De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 20:23.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022 worden goedgekeurd.
De raad keurt de opzegging van het lidmaatschap van de interlokale vereniging it-punt vanaf 1 januari 2023 goed.
Naar aanleiding van een nieuwe manier van werken bij het Autonoom Provinciebedrijf VERA, Vlaams-Brabants Steunpunt eGovernment, en de aanstelling van onze voltijdse expert ICT werd de samenwerking met VERA stopgezet op 31 december 2021. Deze stopzetting stelde ook het lidmaatschap van it-punt in vraag.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen in het bijzonder artikel 56;
De beslissing van de gemeenteraad betreffende de vastlegging van het begrip dagelijks bestuur d.d. 22 april 2019;
De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Op 28 juni 2016 tekende de gemeente Kapelle-op-den-Bos een overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging it-punt. Deze vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur en brengt een samenwerking tot stand met het oog op de digitalisering van dienstverlening. Ze stelt zich tot doel haar leden te ondersteunen op het vlak van e-government en informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een geïntegreerde ICT-dienstverlening.
Tot 31 december 2021 maakte het lokaal bestuur via it-punt gebruik van VERA voor ondersteuning in IT-beheer. VERA past echter vanaf 2022 een geheel nieuwe werkwijze toe die niet meer op maat van Kapelle-op-den-Bos is. Op 10 november 2021 werd dan ook beslist om de samenwerking met VERA voor IT-beheer stop te zetten vanaf 01 januari 2022.
Naast it-beheer biedt het lidmaatschap van it-punt ook de mogelijkheid om in te schrijven op raamcontracten van VERA. De jaarlijkse beheersbijdrage voor dit lidmaatschap bedraagt 3.027,15 EUR. Door het grote aanbod aan raamcontracten buiten VERA zijn we van oordeel dat deze beheersbijdrage niet opweegt tegen het aantal raamcontracten van VERA waarvan het lokaal bestuur gebruik kan maken. De opzegging van het lidmaatschap heeft geen invloed op lopende contracten die het lokaal bestuur heeft afgesloten via een raamovereenkomst van VERA.
Het lidmaatschap van VCS Brabantse Kouters staat los van it-punt. Dit betekent dat we wel lid kunnen blijven van VCS Brabantse Kouters en kunnen deelnemen aan de overlegmomenten na opzegging van het lidmaatschap van it-punt.
Volgens artikel 26 van de overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging it-punt kunnen alle deelnemers jaarlijks uiterlijk op 1 september deze overeenkomst opzeggen, waarbij de opzegging ingaat op 1 januari van het daarop volgende jaar. De opzegging gebeurt bij aangetekend schrijven aan de andere deelnemers.
Art. 1 De raad keurt de opzegging van het lidmaatschap van de interlokale vereniging it-punt vanaf 1 januari 2023 goed.
Algemene vergadering van Providentia van 12 mei 2022.
Op 12 mei vond de jaarlijkse algemene vergadering van Providentia plaats.
Onder meer met een financieel verslag en een uitgebreid activiteitenverslagen werd er een inkijk gegeven op de cijfers van 2021, de voortgang van huidige en toekomstige bouwprojecten, de verhuringen binnen (en uitzonderlijk buiten) het sociaal huurstelsel, de interne werking, de samenwerking met externe partners en alle andere aangelegenheden waar een sociale huisvestingsmaatschappij deel aan heeft.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenverslag en financieel verslag, geagendeerd op de algemene vergadering van Providentia van 12 mei 2022.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De coördinatie jaarrekening 2021 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 23 mei 2022.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 16 februari 2022 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, niet tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 22.034,43 euro
Overschot investeringen: 112.879,74 euro
Exploitatietoelage: 11.090 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2021 van de kerkfabrieken ingediend op 23 mei 2022 bij het gemeentebestuur. Hiermee wordt de uiterste indiendatum van 1 mei overschreden. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 12 juli.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart, Nieuwenrode.
De coördinatie jaarrekening 2021 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 23 mei 2022.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 23 februari 2022 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 15.363,50 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 0 euro
De nodige documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2021 van de kerkfabrieken ingediend op 23 mei 2022 bij het gemeentebestuur. Hiermee wordt de uiterste indiendatum van 1 mei overschreden. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 12 juli.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur nemen raadsleden Jos Thomas en Jan De Doncker niet deel aan de stemming.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart, Nieuwenrode.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
De coördinatie jaarrekening 2021 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 23 mei 2022.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 14 maart 2022 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, niet tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 3.599,50 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 18.000 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2021 van de kerkfabrieken ingediend op 23 mei 2022 bij het gemeentebestuur. Hiermee wordt de uiterste indiendatum van 1 mei overschreden. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 12 juli.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
Aanpassing samenwerking met INL t.b.v. onderhoud en projecten natuur
Aanpassing van het aantal VTE zoals besproken met Pro-Natura in het kader van de oprichting van een aparte gemeentelijke groendienst.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeenteraadsbeslissing d.d.27/01/2020, houdende verderzetting van de samenwerkingsovereenkomst 2014-2015 tussen de provincie Vlaams-Brabant, de gemeente en Pro Natura v.z.w. in het kader van de verduurzaming van het project ‘Intergemeentelijke Natuur- & Landschapsploegen’;
De samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel de uitvoering van gemeentelijke natuurprojecten door middel van sociale tewerkstelling. De Intergemeentelijke Natuur- en landschapsploegen worden als sterk instrument beschouwd voor het realiseren van een klimaatbestendig en biodivers landschap via versterking van robuuste groen-blauwe netwerken in de open ruimte en een groen-blauwe dooradering tot in de bebouwde ruimte.
Via deze samenwerkingsovereenkomst wordt jaarlijks een vooraf afgesproken actieprogramma uitgevoerd op basis van een gegarandeerd urenpakket.
Door de voorziene oprichting van een eigen groendienst werd afgesproken dat we 1,5 VTE behouden tot en met augustus 2022. Vanaf september 2022 tot en met december 2022 schakelen we 1 VTE in en vanaf 2023 nog 0,5 VTE.
Het jaarprogramma 2022 voor onze gemeente , dat als bijlage bij deze beslissing gaat, werd binnen deze bezettingsgraad opgemaakt.
Deze wijziging vraagt een aanpassing van het oorspronkelijk engagement vastgelegd in de overeenkomst tussen de gemeente, de provincie Vlaams-Brabant en Pro Natura.
Art.1 Overeenkomstig art. 3 §4 van de samenwerkingsovereenkomst ‘Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2020-2025’ wordt het engagement van de gemeente Kapelle-op-den-Bos als volgt aangepast: 1 VTE vanaf 1 september 2022 tot en met 31 december 2022 en 0,5 VTE vanaf 1 januari 2023. De provincie en Pro Natura werd hiervan een eerste keer op de hoogte gebracht in oktober 2021 bij een eerste bespreking van het nieuwe jaarprogramma voor 2022.
Art.2 De gemeente neemt deel aan de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen , met als kostprijs een maximale bijdrage (incl. BTW) van:
Art.3 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het provinciebestuur Vlaams-Brabant en Pro Natura.
De gemeenteraad neemt kennis van de klacht die werd ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op 30 mei 2022. De gouverneur is niet bevoegd.
Het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos werd door het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op 30 mei 2022 in kennis gesteld van een klacht die werd ingediend bij de toezichthoudende overheid door de heer Philip Standaert inzake een vermeende bouwovertreding.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, artikels 326-341.
De toezichthoudende overheid bij monde van de gouverneur geeft aan niet te zullen optreden, aangezien zij niet bevoegd zijn.
Conform het decreet lokaal bestuur wordt de beslissing, in casu het antwoord aan de klager, ter kennisgeving voorgelegd tijdens de eerstvolgende gemeenteraad.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de klacht die werd ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op 30 mei 2022 door de heer Philip Standaert. De gouverneur is niet bevoegd.
Art. 2 De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur aan de klager.
De raad keurt de vaststelling van de jaarrekening 2021 - deel gemeente - goed.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 van de gemeente vast.
De jaarrekening 2021 werd afgesloten en nagekeken door de consultant.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen en latere wijzigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de jaarrekening minstens voor 30/06 in het volgende boekjaar moet worden vastgesteld.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de totale jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening voor het deel gemeente bevat volgende documenten:
• Beleidsevaluatie
• Financiële nota
• Toelichting
De beleidsevaluatie bevat de evaluatie van de prioritaire actieplannen. De financiële vertaling ervan is terug te vinden in de financiële nota. In de toelichting wordt dieper ingegaan op de financiële aspecten van de jaarrekening.
Art. 1 De jaarrekening 2021 deel gemeente bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Art. 2 Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2021 bedraagt: 1.196.440 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2021 bedraagt: 4.339.678 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2021 bedraagt: 5.536.118 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2021 bedraagt 5.536.118 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2021 bedraagt: 2.395.341 euro.
Art. 3 De realisatie van de kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor JR 2021 | |
Totaal exploitatie-uitgaven | 10.623.676 | |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 13.994.448 | |
Totaal investerings-uitgaven | 2.018.415 | |
Totaal investerings-ontvangsten | 693.833 | |
Totaal financierings-uitgaven | 1.028.353 | |
Totaal financierings-ontvangsten | 183.476 |
De raad keurt de vaststelling van de jaarrekening 2021 voor gemeente en OCMW goed.
De jaarrekening omvat een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en de toelichting.
In de beleidsnota wordt een evaluatie van de prioritaire doelstellingen beoogd (doelstellingenrealisatie en -rekening). De financiële nota bestaat uit de exploitatierekening, investeringsrekening en liquiditeitenrekening. De samenvatting van de algemene rekeningen bevat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.
In de toelichting wordt een verklaring gegeven van de materiële verschillen tussen het budget en de rekening. Verder worden in schema's de evolutie van de rekeningen weergegeven en een aantal bijkomende documenten toegevoegd.
De jaarrekening 2021 werd afgesloten en nagekeken door de consultant.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van de waarderingsregels.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De jaarrekening 2021 wordt afgesloten met een positief budgettair resultaat van 696.578 EUR. Het gecumuleerd budgettair resultaat en beschikbaar budgettair resultaat bedragen 6.407.286 EUR. De autofinancieringsmarge vertoont een positief resultaat van 1.833.628 EUR. De staat van opbrengsten en kosten wordt afgesloten met een over te dragen overschot van 558.005 EUR.
De ongebruikte saldo van de investeringskredieten van 2021 werden deels overgedragen naar het volgende jaar.
De budgettaire en algemene boekhouding sluiten op elkaar aan.
Art. 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021, die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, vast.
De Gemeenteraad keurt het retributiereglement goed voor de deelname aan de braderie in Kapelle-op-den-Bos.
Het lokaal bestuur zal in de toekomst een regierol opnemen in de organisatie van de braderie. Het organisatiecomité werkt een stappenplan, een draaiboek en algemene deelnemingsvoorwaarden uit. De gemeenteraad beslist over het kader en de deelnameprijs.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40, §3, 41, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Unizo Kapelle-op-den-Bos gaf in 2019 aan dat zij niet langer kunnen instaan voor de organisatie van de braderie.
De braderie is in de loop der jaren een traditie geworden waar menig Kapellenaar aan participeert, als standhouder of als deelnemer. Deze jaarlijkse organisatie draagt bij tot het versterken van de sociale cohesie: mensen krijgen de kans elkaar te ontmoeten in een gezellige en ontspannen sfeer met leuke attracties en omkadering, verenigingen maken zich kenbaar en maken zich klaar voor een nieuw werkjaar.
Het lokaal bestuur wil deze zinvolle activiteit niet laten verloren gaan en wil de regierol voor de organisatie op zich nemen. Deze regierol wordt opgenomen binnen de vrijetijdsdienst, met medewerking van de dienst lokale economie en de technische dienst.
Om de toegankelijkheid voor deelnemers van dit evenement laagdrempelig te houden, zal het lokaal bestuur geen vergoeding vragen voor de geleverde prestaties. Echter indien een deelnemer laattijdig annuleert en de organisatie hierdoor aanpassingen dient te maken aan de uitvoering van het project en dit aanleiding geeft tot extra kosten, wordt een vergoeding gevraagd.
Er werd een organisatiecomité opgericht dat instaat voor de praktische uitvoering.
Art. 1 Aan de braderie 2022 mogen participeren: lokale handelaars, organisatie en bedrijven m.b.t. De Korte Keten, verenigingen, kermisattracties, marktkramers, instellingen en organisatoren, individuen die een zelfgemaakt product willen verkopen of in de kijker zetten, artiesten, kunstenaars, muzikanten en eenieder die een bijdrage kan leveren aan het opzetten van een gezellige en attractieve braderie.
Art. 2 Het organisatiecomité bepaalt de praktische deelnamevoorwaarden rekening houden met artikel 1 van deze beslissing en stelt een stappenplan en draaiboek op.
Art. 3 Het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein door de standhouders gebeurt op eigen risico, en onder eigen verantwoordelijkheid.
Art. 4 De deelname aan de braderie 2022 met een infostand en/of verkoopstand is gratis.
Art. 5 Indien de deelnemer zijn afwezigheid minder dan 72u voor de datum waarop de braderie doorgaat, meldt of indien de deelnemers niet komt opdagen, wordt een vergoeding van 100 euro aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De retributie is verschuldigd door de deelnemer.
Art. 6 De betaling van de retributie geschiedt door storting of overschrijving op een rekeningnummer van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
Art. 7 Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
Er werd een contantbelasting geheven op de afgifte van een huwelijksboekje. Deze bepaling werd niet expliciet hernomen in het nieuwe retributiereglement, het huwelijksboekje maakt inherent deel uit van het pakket dat door het lokaal bestuur wordt aangeboden aan het bruidspaar. De huwelijksplechtigheid zelf (inclusief receptie) was voorheen gratis.
Daarnaast wenst het lokaal bestuur een reglement vast te stellen met betrekking tot de praktische organisatie en het vastleggen van verantwoordelijkheden bij huwelijksplechtigheden.
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Een retributie heeft volgende kenmerken:
• Het is een tegenprestatie voor een dienst die louter in het rechtstreekse en onmiddellijke belang van de begunstigde is verleend;
• Het bedrag dat wordt gevorderd moet overeenstemmen met de kostprijs van de geleverde dienst, of minstens in bepaalde verhouding van evenredigheid tot die
kostprijs staan;
• In principe moet de retributie zich aandienen als tegenprestatie voor een dienst waarvan de begunstigde uit eigen beweging gebruik heeft gemaakt.
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het voltrekken van een huwelijk brengt voor een gemeente kosten met zich mee. Om haar kostenneutraliteit te bewaren, voert de gemeente een retributie in op het voltrekken van huwelijken.
Gezien er ook de mogelijkheid bestaat om op zaterdag een huwelijkbelofte af te leggen en dit buiten de normale arbeidstijden valt, zal een hoger tarief worden aangerekend.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven voor huwelijken die voltrokken worden.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door één van de aanvragers van het huwelijk op het tijdstip van de huwelijksaangifte en wordt contant geïnd tegen afgifte van een betaalbewijs. Bij niet-betaling zal de gemeente geen dienst leveren.
Indien de voltrekking van het huwelijk niet kan plaatsvinden, zal de reeds betaalde som enkel terugbetaald worden indien het huwelijk 5 werkdagen voordien schriftelijk werd geannuleerd of in geval van overmacht (door bv. overlijden van een van de aanvragers).
Artikel 3
Huwelijken worden voltrokken in het Administratief Centrum, Marktplein 29, 1880 Kapelle-op-den-Bos.
Artikel 4
Een huwelijksplechtigheid duurt ongeveer 1 uur en kan voltrokken worden op volgende tijdstippen:
De huwelijksplechtigheden vinden aansluitend plaats vanaf het moment dat er één huwelijksplechtigheid op een bepaalde dag werd vastgelegd (voor of na het 1ste vastgelegde huwelijk). De start van de laatste viering vindt uiterlijk plaats van maandag tot donderdag om 14u en voor vrijdag en zaterdag om 12u.
Artikel 5
Er kunnen geen huwelijksplechtigheden plaatsvinden op de volgende dagen:
In uitzonderlijke gevallen kan het college van burgemeester en schepenen alsnog toelating geven na het indienen van een schriftelijke aanvraag die door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd.
Artikel 6
Voor huwelijken die voltrokken worden op volgende tijdstippen geldt de volgende retributie:
In de retributie is voorzien:
Artikel 7
De aangifte van huwelijk dient ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum te gebeuren.
De aangifte gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar een van de aanstaande echtgenoten woont of ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister.
De aangifte gebeurt door beide partners samen, of door een van de partners mits een volmacht.
Artikel 8
Een huwelijksdatum (dag en uur) dient minstens 30 dagen voor het huwelijk aangevraagd te worden aan het loket, telefonisch of digitaal (per mail of door het inschrijvingsformulier op de website). Bij meerdere aanvragen voor dezelfde dag en uur, krijgt de eerste aanvrager voorrang.
Artikel 9
Dieren zijn niet toegelaten in het Administratief Centrum, uitgezonderd assistentiehonden voor personen met een beperking.
Artikel 10
Er mag, zowel binnen in als buiten het Administratief Centrum, niet worden gegooid met rijst, papieren hartjes, bloemblaadjes, confetti en dergelijke. Indien dit toch gedaan wordt, dient dit door de aanvragers opgekuist te worden.
Artikel 11
Wanneer één van de aanstaande partners de Nederlandse taal niet machtig is, dient er een beëdigd tolk voorzien te worden door het huwelijkspaar. Ten laatste op de dag van het huwelijk dient de tolk zijn/haar VTI-nummer voor te leggen.
Artikel 12
De herstelling van eventuele beschadigingen aan het gebouw veroorzaakt door het bruidspaar of de gasten, valt volledig ten laste van de aanvragers.
Artikel 13
Het lid van het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor burgerlijke stand, bijgestaan door de ambtenaar van burgerlijke stand, voltrekt het huwelijk.
Artikel 14
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Contantbelasting op de afgifte van administratieve stukken
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.
De aanmaak en aflevering van administratieve stukken brengt voor een gemeente kosten met zich mee. Om haar kostenneutraliteit te bewaren, voert de gemeente een belasting in op de aflevering van administratieve stukken. In bepaalde gevallen is het aangewezen een gematigd tarief te voorzien of een vrijstelling te verlenen.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, opgesomd in artikel 2.
Artikel 2
Het bedrag van de gemeentelijke contantbelasting wordt vastgesteld als volgt, voor navolgende administratieve stukken, zowel voor het origineel stuk als voor een duplicaat:
1° de afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
2° de afgifte van een Kids-ID:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
|
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
|
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
|
3° de afgifte van een reispas: Belgen:
+18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
-18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
4° de afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen (inclusief duplicaten):
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
5° de afgifte van een reispas: Niet-Belgen (vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen) (inclusief duplicaten)
+18 jaar:
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 25,00 EUR |
-18 jaar :
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling gemeente |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Spoedprocedure afhaling FOD |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
6° de afgifte van:
PUK/PIN-code: |
5,00 EUR |
|
Immatriculatiekaart |
10,00 EUR |
|
Identiteitsbewijs < 12 jaar |
2,00 EUR |
|
Slachtbewijs |
15,00 EUR |
7° de afgifte van rijbewijzen (bankkaartmodel):
Normale procedure: |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Internationaal rijbewijs |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
Voorlopig rijbewijs |
Tarief FOD |
+ 5,00 EUR |
In afwijking van hetgeen voorafgaat wordt, voor alle rijbewijzen (type bankkaartmodel) waarvan de geldigheid beperkt wordt in de tijd door een rijgeschiktheidsattest van de groep 1, en waarvan de geldigheidsduur dient verlengd te worden, na voorlegging van een nieuw rijgeschiktheidsattest van de groep 1 (beperkte geldigheid) en waarvoor geen aanmaakkosten worden aangerekend door de FOD, geen gemeentelijke contantbelasting aangerekend.
Artikel 3
De belasting valt ten laste van de natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie de stukken op aanvraag of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 4
Worden van de belasting vrijgesteld :
a) afleveren van stukken, die onderworpen zijn aan een bijzonder recht, ten voordele van de gemeente, opgelegd door of krachtens een wet, een decreet, een algemeen of provinciaal reglement, of een bijzonder gemeentelijk reglement.
b) stukken die kosteloos moeten worden afgeleverd ingevolge enige wettelijke, decretale of reglementaire bepaling (bijvoorbeeld documenten nodig voor de toepassing van de wet van 20 juli 1971 op de gewaarborgde gezinsbijslag (artikel 11, tweede lid) en voor de stukken ten gevolge van verplichtingen van het sociaal statuut van zelfstandigen (artikel 23 van het KB nr. 38 van 27 juli 1967, houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).
c) stukken af te leveren aan “behoeftige” personen. De staat van behoeftigheid’ kan worden bewezen door een attest afgeleverd door het OCMW.
d) adreswijzigingen ten gevolge van een straatnaamwijziging beslist door het lokaal bestuur.
e) machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties.
f) machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van enige retributie of belasting, ten voordele van het gemeentebestuur.
g) de stukken afgeleverd aan gerechtelijke en/of andere administratieve overheden.
h) de afgifte van administratieve stukken (voor eensluidend verklaren van documenten enz.), indien nodig voor het solliciteren naar een betrekking mits deze documenten worden afgeleverd aan:
• al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen;
• pas afgestudeerden;
• laatstejaarsstudenten;
• leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs;
• bestaansminimumtrekkers.
Men kan slechts aanspraak maken op bedoelde “belastingvrijstelling” indien men concreet het bewijs voorlegt dat men zich in één van de hiervóór bedoelde omstandigheden bevindt en de bescheiden die worden aangevraagd ook daadwerkelijk noodzakelijk zijn in het kader van een sollicitatieprocedure.
Het bevoegd diensthoofd is verantwoordelijk voor de controle op de naleving van deze vrijstellingsvoorwaarde.
Artikel 5
Op de in artikel 4 bedoelde afgeleverde attesten, machtigingen, documenten en stukken wordt nadrukkelijk de reden van de belastingvrijstelling vermeld.
Artikel 6
De belasting is verschuldigd op het tijdstip waarop de in artikel 2 bedoelde stukken worden aangevraagd.
Artikel 7
Deze belasting wordt contant geïnd tegen aflevering van een betalingsbewijs. Bedoeld betalingsbewijs vormt het bewijs van kwijting van de belasting.
Artikel 8
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 9
De belastingschuldige kan tegen de aanslag van deze belasting een bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk orden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn en vermeldt:
1. de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige ten laste van wie de belasting gevestigd wordt;
2. het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen.
De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning, of wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 10
Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen kan beroep worden ingediend bij de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel.
Artikel 11
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 12
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De raad keurt de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023 goed.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 25 mei 2022 houdende goedkeuring van de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023.
De verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool worden jaarlijks vastgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde deze data voor het schooljaar 2022-2023 goed en legt dit ter goedkeuring voor aan de de gemeenteraad.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023 goed:
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan mevr. Inge Hermans, directeur van de gemeentelijke basisschool.
De raad keurt de toekenning van eretitel van ereschepen aan mevrouw Ria Devos goed.
Aftredende schepenen en gemeenteraadsleden kunnen gemachtigd worden de eretitel van hun mandaat te voeren.
De voorwaarden waaronder deze eretitel kan worden verleend, werd door de gemeenteraad in zitting van 2 maart 2020 vastgesteld.
Het is dan ook de gemeenteraad zelf die, rekening houdend met de door hem bij reglement bepaalde voorwaarden, beslist over de toekenning van de eretitel aan de schepenen en gemeenteraadsleden. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld mevrouw Ria Devos de eretitel van schepen toe te kennen.
Mevrouw Ria Devos, gewezen schepen, wenst de eretitel van schepen te ontvangen. Haar fractie, bij monde van Mathias Diricx, draagt haar nu voor om deze eretitel te ontvangen.
In onderling overleg met de CD&V-fractie en betrokkene agendeert het lokaal bestuur de voordracht en beslissing van toekenning van de eretitel op deze raad. En dit, rekening houdend met de corona epidemie die voldoende is afgenomen om de viering van mevrouw Ria Devos op een ordentelijke wijze te kunnen laten doorgaan.
Mevrouw Ria Devos was 19 jaar gemeenteraadslid van 2000 tot 25 november 2019 en 6 jaar schepen (2012-2018) en voldoet aan alle voorwaarden bepaald in de gemeenteraadsbeslissing van 2 maart 2020.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 29 juni 2022 goed.
Het schrijven van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening aangaande de oproeping voor de algemene vergadering van 29 juni 2022 om 14.00 uur te Brussel.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 29 juni 2022 om 14.00 uur te Brussel die de volgende agendapunten omvat:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2021.
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2021 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten.
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2021.
5. Voorstel van de vereffenaars tot tot benoeming van een commissaris.
6. Stemming over de benoeming van de commissaris.
7. Vraagstelling.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 juni 2019 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen, als effectief lid van de gemeente voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening werd aangeduid van 24 juni 2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het volmachtformulier.
Art. 1 De agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening d.d. 29 juni 2022 worden goedgekeurd.
Art.2 De heer Geert Van de Voorde, schepen, zal onze gemeente vertegenwoordigen op de algemene vergadering van de gemeentelijke Holding NV in vereffening op 29 juni 2022.
Schrijven van Zefier d.d. 10 juni 2022 betreffende de notulen van de gewone algemene vergadering die is doorgegaan op 9 juni 2022.
Schrijven d.d. 10 juni 2022 waarmee wij in kennis werden gesteld van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 9 juni 2022.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de gewone algemene vergadering van Zefier d.d. 9 juni 2022.
Beslissing tot toetreding van de gemeente Kapelle-op-den-Bos tot het tewerkstellingsloket en afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland Intercommunale IgSv.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 30;
de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 6 september 2021;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4, §1 van haar statuten Haviland tot doel heeft “als verlengstuk van de lokale besturen de deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door kennisbeheer en door informatieverspreiding”. Ter verwezenlijking van dit doel kan Haviland ondersteunende dienstverlening aanbieden binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder tewerkstelling.
Dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging;
Overwegende dat de toewijzing van een opdracht door de gemeente aan Haviland niet onderworpen is aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016;
In het meerjarenplan van de Vlaamse regering wordt gestreefd naar een 80% tewerkstelling. VDAB kreeg in dit kader een duidelijke opdracht. Omdat ook de lokale besturen en de OCMW’s een belangrijke rol spelen in de vooruitgang van de tewerkstelling, is ondersteuning nodig. En dat kan Haviland als partner bieden.
Haviland beschikt over een grondige expertise en biedt een dienstverlening ‘tewerkstellingsloket’ aan. Binnen deze dienstverlening zal Haviland instaan voor de integrale invulling van de regierol zoals bedoeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer bepaald zal Haviland daarbij instaan voor:
Aan de deelnemende gemeenten wordt jaarlijks een voorschot gevraagd op de kosten welke in totaal indicatief begroot worden op:
Jaarlijks wordt een budget opgemaakt waarbij de nieuwe voorschotten worden berekend rekening houdend met o.a. de projectkosten en de indexering van de lonen.
Dit totale voorschotbedrag wordt verdeeld over alle deelnemende gemeenten op basis van hun aantal aandelen zoals vermeld in bijlage I (register der aandeelhouders) bij de statuten van Haviland. Voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos betekent dit een jaarlijks voorschot van 4626,33 euro.
De afrekening op basis van de werkelijke kosten (= incl. brutomarge ter dekking van de overheadkosten) zal dan in het 2e kwartaal van het volgende jaar gebeuren.
Haviland zal tevens het nodige doen om voor alle met ingang van 1 januari 2023 deelnemende vennoten samen een aanvraagdossier voor het verkrijgen van subsidies voor het vervullen van de regierol in te dienen. Voor zover de Vlaamse overheid dergelijke subsidies zou toekennen, wordt het aandeel van de gemeente Kapelle-op-den-Bos in het toegekende subsidiebedrag in mindering gebracht van de te betalen bijdrage.
Inzake de dienstverlening en de aanpak van Haviland kunnen onder meer volgende voordelen genoemd worden:
De gemeenteraad acht het dan ook aangewezen om in te stappen in het Tewerkstellingsloket onder de genoemde voorwaarden en de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed te keuren.
Art. 1 De gemeenteraad stelt voor om toe te treden tot het tewerkstellingsloket en de samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed te keuren, en dit voor onbepaalde duur met ingang van 1 januari 2023.
Art. 2 De jaarlijkse kostprijs voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos wordt daarbij geraamd op 4626.33 euro.
De raad neemt kennis van de resultaten en aanbevelingen in het rapport van de organisatieaudit uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
Tussen november 2021 en april 2022 voerde Audit Vlaanderen een organisatie-audit uit bij het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het auditdecreet van 5 juli 2013.
De organisatie-audit van Audit Vlaanderen evalueerde de adequaatheid van de aanpak van organisatiebeheersing en de beheersing van de management- en ondersteunende processen op organisatieniveau.
De Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen fungeerde hierbij als referentiekader. Daarnaast beoordeelt Audit Vlaanderen de realisatiegraad van de openstaande
aanbevelingen en de manier hoe het bestuur de acties opvolgt om de aanbevelingen te realiseren.
De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en rapportering hierover aan het politieke niveau is de verantwoordelijkheid van het management. Als bijlage gaat het rapport met de aanbevelingen en de aanpak van het managementteam met betrekking tot de geschetste aanbevelingen. Dit rapport werd toegelicht in de gemeenteraadscommissie van 13 juni 2022.
Jaarlijks volgt Audit Vlaanderen steekproefsgewijs aanbevelingen op die het agentschap tijdens audits formuleerde. Dit gebeurt, waar mogelijk, op basis van de decretaal verplichte jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing aan de gemeente- en OCMW-raad.
Art. 1 De raad neemt kennis van de resultaten en aanbevelingen in het rapport van de organisatieaudit uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
De raad neemt kennis van de rapportering betreffende de organisatiebeheersing.
Het decreet lokaal bestuur vraagt dat lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing.
Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen die voortkwamen uit diverse doorlichtingen.
Naast Audit Vlaanderen formuleren ook andere organisaties, al of niet op vraag van het bestuur, aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Art. 1 De raad neemt kennis van de rapportering betreffende de organisatiebeheersing, die als bijlage bij dit punt gaat.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In 2019 bracht ik deze problematiek al onder de aandacht.
De juni-kermis is een organisatie van het gemeentebestuur en wederom stellen we vast (na 2 jaar corona en dus 2 jaar GEEN kermissen) dat er geen promotie of ruchtbaarheid gegeven werd aan deze junikermis.
Nochtans voor de Kapellenaar de “grote” kermis, de week na Sinksen.
Mogen wij vragen om bij een volgende editie van een kermisweekend (van september maar zeker ook voor die van juni) meer aandacht te besteden aan promotie en op zijn minst een vermelding hiervan:
- te publiceren in het infokanaal;
- op het LED-bord te projecteren (enkele weken op voorhand aankondigen);
- te maken op de infoborden die geplaatst zijn aan de invalswegen van de gemeente (jaarlijkse kermis / datum zal altijd verschillen maar het kan onder vermelding week na pinksteren en dan kunnen de borden nog jaren meegaan ….)
In het verleden was er al eens een overleg met de kermisuitbaters en werd het thema “prikkelarme kermis” besproken. Ook hier is vraag naar!
Wanneer zal hier dan ook uitwerking aan gegeven worden?
De datum van de braderie is gekend, 2 september. Zal de kermis dan samenvallen met de braderie? Zullen jullie ook hierover overleg plegen met de kermisuitbaters?
Grote zorgen maken ze zich ook over waar de kermis zal plaatsvinden bij de heraanleg van de markt. Kan hier al duidelijkheid gegeven worden over een andere locatie?
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op de gemeenteraad van 20 december 2021 werd het budget van WIKA bij hoogdringendheid toegevoegd aan de agenda. Het voorgelegde budget was ontoereikend om een normaal werkingsjaar in 2022 te kunnen garanderen. We hebben toen onze ongerustheid geuit.
Vervolgens werd, op onze vraag, tijdens de gemeenteraad van eind januari 2022 een stand van zaken gegeven i.v.m. de uitbating van het zwembad. De burgermeester liet toen verstaan dat er reeds eind december 2021 constructieve gesprekken hadden plaatsgevonden met Willebroek.
Ook werd gezegd dat de financieel directeurs van beide gemeenten zouden samen zitten om te bekijken wat mogelijk is en zou dan via budgetwijziging, eind mei 2022, een nieuw budget kunnen voorgelegd worden.
Tot eind april vernamen we niets meer over de verdere uitbating tot we dan in de pers lazen dat er een werkgroep werd opgericht. Deze werkgroep, die bestaat uit politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van beide gemeenten, moest onder andere bekijken op welke manier het gebruik van het zwembad kan geoptimaliseerd worden. Mocht dat niet tot resultaten leiden zou het zwembad sluiten zei onze burgemeester.
We zijn nu eind juni en zouden graag weten hoe ver het staat. Is er ondertussen een overeenkomst gevonden met Willebroek waarbij zij een verhoogde bijdrage gaan leveren?
Zo ja, over welk bedrag spreken we dan?
Indien er geen overeenkomst werd gevonden, wat gaat er dan gebeuren met het zwembad?
Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid NVA-fractie en mevrouw Hanne Lamberts, raads GROEN-fractie, die dit extra punt hebben toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelichten.
In de Oudemanstraat dienen gronden overgekocht te worden ten behoeve van de aanleg van het fietspad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
In de gemeenteraad van 29/11/2022 werd het nieuwe rooilijnplan definitief goedgekeurd
In de gemeenteraad van 31/01/2022 werden de opdrachtdocumenten goedgekeurd voor het aanstellen van een aannemer
In het college van burgemeester en schepenen van 13 april 2022 werd de aannemer aangesteld.
Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet vermeld.
De gronden worden aangekocht op basis van het schattingsverslag van de beëdigd schatter aangesteld door het lokaal bestuur.
De ontwerpen van aktes voor de aankoop van de percelen gaan als bijlage bij deze beslissing en maken er integraal deel van uit.
Gelet op het feit dat de aannemer van de werken in de Oudemanstraat wenst te starten op maandag 8 augustus 2022 en het ontbreken van een gemeenteraad in juli 2022 wensen onze fracties dit punt alsnog toe te voegen aan de agenda om dit te kunnen verwezenlijken.
Het kan immers als een enorme meerwaarde aanzien worden om het grootste deel van de werken tijdens de vakantieperiode uit te voeren. Algemeen is deze periode immers rustiger qua verkeer, voornamelijk schoolgaand fietsverkeer, wat de hinder kan beperken.
Art 1. De voorwaarden van de ontwerpaktes betreffende aankoop gronden in de Oudemanstraat door het gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.
Art 2. De aankoop van de gronden zal wettelijk worden geregeld bij akte, te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.
Art 3. Alle onkosten verbonden aan het verlijden van de aankoopbeloftes en aktes en de aankoop van de gronden worden gedragen door de aankoper.
Art 4. De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik De Vleeschouwer en de algemeen directeur Siebe Ruykens of hun vervangers bij afwezigheid op het moment van ondertekening worden afgevaardigd om de notariële akte te ondertekenen.
Art 5. Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 21:37.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad