De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 20:02.
Gelet op de notulen van de OCMW-raad d.d. 30 mei 2022.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de OCMW-raad d.d. 30 mei 2022 worden goedgekeurd.
Vzw Tolbo heeft op woensdag 11 mei een toelichting gegeven aan het vast bureau over hun werking en wat ze voor onze gemeente kan betekenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
TolBo staat voor ‘Toegankelijkheid Lokale Besturen en Overheidsorganisaties’.
Vzw Tolbo wil een bijdrage leveren om te komen tot een ‘integraal toegankelijke’ samenleving. Het doel is deelname van personen met functiebeperkingen aan de lokale samenleving te versterken.
Hierbij zal ze optreden als een ‘verbindingsagent’ tussen de individuele burger, bestaande organisaties en structuren en de (lokale) overheden.
Om haar doelstelling te realiseren zal de vzw:
De vzw is nog bezig met de uitbreiding van haar werking, maar kan dit pas doen nadat er voldoende partners zijn. Er zijn 3 concrete stappen voor de toekomst:
Voor ons lokaal bestuur sluit dit perfect aan bij het actieplan "Inzetten op een beleid dat oog heeft voor kansengroepen en vereenzaming (S4O1P1)" waarbij aandacht gaat naar inclusieve werking.
De samenwerking met vzw Tolbo kost jaarlijks 0.02 euro per inwoner. voor Kapelle-op-den-Bos komt dit neer op jaarlijks 200 euro.
Art. 1 De OCMW-raad neemt kennis van de mogelijkheid tot samenwerking met vzw Tolbo
Art. 2 De OCMW-raad beslist om de samenwerking met vzw Tolbo aan te gaan.
Art. 3 Het bestuur voorziet jaarlijks een budget van 200 euro voor deze samenwerking op de jaarbudgetrekening S4O1P1A1/0911-00/6131999.
Logo roept alle lokale besturen op om deel te nemen aan het preventieplatform en de charter te ondertekenen.
Het preventieplatform heeft als doel om meer aandacht te geven aan ziektepreventie en gezondheidsbevordering.
Hiervoor willen zij alle politieke, ambtelijke, maatschappelijke en private actoren samenbrengen om een gezonde leefomgeving te creëren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Kernuitdaging:
Het preventieplatform wil de gezondheid van iedereen bevorderen, om zo bij te dragen tot meer levenskwaliteit en gezonde levensjaren.
Ze streven naar een transformatie van een genezende zorg naar het zorgen dat mensen gezond worden geboren en blijven (preventie).
Doelstellingen van het preventieplatform:
1) Aandacht voor gezondheidsbevordering en ziektepreventie;
2) Doeltreffende en goed gefinancierde gezondheidszorgstelsels voorzien;
3) Gezondheidsbevorderingstoets uitvoeren in alle beleidsdomeinen;
4) Opmaak preventieplan;
5) Een brede en integrale kijk op preventie geven;
6) De toegankelijkheid naar gezondheidszorg bepalen en vergemakkelijken.
Voordelen voor het lokaal bestuur:
Het lokaal bestuur kan door het deelnemen aan het preventieplatform een actieve inbreng leveren. Hierdoor kan men de publieke gezondheid, gezondheidsbevordering en ziektepreventie inbedden in eigen werking.
Er is toegang tot relevante kennis en informatie, er worden nieuwe professionele relaties gecreëerd binnen en buiten de gezondheidssector. Zo worden nieuwe perspectieven mogelijk over verschillende domeinen, sectoren en grenzen.
Wat wordt er verwacht van het lokaal bestuur?
Art.1 De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het charter.
Art. 2 De raad van maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ondertekenen van het charter Preventieplatform.
Art. 3 Het lokaal bestuur engageert zich om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2021 van het OCMW vast.
De jaarrekening 2021 werd afgesloten en nagekeken door de consultant.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen en latere wijzigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de jaarrekening minstens voor 30/06 van het volgende jaar moeten worden vastgesteld.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de totale jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening voor het deel OCMW bevat volgende documenten:
• Beleidsevaluatie
• Financiële nota
• Toelichting
De beleidsevaluatie bevat de evaluatie van de prioritaire actieplannen. De financiële vertaling ervan is terug te vinden in de financiële nota. In de toelichting wordt dieper ingegaan op de financiële aspecten van de jaarrekening.
Art. 1 De jaarrekening 2021 deel OCMW bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Art. 2 Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2021 bedraagt: -499.862 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2021 bedraagt: 1.371.029 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2021 bedraagt: 871.167 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2021 bedraagt: -1.537.494 euro.
Art. 3 De realisatie van de kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor JR 2021 | MJP |
Totaal exploitatie-uitgaven | 1.801.637 | 2.085.572 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 1.248.000 | 1.159.143 |
Totaal investerings-uitgaven | 149 | 22.810 |
Totaal investerings-ontvangsten | 62.000 | 0 |
Totaal financierings-uitgaven | 12.948 | 12.949 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Het decreet lokaal bestuur vraagt dat lokale besturen uiterlijk op 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing.
Een dergelijk rapport bevat de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen die voortkwamen uit diverse doorlichtingen.
Naast Audit Vlaanderen formuleren ook andere organisaties, al of niet op vraag van het bestuur, aanbevelingen om aspecten van de werking te verbeteren.
Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Art. 1 De raad neemt kennis van de rapportering betreffende de organisatiebeheersing, die als bijlage bij dit punt gaat.
Mondelinge toelichting met betrekking tot de stand van zaken van volgende projecten:
- Oekraïense vluchtelingen
- Buurtgerichte zorg: project zorgzame buurten
- ELZ Grimbergen: project doorverwijskaartjes en gele boterhamdozen
- reglement MMC
Art. 1 De OCMW-raad neemt kennis van de stand van zaken van enkele lopende projecten.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 20:22.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn