De voorzitter opent de zitting op 25/09/2023 om 19:38.
Gehoord voorzitter van de gemeenteraad Hendrik De Vleeschouwer die de raad start met een oproep voor een efficiënt verloop van de gemeenteraden, evenals een faire en correcte weergave van de debatten in de communicatie van de fracties en van de raadsleden.
Verschillende raadsleden vragen het woord en verwijzen naar hun recht om vragen te stellen tijdens de raad. Er wordt ook gevraagd naar een initiatief om dit debat verder aan te gaan tijdens een vergadering met de fractievoorzitters.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 augustus 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 28 augustus 2023.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 augustus 2023 worden goedgekeurd.
De raad keurt de overeenkomst voor het aanleggen van zonnepanelen op het dak van het administratief centrum en school de Kei via het Vlaams Energie Bedrijf goed.
Na het vernieuwen en isoleren van het dak van het administratief centrum en de Kei (schoolgebouw) kan er geïnvesteerd worden in het aanbrengen van zonnepanelen op het dak.
Deze elektriciteitsopbrengst zal onderzocht worden om mee op te nemen in een energiedelengemeenschap.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet van 15 juli 2011.
Samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest en het VEB nv 20192023, artikel 2 - missie en strategisch kader van het VEB.
Algemene voorwaarden goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 september 2020.
Het Vlaams Energiebedrijf nv (VEB) werd in 2012 opgericht door de Vlaamse regering op basis van het decreet van 15/07/2011. VEB is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15/07/2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken.
VEB organiseert hiervoor zelf een openbare aanbesteding waarbij de concurrentie speelt. De klanten van VEB kunnen vervolgens via het VEB een opdrachtofferte aanvragen. Het lokaal bestuur is aldus vrijgesteld om zelf een overheidsopdracht te voeren.
In de Samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest en het VEB nv 2019-2023 is onder artikel 2 de missie en strategisch kader van het VEB bepaald, waarbij VEB ondermeer organisaties zal ontzorgen die aankopen volgens de Wet op Overheidsopdrachten op vlak van integraal duurzaam energiebeheer.
Vanuit haar opdracht concentreert VEB zich dan ook prioritair op overheden in Vlaanderen en in het bijzonder deze die gevat worden door de wetgeving overheidsopdrachten. Met andere woorden: de Vlaamse overheid zelf en entiteiten die werkingsmiddelen, subsidies ontvangen vanuit de Vlaamse overheid (Vlaamse agentschappen, Vlaamse steden en gemeenten, OCMW ’s, scholen, huisvestingsmaatschappijen, zorgsector …...
De offerten in bijlage bedragen
Administratief centrum : 26.365,85 EUR
Schoolgebouw de Kei : 52.958,77 EUR
excl. BTW en is voorzien in het meerjarenplan op
S3O3P2A4/0119-00/2300000
S3O3P2A4/0800-00/2300000
Gunstig visum 2023/41 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 08 september 2023
Art. 1 De gemeenteraad is akkoord om de aanleg van zonnepanelen op het dak van het administratief centrum en schoolgebouw de Kei uit te voeren via de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf en gaat aldus akkoord met de offerten, de algemene voorwaarden en overeenkomsten die als bijlage bij deze beslissing gaan.
Art. 2 De offerte in bijlage bedragen
Administratief centrum : 26.365,85 EUR excl. BTW
Schoolgebouw de Kei : 52.958,77 EUR excl. BTW
De kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan op jaarbudgetrekeningen S3O3P2A4/0119-00/2300000 en S3O3P2A4/0800-00/2300000.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking van dit dossier.
De raad keurt de aanstelling van een verbalisant en inspecteur RO voor Kapelle-op-den-Bos in het kader van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed.
Er is momenteel nog geen aangestelde verbalisant RO.
Het is aangewezen om in tussentijd beroep te kunnen doen op de dienstverlening van Haviland via inhouse opdracht en dit op afroep voor wat betreft handhaving RO. Het voordeel hierbij is eveneens dat zij de administratieve opvolging kunnen uitvoeren.
Eerder stelde de raad Haviland reeds aan voor de handhaving periode 25 oktober 2022- 24 oktober 2023.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 meer bepaald de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in bijlagen bij het Belgisch Staatblad dd. 6 juni 2017.
In artikel 4 van de statuten van Haviland wordt als doel van Haviland onder meer vermeld, het leveren van diensten in het kader van:
- bestuurlijke handhaving
De gemeente kan als vennoot van Haviland als dienstverlenende vereniging beroep doen op de diensten van haar intercommunale.
De toegewezen diensten worden middels het “in-house principe” door Haviland gepresteerd en aangerekend op basis van een open boekhouding, waarbij de opdrachtgever een stand van zaken kan opvragen.
De intercommunale Haviland voorziet in dergelijke ondersteuning zoals voorzien in de projectfiche.
Het uurloon voor een projectleider is €105,00. Indien beroep wordt gedaan op een jurist bedraagt het uurloon €114,00.
Het hier opgegeven uurloon is gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Voor verplaatsingen wordt €10,00 forfait aangerekend.
Dat de toekenning via het in-house principe van voornoemde opdrachten aan Haviland onder meer tot voordeel heeft dat er in beginsel, behoudens andersluidend standpunt van de BTW-administratie, op de door de eigen personeelsleden van Haviland geleverde prestaties geen BTW zal worden doorgerekend naar de gemeente/stad/OCMW toe, op alle andere prestaties en kosten blijft uiteraard wel BTW verschuldigd.
Op heden keurt de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed inzake dienstverlening handhaving RO: dienstverlening type II zijnde een intergemeentelijke verbalisant en inspecteur RO op afroep voor een periode van één jaar met ingang vanaf 25 oktober 2023.
De nodige kredieten worden voorzien per dossier op afroep en voorlopig gebudgetteerd op 10.000 EUR op jaarbasis op jaarbudgetrekening S3O1P1A2/0600-00/6131999.
Gunstig visum 2023/40 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 08 september 2023
Art. 1 De overeenkomst om op afroep via dossiers op afroep een verbalisant en inspecteur handhaving RO aan te stellen via Haviland wordt goedgekeurd voor de periode van 12 maanden ter verlenging vanaf 25 oktober 2023.
Art. 2 De samenwerkingsprotocollen die als bijlage gaan bij deze beslissing worden goedgekeurd.
Art. 3. Haviland, de politiezone KLM en het departement omgeving worden van deze beslissing op de hoogte gebracht.
De raad keurt de gereglementeerde subsidie voor energiebesparende maatregelen goed.
Het Energie- en Klimaatactieplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 28/11/2022. Ook ondertekende de gemeenteraad op 30/08/2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat o.a. stelt dat lokale overheden Fiscale maatregelen of premies voor investeringen te stimuleren kunnen treffen om energiebesparende renovaties aan te moedigen.
De gemeente kende volgens de voorwaarden van de gemeentelijke subsidiereglementen voor dak- en muurisolatie en hoogrendementsbelazing subsidies toe gekoppeld aan de voorwaarden van de energiepremies van netbeheerder Fluvius.
Vanaf oktober 2022 werden deze energiepremies van Fluvius opgeheven en vervangen door een overkoepelende renovatiepremie, genaamd Mijn VerbouwPremie, van de Vlaamse overheid. Particulieren kunnen via één online loket Vlaamse premies aanvragen voor renovatie én energiebesparende investeringen in gebouwen in het Vlaamse Gewest. Premies voor dakisolatie of vloerzolderisolatie door de doe-het-zelver worden wel nog steeds betoelaagd door Fluvius.
Hierdoor zijn de voorwaarden voor de gemeentelijke subsidies voor dakisolatie (GR 9/12/2011), muurisolatie en hoogrendementsbeglazing (GR 26/08/2013), niet langer geldig en wordt aan de gemeenteraad een nieuwe subsidiereglement voorgelegd.
Het lokaal bestuur wenst bovendien extra in te zetten op energiebesparende maatregelen. De drie bestaande subsidies worden uitgebreid met vier extra subsidiemogelijkheden.
De gemeentelijke subsidies voor dak- en muurisolatie en hoogrendementsbeglazing worden herzien om ze te integreren in één uitgebreidere premie in navolging van Mijn VerbouwPremie, die sinds 1 oktober 2022 door de Vlaamse overheid wordt uitgereikt voor energiebesparende renovatiewerken. Door de subsidies in één premie samen te brengen, kan een inwoner de ondersteuning bekomen voor de energiebesparende werken die het best op diens pand van toepassing zijn.
Het reglement van de gemeentelijke subsidies voor energiebesparende maatregelen wordt in het kader van administratieve vereenvoudiging afgestemd op de voorwaarden van de nieuwe Mijn VerbouwPremie van de Vlaamse overheid. Mijn VerbouwPremie is de eengemaakte premie van de vroegere Vlaamse renovatiepremie en de verschillende premies van Fluvius voor energiebesparende investeringen. De premie voor dakisolatie of vloerzolderisolatie door de doe-het-zelver wordt nog steeds betoelaagd door Fluvius en zal ook voor de gemeentelijke premie in aanmerking genomen worden.
Parallel met Mijn VerbouwPremie voorziet het nieuwe, overkoepelende reglement voor de gemeentelijke subsidie voor ‘energiebesparende maatregelen’ een uitbreiding van de financiële tussenkomst, namelijk voor meer ingrepen dan de vroegere Fluvius premies, zoals bijkomend voor de plaatsing van vloerisolatie, plaatsing van zonneboilers, warmtepompboilers en warmtepompen.
De voorwaarden van de gemeentelijke subsidie verwijzen terug naar de voorwaarden van Mijn VerbouwPremie van de Vlaamse overheid en van Fluvius, zodat toekomstige wijzigingen in Mijn VerbouwPremie automatisch worden overgenomen zonder aanpassingen aan het gemeentelijk subsidiereglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit subsidiereglement vast te stellen.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan, onder budgetsleutel S3O3P1A3/0350-00/6496000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
SUBSIDIEREGLEMENT ENERGIEBESPARENDE INVESTERINGEN
Artikel 1. Doel
De gemeente Kapelle-op-den-Bos verleent een subsidie voor investeringen in energie-efficiëntie (plaatsing van dakisolatie, buitenmuurisolatie, (zolder)vloerisolatie, hoogrendementsglas, zonneboiler, warmtepompboiler en warmtepomp) in gebouwen op haar grondgebied.
Artikel 2. Definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
Hernieuwbare energie-installatie: een zonneboiler, warmtepompboiler en warmtepomp
Isolatie: dakisolatie (geplaatst door aannemer of doe-het-zelver), buitenmuurisolatie en (zolder)vloerisolatie (geplaatst door aannemer of doe-het-zelver)
Gebouw: een woning, appartement of appartementsgebouw, of een pand dat voor particuliere bewoning bestemd is en zich bevindt op het grondgebied van de gemeente Kapelle-op-den-Bos
Artikel 3. Doelgroep
Voor de subsidie komen in aanmerking: Alle natuurlijke personen (eigenaars, huurders en gebruikers mits toestemming van de eigenaar) die Mijn VerbouwPremie of een premie van Fluvius ontvingen voor investeringen in een bestaand gebouw.
Artikel 4. Voorwaarden
§1. De gemeente Kapelle-op-den-Bos verleent de subsidie voor de plaatsing van dakisolatie, buitenmuurisolatie, vloerisolatie, hoogrendementsglas, een zonneboiler, warmtepompboiler en warmtepomp onder de volgende voorwaarden:
§2. De subsidie is cumuleerbaar met premies van andere overheden of instanties, maar wordt wel begrensd tot de gecumuleerde subsidies maximaal 100% van de investeringskosten bedragen.
Artikel 5. Subsidiebedrag
Overeenkomstig met de uitgevoerde werken en/of de geplaatste installaties, bedraagt de subsidie per aanvrager en per gebouw de hieronder vermelde vaste bedragen per m2 isolatie of beglazing, of per hernieuwbare energie-installatie.
De zeven onderdelen (dakisolatie, buitenmuurisolatie, (zolder)vloerisolatie, hoogrendementsglas, warmtepomp, zonneboiler en warmtepompboiler) van de subsidie worden begrensd op het factuurbedrag, inclusief BTW, dat betrekking heeft op dat welbepaalde subsidieonderdeel. Het toegekende gemeentelijk subsidiebedrag voor een subsidieonderdeel kan maximum 20% van het factuurbedrag voor de desbetreffende isolatie, beglazing of hernieuwbare energie-installatie bedragen.
5.1. Dakisolatie
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor dakisolatie bedraagt 3 euro/m2 per dak dat deel uitmaakt van het gebouw (hellend dak, plat dak, zoldervloer, …), met een maximum totaal van 250 euro.
De berekening van de subsidie gebeurt op basis van de oppervlakte die met het nieuw aangekochte isolatiemateriaal werd geïsoleerd en niet op het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal. De geïsoleerde oppervlakte kan nooit het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal overschrijden.
5.2. Buitenmuurisolatie
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor buitenmuurisolatie bedraagt 5 euro/m2 met een maximum van 250 euro. De berekening van de subsidie gebeurt op basis van de oppervlakte die werd geïsoleerd en niet op het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal. De geïsoleerde oppervlakte kan nooit het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal overschrijden.
5.3. (zolder)Vloerisolatie
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor (zolder)vloerisolatie bedraagt 2 euro/m2 met een maximum van 250 euro. De berekening van de subsidie gebeurt op basis van de oppervlakte die werd geïsoleerd en niet op het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal. De geïsoleerde oppervlakte kan nooit het aantal m2 aangekocht isolatiemateriaal overschrijden.
5.4. Hoogrendementsglas
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor hoogrendementsglas bedraagt 5 euro/m2 nieuw geplaatst hoogrendementsglas, met een maximum van 250 euro.
5.5. Warmtepomp
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor een warmtepomp is afhankelijk van het type warmtepomp dat wordt geplaatst:
5.6. Zonneboiler
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor een zonneboiler bedraagt 250 euro.
5.7. Warmtepompboiler
Het bedrag van het subsidieonderdeel voor een warmtepompboiler bedraagt 250 euro.
Artikel 6. Procedure
6.1. De aanvraag
1. De goedgekeurde aanvragen worden automatisch ingediend en verwerkt via een gegevensuitwisseling van Mijn VerbouwPremie volgens het goedgekeurde protocol tussen het lokaal bestuur en het Vlaams Gewest (Vlaams energie- en klimaatagentschap en wonen in Vlaanderen).
2. De goedgekeurde aanvragen voor dak - vloerzolderisolatie door de doe-het-zelver worden automatisch ingediend en verwerkt via een gegevensuitwisseling tussen de netbeheerder Fluvius en het lokaal bestuur.
Indien de subsidieaanvraag werd afgewezen door bovenstaande instanties, kan geen aanvullende premie van het lokaal bestuur bekomen worden.
3. Overgangsmaatregel: zo lang de gemeente niet over de gegevens van Mijn VerbouwPremie beschikt, wordt als overgangsmaatregel aangenomen dat de gemeentelijke subsidie door de aanvrager zelf kan gebeuren op volgende wijze:
De subsidie dient aangevraagd te worden via het door de gemeente ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Bij dit formulier dient gevoegd te worden:
1) een kopie van de factuur van (het plaatsen van) het isolatiemateriaal, de beglazing en/of de hernieuwbare energie-installatie;
2) een kopie van de aanvraag van Mijn VerbouwPremie bij de Vlaamse overheid;
3) een kopie van de bevestigingsbrief of e-mail dat Mijn VerbouwPremie door de Vlaamse overheid wordt uitbetaald;
De aanvrager dient alle documenten aan de gemeente te bezorgen binnen een termijn van 12 maanden na ontvangst van de bevestigingsbrief of e-mail dat Mijn VerbouwPremie door de Vlaamse overheid wordt uitbetaald.
6.2. Beoordeling
6.3. Beslissing
6.4. Uitbetaling
Artikel 7. Controle
§1. De gemeente heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren. Indien nodig kan de gemeente contact opnemen met de firma en/of aannemer die de isolatie, beglazing en/of hernieuwbare energie-installatie geplaatst heeft.
§2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
Artikel 8. Sancties
§1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd te zijn. Zo niet, dient de subsidie terugbetaald te worden.
§2. Als de geplaatste isolatie, beglazing en/of hernieuwbare energie-installatie niet in overeenstemming is met de voorwaarden uit het reglement, heeft de gemeente het recht om de subsidie niet uit te betalen of de uitbetaalde subsidie terug te vorderen. De aanvrager wordt hiervan op de hoogte gebracht.
§3. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
Artikel 9. Bezwaar
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen.
Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het College van Burgemeester en Schepenen en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de weigering van de subsidie aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren.
Artikel 10. Opheffingsbepaling
De subsidiereglementen voor dakisolatie goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 december 2011 en muurisolatie en hoogrendementsbelazing goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 augustus 2013, worden opgeheven vanaf de datum van inwerkingtreding van het huidige reglement.
Artikel 11. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2023 en treedt in werking op 1 oktober 2023. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
De raad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikels 177, 265 en 266.
De financieel directeur legt jaarlijks een rapport voor aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de OCMW-raad.
Dit gebeurt in volle onafhankelijkheid.
Het rapport is opgesteld voor zowel OCMW als gemeente. Voor een aantal topics worden de cijfers per entiteit behandeld, voor andere wordt er gerapporteerd over het geheel. Het rapport bevat cijfers van boekjaar 2023. Voor twee topics wordt verwezen naar het opvolgingsrapport dat in september aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijks rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, liquiditeitsprognose, evolutie van de budgetten alsook het debiteurenbeheer en de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole.
De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023.
Voor het einde van het derde kwartaal wordt een rapport met de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen meer bepaald artikel 29.
Het eerste opvolgingsrapport over het eerste semester 2023 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad.
De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester van 2023.
De raad keurt de Statutenwijziging van de Buitengewone Algemene Vergadering op woensdag 13 december 2023 van Haviland Intercommunale goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Sonja Thielemans, schepen, als effectief vertegenwoordiger en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 22 mei 2023 houdende aanduiding van raadslid Hilde De Keersmaeker als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland Intercommunale en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikel 1
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de raamovereenkomst voor externe bijstand van de behandeling van vreemdelingendossiers - Afroepen op opdracht 2022/HFB/OP/92038 van de Vlaamse Overheid goed.
Op 7 november 2022 gunde de Vlaamse Overheid de opdracht 2022/HFB/OP/92038 'Raamovereenkomst voor een Managed Service Provider (MSP) voor ondersteuning bij diverse opdrachten en door diverse profielen - perceel 3: generieke MSP' aan de firma USG PUBLIC-SOURCING NV, FRANKRIJKLEI 101, 2000 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0823.392.022.
De Vlaamse Overheid treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale voor o.m. de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaams Gewest.
Deze opdracht werd gesloten op 19 december 2022 en heeft een looptijd van 4 jaar en 6 maanden. De opdracht ging in op 1 februari 2023 en eindigt uiterlijk op 31 juli 2027.
De bepalingen van de opdrachtdocumenten 2022/HFB/OP/92038 (technische omschrijving, contractuele bepalingen, …) en de daarvoor offerte van de firma USG PUBLIC-SOURCING NV voldoen aan de noden en wensen van de gemeente Kapelle-op-den-Bos.
Het is aangewezen om de opdracht van de externe leverancier te verlengen in het kader van de behandeling van vreemdelingendossiers, met het oog op kennisoverdracht voor een nieuw aangeworven personeelslid. De externe leverancier beschikt over de benodigde capaciteit die onmiddellijk kan ingezet worden aan marktconforme tarieven.
In toepassing van artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, is een aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale, vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Gelet op het voormelde, lijkt het opportuun om gebruik te maken van de opdracht 2022/HFB/OP/92038 'Raamovereenkomst voor een Managed Service Provider (MSP) voor ondersteuning bij diverse opdrachten en door diverse profielen - perceel 3: generieke MSP' van de Vlaamse Overheid.
In overleg met de leverancier en op basis van de aangeleverde cv’s kan er besloten worden om een beroep te doen op voldoende gekwalificeerd personeel met expertise in vreemdelingendossiers.
Een eerste bestelling op basis van deze overeenkomst wordt voorzien voor de periode van september tot en met december. Daarbij worden 20 mandagen besteld aan het dagtarief van 650 euro excl. btw, met een éénmalige MSP-vergoeding van 90,53 euro excl. btw voor het uitvoeren van een werkaanvraag voor een individuele MSP-kracht. De nodige kredieten, in totaal 15.839,54 euro incl. btw, worden voorzien op jaarrekening 2023/RIZ/0130-01/6131999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2023/43 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 14 september 2023
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de opdracht 2022/HFB/OP/92038 van de Vlaamse Overheid en van de bijhorende gunningsbeslissing voor het perceel 3 aan USG PUBLIC-SOURCING NV, FRANKRIJKLEI 101, 2000 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0823.392.022.
Art. 2 De gemeenteraad keurt goed dat bestellingen worden geplaatst op perceel 3 van de opdracht 2022/HFB/OP/92038 van de Vlaamse Overheid, gelet op de in het bestek van deze opdracht voorziene mogelijkheid voor de gemeente Kapelle-op-den-Bos om er gebruik van te maken.
Art. 3 De gemeenteraad keurt goed dat een bestelling voor externe bijstand bij het verwerken van vreemdelingendossiers bij USG PUBLIC-SOURCING NV wordt geplaatst voor een bedrag van 15.839,54 euro incl. btw.
Art. 4 De financieel directeur verleende haar visum op 14 september 2023.
De raad keurt de ontbinding van de interlokale vereniging Handhaving en noodplanning Brabantse Kouters goed.
De gemeenteraad is in zitting van 28 maart 2022 akkoord gegaan om samen met de gemeente Meise een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid op te richten, onder de naam 'Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters'.
De vereniging had tot doel het nastreven van een regionale samenwerking tussen de deelnemende gemeenten, met het oog op de uitbouw van een adequaat en uniform beleid op het vlak van handhaving en noodplanning.
Conform artikel 4 van de overeenkomst met statutaire draagkracht fungeerde de gemeente Kapelle-op-den-Bos als beherende gemeente. De beherende gemeente werft in principe de personeelsleden aan. Het college van de gemeente Kapelle-op-den-Bos heeft tot tweemaal toe tevergeefs de functie van expert handhaving en noodplanning vacant verklaard.
Ondertussen heeft het gemeentebestuur Londerzeel de intentie te kennen gegeven deel te willen uitmaken van de interlokale vereniging met uitbreiding van het takenpakket van GIS-coördinator. Het zou daarbij de bedoeling zijn dat de gemeente Londerzeel als beherende gemeente gaat optreden.
De intergemeentelijke vereniging 'handhaving en noodplanning Brabantse Kouters' dient daarom te worden ontbonden. Er zal een nieuwe intergemeentelijke vereniging worden opgericht met als deelnemers de gemeentebesturen Londerzeel, Kapelle-op-de-Bos en Meise.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten; meer bepaald artikel 41, 4° en artikels 392-395.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2022 houdende oprichting intergemeentelijke vereniging 'Oprichting interlokale vereniging 'Handhaving en noodplanning Brabantse Kouters' met goedkeuring overeenkomst met statutaire draagkracht en goedkeuring aanwervingsvoorwaarden Expert Handhaver en noodplanner - beslissing - 2021/GR/275'.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2023 houdende de principiële goedkeuring voor de ontbinding van de interlokale vereniging.
De bepalingen over de ontbinding en vereffening staan opgenomen in artikel 25 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van de Interlokale Vereniging 'Handhaving & noodplanning Brabantse Kouters'.
De ontbinding van de interlokale vereniging gebeurt slechts na schriftelijk akkoord van alle deelnemende gemeenten en nadat alle deelnemende gemeenten een regeling kunnen treffen betreffende de financiële afwikkeling van de aangegane engagementen die voortvloeien uit deze overeenkomst.
Gezien er nog geen personeel werd aangeworven, zijn er geen financiële engagementen die nog dienen verrekend te worden.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de interlokale vereniging 'Handhaving & Noodplanning Brabantse Kouters', zoals opgericht in gemeenteraadszitting van 28 maart 2022.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de gemeente Meise.
De raad keurt de overeenkomst met statutaire draagkracht van de oprichting van de interlokale vereniging 'Kamelot' goed.
Er is de wens van de gemeenten Meise, Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos om samen de krachten te bundelen in hun aanpak in het kader van handhaving, noodplanning en GIS.
Om dit project van gemeenschappelijk belang te verwezenlijken, wordt er voorgesteld om een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid op te richten, nl. een Interlokale Vereniging (IV).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten; meer bepaald artikel 41, 4° en artikels 392-395.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2023 houdende de principiële goedkeuring voor de oprichting van deze nieuwe interlokale vereniging.
Het doel van de IV is het nastreven van een regionale samenwerking tussen de deelnemende gemeenten, met het oog op de uitbouw van een adequaat en uniform beleid op het vlak van handhaving, noodplanning en GIS.
De vereniging heeft ook tot doel schaalvoordelen na te streven, een betere beleidscoördinatie voor de aanpak van de fenomenen die vallen onder integrale veiligheid, het geografisch informatiesysteem en een coherent en uniform rampenmanagement.
Deze overeenkomst maakt tussen alle deelnemende partijen een afsprakenkader over de oprichting, de duur, de opzegmogelijkheid, de inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en de vereffening van de IV.
In overeenstemming met artikel 394 van het decreet lokaal bestuur en in overleg met de gemeenten Meise en Londerzeel, wordt de gemeente Londerzeel aangesteld als beherende gemeente van de IV.
Hieruit volgend is de administratieve zetel van de IV dan ook gevestigd in het administratief centrum van de beherende gemeente, Brusselsestraat 25, 1840 Londerzeel.
Er wordt een beheerscomité opgericht: elke gemeente wordt in het beheerscomité vertegenwoordigd door haar burgemeester of de schepen die de burgemeester daartoe aanwijst.
Deze vergadering is onbezoldigd. De beherende gemeente zal personeelsleden 'met uitlening' aanwerven ten behoeve van de IV, het betreft een handhavingsambtenaar, GIS-coördinator en noodplanningscoördinator. Het beheerscomité bespreekt de wervingswijze.
De beherende gemeente stelt de functiebeschrijvingen vast. De beherende gemeente is verantwoordelijk voor de werving en aanstelling van het personeelslid. De andere leden worden regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken en voortgang van de wervingsprocedure.
De beherende gemeente neemt de beslissing om de personeelsleden "met uitlening" te werven. De gemeenteraden van de andere ledengemeenten nemen een besluit tot lening van de personeelsleden van de beherende gemeente.
Het voordeel van deze werving 'met uitlening' bestaat er in dat niet enkel de beherende gemeente instructies kan geven aan dit personeelslid, maar ook de IV en de deelnemende gemeenten. Hiervoor wordt er een specifieke schriftelijke overeenkomst afgesloten tussen de beherende gemeente en de IV.
Vanaf 1 januari 2013 is het verplicht om bij de uitlening van personeel een geschreven overeenkomst te sluiten tussen de gebruiker en de juridische werkgever.
De totale werkingsmiddelen voor de IV worden jaarlijks geraamd op 205.274,84 euro. Voor het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bedraagt het aandeel 57605,48 euro.
Binnen de 3 besturen werd er een oproep gelanceerd voor een passende naam bij deze interlokale vereniging. Er werd gekozen voor KAMELOT, want een samentrekking is van Kapelle-op-den-Bos, Meise en Londerzeel. De t staat voor 'tezamen of together'.
Nog uit te voeren: de nodige kredieten dienen nog te worden voorzien in de volgende aanpassing van het meerjarenplan
Gunstig visum 2023/42 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 15 september 2023
Art. 1 Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord om samen met de gemeenten Londerzeel en Meise een interlokale vereniging KAMELOT zonder rechtspersoonlijkheid op te richten.
Art. 2 De bijgevoegde overeenkomst met statutaire draagkracht interlokale vereniging Kamelot goed te keuren.
Art. 3 De geschreven overeenkomst tussen de juridische werkgever (Londerzeel) en de gebruiker (Kapelle-op-den-Bos) goed te keuren.
Art. 4 De gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde functiebeschrijvingen.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Chris Reniers, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het gemeentebestuur kondigde eerder aan dat de kermis van september al zou beginnen op zaterdag 9 september, vanaf 14.30u.
Bij aankomst op de markt, moesten vele gezinnen met kinderen echter vaststellen dat er op zaterdag toch geen kermis was. Onze vragen ter bespreking:
(i) Waarom ging er toch geen kermis door op zaterdag?
(ii) Hoe zijn de gesprekken verlopen met de kermisuitbaters? Hadden zij niet bevestigd dat ze op zaterdag al gingen openen?
(iii) Waarom heeft het gemeentebestuur niet gecommuniceerd (via website of sociale media) eens vaststond dat de kermis niet zou opengaan op zaterdag?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Het is weer eens misgelopen … we lezen op facebook de volgende mededeling vanuit het gemeentebestuur:
“Ondanks voorafgaandelijke gesprekken met de betrokken kermisuitbaters, werden niet alle afspraken omtrent de nieuwe openingsuren gerespecteerd.
Het lokaal bestuur betreurt deze gang van zaken en het overleg van kermisuitbaters waarbij onze diensten niet betrokken werden.
Ondanks deze teleurstelling kijken we al graag uit naar de toekomst waarin we zullen proberen om de kermis te integreren in de braderie tijdens een gezamenlijk ‘feest-weekend’.
We gaan de komende maanden alvast opnieuw in overleg en houden onze inwoners graag op de hoogte van de verdere besprekingen en planning.”
Daarom deze vragen:
1/ Er is dus een vergadering geweest onder de kermisuitbaters zonder dat het gemeentebestuur erbij betrokken was? Zo ja, hoe kwam dit jullie dan ter ore? En wat is de reden dat dit zonder jullie als bestuur is doorgegaan?
2/ Er waren op momenten tekenfilmfiguren aanwezig en dit kon dan gepaard gaan met een fotomoment. Leuk initiatief. Begrijp ik het goed dat dit initiatief van de kermisuitbaters zelf is gekomen?
3/ Kermis integreren in een feestweekend samen de organisatie van de braderie valt er te lezen in de mededeling. Wat met de junikermis? Want daar wordt niet meer over gesproken …
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans en mevrouw Else Vanden Broeck, raadsleden, die namens de proKA-fractie dit extra punt hebben toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelichten.
De afgelopen periode heeft onze fractie een aantal punten op de agenda geplaatst aangaande de begraafplaatsen.
Graag hadden we een antwoord gekregen op onderstaande vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Tijdens de vorige gemeenteraad werd nog meegedeeld dat de wegenwerken voor de heraanleg van het Marktplein en de Mechelseweg zouden aanvatten eind september.
Er zou hierover naar de inwoners toe gecommuniceerd worden begin september maar dat gebeurde niet volgens de informatie die we konden bekomen.
Via Kapelle Spreekt hebben we moeten vaststellen dat de tijdslijn werd aangepast.
Daarom onze vragen.
Klopt het dat de wegenwerken pas zullen aanvangen in november?
Waarom werd hierover nog geen enkele communicatie verspreid naar de inwoners toe?
Wat is de reden dat de start is uitgesteld?
Kregen de inwoners die een bezwaar hebben ingediend naar aanleiding van het gevoerde openbaar onderzoek een antwoord toegestuurd?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Sinds begin dit jaar wordt het restafval om de twee weken opgehaald terwijl het voordien wekelijks gebeurde. De beslissing om dat te doen werd genomen door het College van burgemeester en schepenen. Onze fractie heeft zich van in het begin verzet tegen deze regeling en voorgesteld om zeker tijdens de warmere maanden het restafval wekelijks op te halen.
Tijdens de gemeenteraad van eind juni hebben we onze oproep nogmaals herhaald en ook de problemen aangekaart rond het afleveren van restafvalzakken op het containerpark. Er werd toen gevolg gegeven aan onze vraag om meer containers te plaatsen op het recyclagepark.
Ook tijdens dezelfde raad haalde de burgemeester aan dat OVAM had laten weten dat gemeentebesturen vanaf 2024 verplicht zouden worden om tweewekelijks in te zamelen. Ook in een persartikel van een tweetal weken geleden lazen we dit.
Onze fractie zal ervoor blijven strijden om het restafval opnieuw wekelijks op te halen.
We hadden hierover volgende vragen.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Robberechts, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
In het mobiliteitsverslag van 6 juni stond verbeteringswerken Vaartdijk geagendeerd.
Er staan eindelijk herstellingswerken van het fietspad tussen Etex en de drankgelegenheid (Schippershof) op de planning.
3 jaren geleden hadden we dit al aangekaart mét fotomateriaal, en steunen dit idee 100%.
De Vlaamse Waterweg is voorstander om de bomen te rooien met dan als
alternatief om fietspadmarkeringen aan te brengen op de weg.
De weg is immers breed genoeg. Gevaar is dan wel dat er gemend verkeer komt op de rijbaan.
Het College ziet de bomen liever niet verdwijnen en het nieuwe fietspad zou veilig moeten kunnen aansluiten op het reeds bestaande (reeds vernieuwde) fietspad.
Vandaar volgende vragen:
1. Vanwaar komt plots het idee om hier werk tóch van te maken?
2. Hoever staat het met de bespreking van dit dossier? Is hier overleg met alle stakeholders (lokaal bestuur? aangelanden? Bewoners? Misschien
zelfs scholen?)
3. Waarom willen jullie de bomen NIET rooien? (gezien de Vlaamse policy van de waterweg rond herplanting van inheemse bomen)
4. Welke timing werd vooropgesteld?
5. Hopelijk wordt er werk gemaakt van een breder (2 richtings) fietspad, of langs beide kanten een fietspad. (volgens de Vlaamse normen)
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De problemen die ontstaan zijn begin juni 2023 rond de verontreiniging van de Plasbeek en de vijver Stichelaar blijven maar aanslepen.
Volgens de informatie die we hebben bekomen zou de betrokken firma, die zorgt voor de smurrie, tegen 1 september maatregelen moeten getroffen hebben. Echter stellen we vast dat zowel de beek als de vijver nog steeds zo zwart als inkt kleuren.
Graag hadden we een stand van zaken in dit dossier verkregen.
Gehoord raadslid Jos Thomas die namens de CD&V-fractie een mondelinge vraag stelt omtrent de Schriekdreef in Meise. Inwoners hebben een schrijven ontvangen van de gemeente Meise in het kader van een toekomstige naamsverandering naar de Kerkstraat. Het raadslid vraagt of de gemeente Kapelle-op-den-Bos op de hoogte is van dit initiatief en wat de gevolgen zijn voor onze inwoners in de Kerkstraat.
De voorzitter sluit de zitting op 25/09/2023 om 22:38.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad