De voorzitter opent de zitting op 31/03/2025 om 23:19.
De notulen van de OCMW-raad d.d. 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 24 februari 2025.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
De raad keurt de aansluiting van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bij de kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie via de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) voor de periode 2026-2029 goed.
De Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) deelt het bestuur mee dat zij een nieuwe overheidsopdracht zullen opstarten voor de collectieve hospitalisatieverzekering.
De huidige raamovereenkomst met Ethias, waarbij het lokaal bestuur van Kapelle-op-den-Bos is aangesloten, loopt tot 31 december 2025.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen.
De Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21, 5° van de wet van 18 maart 2016.
In 2022 werd de opdracht gegund aan Ethias, voor een periode van 4 jaar. Zoals meerdere besturen is het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos aangesloten bij deze kaderovereenkomst. Dit contract loopt af op 31 december 2025.
In de loop van het eerste semester van 2025 zal door de FDP-GSD een nieuwe overheidsopdracht via een mededingingsprocedure met onderhandeling met als onderwerp collectieve hospitalisatieverzekering worden opgestart. De overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen. De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en aflopen op 31 december 2029, dus voor een duur van 4 jaar.
De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016.
Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers.
De gunningscriteria zijn:
- de waarborgen (20 punten)
- de dienstverlening ( 30 punten)
- de prijs (50 punten)
De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan voor 1 januari 2026 en die gedekt wordt op basis van de huidige polis.
Deze raamovereenkomst zal enkel toegankelijk zijn voor de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen. Overeenkomstig de reglementeringen moet de FDP-GSD in het bestek vermelden welke besturen zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2026 tot en met 2029. De aangesloten besturen en instellingen moeten hiervoor voorafgaandelijk intekenen.
Art. 1 De raad keurt de aansluiting van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos bij de kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie via de Federale Pensioendienst – Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD-GSD) voor de periode 2026-2029 goed.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (FPD- GSD).
De raad duidt na geheime stemming een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 april 2022 trad het OCMW toe tot de OFP Prolocus.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
OFP PROLOCUS heeft tot doel op te treden als instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) naar Belgisch recht in de zin van de Wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen (“de Wet”).
Ten minste eenmaal per jaar komt de plenaire algemene vergadering bijeen op een door de raad van bestuur vast te stellen datum op de zetel van OFP PROLOCUS of op een andere in de oproeping te vermelden plaats. Deze jaarlijkse plenaire algemene vergadering wordt in beginsel gehouden nadat de deel-algemene vergaderingen werden gehouden voor de afzonderlijke vermogens Groep Provant en Groep VVSG. De raad van bestuur kan beslissen om deelvergaderingen en plenaire vergaderingen op éénzelfde moment te organiseren indien dit om praktische redenen opportuun is.
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Op voorstel van het vast bureau worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1
Jos Thomas, schepen, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2
Mathias Diricx, burgemeester, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 3
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar OFP Prolocus via info@ofpprolocus.be.
De raadt duidt bij geheime stemming een OCMW afgevaardigde en een plaatsvervanger aan voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het feit dat het OCMW Kapelle-op-den-Bos aandeelhouder is van Providentia.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de statuten van Providentia;
Overwegende dat het OCMW vennoot is van Providentia;
Overwegende dat het gemeentebestuur vertegenwoordigd is in de algemene vergadering van Providentia;
Overwegende dat ingevolge de vernieuwing van de OCMW-raad een nieuwe afvaardiging moet worden aangeduid om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen;
Op voorstel van het vast bureau worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 12 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1
Marie-Paule Van Aken, raadslid, wordt afgevaardigd om het OCMW te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van het OCMW te behartigen.
Art. 2
Edward De Wit, schepen, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger om het OCMW te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
Met 12 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De plaatsvervanger is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van het OCMW te behartigen.
Art. 3
Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de OCMW-raad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie in het OCMW verliest.
Art. 4
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar :
- Providentia bv via directie@providentia.be
- de betrokkene, voor uitvoering
De raadt duidt een OCMW afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias aan en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De aandeelhouders van EthiasCo houden jaarlijks een algemene vergadering.
Het OCMW heeft de mogelijkheid om een OCMW afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid :
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de statuten van Ethias;
Op voorstel van het vast bureau worden volgende kandidaten voorgedragen:
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 Jos Thomas, schepen, aan te duiden als effectieve OCMW- afgevaardigde voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 2 Edward De Wit, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 3 Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar algemene.vergadering@ethias.be
Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur” wordt vastgesteld. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.
Het decreet lokaal bestuur kent de algemeen directeur een aantal bevoegdheden toe inzake dagelijks personeelsbeheer. Behoudens de decretaal bepaalde bevoegdheden kan het bestuur ervoor kiezen ook andere bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer te bepalen die aan de algemeen directeur worden toevertrouwd.
Bij de start van een nieuwe bestuursperiode, en rekening houdend met de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, neemt de raad een nieuwe beslissing om te bepalen wat er onder dagelijks personeelsbeheer en dagelijks bestuur moet worden begrepen. Een goede definiëring van het begrip dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten moet het bestuur in staat stellen om soepel te werken, gelet op de frequentie van vergaderen van de raad en het college / vast bureau.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals actueel toepasselijk.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 41, 56, 170, 271 en 326 tot en met 335 waarbij de bevoegdheid voor het vaststellen van het begrip dagelijks bestuur exclusief aan de gemeenteraad wordt toegewezen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 22 mei 2014 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.
Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 7 februari 2014 tot wijziging van meerdere Koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet overheidsopdrachten en bepaalde werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 alsook van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, het laatst gewijzigd bij wet van 4 december 2013 tot wijziging van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en tot bekrachtiging van de bepalingen inzake rechtsbescherming van twee koninklijke besluiten genomen met toepassing van artikel 80, derde tot vijfde lid, van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006.
De OCMW-raadsbeslissing dd. 25 maart 2019 houdende de geactualiseerde afbakening van het begrip “dagelijks bestuur”.
Onder het begrip “dagelijks personeelsbeheer” worden allerlei vormen van individueel personeelsbeheer verstaan welke rechtstreeks voortvloeien uit de toepassing van het personeelsstatuut of eerder genomen college- of vast bureaubeslissingen. Het lokaal bestuur is in 2024 gestart met een traject rond feedback voor alle medewerkers. De rechtspositieregeling werd aangepast op basis van de nieuwe feedbackcyclus. In het dagelijks personeelsbeheer worden deze aanpassingen mee opgenomen.
Voor een vlotte interne werking van de dagdagelijkse uitgaven bestaat de mogelijkheid om bepaalde uitgaven van dagelijks bestuur te delegeren aan het vast bureau. Het komt aan de raad toe te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan. Daarnaast dient de raad te bepalen welke uitgaven niet onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur en wanneer een visum onder voorwaarden kan worden afgeleverd.
Het dagelijks bestuur omvat ook andere topics, zoals de beschrijving van het begrip daden van beheer met de delegatie van de raad aan het vast bureau, het aanvullend reglement wegverkeer en de delegatie van een aantal retributies.
Samengevat:
Bedragen excl. BTW |
0 EUR tot 2.500 EUR |
2.500 EUR tot 10.000 EUR |
10.000 EUR tot 30.000 EUR |
30.000 EUR tot ... |
Bevoegdheid |
AD |
AD |
CBS |
GR |
WOO |
Aangenomen factuur (BB) |
Aangenomen factuur (BB) + 3 prijsvragen |
Aangenomen factuur + 3 prijsvragen + beslissing CBS/VB + visum |
Procedure OO + visum |
Art. 1. Het reglement van intern bestuur inzake modaliteiten voor het bepalen van de begrippen “dagelijks personeelsbeheer” en “dagelijks Bestuur”, als bijlage, wordt vastgesteld.
Art. 2. Dit reglement vervangt de voorgaande reglementering en treedt in werking op 1 april 2025.
Art. 3. Volgende reglementen worden opgeheven:
- Retributiereglement Tweedehandswinkel - 1 april 2022 tot en met 31 december 2025 – beslissing 2022/OR/010
- Retributiereglement voor de deelname aan sociale activiteiten - 1 januari 2024 tot 31 december 2025 – beslissing 2023/OR/061
- Retributiereglement op de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens activiteiten van het lokaal bestuur - tot en met 31 december 2025 – beslissing 2022/OR/033
Art. 4. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de algemeen directeur, financiële dienst, personeelsdienst en de toezichthoudende overheid.
Mobitwin is een dienst voor sociaal vervoer door vrijwilligers. De dienst is bedoeld om sociaal kwetsbare personen te vervoeren, zoals senioren of personen met een beperkt inkomen, die geen toegang hebben tot eigen vervoer of geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Een aanpassing van de overeenkomst dringt zich op, in navolging van een cyberaanval in 2024.
Vorig jaar werd het Mobitwin-programma getroffen door een cyberaanval. Het is daarom aangewezen om bijkomende maatregelen te nemen zoals o.a. de invoering van een tweestapsverificatie.
Daarnaast werden een nieuwe verwerkersovereenkomst, een geüpdatet privacybeleid en een nieuwe serviceovereenkomst opgesteld.
Art 1 De raad gaat akkoord met de overeenkomst dienstverlening Mobitwin, deze maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2 De overeenkomst gaat in op de datum van ondertekening door beide partijen. De overeenkomst wordt jaarlijks op 1 januari automatisch hernieuwd voor een periode van één jaar, tenzij een van de partijen de overeenkomst tijdig beëindigt zoals voorzien in Artikel 9.
Art 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Mobitwin.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2025 om 23:27.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Dirk Robberechts
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn