Er werd een contantbelasting geheven op de afgifte van een huwelijksboekje. Deze bepaling werd niet expliciet hernomen in het nieuwe retributiereglement, het huwelijksboekje maakt inherent deel uit van het pakket dat door het lokaal bestuur wordt aangeboden aan het bruidspaar. De huwelijksplechtigheid zelf (inclusief receptie) was voorheen gratis.
Daarnaast wenst het lokaal bestuur een reglement vast te stellen met betrekking tot de praktische organisatie en het vastleggen van verantwoordelijkheden bij huwelijksplechtigheden.
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Een retributie heeft volgende kenmerken:
• Het is een tegenprestatie voor een dienst die louter in het rechtstreekse en onmiddellijke belang van de begunstigde is verleend;
• Het bedrag dat wordt gevorderd moet overeenstemmen met de kostprijs van de geleverde dienst, of minstens in bepaalde verhouding van evenredigheid tot die
kostprijs staan;
• In principe moet de retributie zich aandienen als tegenprestatie voor een dienst waarvan de begunstigde uit eigen beweging gebruik heeft gemaakt.
In laatste instantie komt het aan de rechter toe om te oordelen of de geviseerde materie het voorwerp kan uitmaken van een retributie, dan wel van een belasting.
Naast de kostprijs kunnen eventueel ook beleidsondersteunende factoren in aanmerking worden genomen bij de bepaling van het tarief.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het voltrekken van een huwelijk brengt voor een gemeente kosten met zich mee. Om haar kostenneutraliteit te bewaren, voert de gemeente een retributie in op het voltrekken van huwelijken.
Gezien er ook de mogelijkheid bestaat om op zaterdag een huwelijkbelofte af te leggen en dit buiten de normale arbeidstijden valt, zal een hoger tarief worden aangerekend.
Artikel 1
Voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven voor huwelijken die voltrokken worden.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door één van de aanvragers van het huwelijk op het tijdstip van de huwelijksaangifte en wordt contant geïnd tegen afgifte van een betaalbewijs. Bij niet-betaling zal de gemeente geen dienst leveren.
Indien de voltrekking van het huwelijk niet kan plaatsvinden, zal de reeds betaalde som enkel terugbetaald worden indien het huwelijk 5 werkdagen voordien schriftelijk werd geannuleerd of in geval van overmacht (door bv. overlijden van een van de aanvragers).
Artikel 3
Huwelijken worden voltrokken in het Administratief Centrum, Marktplein 29, 1880 Kapelle-op-den-Bos.
Artikel 4
Een huwelijksplechtigheid duurt ongeveer 1 uur en kan voltrokken worden op volgende tijdstippen:
De huwelijksplechtigheden vinden aansluitend plaats vanaf het moment dat er één huwelijksplechtigheid op een bepaalde dag werd vastgelegd (voor of na het 1ste vastgelegde huwelijk). De start van de laatste viering vindt uiterlijk plaats van maandag tot donderdag om 14u en voor vrijdag en zaterdag om 12u.
Artikel 5
Er kunnen geen huwelijksplechtigheden plaatsvinden op de volgende dagen:
In uitzonderlijke gevallen kan het college van burgemeester en schepenen alsnog toelating geven na het indienen van een schriftelijke aanvraag die door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd.
Artikel 6
Voor huwelijken die voltrokken worden op volgende tijdstippen geldt de volgende retributie:
In de retributie is voorzien:
Artikel 7
De aangifte van huwelijk dient ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum te gebeuren.
De aangifte gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar een van de aanstaande echtgenoten woont of ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister.
De aangifte gebeurt door beide partners samen, of door een van de partners mits een volmacht.
Artikel 8
Een huwelijksdatum (dag en uur) dient minstens 30 dagen voor het huwelijk aangevraagd te worden aan het loket, telefonisch of digitaal (per mail of door het inschrijvingsformulier op de website). Bij meerdere aanvragen voor dezelfde dag en uur, krijgt de eerste aanvrager voorrang.
Artikel 9
Dieren zijn niet toegelaten in het Administratief Centrum, uitgezonderd assistentiehonden voor personen met een beperking.
Artikel 10
Er mag, zowel binnen in als buiten het Administratief Centrum, niet worden gegooid met rijst, papieren hartjes, bloemblaadjes, confetti en dergelijke. Indien dit toch gedaan wordt, dient dit door de aanvragers opgekuist te worden.
Artikel 11
Wanneer één van de aanstaande partners de Nederlandse taal niet machtig is, dient er een beëdigd tolk voorzien te worden door het huwelijkspaar. Ten laatste op de dag van het huwelijk dient de tolk zijn/haar VTI-nummer voor te leggen.
Artikel 12
De herstelling van eventuele beschadigingen aan het gebouw veroorzaakt door het bruidspaar of de gasten, valt volledig ten laste van de aanvragers.
Artikel 13
Het lid van het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor burgerlijke stand, bijgestaan door de ambtenaar van burgerlijke stand, voltrekt het huwelijk.
Artikel 14
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op de webtoepassing van de gemeente en aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.