De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 19:59.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2024.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2024 worden goedgekeurd.
Het lokaal bestuur wenst toe te treden tot de organisatie V-ICT-OR.
V-ICT-OR is een vereniging die de deskundigheid in het vakgebied ICT wil ontwikkelen en bevorderen, om zo de professionalisering van ICT-beroepsmensen en -verantwoordelijken op elk niveau in de lokale overheid te ondersteunen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
V-ICT-OR is een vereniging die de deskundigheid in het vakgebied ICT wil ontwikkelen en bevorderen, om zo de professionalisering van ICT-beroepsmensen en -verantwoordelijken op elk niveau in de lokale overheid te ondersteunen.
Ten slotte wil de vereniging ook functioneren als extern klankbord, het strategisch belang van ICT voor het lokale overheidsniveau aankaarten bij beleidsverantwoordelijken, collega's uit de eigen organisatie en op het publieke forum. Ze wil werken aan een mentaliteitsverandering en cultuur van open en behoorlijk bestuur door de juiste en voldoende ICT-investeringen in mensen en middelen.
De aansluiting als effectief lid van V-ICT-OR kost 350 euro per jaar. Dit lidgeld omvat:
Financiën
De kost van de aansluiting bedraagt 350 euro per jaar, vrijgesteld van btw volgens art. 44 van het btw-wetboek.
De nodige kredieten voor toetreding tot deze vzw worden voorzien op RIZ/0119-01/6150006.
Art. 1 De raad keurt de toetreding tot de vereniging V-ICT-OR vzw met als doel gebruik te maken van informatie, tools, bibliotheken, webinars en Shopt IT goed.
Art. 2 De jaarlijkse kost bedraagt 350 euro, vrijgesteld van btw. De nodige kredieten worden voorzien op RIZ/0119-01/6150006.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de organisatie V-ICT-OR.
De raad keurt de afname via het raamcontract Stad Brugge infrastructuur, perceel 8 servers en storage, goed.
De huidige serverinfrastructuur is aan vervanging toe en was gepland en gebudgetteerd in 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
De beslissing van de gemeenteraad van maandag 29 januari 2024 betreffende de toetreding tot de raamovereenkomst van stad Brugge ICT Infrastructuur (percelen 1-5-6-7-8-9-10-12) met als doel de serverinfrastructuur te vervangen (2024/GR/276).
Voorwaarden raamovereenkomst
Op 29 januari 2024 keurde de gemeenteraad de toetreding tot de raamovereenkomst van stad Brugge ICT Infrastructuur- beslissing - 2024/GR/276 goed.
Perceel 8 werd gegund aan Realdolmen en in onderaanneming IT1.
De Raamovereenkomst heeft een looptijd tot 2024.
Motivering
Perceel 8 – servers en storage – Realdolmen
Het lokaal bestuur wil vanaf 2024 inzetten op HP simplivity met een volledig ontdubbelde server, bestaande uit 2 nodes die constant over een fiberverbinding synchroniseren. Door deze op verschillende locaties te plaatsen, hebben we een volledige disaster recovery mogelijkheid waarbij binnen de minuut een up-to-date werkend systeem
live kan gaan. In uiterste nood kan de andere locatie zelfs gebruikt worden als nood- of crisislocatie.
Financiën
De investering van een nieuwe serverinfrastructuur bedraagt 111.563,25 euro exclusief BTW (134.991,53 euro inclusief BTW).
De jaarlijkse kosten voor onderhoud/support bedragen 14.948,00 euro excl. BTW (18.087,08 euro incl. BTW).
De nodige kredieten voor de serverinfrastructuur zijn voorzien als volgt:
Gunstig visum 2024/15 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 17 april 2024
Art. 1 De raad keurt de afname van een nieuwe serverinfrastructuur via Raamcontract Brugge ICT Infrastructuur, perceel 8 servers en storage, goed.
Art. 2 Perceel 8 werd gegund aan Realdolmen.
Art. 3 De kredieten voor een eenmalige kost van 134.991,53 euro en de jaarlijkse kost van 18.087,08 euro zijn voorzien op respectievelijk RIZ/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-11 en RIZ/0119-01/6142003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 4 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Realdolmen en Stad Brugge.
De gemeenteraad keurt het reglement inzet tegeltaxi bij VK Tegelwippen goed.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos wil in het kader van haar deelname aan het Vlaams kampioenschap tegelwippen haar inwoners ondersteunen en begeleiden bij het ontharden van hun privaat terrein. Dit doen we door de opmaak van een reglement die de 'tegeltaxi' moet mogelijk maken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzingen.
Van 21 maart 2024 tot en met 31 oktober 2024 loopt een nieuwe editie van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen. Dit evenement wordt jaarlijks herhaald.
Lokale besturen kunnen zich hiervoor inschrijven en hun burgers en ook bedrijven en organisaties in de gemeente sensibiliseren en oproepen om tegels of verhardingen uit te breken in de voor-, achterof geveltuin. Door verhardingen te vervangen door gras, bloemen, bomen en geveltuinen, werken onze inwoners en bedrijven samen met het lokaal bestuur aan duurzaamheid, ontharding en klimaatbestendigheid.
Dit past tevens perfect binnen de doelstellingen en acties van het gemeentelijk klimaatactieplan.
Tijdens de editie van 2023 kon de gemeente Kapelle-op-den-Bos 454 gewipte tegels registreren.
Er wordt vanuit Vlaanderen communicatiemateriaal ter beschikking gesteld om de campagne te promoten via onze eigen kanalen.
Het doel is om deze campagne vooral te gebruiken als hefboom om de inwoners bewust te maken rond de noodzaak voor ontharding. Ook het lokaal bestuur heeft verschillende projecten (oa. Vogeltjeswijk en heraanleg Marktplein) op stapel staan, die zullen bijdragen tot de ontharding van het publiek openbaar domein.
Een bijkomende focus zal ook liggen op het promoten en faciliteren van de geveltuinen, die sinds de vernieuwing van het algemeen zonaal politiereglement mogelijk worden gemaakt.
Om dit alles te stimuleren wordt er een tegeltaxi in het leven geroepen door het lokaal bestuur om de inwoners te ondersteunen. Tijdens het Vlaams kampioenschap zal het zo mogelijk zijn om de uitgebroken tegels en klinkers gratis op te halen en af te voeren. De tegeltaxi zal tijdens deze editie uitrijden tijdens een afgesproken moment per maand.
Een afsprakenkader voor de tegeltaxi gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art. 1 - Algemeen
Dit reglement is van toepassing op inwoners wiens woning gelegen is op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos en die zich engageren om deel te nemen aan het VK Tegelwippen.
Het is van toepassing van 21 maart tot en met 31 oktober van het betrokken jaar op voorwaarde dat de gemeente beslist om deel te nemen aan het VK Tegelwippen.
Op de plaats waar de tegels gewipt werden mag geen nieuwe verharding worden aangebracht. De tegels in de voor-, achter- of zij-tuin van de woningen dienen vervangen te worden door groen.
Art. 2 - Inrichten tegeltaxi
Het lokaal bestuur engageert zich om één keer per maand een ophaalronde voor aangemelde tegels te organiseren.
Art. 3 - Aanmelding als deelnemer
Inwoners kunnen zich aanmelden via het online-formulier op de website. Volgende gegevens dienen hierin te worden ingevuld:
De deelnemer melden zich ten laatste donderdag om 12uur vóór de ophaling aan.
Art. 4 - Aanbieden tegels
Enkel schone tegels kunnen worden aangeboden.
De tegels worden in stapeltjes aangeboden aan de straatkant zodat ze toegankelijk zijn voor de technische dienst vanaf de straat.
Enkel de tegels worden meegenomen dus geen andere materialen zoals zand, beton, chape,…
Per adres wordt er per ophaling maximaal 1 m³ tegels opgehaald.
De tegels worden ten vroegste de dag vóór ophaling vanaf 19:00 uur buiten geplaatst. De ophaling start om 7 uur ‘s ochtends.
Art. 5 - Registratie aantal gewipte tegels
Deelnemers zijn verplicht om het aantal gewipte tegels te registreren via de tegelwipper op de wedstrijd-website van het VK Tegelwippen. Hiermee bevestigen ze ook dat de gewipte tegels kaderen in de ontharding van hun tuin.
Art. 6 - Betwistingen
Het college van burgemeester en schepenen oordeelt over alle betwistingen en discussies aangaande het gebruik van de tegeltaxi, de aard en hoeveelheid aangeboden materiaal en de ontharding.
Art. 7 - Inwerkingtreding
Het reglement dient in werking onmiddellijk na goedkeuring.
De raad neemt kennis van de concessieovereenkomst voor een deelfietsensysteem tussen IGEMO en Donkey Republic voor de vervoerregio Mechelen.
IGEMO heeft samen met Donkey Republic een concessieovereenkomst afgesloten voor de vervoerregio Mechelen voor de uitrol van een fietsendeelsysteem. De afgelopen weken vonden er verscheidenen toelichtingen plaats over de inhoud & werking van de deelfietsen.
De 300 fietsen (= het basisaanbod) werden in voorstel verdeeld over de 25 prioritaire Hoppinpunten.
Gemeenten kunnen de fietsen die hen werden toebedeeld echter herverdelen als ze van mening zijn dat er op de voorziene locatie een overaanbod zou zijn van Donkeys en deze deels aan andere locaties binnen de gemeente (=hubs) toevoegen. In regel moeten er aan elke virtuele hub minimaal 4 fietsen staan voor een goede werking. Gemeenten kunnen via het addendum (= uitgebreid aanbod) extra fietsen & virtuele hubs voor hun gemeente toevoegen aan dezelfde voorwaarden maar via eigen financiering.
De lancering zal doorgaan op 4 juni 2024. In de dagen voor het lanceringsmoment (weekend voorafgaand aan 4 juni) zullen de fietsen op hun locaties worden gestald.
De fietsen worden klaargemaakt in samenwerking met maatwerkbedrijf Nectari en zitten op schema. Het volledige basisaanbod zal tijdig operationeel worden uitgerold en afhankelijk van de intekeningen op het uitgebreid aanbod kunnen deze mogelijks ook al mee bediend worden. De deelfietsen zullen een zijpaneel van Hoppin hebben dewelke ook met de andere vervoerregio’s werd afgestemd. De fietsen hebben voor de gebruiker geen regio-grenzen en zijn dus één groot netwerk als speelveld met eenzelfde prijszetting. Donkey Republic dient uiteraard de fietsen actief te herbalanceren zodat elke vervoerregio maar ook elke gemeente recht heeft op het aantal fietsen dat hen werd toebedeeld.
IGEMO zal op 4 juni een regionaal persmoment organiseren, waarbij teksten en beeldmateriaal ter beschikking gesteld zullen worden van de pers. De gemeentelijke communicatiediensten zullen dat materiaal enkele dagen op voorhand ook ontvangen. Hiervoor is het wenselijk dat burgemeester / schepenen van mobiliteit aanwezig zijn op dit regionaal persmoment. Voor de praktische zaken van het persmoment bezorgen we u nog verdere informatie: waar, wat, hoe,...
Nu staat al vast dat dit zal plaatsvinden tussen 12 uur en 14 uur, fietsen van Donkey Republic en andere elementen voor goede omkadering (Hoppin, VVR Mechelen, Donkey Republic) zullen hierbij aanwezig zijn.
We vragen dat in de periode na de lancering, het gebruik van de deelfietsen ondersteund wordt in de gemeentelijke (of stedelijke) communicatiekanalen. Voor de hand ligt het infomagazine dat ieder lokaal bestuur huis-aan-huis rondbrengt bij haar burgers. Daarnaast kijken we ook naar gangbare sociale media, eventuele nieuwsbrieven,...
Voor de communicatie naar de burgers (maandblad, website) leveren wij u teksten aan tegen 30 april. Voor beeldmateriaal, is het wellicht wenselijk dat medewerkers of mandatarissen van de gemeente op de foto staan met een Donkey Republic deelfiets. Indien u dus graag enkele gepersonaliseerde sfeerbeelden heeft plannen we met u een moment in waarbij we met een deelfiets ter plaatse komen op de gevraagde locatie.
Ook is het wenselijk om op de gemeentelijke website hiervoor de nodige informatie toe te voegen. IGEMO zal opnieuw de aanzet geven die u vervolgens nog kunt afstemmen voor uw website.
Art. 1 De raad neemt kennis van de concessieovereenkomst voor een deelfietsensysteem tussen IGEMO en Donkey Republic voor de vervoerregio Mechelen.
De raad keurt de overeenkomst en het ontwerp van de schenkingsakte goed tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos, VZW Immo en VZW Voetbalvereniging Groot Kapelle m.b.t. de sport- en spelsite te Ramsdonk.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur verlaat schepen Geert Van de Voorde voor de behandeling van dit agendapunt de zaal en dit voor de duurtijd van het gehele agendapunt.
Gemeente Kapelle-op-den-Bos beoogt te investeren in een gemeentelijke sport- en spelinfrastructuur dewelke ter beschikking kan worden gesteld van de jeugd en senioren (18+) uit de gemeente ter beoefening van voetbal, sport en spel.
De gemeente sloot, na goedkeuring door de gemeenteraad van 28 augustus 2023 (2023/GR/160), op 1 september 2023 een principeovereenkomst met VZW Immo en VZW Voetbalvereniging Groot Kapelle m.b.t. de sportsite te Ramsdonk waarin de tussentijdse afspraken werden vastgelegd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gemeente Kapelle-op-den-Bos beoogt te investeren in een gemeentelijke sport- en spelinfrastructuur dewelke ter beschikking kan worden gesteld van de inwoners uit de gemeente ter beoefening van voetbal, sport en spel. Als gevestigde lokale sportvereniging, met een aanzienlijk ledenaantal en een sterk uitgebouwde jeugdwerking, betekent vzw Voetbalvereniging Groot Kapelle, de vereniging na fusie van voetbalclub KFCE Kapelle-op-den-Bos en Voetbalclub FC Ramsdonk, een belangrijke maatschappelijke meerwaarde voor de gemeente en haar inwoners.
VZW Immo is eigenaar van de percelen van deze site. VZW Immo wenst de percelen grond met sportgebouw gelegen te Berkenstraat 15+, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel, sectie B, nummers 0017B2P0000, 0044BP0000, 0044AP0000, 0032YP0000, 0032VP0000, 0029NP0000, 0032A2P0000, 0032ZP0000, 0032MP0000, 0046AP0000, 0032NP0000 en 0032RP0000, met een oppervlakte volgens kadaster van één hectare negenenzeventig are tien centiare (1ha 79 a 10 ca) in volle eigendom te schenken aan de gemeente.
Overeenkomstig de principeovereenkomst zal Voetbalvereniging Groot Kapelle een erfpachtrecht verkrijgen op de site van VZW Immo opdat zij de nodige investeringen kan doen op de site. Vervolgens zal VZW Immo de blote eigendom van de site middels notariële akte schenken aan de gemeente, waarna de gemeente zal optreden als erfpachtgever met betrekking tot de betreffende percelen.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van de overeenkomst met VZW Immo en VZW Voetbalvereniging Groot Kapelle m.b.t. de sportsite te Ramsdonk (Bijlage 1 - Overeenkomst vzw Immo - VVGK - gemeente KodB).
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist tot aanvaarding van de schenking ingevolge schenkingsakte te verlijden op 30 april 2023 voor notaris Marianda Moyson met standplaats te Kapelle-op-den-Bos (Bijlage 2 - ontwerp akte schenking Immo FC Ramsdonk - VVGK - gemeente KodB).
De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze goed van het dossier externe ondersteuning voor de dienst omgeving
Het lokaal bestuur wil verder investeren in een betere dienstverlening voor de dienst omgeving.
Via deze procedure wordt een halftijdse externe ondersteuning beoogd voor de dienst omgeving.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving” werd een bestek opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 68.000,00 EUR exclusief BTW.
De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 143.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een dienstverlening uit één specifiek domein waarbij opvolging van A-Z noodzakelijk is en niet opgesplitst kan worden.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in RIZ/0600-00/6131999.
Art 1.Het bestek en de raming voor de opdracht “Externe ondersteuning voor dienst omgeving”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 68.000,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3.Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:- Public Staffing by Cipal Schaubroeck, Bell-Telephonelaan 2A te 2440 Geel;- Peiler, Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat;- Mondea, Lakenmakerstraat 139 te 2800 Mechelen.
Art 4.De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 mei 2024 om 10.00 uur.
Art 5.De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in RIZ/0600-00/6131999.
De raad keurt het reglement op het innen van sponsorgelden goed.
De activiteit "Nightrun" wordt in 2024 volledig door de gemeente georganiseerd.
Het Decreet lokaal bestuur, artikels 40 en 41.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Sponsoring is ook binnen de gemeentelijke werking mogelijk maar het is aangewezen dat de gemeenteraad hiervoor een reglement vaststelt om de principes rond de inning van sponsorgelden vast te leggen.
Voor gemeentelijk activiteiten/evenementen kan het aangewezen zijn om een beroep te doen op sponsors om deze activiteit te ondersteunen zodat de kosten voor de gemeente worden gedrukt.
Na de goedkeuring van het reglement worden mogelijke potentiële sponsors gecontacteerd. Op de website van de gemeente zal een duidelijke verwijzing gemaakt worden waar men als geïnteresseerde sponsor terecht kan. Indien er een sponsoraanvraag op maat wordt aangevraagd, die afwijkt van de omschreven sponsormogelijkheden, zal deze eerst voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Het reglement is besproken en gunstig geadviseerd door de vrijetijdsraad op 19 maart 2024.
Amendementen CD&V
Amendement 1: in artikel 2 wordt de termijn in het tweede lid vervangen van zes naar vier maanden.
Motivering: De bepaling stelt dat het schepencollege minstens 6 maanden voor de activiteit moet bepalen of er al dan niet beroep wordt gedaan op sponsors. Ervan uitgaande dat de Nightrun zou doorgaan eind oktober, lijkt deze deadline daarom niet meer haalbaar met betrekking tot de Nightrun. Wij stellen daarom een aanpassing voor naar 4 maanden.
STEMMING:
VOOR: 21 raadsleden
TEGEN: /
ONTHOUDING: /
Amendement 2: op het einde van artikel 2 wordt volgende zin toegevoegd: Het college van burgemeester en schepen kan jaarlijks voor maximaal twee evenementen bepalen of de gemeente en/of het OCMW beroep wenst te doen op sponsors.
Motivering: ondernemingen hebben vaak een eigen jaarlijks budget voor sponsoring. Heel wat verenigingen en organisaties rekenen ook op deze sponsoring om hun werking te financieren. Het lijkt ons niet de bedoeling dat de gemeente dit zou bemoeilijken door zelf voor meerdere evenementen sponsors te aanvaarden.
Subamendement N-VA en Groen-fractie op amendement 2:
Amendement 2: op het einde van artikel 2 wordt volgende zin toegevoegd: Het college van burgemeester en schepen kan jaarlijks voor maximaal twee evenementen bepalen of de gemeente en/of het OCMW beroep wenst te doen op sponsors voor de sponsoring met financiële middelen. Voor de sponsoring in natura (diensten, middelen, goederen,…) geldt de beperking van maximaal 2 evenementen niet.
STEMMING:
VOOR: 21 raadsleden
TEGEN: /
ONTHOUDING: /
Artikel 1. Begrippen
Sponsoring: het beschikbaar stellen van diensten, materiële of financiële middelen in ruil voor naamsbekendheid.
Sponsorovereenkomst: een overeenkomst ten bezwarende titel waarbij de gemeente naamsbekendheid verleent aan een sponsor en waarvoor de sponsor in ruil diensten, materiële of financiële middelen ter beschikking stelt. Per evenement wordt een nieuwe overeenkomst opgesteld.
Een gemeentelijke activiteit of evenement: een activiteit of evenement waarvan de gemeente trekker is.
Artikel 2. Voorwerp
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de sponsorpakketten voor evenementen of activiteiten georganiseerd door de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt minstens vier maanden voor de start van een activiteit / evenement of de gemeente beroep wenst te doen op sponsors. Het college van burgemeester en schepen kan jaarlijks voor maximaal twee evenementen bepalen of de gemeente en/of het OCMW beroep wenst te doen op sponsors voor de sponsoring met financiële middelen. Voor de sponsoring in natura (diensten, middelen, goederen,…) geldt de beperking van maximaal 2 evenementen niet.
Artikel 3. Toepassing
Dit reglement is van toepassing op elke natuurlijke of rechtspersoon die een evenement wil sponsoren, door middel van het aangaan van een sponsorcontract, hierna genoemd “de sponsor”.
Bij het aanmelden als sponsor (zie hierna), worden de bepalingen als opgenomen in dit reglement van toepassing en aanvaardt de sponsor de inhoud en de gelding hiervan.
Artikel 4. Normen
De sponsorovereenkomst moet evenwichtig zijn. De gemeente aanvaardt geen aanbiedingen tot samenwerking vanwege derden, waarin derden een duidelijk aanwijsbaar eenzijdig of dominant belang hebben.
De gemeente mag op geen enkele wijze afhankelijk gemaakt worden van een sponsor. Er mag geen enkele verplichting ontstaan buiten de sponsorovereenkomst zelf en elke schijn van belangenvermenging dient te worden vermeden.
Het uitgangspunt bij sponsorwerving is een gelijke mededinging. Dit betekent dat een maximaal aantal kandidaat-sponsors kan worden bepaald. Voor kleinere overeenkomsten kan hiervan worden afgeweken. De gemeente kan de werving van sponsoring uitbesteden en beroep doen op een derde.
Sponsoring moet ethisch en maatschappelijk verantwoord zijn.
Sponsoring moet passen bij het kwaliteitsvolle imago van de gemeente.
Sponsoring mag niet tegenstrijdig zijn met het algemeen belang.
Artikel 5: Debiteur
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die intekent op een sponsorevenement.
Artikel 6: De sponsorpakketten
De raad stelt volgende tarieven vast, die gelden per categorie en per evenement:
Artikel 7: De tegenprestatie
Gouden sponsor: 1.000 euro
Zilveren sponsor: 500 euro
Bronzen sponsor: 150 euro
Platina sponsor: sponsorpakket op maat
Je werkt samen met de organiserende gemeentelijke dienst deze formule verder uit zodat je een sponsorpakket op maat krijgt. Het college van burgemeester en schepenen keurt dit goed. Afhankelijk van de overeenkomst:
Artikel 8: Aanmeldingsprocedure sponsors
Potentiële sponsors die in aanmerking willen komen, kunnen zich daartoe aanmelden via het aanmeldingsformulier op de website van de gemeente.
Het aanmeldingsformulier dient uiterlijk 3 maanden voor de datum van aanvang van het evenement volledig ingevuld te zijn ontvangen om geldig te zijn. Onvolledige aanmeldingen kunnen door organiserende dienst buiten beschouwing worden gelaten.
Na het afsluiten van de indieningstermijn worden de kandidaturen voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college bepaalt wie in aanmerking komt en kan de aanmelding aanvaarden of weigeren.
Sponsors die zich aangemeld hebben, worden de dag na de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op de hoogte gebracht van aanvaarding of weigering van hun aanmelding. De aanvaarde sponsors ontvangen een sponsorovereenkomst ter ondertekening.
Sponsors die laattijdig hun kandidatuur indienen, kunnen enkel nog in aanmerking komen voor de platina-formule na aanvaarding van de kandidatuur door het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuur behoudt zich het recht voor om de wijze van benadering voor werving van de potentiële sponsors op maat van hun communicatievoorkeuren aan te pakken (per e-mail, telefoon, overleg, netwerkmoment -onder voorbehoud-, enz.).
Artikel 9: Aangaan en weigeren van sponsorgelden
Indien meerdere kandidaten dan toegelaten in aanmerking komen voor sponsoring, is het de gemeente via het college van burgemeester en schepenen die bepaalt wie er het eerst in aanmerking komt.
Artikel 10: Gedragingen over en weer
De partijen verbinden er zich toe om de sponsorovereenkomst uit te voeren conform de geest van en de bedoeling van de partijen bij het sluiten van de overeenkomst. De partijen verbinden er zich toe om alle redelijke handelingen te stellen of stappen te ondernemen die nodig of nuttig zijn voor de uitvoering te goeder trouw van deze overeenkomst.
Sponsors zullen zich onthouden van gedragingen die de goede naam, de merken of de reputatie van het gemeente kunnen schaden. Indien de sponsor zich hier niet aan houdt, heeft de gemeente het recht de overeenkomst met de sponsor per direct te beëindigen. Het gemeente heeft in een dergelijk geval voorts het recht alle vermeldingen van de naam en/of het logo van sponsor, dan wel iedere overige verwijzing naar het bedrijf of de persoon van sponsor of donateur, te verwijderen. De sponsor dient in een dergelijk geval iedere verwijzing naar het evenement te staken.
Geen van de partijen mag de overeenkomst overdragen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij.
Artikel 11: Inning
Voor de inning van de sponsorgelden wordt door de gemeente Kapelle-op-den-Bos een factuur opgesteld na ondertekening van de sponsorovereenkomst. De factuur wordt betaald middels overschrijving op het rekeningnummer van de gemeente.
Artikel 12: Restituties
Sponsors hebben in geen geval recht op (gedeeltelijke) restitutie van de overgemaakte sponsorgelden, enige andere vorm van compensatie en schadevergoeding indien de tegenprestaties niet de beoogde effecten of resultaten genereren.
Artikel 13: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017.
De raad keurt de toekenning van een renteloze lening en investeringssubsidie aan VZW Voetbalvereniging Groot Kapelle goed.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur verlaten schepen Geert Van de Voorde en raadslid Lena Ghysels voor de behandeling van dit agendapunt de zaal en dit voor de duurtijd van het gehele agendapunt.
Gemeente Kapelle-op-den-Bos beoogt te investeren in een gemeentelijke sport- en spelinfrastructuur dewelke ter beschikking kan worden gesteld van de inwoners uit de gemeente ter beoefening van voetbal, sport en spel.
De gemeente sloot, na goedkeuring door de gemeenteraad van 28 augustus 2023 (2023/GR/160), op 1 september 2023 een principeovereenkomst met VZW Immo en VZW Voetbalvereniging Groot Kapelle m.b.t. de sportsite te Ramsdonk waarin de tussentijdse afspraken werden vastgelegd, alsook de financiering van de investering in kunstgrasvelden en verwijdering van asbesthoudende materialen in de gebouwen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Elke voetbalclub heeft als taak de voetbalsport in al haar facetten te promoten. Een degelijke infrastructuur, aangepast aan de noden van de betrokken sporttak, is daarbij onontbeerlijk. Om dit te ondersteunen, verleent de gemeente Kapelle-op-den-Bos een renteloze lening van 250 000 euro en een investeringssubsidie van 1 000 000 euro aan de voetbalclub vzw Groot Kapelle om te investeren in de aanleg van kunstgrasvoetbalvelden en het verwijderen van asbesthoudende materialen op de voetbalsite. Deze kunstgrasvoetbalvelden moeten voor de clubwerking een meerwaarde betekenen door het bestaande grasvoetbalveld te vervangen.
Voetbalvereniging Groot Kapelle is bereid de nodige investeringen uit te voeren- en de nodige verantwoordelijkheden op te nemen m.b.t. voormelde sportsite en een nieuwe sportinfrastructuur op te richten die voldoet aan de eisen van de gemeente zoals bepaald in de overeenkomst.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan een éénmalige investeringssubsidie van 1 000 000 euro aan vzw Voetbalvereniging Groot Kapelle met ondernemingsnummer 0426.147.427. De vzw staat zelf in voor de volledige uitvoering van de werken zoals opgenomen in de overeenkomst. Deze investeringssubsidie wordt enkel toegekend met als doel de aanleg van twee (2) kunstgrasvoetbalterreinen.
De investeringssubsidie wordt aan de gesubsidieerde in schijven betaald waarbij:
De gesubsidieerde legt als bewijsstukken de facturen van derden voor dewelke rechtstreeks betrekking hebben op (de realisatie van) voormelde nieuwe onroerende infrastructuur op de percelen gelegen te Berkenstraat 15, 1880 Kapelle-op-den-Bos, met nummers 0017B2P0000, 0044BP0000, 0044AP0000, 0032YP0000, 0032VP0000, 0029NP0000, 0032A2P0000, 0032ZP0000, 0032MP0000, 0046AP0000, 0032NP0000 en 0032RP0000. Deze facturen hebben betrekking op de directe aankoop of levering van materialen en grondstoffen en werkuren door daartoe erkende vaklui en staan op naam van VZW Voetbal. Bij de verantwoording van de subsidie wordt enkel de BTW in aanmerking genomen waarvoor de VZW Voetbal geen recht op aftrek geniet.
De VZW Voetbal verbindt er zich toe het gesubsidieerde bedrag uitsluitend aan te wenden voor het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Conform de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, heeft het gemeentebestuur recht op informatie en financiële controle over de begroting en de rekening van de VZW Voetbal. Het gemeentebestuur heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de investeringssubsidie te controleren. De VZW Voetbal verbindt er zich toe om de bewijsstukken van aanwending van de subsidie voor te leggen op eenvoudig verzoek van het gemeentebestuur.
Elke met de bestemming strijdige aanwending van de subsidie (of van een gedeelte ervan) heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het totale of het gedeeltelijk gesubsidieerde bedrag tot gevolg. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor dezelfde vereniging of hetzelfde doel geweigerd worden.
De voorwaarden worden verder omschreven in het contract in bijlage 1.
Artikel 2:
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de toekenning van een renteloze lening van 250 000 euro aan vzw Voetbalvereniging Groot Kapelle met ondernemingsnummer 0426.147.427. De renteloze lening zal in gelijke schijven van 12 500 euro worden terugbetaald gedurende 20 opeenvolgende jaren met een eerste betaling uiterlijk op 31 december 2026. Deze renteloze lening wordt enkel toegekend met als doel de aanleg van twee (2) kunstgrasvoetbalterreinen en de verwijdering van asbesthoudende materialen in de infrastructuur op de Site Ramsdonk.
De renteloze lening wordt aan de vzw Voetbalvereniging Groot Kapelle in schijven betaald waarbij:
De VZW Voetbal verbindt er zich toe het ontleende bedrag uitsluitend aan te wenden voor het project waarvoor de lening wordt aangevraagd.
Conform de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, heeft het gemeentebestuur recht op informatie en financiële controle over de begroting en de rekening van de VZW Voetbal. Het gemeentebestuur heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de renteloze lening te controleren. De VZW Voetbal verbindt er zich toe om de bewijsstukken van aanwending van de renteloze lening voor te leggen op eenvoudig verzoek van het gemeentebestuur.
Elke met de bestemming strijdige aanwending van de renteloze lening (of van een gedeelte ervan) heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het totale ontleende bedrag tot gevolg, vermeerderd met de rente aan de wettelijke intrestvoet op het totale ontleende bedrag vanaf de uitbetalingsdatum.
De voorwaarden worden verder omschreven in het contract in bijlage 2.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De raad keurt de wijziging van respondenten en getuigen voor de evaluatie van de algemeen directeur voor de evaluatieperiode 2023-2024 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet voor het personeel van gemeente en OCMW in recht op opvolging en feedback, al dan niet door middel van een evaluatie, over hun wijze van functioneren. Deze regelgeving is eveneens van toepassing op de decretale graden.
In de rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos is een hoofdstuk opgenomen met bepalingen rond de evaluatie tijdens de loopbaan van personeelsleden en met specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente.
Artikel 73 uit de lokale rechtspositieregeling schrijft voor dat de evaluatiecriteria voor de decretale graden worden bepaald door de gemeenteraad, dit op basis van de decretale opdrachten, de functiebeschrijving en functieprofiel van de betrokken functiehouder.
De gemeenteraad legde in zitting van 27 februari 2023 de evaluatiecriteria (resultaatsgebieden, doelstellingen, generieke en functiespecifieke competenties) en de respondenten/getuigen voor de algemeen directeur voor de periode 2023-2024 vast.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2017 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hoofdstuk IV en V.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 194.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 tot toetreding van gemeente Kapelle-op-den-Bos als vennoot bij Poolstok voor ondersteuning inzake personeels- en organisatiebeleid.
De rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos vastgesteld door gemeente- en OCMW-raad van 19 oktober 2022 en later gewijzigd tijdens de raad van 23 oktober 2023, Hoofdstuk VIII. De evaluatie tijdens de loopbaan, Afdeling VI. Specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente, en latere aanpassingen.
De beslissing van het college van 9 juni 2021 tot aanstelling Key-Consult, via Poolstok, als externe deskundige in het personeelsbeleid als partner en procesbegeleider voor de evaluatie van de decretale graden bij gemeente Kapelle-op-den-Bos.
De gemeenteraad legde in zitting van 27 februari 2023 de evaluatiecriteria (resultaatsgebieden, doelstellingen, generieke en functiespecifieke competenties) en de respondenten/getuigen voor de algemeen directeur voor de periode 2023-2024 vast.
De methodieken voor het meten van de evaluatiecriteria voor de algemeen directeur werden reeds eerder door de gemeenteraad van 25 oktober 2021 vastgelegd na voorbereiding door de extern deskundige, in samenspraak met de functiehouder en het evaluatiecomité.
Ter vervollediging worden hierbij deze basisafspraken herhaald:
Respondenten en getuigen voor de evaluatiefase:
Respondenten:
Getuigen:
Art. 1. De raad keurt de wijziging van respondenten en getuigen voor de evaluatie van de algemeen directeur voor de evaluatieperiode 2023-2024 goed.
De raad keurt de wijziging van respondenten en getuigen voor de evaluatie van de financieel directeur voor de evaluatieperiode 2023-2024 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet voor het personeel van gemeente en OCMW in recht op opvolging en feedback, al dan niet door middel van een evaluatie, over hun wijze van functioneren. Deze regelgeving is eveneens van toepassing op de decretale graden.
In de rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos is een hoofdstuk opgenomen met bepalingen rond de evaluatie tijdens de loopbaan van personeelsleden en met specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente.
Artikel 73 uit de lokale rechtspositieregeling schrijft voor dat de evaluatiecriteria voor de decretale graden worden bepaald door de gemeenteraad, dit op basis van de decretale opdrachten, de functiebeschrijving en functieprofiel van de betrokken functiehouder.
De gemeenteraad legde in zitting van 27 februari 2023 de evaluatiecriteria (resultaatsgebieden, doelstellingen, generieke en functiespecifieke competenties) en de respondenten/getuigen voor de financieel directeur voor de periode 2023-2024 vast.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2017 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hoofdstuk IV en V.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 194.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 tot toetreding van gemeente Kapelle-op-den-Bos als vennoot bij Poolstok voor ondersteuning inzake personeels- en organisatiebeleid.
De rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos vastgesteld door gemeente- en OCMW-raad van 19 oktober 2022 en later gewijzigd tijdens de raad van 23 oktober 2023, Hoofdstuk VIII. De evaluatie tijdens de loopbaan, Afdeling VI. Specifieke bepalingen voor de evaluatie van de decretale graden van de gemeente, en latere aanpassingen.
De beslissing van het college van 9 juni 2021 tot aanstelling Key-Consult, via Poolstok, als externe deskundige in het personeelsbeleid als partner en procesbegeleider voor de evaluatie van de decretale graden bij gemeente Kapelle-op-den-Bos.
De gemeenteraad legde in zitting van 27 februari 2023 de evaluatiecriteria (resultaatsgebieden, doelstellingen, generieke en functiespecifieke competenties) en de respondenten/getuigen voor de financieel directeur voor de periode 2023-2024 vast.
De methodieken voor het meten van de evaluatiecriteria voor de algemeen directeur werden reeds eerder door de gemeenteraad van 25 oktober 2021 vastgelegd na voorbereiding door de extern deskundige, in samenspraak met de functiehouder en het evaluatiecomité.
Ter vervollediging worden hierbij deze basisafspraken herhaald:
Respondenten en getuigen voor de evaluatiefase:
Respondenten:
Getuigen:
Art. 1. De raad keurt de wijziging van respondenten en getuigen voor de evaluatie van de financieel directeur voor de evaluatieperiode 2023-2024 goed.
De raad keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier d.d. 13 juni 2024 goed.
De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos vennoot is van de cv Zefier;
Gelet op de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1: De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 13 juni 2024, zijnde
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing, uitsluitend via info@zefier.be over te maken, en dit uiterlijk op 10 juni 2024.
De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 3 april 2024 houdende de goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op donderdag 2 mei 2024 van Providentia.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 3 april 2024 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op donderdag 2 mei 2024 van Providentia en aanduiding van de volmachtigde.
De agenda van de Algemene Vergadering werd via aangetekend schrijven ontvangen op 26 maart 2024. De goedkeuring van de agenda en de volmacht dienden voor 15 april 2024 verstuurd te worden naar info@providentia.be. Daarom was het aangewezen dat het college van burgemeester en schepenen een beslissing trof, die achteraf door de raad bekrachtigd zou worden.
De agenda voor de Algemene Vergadering omvat volgende agendapunten:
1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving)
2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving)
3. De jaarrekening 2023 (ter goedkeuring)
4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
7. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)
8. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)
9. Terugblik 2023 en perspectief 2024 (ter kennisgeving)
10. Varia
Gelet op onze beslissing d.d. 29 april 2019 houdende aanduiding van de heer Geert Van de Voorde, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van Providentia en mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van Providentia.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 3 april 2024 van de agenda van de Algemene Vergadering op donderdag 2 mei 2024 van Providentia.
Art. 2 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan Providentia - info@providentia.be
De raad keurt de agenda - m.b.t. goedkeuring oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas - m.b.t. vaststelling van het mandaat van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek op woensdag 26 juni 2024 goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024.
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Onze beslissing d.d. 22 mei 2023 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen, aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van Iverlek en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art.1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2 Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek.
De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Art. 3 De vertegenwoordiger van de gemeente Kapelle-op-den-Bos die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art. 4 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad keurt de agenda van de Gewone Algemene Vergadering op woensdag 19 juni 2024 van Haviland goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring - (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd);
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
8. Varia.
Gelet op onze beslissing d.d. 22 mei 2023 houdende aanduiding van mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, als effectief vertegenwoordiger en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Art.1 De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d.19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Art.2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 19 juni 2024 goed te keuren.
Art.3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Art.4 Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan ann.scheys@haviland.be.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad keurt de voorlopige rooilijnplan publieke erfdienstbaarheid van de voetweg parallel met de Spenaardstraat goed.
Er werd een rooilijnplan opgemaakt voor de publieke erfdienstbaarheid van de verbinding evenwijdig met de Spenaardstraat.
Decreet houdende de gemeentewegen 4 mei 2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzingen.
Er werd een voorlopig rooilijnplan opgemaakt voor de verbinding evenwijdig aan de Spenaardstraat (zie bijlage).
Op het rooilijnplan zijn de grenzen van de erfdienstbaarheids aangeduid, er wijzigt niets aan de eigendomsstructuur of perceelsgrenzen.
Het rooilijnplan moet voorlopig vastgesteld worden door het college van burgemeester (dd. 17 april 2024) en schepenen en de gemeenteraad om vervolgens een openbaar onderzoek op te starten.
De minwaarde die van toepassing is op deze percelen door het erkennen van de publieke erfdienstbaarheid bedraagt € 2405 voor perceel B65A en €180 voor perceel B65B. De gemeente dient deze bedragen na definitieve goedkeuring van het rooilijnplan aan de eigenaars uit te betalen.
Het voorlopige rooilijnplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 februari 2024 en ging in openbaar onderzoek van 5 maart 2024 tot en met 4 april 2024. Er werden geen bezwaren ingediend.
In dezelfde periode werd eveneens advies gevraagd aan:
Er werden eveneens geen adviezen ontvangen.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan publieke erfdienstbaarheid van de voetweg parallel met de Spenaardstraat goed.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche, raadslid, die namens de GROEN-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De federale Commissie Sociale Zaken buigt zich over de opmaak van een wet die de immuniteit van asbestproducenten zou opheffen. Die wet zou toelaten dat asbestslachtoffers, naast een vergoeding uit het asbestfonds, ook een gerechtelijke procedure kunnen opstarten tegen de producenten van asbesthoudende producten. In Kapelle-op-den-Bos verloren al veel slachtoffers de strijd tegen een asbestgerelateerde ziekte. Ook vandaag zijn er nog regelmatig Kapellenaren die de harde diagnose te horen krijgen.
Daarom ondertekenden de aanwezige gemeenteraadsleden op de gemeenteraad van 25 maart een open brief, om de asbestproblematiek in onze gemeente onder de aandacht te brengen van de nationale partijvoorzitters en de leden van de commissie Sociale zaken.
Een brief met een heel belangrijke inhoud en boodschap voor onze inwoners. Los van de commotie die is ontstaan dat rond dit agendapunt, blijven wij van mening dat onze inwoners recht hebben op correcte en volledige informatie.
Daarom stellen wij voor om, vanuit de gemeenteraad, een perstekst te versturen naar de regionale pers. De perstekst vinden jullie in bijlage terug.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De heraanleg van de Spoorwegstraat ligt ondertussen al enige tijd achter ons. Toch loopt er nog een juridische procedure. In de meerjarenplanning staat dat er een betekening via de deurwaarder werd ontvangen van de aannemer en dat het dossier een gerechtelijke afloop zal kennen.
In verband met zwembad De Druppelteen werd een vonnis uitgesproken in het voordeel van het lokaal bestuur. Er werd beroep aangetekend door één van de tegenpartijen stond te lezen in het meerjarenplan.
Graag hadden we een stand van zaken meegekregen aangaande beide dossiers.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Zwerfvuil blijft een groot probleem in onze gemeente. Het zorgt ervoor dat onze gemeente er vuil bijligt en het opruimen kost handenvol geld. Gelukkig hebben we actieve mooimakers in onze gemeente die heel hard hun best doen om onze gemeente zwerfvuilvrij te houden. Toch blijft het dweilen met de kraan open.
Daarom vroeg onze fractie reeds op 25 april 2022 om ‘handhavers zwerfvuil’ van OVAM in te schakelen. Onze oproep viel niet in dovemansoren want op 30 mei 2022 werden in het kader van het project ‘handhaving zwerfvuil OVAM’ een aantal GAS-vaststellers aangesteld.
Aangezien de problematiek rond het zwerfvuil blijft bestaan vroeg onze fractie tijdens de gemeenteraad van 29 januari laatstleden of er al GAS-boetes werden uitgeschreven door de anonieme zwerfvuilcontroleurs van OVAM. Het antwoord dat we kregen was ‘nee’ en daarom vroegen we om er bij OVAM op aan te dringen om ook in onze gemeente extra controles uit te voeren.
Ook is sinds 8 januari 2024 de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Eén van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam moeten aangesteld worden.
Onze vragen:
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Traditiegetrouw gaat met OLH Hemelvaart de ‘feestmarkt’ door. Een al oude traditie dat de meerderheid niet heeft afgeschaft maar toch wel aan beknibbeld!
Dit gebeuren gaat gepaard met een tombola, de opening van de tentoonstelling van de Kapelse Kunstkring, achtergrondmuziek, informatiestanden en animatie. Echter ontbreekt er dit jaar een artiest. “De” blikvanger waardoor heel veel mensen op de been zijn en dus ook kunnen genieten van een gezellige marktvoormiddag in combinatie met een optreden van een Vlaamse artiest.
Ook mensen van buiten de gemeente komen speciaal naar hier afgezakt voor de artiest en geven de marktkramers alsook de lokale handelaars hiermee een extra duwtje in de rug.
Tevens hadden we ook graag de tijdstippen van het aan- en afrijden van de marktbus even besproken.
Vandaar onze vragen:
1/ Wat is de reden dat er dit jaar geen optreden voorzien wordt van een zanger?
2/ Kan het marktbusje voor deze speciale editie meer rijden zodanig dat meer mensen tot op de locatie geraken?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Onze fractie heeft zich steeds gekant tegen de plannen zoals deze werden voorgelegd.
We hadden graag een antwoord gekregen op de volgende vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op de gemeenteraad van eind februari laatstleden stelde onze fractie reeds een vraag over het woonproject achter de A. Preudhommelaan in Ramsdonk.
Graag hadden we een duidelijk antwoord gekregen over het project.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Vorig jaar ontvingen de bewoners van de Mechelseweg in Kapelle-Oost een schrijven van de gemeente met de mededeling dat de houten bloembakken in slechte staat waren en men deze zou vernieuwen.
Groot was dan ook de verbazing van de buurtbewoners toen men de oude bloembakken kwam ‘oplappen’ en terug planten erin plaatste. De bloembakken kunnen wel wat extra kleur gebruiken om de buurt daar op te fleuren.
Is het geen optie om deze bloembakken te laten beschilderen zoals op bijgevoegde foto 2 door bijvoorbeeld de schoolkinderen van de Kiem of een jeugdbeweging?
Ook de tunnel/brugpijler op de Oostdijk geeft een grijs beeld. Hier en daar zijn al jongeren gepasseerd met graffiti. In vele gemeenten wordt de kans geboden aan streetartkunstenaars om deze te verfraaien, oa in Eppegem aan de Rubensbrug (zie foto 3). Is het college bereid hierover besprekingen op te starten met de Vlaamse Waterweg (eigenaar van de brugpijler)?
Gehoord raadslid Else Vanden Broeck van de proKA-fractie die een mondelinge vraag stelt over een kinderdagverblijf in Nieuwenrode, die momenteel niet over een vergunning bij het Agentschap Opgroeien beschikt en de gevolgen voor de getroffen ouders.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 23:19.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad