londerzeel’. Uit een online opzoeking naar hun afgelopen activiteiten, begrijpen wij dat alle vieringen en activiteiten van de geloofsgemeenschap doorgaan in Londerzeel en er tot op heden, behoudens vergissing, geen vieringen of activiteiten zijn doorgegaan in Kapelle-op-den-Bos. Ook op hun website wordt geen verwijzing gemaakt naar vieringen/activiteiten uit Kapelle-op-den-Bos of worden inwoners uit Kapelle-op-den-Bos evenmin aangesproken om lid te worden.
Een parallel kan voor ons getrokken worden naar de kerkbesturen van de Rooms-Katholieke Kerk en de financiering ervan, waarbij ook rekening wordt gehouden met de fysieke aanwezigheid binnen een gemeente en niet de woonplaats van de leden/aanwezigen.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos adviseert de erkenningsaanvraag voor de lokale geloofsgemeenschap ‘Christengemeente Londerzeel’ ONGUNSTIG.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt het advies van het college van burgemeester en schepenen en geeft negatief advies aan de erkenningsaanvraag van de Christengemeente Londerzeel.
De raad keurt het retributiereglement verhuur zalen - tot en met 31 december 2025 - goed.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos wil een creatieve en actieve gemeente zijn met een uitgebreide vrijetijdsbesteding, onder meer door het verhuren van gemeentelijke zalen en lokalen voor verenigingen, scholen, buurtcomités en andere organisatoren. Hiervoor wordt een retributiereglement vastgelegd.
Deze aanpassing van het retributiereglement omvat geen prijswijzigingen.
Artikel 173 van de Grondwet.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.
De omzendbrief BB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De beslissing van de gemeenteraad dd. 26 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van de evenementen- en activiteitengids met algemene voorwaarden en informatie ten behoeve van de verenigingen, buurtcomités en andere organisatoren.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.
Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :
Ter ondersteuning van de werking van de verenigingen, scholen, organisatoren van activiteiten met een maatschappelijke meerwaarde en goede doelen (deze laatste mits akkoord van het college van burgemeester en schepenen) worden gemeentelijke zalen en lokalen ter beschikking gesteld voor hun organisaties en evenementen.
De huurprijzen voor de verschillende locaties worden op elkaar afgesteld. De tarieven worden bepaald in functie van de verschillende types van aanvragers. De aanvragers met een grotere betrokkenheid bij het lokaal bestuur (o.a. adviesraden, onderwijsinstellingen, lokale verenigingen) hebben andere tarieven dan deze die minder of niet betrokken zijn.
Op algemene vraag van de verschillende fracties kan aan de politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad één uur voor de gemeenteraadszitting gratis een lokaal ter beschikking gesteld worden in het administratief centrum voor overleg. Daarnaast kunnen zij voor hun interne werkzaamheden (d.w.z. een partijbestuur of een fractievergadering) één maal per maand gratis gebruik maken van een lokaal in één van de gemeentelijke zalen en lokalen die in dit reglement zijn opgenomen.
Art. 1 Periode
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de verhuur van gebouwen, zalen en lokalen van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Art. 2 Type aanvragers
De volgende gebruikerscategorieën komen in aanmerking voor gebruik van de gemeentelijke infrastructuur:
Categorie A |
|
Categorie B |
|
Categorie C |
Volgende activiteiten zijn geen straat-, wijk- of buurtfeest:
|
Categorie D |
|
De politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad kunnen op aanvraag één uur voor de gemeenteraadszitting gratis een lokaal ter beschikking krijgen in het administratief centrum voor overleg. Daarnaast kunnen zij voor hun interne werkzaamheden (d.w.z. een partijbestuur of een fractievergadering) één maal per maand gratis gebruik maken van een lokaal in één van de gemeentelijke zalen en lokalen die in dit reglement zijn opgenomen. Voor alle andere verhuringen vallen zij onder categorie B.
Art. 3 Aanvraag en annulering
De aanvrager doet een aanvraag aan de hand van het door het bestuur ter beschikking gestelde aanvraagformulier. De aanvragen worden chronologisch toegekend.
De aanvrager is verantwoordelijk voor het correct verstrekken van informatie. Door het indienen van de aanvraag verbindt hij er zich toe dat de ingevulde gegevens correct zijn. De aanvrager dient meerderjarig te zijn of te worden vertegenwoordigd door één van de ouders of voogd, met uitzondering voor de jeugdverenigingen waar 16 jaar de minimumleeftijd is.
Een organisatie bestaat uit een groep/team organisatoren. Per organisatie/evenement wordt één hoofdverantwoordelijke aangeduid.
Annulering door aanvrager:
Annulering door overmacht bestuur:
Leefregels:
Beschikbaarheid:
Sleutels:
Dranken:
Veiligheid:
Verzekering:
Schade:
Art. 5 Retributie
De retributie is verschuldigd door de aanvrager op het ogenblik van de aanvraag. De betaling van de retributie geschiedt door betaling via het voorziene betaalplatform of via overschrijving na ontvangst van de factuur.
Er wordt geen waarborg gevraagd.
In geval van niet-betaling, beschadigingen, ongeoorloofd gebruik,… kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om (tijdelijk) geen activiteiten te laten plaatsvinden door de desbetreffende aanvrager en/of de organisatie/vereniging in wiens naam hij de aanvraag heeft gedaan. Daarnaast kunnen toekomstige aanvragen van de aanvrager geweigerd worden.
Art. 6 Zalen en lokalen
A. Gemeenschapscentrum (GC) de oude pastorie, Kerkstraat 24, 1880 Nieuwenrode
Specifieke voorwaarden:
Specifieke voorwaarden:
C. De Kei, Schoolstraat 8 1880 Kapelle-op-den-Bos.
Specifieke voorwaarden:
D. Het Kiezeltje, Oudstrijdersstraat 28, 1880 Kapelle-op-den-Bos
Specifieke voorwaarden:
E. ‘t Mulderke, Molenstraat 52, 1880 Nieuwenrode
Specifieke voorwaarden:
F. Pastorie Ramsdonk, Gemeenteplein ,1880 Ramsdonk.
Specifieke voorwaarden:
G. BKO ‘t Klawierterke Bormstraat 219, 1880 Ramsdonk
Specifieke voorwaarden:
Art. 8 Bekendmaking
Dit reglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
[1] Indien de huurperiode langer is dan 10 aansluitende uren, geldt een dagtarief. Het dagtarief wordt bepaald op het uurtarief x 10 uur.
De raad neemt kennis van het jaarverslag + incidentenregister + informatieveiligheidscel 2024 + informatieveiligheidsbeleid (document d.d. 20-11-2024) aangaande het informatieveiligheidsbeleid.
Jaarlijkse kennisgeving update 2024 van het document informatieveiligheidsbeleid voor lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos volgens de richtsnoeren voor steden en gemeenten (beleidsmaatregelen rond informatieveiligheid). De aanpassingen ten opzicht van de vorige versie worden steeds in blauwe tekst weergegeven.
+ 3 bijlagen: incidentenregister 2024, veiligheidscel 2024, informatieveiligheidsbeleid (document d.d. 20-11-2024)
Het informatieveiligheidsplan is rechtstreeks gekoppeld met het -beleid en wordt omwille van sterk gevoelige informatie niet als bijlage toegevoegd bij dit agendapunt (maar het is wel mogelijk om het plan fysiek in te kijken bij de dienst communicatie).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29 juli 1991;
De richtsnoeren informatieveiligheid en het decreet betreffende het elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer d.d. 18 juli 2008;
De Europese richtlijn Algemene Verordening Gegevensbescherming – AVG/GDPR - General Data Protection Regulation van 25 mei 2018.
De gemeenteraad stelde d.d. 27 februari 2017 een informatieveiligheidsconsulent (nu DPO) van Welzijnskoepel West-Brabant aan.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.01.2018 het eerste document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 20.04.2019 een update van het document 'Information Security Policy - gemeente Kapelle-op-den-Bos' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 30.11.2020 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid, informatieveiligheidsplan en beleid wachtwoorden en logisch toegangsbeheer' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 29.11.2021 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid en beleid authenticatie en logisch toegangsbeheer' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 28.11.2022 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid' goed.
De gemeenteraad keurde d.d. 23.10.2023 een update van het document 'Informatieveiligheidsbeleid' goed.
In het informatieveiligheidsbeleid worden de basismaatregelen van het bestuur inzake informatieveiligheid beschreven. Het streefdoel is een gezond evenwicht te vinden tussen een aantal preventieve maatregelen om beveiligingsincidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Bij wijze van kennisgeving wordt het jaarverslag + incidentenregister + informatieveiligheidscel 2024 +informatieveiligheidsbeleid (document d.d. 20-11-2024) voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag Informatieveiligheid 2024 + 3 bijlagen (incidentenregister 2024, veiligheidscel 2024, informatieveiligheidsbeleid (document d.d. 20-11-2024)).
Het aanbod van het Mamadepot voor de schenking twee laptops aan de buitenschoolse kinderopvang 't Klawieterke in het kader van huiswerkbegeleiding.
De relevantie bepalingen vervat in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Artikel 41, §2 van het decreet lokaal bestuur dat vermeldt dat het definitief aanvaarden van schenkingen behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Aangezien het gaat om een onderhandse schenking bij handgift zijn er geen registratiekosten verschuldigd.
Het Mamadepot organiseert maandelijks een verkoop van tweedehandsartikelen met een aanbod voor kinderen. De winst die men maakt wil men opnieuw inzetten ten voordele van de Kapelse kinderen. Het mamadepot kocht 2 laptops aan voor de BKO die zij willen schenken aan het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos. Het document van schenking wordt als bijlage bij deze beslissing opgenomen.
Art. 1 De gemeenteraad aanvaardt de onderhandse schenking bij handgift door het Mamadepot van twee laptops voor de BKO.
De raad keurt het huishoudelijk reglement m.b.t. de disfunctiecommissie in het kader van de aanmeldingsprocedure basisonderwijs Kapelle-op-den-Bos goed en duidt twee vertegenwoordigers aan voor de ombudsdienst.
Het decreet op het basisonderwijs van 25 februari 1997 (en latere wijzigingen) bepaalt in hoofdstuk IV, afdeling 3 en 4 hoe de aanmeldingsprocedure voor de basisscholen moet verlopen. Een onderdeel van die procedure is het behandelen van mogelijke klachten door een ombudsdienst. Hiervoor werd een huishoudelijk reglement opgesteld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 5 mei 2021 houdende flankerend onderwijsbeleid - goedkeuring aanmeldingssysteem voor de Kapelse kleuter- en basisscholen.
Het overleg van de schooldirecties van de Kapelse basisscholen en het lokaal bestuur werkten tijdens de vorige legislatuur in consensus een voorstel uit m.b.t. het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst. Hierin is de wijze bepaald waarop wordt omgegaan met de behandeling van de disfuncties en eerstelijnsklachten over het verloop van de aanmeldingsprocedure en de daaropvolgende inschrijvingen.
De schoolbesturen van de twee deelnemende onderwijsnetten (gemeentelijk en vrij onderwijs) hebben dit huishoudelijk reglement goedgekeurd.
Volgens het huishoudelijk reglement kan het lokaal bestuur als inrichtende macht van het gemeentelijk onderwijs twee vertegenwoordigers aanduiden voor de ombudsdienst.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om schepen Dirk Hermans en burgemeester Mathias Diricx voor te dragen.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt het huishoudelijk reglement van de ombudsdienst in het kader van de aanmeldingsprocedure voor het basisonderwijs in Kapelle-op-den-Bos - dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing - goed.
Art. 2 De gemeenteraad bekrachtigt de twee vertegenwoordigers die door het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool zullen zetelen in de disfunctiecommissie, zijnde:
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 De gemeenteraad bekrachtigt de voordracht van het schoolbestuur voor de aanduiding van één niet-onderwijspartner om te zetelen in de ombudsdienst: Fatiha Nekhla
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
Voorstel om de 8 voltijdequivalenten (VTE’s) van de cel Poets- en Logistiek Hulp te verhogen naar 9 vte's.
Deze uitbreiding van het organogram wordt aangeraden om zo de werkdruk te verlagen en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, titel II.artikel 5.
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017, artikel 161.
Momenteel zijn er 8 vte's in de cel poets- en logistieke hulp.
We merken dat er in de huidige omstandigheden geen enkele ruimte is binnen deze dienst om voorziene én onvoorziene omstandigheden zoals extra taken of afwezigheden op te vangen. Bovendien is het aantal te onderhouden locaties onlangs toegenomen door de uitbreiding of vernieuwing van:
- de school ’t Mulderke
- de buitenschoolse kinderopvang 't Klawieterke
- de ontmoetingswinkel
De uitbreiding van het organogram cel poets- en logistieke hulp naar 9 vte's zal de huidige werkdruk verlagen als ook de kwaliteit van de dienstverlening waarborgen.
2024/CBS/1765: Het college van burgemeester en schepenen gaf positief advies over deze uitbreiding.
Het bijzonder onderhandelingscomité (BOC) van 16/12/2024 is akkoord met deze uitbreiding.
Zie getekend protocol /07/2024 in bijlage.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de uitbreiding van het organogram voor de cel Poets- en Logistieke Hulp goed.
De raad keurt de aansluiting van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bij de kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie via de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) voor de periode 2026-2029 goed.
De Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) deelt het bestuur mee dat zij een nieuwe overheidsopdracht zullen opstarten voor de collectieve hospitalisatieverzekering.
De huidige raamovereenkomst met Ethias, waarbij het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos is aangesloten, loopt tot 31 december 2025.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen.
De Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21, 5° van de wet van 18 maart 2016.
In 2022 werd de opdracht gegund aan Ethias, voor een periode van 4 jaar. Zoals meerdere besturen is het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos aangesloten bij deze kaderovereenkomst. Dit contract loopt af op 31 december 2025.
In de loop van het eerste semester van 2025 zal door de FDP-GSD een nieuwe overheidsopdracht via een mededingingsprocedure met onderhandeling met als onderwerp collectieve hospitalisatieverzekering worden opgestart. De overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen. De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en aflopen op 31 december 2029, dus voor een duur van 4 jaar.
De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016.
Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers.
De gunningscriteria zijn:
- de waarborgen (20 punten)
- de dienstverlening ( 30 punten)
- de prijs (50 punten)
De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan voor 1 januari 2026 en die gedekt wordt op basis van de huidige polis.
Deze raamovereenkomst zal enkel toegankelijk zijn voor de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen. Overeenkomstig de reglementeringen moet de FDP-GSD in het bestek vermelden welke besturen zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2026 tot en met 2029. De aangesloten besturen en instellingen moeten hiervoor voorafgaandelijk intekenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aansluiting van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bij de kaderovereenkomst voor de periode 2026-2029 te bevestigen tegen 31 maart 2025.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de aansluiting van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bij de kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie via de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) voor de periode 2026-2029 goed.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD- GSD).
De raad duidt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan in de algemene vergadering van Intradura, evenals een kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur en een kandidaat bestuurder met raadgevende stem. De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de algemene vergadering van INTRADURA d.d. 19 maart 2025 goed te keuren.
Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegend dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de duur en de wijze van beëindiging van het mandaat van de leden van de verschillende organen in een opdrachthoudende vereniging statutair bepaalt;
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 19 maart 2025 en volgend agendapunten omvat ;
1. Samenstelling van de Raad van Bestuur
a. Benoeming van de raad van bestuur
b. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem.
c. Benoeming deskundigen
2. Varia
Gelet op het werkingsgebied van Intradura dat onderverdeeld is in 5 subregio's, volgens milieu- en ophaalzones :
178.463 aandelen/951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
131.538 aandelen/951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
210.911 aandelen/951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 2 bestuurders
125.795 aandelen/951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 1 bestuurder -> 2 bestuurders
305.010 aandelen/951.717 totaal aantal aandelen * 11 bestuurders = 4 bestuurders
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Intradura;
Na beraadslaging en stemming,
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
De mail van raadslid Hendrik De Vleeschouwer d.d. 18/02/25 waarin raadslid Hilde De Keersmaeker wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder ‘met raadgevende stem’.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 : De gemeenteraad duidt Dirk Robberechts, voorzitter raad, aan als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van INTRADURA gedurende de huidige legislatuur;
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 : De gemeenteraad duidt Daan De Doncker, raadslid, aan als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering in INTRADURA gedurende de huidige legislatuur;
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 : De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 12 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de Raad van Bestuur;
* De Backer Jan (Asse)
* Van Craenem Nele (Beersel)
* Dooms Wendy (Bever)
* Rons Alexis ( Dilbeek)
* Pauwels Sabrina (Drogenbos)
* De Wilde Jelle (Grimbergen)
* Pletincx Sven (Halle)
* Thomas Jos (Kapelle-op-den-Bos)
* De Bosscher Reinhoud (Merchtem)
* Van Driessche Wouter (Opwijk)
* Muyldermans Koen (Roosdaal)
* Tiebout Jeroen (Sint-Pieters-Leeuw)
Art. 4 : De gemeenteraad duidt in de lijst van de 12 kandidaten bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan :
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 5 De gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor:
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 6 : De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de Algemene Vergadering van INTRADURA dd 19 maart 2025 goed te keuren;
Art. 7 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 8 : Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan Intradura via ann.scheys@intradura.be.
De gemeenteraad duidt een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger aan voor de algemene vergadering van Haviland en een kandidaat bestuurder en kandidaat bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Intradura. De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 maart 2025 goed te keuren.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegend dat de duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaalt te worden voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de duur en de wijze van beëindiging van het mandaat van de leden van de verschillende organen in een dienstverlenende vereniging statutair bepaalt.
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op WOENSDAG 19 MAART 2025 en volgende agendapunten omvat:
Gelet op het werkingsgebied van Haviland dat onderverdeel is in 4 categorieën volgens aandelen:
Cat. A: > 1.400 aandelen = 5 bestuurders
Cat. B: 1.001-1.400 aandelen = 2 bestuurders
Cat. C: 500-1.000 aandelen = 6 bestuurders
Cat. D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
Na beraadslaging en stemming.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
De mail van raadslid Hendrik De Vleeschouwer d.d. 18/02/25 waarin raadslid Geert Van de Voorde wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder ‘met raadgevende stem’.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad duidt Else Vanden Broeck, schepen, aan als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur;
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 De gemeenteraad duidt Ann Van Rompaey, raadslid, aan als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur;
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de Raad van Bestuur;
De Donder Walter (Affligem)
Vandaele Hugo (Beersel)
Quaghebeur Stijn (Dilbeek)
Roosen Philippe (Grimbergen)
Busselot Pieter (Halle)
Imbrechts Stefaan (Kampenhout)
Booghmans Conny (Kapelle-op-den-Bos)
Duerinckx Isabelle (Lennik)
Van Merris Valerie (Liedekerke)
Illegems Greet (Londerzeel)
Van Hende Vanessa (Pajottegem)
Keymolen Bart (Sint-Pieters-Leeuw)
Ryon Kurt (Steenokkerzeel)
Vansteenkiste Walter (Wemmel)
Philips Dirk (Zaventem)
Art. 4 De gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 5 De gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor:
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 6 De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 maart 2025 goed te keuren;
Art. 7 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 8 Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan Haviland via ann.scheys@haviland.be.
De gemeenteraad duidt na geheime stemming een gemeentelijk vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan voor het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) Haviland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De brief van Haviland Intercommunale igsv dd. 27 januari 2025 waarin zij het gemeentebestuur verzoeken om een gemeentelijke vertegenwoordiger aan te duiden voor het Beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) Haviland.
Artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 2017 waarbij vergund wordt een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op te richten.
In het beheerscomité van de GIDPBW Haviland zetelen de personen belast met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst - Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO).
Gezien het steeds toenemend belang van Welzijn, Arbeidsveiligheid en Gezondheid van het personeel en het toenemend toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, dringen we erop aan om dit mandaat toe te kennen aan de Burgemeester, de Schepen van Arbeidsveiligheid en Welzijn, de Schepen van Personeel met bevoegdheid Welzijn, Arbeidsveiligheid en Gezondheid of een mandataris met ervaring in het Beheerscomité van de GIDPBW Haviland.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Edward De Wit, schepen, wordt na geheime stemming aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) Haviland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Mathias Diricx, burgemeester, wordt na geheime stemming aangeduid als plaatsvervanger voor het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) Haviland en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
De gemeenteraad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan van de algemene vergadering bij VVSG Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en dit tot het einde van de legislatuur.
Het schrijven daterend van 4 februari 2025 van Piet Van Schuylenbergh, wnd. algemeen directeur van VVSG Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten;
Overwegende dat de VVSG vraagt om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering;
Overwegende dat het past voor de duur van deze bestuursperiode deze aan te stellen;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke
samenwerking;
De statuten van VVSG;
Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur dient men over te gaan tot een nieuwe samenstelling van de bestuursorganen van de VVSG.
Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee procedures:
Elke gemeente heeft als effectief stemgerechtigd lid van de VVSG recht op een vertegenwoordiger (en eventueel een plaatsvervanger) in de algemene vergadering van de VVSG. Die vertegenwoordiger (en eventuele plaatsvervanger) is bij voorkeur een mandataris.
Gemeenten dienen uiterlijk 31 maart 2025 deze afgevaardigde (en eventuele plaatsvervanger) aan te stellen.
De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur) en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd.
Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen. Dat gebeurt door dit digitale formulier in te vullen.
Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.
Mandatarissen binnen elk bestuur kunnen zich kandidaat stellen voor een mandaat binnen het bestuursorgaan of een van de bestuurlijke commissies van de VVSG door hun kandidatuur uiterlijk op 31 maart 2025 in te dienen bij VVSG. De kandidatuur van de uiteindelijk geselecteerde leden van het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies zal nadien desgevallend moeten worden gevalideerd door de gemeenteraad waarvan ze deel uitmaken.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaten voor:
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Dirk Robberechts, voorzitter van de gemeenteraad, wordt aangesteld als vertegenwoordiger van de algemene vergadering bij VVSG Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en dit tot het einde van de legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2 Dirk Hermans, schepen, wordt aangesteld als plaatsvervanger van de algemene vergadering bij VVSG Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en dit tot het einde van de legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan VVSG Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeente via ingrid.vankelecom@vvsg.be.
De gemeenteraad duidt twee afgevaardigden en twee plaatsvervangers in de raad van bestuur en een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van vzw Levedale bij geheime stemming aan.
Het schrijven d.d. 29 januari 2025 van Omar El Zamouri, algemeen directeur Levedale vzw en Gerda van den Brande, voorzitter bestuursorgaan Levedale vzw.
Levedale vzw verzoekt het lokaal bestuur om twee afgevaardigden en twee plaatsvervangers in de raad van bestuur en één vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van vzw Levedale aan te duiden.
Raadslid Conny Booghmans verlaat de zaal voor de behandeling van dit agendapunt en dit voor de duurtijd van het gehele agendapunt.
De statuten van vzw Levedale bepalen dat, naast de gemeente als van rechtswege werkelijk lid, er 2 afgevaardigden (natuurlijke personen) van iedere gemeente deel uitmaken van de algemene vergadering. Het lidmaatschap van deze afgevaardigden - natuurlijke personen van de gemeente wordt van rechtswege beëindigd 5 maanden na de aanstelling van de nieuwe gemeenteraad.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1 Josy Mertens aan te duiden als lid voor de raad van bestuur van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art.2 Nancy Jacobs aan te duiden als lid voor de raad van bestuur van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.3 Ann Van Rompaey, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend lid voor aangeduide kandidaat in artikel 1 voor de raad van bestuur van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art.4 Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend lid voor de aangeduide kandidaat in artikel 2 voor de raad van bestuur van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.5 Ann Van Rompaey, raadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de vzw Levedale voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.6 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan vzw Levedale via omar.elzamouri@levedale.be.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken aan voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneurs Carina Van Cauter, Cathy Berx en Jan Spooren, voorzitters van het bekkenbestuur Benedenscheldebekken- Dijle-Zennebekken, ingekomen bij ons bestuur op 19 december 2024 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk vertegenwoordiger in het bekkenbestuur Benedenscheldebekken - Dijle-Zennebekken, waarvan de gemeente Kapelle-op-den-Bos deel uitmaakt.
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname van de gemeente in het Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Art. 2 Edward De Wit, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Jos Thomas, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Benedenscheldebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Benedenscheldebekken via Evelien.DeVylder@vlaamsewaterweg.be
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen en duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken aan voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneurs Carina Van Cauter, Cathy Berx en Jan Spooren, voorzitters van het bekkenbestuur Benedenscheldebekken- Dijle-Zennebekken, ingekomen bij ons bestuur op 19 december 2024 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk vertegenwoordiger in het bekkenbestuur Benedenscheldebekken - Dijle-Zennebekken, waarvan de gemeente Kapelle-op-den-Bos deel uitmaakt.
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname van de gemeente in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Art. 2 Dirk Robberechts, voorzitter gemeenteraad, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 Dirk Hermans, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 4 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Dijle-Zennebekken via Evelien.DeVylder@vlaamsewaterweg.be.
De gemeenteraad duidt een gemeentelijk afgevaardigde en een plaatsvervanger aan op de algemene vergaderingen van De Watergroep en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur en duidt eveneens een effectieve vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur aan.
Het schrijven van De Watergroep d.d. 4 december 2024 met het verzoek om voor de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur drinkwaterdienst en een gemeentelijke vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen aan te duiden.
De statuten van De Watergroep.
De gemeente heeft volgende mandaten binnen De Watergroep:
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
De vertegenwoordiger in de algemene vergadering en de plaatsvervanger
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst mag dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 Daan De Doncker, raadslid, aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van De Watergroep en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 2 Edward De Wit, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van De Watergroep en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 Dirk Robberechts, voorzitter, aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep en dit voor de periode van heden tot en met 31 december 2027.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 4 Mathias Diricx, burgemeester, aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep en dit van 1 januari 2028 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 5 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan De Watergroep via vennoten@dewatergroep.be.
De raad duidt na geheime stemming een kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Regionaal Landschap Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur aan.
Het schrijven van Regionaal Landschap Brabantse Kouters d.d. 8 december 2024 met het verzoek om voor de periode 2025-2030 twee gemeentelijke afgevaardigden en twee plaatsvervangers aan te duiden voor het bijwonen van de algemene vergaderingen.
Ons bestuur mag één van de gemeentelijke afgevaardigden ook voordragen als kandidaat-bestuurslid voor de raad van bestuur.
De verkiezing van de nieuwe bestuursleden van de raad van bestuur zal doorgaan op een volgende algemene vergadering op woensdag 19 maart 2025 in Grimbergen.
De gemeenteraad van 27 januari 2025 heeft schepen Jos Thomas aangeduid als kandidaat -bestuurslid voor de raad van bestuur. Dit is niet in overeenstemming met de statuten van de Brabantse Kouters. Deze stellen immers dat de kandidaat voor de gemeente voor de raad van bestuur kan enkel komen uit één van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering. Dit was niet het geval.
Een nieuwe aanduiding voor de kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur dringt zich dan ook op.
Naast de provincie Vlaams-Brabant en de erkende structuren (toeristische organisatie, regionale landschappen, ...) kunnen slechts die gemeenten lid worden van de vzw, die het convenant tussen Toerisme Vlaams-Brabant en de gemeenten betreffende de toeristisch-recreatieve werking in hun regio onderschrijven en nakomen.
Dat onze gemeente voldoet aan de voorwaarden voor het lidmaatschap en in aanmerking komt om een vertegenwoordiger in de algemene vergadering en de vertegenwoordiger voor te dragen als kandidaat voor de raad van bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende personen voor als effectief gemeentelijk afgevaardigden voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur:
Volgende persoon wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Regionaal Landschap Brabantse Kouters:
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 Dirk Hermans, schepen, aan te duiden als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Regionaal Landschap Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 2 De aanduiding tijdens de raad van 27 januari 2025 van het kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Regionaal Landschap Brabantse Kouters, wordt ingetrokken.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw.
De gemeenteraad duidt een gemeentelijk vertegenwoordiger voor de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De Erfgoedstichting Vlaams-Brabant (ERF) wil belangrijk onroerend erfgoed in onze provincie veiligstellen in samenwerking met de Vlaams-Brabantse lokale besturen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant wordt samengesteld door de burgemeester, schepen of vertegenwoordiger van de gemeenten en steden die de werking van de stichting ondersteunen door het ondertekenen van de convenant met ERF. Elke afgevaardigde beschikt over één stem bij de beslissing over projecten.
De adviescommissie vergadert twee keer per jaar.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaten voor:
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1 Mathias Diricx, burgemeester, aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant via info@erfgoedstichting.be.
De raad duidt een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger aan voor de stuurgroep intergemeentelijke preventie door Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw.
Aanstelling gemeentelijke vertegenwoordiging en plaatsvervanger stuurgroep intergemeentelijke preventie door Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw.
Door de structurele ondersteuning middels co financiering wil de Vlaamse overheid en meer specifiek het Departement Zorg het lokaal beleid versterken om te komen tot gezonde gemeenten en dit via intergemeentelijke samenwerking.
Sedert 2021 maakt het lokaal bestuur gebruik van de intergemeentelijke preventiewerking, waarbij de Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw optreedt als beheerder. Alle 5 de lokale besturen van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw (Grimbergen, Wemmel, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise) behoren tot dit intergemeentelijk samenwerkingsverband inzake gezondheidspreventie.
In dit kader wordt bij gemeenteraadsbeslissing een stuurgroep samengesteld die optreedt als beheerscomité.
Volgend op de lokale gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de wijzigingen inzake mandaten en bevoegdheden die hieruit voortvloeien, verzoekt Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw te voorzien in een vertegenwoordiger en plaatsvervanger die, voor de duurtijd van de legislatuur, onbezoldigd zetelt in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking. Deze stuurgroep wordt minimaal drie keer per jaar bij mekaar geroepen.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaten voor:
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 Else Vanden Broeck, schepen, aan te duiden als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw en dit voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Conny Booghmans, raadslid, aan te duiden als vervangend vertegenwoordiger voor de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw en dit voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3 De gemeentelijke vertegenwoordiger en/of diens plaatsvervanger rapporteert en informeert het college van burgemeester en schepenen dan wel de gemeenteraad inzake deze materie.
Art. 4 Een afschrift van het besluit wordt overgemaakt aan Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw via wim.augustijns@eerst-lijn.be.
De gemeenteraad duidt een vertegenwoordiger aan voor het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw namens het lokaal bestuur.
Er wordt geadviseerd om op de vraag van de Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw in te gaan en de gemeenteraad een afgevaardigde te laten aanstellen voor het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (artikel 40 en 56).
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 26 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en van artikel 17 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn.
De gewijzigde statuten van de zorgraad van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw, goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 november 2024.
Het bestuursorgaan van de Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw bestaat uit vertegenwoordigers van 4 verschillende clusters:
De lokale besturen hebben aldus een betekenisvolle rol binnen dit bestuursorgaan.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaat voor:
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 De gemeenteraad besluit in te gaan op het verzoek van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw om een afgevaardigde aan te stellen voor het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw.
Art. 2 De gemeenteraad duidt aan als vertegenwoordiger voor het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw namens het lokaal bestuur:
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
en mandateert haar om de werkzaamheden van het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw op te volgen voor de huidige legislatuur.
De afgevaardigde rapporteert en informeert het College van Burgemeester en Schepenen dan wel de Gemeenteraad inzake deze materie.
Art. 3 Een afschrift van het besluit evenals een kopie recto/verso van de EID van de aangeduide vertegenwoordiger worden overgemaakt aan Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw via wim.augustijns@eerste-lijn.be
De raad gaat akkoord met het aanvullend punt van de N-VA-fractie betreffende plaatsen verkeersborden in de Paddegatstraat.
Gehoord mevrouw Sonja Thielemans, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de Paddegatstraat, voorbij de verkeerslichten, richting de gemeente Humbeek steken er op geregelde tijdstippen reetjes de straat over. Die lopen dan van de boomgaard naar de overkant of omgekeerd. Deze dieren hebben al heel wat mensen laten schrikken en er zijn hierdoor al ongevallen gebeurd. Om die reden zouden wij graag hebben dat er in de 2 richtingen verkeersborden komen te staan die de weggebruikers er op attent maken dat er reeën kunnen oversteken.
Amendement CD&V - proKA Vooruit:
Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord om het plaatsen van twee verkeersborden J27 in de Paddegatstraat voor te leggen aan de mobiliteitscel.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met het plaatsen van deze verkeersborden.
De raad neemt een standpunt in inzake het extra punt van de N-VA-fractie betreffende de communicatie naar de raadsleden.
Gehoord meneer Kris Teugels, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De eindejaarsactie “Shop lokaal” liep van 9/12/2024 tot 15/01/2025.
Als N-VA steunen wij dit initiatief ten volle – deze actie loopt trouwens al enkele jaren – en staan wij ook achter de uitbreiding die het lokaal bestuur heeft aangebracht met de invulkaart.
Uit de deelnemers werden 40 winnaars geloot en beloond met een Kapellebon en andere prijzen.
Wel blijft het een aandachtspunt om het aantal deelnemende handelaars – momenteel slechts 8 - verder te vergroten en te stimuleren.
Via de media hebben wij echter moeten vernemen dat de deelnemende handelaars en de winnaars van deze actie op het gemeentehuis werden ontvangen voor de prijsuitreiking.
In tegenstelling tot de vorige legislatuur werden niet alle raadsleden uitgenodigd voor deze ontvangst.
Wij vinden het vanzelfsprekend en respectvol dat zowel de communicatie over dergelijke evenementen correct verloopt als dat ALLE raadsleden worden uitgenodigd voor activiteiten waarbij inwoners van onze gemeente zijn betrokken, zoals dat in het verleden STEEDS het geval was bij gelijkaardige initiatieven.
In de context van mijn tussenkomst op de vorige gemeenteraad (27/1) waarin respect en verbondenheid de kernwoorden waren – zowel in mijn als in jullie tussenkomst - stellen wij ons als N-VA de vraag hoe wij in de toekomst verder moeten omgaan met deze “uitgestoken hand”.
Om deze betrokkenheid te waarborgen, dien ik daarom volgend voorstel van beslissing in:
Art. 1 De gemeenteraad beslist dat de communicatie over geplande activiteiten waarbij inwoners van Kapelle-op-den-Bos betrokken zijn, systematisch wordt verstrekt aan alle leden van de gemeenteraad.
Art. 2 De gemeenteraad beslist dat alle leden tijdig worden uitgenodigd voor alle toekomstige activiteiten waarbij inwoners van Kapelle-op-den-Bos betrokken zijn.
Art. 3 Het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De raad neemt een standpunt in inzake het extra punt van de N-VA-fractie betreffende het gebrek aan communicatie en overleg.
Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tot onze grote verbijstering moeten wij vaststellen dat deze meerderheid in gebreke blijft als het over communicatie en participatie gaat. Omwonenden van de markt werden voor voldongen feiten gesteld wanneer werd beslist de markt op de huidige locatie te laten plaatsvinden, terwijl iedereen kan zien dat dit niet de beste oplossing is. Er werd geen rekening gehouden met de omwonenden en ook niet met de marktbezoekers. Het gevolg van de chaotische toestanden maakt dat zowel de marktkramers als de marktbezoekers meer en meer hun kat sturen. Er werd weinig rekening gehouden met bezoekers van de markt, vaak oudere mensen die minder mobiel zijn en bijna verongelukken door de chaos die er op zo’n moment heerst. Om dan maar te zwijgen over de omwonenden die op 12 december 2024 een schrijven ontvingen dat de markt op de markt zal blijven, zonder hen hierover te bevragen. Met het gevolg dat de omwonenden vaak worden geconfronteerd met geblokkeerde toegang tot hun garage en/of oprit….want natuurlijk wil iedereen zo kort mogelijk geparkeerd staan…zo ook het personeel en mensen van het CBS.
Persoonlijk vinden we toch wel dat dit gegeven alle logica tart, gezien de verwijten die we kregen als het over gebrek van participatie en communicatie ging.
Blijkt dat er aanpassingen werden doorgevoerd binnen de plannen van Mechelseweg/Marktplein. Dit had misschien toch wel een item geweest om te bespreken binnen een commissie en mensen hierover te berichten. Is betreurenswaardig dat zelfs de raadsleden van de oppositie hiervan niet op de hoogte werden gesteld, wetende dat eerder alle plannen of aanpassingen werden besproken binnen een commissie. Van transparantie gesproken.
Blijkbaar is de aannemer overijverig geweest en heeft deze een doorlopend plantvak voorzien vlak voor de ingang van het zwembad. Deze werd niet voorzien op het plan dat werd goedgekeurd op de GR van september 2022. Voor zover wij weten werden deze plannen niet aangepast. Ik stel me dan ook de vraag of de aanwezigheid van het schepencollege op de werfvergaderingen een meerwaarde is als zulke zaken niet worden opgemerkt. Of nogmaals het bewijs dat een commissie toch wel wenselijk was als deze aanpassingen effectief werden voorzien.
Wil ik het verder hebben over het gebrek aan communicatie als het over een ‘beleidsnota’ gaat. Onze bewoners vragen naar de plannen van deze meerderheid. Vorige gemeenteraad kregen we te horen dat we ons tevreden moeten stellen met de 15 punten die in jullie gemeenschappelijk folder werden geschreven. Het mag gezegd dat deze ‘beleidsnota’ weinig ambitieus, pover en nietszeggend is. Het is teren op de lopende werken en het ‘on hold’ zetten van bepaalde projecten. Maar waar is jullie insteek, wat staat er op jullie programma om dit dorp verder klaar te maken voor de toekomst? Wij kunnen hieruit alleen maar concluderen dat de onderhandelingen van Proka en CD&V enkel en alleen maar gingen over postjes en niet over een visie. Dit terwijl we in en beleidsnota zouden moeten kunnen terugvinden wat de strategische plannen zijn uit het onderhandelingsakkoord. Blijkbaar is er weinig wat jullie bindt buiten enkele zituren, een open gemeentehuis en herbekijken van wat al was beslist. Het niet opstellen en openbaar maken van een beleidsnota wekt enkel maar de indruk dat jullie alle pistes willen openhouden zodat er jullie nooit kan verweten worden dat jullie afwijken van jullie beleidsnota. Klinkt als ‘God schept de dag en we zien wel wat de dag brengt’. We gaan terug van waar we gekomen zijn, jammer om dit te moeten vaststellen. We zijn dan ook heel erg benieuwd naar jullie realisatiepercentage of jullie realisatiegraad op het einde van deze legislatuur.
Art. 1 De communicatie te verbeteren, niet alleen naar de betrokken straten toe, maar naar al onze bewoners.
Art. 2 De betrokken bewoners van de markt en rondom toch te bevragen en hen te informeren wat de impact zal zijn als de markt tijdelijk zal verhuizen naar de omliggende straten.
Art. 3 Alsnog een commissie te plannen om de aangepaste wijzingen van de huidige werken Mechelseweg/Markt toe te lichten. Kwestie van transparantie te kunnen getuigen.
Art. 4 De Kapellenaar en oppositie toch spoedig op de hoogte te brengen van de actieplannen die er op jullie agenda staan voor de komende legislatuur, dit in de vorm van een hopelijk lijvige beleidsnota.
Art. 5 De toegang tot het zwembad aan te leggen zoals voorzien, nl. zonder ononderbroken plantvak voor de deur, maar wel met voorziene veiligheidsvoorzieningen
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Vlaams Belang-fractie betreffende schade door externe firma's.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Wij zien geregeld schade in al zijn vormen wanneer andere firma's werken uitvoeren in onze gemeente.
Enkele voorbeelden zijn de 'platgereden' wadi in het dorp, het fietspad en de haag naast het spoor in de Hoogveldweg.
Wat is de regeling hieromtrent?
Betalen deze firma's voor de opruiming/herstelling?
Gaat er een plaatsbeschrijving vooraf zodat de kosten kunnen verhaald worden op desbetreffende firma's ?
foto's in bijlage.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Vlaams Belang-fractie betreffende het spoelen van de waterleiding.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op 8 feb werd door de watergroep in een groot deel van onze gemeente de waterleiding gespoeld.
Deze handeling gebeurt vaker als er gecontamineerde stalen zijn.
Graag had ik van u vernomen:
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende plaatsen van omheining aan perk ter hoogte van parking station - zijde Kuiermanstraat.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Enkele jaren geleden werd de parking aan het station heraangelegd, inclusief mooie plantenvakken. Helaas zoeken fietsers en voetgangers vaak de kortste weg, ook als die kortste weg door deze perken loopt.
Op de bijgevoegde foto (foto 1) is duidelijk te zien dat er al een platgetrapt paadje is ontstaan. Nu de lente nadert, zouden de planten opnieuw moeten kunnen groeien, maar als dit pad gebruikt blijft worden, krijgen ze daar de kans niet toe.
Is het mogelijk om hier een omheining te plaatsen, zoals dat inmiddels bij andere plantenvakken aan het station is gebeurd (zie foto 2)? Dit lijkt de meest effectieve manier om te voorkomen dat mensen door de beplanting blijven lopen.
Buurtbewoners hebben dit probleem aangekaart en vragen om een duurzame oplossing, zodat de planten niet steeds opnieuw beschadigd raken en hun waarde behouden blijft.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende open zitdagen van burgemeester en schepenen.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Een belangrijk campagnepunt van de nieuwe meerderheid was het opengooien van het gemeentehuis. De burgemeester en schepenen zouden steeds aanspreekbaar zijn en open zitdagen organiseren.
Bij het begin van jullie bestuursperiode, installeerden jullie open zitdagen voor zowel de burgemeester als elke schepen.
Toch stellen we ons de vraag of deze zitdagen echt bijdragen aan een toegankelijker bestuur. Twee van de vier schepenen houden enkel een open zitdag overdag. Voor voltijds werkenden en studenten is het daardoor simpelweg onmogelijk om langs te komen. Ook de andere open zitdagen bieden weinig flexibiliteit: het laatste moment dat we terugvinden, is tot 19u. Ik kan u verzekeren dat veel werkenden tegen dat uur nog niet eens thuis zijn.
We begrijpen dat inwoners ook een afspraak kunnen maken buiten deze zitdagen. Maar wie op de gemeentelijke website kijkt bij het college van burgemeester en schepenen, krijgt een ander beeld. Daar worden enkel de tijdstippen van de open zitdagen vermeld, met expliciete vermelding dat hiervoor geen afspraak nodig is. Er wordt echter nergens aangegeven dat men wél een afspraak kan maken op een ander moment.
Daarom hebben we twee concrete vragen voor het college:
- Kan er worden nagedacht over een uitbreiding van de open zitdagen, zodat ze beter aansluiten bij de agenda’s van (voltijds) werkenden en studenten?
- Kan op de website duidelijk worden vermeld dat inwoners ook buiten deze zitdagen een afspraak kunnen maken?
De huidige regeling sluit onvoldoende aan bij de noden van werkenden en studenten. Bovendien geloven we dat veel mensen liever op afspraak komen, zodat ze zeker zijn van voldoende tijd en een vlotte dienstverlening.
Als het de bedoeling is om de drempel naar het gemeentehuis te verlagen en het bestuur dichter bij de inwoners te brengen, pleiten we ervoor om de uren van de open zitdagen uit te breiden én duidelijk te communiceren dat afspraken ook op andere momenten mogelijk zijn.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende signalisatie voor zwakke weggebruikers bij werken.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In onze gemeente gebeuren er heel wat werken op openbaar domein – zowel vanuit de gemeente zelf als door derden. Deze werken zijn vaak nodig voor het onderhoud en de verbetering van onze openbare ruimte. Toch stellen we vast dat de veiligheid van zwakke weggebruikers bij dergelijke werken vaak onvoldoende wordt gewaarborgd. In veel gevallen ontbreekt een veilige alternatieve route en is de signalisatie ontoereikend, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
Een recent voorbeeld hiervan zijn de werken van Infrabel op en rond de spoorberm langs de Hoogveldweg en Verbindingsweg om bomen te kappen, en nadien om het snoeiafval te verwijderen. Hiervoor werd het fietspad afgesloten. Er werd echter geen veilige alternatieve fietsroute voorzien, en ook geen signalisatie om fietsers op een veilige manier op de rijbaan te laten invoegen. Dit leidde in januari en in de eerste helft van februari al enkele keren tot gevaarlijke situaties. Op maandag 17 februari leidde het ophalen van het snoeiafval opnieuw tot een gevaarlijke situatie.
Vanuit de Groen-fractie hebben we dit onmiddellijk gemeld aan schepen van Mobiliteit Dirk Hermans, die snel actie ondernam – waarvoor dank. Hij nam contact op met Infrabel en gaf aan dat signalisatie moest worden geplaatst, anders zouden de werken stopgezet worden door de politie. Toch deed zich één dag later, op dinsdag 18 februari, exact dezelfde situatie opnieuw voor. Het fietspad werd opnieuw afgesloten zonder voorzorgsmaatregelen, waardoor fietsers weer op de rijbaan moesten uitwijken.
Deze situatie roept bredere vragen op over hoe werken in onze gemeente worden opgevolgd en welke maatregelen genomen worden om de veiligheid van zwakke weggebruikers te garanderen. Daarom willen we vanuit de Groen-fractie volgende vragen stellen aan de schepen van Mobiliteit:
- Hoe wordt momenteel toegezien op de veiligheid van fietsers en voetgangers bij wegenwerken in onze gemeente?
- Kan er een structureel actieplan komen, in overleg met betrokken partijen zoals Infrabel, om te garanderen dat er bij iedere werf veilige alternatieven en duidelijke signalisatie voorzien worden?
- Indien afspraken niet worden nageleefd, welke concrete stappen kunnen genomen worden, zoals politie-inschakeling of sancties?
Onze gemeente zal ook in de toekomst nog heel wat werken op openbaar domein kennen, en we willen gerust zijn dat de veiligheid van elke inwoner, en in het bijzonder de zwakke weggebruiker, steeds gegarandeerd wordt.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende de Beughemlaan.
Gehoord meneer Renaat Huysmans, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de vorige gemeenteraad maakte ik melding van de problemen in de Beughemlaan, veroorzaakt door beurtelings parkeren. Hierdoor is het reeds meermaals gebeurd dat de bus niet kan passeren en het verkeer in de knoop komt te zitten. Er werd toen gezegd dat dit op het volgende mobiliteitsoverleg ging besproken worden. In de verslagen zien we dat er gevraagd werd om het bord in het begin van de Beughemlaan te verplaatsen, wat negatief geadviseerd werd door de mobiliteitsdeskundige.
Echter over een effectieve aanpak van het probleem zien we geen enkele vraag, noch oplossing.
Wat zijn de plannen van het bestuur om de doorstroming van het verkeer in de Beughemlaan te verbeteren. Hoe gaat men omspringen met het beurtelings parkeren, niet enkel in de Beughemlaan, maar ook in de andere straten waar dit nog bestaat.
De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2025 om 22:40.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad