De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 19:59.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 worden goedgekeurd.
De raad keurt het reglement voor standhouders die deelnemen aan de braderie goed.
Het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos staat in voor de organisatie van de braderie. Het organisatiecomité werkt een stappenplan, een draaiboek en algemene deelnemingsvoorwaarden uit. De gemeenteraad beslist over het kader en de deelnameprijs.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v..
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De braderie is in de loop der jaren een traditie geworden waar menig Kapellenaar aan participeert, als standhouder of als deelnemer. Deze jaarlijkse organisatie draagt bij tot het versterken van de sociale cohesie: mensen krijgen de kans elkaar te ontmoeten in een gezellige en ontspannen sfeer met leuke attracties en omkadering, verenigingen maken zich kenbaar en maken zich klaar voor een nieuw werkjaar.
Het lokaal bestuur neemt opnieuw de regierol voor de organisatie op zich. Deze regierol wordt opgenomen binnen de vrijetijdsdienst, met medewerking van de dienst lokale economie en de technische dienst.
Na evaluatie van het reglement na de voorbije twee jaar zijn enkele wijzigingen en toevoegingen doorgevoerd om de organisatie verder te optimaliseren:
Een organisatiecomité staat in voor de praktische uitvoering.
Art. 1 Het reglement voor standhouders die deelnemen aan de braderie - dat als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt - wordt goedgekeurd.
Art. 2 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
De raad keurt het contract voor het aangaan van een lening inclusief de opgenomen voorwaarden, opgemaakt door de VVSG in overleg met Vlofin en de bankensector waarin geen waarborgen worden opgenomen, goed.
Het project Marktplein / Mechelseweg is in uitvoeringsfase. Het is aangewezen om voldoende kasmiddelen te voorzien middels het aangaan van een lening.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 betreffende wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Leningen worden uitgesloten van het toepassingsgebied van de wet inzake overheidsopdrachten. Het is voor lokale besturen niet meer verplicht om de wetgeving overheidsopdrachten te volgen voor het aangaan van een lening. Dit betekent dat er voor het aangaan van een lening geen overheidsopdracht hoeft uitgeschreven te worden. Dat neemt niet weg dat besturen bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moeten blijven toepassen.
Het contract bestaat uit 1 perceel met drie opties:
1) vaste rentevoet met een looptijd van 20 jaar
2) vaste rentevoet met een looptijd van 25 jaar
3) jaarlijks herzienbare rentevoet met een looptijd van 20 jaar en met een maximaal plafond gelijk aan de dubbele variabele rentevoet
Een niet-verplichte variant is een lening met vaste rentevoet en een looptijd van 30 jaar.
Er wordt voor de prijsvergelijking gebruik gemaakt van het beschikbare typecontract "contract voor het aangaan van leningen" van de VVSG.
De ontvangst voor dit contract is 1.800.000 euro.
De gewone prijsvraag zal worden verstuurd naar volgende financiële instellingen:
De offertes dienen het bestuur ten laatste op 21/05/2025 om 12 u te bereiken.
Financiële impact
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 voor de:
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op het financieringskrediet van het jaar 2025: budgetrekening RFIN/0040-00/1733000.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het contract voor aangaan leningen inclusief de opgenomen voorwaarden, opgemaakt door de VVSG in overleg met Vlofin en de bankensector waarin geen waarborgen worden opgenomen, goed. De voorwaarden van het typecontract bij de prijsvraag primeren boven de gestelde voorwaarden in de offertes van de banken.
Lokale besturen worden door het Agentschap Opgroeien gevraagd een advies op te stellen bij een uitbreiding of opstart van een kinderopvang. Met het oog op uitbreidingsrondes van gesubsidieerde plaatsen werd er werk gemaakt van een opportuniteitsadvies voor uitbreiding. Hiervoor werden verschillende criteria afgestemd in overleg met het agentschap en het LOK.
Daarnaast moet het lokaal bestuur ook een procedure opmaken, zodat een opvanginitiatief weet hoe ze een advies moeten aanvragen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang
Sinds 1 januari 2022 moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang, verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Procedure voor advies bij uitbreiding
Door het Besluit van de Vlaamse regering houdende het lokaal beleid kinderopvang krijgt het lokale bestuur een belangrijke adviesopdracht voor toegankelijke, betaalbare en kwaliteitsvolle kinderopvang in de gemeente.
De adviesopdracht houdt het volgende in:
• een advies over de opportuniteit van een aanvraag vergunning voor de opstart of de uitbreiding van een kinderopvanglocatie voor groepsopvang in de gemeente
• een advies met score over een aanvraag voor subsidieerbare kinderopvangplaatsen.
Het lokaal bestuur voorziet in een procedure en criteria op basis waarvan het advies wordt opgemaakt. De procedure en de criteria voldoen aan de volgende voorwaarden:
• de criteria zijn transparant, objectief en relevant. Het lokaal bestuur motiveert dat;
• de procedure en de criteria zijn vooraf voor advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang van de gemeente;
• de procedure en de criteria zijn publiek raadpleegbaar en zijn bekendgemaakt aan de organisatoren van kinderopvang voor organisatoren een aanvraag kunnen indienen bij het agentschap.
Bij een uitbreiding en/of omschakelmogelijkheid naar een hogere subsidietrap in de kinderopvang lanceert het Agentschap Opgroeien een oproep. Organisatoren kinderopvang kunnen hierop intekenen en een aanvraag voor subsidie indienen.
Bij dergelijke oproep krijgt het lokaal bestuur de rol van adviseur. Als lokale regisseur is het lokaal bestuur immers goed geplaatst om in te schatten welke noden aan kinderopvang er zijn en hoe de samenwerking te versterken.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos wil met deze procedure haar adviesrol opnemen. Na advies van het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang), werd deze procedure opgemaakt.
De procedure verloopt in 5 fases
1) Bekendmaking procedure
Op de website www.kapelle-op-den-bos.be kan je vanaf 01/05/2025 de procedure en criteria terugvinden die het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos zal toepassen bij een oproep van Agentschap Opgroeien waarvoor het lokaal bestuur een score kan toekennen.
Ook via sociale media (Facebook, Instagram) en het Infokanaal zal de oproep aangaande de uitbreidingsronden voor gesubsidieerde opvangplaatsen baby’s en peuters bekend gemaakt worden.
Bestaande opvanginitiatieven worden tevens op dezelfde datum op de hoogte gebracht via mail.
Contactgegevens
Voor een woordje uitleg over de procedure, de criteria of het indienen van de aanvraag kan u altijd terecht bij het lokaal loket kinderopvang via zorgendoelgroepen@kapellle-op-den-bos.be of op het nummer 015 / 71 92 10 van het Sociaal Huis, Evert Larockstraat 22, 1880 Kapelle-op-den-Bos.
2) Indienen
De organisator kinderopvang dient het lokaal bestuur te informeren over een aanvraagdossier bij het Agentschap Opgroeien. Dit dient te gebeuren via het webformulier op de gemeentelijke website, uiterlijk op de datum dat de aanvraag bij Agentschap Opgroeien moet ingediend worden. U ontvangt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging per mail.
Dossiers die niet tijdig worden ingediend, datum vermeld in het beslissingskader van Agentschap Opgroeien, zullen niet gescoord worden.
De verantwoordelijke ambtenaar kan, indien nodig, bijkomende informatie of documenten opvragen om de aanvraag te beoordelen. Deze informatie moet via mail verstuurd worden naar zorgendoelgroepen@kapelle-op-den-bos.be ten laatste binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de mail waarin naar bijkomende informatie werd gevraagd. Ook hiervan krijgt u een ontvangstbevestiging per mail - uiterlijk de eerstvolgende werkdag. Als de juiste documenten of bijkomende informatie niet tijdig worden doorgestuurd, kan bij de scorebepaling geen rekening gehouden worden met de ontbrekende documenten.
3) Opmaak advies
Als het dossier volledig en tijdig werd ingediend, zal u een advies krijgen van het lokaal bestuur.
De verantwoordelijke ambtenaar van het Lokaal Loket Kinderopvang zal elk dossier toetsen aan de door de gemeenteraad vastgelegde criteria en aan de hand daarvan een advies formuleren.
Hieronder vindt u de verschillende criteria en de scoreverdeling:
Bovenaan in de kolom staat telkens het aantal punten dat men scoort wanneer men aan dat bepaald criterium voldoet.
Ligging
Binnen dit criterium bekijken we hoe de fysieke ligging van een opvanginitiatief is. Is deze gemakkelijk en veilig bereikbaar? De nood aan kinderopvang drukken we uit met het aantal opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 2 jaar in de wijk. Beide scores zijn uiteraard cumuleerbaar. Men kan hier dus maximum 4 punten scoren.
|
0 |
1 |
2 |
Aantal opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 2 jaar in de wijk (1) |
Meer dan 60 opvangplaatsen per 100 kinderen |
31 tot en met 60 opvangplaatsen per 100 kinderen |
0 tot en met 30 opvangplaatsen per 100 kinderen |
Mobiscore: bereikbaarheid (2) |
<7,0/10 |
7,0 tot en met 8,0/10 |
>8,0/10 |
(1) Aantal opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 2 jaar in de wijk: via de meest recente cijfers in provincies.incijfers.be/databank
(2) De mobiscore wordt op basis van het adres van het kinderopvanginitiatief berekend op de uiterste indiendatum van het dossier bij het lokaal loket kinderopvang: via mobiscore.omgeving.vlaanderen.be
Beschikbaarheid
Om te beoordelen of organisatoren een positief advies krijgen om uit te breiden wordt gekeken naar de beschikbaarheid van de initiatieven. Dit meten we via het aantal openingsdagen en de opvangtijden. Deze kunnen we terugvinden in het huishoudelijk reglement van de kinderopvanginitiatieven. Ook de scores van de openingsdagen en de opvangtijden zijn cumuleerbaar. Men kan hier dus maximum 4 punten scoren.
|
0 |
1 |
2 |
Aantal openingsdagen groepsopvang |
220 |
>225 |
>230 |
Aantal openingsdagen gezinsopvang |
180 |
>185 |
>190 |
Opvangtijden |
Minstens 11 uur open |
Minstens 11 uur en 30 minuten open |
Minstens 12 uur open |
Samenwerking met het Lokaal Loket Kinderopvang (LLKO)
De samenwerking met het Lokaal Loket en daarbij het lokaal bestuur wordt gemeten aan de hand van de aanwezigheden op overlegmomenten. Voor nieuwe initiatieven vragen we om een engagement hierrond aan te gaan. Omdat dit criterium nu pas (01/05/2025) in voege gaat, kunnen ook de bestaande opvanginitiatieven een engagementsverklaring ondertekenen. Bij een volgende uitbreidingsronde kan dan nagegaan worden in welke mate de verschillende opvanginitiatieven zich aan dat engagement hebben gehouden. Er zal gewerkt worden met een aanwezigheidslijst.
Op dit criterium kan men maximaal 3 punten scoren.
|
0 |
1 |
2 |
3 |
Aanwezigheid op overlegmomenten en LOK (ondertekenen van engagements-verklaring) |
Niet aanwezig op overleg-momenten en LOK, uitgenodigd door LLKO. |
Aanwezig op elk overlegmoment rond kinderopvang-initiatieven, uitgenodigd door LLKO. |
Altijd aanwezig op het LOK, uitgenodigd door LLKO. |
Aanwezig op elk overlegmoment en elk LOK, uitgenodigd door LLKO. |
4) Beslissing advies college van burgemeester en schepenen
Na de scoreberekening volgt er onmiddellijk een advies. Het opgemaakt advies zal worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen die beslissen over de goedkeuring of nood aan aanpassing van het voorgelegde advies.
Het advies zal tevens ter kennisname aan het Lokaal overleg kinderopvang (LOK) worden meegedeeld.
5) Doorsturen opgemaakt advies
De aanvrager krijgt binnen de 10 kalenderdagen vanaf het indienen van het volledige dossier en de beslissing van het college het advies doorgestuurd.
Hoorrecht: Indien de aanvrager nog opmerkingen heeft over het advies of de aanvrager is niet akkoord met het advies, dan heeft hij het recht om gehoord te worden. Dit kan door binnen de 3 kalenderdagen na het ontvangen van het advies, een vraag tot hoorrecht in te dienen via mail op zorgendoelgroepen@kapelle-op-den-bos.be. Het hoorrecht wordt dan binnen de 3 werkdagen georganiseerd.
Het advies zal binnen de door het agentschap vooropgestelde termijn door de verantwoordelijke ambtenaar doorgestuurd worden aan het Agentschap Opgroeien.
Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de vooropgestelde criteria.
Art. 2: De gemeenteraad gaat akkoord met volgende procedure.
Art. 3: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de procedure kenbaar te maken.
Regularisatie van de huidige toestand omtrent het toekennen van een nominatieve subsidie aan vrije scholen en erkende jeugdverenigingen voor de betalende afvalfracties in het recyclagepark.
De bepalingen vervat in de wet van29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en voornamelijk artikelen 2, 40, 41 en 56.
De relevante bepalingen vervat in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
De vrije scholen en erkende jeugdverenigingen krijgen jaarlijks een tegoed op hun toegangsbadge voor de betalende afvalfracties in het recyclagepark.
In afwachting van de evaluatie van de bestaande subsidiereglementen, stelt het college van burgemeester en schepenen voor om het gratis gebruik van het recyclagepark te beperken voor vrije scholen en erkende jeugdverenigingen. De bestaande situatie wordt geregulariseerd door het toekennen van een nominatieve subsidie door middel van het jaarlijks opladen van de speciale toegangsbadge waarmee maximum 1000 kg betalende afvalfractie per kalenderjaar kan afgeleverd worden op het recyclagepark. Eénmaal dit gewicht wordt overschreden zal dezelfde prijs worden aangerekend als voor particulieren, zijnde 0,16 euro/kg. Saldi worden niet overgedragen naar een volgend kalenderjaar.
Het jaarlijks bedrag wordt gelimiteerd tot 160 euro per kalenderjaar per school/vereniging. Het lokaal bestuur kan de uitgaven per begunstigde opvolgen. De niet-opgebruikte kredieten worden op het einde van het kalenderjaar teruggevorderd door het lokaal bestuur. Uitgaven die niet via de speciale toegangsbadge zijn betaald, worden niet gecorrigeerd.
Indien er reeds uitgaven gebeurd zijn in 2025, zullen deze verrekend worden in de toegekende subsidie van 160 euro voor 2025.
Aangezien dit een nominatieve subsidie betreft en deze niet voorzien is in de lijst van gedelegeerde nominatieve subsidies , komt het aan de gemeenteraad toe om de subsidie toe te kennen.
Een verschuiving van budget is noodzakelijk en kan voor 1.440 EUR van S3O3P2A4/0119-00/6103010 naar S3O3P1A4/0309-00/6497000.
Art. 1 De gemeenteraad kent een nominatieve subsidie voor 2025 ten belope van een bedrag van 160 EUR toe aan :
- Chiro Ramsdonk
- Scouts Nieuwenrode
- Chirojongens Kapelle-op-den-Bos
- Chiromeisjes Kapelle-op-den-Bos
- Kobos - Campus V
- Kobos - Campus M
- Kobos - Campus Karamba
- Kobos - Campus De Pepel
- Kobos - Campus De Kiem
Art. 2 De in artikel 1 bedoelde toelage zal uitsluitend aangewend worden (cfr. artikel 3 van de wet van14 november 1983) voor het jaarlijks opladen van de speciale toegangsbadge waarmee maximum 1000 kg betalende afvalfractie per kalenderjaar kan afgeleverd worden op het recyclagepark.
Niet-opgebruikte kredieten worden op het einde van het kalenderjaar teruggevorderd door het lokaal bestuur.
Art. 3 De nodige kredieten zijn via een kredietverschuiving voorzien op jaarbudgetrekening S3O3P1A4/0309-00/6497000.
Art. 4 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de begunstigden en aan de financieel directeur.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Providentia cvba op donderdag 8 mei 2025 goed.
Het schrijven van Woonmaatschappij Providentia bv van 21 maart 2025 waarmee zij het bestuur uitnodigen voor het bijwonen van de Algemene Vergadering op donderdag 8 mei 2025 in Restaurant Eenhoorn, Keierberg 80 in 1730 Asse.
Het schrijven omvat volgende agendapunten :
1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisname)
2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname)
3. De jaarrekening 2024 (ter goedkeuring)
4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
7. Ontslag en benoeming bestuurders en waarnemers (ter goedkeuring)
8. Benoeming commissaris-revisor (ter goedkeuring)
9. Vastlegging presentiegeld (ter goedkeuring)
10. Terugblik 2024 en perspectief 2025 (ter kennisgeving)
11. Varia
Onze beslissing d.d. 31 maart 2025 houdende aanduiding van de heer Edward De Wit, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv en de heer Jos Thomas, schepen, als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv.
Art. 1 De agendapunten van de gewone Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - zijn gemandateerd om de agendapunten op de gewone Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv op donderdag 8 mei 2025 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Woonmaatschappij Providentia bv via info@providentia.be.
De raad duidt bij geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde en een plaatsvervanger aan op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant én een kandidaat-lid bestuurder voor de raad van bestuur van Kanaaltochten Brabant, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het schrijven van Kanaaltochten Brabant d.d. 16 maart 2025 met het verzoek om voor de periode 2025 - 2030 een gemeentelijke afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden voor het bijwonen van de algemene vergaderingen.
De kandidaat-bestuurder moet ook deel uitmaken van de algemene ledenvergadering (art. 9). Normaal wordt de effectieve vertegenwoordiger aangeduid als kandidaat-bestuurder.
Sedert 1996 is de vzw Kanaaltochten Brabant werkzaam als overleg- en samenwerkingsorgaan voor de bevordering van het toeristisch-recreatieve medegebruik van onze Brabantse kanalen. De gemeente Kapelle-op-den-Bos is lid van deze organisatie.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de statuten van Kanaaltochten Brabant waarin gestipuleerd is dat de vernieuwing van de mandaten van de algemene vergadering en van de raad van bestuur van deze organisatie samenvalt met de vernieuwing van de gemeente- en provincieraden.
In de statuten van Kanaaltochten Brabant, waarvan de laatste versie werd goedgekeurd op 19/09/2019 in bijlage, is gestipuleerd dat de vernieuwing van de mandaten van algemene vergadering en van bestuursorgaan van de organisatie gebeurt na de vernieuwing van de gemeente- en provincieraden.
Het komt aan de aangesloten leden, de gemeenten, het provinciebestuur van Vlaams-Brabant, de waterwegbeheerder en de verenigingen nu toe om hun afgevaardigden opnieuw aan te duiden.
In de loop van de jaren heeft Kanaaltochten Brabant ervoor geopteerd om de mogelijkheid te bieden ook een plaatsvervanger aan te duiden naast de officiële vertegenwoordiger van het bestuur, organisatie of instelling. Deze vervanger kan bij voorziene afwezigheid van de vaste afgevaardigde, aanwezig zijn op vergaderingen en daardoor de continuïteit waarborgen.
Het is de bedoeling dat het huidig bestuursorgaan vervolgens op woensdag 7 mei 2025 de voorgedragen nieuwe afgevaardigden aanvaardt, waarna de nieuw samengestelde algemene vergadering op woensdag 21 mei 2025 een nieuw bestuursorgaan benoemt, dat op zijn beurt een nieuw dagelijks bestuur verkiest.
In bijlage een exemplaar van de statuten en een document waarin de lijst van de huidige leden van de algemene vergadering en van het bestuursorgaan vermeld staan en tevens de modaliteiten voor de vorming van een nieuwe algemene ledenvergadering, bestuursorgaan en dagelijks bestuur.
Het mandaat van een lid van de algemene vergadering en van de raad van bestuur is onbezoldigd, maar er is wel een vergoeding voor de vervoerskosten voorzien en per bijgewoonde vergadering voorzien we twee gratis tickets voor deelname aan een boottocht naar keuze.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1
Dirk Hermans, schepen, aan te duiden als effectief gemeentelijke afgevaardigde op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2
Marie-Paule Van Aken, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 3
Dirk Hermans, schepen, aan te duiden als kandidaat-lid bestuurder voor de raad van bestuur van Kanaaltochten Brabant.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Kanaaltochten Brabant via moens@kanaaltochtenbrabant.be
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van Poolstok cv op vrijdag 6 juni 2025 goed.
Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Poolstok cv.
Gelet op de statuten van Poolstok cv;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de uitnodiging van 14 april 2025 tot de Algemene Vergadering van Poolstok van 6 JUNI 2025 met volgende agendapunten:
A. Algemeen
B. Strategie Poolstok 2025-2030
C. Toelichting nieuw beheersreglement
Onze beslissing d.d. 27 januari 2025 houdende aanduiding van de heer Siebe Ruykens, algemeen directeur, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Poolstok cv en de heer Edward De Wit, schepen, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok cv gedurende de huidige legislatuur.
Overeenkomstig artikel 30 van de gecoördineerde statuten van Poolstok cv mag elke aandeelhouder zich laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde. Elke volmachtdrager mag meerdere aandeelhouders vertegenwoordigen.
Art. 1
De agendapunten van de Algemene Vergadering van Poolstok cv dd. 6 juni 2025 worden goedgekeurd.
Art. 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Algemene Vergadering van Poolstok cv dd. 6 juni 2025 goed te keuren.
Art. 4
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 5
Deze beslissing wordt overgemaakt aan nele@poolstok.be
De raad keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier d.d. 12 juni 2025 goed.
De gemeenteraad, die in openbare zitting heeft vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos vennoot is van de cv Zefier;
Gelet op de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1:
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
6. Statutaire benoemingen.
Art. 2
Een afschrift van deze beslissing, uitsluitend via info@zefier.be over te maken, en dit uiterlijk op 10 juni 2025.
De raad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering d.d. 19 maart 2025 en van de vernieuwing van de Raad van Bestuur van Intercommunale Haviland.
Als bijlage het verslag van Intercommunale Haviland, Algemene Vergadering van 19 maart 2025 - vernieuwing Raad van Bestuur.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering d.d. 19 maart 2025 en van de vernieuwing van de Raad van Bestuur van Intercommunale Haviland.
De raad keurt de agenda van de Gewone Algemene Vergadering op woensdag 18 juni 2025 van Haviland goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegend dat de duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de oproepingsbrief van 4 april 2025 tot de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 met volgende agendapunten:
1.Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring; (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
2.Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring;(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
3.Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
4.Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
5.Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
6.Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41);
7.Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
8.Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
9.Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
10.Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
11.Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring;
12.Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring;
13.Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW;
14.Varia.
Gelet op onze beslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van mevrouw Else Vanden Broeck, schepen, als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Art.1 De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d.18 juni 2025 worden goedgekeurd.
Art.2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 18 juni 2025 goed te keuren.
Art.3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art.4 Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan ann.scheys@haviland.be.
De raad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering d.d. 19 maart 2025 van Intradura.
In bijlage het schrijven van Ann Scheys dd 24 maart 2025, in verband met het verslag van de Algemene Vergadering en de vernieuwing van de Raad van Bestuur van Intradura op 19 maart 2025.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering en de vernieuwing van de Raad van Bestuur d.d. 19 maart 2025 van Intradura.
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura op woensdag 18 juni 2025 goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de oproepingsbrief van 15 april 2025 tot de Gewone Algemene Vergadering van INTRADURA van 18 JUNI 2025 met volgende agendapunten:
1.Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.);
2.Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.);
3.Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
4.Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39);
5.Verslag van de Raad van Bestuur: goedkeuring (art. 39);
6.Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 39);
7.Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 39);
8.Vaststelling resultaatsbestemming (art. 47);
9.Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 46): goedkeuring;
10.Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 17): goedkeuring;
11.Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem;
12.Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring;
13.Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys voor vertegenwoordiging en mogelijk indeplaatsstelling om al het nodige te doen op vlak van vereisten en formaliteiten bij alle administraties, hierin begrepen al het nodige te doen voor coördinatie, neerlegging en publicatie van de gewijzigde statuten: goedkeuring;
14.Varia.
Onze beslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van de heer Dirk Robberechts, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Intradura en de heer Daan De Doncker, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
Onze beslissing d.d. 31 maart 2025 houdende de goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen.
Art. 1
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 worden goedgekeurd.
Art. 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 goed te keuren.
Art. 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4
Deze beslissing wordt overgemaakt aan ann.scheys@intradura.be
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering op maandag 23 juni 2025 van Fluvius Halle-Vilvoorde goed.
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 25 maart 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 4 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op maandag 23 juni 2025 om 18.00 uur plaatsheeft in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking werd gesteld en op 24 april 2025 aanvullende documentatie m.b.t. agendapunt 5 werd overgemaakt;
Gelet op het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv, zoals beslist door de Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde in zijn zitting van 25 maart 2025, en de beslissing om deze deelneming, de hiermee gepaard gaande inbreng in geld (2.000,00 euro), de motiveringsnota en de gevraagde volmachtverlening ter goedkeuring voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 23 juni 2025 alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst, ter bekrachtiging voor te leggen aan deze Algemene Vergadering.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde keurde in voormelde zitting van 25 maart 2025 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de deelneming in Transco Energy cv o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze deelneming impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Halle-Vilvoorde of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Halle-Vilvoorde recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de gemeenteraad of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op onze beslissing d.d. 27 januari 2025 houdende aanduiding van mevrouw Marie-Paule Van Aken, raadslid, als effectief vertegenwoordiger en de heer Edward De Wit, schepen, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Art. 1
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde d.d. 23 juni 2025:
Art. 2
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv door Fluvius Halle-Vilvoorde.
De Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde wordt tevens verzocht deze deelneming, de motiveringsnota ter staving van deze deelneming, de inbreng in geld (2.000,00 euro) en de gevraagde volmachtverlening te willen goedkeuren alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst te willen bekrachtigen.
Art. 3
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 23 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art. 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor de gedeeltelijke verlegging van voetweg 109 definitief goed.
In de praktijk is buurtweg 109 reeds lang verdwenen en wordt gebruik gemaakt van de huidige ligging om hetzelfde traject af te leggen. In samenwerking met gemeente Zemst werd een rooilijnplan opgemaakt.
Decreet betreffende de gemeentewegen 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Voetweg 109 in Zemst loopt reeds lange tijd in de praktijk over de gemeentegrens tussen Kapelle-op-den-Bos en Zemst, op grondgebied Kapelle-op-den-Bos. Dit traject maakt deel uit van het mountainbikeparcours van Kapelle-op-den-Bos en wordt momenteel reeds door de gemeente onderhouden.
In het gemeentewegendecreet is opgenomen dat:
Om de verlegging te kunnen realiseren, moet steeds aan artikel 3 en 4 worden afgetoetst:
Art 3: Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
De verlegging wijzigt niets aan de fijnmazigheid. door de verlegging wordt enkel de huidige situatie geregulariseerd.
Art 4: Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De verlegging is een uitzondering en zal worden toegepast omdat de situatie reeds jarenlang zo is, bestaande wandel- en fietsroutes werden bewegwijzerd volgens het huidige traject. Daarnaast staat deze ook ten dienste van het algemeen belang. Herstel van de oude situatie zou tot hoge kosten voor de gemeenschap lijden, kaarten en bewegwijzering moeten immers worden aangepast. Daarnaast vereenvoudigd de huidige verlegging het onderhoud. Voor onderhoud op het wettelijke traject moeten de gemeentediensten van Zemst ver omrijden, voor Kapelle-op-den-Bos is de weg nu eenvoudig mee te nemen tijdens de onderhoudsbeurten. Door de wijziging verandert niets aan de actuele functie. De verlegging heeft gemeentegrensoverschrijdende effecten, aangezien het wettelijke verloop nu in een andere gemeente ligt. Voorafgaand werd contact opgenomen met de gemeente Zemst ivm deze verlegging. De procedure wordt ook bij hen opgestart. Aangezien het begin- en eindpunt van de verlegging verder aansluiten op de bestaande wegen, verandert er niet aan de gemeentegrensoverschrijdende verbindingen.
Het rooilijnplan en het schattingsverslag bevinden zich in bijlage. Het rooilijnplan werd voorlopig goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 januari 2025 en ging in beide gemeenten gelijktijdig in openbaar onderzoek van 10/2/2025 t.e.m. 12/3/2025.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor de verlegging van voetweg 109 definitief goed.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad keurt het aanvullend punt van de Vlaams Belang-fractie betreffende de oprichting van een eigen rechtbank voor Halle-Vilvoorde goed.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
MOTIE BETREFFENDE DE OPRICHTING VAN EEN EIGEN RECHTBANK VOOR HALLE – VILVOORDE
Sinds april 2014 kent ons land nog 12 gerechtelijke arrondissementen. De wetgever is op dat moment niet ingegaan op de breed gedragen eis van onze regio om een eigen gerechtelijk arrondissement te creëren voor Halle-Vilvoorde of voor Vlaams-Brabant. Op deze manier blijft de rechtzoekende uit Halle-Vilvoorde aangewezen op de Brusselse rechtbank. Deze kampt echter met structurele achterstand en aanhoudende organisatieproblemen.
Daarenboven kiezen verdachten van misdrijven in onze regio vaak bewust voor een Franstalige rechter met straffeloosheid tot gevolg. Daarom pleitte het Toekomstforum (het collectief van burgemeesters van Halle-Vilvoorde) naar aanleiding van de jongste federale regeringsvorming voor een eigen rechtbank voor onze regio. In hun memorandum klonk het als volgt: “Onze regio kent een bedroevend hoge criminaliteitsgraad. Op heden worden de criminele feiten berecht in rechtbanken rond onze regio (Brussel,…) met onder meer taalproblemen én onaanvaardbare doorlooptijden ter behandeling van deze feiten als gevolg. Regio Halle-Vilvoorde vraagt daarom een efficiëntere aanpak via een eigen rechtbank.”
Ook voormalig Procureur des Konings Ine Van Wymersch kaartte voorliggende problematiek al meermaals aan. Zij stelt onomwonden dat het fenomeen van zogenaamde “taalshoppen” – waarbij verdachten doelbewust kiezen voor de Franstalige rechtbank in Brussel – leidt tot aanzienlijke vertragingen, hogere kosten en rechtsongelijkheid. Zo is er afdoende bewijs dat in de Franstalige kamers de kans op mildere straffen of zelfs seponering aanzienlijk hoger ligt dan in de Nederlandstalige rechtbanken. Die praktijk ondermijnt het vertrouwen van burgers in een eerlijke en efficiënte rechtspraak, en hypothekeert de veiligheid van onze inwoners.
Ondanks dit breed gedragen pleidooi, werd deze legitieme eis niet gehonoreerd in het federaal regeerakkoord. Het lijkt aldus noodzakelijk dat de gemeenteraden van Halle-Vilvoorde ze hernieuwen teneinde voorliggende problematiek aanhangig te maken bij de federale regering.
Gelet op:
- de gebiedsomschrijving van het gerechtelijk arrondissement Brussel zoals opgenomen in artikel 4, 4°, 1ste lid van het Bijvoegsel bij het Gerechtelijk Wetboek;
- de vreemde situatie, zoals opgenomen in artikel 4, 4°, 2de lid van het Bijvoegsel bij het Gerechtelijk Wetboek, dat de inwoners van Kapelle-op-den-Bos, een Vlaamse gemeente, aangewezen zijn op rechtbanken met zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
- het feit, zoals opgenomen in artikel 7ter van de Wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken, dat de inwoners van Kapelle-op-den-Bos, een gemeente in het Nederlandstalig taalgebied, vrijwillig voor de rechtbank van de taal van hun keuze kunnen kiezen;
- rekening houdend met de aanzienlijke organisatorische en culturele verschillen tussen de Franstalige en de Nederlandstalige rechtbanken in Brussel;
- De rechtsongelijkheid en het rechtsmisbruik ten gevolge van de niet-splitsing van het gerechtelijk arrondissement;
- Artikel 157bis van de Grondwet betreffende de essentiële elementen van de hervorming met betrekking tot het gebruik der talen in gerechtszaken in het gerechtelijk arrondissement Brussel.
Amendement CD&V en proKA Vooruit
Motivatie amendement
Overwegende dat de provincieraad van Vlaams-Brabant in haar zitting van 12 december 2017 hierover reeds een standpunt heeft ingenomen. Dat dit standpunt werd overgenomen door de gemeenteraad van Kapelle-op-den-Bos tijdens de zitting van 26 maart 2018, welk standpunt de gemeenteraad vandaag wenst te bevestigen.
Dat het, gezien het geschetste belang verder rijkt dan onze gemeentegrenzen, het aan te raden is eenzelfde standpunt in te nemen als de provincieraad en de gemeenteraad eerder, waardoor wij voorstellen de beslissing in zijn geheel als volgt aan te passen:
Art. 1 De Gemeenteraad van Kapelle-op-den-Bos dringt erop aan dat:
Art. 2 De gemeenteraad beslist dit besluit over te maken aan de voorzitters van het Vlaams Parlement en het Federaal Parlement, aan de minister van Justitie en aan de eerste minister.
Art. 1
De gemeenteraad beslist de federale regering aan te manen gevolg te geven aan de breed gedragen eis tot oprichting van een volwaardige rechtbank en parket voor het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde.
Art. 2
De gemeenteraad beslist dit besluit over te maken aan de voorzitters van het Vlaams Parlement en het Federaal Parlement, aan de minister van Justitie en aan de eerste minister.
Art. 1 De Gemeenteraad van Kapelle-op-den-Bos dringt erop aan dat:
Art. 2 De gemeenteraad beslist dit besluit over te maken aan de voorzitters van het Vlaams Parlement en het Federaal Parlement, aan de minister van Justitie en aan de eerste minister.
De raad keurt het aanvullend punt van de N-VA-fractie betreffende de erfpachtregeling speelpleintje 'Het Broek' goed.
Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op 22 februari 2021 ontving het gemeentebestuur een brief van de voorzitter van de kerkfabriek van de parochie Sint-Martinus in Ramsdonk met betrekking tot de verkaveling van 2 bouwgronden op het Broek.
In de brief staat te lezen dat het de intentie van de kerkfabriek is om het overgebleven deel van de grasweide (na verkaveling van de 2 gronden) en de speeltuin in erfpacht over te dragen aan het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos en zo het behoud van het speelterrein voor de komende generaties te verzekeren. Het schrijven mocht beschouwd worden als een aanbod om de erfpacht te regelen zodra er een positieve beslissing viel omtrent de verkaveling. De kerkfabriek had de gelden van de verkoop van deze 2 bouwgronden nodig om de parochiezaal te verbouwen en deze ook asbestvrij te maken.
Het gemeentebestuur ging in het belang van het speelterrein voor onze kinderen, mee in het verhaal, en verdedigde deze verkaveling tijdens de beroepsprocedure bij de deputatie. De deputatie keurde de verkaveling definitief goed. Ondertussen zijn de gronden verkocht en is het parochielokaal verbouwd. Vandaar mijn vraag: hoe ver staat het met de beloofde erfpachtregeling? Sprak het lokaal bestuur de kerkfabriek Sint-Martinus hier al over aan?
Art.1: Het CBS neemt het initiatief om met de kerkfabriek Sint Martinus in gesprek te gaan om de erfpacht van het overgebleven deel van de grasweide te finaliseren en de speeltuin in erfpacht over te dragen aan het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos en zo het behoud van het speelterrein voor de komende generaties te verzekeren.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Toekomst van het bos aan de buurtweg Kuyperboschlosgat".
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Onlangs werd het bos in de omgeving van de buurtweg Kuyperboschlosgat in Ramsdonk gekapt. Het ging om een opbrengstbos, met populieren die ongeveer 25 jaar geleden aangeplant werden met het oog op latere houtopbrengst. Zoals de regelgeving voorschrijft, heeft de eigenaar nu de verplichting om binnen het jaar opnieuw bomen aan te planten.
Eind vorige legislatuur werd het gemeentebestuur al gecontacteerd met de vraag om deze gronden met bos aan te kopen. Er lag toen een plan op tafel om die aankoop effectief te realiseren, met het oog op herbebossing en het uitwerken van een erfpachtregeling met Natuurpunt. Zo zou dit stuk bos niet opnieuw een tijdelijke houtplantage worden, maar een volwaardig natuurgebied met blijvende meerwaarde voor mens, dier én klimaat.
Een sterk plan, met duidelijke voordelen voor onze gemeente:
- een uitbreiding van de lokale natuur en biodiversiteit
- een extra groene long voor Ramsdonk en bij uitbreiding heel Kapelle-op-den-Bos
- een boost voor de bomenteller in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Vandaar onze vragen aan het huidige bestuur:
- Wat is het huidige standpunt van de meerderheid over de toekomst van dit bosgebied?
- Zijn er intussen gesprekken geweest met de eigenaar en/of met Natuurpunt? Hoe ver staan de plannen?
Wij hopen dat dit waardevolle project verder uitgewerkt en gerealiseerd wordt. Want dit is een kans om van dit bos een blijvend natuurgebied te maken – en die kans mogen we als gemeente niet laten liggen.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Groen-fractie betreffende "Ophaling restafval".
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de Groen-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Eén van de opvallende speerpunten in de verkiezingscampagne van zowel CD&V als proKA-Vooruit was het opnieuw invoeren van een wekelijkse ophaling van de restafvalzakken.
Momenteel gebeurt die ophaling tweewekelijks – een maatregel die er al voor gezorgd heeft dat de restafvalfractie gedaald is, en de gft- en pmd-fractie toegenomen. Dit is een duidelijk signaal dat inwoners beter sorteren. Die positieve evolutie konden we ook aflezen uit de cijfers die de afgelopen jaren op de gemeenteraad werden toegelicht.
Toch hoorden we tijdens de campagne dat beide meerderheidspartijen de intentie hebben om terug te keren naar een wekelijkse ophaling van het restafval. Daarom heb ik enkele vragen voor het college van burgemeester en schepenen, en in het bijzonder voor schepen Jos Thomas, bevoegd voor milieu- en afvalbeleid:
- Wat is het huidige standpunt van het bestuur over de frequentie van de restafvalophaling?
- Indien de plannen om opnieuw wekelijks op te halen nog steeds op tafel liggen: is de financiële impact van die maatregel al in kaart gebracht? Wat zou de meerkost zijn voor de gemeente?
- Hoe zou dit praktisch gerealiseerd worden, aangezien de afvalintercommunale Intradura zelf géén voorstander is van de wekelijkse ophaling?
Een terugkeer naar de wekelijkse ophaling lijkt ons in te gaan tegen de bredere maatschappelijke evolutie waarbij het principe “de vervuiler betaalt” steeds meer aanvaard wordt. Intradura heeft ook duidelijk aangegeven dat het zowel aan mensen als middelen ontbreekt om die ophaling opnieuw frequenter te organiseren.
Daarnaast willen we niet dat inwoners die vandaag goed sorteren en hun restafval tot een minimum beperken, de dupe zouden worden van een beleidswijziging die vooral leidt tot hogere kosten. Een terugkeer naar wekelijkse ophaling zou namelijk een aanzienlijke meerkost kunnen betekenen – uiteindelijk ten laste van alle inwoners.
We vinden het belangrijk dat deze keuze grondig overwogen wordt – met oog voor de ecologische impact, de financiële haalbaarheid en de duurzaamheid van het afvalbeleid. Daarom informeer ik graag naar jullie visie hierover, zeker nu jullie bezig zijn met de opmaak van de nieuwe meerjarenplanning.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de CD&V-fractie en de proKA Vooruit-fractie betreffende "Lokfietsen in de strijd tegen fietsdiefstallen en aandacht geven aan het nieuw fietsregistratiesysteem".
Gehoord mevrouw Conny Booghmans, raadslid, die namens de CD&V-fractie en Els Scherps, raadslid, die namens de proKA Vooruit-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Jaarlijks worden in onze gemeente verscheidene fietsdiefstallen geregistreerd bij de politie. Tevens zijn er nog steeds veel slachtoffers die geen aangifte doen, ze gaan er immers van uit dat een aangifte weinig uithaalt.
Nochtans treft de politie na onderzoek geregeld garages of panden vol gestolen fietsen aan. Vaak hebben die tweewielers echter een onbekende eigenaar en had een aangifte voor teruggave kunnen zorgen.
Een middel om fietsdieven en -bendes op te sporen, is de lokfiets. Dat is een anonieme fiets van de politie die is uitgerust met een GPS-tracker. Als de fiets wordt gestolen en in beweging is, krijgt de politie daar een melding van en kan die het traject van de gestolen fiets volgen. Het principe werd reeds beperkt toegepast door bepaalde politiezones en bewees haar nut. De inzet van de lokfiets leidde reeds tot arrestaties van beroepsdieven en ontdekkingen van tientallen gestolen fietsen. Een juridisch probleem dat zich echter stelde, was dat het gebruik van lokfietsen strikt genomen onder de bijzondere opsporingsmethodes (BOM) viel. Deze mogen enkel worden toegepast als er indicaties zijn van georganiseerde misdaad, wat bij fietsdiefstallen vaak niet het geval is.
Voor het toepassen van bijzondere opsporingsmethodes geldt bovendien een strikte en uitgebreide juridische procedure. Telkens als er een lokfiets werd geplaatst, was een machtiging nodig van het parket, moest men een zogeheten vertrouwelijk dossier aanleggen en specifieke processen-verbaal opstellen. Indien de lokfiets dan gestolen werd, moest overgaan worden tot BOM-controle om na te gaan of alles volgens de wet op de bijzondere opsporingsmethoden verlopen was.
Zowel de lokale politiezones, de lokale overheden als het Openbaar Ministerie ervoeren de regeling als zwaar en log. Hierdoor werd het potentieel van de lokfiets nauwelijks benut. Voor heel wat politiezones waren de procedures een struikelblok om erin te investeren.
Een nieuw wettelijk kader voor lokfietsen en andere voertuigen is sinds begin 2024 van kracht waarbij deze niet langer onder de BOM-wetgeving vallen. Voortaan kunnen politie en parket onbeperkt en veel doeltreffender aan de slag met de lokfiets om dievenbendes op te sporen.
Tevens werd een fietsregistratieplatform gecreëerd dat gratis en vrijwillig toegankelijk is. Via mybike.belgium.be kan iedereen zijn of haar fiets registreren en identificeren met behulp van een unieke gratis sticker. Mybike verkleint het risico op diefstal en heling en verhoogt de kans om een gestolen fiets terug te vinden.
Elk jaar worden er bijna 100.000 fietsen gestolen in België. Vele daarvan worden door de politie gevonden, maar geraken niet terug tot bij hun eigenaar en bevinden zich in opslagplaatsen.
Hierbij onze vragen aan het College van Burgemeester en Schepenen:
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 21:31.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad