De voorzitter opent de zitting op 31/01/2022 om 19:57.
De raad neemt kennis van het ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid.
Gelet op het schrijven van de heer Yves Rousseaux, ingekomen dd. 26 december 2021, waarin hij zijn ontslag indient als gemeenteraadslid.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Art. 1 De raad neemt kennis van het ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid.
De geloofsbrieven van mevrouw Hanne Lamberts - Van Assche worden goedgekeurd en zij wordt derhalve vanaf heden als gemeenteraadslid aangesteld.
Gelet op onze kennisname van heden houdende ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid.
Artikel 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op onze kennisname van heden houdende ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid.
Overwegende dat bijgevolg een opvolger als effectief raadslid moet aangesteld worden.
Gelet op het proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat op lijst nr. 4 van Groen mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche als 2de opvolger werd verkozen.
Overwegende dat de raadsleden formeel overgaan tot onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche.
Gelet op het feit dat de geloofsbrieven in overeenstemming zijn met de voorwaarden en vereisten van de vigerende wetgeving.
Overwegende dat de heer voorzitter mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche uitnodigt om in zijn handen de decretaal voorgeschreven eed “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” af te leggen.
Overwegende dat de heer voorzitter mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche uitnodigt om de akte van eedaflegging te ondertekenen.
Dat de voorzitter en mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche de akte van eedaflegging ondertekenen.
Art.1 De geloofsbrieven van mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche worden goedgekeurd.
Art.2 Hanne Lamberts-Van Assche wordt derhalve vanaf heden als gemeenteraadslid aangesteld en neemt verder deel aan de beraadslagingen van de gemeenteraad.
Art.3 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan:
Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche wordt aangeduid als effectief lid van de raadscommissies financiën, interne aangelegenheden en externe aangelegenheden.
Gezien het ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid, dient de samenstelling van de raadscommissies gewijzigd te worden.
Artikel 37 van de decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op onze beslissing dd. 28 januari 2019 houdende goedkeuring van de aanduiding van de leden van de raadscommissies financiën, interne aangelegenheden en externe aangelegenheden.
Overwegende dat omwille van zijn ontslag als gemeenteraadslid, de heer Yves Rousseaux geen lid meer is van de raadscommissies financiën, interne aangelegenheden en externe aangelegenheden en dat er bijgevolg een plaatsvervanging dient te gebeuren.
Gelet op onze beslissing op heden om mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche als gemeenteraadslid aan te stellen.
Gelet op het voorstel om mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche aan te duiden als lid van de raadscommissies financiën, interne aangelegenheden en externe aangelegenheden.
Art.1 Mevrouw Hanne Lamberts-Van Assche wordt aangeduid als effectief lid van de raadscommissies financiën, interne aangelegenheden en externe aangelegenheden.
Art.2 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de betrokkene en aan de voorzitters van elke raadscommissie.
De raad legt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
Gezien het ontslag van de heer Yves Rousseaux als gemeenteraadslid, dient de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw vastgelegd te worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Art. 1 De gemeenteraad legt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast als volgt:
Nr |
Voornaam en naam |
In aanmerking komende anciënniteit op basis van vorige legislaturen |
Aantal bekomen stemmen bij de GR-verkiezingen |
1 |
Edward De Wit |
35 j 9 m |
1047 |
2 |
Jos Thomas |
30 j |
482 |
3 |
Else Vanden Broeck |
18 j |
399 |
4 |
Ilse Rymenants |
18 j |
371 |
5 |
Renaat Huysmans |
12 j |
1078 |
6 |
Dirk Hermans |
12 j |
294 |
7 |
Chris Reniers |
12 j |
265 |
8 |
Mathias Diricx |
6 j |
389 |
9 |
Hilde De Keersmaeker |
6 j |
386 |
10 |
Geert Van de Voorde |
6 j |
372 |
11 |
Ann Van Rompaey |
6 j |
291 |
12 |
David Hermans |
6 j |
248 |
13 |
Lena Ghysels |
0 j |
445 |
14 |
Sonja Thielemans |
0 j |
347 |
15 |
Ken Keuleers |
0 j |
341 |
16 |
Hendrik De Vleeschouwer |
0 j |
280 |
17 |
Peggy Somers |
0 j |
277 |
18 |
Bruno Keuleers |
0 j |
223 |
19 |
Dirk Robberechts |
0 j |
102 |
20 |
Jan De Doncker |
0 j |
242 |
21 |
Hanne Lamberts-Van Assche |
0 j |
209 |
De raad neemt kennis van het overzicht van de fractieleiders vertegenwoordigd in de raad.
Gezien de wijzigingen bij de verschillende fracties, is het aangewezen om een overzicht opnieuw voor te leggen ter kennisgeving aan de raad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Voor de N-VA fractie zal fractievoorzitter Hendrik De Vleesschouwer de functie van raadsvoorzitter opnemen. Hierdoor neemt Hilde De Keersmaeker de rol op van fractievoorzitter voor N-VA.
Voor de CD&V fractie wijzigt er niets, Mathias Diricx blijft fractievoorzitter.
Voor de Groen fractie nam huidig fractievoorzitter Yves Rousseaux ontslag uit de raad, zijn opvolgster Hanne Lamberts-Van Assche zal eveneens het fractievoorzitterschap opnemen.
Voor de proKA fractie zal vanaf heden niet langer Else Vanden Broeck, maar Dirk Hermans als fractievoorzitter optreden.
Art. 1 De raad neemt kennis van de verschillende wijzigingen bij de aanduiding van de fractievoorzitter binnen de fractie.
Voor de verschillende fracties, zijn dit de fractievoorzitters:
De notulen van de gemeenteraad d.d. 20 december 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 20 december 2021.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 20 december 2021 worden goedgekeurd.
De raad keurt de visie rond het sociaal wonen goed en maakt deze over aan de Sociale Huisvestingsmaatschappij en het Sociaal Verhuurkantoor, actief in onze gemeente.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;
Gelet op Boek 2, Deel 2, Titel 4 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 bevat de subsidieregeling voor IGS-projecten lokaal woonbeleid voor de periode 2020 - 2025, die overeenstemt met de nieuwe gemeentelijke beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 019 waarbij de deelname aan de interlokale vereniging 'Woonwinkel KLM', goedkeuring subsidiedossier 2020-2025 en kennisname verwachte subsidies vanuit de Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant, werd goedgekeurd;
Art. 1 De gemeenteraad keurt de visie op sociaal wonen goed.
Art. 2 De gemeenteraad gaat akkoord om de gemeentelijke visie op sociaal wonen over te maken aan de Sociale Huisvestingsmaatschappij en het Sociaal Verhuurkantoor, actief in de gemeente, zodat deze met de visie rekening kan houden bij de ontwikkeling van bestaande en nieuwe projecten.
Goedkeuring opdrachtdocumenten voor de uitbreiding en renovatie van de BKO
Het gebouw van de buitenschoolse kinderopvang wordt deels uitgebreid en gerenoveerd.
De indeling wordt aangepast om een optimale werking/dienstverlening te kunnen aanbieden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Verbouwing BKO” werd een bestek met nr. 2020/076 opgesteld door Studiebureau Moytaert - Van Buyten
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 308.645,66 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0945/2210007.
Amendement proKA:
01.09. aannemingsmodaliteiten - engagement met betrekking tot tewerkstelling, stage, opleiding of begeleiding van maatschappelijk kwetsbare groepen
Omschrijving
De aannemer geeft hier aan welke engagementen hij zal nemen met betrekking tot tewerkstelling, stage, opleiding of begeleiding van maatschappelijk kwetsbare groepen bij de realisatie van onderhavig project.
Met 3 stemmen voor (Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts), 12 stemmen tegen (Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche), 6 onthoudingen (Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker). Het amendement wordt niet weerhouden.
Art 1. Het bestek met nr. 2020/076 en de raming voor de opdracht “Verbouwing BKO”, opgesteld door studiebureau Moytaert - Van Buyten worden goedgekeurd. De
lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor
aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 308.645,66 EUR exclusief BTW.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0945/2210007.
In de school 't Mulderke zijn er onvoldoende klassen om de blijvende groei van het aantal leerlingen te kunnen plaatsen. Hierdoor dient een extra klas gebouwd te worden. Na overleg met scholen van morgen, agion en vvsg is beslist om een extra klas te bouwen op de huidige site. Hiervoor dient een architect aangesteld te worden. Het gebouw zou links naast en afgescheiden van het huidige gebouw voorzien worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Architect uitbreiding schoolgebouw Mulderke” werd een bestek met nr. 2021/093 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 17.355,37 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0800-00/2140007.
Amendement proKA:
I.1 Beschrijving van de opdracht
eerste paragraaf aan te vullen met: "een coronaproof luchtventilatiesysteem".
III.2 Inhoud werken
derde paragraaf aan te vullen met: "een coronaproof luchtventilatiesysteem te voorzien"
Met 3 stemmen voor (Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Dirk Robberechts), 12 stemmen tegen (Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche), 6 onthoudingen (Edward De Wit, Jos Thomas, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Jan De Doncker). Het amendement wordt niet weerhouden.
Art 1.Het bestek met nr. 2021/093 en de raming voor de opdracht “Architect uitbreiding schoolgebouw Mulderke”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 17.355,37 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A4/0800-00/2140007.
De vraag vanuit de politieke fracties om als niet-stemgerechtigde leden te kunnen deelnemen aan de vergaderingen van de adviesraden.
De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 houdende goedkeuring algemeen reglement adviesraden en huishoudelijk reglement vrijetijdsraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement omgevingsraad.
Bij de voorbereidingen voor de oprichting van de vrijetijdsraad en de omgevingsraad kwam de vraag vanuit de politieke fracties om met een afgevaardigde de bijeenkomsten van de adviesraden te kunnen bijwonen als niet-stemgerechtigd lid. Op deze manier blijven zij vinger aan de pols houden bij de advisering rond vrije tijd en omgeving en kunnen zij de dossiers mee opvolgen.
Op 21 december 2021 werden de vrijetijdsraad en de omgevingsraad officieel opgericht. Tijdens deze oprichting werd gunstig advies gegeven om aan de politieke fracties de kans te geven om met één afgevaardigde als niet-stemgerechtigd lid vertegenwoordigd te zijn in een stuurgroep. Per stuurgroep kan er iemand aangeduid worden.
Art. 1 De gemeenteraad beslist om aan elke politieke fractie de kans te geven om met één afgevaardigde als niet-stemgerechtigd lid vertegenwoordigd te zijn in een stuurgroep.
Art. 2 Deze aanpassing wordt opgenomen in:
Art. 3 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan de kerngroep van de vrijetijdsraad en aan de kerngroep van de omgevingsraad.
Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst in het kader van ondersteuning bij subsidieaanvragen door intercommunale Haviland
De mogelijkheid om via deze overeenkomst bij noodzaak dienstverlening subsidioloog bij Haviland af te nemen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De bepalingen vervat in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Het decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse gewest van het administratief toezicht;
De bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en het Decreet van 13 mei 2016 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 6 juli 2001;
De statuten van Haviland blijkens buitengewone algemene vergadering van 26 april 2017 zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 06 juni 2017;
De gemeente kan als vennoot van Haviland als dienstverlenende vereniging beroep doen op de diensten van haar intercommunale zoals conform artikel 4 van de statuten van haviland voor subsidieadvies en begeleiding subsidiedossiers;
De toegewezen diensten worden middels het “in-house principe” door Haviland gepresteerd en aangerekend op basis van een open boekhouding, waarbij de opdrachtgever een stand van zaken kan opvragen;
De uurlonen voor de personeelsleden worden door Haviland op basis van de reële kostprijs als volgt bepaald (toestand op 01/10/2021 na indexatie).
· Subsidioloog: € 83,00
De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere lasten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, enz... zijn begrepen in deze uurprijs.
De dienstverlening wordt toegekend overeenkomstig de voorwaarden zoals vermeld in de overeenkomst in bijlage vanaf heden.
Het budget dat nodig is voor de voorgestelde samenwerkingsovereenkomsten wordt voorzien volgens de te verwachten subsidiedossiers op de correcte kredieten.
De juiste gegevens van functies, data en namen worden aangepast alvorens de overeenkomst te ondertekenen
Art. 1: De dienstverlening ondersteuning van de gemeentelijke afdeling grondgebiedzaken op afroep voor dossiers met betrekking tot subsidies wordt overeenkomstig de voorwaarden van de overeenkomst in bijlage met ingang vanaf heden toegewezen aan Haviland.
Art. 2: De toegewezen diensten worden middels het “in-house principe” door Haviland gepresteerd en aangerekend op basis van een open boekhouding.
Art. 3: de nodige kredieten worden voorzien op de correcte posten afhankelijk van het onderwerp van de subsidieaanvraag.
Art. 4: De uitvoering van deze diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde overeenkomst.
Art. 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.
Goedkeuring tot indienen subsidieaanvraag investeringen fietsinfrastructuur (Kopenhagen)
projectoproep "investeringen in fietsinfrastructuur (Kopenhagen) door de Vlaamse Overheid
Besluit van de Vlaamse overheid d.d. 26 februari 2021
Om een project te kunnen aanmelden voor subsidies is een intentieverklaring nodig van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De maximale subsidie binnen deze subsidieoproep bedraagt voor Kapelle-op-den-Bos € 214.982,54 mits het principe dat er per euro subsidie, 2 euro wordt geïnvesteerd door het lokaal bestuur. Het voorlopig geraamde bedrag(budgetraming/ geen detailraming) bedraagt 620.000 EUR, bijkomend kunnen ook de studiekosten gesubsidieerd worden, deze betreffen 37.200 EUR. Het totale bedrag is dus momenteel 657.200 EUR incl. BTW waardoor in dit project dus de totale subsidies opgenomen kunnen worden.
Er wordt voorgesteld om het project bekend onder de naam heraanleg schoolomgeving STK/campus V aan te melden voor deze subsidie.
Het project behelst de Veldstraat ter hoogte vanhet STK en de omliggende kruispunten met Acacialaan en Overzetstraat.
Het ontwerp zal in de volgende stappen onderworpen dienen te worden aan een projectstuurgroep.
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/subsidie/investeringen-in-fietsinfrastructuur-kopenhagen
Art 1. Goedkeuring wordt gegeven om het project schoolomgeving STK/campus V in te dienen voor de subsidie-oproep investeringen fietsinfrastructuur (Kopenhagen) van de Vlaamse overheid.
Art 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking van deze subsidieaanvraag
De raad neemt kennis van het jaarverslag van de klachtenregistratie 2021.
Rapportage klachtenregistratie 2021.
Overzicht klachten 2021: zie bijlage.
De dossiers kunnen, na afspraak, ingekeken worden bij de dienst bestuursadministratie.
Art. 1 De raad neemt kennis van het rapport van de klachtenregistratie 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt de aanpassing van de tijdslijn voor de aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen van het kleuter- en basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023.
De noodzakelijke aanpassing aan de tijdslijn m.b.t. de aanmeldingsprocedure voor het kleuter- en basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid artikel 37bis tot en met artikel 37vicies septies.
De beslissing van de gemeenteraad van 5 mei 2021 houdende flankerend onderwijsbeleid - goedkeuring aanmeldingssysteem voor de Kapelse kleuter- en basisscholen.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2021 houdende gemeentelijk basisonderwijs - goedkeuring capaciteitsbepaling en inschrijvings- en voorrangsperiodes voor het schooljaar 2022-2023.
Onze gemeente diende bij de Commissie inzake Leerlingenrechten een aanmeldingsdossier in voor de inschrijvingen voor het kleuter- en basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023. In dit dossier wordt ook een tijdslijn weergegeven zoals voorgesteld tijdens de gemeenteraadszitting van 29 november 2021.
De Commissie inzake Leerlingenrechten merkte op dat voor de aanmeldingsperiode minimum 10 schooldagen moeten genomen worden en voor de inschrijvingsperiode minimum 15 schooldagen moeten genomen worden. Het ene proces moet afgesloten zijn voordat het andere proces start. In onze tijdslijn was de inschrijvingsperiode voor de voorrangsgroepen slechts 10 dagen en dat moeten dus minstens 15 dagen zijn.
Na overleg met de directies van de Kapelse scholen werd voorgesteld om de voorrangsgroepen niet te laten aanmelden maar gewoon een ganse maand februari rechtstreeks te laten inschrijven in de school.
Deze aanpassing werd voorgelegd aan de Commissie inzake Leerlingenrechten waarop zij het aanmeldingssysteem betreffende de inschrijvingen voor het schooljaar 2022-2023 hebben goedgekeurd. Deze beslissing wordt in bijlage opgenomen.
De gemeenteraad dient de aanpassing van de tijdslijn nog te bekrachtigen.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de aanpassing van de tijdslijn met betrekking tot de aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen voor het kleuter- en basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023:
Art. 2 De reeds eerder besliste aanmeldings- en inschrijvingsperiodes blijven van toepassing, zijnde:
In bijlage het schrijven van Ann Scheys, in verband met het verslag van de buitengewone algemene vergadering van Intradura op 8 december 2021.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de buitengewone algemene vergadering d.d. 8 december 2021 van Intradura.
Als bijlage het verslag van Haviland, buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021.
Art. 1 De raad neemt kennis van het verslag van de buitengewone algemene vergadering d.d. 8 december 2021 van Haviland.
De raad keurt het nieuwe kader voor de uitbouw van het organisatiebeheersingsplan goed.
Elk jaar moet de algemeen directeur op uiterlijk 30 juni over organisatiebeheersing rapporteren aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
Om deze organisatiebeheersing zo efficiënt mogelijk aan te pakken, stelt het lokaal bestuur een kader op waarin de richting wordt bepaald.
Artikels 217-220 van het decreet lokaal bestuur
Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen
Tijdens de gemeenteraad van 27 augustus 2018 werd een eerste algemeen kader voor organisatiebeheersing voorgesteld en goedgekeurd. Er werd toen gekozen voor de leidraad van Audit Vlaanderen.
Na een kort intern onderzoek in het voorjaar van 2021 werd vastgesteld dat de leidraad van Audit Vlaanderen nog steeds de meest geschikte ondersteuning biedt voor ons lokaal bestuur. Het kader zelf werd weliswaar verder uitgewerkt zodat het volledige proces van organisatiebeheersing aan bod komt, maar uiteraard wordt niet elk detail beschreven. Organisatiebeheersing is immers een dynamisch proces van jaren.
Voor onze zelfevaluatie hebben we gekozen voor een bevraging via Microsoft Forms:
Een eerste analyse van deze bevragingen wordt uitgevoerd door het MAT dat bepaalt welke thema’s van de leidraad voor organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen prioritair zijn op basis van de resultaten van de bevragingen.
Voor een grondige analyse van de door het MAT bepaalde prioritaire thema's stellen we werkgroepen samen die een maturiteitsinschatting maken per doelstelling van een thema en de desbetreffende risico’s beoordelen. De maturiteit en risicobeoordeling van een doelstelling bepalen de prioriteit ervan in de uitwerking. Op basis van deze beoordelingen stellen de werkgroepen verbeterpunten voor.
Het MAT evalueert de bevindingen en stelt het globale actieplan samen voor de prioritaire thema’s. Dit actieplan wordt gekoppeld aan het meerjarenplan.
De jaarlijkse rapportering over organisatiebeheersing bevat alle stappen die ondernomen zijn en nog gepland zijn zodat ook de politieke organen de voortgang kunnen opvolgen.
In bijlage vinden jullie volgende documenten die de uitwerking van onze organisatiebeheersing ondersteunen:
- kader voor organisatiebeheersing
- tijdlijn voor de voorbereiding van de organisatiebeheersing
- Audit Vlaanderen leidraad organisatiebeheersing
Dit kader werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 10 november 2021.
Dit kader werd voorgesteld op de gemeenteraadscommissie interne aangelegenheden van 10 januari 2022.
Art. 1 De raad keurt het nieuwe kader voor de uitbouw van het organisatiebeheersingsplan goed.
De raad keurt het ontwerp van de akte betreffende de verkoop van Lot 1 in de R. Veremanslaan goed.
Naar aanleiding van de beslissing betreffende de verkoop van de grond gelegen te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Renaat Veremenslaan, Lot 1, gekend ten kadaster sectie B, nummer 0322AP0000, goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 20 december 2021, werd een ontwerp van de akte opgesteld.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het Burgerlijk Wetboek d.d. 21 maart 1804, Titel VI, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst;
Dit perceel is woonuitbreidingszone en is bestemd om toegevoegd te worden bij een aangrenzend perceel om als groepswoningsbouw gerealiseerd te worden. Op vraag van de ontwikkelaar werd een zone van 3m te koop gesteld zodat zij de benodigde zijtuinstrook voor de laatste woning kunnen ontwikkelen.
De grond wordt verkocht op basis van het schattingsverslag d.d. 15 april 2021 van de beëdigd schatter, de heer Jos Boogmans, aangesteld door het gemeentebestuur dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt, waarbij de totale grondwaarde geraamd wordt op afgerond 10.800,00 EUR.
De gemeenteraad ging in haar zitting van 20 december 2021 over tot de goedkeuring van de verkoop van de grond gelegen in de R. Veremanslaan, Lot 1 (beslissing 2021/GR/251).
Het college van burgemeester en schepenen stelde voor de opmaak en het verlijden van de akte notaris Miranda Moyson aan.
De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het ontwerp van de verkoopakte van de grond gelegen in de R. Veremanslaan, Lot 1, dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van de akte van de grond, gelegen te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Renaat Veremanslaan, Lot 1 en kadastraal gekend als Kapelle-op-den-Bos, sectie B, nummer 0322AP0000, waarvan de verkoop werd goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 20 december 2021.
Art. 2 De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Hendrik De Vleeschouwer, en de algemeen directeur, Siebe Ruykens, worden afgevaardigd om de notariële akte te ondertekenen.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
De raad keurt het jaar- en activiteitenverslag van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2020 goed.
Gelet op onze beslissing dd. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.
Gelet op onze beslissing dd. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.
De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.
Gelet op het jaar- en activiteitenverslag 2020, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 15 december 2021.
Art.1 Goedkeuring te hechten aan het jaar- en activiteitenverslag, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2020.
Art.2 Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.
De raad keurt het verslag van de accountant en de jaarrekening van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2020 goed.
Gelet op onze beslissing dd. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.
Gelet op onze beslissing dd. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.
De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.
Gelet op het verslag van de accountant en de jaarrekening 2020, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 9 november 2021.
Art.1 Goedkeuring te hechten aan het verslag van de accountant en de jaarrekening, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2020.
Art.2 Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.
Het schrijven van de heer Erwin Cuyx - directeur 3Wplus - aangaande de algemene vergadering van 15 december 2021.
De presentatie die daarbij hoort vindt u via deze link:
Art. 1 De raad neemt kennis van de presentatie en het verslag van de algemene vergadering van 3Wplus van 15 december 2021.
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze aankoop combi-machine groenonderhoud en winteronderhoud.
Het lokaal bestuur wenst in 2022 een eigen groendienst op te richten. Hiervoor dienen naast personeel ook extra materialen voorzien te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Een multi-inzetbare machine die zomer en winter kan ingezet worden dient aangekocht te worden. Op deze manier kan dit toestel het hele jaar ingezet worden.
In het kader van de opdracht “Aankoop cabinegrasmachine met maaidek, hoog kipbareopzuigbak sneeuwborstel en trechterzoutstrooier” werd een bestek met nr. 2021/091 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 40.500,00 EUR exclusief BTW.
De raming exclusief BTW bereikt de limiet van 140.000,00 EUR voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking niet.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A3/0680-00/2430100.
Art 1. Het bestek met nr. 2021/091 en de raming voor de opdracht “Aankoop cabinegrasmachine met maaidek, hoog kipbareopzuigbak sneeuwborstel en
trechterzoutstrooier”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en
zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt
40.500,00 EUR exclusief BTW.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A3/0680-00/2430100.
Art 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het verder uitvoeren van deze opdracht.
Goedkeuring opdrachtdocumenten dossier uitvoering fietspad Oudemanstraat
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aannemer uitvoering fietspad Oudemanstraat” werd een bestek met nr. 20217573 opgesteld door studiebureau Van Opstal Hoogstraat 6 te 2870 Puurs
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 134.934,41 EUR exclusief BTW.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A1/0200-00/2240107.
1e amendement proKA
1. Engagementen met betrekking tot tewerkstelling, stage, opleiding, of begeleiding van maatschappelijk kwetsbare groepen.
De aannemer geeft hier aan welke engagementen hij zal nemen met betrekking tot tewerkstelling, stage, opleiding of begeleiding van maatschappelijk kwetsbare groepen bij de realisatie van onderhavig project.
Met 9 stemmen voor (Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Ann Van Rompaey, Dirk Robberechts, Jan De Doncker), 12 stemmen tegen (Hendrik De Vleeschouwer, Renaat Huysmans, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Hanne Lamberts-Van Assche). Het amendement wordt niet weerhouden.
2e amendement proKA
2. Gebruik van tijdelijke verkeerslichten tijdens de werken.
Indien het nodig is tijdelijke verkeerslichten op te stellen gedurende de werken zullen er door de aannemer enkel verkeerslichten geïnstalleerd worden die voorzien zijn van een aftelklok.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen. Het amendement wordt weerhouden.
Art 1. Het bestek met nr. 2021/094 en de raming voor de opdracht “20217573 opgesteld door studiebureau Van Opstal Hoogstraat 6 te 2870 Puurs worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 134.934,41 EUR exclusief BTW.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O1P2A1/0200-00/2240107.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Nadat onze fractie vanwege een aantal inwoners klachten had ontvangen over de gevaarlijke situatie op de Oostdijk, die ontstaan was door het weghalen van de verlichtingspalen, hebben we een schrijven gericht op 18/11/2021 aan het CBS.
We waren zeer tevreden dat er onmiddellijk actie ondernomen werd en alvast 2 bijkomende ‘dagslapers’ werden geplaatst in afwachting van het plaatsen van nieuwe verlichtingspalen.
Volgens de deskundige mobiliteit van onze gemeente, was er een probleem met de levering van de verlichtingspalen door Fluvius waardoor de Vlaamse Waterweg deze niet direct kon plaatsen.
In de pers liet schepen Van de Voorde verstaan dat De Vlaamse Waterweg had laten weten dat de verlichtingspalen zouden geleverd worden in de week van 5/12/2021.
Ondertussen moeten we echter vaststellen dat de verlichtingspalen nog steeds niet werden geplaatst.
Heeft het bestuur ondertussen al aangedrongen bij de Vlaamse Waterweg om de verlichtingspalen te plaatsen?
Zo ja, wat is de reden waarom de verlichting nog niet werd geplaatst?
Zo nee, waarom heeft het bestuur nog niets ondernomen naar de Vlaamse Waterweg toe?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Vooraf wil ik graag vermelden dat we er ons terdege van bewust zijn dat dit een ambtstermijnoverschrijdend agendapunt is.
Maar de tijd was rijp het verkeersbordenbeleid in onze gemeente eens in het daglicht te plaatsen.
- Vlaamse overheid vraagt gemeenten om overbodige verkeersborden weg te halen | VRT NWS: nieuws (VRT)
"Bedoeling is dat het allemaal wat leesbaarder wordt, een overload aan verkeersborden is negatief voor de leesbaarheid van de weg en dat kan een gevaar zijn voor de verkeersveiligheid." (Ben Weyts)
- Overbodige verkeersborden moeten verwijderd worden - Vlaams Parlement TV
Overbodige verkeersborden op de Vlaamse wegen moeten verwijderd worden (Lydia Peeters)
- Leesbaarheid = veiligheid (AWV)
- Minder verkeersborden, meer verkeersveiligheid.
“Zoeken naar een evenwicht tussen reglementering respecteren en duidelijkheid voor de weggebruiker” (VSV)
Dit is een greep uit artikels en adviezen die je vindt in de media of in communicatie van de Vlaamse overheid.
We hebben zowat de indruk dat deze boodschap de laatste jaren in onze gemeente niet begrepen is geweest.
Uiteraard ijveren wij ook voor veilig verkeer, en even uiteraard, moet dit juridisch correct zijn. Maar ook hier opnieuw moet er gezocht worden naar een goede balans.
Té veel verkeersborden hebben net invloed op een mindere verkeersveiligheid.
De recente en terechte opmerkingen van sommige inwoners van onze gemeente zijn op zijn minst terecht te noemen.
Laat ons eens werk maken van een coherent/samenhangend beleid hieromtrent. Liefst met een algemene visie. En niet blindelings met één soort verkeersborden één verkeersaspect willen afhandelen.
Het mooiste en meest recente verkeersbordproject is dit rond het zwaar transport. (+ 7,5t)
- Welk nut hebben 5 verkeersborden met dezelfde boodschap die naar dezelfde richting wijzen? (Foto 1 in bijlage)
- Verbodsborden om vrachtverkeer te verbieden in doodlopende steegjes!
(’T Zand (Huttekensstraat), Spoorwegstraat(parking), Grote Kouterweg of Hullebroeklaan (Ramsdonk),. E.a.
- Op de verbindingsweg, komende van Ramsdonk, het verkeer voor A12 richting Mechelen sturen! (Foto 2 in bijlage)
- Verkeersborden, waar je 90° je hoofd voor moet draaien om het bord te kunnen lezen.
Maken dit soort borden het de buitenlandse, maar ook de Belgische, vrachtbestuurders zoveel duidelijker? (Foto 2 & foto 3 in bijlage toont hoe Meise dit deed.)
Bij bovenstaand (of eerder vernoemde) project hadden we 3 vragen:
- Wat was het kostenplaatje van de implementatie van deze (+7,5t) -verkeersborden?
- Hoeveel borden werden er toen in onze gemeente bijgeplaatst?
- En bijkomend: Wat is het standpunt, vervolg of geplande acties i.f.v de klacht van een inwoner rond de ontbrekende markeringen onder de +7,5t-verkeersborden?
Bijkomend geven we alvast 2 suggesties mee om de wegsignalisatie te optimaliseren:
- Het verkeersbord “Einde fietsstraat” moet niet altijd meer worden aangegeven. Een kruispunt heft dit voortaan op. (juli ’21: De federale regering wil dat aantal verkeersborden drastisch verminderen. Ze voorziet daarom alleen nog verkeersbord F111 om fietsstraten aan te duiden. Verkeerbord F113, dat tot nog toe het einde van een fietsstraat aangaf, wordt opgeheven.)
- De richtingaanwijzer “Leest” (kruispunt Kapellebaan – Hombeekseweg Foto 4) is voor verkeer richting Mechelen te klein, maar vooral, te laat aangegeven. Regelmatig moeten hier vrachtwagens (met auto’s in hun zog) terug achteruitrijden om richting Leest te kunnen gaan. Misschien dit bord enkele verlichtingspalen vroeger bevestigen!
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In het Vlaamse regeerakkoord werd afgesproken om lokale besturen een rol te geven in het handhavingsbeleid van de verkeersveiligheid. Lokale besturen kunnen welbepaalde snelheidsovertredingen op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximumsnelheid is, voortaan sanctioneren met GAS5-boetes.
We lazen in het verslag van het CBS van 8/12/2021 dat het bestuur hiervan gebruik wenst te maken en er werd daarom een concessieovereenkomst aangegaan met TaaS betreffende het inrichten van trajectcontroles in onze gemeente.
Onze fractie vroeg deze overeenkomst op. Vanwege onze deskundige mobiliteit kregen we de overeenkomst doorgestuurd maar onmiddellijk werd gezegd dat de overeenkomst voorlopig nog niet werd ondertekend.
Hieronder de redenen die aangehaald worden.
Uiteindelijk werd deze concessieovereenkomst niet ondertekend. Ten eerste wegens het uitblijven van een hersteldecreet rond GAS 5 en de onduidelijke juridische implicaties. Ten tweede heeft dit dossier door voornoemde problematiek heel wat commotie doen ontstaan, o.a. ook in de media. We wachten momenteel even af alvorens hiermee verder te gaan.
Onze fractie had graag geweten wat de voorlopige stand van zaken is in dit dossier?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de gemeenteraad van 20/12/2021 werd door projectvereniging WIKA een budget voorgelegd dat ontoereikend was om de uitbating van het zwembad voor het jaar 2022 te garanderen. Onze fractie heeft toen zijn bezorgdheid geuit.
Door de burgemeester werd gezegd dat er gesprekken met Willebroek gingen aangeknoopt worden in de hoop dat Willebroek een grotere bijdrage zou willen leveren. Mocht dat niet het geval zijn dan komt het openhouden van het zwembad in gevaar liet de burgemeester verstaan.
Graag hadden wij dan ook een stand van zaken gehad ivm dit dossier.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Vorig jaar tijdens de gemeenteraad van 26 april vroeg onze fractie om het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ te ondertekenen. Door het ondertekenen van het charter engageert het bestuur zich om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. De meerderheid ging echter niet in op onze vraag.
In september 2021 werd een communicatie verstuurd naar alle gemeenten over het Masterplan vanuit het departement Omgeving.
Zijn er al stappen ondernomen zodat onze haltes tegen 2030 toegankelijk zullen zijn voor iedereen?
Zijn er al concrete plannen, dossiers opgemaakt om subsidies aan te vragen?
Is het gemeentebestuur een structurele samenwerking met Inter aangegaan?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Op Kapelle Spreekt staat momenteel nog volgende informatie met betrekking tot de heraanleg van het Marktplein en de Mechelseweg:
Oorspronkelijk was voorzien dat het definitieve ontwerp klaar ging zijn in de lente van 2021.
Graag hadden wij een stand van zaken gekregen met betrekking tot het project en, meer specifiek:
(i) wanneer we het definitieve ontwerp kunnen verwachten;
(ii) waarom het project vertraging heeft opgelopen; en
(iii) of deze tijdlijn kan worden geüpdatet op Kapelle Spreekt.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In de pers vernamen wij voorbije weken dat een inwoner van ons dorp een terechte opmerking had gemaakt over de verkeersborden geplaatst in het kader van het vrachtroutenetwerk die verbieden om links- en rechtsaf te slaan. Gezien op sommige plaatsen enkel het onderste bord het onderschrift bevat “+7,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer”, zou dit enkel op het onderste bord slaan.
Uit dezelfde persartikels vernemen wij dat de gemeente de betrokken persoon gelijk gaf, maar dat er verder niets werd ondernomen. In het laatste mailverkeer met de betrokken persoon zou ook de vraag gesteld zijn ‘Hoeveel mensen moeten nog antwoorden eer je bevredigd bent?’.
Ondertussen zou er ook een klacht ingediend zijn bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Graag hadden wij een stand van zaken ontvangen met betrekking tot dit dossier en meer specifiek de vraag of er bijkomende verkeersborden zullen worden geplaatst.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord de heer Jos Thomas, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Ik wil terugkomen op het voorstel van het schepencollege om aanpassingswerken uit te voeren aan de kerk van Nieuwenrode voor het bedrag van 1,9 miljoen euro.
Dit bedrag is niet realistisch en kan zo maar niet voorgesteld worden omdat deze werken maar kunnen uitgevoerd worden mits akkoord van de kerkfabriek van Nieuwenrode en het bisdom Mechelen.
Men is blijkbaar vergeten dat deze instellingen eerst akkoord moeten zijn met dit voorstel zodat, na overleg, een bedrag kan vastgesteld worden om in de meerjarenplanning te schrijven.
Deze manier van werken om deze instellingen niet te betrekken via overleg en ondertussen de pers reeds vooraf van het voorstel van het schepencollege onterecht in te lichten, is onverantwoord. Het geeft geen blijk van een vertrouwen tegenover deze instellingen wat echt noodzakelijk is om tot een goed overleg te komen over deze aanpassingswerken aan de kerk van Nieuwenrode. Onze fractie stelt dan ook voor dat er in de eerste plaats rekening gehouden wordt met het voorstel van deze instellingen en dat vooral eerst een degelijk overleg hierover moet plaats hebben.
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2022 om 23:52.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad