De voorzitter opent de zitting op 25/08/2025 om 19:54.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 23 juni en 8 juli 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 23 juni en 8 juli 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 23 juni wordt goedgekeurd.
Goedgekeurd mits aanpassing met eenparigheid van stemmen.
Art. 2 De notulen van de gemeenteraad d.d. 8 juli 2025 wordt goedgekeurd.
Met 11 stemmen voor (Dirk Robberechts, Mathias Diricx, Dirk Hermans, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Ann Van Rompaey, Daan De Doncker, Marie-Paule Van Aken, Els Scherps, Conny Booghmans), 8 onthoudingen (Hilde De Keersmaeker, Geert Van de Voorde, Lena Ghysels, Sonja Thielemans, Hendrik De Vleeschouwer, Hanne Lamberts-Van Assche, Tom Van de Voorde, Kris Teugels)
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Haviland intercommunale betreffende de cyberbewustwordingscampagne goed voor een periode van 1 september 2025 tot en met 30 september 2026
Haviland werkte een aanbod uit rond cyberveiligheid.
Het lokaal bestuur wil hier (nog) meer op in zetten. Het doel is om bij het personeel van het lokaal bestuur een cyberbewustwordingscampagne op te zetten.
Door middel van het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Haviland intercommunale kan via een inhouse-opdracht deze cyberbewustwordingscampagne worden uitgewerkt en geëvalueerd.
De overeenkomst wordt gesloten voor een periode van 1 september 2025 tot en met 30 september 2026. De eerste fase van de campagne kan starten in september 2025.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 meer bepaald de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in bijlagen bij het Belgisch Staatsblad d.d. 6 juni 2017.
De cyberbewustwordingscampagne omvat volgende onderdelen:
- Intakegesprek:
- Nulmeting:
- Q&A voor werknemers van de OPDRACHTGEVER op lokaal niveau:
- Affichecampagne ‘Wachtwoorden’ en ‘Lock your screen’:
- Training (op lokaal niveau/digitaal):
- Evaluatie op basis van een quiz en een vragenlijst:
- Nieuwe affichecampagne ‘Wachtwoorden’:
- Reporting: voorbereiding en nabespreking.
- Bijkomende trainingen:
Het lokaal bestuur kan als vennoot van Haviland als dienstverlenende vereniging een beroep doen op de diensten van haar intercommunale.
De toegewezen diensten worden middels het 'in-house principe' door Haviland gepresteerd en aangerekend op basis van een open boekhouding, waarbij de opdrachtgever een stand van zaken kan opvragen.
Het uurloon voor een projectleider is €101,00. De gepresteerde uren worden geraamd op 30 uur.
Dit uurloon is gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector.
De toekenning van voornoemde opdrachten aan Haviland heeft onder meer tot gevolg dat er in beginsel, behoudens andersluidend standpunt van de BTW administratie, op de door de eigen personeelsleden van Haviland geleverde prestaties geen BTW zal worden doorgerekend naar de opdrachtgever (het lokaal bestuur) toe, op alle andere prestaties en kosten blijft uiteraard wel BTW verschuldigd.
De nodige kredieten worden voorlopig gebudgetteerd op een totaal van 3.030 euro en voorzien via S2O1P2A5/0119-02/6131999 en vastgelegd via verbintenisnr. VB/G/2025/1440.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Haviland intercommunale betreffende de cyberbewustwordingscampagne goed voor een periode van 1 september 2025 tot en met 30 september 2026.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Haviland intercommunale.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering inzake het Lokaal Energie en Klimaatpact.
Het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur dd. 24 juni 2025 betreffende het ontbreken van de financiële rapportering inzake het LEKP 2025.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Kapelle-op-den-Bos ondertekende het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de voortgang werd reeds op 31/03/2025 gerapporteerd aan de gemeenteraad.
De financiële rapportering dient nog voorgelegd Het rapport bevindt zich in bijlage.
In bijlage vindt men ook het LEKP-rapport en de analyse van de voortgang, reeds ter kennis genomen op 31 maart 2025.
Wanneer zowel de inhoudelijke als de financiële elementen ter kennis zijn genomen op de gemeenteraad is de rapportering 2025 volledig voor onze gemeente.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportering inzake het Lokaal Energie en Klimaatpact.
Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is. Het lokaal bestuur krijgt een belangrijke adviesrol toegeschreven van de Vlaamse Overheid.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang
Sinds 1 januari 2022 moet een organisator kinderopvang een opportuniteitsadvies vragen aan het lokaal bestuur wanneer hij wil starten met kinderopvang of wil uitbreiden. Het opportuniteitsadvies moet hij toevoegen aan zijn vergunningsaanvraag bij Agentschap Opgroeien.
Dit opportuniteitsadvies is nodig wanneer een organisator:
Het lokaal bestuur bezorgt de organisator het advies binnen de 30 kalenderdagen na de adviesvraag. De organisator voegt dit advies dan bij zijn vergunningsaanvraag voor het Agentschap Opgroeien.
Art. 1
De organisator neemt in een eerste stap contact op met de ambtenaar van de dienst Zorg en Doelgroepen die verantwoordelijk is voor het Lokaal Loket Kinderopvang. Dit kan op het mailadres: zorgendoelgroepen@kapelle-op-den-bos.be.
Het doel van het kennismakingsgesprek tussen de organisator en het lokaal bestuur is om via dialoog een basis te leggen voor verdere samenwerking of verderzetten van de samenwerking bij reeds gekende opvanginitiatieven. De organisator kan zijn plan van aanpak, potentiële locatie en pedagogische visie bespreken. Het lokaal bestuur kan de organisator informeren over de evoluties in het gezinsbeleid van de gemeente en ondersteunen bij de realisatie van de plannen (nieuwe locatie, herstart, verhuizing, verhoging met minstens 9 plaatsen, uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang).
Volgende inhoud wordt besproken tijdens het kennismakingsgesprek:
Art. 2
De organisator dient eerst stedenbouwkundig advies in te winnen bij de dienst Omgeving. De dienst Omgeving zal, op basis van het gewestplan, nagaan of er een omgevingsvergunning of bestemmingswijziging dient aangevraagd te worden. Indien er geen tegenindicaties komen van deze dienst voor het opstarten of uitbreiden van een kinderopvanginitiatief op de gevraagde locatie kan een opportuniteitsadvies aangevraagd worden. Er wordt steeds een schriftelijk advies (brief of mail) gegeven, ook wanneer er geen tegenindicaties zijn.
De dienst Omgeving kan je contacteren via omgeving@kapelle-op-den-bos.be.
Art. 3
Om een opportuniteitsadvies aan te vragen dienen volgende voorwaarden in orde te zijn:
De aanvraag van het opportuniteitsadvies dient te gebeuren via het sjabloon dat door Agentschap Opgroeien werd opgesteld en dat kan teruggevonden worden op de website van de gemeente bij “Lokaal Loket Kinderopvang”. De aanvrager vult dit formulier in en stuurt ook de gevraagde bijlagen mee door naar zorgendoelgroepen@kapelle-op-den-bos.be:
Wanneer bovenstaande documenten werden ingediend, ontvangt de organisator een ontvangstbevestiging per e-mail. Wanneer er informatie ontbreekt, zal de verantwoordelijke ambtenaar binnen de 3 werkdagen contact opnemen via mail. Ontbrekende informatie en documenten moeten dan zo spoedig mogelijk aan de ambtenaar bezorgd worden.
Art. 4
De aanvraag wordt dan beoordeeld op basis van onderstaande criteria:
Art. 5
De ambtenaar van het Lokaal Loket Kinderopvang maakt na maximaal 20 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag via mail een vooradvies over aan de aanvrager en informeert de aanvrager over het hoorrecht en de procedure hiervoor.
Mogelijke adviezen zijn:
Positief opportuniteitsadvies: wanneer werd voldaan aan alle criteria uit Art. 4.
Positief opportuniteitsadvies, mits opmerkingen op basis van de opgestelde criteria.
Negatief opportuniteitsadvies met motivering bij één van volgende: er is geen gunstig stedenbouwkundig advies / er vond geen kennismakingsgesprek plaats / er werd geen engagementsverklaring ondertekend / er zal niet gewerkt worden met Opvang.Vlaanderen / er werd geen pedagogische visie ontvangen.
Hoorrecht: Indien de aanvrager nog opmerkingen heeft over het advies of de aanvrager is niet akkoord met het advies, dan heeft hij het recht om gehoord te worden. Dit kan door binnen de 3 kalenderdagen na het ontvangen van het advies, een vraag tot hoorrecht in te dienen via mail op zorgendoelgroepen@kapelle-op-den-bos.be . Het hoorrecht wordt dan binnen de 3 werkdagen georganiseerd.
Art. 6
De ambtenaar van het Lokaal Loket Kinderopvang formuleert het definitief opportuniteitsadvies, al dan niet gewijzigd na de uitoefening van het hoorrecht. Het uitgebrachte advies wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de aanvraag ter beslissing geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen en ter kennisgeving op het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK). Dit advies wordt ingevuld op het formulier, dat het Agentschap Opgroeien ter beschikking stelde en ingediend werd door de aanvrager. Dit formulier wordt ondertekend, via mail, terugbezorgd aan de aanvrager.
De gemeenteraad verleent goedkeuring voor deelname aan het structureel partnerschap 'Straffe Streek' 2026-2031.
De mogelijkheid om deel te nemen aan een structureel partnerschap 'Straffe Streek' voor de periode 2026-2031
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 2 juni 2026 houdende deelname structureel partnerschap 'Straffe Streek' 2026-2031 waarmee het college principieel akkoord gaat om aan te sluiten bij dit partnerschap.
'Straffe Streek' wil samen met lokale besturen uit Vlaams-Brabant verder bouwen aan een sterk streekverhaal. Van 2026 tot 2031 bieden ze gemeenten een duurzaam en structureel partnerschap aan, opgebouwd rond 4 krachtige pijlers:
Gemeente Kapelle-op-den-Bos wenst zich voor de periode 2026-2031 aan te sluiten bij dit partnerschap.
Dit partnerschap ondersteunt de gemeente in de promotie van lokale korte keten-initiatieven, versterkt de zichtbaarheid van lokale producten en producenten, en biedt toegang tot netwerk- en ondersteuningsactiviteiten.
Voor het opstartjaar 2026 geldt een voordeeltarief van €0,15 per inwoner.
Op basis van het inwonersaantal op 1 januari 2024 9.805 bedraagt de bijdrage voor 2026: €1.470,75.
Vanaf 2027 geldt het reguliere tarief van €0,20 per inwoner per jaar (€1.961 per jaar).
Art. 1 De gemeenteraad verleent goedkeuring voor deelname van Kapelle-op-den-Bos aan het structureel partnerschap 'Straffe Streek' 2026-2031.
Art. 2 De gemeenteraad neemt kennis van het voordeeltarief in 2026 en het reguliere tarief vanaf 2027.
Art. 3 De jaarlijkse bijdrage wordt voorzien binnen het gemeentelijk budget, met interne toewijzing over de betrokken diensten.
Art. 4 De praktische opvolging wordt toegewezen aan de dienst lokale economie.
Art. 5 Afschrift van deze beslissing wordt digitaal overgemaakt aan 'Straffe Streek', de dienst lokale economie en de dienst financiën.
De gemeenteraad keurt het engagement goed voor de opmaak van een allesomvattend handvest 'Samen voor een asbestveilige gemeente'.
Het lokaal bestuur wenst onverminderd in te zetten op een gecoördineerde en rechtlijnige omgang en verwerking van asbest.
In het verleden werden diverse acties en procedures opgezet, ook nu worden nieuwe maatregelen uitgerold die tot doel hebben een veilige asbestsanering van onze gemeente.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het VLAREM II-decreet, in het bijzonder hoofdstukken 4.7 en 6.4.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos draagt een beladen erfenis mee met betrekking tot asbest. Vele inwoners worden persoonlijk of in hun nabije omgeving dagelijks hiermee geconfronteerd.
het lokaal bestuur wil haar inspanningen om te evolueren naar een asbestveilige gemeente onverminderd voortzetten.
Verschillende initiatieven werden hiervoor de afgelopen jaren genomen, maar ook recent:
Het is de wens van het lokaal bestuur om een allesomvattende en breed gedragen visie rond asbest te ontwikkelen samen met alle partners waarmee zij samenwerkt (Haviland, politiezone K-L-M, OVAM, experten,...) door de creatie van een algemeen handvest 'Samen voor een asbestveilige gemeente'. Hierin zullen alle maatregelen gebundeld worden tot een allesomvattende visie, zodoende er minder versnippering van het beleid en maatregelen optreedt.
Het is de bedoeling dat dit handvest verschillende aspecten behelst, zoals:
Door deze verschillende aspecten te integreren in een allesomvattende visie door de opmaak van een Handvest 'Samen voor een asbestveilige gemeente' wil het lokaal bestuur alle betrokken actoren samen brengen rond de gemeenschappelijke doelstelling om de komende jaren belangrijke stappen te zetten in de asbestsanering van onze gemeente.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het engagement goed voor de opmaak van een allesomvattend handvest 'Samen voor een asbestveilige gemeente'.
Art. 2 De raad belast het college van burgemeester en schepenen met de totstandkoming van dit handvest en vraagt om de ontwerpteksten eerst te agenderen op een gemeentelijke commissie ter bespreking.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst en addendum aanstelling ruimtelijk planner goed voor het RUP KWZI Kapelle-Oost.
De wens van het lokaal bestuur om met de komst van een KWZI Oxdonk en de bijhorende collectorprojecten te voorzien in de sanering/aansluiting van de bestaande gemeentelijke lozingspunten waardoor het vuil water niet langer geloosd wordt in de Oxdonkbeek (Aabeek) en de Zwarte Beek.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, Titel II Planning, Hoofdstuk II - Ruimtelijke Uitvoeringsplannen
Aquafin is onder meer belast met het opmaken en uitvoeren, of het doen opmaken en uitvoeren van technische plannen voor nieuwe rioolwaterzuiveringsinfrastructuur conform de door de Vlaamse Executieve vastgestelde investeringsprogramma’s.
Met de samenwerkingsovereenkomst in bijlage worden de verhoudingen tussen de partijen vastlegt teneinde te komen tot een definitief aanvaard gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor het perceel kadastraal gekend onder Kapelle-op-den-Bos, 1ste afdeling, sectie B, perceelsnummer 110E (deels), met als bestemming ‘gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut, meer bepaald gebied voor waterzuivering’ en Kapelle-op-den-Bos, 1ste afdeling, sectie B, perceelsnummer 111D (deels) als ‘agrarisch gebied’.
Overwegende dat Aquafin een overheidsopdracht heeft gevoerd waarna het addendum (in bijlage bij deze beslissing) zal ondertekend worden waarbij de gegunde onderneming D+A Meiboom 26 te 1500 Halle aangeduid wordt als ruimtelijk planner voor het opmaken van dit RUP KWZI Kapelle-Oost 21.071 Oxdonk.
KWZI Oxdonk en de bijhorende collectorprojecten zijn nodig voor de sanering/aansluiting van de bestaande gemeentelijke lozingspunten. In totaal gaat dit over de vuilvracht van 1700 IE (inwoner equivalent) die momenteel nog loost op geconcentreerde lozingspunten in de Oxdonckbeek (Aabeek) en de Zwarte Beek. Na verdere uitbouw van het stelsel zal de KWZI de vuilvracht van 2400 IE (ruwe inschatting, exacte ontwerpcapaciteit moet nog bepaald worden) kunnen saneren.
Binnen het stroomgebiedsbeheerplan werd per waterlichaam een reductiedoel voor P- en N-verwijdering opgelegd om te komen tot een goede waterkwaliteit. Dit binnen de verschillende planperiodes 2027, 2033 en 2039. De globaal te realiseren reductie per waterlichaam werd verdeeld onder de verschillende actoren binnen elk waterlichaam. Voor de reductie van vuilvracht t.g.v. huishoudens betreffen dit de betrokken gemeentes/rioolbeheerders en de bovengemeentelijke actor Aquafin.
De KWZI zelf en een groot deel van het collectorproject is gelegen in waterlichaam ‘VL17_42 – Afstroomzone Zeeschelde III + Rupel’, de meer opwaartse lozingspunten en de 2e fase van het collectorproject zijn gelegen in waterlichaam ‘VL08_95 Afstroomzone Getijdedijle & Getijdezenne’. Voor beide waterlichamen is uitvoering van de collectorprojecten en dus ook de bouw van de KWZI nodig voor het halen van de opgelegde doelen tegen 2027. Dit is echter qua timing niet meer haalbaar, het reductiedoel zal dus pas gehaald worden in de daaropvolgende planperiode. Maar dit benadrukt de noodzaak om de KWZI en bijhorende projecten zo snel mogelijk te kunnen opstarten zodat dit geen verdere vertraging oploopt.
Het reductiedoel werd door VMM volledig bij de bovengemeentelijke actor (Aquafin) gelegd aangezien de vuilvracht door de gemeente reeds ingezameld wordt thv de geconcentreerde lozingspunten. Gemeente Kapelle-op-den-Bos zelf kreeg dus geen doel opgelegd in deze omgeving. Voor het globale reductiedoel van deze waterlichamen zijn deze collectorprojecten en dus de bouw van de KWZI echter noodzakelijk. Bovenop de opgelegde reductiedoelen is ook het wegnemen van zeer geconcentreerde lozingspunten van groot belang.
De door de ruimtelijk planner uit te voeren opdracht zal door Aquafin vergoed worden.
Aquafin betaalt aan het lokaal bestuur de door haar gemaakte kosten die verband houden met de organisatie en bekendmaking van het openbaar onderzoek alsook alle publicatiekosten.
Er is geen financiële impact voorzien voor het lokaal bestuur.
Art. 1 De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) betreffende het opmaken van RUP KWZI Kapelle Oost (21.071 Oxdonk) goed te keuren.
Art. 2 De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst, waarbij de afspraken tussen ruimtelijke planner (D+A Meiboom 26 te 1500 Halle aangeleverd door Aquafin) en het lokaal bestuur worden vastgelegd, goed.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing en ondertekend exemplaar worden bezorgd aan Aquafin nv.
De raad keurt de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2025-2026 goed.
Het vastleggen van de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2025-2026.
De verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool worden jaarlijks vastgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde deze data voor het schooljaar 2025-2026 goed en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de verlofdagen en pedagogische studiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2025-2026 goed:
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool.
De gemeenteraad beslist de overeenkomst tussen De Watergroep en de gemeente Kapelle-op-den-Bos betreffende de gemeentelijke saneringsverplichting goed te keuren.
De noodzaak tot het afsluiten van een overeenkomst tussen De Watergroep en de gemeente Kapelle-op-den-Bos inzake de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen
Art. 2.3.5, §1 van het Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (hierna: “Decreet”) bepaalt dat elke exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk belast is met de sanering van het door de exploitant aan haar abonnees geleverde water. Deze saneringsplicht wordt opgelegd met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water.
Artikel 4, § 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2024 over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting (hierna: “Besluit”) bepaalt welke activiteiten de gemeentelijke saneringsverplichting omvat.
Artikel 4, § 2 van het Besluit bepaalt dat er per gemeente maar één instantie verantwoordelijk kan zijn om de gemeentelijke saneringsverplichting in te vullen.
De exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk kan de gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld, aanwijzen die zal instaan voor de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting. De exploitant zal in dat geval de gemeentelijke saneringsverplichting in haar geheel overdragen. De gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld kan op haar beurt beroep doen op een onderaannemer om de gemeentelijke saneringsverplichting geheel of gedeeltelijk uit te voeren. De gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld, blijft in dat geval te allen tijde het aanspreekpunt voor de bevoegde entiteit en blijft de eindverantwoordelijkheid dragen voor de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting en de verplichtingen bedoeld in hoofdstuk 3, 4 en 5 van het Besluit (artikel 6 van het Besluit).
De Watergroep stelde een overeenkomst op m.b.t. de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting, deze overeenkomst wordt aangegaan voor een onbepaalde duur en treedt in werking op 1 september 2025.
De overeenkomst die als bijlage bij deze beslissing gaat, maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 1 De gemeenteraad beslist de overeenkomst tussen De Watergroep en de gemeente Kapelle-op-den-Bos betreffende de gemeentelijke saneringsverplichting goed te keuren.
Art. 2 De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemandateerd om de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan De Watergroep.
De raad keurt de ontwerpaankoopbeloftes betreffende de aankoop van gronden in de Mechelseweg, ten behoeve van de aanleg van fietssnelweg goed.
De aanleg van de fietssnelweg waarbij onvoldoende openbaar domein beschikbaar is om een kwalitatieve aanleg/verbreding van de fietspaden te voorzien.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Achter de woningen in de Mechelseweg dienen gronden overgekocht te worden ten behoeve van de aanleg van de fietssnelweg.
Alle gronden worden aangekocht op basis van het schattingsverslag van beëdigd schatter, aangesteld door het gemeentebestuur, dat bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Het ontwerp van de aankoopbeloftes voor de aankoop van de percelen gaan als bijlage bij deze beslissing en maken er integraal deel van uit.
Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet vermeld.
Art 1. De voorwaarden van de ontwerpaankoopbeloftes betreffende de aankoop van gronden in de Mechelseweg door het gemeentebestuur Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.
Art 2. De aankoop van de gronden zal wettelijk worden geregeld bij akte, te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.
Art 3. Alle onkosten verbonden aan het verlijden van de aankoopbeloftes en aktes en de aankoop van de gronden worden gedragen door de aankoper.
Art 4. De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Dirk Robberechts en de algemeen directeur Siebe Ruykens worden afgevaardigd om de aankoopbeloftes en notariële akte te ondertekenen.
Art 5. Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
De gemeenteraad keurt de voorwaarden van de ontwerpakte betreffende kosteloze grondafstand in de Zomerlaan deel 2 ten voordele van gemeente Kapelle-op-den-Bos goed.
De vraag tot overdracht van de huidige eigenaars van de verkaveling gelegen te Zomerlaan deel 2.
Goedgekeurde bouwaanvraag van 3 oktober 2017 goedgekeurd op 6 december 2023.
Beslissing van de gemeenteraad d.d. over de zaak van de wegen van 23 oktober 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
In de Zomerlaan dient er een kosteloze grondafstand te gebeuren ten voordele van de gemeente Kapelle-op-den-Bos
De overdracht dient te gebeuren conform de goedgekeurde zaak der wegen d.d. 23 oktober 2023.
Het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand ten voordele van de gemeente Kapelle-op-den-Bos, akte die als bijlage bij deze beslissing gaat en er integraal deel van uitmaakt.
Alle relevante regelgeving is van toepassing, zelfs indien hiervoor niet expliciet aangehaald
Art 1. De voorwaarden van de ontwerpakte betreffende kosteloze grondafstand in de Zomerlaan deel 2 ten voordele van gemeente Kapelle-op-den-Bos worden goedgekeurd.
Art 2. De kosteloze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor Marianda Moyson, notaris te Kapelle-op-den-Bos.
Art 3. De kosten verbonden aan het verlijden van de notariële akte, zullen worden gedragen door de schenkers.
Art 4. De voorzitter van de gemeenteraad, de heer Dirk Robberechts en de algemeen directeur Siebe Ruykens worden afgevaardigd om de notariële akte te ondertekenen.
Art 5. Afschrift van deze beslissing zal aan de notaris overgemaakt worden.
De gemeenteraad beslist om de opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding vogeltjeswijk en als verplichte optie quickwin - onthardingsprojecten” stop te zetten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding vogeltjeswijk en als verplichte optie quickwin - onthardingsprojecten” werd een bestek met nr. 2021/084 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 120.000,00 EUR exclusief BTW.
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 april 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De aankondiging van opdracht in dossier 2022-515465 werd gepubliceerd op 26 april 2022 op nationaal niveau.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 13 juli 2022 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan Antea Belgium, KBO nr. 0414.321.939, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen.
Afdeling Grondgebiedzaken stelde op 15 juni 2022 het verslag van nazicht van de offertes op, waaruit het onderstaande bleek:
1. Kwalitatieve selectie van de inschrijvingen
Vereiste documenten en attesten
Uitsluitingsgronden: juridische situatie:
Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.
Selectiecriteria: economische en financiële draagkracht:
| Nr. |
Selectiecriteria |
Minimumvereisten |
| 1 |
Een verklaring betreffende de totale omzet en de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de ondernemer met zijn bedrijvigheid is begonnen, voor zover de betrokken omzetcijfers beschikbaar zijn. |
de omzet op jaarbasis moet gemiddeld 5x de waarde van deze opdracht zijn |
Selectiecriteria: technische en beroepsbekwaamheid:
| Nr. |
Selectiecriteria |
Minimumvereisten |
| 1 |
Een lijst van de voornaamste diensten die gedurende de laatste drie jaar werden verricht, met vermelding van het bedrag, de datum en de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. |
Er dient ervaring aangetoond te worden met gelijkaardige projecten. Ofwel door een gelijkaardig project of door een ontwerper uit het ontwerpteam met de nodige ervaring met deze projecten. |
| 2 |
Opleiding of aantonen van ruime ervaring met participatietrajecten van één van de personen van het ontwerpteam |
beschrijving van opleiding of ervaring van lid ontwerpteam |
Samenvatting van het nazicht van de inschrijvers
| Naam |
Tijdig |
RSZ* |
Fisc. verpl.** |
Jur.¹ |
Fin.² |
Techn.³ |
| Antea Belgium |
Ja |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
* of RSVZ voor zelfstandigen
** Attest fiscale verplichtingen
¹ Juridische situatie
² Economische en financiële draagkracht
³ Technische en beroepsbekwaamheid
Besluit van de kwalitatieve selectie
Volgende inschrijvers worden geselecteerd (eventuele tekortkomingen zijn niet essentieel):
| Naam |
Motivering |
| Antea Belgium |
Handteken bevoegdheid OK 20336913 |
2. Regelmatigheidsonderzoek van de offertes van geselecteerde inschrijvers
| Nr. |
Naam |
Substantiële onregelmatigheden? |
Niet-substantiële onregelmatigheden? |
| 1 |
Antea Belgium |
Nee |
Nee |
Prijs- of kostenonderzoek:
BEREKENING ABNORMALE TOTALE OFFERTEPRIJZEN ( exclusief BTW )
De prijs van elke offerte wordt vergeleken met de gemiddelde offerteprijs.
Aangezien er slechts één offerte is, controleren we ten opzichte van de raming. Deze wijkt meer dan 15% af.
We merken echter dat voor alle dossiers de prijzen en ereloon-percentages sterk gestegen zijn door de specifieke huidige marktomstandigheden.
Het ingediende dossier is een sterk dossier wat tevens een verklaring kan zijn voor de hogere prijs ten opzichte van de raming.
Prijsverantwoording werd opgevraagd en bezorgd op 3 juli 2022. Hierbij wordt verwezen naar de gedetailleerde berekening van benodigde uren die reeds was opgenomen in de offerte.
Op basis van marktconforme daglonen en deze detaillering kunnen we besluiten dat er vrij veel uren voorzien zijn, maar dat de berekening op basis hiervan wel als conform kan verklaard worden.
Het lijkt aangewezen om tijdens de uitvoering van de opdracht de gepresteerde uren in het oog te houden om dit op te volgen.
Nazicht abnormale eenheidsprijzen en totale offerteprijzen:
BEREKENING ABNORMALE TOTALE OFFERTEPRIJZEN ( exclusief BTW )
De prijs van elke offerte wordt vergeleken met de gemiddelde offerteprijs.
Aangezien er slechts één offerte is, controleren we ten opzichte van de raming. Deze wijkt meer dan 15% af.
We merken echter dat voor alle dossiers de prijzen en ereloon-percentages sterk gestegen zijn door de specifieke huidige marktomstandigheden.
Het ingediende dossier is een sterk dossier wat tevens een verklaring kan zijn voor de hogere prijs ten opzichte van de raming.
Prijsverantwoording werd opgevraagd en bezorgd op 3 juli 2022. Hierbij wordt verwezen naar de gedetailleerde berekening van benodigde uren die reeds was opgenomen in de offerte.
Op basis van marktconforme daglonen en deze detaillering kunnen we besluiten dat er vrij veel uren voorzien zijn, maar dat de berekening op basis hiervan wel als conform kan verklaard worden.
Het lijkt aangewezen om tijdens de uitvoering van de opdracht de gepresteerde uren in het oog te houden om dit op te volgen.
Besluit van het regelmatigheidsonderzoek van de offertes
De volgende offertes worden door het bestuur als regelmatig beschouwd omdat eventuele onregelmatigheden niet substantieel zijn:
| Nr. |
Naam |
Motivering |
| 1 |
Antea Belgium |
prijs berekend op basis van basisopdracht, 1.2+1.3+ vrije optie en de respectievelijke ramingen van 1.450.000 EUR, 75.000 EUR en 125.000 EUR. |
3. Vergelijking van de offertes
Vergelijking van de offertes volgens de in het bestek vermelde gunningscriteria
| Nr. |
Naam |
Motivering |
Score |
| Gunningscriterium nr. 1: PrijsBeoordeling op 40 punten |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
Het ereloonpercentage dat wordt voorgesteld ligt veel hoger dan de voorziene raming.Dit kan verklaard worden door het beperkte aantal inschrijvers (1), de firma zelf en de huidige omstandigheden.Optie 1.4 wordt niet mee opgenomen in de gunningWe kiezen er wel voor de vrije variant "3D-wandeling" toe te voegen aan de gunning |
20 |
| Gunningscriterium nr. 1.1: PrijsBeoordeling op 16 puntenTransformatieproject Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs Indien de opties niet worden meegenomen zullen 1.2,1.3 en 1.4 wegvallen en zal 1.1 tellen voor 40 punten i.p.v. 16. |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
|
0 |
| Gunningscriterium nr. 1.2: PrijsBeoordeling op 8 puntenOptie Quickwin BKO Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
|
0 |
| Gunningscriterium nr. 1.3: PrijsBeoordeling op 8 puntenQuickwin de Kei Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
|
0 |
| Gunningscriterium nr. 1.4: PrijsBeoordeling op 8 puntenQuickwin kruispunt Ipsvoordestraat Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
|
0 |
| Gunningscriterium nr. 2: beschrijvende nota visieBeoordeling op 30 punten |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
ondanks dat er maar één inschrijver is, bekijken we het ingediende dossier om te controleren of het voldoet aan de bestekvoorwaarden en de sterkte van het dossier van de inschrijver te beoordelen.Er worden 28 punten toegekend aangezien het dossier van de indiener zeer sterk te noemen valt. Zowel qua participatie als qua visie op het dossier zelf blijkt een grote kennis van zaken en een goed plan van aanpak.Op p10 merken we een klein foutje in de wegbreedte voorstel toekomstige visie. |
28 |
| Gunningscriterium nr. 3: Ontwerpteam en beschrijving samenwerking alle partijenBeoordeling op 30 punten |
|||
| 1 |
Antea Belgium |
Uit de toegevoegde CV's en referenties blijkt een grote ervaring met onder andere dit type projecten. Het participatietraject zal worden doorlopen met een specifiek opgeleid persoon en niet als een extra taak bij de projectverantwoordelijke. Het vooropgestelde participatietraject leunt zeer sterk aan bij de verwachtingen in dit dossier. |
27 |
Finale rangschikking regelmatige offertes (gerangschikt volgens totale score)
| Nr. |
Naam |
Score |
Prijs exclusief BTW* |
Prijs incl. BTW* |
| 1 |
Antea Belgium |
75 % |
180.470,91 EUR |
218.369,80 EUR |
* Nagerekende bedragen
Op 14 juli 2022 werd de kennisgeving van de gunning aangetekend naar Antea Belgium verstuurd.
De verderzetting van de gegunde opties quickwins wordt wel verdergezet aangezien de uitvoering momenteel nog niet definitief opgeleverd werd.
Het lokaal bestuur wenst de opdracht stop te zetten aangezien de uitvoering van deze opdracht niet meer past binnen de huidige visie van het lokaal bestuur.
Rekening houdende met het voorgaande, is het aangewezen de opdracht te verbreken.
Art 1.De opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding vogeltjeswijk en als verplichte optie quickwin - onthardingsprojecten” wordt verbroken.
Art 2.De dienstverlener Antea Belgium, KBO nr. 0414.321.939, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen zal hierover per aangetekende zending ingelicht worden.
Art 3. De dienstverlener Antea Belgium wordt gevraagd een eindafrekening op te stellen op basis van de gepresteerde diensten.
Art 4. De verbintenissen worden na ontvangst afrekening afgesloten.
De gemeenteraad beslist om de opdracht “Heraanleg schoolomgeving campus V STK” stop te zetten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Heraanleg schoolomgeving campus V STK” werd een bestek met nr. 2024CampusV opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op 1.025.000,00 EUR exclusief BTW.
De gemeenteraad verleende in zitting van 30 september 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De aankondiging van opdracht in dossier 757817 werd gepubliceerd op 4 november 2024 op nationaal niveau.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 februari 2025 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan HERTSENS INFRA, KBO nr. 0444793696, Oeverkant 38 te 2070 Zwijndrecht tegen het nagerekende offertebedrag van 1.111.403,57 EUR exclusief BTW.
Studiebureau Witteveen-Bos stelde op 9 december 2024 het verslag van nazicht van de offertes op,
1. Kwalitatieve selectie van de inschrijvingen
Vereiste documenten en attesten
Samenvatting van het nazicht van de inschrijvers
| Naam |
Tijdig |
RSZ* |
Fisc. verpl.** |
Jur.¹ |
Fin.² |
Techn.³ |
Erkenning |
| Colas Noord |
Ja |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
| HERTSENS INFRA |
Ja |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
| ADGRECA |
Ja |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
OK |
* of RSVZ voor zelfstandigen
** Attest fiscale verplichtingen
¹ Juridische situatie
² Economische en financiële draagkracht
³ Technische en beroepsbekwaamheid
Besluit van de kwalitatieve selectie
Volgende inschrijvers worden geselecteerd (eventuele tekortkomingen zijn niet essentieel):
| Naam |
Motivering |
| Colas Noord |
|
| HERTSENS INFRA |
|
| ADGRECA |
|
2. Regelmatigheidsonderzoek van de offertes van geselecteerde inschrijvers
| Nr. |
Naam |
Substantiële onregelmatigheden? |
Niet-substantiële onregelmatigheden? |
| 1 |
Colas Noord |
Nee |
Nee |
| 2 |
HERTSENS INFRA |
Nee |
Nee |
| 3 |
ADGRECA |
Ja |
Nee |
Besluit van het regelmatigheidsonderzoek van de offertes
Volgende offertes worden door het bestuur nietig verklaard:
| Nr. |
Naam |
Motivering |
| 3 |
ADGRECA |
|
De volgende offertes worden door het bestuur als regelmatig beschouwd omdat eventuele onregelmatigheden niet substantieel zijn:
| Nr. |
Naam |
Motivering |
| 1 |
Colas Noord |
|
| 2 |
HERTSENS INFRA |
|
3. Vergelijking van de offertes
Vergelijking van de offertes volgens de in het bestek vermelde gunningscriteria
| Nr. |
Naam |
Motivering |
Score |
| Gunningscriterium nr. 1: PrijsBeoordeling op 80 puntenRegel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs |
|||
| 2 |
HERTSENS INFRA |
(1.247.705,95 EUR / 1.247.705,95 EUR) * 80 = 80 |
80 |
| 1 |
Colas Noord |
|
53 |
| Gunningscriterium nr. 2: uitvoeringstermijnBeoordeling op 10 punten |
|||
| 1 |
Colas Noord |
210 dagen tov 217dagen |
10 |
| 2 |
HERTSENS INFRA |
|
9,7 |
| Gunningscriterium nr. 3: plan van aanpak en circulair bouwenBeoordeling op 10 punten |
|||
| 1 |
Colas Noord |
|
10 |
| 2 |
HERTSENS INFRA |
|
7 |
Finale rangschikking regelmatige offertes (gerangschikt volgens totale score)
| Nr. |
Naam |
Score |
Prijs exclusief BTW* |
Prijs incl. BTW* |
| 2 |
HERTSENS INFRA |
96,7 % |
1.111.403,57 EUR |
1.247.705,95 EUR |
| 1 |
Colas Noord |
73 % |
1.668.629,48 EUR |
1.848.489,33 EUR |
* Nagerekende bedragen
Op 10 februari 2025 werd de kennisgeving van de gunning aangetekend naar HERTSENS INFRA verstuurd.
Het lokaal bestuur verstuurde nog geen aanvangsbevel.
Het lokaal bestuur wenst de opdracht stop te zetten aangezien deze niet meer past binnen de prioriteiten en de budgettaire ruimte van het lokaal bestuur bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031.
Het lokaal bestuur wenst deze beslissing te nemen voor de goedkeuring van het meerjarenplan om de gegunde aannemer tijdig te informeren over de stopzetting van deze opdracht.
Rekening houdende met het voorgaande, is het aangewezen de opdracht te verbreken.
Art 1.De opdracht “Heraanleg schoolomgeving campus V STK” wordt verbroken.
Art 2.De aannemer HERTSENS INFRA, KBO nr. 0444793696, Oeverkant 38 te 2070 Zwijndrecht zal hierover per aangetekende zending ingelicht worden.
Art 3. Studiebureau Witteveen-Bos zal ingelicht worden van deze beslissing
Art 4. De opgemaakte verbintenissen op basis van de beslissing d.d. 10 februari 2025 zullen worden afgesloten.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad keurt de vaststelling van de vervangingsdagen voor de wettelijke en bijkomende feestdagen die vallen op een zaterdag of een zondag en de vaststelling van de collectieve verlofdag voor het jaar 2025 goed.
In 2026 vallen volgende feestdagen op een zaterdag of zondag:
In 2026 zijn er 2 ‘brugdagen’:
Artikel 232 §2 van de rechtspositieregeling houdende "als een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag wordt deze dag vervangen door een andere dag, die bepaald wordt door de raad".
In 2026 vallen er vier feestdagen tijdens een weekend en zijn er 2 brugdagen.
Voorstel voor 4 collectieve vervangingsdagen
Het vastleggen van deze vervangende feestdagen heeft een collectieve sluiting van de gemeentelijke diensten tot gevolg op bovenstaande dagen.
Artikel 1: Voor het jaar 2026 worden de hierna vermelde dagen vastgesteld als vervangingsdagen voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag:
vrijdag 15 mei 2026
maandag 20 juli 2026
donderdag 24 december 2026
donderdag 31 december 2026
De raad keurt de aanpassing van de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen van het GAS5 reglement goed.
De gemeenteraad van 19 oktober 2022 keurde de politieverordening goed betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, het zogenaamde GAS5 reglement.
Vervolgens werden op 23 oktober 2023 en 24 juni 2024 wijzigingen doorgevoerd aan het GAS 5 reglement.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 29quater;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement van de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2022 houdende de goedkeuring van het algemeen politiereglement;
De beslissing van de gemeenteraad van 19 oktober 2022 houdende de goedkeuring van GAS5 reglement politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen;
De beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 houdende de aanpassing van het GAS5 reglement politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen;
De beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2024 houdende de aanpassing van het GAS5 reglement politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen.
In een schrijven dd. mei 2025 verzoekt de Brandweerzone Vlaams-Brabant West om prioritaire voertuigen bij hun interventies vrij te stellen van Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Brandweerzone Vlaams-Brabant West staat in voor de veiligheid van de burgers binnen onze gemeente en in de omliggende regio. Elke seconde telt, zij dienen snel en efficiënt te reageren op verschillende noodsituaties. Hun prioritaire voertuigen maken vaak deel uit van een GAS boete, zelf bij dringende interventies. Dit leidt tot een enorme administratieve belasting.
Om deze problematiek op te lossen en een efficiëntere werking van de hulpdiensten te bekomen, verzoeken zij de lokale besturen om een regeling te treffen waarbij snelheidsovertredingen begaan tijdens prioritaire opdrachten vrijgesteld worden van een GAS boete.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om een extra artikel toe te voegen aan het GAS 5 reglement:
Artikel 2.3:
De bepalingen van dit reglement zijn niet van toepassing op snelheidsovertredingen begaan door voertuigen die op het ogenblik van de vaststelling een prioritair karakter hebben overeenkomstig artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Evenmin zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing op voertuigen die ingezet worden voor dringende opdrachten van openbare dienstverlening bij noodsituaties (bv. bij een gemeentelijke fase).
De uitzonderingen zijn slechts van toepassing indien de betrokken voertuigen duidelijk herkenbaar zijn als zodanig (bijvoorbeeld via signalisatie, kenteken of toelatingsdocument) en de snelheidsovertreding plaatsvond in het kader van de uitvoering van hun opdracht.
In geval van betwisting dient de houder van het voertuig het bewijs te leveren van de toepasselijkheid van één van de uitzonderingen.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone KLM, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Art. 3 Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur en wordt bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het lokaal decreet.
De raad keurt de statutenwijziging van de Buitengewone Algemene Vergadering op woensdag 10 december 2025 van Haviland Intercommunale goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 16 juni 2025 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 8 juli 2025 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 10 december 2025 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 houdende aanduiding van schepen Else Vanden Broeck als effectief vertegenwoordiger en raadslid Ann Van Rompaey als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland Intercommunale en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikel 1
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Haviland via Ann.Scheys@Haviland.be
Om een lokaal gedragen en op maat afgestemd toewijzingsbeleid te kunnen voeren werd in 2023 een toewijzingsraad opgericht. Deze raad biedt een structureel overlegplatform aan waarin de woonmaatschappij, de betrokken lokale besturen en relevante welzijnsactoren in dialoog gaan over het toewijzingsbeleid van sociale huurwoningen.
De toewijzingsraad heeft zowel een beleidsmatige als een operationele opdracht en komt minstens eenmaal per jaar samen, zoals bepaald in artikel 6.23 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Door het college van burgemeester en schepenen wordt voorgedragen om de gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad :
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 12 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1
Dhr Dirk Hermans wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker binnen het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord en dit voor de gehele legislatuur 2025 - 2031.
Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 2
Dhr Edward De Wit wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om de gemeente Kapelle-op-den-Bos te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker binnen het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord en dit voor de gehele legislatuur 2025 - 2031.
Met 12 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Het Vlaamse Woonanker BV.
Op 1 augustus 2025 stuurde het college van burgemeester en schepenen bij monde van burgemeester Mathias Diricx een mail naar de voltallige gemeenteraad met betrekking tot het aanhoudend conflict in Gaza.
Met dit initiatief wil het lokaal bestuur haar diepe bezorgdheid uiten over de humanitaire crisis in Gaza.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De burgemeester nodigde in zijn schrijven alle raadsleden mee uit om de motie te ondertekenen.
Het aanhoudende geweld in Gaza leidt tot een ongeziene crisis, met vele slachtoffers tot gevolg.
Het ondertekenen van deze motie is een belangrijk moreel signaal in het licht van deze verontrustende humanitaire crisis.
De motie heeft tot doel:
Het lokaal bestuur wenst met deze motie in naam van de inwoners van Kapelle-op-den-Bos op te komen voor de fundamentele mensenrechten, vrede en solidariteit.
Als bijlage bij dit agendapunt wordt de motie toegevoegd, het betreft de versie zoals deze tot 14 augustus 2025 aan het onthaal beschikbaar was.
Op 6 augustus 2025 vraagt raadslid Renaat Huysmans namens de N-VA-fractie om deze motie ter bespreking voor te leggen aan de gemeenteraad om aldus een gezamenlijk en gedragen standpunt in te nemen.
Op 11 augustus 2025 laat raadslid Hanne Lamberts-Van Assche namens de Groen-fractie weten het initiatief van de motie genegen te zijn en de urgentie ervan te erkennen. Zij stelt voor om in dialoog te gaan met alle fractie om bijkomend een brief op te stellen die ook de aandacht vestigt op andere conflicten in de wereld.
Op 13 augustus 2025 laat de burgemeester weten beide vragen goed ontvangen te hebben. Hij stelt voor om gezien de urgente situatie in Gaza dit initiatief niet langer uit te stellen, maar begrijpt de vraag om bijkomend een meer breder standpunt hierover in te nemen.
Gezien de verschillende standpunten lijkt het aangewezen om over de fracties heen samenkomen om te kijken of zij een meer gezamenlijk breder standpunt kan innemen over de conflicten heen in de wereld.
Art. 1 De raad neemt kennis van de ondertekende motie over de oproep tot duurzame vrede en humanitaire steun voor Gaza, die als bijlage bij dit agendapunt gaat.
Art. 2 De raad zal over de fracties heen samenkomen om te kijken of zij een meer gezamenlijk breder standpunt kan innemen over de conflicten heen in de wereld.
De raad keurt de verlenging van de statuten van de intergemeentelijke samenwerking , project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen goed.
Op 30 januari 2003 werd door de gemeenten Kapelle-op-den Bos en Willebroek een projectverenging WIKA opgericht om de optimalisatie te verzekeren van de exploitatie van het zwembad De Druppelteen, gelegen te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.
De projectvereniging werd initieel opgericht voor een periode van zes jaar. De projectvereniging kan voor een termijn, die niet langer mag zijn dan 6 jaar, opnieuw verlengd worden.
De projectvereniging werd reeds verschillende malen verlengd.
Naar aanleiding van de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 werden de statuten en het huishoudelijk reglement op een aantal plaatsen gewijzigd op de gemeenteraad van 25 februari 2019.
Een wijziging van de statuten dringt zich opnieuw op, aangezien de huidige statuten een einde kennen op 31 januari 2025.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om vanaf 1 januari 2026 de projectvereniging te verlengen voor een periode van 6 jaar. Het samenwerkingsverband komt tot een einde op 31 december 2031.
Art. 1 De wijzigingen aan de statuten van de projectvereniging WIKA goed te keuren;
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verdere samenstelling en uitvoering van het dossier en waarbij de burgemeester of een plaatsvervangend schepen voor de gemeente zal optreden bij het verlijden van de akte.
De raad keurt het verslag van de accountant en de jaarrekening van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2023 goed.
Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.
Gelet op onze beslissing d.d. 25 november 2019 houdende goedkeuring van de verlenging van de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.
Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2022 houdende goedkeuring van het addendum aan de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.
De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.
Gelet op het verslag van de accountant en de jaarrekening 2023, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 4 augustus 2025.
Art.1 Goedkeuring te hechten aan het verslag van de accountant en de jaarrekening, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2023.
Art.2 Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.
De raad keurt het jaar- en activiteitenverslag van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2023 goed.
Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2014 houdende goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging WIKA, alsook de statuten en het huishoudelijk reglement.
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27, met als opdracht de exploitatie van het zwembad met hetzelfde adres.
Gelet op onze beslissing d.d. 25 november 2019 houdende goedkeuring van de verlenging van de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.
Gelet op onze beslissing d.d. 19 december 2022 houdende goedkeuring van het addendum aan de statuten van de intergemeentelijke samenwerking, project-vereniging WIKA, voor de exploitatie van zwembad De Druppelteen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 279, 401 t.e.m.412.
De statuten van de projectvereniging WIKA, inzonderheid artikel 8.
Gelet op het jaar- en activiteitenverslag 2023, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, goedgekeurd door de raad van bestuur van de projectvereniging WIKA in zitting van 4 augustus 2025.
Art.1 Goedkeuring te hechten aan het jaar- en activiteitenverslag, die als bijlage bij deze beslissing gaan en er integraal deel van uitmaken, van de projectvereniging WIKA voor het dienstjaar 2023.
Art.2 Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de projectvereniging WIKA met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Marktplein 27.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag voorlopig goed.
In het trage wegenplan is opgenomen om de trage weg die ter hoogte van het kerkhof van Nieuwenrode de Paddegatstraat verbindt met voetweg 74 en 102 te erkennen als trage weg (nu gemeenteweg).
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen). De erkenning van de voetweg als gemeenteweg werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27/2/2023. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.
Decreet gemeentewegen (3/5/2019);
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Bij een beslissing moet de gemeenteraad steeds nagaan als de voorgestelde beslissing niet in strijd is met het doel van het decreet:
Art 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Art. 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De gemeenteraad kan volgens het decreet een publieke erfdienstbaarheid toekennen aan een trage weg waarvan kan worden aangetoond dat ze al 30 jaar publiek gebruikt werden conform Art 13 van het decreet:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis van dit nieuwe gemeentewegendecreet, kan nu een erfdienstbaarheid ingesteld worden op de trage weg die ter hoogte van de begraafplaats van Nieuwenrode de Paddegatstraat verbindt met voetweg 74 en 102 .
De erkenning van deze trage weg en het invoeren van een publieke erfdienstbaarheid, is conform het decreet:
Door een publieke erfdienstbaarheid in te stellen op deze weg, kan de trage verbinding ook in de toekomst verzekerd worden. Hierdoor wordt de bestaande fijnmazigheid beschermd tegen afsluitingen in de toekomst.
Er kan worden aangetoond dat deze weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek
- De weg duikt reeds op in de Popp-kaart (1842 - 1879)
- Op de luchtfoto uit 1971 is de weg zichtbaar
- Op de luchtfoto uit 1990 is de weg zichtbaar
- De weg is aangeduid op de kaart met de wandelknooppunten (knooppunt 342)
- De weg maakt deel uit van een mountainbikeroute (Julekesroute)
- De weg is aangeduid op de topografische kaart van de periode 1993 - 2008
- De weg is aangeduid op de topografische kaart van 1966 kaartblad 23/7 - Vilvoorde
- Daarnaast wordt de weg gebruikt in meerdere wandelingen:
De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2023 door middel van deze argumentatie dat voldoende bewezen is dat de weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek en dat het erkennen van de gemeenteweg niet in strijd is met het gemeentewegendecreet. Hiermee werd de publieke erfdienstbaarheid uitgesproken en gaf de gemeenteraad de opdracht aan het college om een rooilijnplan te laten opmaken en te laten vaststellen volgens de autonome procedure (vroegere zaak der wegen).
Art.1 De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag voorlopig goed.
De gemeenteraad keurt het voorlopige rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Binnen het RUP Bospark bevinden zich enkele voetwegen. In het plan van het RUP liggen deze niet op dezelfde locatie als op de atlas der buurtwegen. De procedure voor de verlegging van een gemeenteweg dient bijgevolg te worden opgestart. Nu werd een rooilijnplan opgemaakt.
Gemeentewegendecreet 3 mei 2019.
Het initiatief voor een wijziging van een gemeenteweg (trage weg) ligt steeds bij de gemeenteraad. Hierbij moet altijd afgetoetst worden aan artikel 3 en 4 van het decreet.
Artikel 3. (01/09/2019- ...)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. (01/09/2019- ...)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
Voetweg 13 (locatie zie bijlage) is momenteel reeds langere tijd niet toegankelijk. In het trage wegenplan is deze weg opgenomen als 'te verleggen'. Door eenzelfde verbinding mogelijk te maken binnen het RUP is voldaan aan artikel 3 en 4. De weg wordt opnieuw toegankelijk, waardoor de verlegging kadert in het een fijnmazig en veilig wegennet. De weg wordt hier door eveneens geherwaardeerd.
Binnen het RUP wordt een nieuw park gecreëerd en wordt deze weg toegankelijk gemaakt. De verlegging kadert dus zeker in het algemeen belang. Aangezien hier voor de hele site een RUP werd opgemaakt, kan deze verlegging gezien worden als een uitzonderingsmaatregel.
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Voetweg 50 is momenteel wel toegankelijk op de juridisch correcte locatie. Deze weg zal ook in de toekomst op deze locatie toegankelijk blijven voor voetgangers, maar de verharde, ook voor fietsers toegankelijke weg wordt enkele meter verder gelegd, zodat deze beter opgaat in het ontwerp van het park. In de praktijk zal dus een extra doorgang worden gecreëerd, waardoor de verlegging zeker kadert binnen artikel 3 van het gemeentewegendecreet.
Aangezien het hier om de aanleg van een park gaat, waarvoor eveneens een RUP werd opgemaakt, kan voldoende worden gemotiveerd dat de verlegging in het kader staat van het openbaar belang (aanleg park) en uitzonderingsmaatregel is (kadert binnen een RUP).
De verlegging is dus niet in strijd met het gemeentewegendecreet en kan worden uitgevoerd.
Beide wegen sluiten eveneens aan op het huidige verloop van de trage weg, de veiligheid van de ontsluiting blijft dus onveranderd.
De gemeenteraad oordeelde op 26/5/2025 dat de verlegging wenselijk was, bijgevolg werd nu een rooilijnplan en schattingsverslag opgemaakt. Deze bevinden zich in bijlage.
Nu goedkeuring door de gemeenteraad zal het rooilijnplan in openbaar onderzoek gaan.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het voorlopig rooilijnplan en schattingsverslag goed.
Art. 2 De gemeenteraad geeft het college de opdracht om het openbaar onderzoek te organiseren.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en het schattingsverslag goed.
In het trage wegenplan is opgenomen om de trage weg die de Brandhofstraat verbindt met de Vaartdijk te erkennen als trage weg (nu gemeenteweg).
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen). De gemeenteraad ging op 27/2/2023 akkoord met de erkenning als gemeenteweg. Het rooilijnplan werd ter inzage gelegd voor openbaar onderzoek.
Decreet gemeentewegen (3/5/2019).
Naar aanleiding van het nieuwe gemeentewegendecreet is de gemeenteraad sinds 1/9/2019 bevoegd voor de aanleg, wijziging en afschaffing van gemeentewegen (inclusief trage wegen, voet- en buurtwegen).
Bij een beslissing moet de gemeenteraad steeds nagaan als de voorgestelde beslissing niet in strijd is met het doel van het decreet:
Art 3.
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Art. 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen wordt steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De gemeenteraad kan volgens het decreet een publieke erfdienstbaarheid toekennen aan een trage weg waarvan kan worden aangetoond dat ze al 30 jaar publiek gebruikt werden conform Art 13 van het decreet:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.
Op basis van dit nieuwe gemeentewegendecreet, kan nu een erfdienstbaarheid ingesteld worden op de trage weg die de Brandhofstraat verbindt met de Vaartdijk . De locatie is op de kaart in bijlage in blauw aangeduid.
De erkenning van deze trage weg en het invoeren van een publieke erfdienstbaarheid, is conform het decreet:
Er kan worden aangetoond dat deze weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek (kaartmateriaal bevindt zich in bijlage)
- De weg stond reeds op de Ferrariskaart (1777)
- Op de luchtfoto uit 1971, 1190 en 2003 is de weg zichtbaar
- De weg is aangeduid op de kaart met de wandelknooppunten
- Er lopen wandeltrajecten over de weg op OpenStreetMap
- De weg is opgenomen in fietsroutes op Routeyou
- De weg is aangeduid op de topografische kaart van 1966 kaartblad 23/7 - Vilvoorde
- Daarnaast wordt de weg gebruikt in meerdere wandelingen:
De gemeenteraad oordeelde op 27/2/2023 dat door middel van deze argumentatie voldoende bewezen is dat de weg reeds 30 jaar gebruikt wordt door het publiek en dat het erkennen van de gemeenteweg niet in strijdt is met het gemeentewegendecreet. Hiermee werd de publieke erfdienstbaarheid uitgesproken en gaf de gemeenteraad de opdracht om een rooilijnplan op te laten maken en dit te laten vaststellen volgens de autonome procedure (vroegere zaak der wegen).
Het rooilijnplan en het schattingsverslag werden goedgekeurd op de gemeenteraad van 23/6/2025, waarna het openbaar onderzoek werd opgestart. Het openbaar onderzoek liep van 6/7/2025 t.e.m 5/8/2025. Er werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Tijdens het openbaar onderzoek werd advies gevraagd aan
Er werden geen adviezen ontvangen.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek.
Art. 2 Het rooilijnplan en het schattingsverslag worden definitief goedgekeurd.
Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering de wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid definitief goed. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.
Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel KLM waar momenteel Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
Met deze Vlaamse subsidie wil de Vlaamse Regering de gemeenten in de beleids- en beheerscyclus 2026-2031 ondersteunen in hun regisseursrol en hen stimuleren om intergemeentelijk samen te werken met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het woonbeleid:
Deelname aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband is voor de deelnemende gemeenten zeer belangrijk om hun woonbeleid op een financieel efficiënt wijze te voeren en een maximale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.
De taken binnen het woonbeleid zijn omvangrijk: sociale woonprojecten stimuleren, de woningkwaliteit bewaken, woonbehoeftige gezinnen ondersteunen, oplossingsgericht werken rond leegstand, betaalbaar wonen, samenwerking energiehuis, ...
De subsidieaanvraag bevat een engagementsverklaring van de gemeenten voor de basisinitiatieven. Voor de gekozen eigen initiatieven is er een plan van aanpak opgemaakt, dat bestaat uit een beschrijving van de geplande acties, een gedetailleerd overzicht van wanneer de acties zullen worden uitgevoerd en een beschrijving van de beoogde resultaten.
Na goedkeuring van de aanvraag start de uitvoering van het project op 1 januari 2026. De betrokken gemeenten engageren zich om de afgesproken acties uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Jaarlijks wordt een verslag van de stuurgroep ingediend waarin de stand van zaken wordt toegelicht, inclusief behaalde resultaten, knelpunten en eventuele bijsturingen op basis van een zelfevaluatie. De Vlaamse Overheid volgt de uitvoering op via monitoring en kan bijkomende inlichtingen vragen indien nodig.
Financieel
De basissubsidie wordt berekend op basis van het aantal huishoudens en percentage huurwoningen binnen het project. Daarnaast kan er nog een extra subsidie ontvangen worden voor eigen initiatieven. Het subsidiebedrag voor de eigen initiatieven is forfaitair bepaald en is afhankelijk van het aantal deelnemende gemeenten binnen het werkingsgebied. De subsidiebedragen zullen jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden. Het BVR bepaalt verder dat minstens 20 % van de projectkost gefinancierd wordt door de deelnemende gemeenten. De subsidie voor de basisinitiatieven voor de drie gemeenten bedraagt 106.000 euro, aangevuld met de subsidie eigen initiatieven (18.000 euro) bedraagt de totale subsidie 124.000 euro. Om de projectkost te dekken is een voorlopige begroting opgemaakt met een gemeentelijke bijdrage om de volledige projectkost te dekken.
Artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB);
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2025 over de verderzetting van de deelname aan de interlokale vereniging Woonwinkel KLM. Het voorstel van het subsidiedossier 2026 – 2031 en de kennisname van de verwachte subsidies en begroting.
Artikel 1.
De gemeenteraad wenst deel uit te maken van de Interlokale Vereniging “Woonwinkel KLM” en keurt het bijgevoegd subsidiedossier goed.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de nieuwe statuten van de Interlokale vereniging “Woonwinkel KLM” goed, dewelke in werking treden op 1 januari 2026.
Art. 3.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorlopige begroting in bijlage, de mogelijke subsidies van de Vlaamse Overheid en voorziet de nodige kredieten in de begrotingsjaren 2026-2031 voor de gemeentelijke bijdragen verbonden aan de werking van de interlokale vereniging “Woonwinkel KLM” om de gestelde woonbeleidsdoelstellingen te verwezenlijken.
Art. 4.
Uiterlijk op 30 september 2025 dient Woonwinkel KLM de subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031 in. De gemeenteraadsbeslissingen aangaande de goedkeuring van het subsidiedossier van elke deelnemende gemeente en een ondertekend exemplaar van de statuten worden bijgevoegd bij de subsidieaanvraag.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende vaststelling asbestgevaar op de sportvelden van Eternit.
Gehoord mevrouw Lena Ghysels, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Wij vernamen in de media dat er zich een asbestprobleem voordoet op de sportvelden van Eternit. We lezen ook dat er geen stofdeeltjes in de lucht zouden zitten. Dat er asbest in de ondergrond van de sportterreinen zit weten we al langer. En we weten ook dat de sportterreinen geen openbaar domein zijn, maar in privéhanden zijn. Desalniettemin zijn wij bezorgd voor de volksgezondheid en willen we toch graag wat meer uitleg.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de N-VA-fractie betreffende tegenstrijdigheden ivm verklaringen die werden afgelegd tijdens en na de extra GR van 08 juli 2025.
Gehoord mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, die namens de N-VA-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De N-VA fractie heeft met verbazing moeten vaststellen dat er heel wat tegenstrijdigheden werden verkondigd in de media dit in vergelijking met de woorden die werden uitgesproken tijdens de extra GR van 08/07/2025.
Graag willen we hierover nog enige verduidelijking.
De raad neemt kennis van de mondelinge vraag van de Vlaams Belang-fractie betreffende het afsluiten van de looppiste en het grasveld aan de sporthal.
Gehoord meneer Tom Van de Voorde, raadslid, die namens de Vlaams Belang-fractie deze mondelinge vraag heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
De looppiste en het grasveld aan de sporthal/ calandro zijn afgesloten, wat is er aan de hand?
Wat staat er nog te gebeuren?
De voorzitter sluit de zitting op 25/08/2025 om 23:23.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de gemeenteraad