De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 23:20.
Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 21 februari 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de steeds verhogende brandstofprijzen en de algemene inflatie, komen er ook vragen betreffende de kilometer vergoeding die vrijwilligers van de MMC ontvangen.
Het decreet lokaal bestuur;
Het reglement op het gebruik van de minder mobiele centrale;
Vanuit Mpact (de overkoepelende organisatie van de mindermobielencentrale) geldt volgende regels:
"Voor een bedrag van € 12 per jaar of € 6 voor een half jaar (vanaf 1 juli) kan u als lid telefonisch ritten aanvragen bij de centrale van de gemeente waar u bent ingeschreven. Deze aanvragen gebeuren 48 uur op voorhand. De onkostenvergoeding die u aan de chauffeur betaalt, varieert van € 0,30/km tot € 0,35/km. Deze dienstverlening is mogelijk dankzij vrijwilligers.
Wanneer u lid wil worden van de Minder Mobielen Centrale moet u aan enkele voorwaarden voldoen. Uw inkomen mag niet hoger zijn dan twee keer het leefloon (R.M.I.) en u kan geen gebruik maken van het openbaar vervoer omwille van ziekte, ouderdom of handicap."
De brandstofprijzen zijn de laatste tijd enorm gestegen en er wordt steeds vaker gevraagd of de kilometervergoeding voor onze vrijwilligers kan worden aangepast.
Officieel mag een vrijwilliger maximum de vergoeding van het overheidspersoneel ontvangen, en dat is momenteel 0,3707 euro/km. Momenteel ontvangen ze 0,30 euro/km.
Huidige situatie:
Gebruiker betaalt €0.30/km aan de chauffeur (vrijwilliger), met een minimumprijs van €3
Lokaal bestuur betaalt €0.30/km aan de chauffeur
Nieuw voorstel:
Gebruiker betaalt €0.35/km aan de chauffeur, met een minimumprijs van €3.5
Lokaal bestuur betaalt €0.30/km aan de chauffeur.
Art. 1: De OCMW-raad keurt de aanpassing van het reglement goed, waarbij de bijdrage van de gebruiker €0.35/km betaalt aan de chauffeur, met een minimumprijs van €3.5
Art. 2: De leden van de MMC worden bij een ritaanvraag op de hoogte gesteld dat het bedrag dat zij moeten betalen hoger ligt.
Art. 3: Reeds geplande ritten worden door Zorg en doelgroepen op de hoogte gesteld dat de prijs hoger ligt.
Art. 4: Het aangepaste reglement wordt gepubliceerd op de website van de gemeente en overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Vaststellen retributiereglement voor de tweedehandwinkel.
Artikel 173 van de Grondwet;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivatie van bestuurshandelingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77, 78, 279, 285 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het is noodzakelijk om een retributiereglement vast te stellen inzake diensten en activiteiten die uitgevoerd worden door de uitbating van de tweedehandswinkel.
Er dient minimaal bepaald te worden wie de retributie verschuldigd is (voor zover dat niet als vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie) en welke vrijstellingen en verminderingen eventueel worden toegekend.
Het is van cruciaal belang om uit te maken wat onder het begrip “retributie” kan ressorteren.
Volgende criteria kunnen worden gehanteerd voor de omschrijving van een “retributie” :
De tweedehandswinkel verzamelt herbruikbare goederen en verkoopt ze weer, waardoor ze niet op de afvalberg terechtkomen. Ongeveer de helft wordt opnieuw verkocht in de winkels en dus lokaal hergebruikt.
Het aanbod varieert dagelijks, maar voor basisproducten wordt steeds een basisprijs bewaakt. Iedereen, ook mensen met een beperkt budget, moeten kwaliteitsvolle goederen kunnen kopen.
Artikel 1
Met ingang van 1 april 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven voor de verkoop van tweedehandsproducten in de tweedehandswinkel.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de aanvrager (koper) aan wie de goederen worden overgedragen.
Artikel 3
De OCMW-raad verleent machtiging aan het vast bureau om de bedragen van de retributie vast te stellen binnen de door de OCMW-raad vastgestelde minimum- en maximumgrenzen.
Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen minimum- en maximumgrenzen van de retributie worden als volgt bepaald :
Categorie |
Artikel |
Min. Tarief |
Max. Tarief |
Kledij |
Volwassenen bovenkledij (broek, trui, T-shirt |
€ 2,50 |
€ 10,00 |
Volwassenen Onderkledij (onderbroek, sokken, zwembroek, bikini…) |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Volwassenen Jassen |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Volwassenen Schoenen |
€ 4,00 |
€ 10,00 |
|
Volwassenen Pyjama |
€ 2,00 |
€ 4,00 |
|
Kind bovenkledij (broek, trui, T-shirt) |
€ 1,00 |
€ 10,00 |
|
Kind Onderkledij (onderbroek, sokken, zwembroek, bikini…) |
€ 0,50 |
€ 2,00 |
|
Kind Jassen |
€ 3,00 |
€ 7,00 |
|
Kind Schoenen |
€ 3,00 |
€ 7,00 |
|
Kind Pyjama |
€ 1,00 |
€ 4,00 |
|
Textiel |
Handoek groot |
€ 2,00 |
€ 5,00 |
Handoek klein |
€ 1,00 |
€ 5,00 |
|
Donsdeken |
€ 10,00 |
€ 15,00 |
|
Bedovertrek 1 pers |
€ 2,00 |
€ 5,00 |
|
Bedovertrek 2pers |
€ 3,00 |
€ 5,00 |
|
Onderlaken |
€ 2,00 |
€ 4,00 |
|
Tafellaken klein |
€ 1,00 |
€ 4,00 |
|
Tafellaken groot |
€ 2,00 |
€ 5,00 |
|
Accessoires |
Brillen (zonnebril/leesbril) |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
Kettingen |
€ 1,00 |
€ 10,00 |
|
Horloge |
€ 1,00 |
€ 10,00 |
|
Ringen, oorbellen, armbandjes |
€ 0,50 |
€ 5,00 |
|
Sjaal, pet hoed, muts,… |
€ 1,00 |
€ 3,00 |
|
Handtas |
€ 3,00 |
€ 10,00 |
|
Portefeuille |
€ 1,00 |
€ 3,00 |
|
Babyartikelen |
Buggy |
€ 10,00 |
€ 20,00 |
Draagmand (Maxi cosi) |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Autostoel |
€ 2,00 |
€ 5,00 |
|
Babybed / box |
€ 5,00 |
€ 15,00 |
|
Plaspotje |
€ 1,00 |
€ 3,00 |
|
Papfles |
€ 0,50 |
€ 1,00 |
|
Sterilisator / verwarmer papfles |
€ 5,00 |
€ 10,00 |
|
Speelgoed/ontspanning |
Knuffel klein |
€ 0,50 |
€ 1,00 |
Knuffel groot |
€ 1,00 |
€ 3,00 |
|
Speelgoed (lego, playmobyl) |
€ 0,50 |
€ 10,00 |
|
Gezelschapsspel |
€ 1,00 |
€ 4,00 |
|
Puzzel -100 stuks |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Puzzel + 100 stuks |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Boek, cd, dvd, strip |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Creatief (wol, stof, breinaalden,…) |
€ 0,50 |
€ 2,00 |
|
Elektronica |
Elektrisch apparaat (tv, radio, console,…) |
€ 5,00 |
€ 30,00 |
Schoolgerief |
Boekentas |
€ 2,00 |
€ 5,00 |
Pennenzak |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Kaft, schrift, schrijfgrief |
€ 0,25 |
€ 2,00 |
|
Keuken |
Bestek |
€ 0,25 |
€ 0,50 |
Tas/mok (al dan niet in set met bordje) |
€ 0,50 |
€ 1,00 |
|
Bord |
€ 0,50 |
€ 1,00 |
|
Tupperware |
€ 0,50 |
€ 2,00 |
|
Drinkbus, brooddoos |
€ 0,50 |
€ 2,00 |
|
Thermos |
€ 1,00 |
€ 3,00 |
|
Elektrisch apparaat |
€ 1,00 |
€ 40,00 |
|
Decoratie |
Fotokader |
€ 0,25 |
€ 5,00 |
Schilderij |
€ 3,00 |
€ 20,00 |
|
Bloempot |
€ 1,00 |
€ 2,00 |
|
Vaas |
€ 1,00 |
€ 4,00 |
|
Beeldje/kaarshouder,… |
€ 0,50 |
€ 2,00 |
|
Lusters/lampen |
Armatuur |
€ 3,00 |
€ 15,00 |
Klein meubilair |
Kastje, zetel, bureaustoel,… |
€ 5,00 |
€ 30,00 |
Artikel 4
De retributie wordt contant geïnd tegen afgifte van een ontvangstbewijs, hetzij door afgifte van een geldige Kapellebon.
Artikel 5
Om de kwaliteit van de goederen te verzekeren worden enkele voorwaarden gekoppeld aan de inname van de goederen:
Artikel 6
De tweedehandswinkel verkoopt enkel gebruikte artikelen.
De goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden. Verkochte goederen worden niet omgeruild of teruggenomen.
De klant is op de hoogte van de manier waarop de goederen verworven werden en aanvaardt dat deze goederen gebreken kunnen vertonen, die niet door het lokaal bestuur kunnen gekend zijn, en dat het om tweedehandsgoederen gaat die mogelijks niet voldoen aan de vereisten inzake veiligheid. Deze omstandigheden betreffen onder meer de onzekerheid over de identiteit van de producent, van de importeur en van de opeenvolgende kopers en gebruikers, alsook de buitenmatig lage verkoopprijs en de onmogelijkheid van een deskundig nazicht van de zaak voorafgaand aan de verkoop
Artikel 7
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 8
Huidig reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot de tweedehandswinkel.
Naar aanleiding van de vraag van het Nationaal Crisiscentrum om mogelijke crisishuisvesting voor Oekraïense vluchtelingen te inventariseren, werd een gemeentelijke coördinator aangesteld die alle informatie bundelt en communiceert naar de betrokken partijen.
Procedure
Oekraïners komen aan in België.
Om tijdelijke bescherming aan te vragen moeten ze zich registreren in Brussel (Bordet of Heizel).
Mensen die nog niet geregistreerd zijn worden 1 à 2 nachten opgevangen in Brussel.
Na registratie worden de mensen door Fedasil doorverwezen naar een lokale crisishuisvesting met een attest voor tijdelijke bescherming.
Oekraïners moeten zicht met attest aanmelden bij de gemeente om een A-kaart aan te vragen. Deze kaart is geldig tot 4 maart 2023 en kan 2 keer verlengd worden voor 6 maanden. Deze A-kaart biedt toegang tot de arbeidsmarkt, diensten van het Sociaal Huis, verzekeringen, etc.
Tijdens de tijdelijke crisishuisvesting krijgen de Oekraïners de nodige begeleiding van het Sociaal Huis voor de terugkeer naar Oekraïne of een duurzame oplossing in België.
Taakverdeling
Fedasil
Eerste opvang en registratie in Brussel
Coördinatie dispatching naar de lokale besturen o.b.v. gegevens in de housing tool
Vervoer van Brussel naar de tijdelijke crisishuisvesting in een gemeente
Lokaal bestuur
Alle huisvestingsmogelijkheden voor tijdelijke crisishuisvesting verzamelen via de housing tool van het NCCN
Kwaliteitscontrole van de tijdelijke crisishuisvesting
Verwelkoming bij aankomst in de gemeente
Opvolging van de tijdelijke crisishuisvesting
Gewesten
Duurzame huisvesting voor vluchtelingen uit Oekraïne op lange termijn (wordt momenteel uitgewerkt)
#PlekVrij
Huisvesting lokaal bestuur
Beschikbaar: 1 studio voor 2 personen (JVD-huis) tot en met 30 september 2022
Bezet: nvt
Noodopvang lokaal bestuur
Beschikbaar: Koningsteen (ook opgegeven via inwoner)
Bezet: nvt
Huisvesting inwoners
Beschikbaar: 24 gastgezinnen
Bezet: nvt
Ondersteuning
Federaal
Informatienummer 02/488 88 88
Vlaanderen
1.000,00 EUR per opvangplaats van het lokaal bestuur om te investeren in de dienstverlening naar Oekraïense vluchtelingen toe
Politiezone K-L-M
Bekijken mogelijkheid screening van gastgezinnen
OVSG
materiaal ter beschikking van de scholen over onthaalonderwijs aan anderstalige nieuwkomers
CAW Halle-Vilvoorde
Psychologische begeleiding aan vluchtelingen
Ondersteuning aan vrijwilligers betreffende welzijnsvragen en trauma’s
Mind-Spring: psycho-educatief groepsaanbod voor volwassenen en jongeren
Give a Day
online hulpplatform 'Onze Gemeentes Voor Oekraïne': oproep voor vrijwillige tolken Nederlands – Russisch/Oekraïens
Plan van aanpak
Voorbereiding opvang
Screening van de gastgezinnen door politiezone K-L-M
Kennismaking gastgezin + kwaliteitscontrole door sociale dienst
Onthaal Oekraïense vluchtelingen
Onthaal bij gastgezin met aanwezigheid van sociale dienst om alles vlot te laten verlopen en de vluchtelingen de nodige info van het Sociaal Huis te bezorgen.
Ondersteuning van een vrijwillige tolk indien mogelijk.
Verloop opvang
Afhankelijk van de vluchtelingen die we ontvangen, zullen we bekijken wat wel/niet van toepassing is betreffende begeleiding van vluchtelingen, begeleiding van gastgezinnen, scholing voor kinderen en andere initiatieven.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken betreffende de crisishuisvesting voor Oekraïense vluchtelingen.
Momenteel wordt burenbemiddeling nog georganiseerd op provinciaal niveau. Het is echter de bedoeling om dit tegen de zomer te decentraliseren naar het lokale niveau, waarbij gebruik wordt gemaakt van de pool van bestaande vrijwilligers van de provincie.
Buren- en buurtbemiddeling is een alternatieve en niet-justitiële wijze van conflictoplossing waarbij getrainde buurtbewoners als vrijwilliger bemiddelen bij conflicten tussen buurtbewoners. Het doel van dit project is de communicatie opnieuw bevorderen en niet over te gaan tot het formuleren van een standpunt of mening in het geschil.
De coördinatie van het lokale project burenbemiddeling voor de gemeenten Meise en Kapelle-op-den-Bos wordt toegewezen aan de politie K-L-M. Wat het lokale project burenbemiddeling in Londerzeel betreft, zal de coördinatie door de dienst Samenleving binnen het gemeentebestuur Londerzeel waargenomen worden. Een nauwe samenwerking met de coördinator burenbemiddeling Londerzeel en de coördinator burenbemiddeling Meise/Kapelle-op-den-Bos is evident en reeds voorzien.
In bijlage vinden jullie de projectnota van Kapelle-op-den-Bos waarin de procedures gelijk lopen met die die van het lokaal bestuur Meise zodat de politiezone K-L-M een eenduidig kader heeft voor burenbemiddeling in Meise en Kapelle-op-den-Bos.
Art. 1 De raad neemt kennis van de projectnota voor lokale burenbemiddeling.
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 23:51.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad