De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 19:56.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 maart 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 28 maart 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 maart 2022 worden goedgekeurd.
De raad keurt de intekening op de raamovereenkomst Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur goed.
Beslissing van het bevoegde orgaan van het lokaal bestuur om beroep te doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur” – Bestek nr. CSMRTINFRA1
Gelet op:
- Het bestek waar het stelt (punt 4.5): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om ICT-infrastructuur in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst. (…) Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) : Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten";
- Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelend toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
- Het bestek waar het stelt (punt 4.3): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever – net als elke andere afnemer – steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd”;
Overwegende hetgeen volgt:
- De in de opdrachtencentrale voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;
- Het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
- Cipal dv beschikt over de kennis inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
Art. 1 - Het lokaal bestuur doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur” (Bestek nr. CSMRTINFRA19).
Art. 2 - Deze opdracht zal gefinancierd worden via de kredieten in de meerjarenplanning 2020-2025 onder artikelnummer RIZ/0119-01/6142001.
Art. 3 - De looptijd van het raamcontract van de opdracht in artikel 1 bedraagt 4 jaar, te rekenen vanaf de gunning door de Raad van Bestuur van Cipal dv op 25 juli 2019.
Art. 4 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing en de afname van de raamovereenkomst.
Vastleggen onderlinge stemverhouding binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord
Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Noord.
Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement van 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van midden februari 2022 gericht aan alle colleges van Burgemeester en Schepenen met de vraag om de onderlinge verdeling van de stemrechten binnen het goedgekeurde werkingsgebied uiterlijk 13 mei 2022 door te geven.
De vergadering met de 7 gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord van 8 maart 2022.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering heeft op 4 februari 2022 de werkingsgebieden in Vlaanderen definitief vastgelegd. Het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord omvat volgende 7 gemeenten: Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst.
In een volgend besluit moet de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding vaststellen van de lokale besturen die deel uitmaken van dit werkingsgebied. Dit is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (artikel 4.39/2 §2), die ook bepaalt dat de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de aandelen.
De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria:
Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied.
Tijdens de vergadering van 8 maart 2022 gaven de 7 gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord aan om naast de twee objectieve criteria ook rekening te willen houden met het criterium: Een correctie voor kleine gemeenten.
Enig artikel
Het college van burgemeester en schepenen stelt volgende objectieve criteria voor, voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering:
Het schrijven van Providentia cvba van 4 april 2022 waarmee zij het bestuur uitnodigen voor het bijwonen van de algemene vergadering op donderdag 12 mei 2022 in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 in 1730 Asse.
Gelet op de oproepingsbrief van 4 april tot de gewone algemene vergadering van Providentia cvba van donderdag 12 mei 2022 met volgende agendapunten:
- het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021, inclusief het Bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de Klachtenrapportering (ter kennisname)
- Het Verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname)
- De jaarrekening 2021 (ter goedkeuring)
- Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
- Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening)
- Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening)
- Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)
- Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)
- De Woonmaatschappij (ter kennisname)
Gelet op onze beslissing d.d. 25 april 2019 houdende aanduiding van de heer Geert Van de Voorde, schepen, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Providentia en mevrouw Hilde De Keersmaeker, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Providentia.
Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Providentia cvba worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Providentia cvba op donderdag 12 mei 2022 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad neemt kennis van het verslag en de rapporten van de stuurgroep Woonwinkel KLM van 30 maart 2022.
Het schrijven van de heer Jan Velleman, handelend voor 3W+, betreffende het verslag van de stuurgroep van 30 maart 2022 en bijgewerkte rapporteringen.
Art.1 De raad neemt kennis van het verslag en de rapporten van de stuurgroep Woonwinkel KLM van 30 maart 2022.
De raad neemt kennis van het advies van Vlaanderen en het verzonden antwoord vanuit het lokaal bestuur inzake de klacht over de verkeersborden in Kapelle-op-den-Bos.
De gouverneur en het agentschap binnenlands bestuur ontvingen op 27 december 2021 een klacht ingediend door een inwoner met betrekking tot vermeende foutieve bebording in Kapelle-op-den-Bos.
Het lokaal bestuur heeft hierover advies gevraagd aan de bevoegde Vlaamse instanties.
Het lokaal bestuur ontving volgend antwoord.
Eerste advies vanuit Vlaanderen:
Geachte heer,
In het verkeersreglement is voor wat betreft de onderborden het volgende vermeld:
"65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is."
De vraag die zich hier stelt is of het onderbord ook geldt voor het bovenste verbodsbord. Het zal uiteindelijk aan de rechter toekomen om dit te beoordelen maar het is een feit dat de bordencombinatie voor enige verwarring en wat onduidelijkheid zorgt. Dat wordt hoe dan ook best vermeden en om de twijfel weg te nemen volstaat het om ook onder het bovenste verbodsbord een onderbord te plaatsen met de vermelding "+ 7,5t uitgezonderd plaatselijkverkeer".
Tweede advies 31/3/2022:
Geachte,
Het is goed dat er niet op basis van de initiële bordencombinatie wordt bestraft. Dat verandert echter niets aan de wat verwarrende boodschap die met die bordencombinatie wordt gegeven, ik neem immers aan dat in de beide straten plaatselijk verkeer van meer dan 7,5t is toegelaten. Het is echter aan u als wegbeheerder te beoordelen wat de beste manier is dit aan te duiden, meer kunnen wij vanuit de federale overheid over dit concreet geval niet zeggen.
Een antwoord werd bezorgd aan de melder van de klacht en de gouverneur:
Geachte heer ............,
Naar aanleiding van uw klacht bij het Agentschap Binnenlands Bestuur aangaande de verkeersborden ter hoogte van het kruispunt Kuiermansstraat – Huttekenstraat, heeft de gouverneur ons gevraagd u op de hoogte te willen brengen van onze conclusies en eventuele acties na het ontvangen van eventuele richtlijnen vanwege de federale overheidsdienst Mobiliteit en Verkeer.
We bezorgen u in bijlage de antwoorden welke we hieromtrent via mail mochten ontvangen.
Mits uw grote en terechte bekommernis is dat u bij het inrijden van de straat volgend op de borden “verboden linksaf en verboden rechtsaf te slaan” met het onderbord uitgezonderd 7,5 ton (foto 1), een verkeersovertreding zou begaan en bij een eventueel ongeval hier mogelijk met de verzekering in discussie zou komen, hebben we de situatie ter hoogte van dit kruispunt met alle hier aanwezige verkeersborden overgemaakt aan de federale overheidsdienst.
Op het betreffende kruispunt is er voorafgaand aan beide straten een paal aanwezig waar de twee verkeersborden aangeven dat men niet linksaf of rechtsaf mag slaan met een onderbord welk aangeeft dat dit verbod geldt voor voertuigen van meer dan 7,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer). Indien u ofwel de Huttekenstraat of de Overzetstraat inrijdt, passeert u bij het inrijden van deze straten dan ook telkens een verkeersbord (foto 2 en 3) waarop is aangegeven dat men deze straten niet mag inrijden als men met een voertuig rijdt van meer dan 7,5ton tenzij het plaatselijk verkeer betreft.
Als weggebruiker wordt u steeds getaxeerd op het verkeersbord welk u laatst voorbijrijdt. Dit betekent dat u bij het passeren van het verkeersbord weergegeven onder foto 2 in uw recht bent als u met een voertuig rijdt van minder dan 7,5 ton. Er zal dus geen enkele reden zijn om u op enige wijze terecht te wijzen en een verkeersboete op te leggen.
Mits uw grote en terechte bekommernis is dat u een verkeersovertreding zou begaan bij het inrijden van de straat, kunnen we u erop wijzen dat het verkeersbord aan het begin van deze straten hetgene is welke u in acht dient te nemen.
Zoals de gouverneur in zijn antwoord heeft geformuleerd zijn de verkeersborden voorafgaand aan de kruispunten geplaatst opdat het bord C 31 met een onderbord + 7.5t een aanwijzing is om te voorkomen dat elke vrachtwagenbestuurder aan elk kruispunt gaat stoppen om te verifiëren of hij in de zijstraat mag rijden.
Hopende met dit antwoord uw bezorgdheid weg te kunnen nemen.
Met vriendelijke groeten.
Art. 1 De raad neemt kennis van het advies van Vlaanderen en het verzonden antwoord vanuit het lokaal bestuur inzake de klacht over de verkeersborden in Kapelle-op-den-Bos.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd.
De gemeenteraad van 26 oktober 2020 legde de pensioentoelage voor de tweede pensioenpijler voor haar contractuele personeelsleden vast op 4% van het pensioengevend loon vanaf 2022.
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft.
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Er wordt voorgesteld om deze mogelijkheid (voorlopig) niet te voorzien, aangezien dit een aanzienlijk extra kost met zich meebrengt en dit niet werd voorzien in de begroting van het meerjarenplan.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt. Hierover werd advies gevraagd aan VVSG (zie mail d.d. 28/03/2022 in bijlage).
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien worden in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegenden dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteit een MIPS-groep te vormen: OCMW Kapelle-op-den-Bos, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beide entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend protocol van akkoord (zie protocol 01/2022 in bijlage);
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.
Gunstig visum 2022/6 van Liesbeth Van Waeyenberghe van 08 april 2022
Artikel 1. Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2. Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3. Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4. De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.
Het bestuur vormt samen met OCMW Kapelle-op-den-Bos een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 5. De schepen van personeel wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus en de burgemeester wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien deze niet aanwezig kan zijn.
Artikel 6. De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De raad keurt de motie betreffende de precaire veiligheidstoestand in Centrumregio Halle-Vilvoorde goed.
Precaire veiligheidstoestand in Centrumregio Halle-Vilvoorde. Dringend nood aan ondersteuning van de politiezones uit Halle-Vilvoorde.
Overwegende dat:
Gelet op
Art. 1. De gemeenteraad van het lokaal bestuur Kapelle-op-den-Bos vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.
Art. 2. De gemeenteraad vraagt aan de federale Regering om:
Art. 3. De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om via het burgemeestersoverleg "Toekomstforum Halle-Vilvoorde" gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.
De raad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 april 2022 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid.
Gelet op de oproepingsbrief van 25 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021
3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting : goedkeuring (art. 41)
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021 : goedkeuring (art.41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021 : goedkeuring (art. 41)
6. Bestuur : kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34)
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
8. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19) : goedkeuring
9. Vervanging deskundige (art. 19) : goedkeuring
10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (art. 29)
11. Bepaling vergoeding deskundigen (art. 29)
12. Benoeming commissaris-revisor (art. 31) : goedkeuring
13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 31) : goedkeuring
14. Varia
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Sonja Thielemans, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Renaat Huysmans, burgemeester, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Haviland.
Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 22 juni 2022 worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 22 juni 2022 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de agenda van de algemene jaarvergadering van Ethias goed.
De uitnodiging van EthiasCo dd 1 april 2022 voor de buitengewone algemene vergadering op donderdag 5 mei 2022 om 17u en het verzoek om een afgevaardigde in te schrijven.
De statuten van Ethias.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering :
1. Vaststelling van de omzetting van het kapitaal in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening.
2. Aanneming van de rechtsvorm van de besloten vennootschap in toepassing van artikel 41 § 4 van de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Aanneming van de statuten van de besloten vennootschap.
4. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te stellen en neer te leggen.
5. Mandaat van de bestuurders en de leden van de Client Board.
De heer Hendrik De Vleeschouwer, raadslid, werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van 27.05.2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Renaat Huysmans, burgemeester, werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van 27.05.2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene jaarvergadering van Ethias worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene jaarvergadering goed te keuren.
Art. 3 Afschrift van deze beslissing en gevraagde gegevens over te maken aan Ethias vóór 4 juni 2021 - op het emailadres - algemene.vergadering@ethias.be
De raad keurt de agenda en vaststelling van het mandaat van de algemene vergadering - tevens jaarvergadering van Iverlek - d.d. 18 juni 2021 goed.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 17 juni 2022 plaats heeft in “Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem”.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Art. 1 Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 17 juni 2022:
1. kennisgeving verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. statutaire benoemingen.
7. statutaire mededelingen.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 17 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier d.d. 9 juni 2022 goed.
De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen.
De uitnodiging via e-mail met ref. ZF/PHR/202203171 van 17 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op donderdag 9 juni 2022.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op art. 41.
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
Gelet op het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos vennoot is van de cvba Zefier.
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Art. 1 Om zich, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022 zijnde:
Art. 2 De (plaatsvervangende) volmachtdrager(s) te verwittigen.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing, uitsluitend via info@zefier.be over te maken, en dit uiterlijk op 6 juni 2022.
De raad neemt kennis van de stand van zaken aangaande de COVID-19 pandemie.
Aan de raad wordt een stand van zaken gegeven in verband met de Covid-19 pandemie en de effecten op de dienstverlening van het lokaal bestuur en haar inwoners.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken i.v.m. de COVID-19 pandemie.
De raad keurt het bestek/de opdrachtdocumenten, de gunningswijze en de lastvoorwaarden voor een ontwerper voor de ontharding in de vogeltjeswijk goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding vogeltjeswijk en als verplichte optie quickwin - onthardingsprojecten” werd een bestek met nr. 2021/084 opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 120.000,00 EUR excl. BTW of 145.200,00 EUR incl. BTW, inclusief de vereiste opties.
Opgedeeld als volgt incl. BTW:
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A1/0200-00/2140007.
Art 1.Het bestek met nr. 2021/084 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding vogeltjeswijk en als verplichte optie quickwin - onthardingsprojecten”, opgesteld door afdeling Grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 120.000,00 EUR excl. BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in S3O3P2A1/0200-00/2140007.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Update stand van zaken werken Molenstraat.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Molenstraat.
Gehoord meneer Mathias Diricx, raadslid, die namens de CD&V-fractie dit extra punt toevoegde aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
Mensen met een beperking moeten volwaardig gebruik kunnen maken van het openbaar domein. Het is daarbij belangrijk dat de gemeente bij elke beslissing nagaat wat de impact is op de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. We willen dat iedereen het gevoel heeft dat hij of zij erbij hoort. Ook mensen in een rolstoel moeten kunnen genieten van onze mooie gemeente.
We stellen echter vast dat veel tafels op openbaar domein momenteel niet rolstoelvriendelijk zijn ingericht. Er is geen langer tafelblad voorzien en een logge structuur verhindert om mensen met een beperking op de uiteinden van de bank te laten plaatsnemen. Dit kan volgens ons anders en beter, door in de toekomst te kiezen voor rolstoelvriendelijke (picknick)tafels en bij de plaatsing rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers.
Met de komst van een nieuw park in het centrum van de gemeente en de andere aanpassingswerken die de komende jaren voorzien zijn op het openbaar domein, vinden we het des te meer relevant dat onze gemeente stilstaat bij rolstoelvriendelijke alternatieven voor de keuze van (picknick)tafels op het openbaar domein.
Art.1 De gemeenteraad beslist dat het gemeentebestuur bij het plaatsen van nieuwe tafels of het vervangen van oude (picknick)tafels op openbaar domein rolstoelvriendelijke tafels in overweging neemt in haar keuze en bij de plaatsing rekening houdt met de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers. Bij rolstoelvriendelijke tafels kan (onder andere) het tafelblad iets langer zijn dan de zitbank waardoor mensen in een rolstoel ook kunnen aanschuiven.
Art.2 Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Gehoord mevrouw Ann Van Rompaey, raadslid, namens CD&V-fractie en meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt toevoegden aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelichten.
Op de gemeenteraad van maandag 28 maart laatstleden stelden zowel de CD&V-fractie als de proKA-fractie vragen over de problematiek van de Bancontactpunten in onze gemeente.
We vernamen dat er een gesprek zou plaatsvinden tussen het bestuur en Batopin op maandag 25 april 2022.
Graag hadden we dan ook geweten wat deze gesprekken hebben opgeleverd?
Gehoord mevrouw Else Vanden Broeck, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
1/ In de Hogerheistraat werd er onlangs een melding gedaan van verwaarloosde herten.
Ze zouden er in erbarmelijke omstandigheden gehuisvest zijn en niet over eten of drank beschikken. Er is zelfs sprake van prikkeldraad om de nek.
De politie werd ingeschakeld en ook de Schepen van Dierenwelzijn werd hiervan op de hoogte gebracht.
Welk gevolg werd gegeven aan deze melding/klacht/verwaarlozing?
2/ Een jaar geleden werd er een verbodsbord aangebracht aan de Calandrokaai dat het wandelen/uitlaten met de hond verbiedt beneden aan de kaai. Tevens was er sprake van het plaatsen van camera’s.
Zullen er nu camera’s geplaatst worden waardoor het verbod kan opgeheven worden of blijft het verbod bestaan?
3/ De bouw van de nieuwe gemeentelijke loods is gestart. Hierdoor is er geen hondenweide meer in onze gemeente. Vorig jaar vroegen we achter de plannen van de locatie voor een nieuwe hondenweide. Veel inwoners laten hun viervoeter vrij op de gemeentelijke speelpleinen of op het veld van het STK. Om maar de nood aan te tonen …
Zijn er in de heel nabije toekomst plannen voor het opnieuw aanleggen van een hondenweide waar de viervoeters zich op een veilige manier kunnen uitleven?
4/ Recent dook er weer een probleem op met het achterlaten van vleesballen met gif, meer bepaald aan de hondenschool ‘t Leirekensdomein. Hier is duidelijk een hondenhater aan het werk.
Heeft het vorig onderzoek iets uitgewezen? Gaat het over hetzelfde gif dat gemengd werd in het vlees? Kan u ons een stand van zaken geven mbt de nieuwe poging tot vergiftiging?
5/ Opknapbeurt insectenhotel ’t Leireke. Vorig jaar werd hier een engagement aangegaan om het bestaande hotel te renoveren. Het bijenhotel werd in de lente 2021 voornamelijk bezocht door “kleinere” bijen. En heden is er zeer weinig beweging te bespeuren en dringt renovatie zich nu wel echt op.
Bepaalde vakken kunnen in de winterperiode leeg gemaakt worden. Het materiaal dat er nog is kan dan in een ander (halfleeg) vak bijgeplaatst worden. In het lege vak kan dan een nieuwe lading hout en riet aangebracht worden. Financieel is dit dus niet onoverkomelijk.
Kan deze opknapbeurt op de planning gezet worden aub?
Gehoord meneer Dirk Hermans, raadslid, die namens de proKA-fractie dit extra punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad en dit ook toelicht.
We storen ons allemaal aan zwerfvuil. In onze gemeente verrichten onze ‘Mooimakers’ ontzettend mooi werk maar het blijft dweilen met de kraan open. Het probleem van het zwerfvuil is niet alleen in onze gemeente een doorn in het oog van vele inwoners maar ook andere gemeenten kampen met hetzelfde probleem.
Daarom wil de Vlaamse Overheid de gemeenten ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Hiervoor werden vanaf midden 2021 en dit gedurende 3 jaar handhavers bij OVAM tewerkgesteld. Deze handhavers zullen zich uitsluitend bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De handhavers werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen.
Daarom willen we vragen om een aanvraag in te dienen en om dan eventueel mee in te stappen in het project dat kadert in een geïntegreerde aanpak om tot een net openbaar domein te komen. Het project wordt gefinancierd door de Vlaamse Regering en de verpakkingssector.
Via onderstaande link kan alle informatie over het project teruggevonden worden en kan het aanvraagformulier worden ingevuld.
https://ovam.vlaanderen.be/handhaving-zwerfvuil2?p_l_back_url=%2Fzoeken%3Fq%3Dzwerfvuil
Art.1 De gemeenteraad beslist dat er een aanvraag wordt ingediend om een beroep te doen op de handhavers zwerfvuil van OVAM.
Art. 2 Nadat een eventuele verdere samenwerking wordt gevonden, worden er GAS-vaststellers van OVAM aangeduid door de gemeenteraad.
Art.3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering.
Raadslid Mathias Diricx die namens de CD&V-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de omleidingstrajecten bij wegenwerken en de vraag om voldoende aandacht te hebben voor de snelheid van voertuigen/signalisatie bij deze omleidingen.
Raadslid Mathias Diricx die namens de CD&V-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de werken aan de spoorwegtunnel in Ramsdonk. De Oudemanstraat werd enkele dagen vroeger dan aangekondigd afgesloten voor verkeer. Het raadslid vraagt of de gemeente hiervan op de hoogte was.
Raadslid Mathias Diricx die namens de CD&V-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de historische site van Ramsdonk. In de site van de Lourdesgrot zijn er buxusplanten die kapot gaan door de buxusmot. Mag de gemeente deze nog besproeien? Zijn er andere mogelijkheden om deze mot te lijf te gaan?
Raadslid Else Vanden Broeck die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot de laattijdige behandeling van omgevingsaanvragen. Verschillende dossiers zijn door de afwezigheid van de omgevingsambtenaar buiten tijd gegaan.
Raadslid Dirk Hermans die namens de proKA-fractie een mondelinge vraag stelt met betrekking tot het lopende participatietraject van het RUP Ramsdonk. Het raadslid vraagt op welke wijze dit participatietraject is gecommuniceerd naar de inwoners.
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 15:02.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad