Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

ma 28/03/2022 - 21:30 Muyldermanszaal
Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
Siebe Ruykens, algemeen directeur
Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
Ann Van Rompaey, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 23:20.

  • Openbaar

    • notulen

      • Notulen OCMW-raad d.d. 21 februari 2022 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
        Ann Van Rompaey, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 21 februari 2022.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 21 februari 2022 worden goedgekeurd.

    • gelijke kansen

      • Wijziging reglement Minder Mobielen Centrale - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
        Ann Van Rompaey, Raadsleden
        Aanleiding

        Naar aanleiding van de steeds verhogende brandstofprijzen en de algemene inflatie, komen er ook vragen betreffende de kilometer vergoeding die vrijwilligers van de MMC ontvangen.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur;

         

        Het reglement op het gebruik van de minder mobiele centrale;

        Feiten, context en argumentatie

        Vanuit Mpact (de overkoepelende organisatie van de mindermobielencentrale) geldt volgende regels:

        "Voor een bedrag van € 12 per jaar of € 6 voor een half jaar (vanaf 1 juli) kan u als lid telefonisch ritten aanvragen bij de centrale van de gemeente waar u bent ingeschreven. Deze aanvragen gebeuren 48 uur op voorhand. De onkostenvergoeding die u aan de chauffeur betaalt, varieert van € 0,30/km tot  € 0,35/km. Deze dienstverlening is mogelijk dankzij vrijwilligers.

        Wanneer u lid wil worden van de Minder Mobielen Centrale moet u aan enkele voorwaarden voldoen. Uw inkomen mag niet hoger zijn dan twee keer het leefloon (R.M.I.) en u kan geen gebruik maken van het openbaar vervoer omwille van ziekte, ouderdom of handicap."

         

        De brandstofprijzen zijn de laatste tijd enorm gestegen en er wordt steeds vaker gevraagd of de kilometervergoeding voor onze vrijwilligers kan worden aangepast.

        Officieel mag een vrijwilliger maximum de vergoeding van het overheidspersoneel ontvangen, en dat is momenteel 0,3707 euro/km. Momenteel ontvangen ze 0,30 euro/km.

         

        Huidige situatie:

        Gebruiker betaalt €0.30/km aan de chauffeur (vrijwilliger), met een minimumprijs van €3

        Lokaal bestuur betaalt €0.30/km aan de chauffeur

         

        Nieuw voorstel:

        Gebruiker betaalt €0.35/km aan de chauffeur, met een minimumprijs van €3.5

        Lokaal bestuur betaalt €0.30/km aan de chauffeur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Afgevoerd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De OCMW-raad keurt de aanpassing van het reglement goed, waarbij de bijdrage van de gebruiker €0.35/km betaalt aan de chauffeur, met een minimumprijs van €3.5

        Art. 2: De leden van de MMC worden bij een ritaanvraag op de hoogte gesteld dat het bedrag dat zij moeten betalen hoger ligt.

        Art. 3: Reeds geplande ritten worden door Zorg en doelgroepen op de hoogte gesteld dat de prijs hoger ligt.

        Art. 4: Het aangepaste reglement wordt gepubliceerd op de website van de gemeente en overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

    • financiën

      • Retributiereglement Tweedehandswinkel - 1 april 2022 tot en met 31 december 2025 - beslissing

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
        Ann Van Rompaey, Raadsleden
        Aanleiding

        Vaststellen retributiereglement voor de tweedehandwinkel.

        Regelgeving

        Artikel 173 van de Grondwet;

          

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen;

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77, 78, 279, 285 t.e.m. 288 en 326 e.v.;

         

        De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

        Feiten, context en argumentatie

        Het is noodzakelijk om een retributiereglement vast te stellen inzake diensten en activiteiten die uitgevoerd worden door de uitbating van de tweedehandswinkel.

         

        Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.

        Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.

        Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :

        1. een billijke vergoeding van de kostprijs;
        2. voor een door de overheid verrichte dienst aan een derde;
        3. in diens persoonlijk belang;
        4. en op zijn vrijwillig verzoek.
         

        De tweedehandswinkel verzamelt herbruikbare goederen en verkoopt ze weer, waardoor ze niet op de afvalberg terechtkomen. Ongeveer de helft wordt opnieuw verkocht in de winkels en dus lokaal hergebruikt.

         

        Het aanbod varieert dagelijks, maar voor basisproducten wordt steeds een basisprijs bewaakt. Iedereen, ook mensen met een beperkt budget, moeten kwaliteitsvolle goederen kunnen kopen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Voorstanders: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        Met ingang van 1 april 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven voor de verkoop van tweedehandsproducten in de tweedehandswinkel.

         

        Artikel 2

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager (koper) aan wie de goederen worden overgedragen.

         

        Artikel 3

        De OCMW-raad verleent machtiging aan het vast bureau om de bedragen van de retributie vast te stellen binnen de door de OCMW-raad vastgestelde minimum- en maximumgrenzen.

        Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen minimum- en maximumgrenzen van de retributie worden als volgt bepaald :

        Categorie

        Artikel

        Min. Tarief

        Max. Tarief

        Kledij

        Volwassenen bovenkledij (broek, trui, T-shirt

        € 2,50

        € 10,00

        Volwassenen Onderkledij (onderbroek, sokken, zwembroek, bikini…)

        € 1,00

        € 2,00

        Volwassenen Jassen

        € 5,00

        € 10,00

        Volwassenen Schoenen

        € 4,00

        € 10,00

        Volwassenen Pyjama

        € 2,00

        € 4,00

        Kind bovenkledij (broek, trui, T-shirt)

        € 1,00

        € 10,00

        Kind Onderkledij (onderbroek, sokken, zwembroek, bikini…)

        € 0,50

        € 2,00

        Kind Jassen

        € 3,00

        € 7,00

        Kind Schoenen

        € 3,00

        € 7,00

        Kind Pyjama

        € 1,00

        € 4,00

        Textiel

        Handoek groot

        € 2,00

        € 5,00

        Handoek klein

        € 1,00

        € 5,00

        Donsdeken

        € 10,00

        € 15,00

        Bedovertrek 1 pers

        € 2,00

        € 5,00

        Bedovertrek 2pers

        € 3,00

        € 5,00

        Onderlaken

        € 2,00

        € 4,00

        Tafellaken klein

        € 1,00

        € 4,00

        Tafellaken groot

        € 2,00

        € 5,00

        Accessoires

        Brillen (zonnebril/leesbril)

        € 1,00

        € 2,00

        Kettingen

        € 1,00

        € 10,00

        Horloge

        € 1,00

        € 10,00

        Ringen, oorbellen, armbandjes

        € 0,50

        € 5,00

        Sjaal, pet hoed, muts,…

        € 1,00

        € 3,00

        Handtas

        € 3,00

        € 10,00

        Portefeuille

        € 1,00

        € 3,00

        Babyartikelen

        Buggy

        € 10,00

        € 20,00

        Draagmand (Maxi cosi)

        € 5,00

        € 10,00

        Autostoel

        € 2,00

        € 5,00

        Babybed / box

        € 5,00

        € 15,00

        Plaspotje

        € 1,00

        € 3,00

        Papfles

        € 0,50

        € 1,00

        Sterilisator / verwarmer papfles

        € 5,00

        € 10,00

        Speelgoed/ontspanning

        Knuffel klein

        € 0,50

        € 1,00

        Knuffel groot

        € 1,00

        € 3,00

        Speelgoed (lego, playmobyl)

        € 0,50

        € 10,00

        Gezelschapsspel

        € 1,00

        € 4,00

        Puzzel -100 stuks

        € 1,00

        € 2,00

        Puzzel + 100 stuks

        € 1,00

        € 2,00

        Boek, cd, dvd, strip

        € 1,00

        € 2,00

        Creatief (wol, stof, breinaalden,…)

        € 0,50

        € 2,00

        Elektronica

        Elektrisch apparaat (tv, radio, console,…)

        € 5,00

        € 30,00

        Schoolgerief

        Boekentas

        € 2,00

        € 5,00

        Pennenzak

        € 1,00

        € 2,00

        Kaft, schrift, schrijfgrief

        € 0,25

        € 2,00

        Keuken

        Bestek

        € 0,25

        € 0,50

        Tas/mok (al dan niet in set met bordje)

        € 0,50

        € 1,00

        Bord

        € 0,50

        € 1,00

        Tupperware

        € 0,50

        € 2,00

        Drinkbus, brooddoos

        € 0,50

        € 2,00

        Thermos

        € 1,00

        € 3,00

        Elektrisch apparaat

        € 1,00

        € 40,00

        Decoratie

        Fotokader

        € 0,25

        € 5,00

        Schilderij

        € 3,00

        € 20,00

        Bloempot

        € 1,00

        € 2,00

        Vaas

        € 1,00

        € 4,00

        Beeldje/kaarshouder,…

        € 0,50

        € 2,00

        Lusters/lampen

        Armatuur

        € 3,00

        € 15,00

        Klein meubilair

        Kastje, zetel, bureaustoel,…

        € 5,00

        € 30,00

         

        Artikel 4

        De retributie wordt contant geïnd tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij door afgifte van een geldige Kapellebon.

         

        Artikel 5

        Om de kwaliteit van de goederen te verzekeren worden enkele voorwaarden gekoppeld aan de inname van de goederen:

        1. Bij het inleveren bepaalt een winkelbediende of vrijwilliger welke goederen geschikt zijn voor hergebruik. Basisproducten zoals kledij, textiel, accessoires, babyartikelen, keukenspullen, tuinspullen, boeken, lp’s, video’s, cd’s en dvd’s, muziekinstrumenten, speelgoed, knutselspullen, klein elektro, armaturen, lampen, kleine meubels, decoratie kunnen ingenomen worden, afhankelijk van de staat van de goederen.
        2. Alle goederen dienen schoon, onbeschadigd, vervoerbaar, werkend, compleet, veilig of niet te zwaar te zijn.
        3. De goederen worden ingenomen zonder enige vergoeding of tegenprestatie en worden eigendom van het OCMW.
        4. Alle goederen moeten aangeboden worden in de tweedehandswinkel, tijdens de openingsuren of na afspraak. Goederen die afgezet worden zonder medeweten van een winkelbediende of vrijwilliger vallen onder de vorm van sluikstorten, en zullen ook zo behandeld worden.
         

         Artikel 6

        De tweedehandswinkel verkoopt enkel gebruikte artikelen.

        De goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden. Verkochte goederen worden niet omgeruild of teruggenomen.

        De klant is op de hoogte van de manier waarop de goederen verworven werden en aanvaardt dat deze goederen gebreken kunnen vertonen, die niet door het lokaal bestuur kunnen gekend zijn, en dat het om tweedehandsgoederen gaat die mogelijks niet voldoen aan de vereisten inzake veiligheid. Deze omstandigheden betreffen onder meer de onzekerheid over de identiteit van de producent, van de importeur en van de opeenvolgende kopers en gebruikers, alsook de buitenmatig lage verkoopprijs en de onmogelijkheid van een deskundig nazicht van de zaak voorafgaand aan de verkoop

         

        Artikel 7

        Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.

         

        Artikel 8

        Huidig reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot de tweedehandswinkel.

    • OCMW

      • Stand van zaken crisishuisvesting Oekraïne - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
        Ann Van Rompaey, Raadsleden
        Aanleiding

        Naar aanleiding van de vraag van het Nationaal Crisiscentrum om mogelijke crisishuisvesting voor Oekraïense vluchtelingen te inventariseren, werd een gemeentelijke coördinator aangesteld die alle informatie bundelt en communiceert naar de betrokken partijen.

        Feiten, context en argumentatie

        Procedure

        1. Oekraïners komen aan in België.

        2. Om tijdelijke bescherming aan te vragen moeten ze zich registreren in Brussel (Bordet of Heizel).

        3. Mensen die nog niet geregistreerd zijn worden 1 à 2 nachten opgevangen in Brussel.

        4. Na registratie worden de mensen door Fedasil doorverwezen naar een lokale crisishuisvesting met een attest voor tijdelijke bescherming.

        5. Oekraïners moeten zicht met attest aanmelden bij de gemeente om een A-kaart aan te vragen. Deze kaart is geldig tot 4  maart 2023 en kan 2 keer verlengd worden voor 6 maanden. Deze A-kaart biedt toegang tot de arbeidsmarkt, diensten van het Sociaal Huis, verzekeringen, etc.

        6. Tijdens de tijdelijke crisishuisvesting krijgen de Oekraïners de nodige begeleiding van het Sociaal Huis voor de terugkeer naar Oekraïne of een duurzame oplossing in België.

         

         

        Taakverdeling

        Fedasil

        • Eerste opvang en registratie in Brussel

        • Coördinatie dispatching naar de lokale besturen o.b.v. gegevens in de housing tool

        • Vervoer van Brussel naar de tijdelijke crisishuisvesting in een gemeente

         

        Lokaal bestuur

        • Alle huisvestingsmogelijkheden voor tijdelijke crisishuisvesting verzamelen via de housing tool van het NCCN

        • Kwaliteitscontrole van de tijdelijke crisishuisvesting

        • Verwelkoming bij aankomst in de gemeente

        • Opvolging van de tijdelijke crisishuisvesting

         

        Gewesten

        • Duurzame huisvesting voor vluchtelingen uit Oekraïne op lange termijn (wordt momenteel uitgewerkt)

         

         

        #PlekVrij

        Huisvesting lokaal bestuur

        • Beschikbaar: 1 studio voor 2 personen (JVD-huis) tot en met 30 september 2022

        • Bezet: nvt

         

        Noodopvang lokaal bestuur

        • Beschikbaar: Koningsteen (ook opgegeven via inwoner)

        • Bezet: nvt

         

        Huisvesting inwoners

        • Beschikbaar: 24 gastgezinnen

        • Bezet: nvt

         

         

        Ondersteuning

        Federaal

         

        Vlaanderen

        • 1.000,00 EUR per opvangplaats van het lokaal bestuur om te investeren in de dienstverlening naar Oekraïense vluchtelingen toe

         

        Politiezone K-L-M

        • Bekijken mogelijkheid screening van gastgezinnen 

         

        OVSG

        • materiaal ter beschikking van de scholen over onthaalonderwijs aan anderstalige nieuwkomers

         

        CAW Halle-Vilvoorde

        • Psychologische begeleiding aan vluchtelingen

        • Ondersteuning aan vrijwilligers betreffende welzijnsvragen en trauma’s

        • Mind-Spring: psycho-educatief groepsaanbod voor volwassenen en jongeren

         

        Give a Day

         

         

        Plan van aanpak

        Voorbereiding opvang

        • Screening van de gastgezinnen door politiezone K-L-M

        • Kennismaking gastgezin + kwaliteitscontrole door sociale dienst

         

        Onthaal Oekraïense vluchtelingen

        • Onthaal bij gastgezin met aanwezigheid van sociale dienst om alles vlot te laten verlopen en de vluchtelingen de nodige info van het Sociaal Huis te bezorgen.

        • Ondersteuning van een vrijwillige tolk indien mogelijk.

         

        Verloop opvang

        Afhankelijk van de vluchtelingen die we ontvangen, zullen we bekijken wat wel/niet van toepassing is betreffende begeleiding van vluchtelingen, begeleiding van gastgezinnen, scholing voor kinderen en andere initiatieven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Siebe Ruykens
        Resultaat: Met 19 niet gestemd
        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken betreffende de crisishuisvesting voor Oekraïense vluchtelingen.

      • Project lokale burenbemiddeling - kennisname

        Aanwezig: Hendrik De Vleeschouwer, voorzitter van de gemeenteraad
        Lena Ghysels, Geert Van de Voorde, Bruno Keuleers, Ilse Rymenants, schepenen
        Edward De Wit, Jos Thomas, Else Vanden Broeck, Dirk Hermans, Chris Reniers, Mathias Diricx, Hilde De Keersmaeker, David Hermans, Sonja Thielemans, Ken Keuleers, Peggy Somers, Dirk Robberechts, Jan De Doncker, Hanne Lamberts-Van Assche, Raadsleden
        Siebe Ruykens, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Renaat Huysmans, burgemeester
        Ann Van Rompaey, Raadsleden
        Aanleiding

        Momenteel wordt burenbemiddeling nog georganiseerd op provinciaal niveau. Het is echter de bedoeling om dit tegen de zomer te decentraliseren naar het lokale niveau, waarbij gebruik wordt gemaakt van de pool van bestaande vrijwilligers van de provincie.

        Feiten, context en argumentatie

        Buren- en buurtbemiddeling is een alternatieve en niet-justitiële wijze van conflictoplossing waarbij getrainde buurtbewoners als vrijwilliger bemiddelen bij conflicten tussen buurtbewoners. Het doel van dit project is de communicatie opnieuw bevorderen en niet over te gaan tot het formuleren van een standpunt of mening in het geschil.

         

        De coördinatie van het lokale project burenbemiddeling voor de gemeenten Meise en Kapelle-op-den-Bos wordt toegewezen aan de politie K-L-M. Wat het lokale project burenbemiddeling in Londerzeel betreft, zal de coördinatie door de dienst Samenleving binnen het gemeentebestuur Londerzeel waargenomen worden. Een nauwe samenwerking met de coördinator burenbemiddeling Londerzeel en de coördinator burenbemiddeling Meise/Kapelle-op-den-Bos is evident en reeds voorzien.

         

        In bijlage vinden jullie de projectnota van Kapelle-op-den-Bos waarin de procedures gelijk lopen met die die van het lokaal bestuur Meise zodat de politiezone K-L-M een eenduidig kader heeft voor burenbemiddeling in Meise en Kapelle-op-den-Bos.

        Besluit

        Art. 1 De raad neemt kennis van de projectnota voor lokale burenbemiddeling.

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 23:51.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Siebe Ruykens
algemeen directeur

Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad