De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 19:55.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 april 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op de notulen van de gemeenteraad d.d. 24 april 2023.
Gelet op de artikelen 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 april 2023 worden goedgekeurd.
Goedkeuring opstart raamovereenkomst ten behoeve van poetsproducten voor de gebouwen van het lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)” werd een bestek opgesteld door de Technische dienst.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Basisopdracht (Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)), raming: 20.000,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 1 (Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)), raming: 20.000,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 2 (Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)), raming: 20.000,00 EUR exclusief BTW;* Verlenging 3 (Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)), raming: 20.000,00 EUR exclusief BTW.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 80.000,00 EUR exclusief BTW.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in
0119-00/6103001 (voor het administratief centrum)
0119-06/6103001 (voor het sociaal huis)
0800-00/6103001 (voor de onderwijsgebouwen)
0703-00/6103001 (Voor de bibliotheek)
0705-00/6103001 (Voor het gemeenschapscentrum)
0945-00/6103001 (Voor de BKO)
Art 1.Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst onderhoudsproducten en papierwaren inclusief opleiding gebruik 1 juli 2023- 30 juni 2024(5-6-7)”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 80.000,00 EUR exclusief BTW.
Art 2.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3.Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art 4.De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 5.De uitgave voor deze opdracht is voorzien in
0119-00/6103001 (voor het administratief centrum)
0119-06/6103001 (voor het sociaal huis)
0800-00/6103001 (voor de onderwijsgebouwen)
0703-00/6103001 (Voor de bibliotheek)
0705-00/6103001 (Voor het gemeenschapscentrum)
0945-00/6103001 (Voor de BKO)
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
De coördinatie van de jaarrekening 2022 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 22 april 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 20 maart 2023 waarbij de jaarrekening 2022 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 13 067,99 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 25 700 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2022 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 22 april 2023 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 11 juni 2023. Gezien de kerkfabriek de jaarrekening bij het centraal kerkbestuur moet indienen voor 1 maart is deze termijn wel overschreden.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De coördinatie van de jaarrekening 2022 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 22 april 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 21 maart 2023 waarbij de jaarrekening 2022 was vastgesteld en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 27 661,14 euro
Overschot investeringen: 104 779,67 euro
Exploitatietoelage: 23 643 euro
Volgende documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2022 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 22 april 2023 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 11 juni 2023. Gezien de kerkfabriek de jaarrekening bij het centraal kerkbestuur moet indienen voor 1 maart is deze termijn wel overschreden.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur neemt raadslid Mathias Diricx niet deel aan de stemming.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur en de gouverneur.
De raad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart.
De coördinatie van de jaarrekening 2022 van het CKB Kapelle-op-den-Bos, ingediend door het Centraal Kerk Bestuur Kapelle-op-den-Bos, ingekomen bij het gemeentebestuur op 22 april 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 54 en 55.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
Omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende boekhouding besturen van de eredienst.
De beslissing van de kerkraad van 24 januari 2023 waarbij de jaarrekening was vastgesteld, tijdig werd overgemaakt aan het centraal kerkbestuur en als volgt wordt afgesloten:
Overschot exploitatie: 6 896,12 euro
Overschot investeringen: 0 euro
Exploitatietoelage: 0 euro
De nodige documentatie werd toegevoegd:
Het centraal kerkbestuur heeft de jaarrekening 2022 van de kerkfabrieken tijdig ingediend op 22 april 2023 bij het gemeentebestuur. De termijn om advies te verlenen verstrijkt op 11 juni 2023.
Het advies van de financieel directeur met technische opmerkingen gaat als bijlage bij deze beslissing.
Conform artikel 27 §1, §2 van het decreet lokaal bestuur nemen raadsleden Jos Thomas en Jan De Doncker niet deel aan de stemming.
Art.1 De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Nieuwenrode.
Art.2 De beslissing wordt overgemaakt aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, gouverneur.
De raad duidt een nieuwe afgevaardigde aan voor de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie en het beheersorgaan van de bibliotheek voor de fractie N-VA.
De aanvraag van N-VA voor wijziging van een afgevaardigde in de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie en het beheersorgaan van de bibliotheek.
De beslissingen van de gemeenteraad dd. 25 maart 2019 met betrekking tot de verdeling van de mandaten voor het beheersorgaan van EVA-vzw GC de oude pastorie en de bibliotheek en het aanduiden van de leden voor de beheersorganen van EVA-vzw GC de oude pastorie en de bibliotheek.
Sonja Thielemans is als nieuwe schepen van cultuur afgevaardigd om vanuit de gemeenteraad te zetelen in het beheersorgaan van EVA-vzw GC de oude pastorie en het beheersorgaan van de bibliotheek, ter vervanging van Lena Ghysels.
Door deze verschuiving komt een zetel voor de N-VA fractie vrij in de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie en het beheersorgaan van de bibliotheek. De NV-A fractie wenst deze zetel toe te kennen aan Lena Ghysels, die vroeger vanuit haar schepenambt deel uitmaakte van het beheersorgaan.
De raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie en het beheersorgaan van de bibliotheek nam kennis van deze aanvraag in de vergadering van 10 mei 2023.
Art. 1 Lena Ghysels, Londerzeelseweg 11 te 1880 Kapelle-op-den-Bos, wordt vanuit de N-VA fractie aangeduid voor de raad van bestuur van EVA-vzw GC de oude pastorie en voor het beheersorgaan van de bibliotheek, ter vervanging van Sonja Thielemans.
Art. 2 Deze voordracht wordt bekrachtigd tijdens de eerstvolgende algemene vergadering van EVA-vzw GC de oude pastorie.
De raad neemt kennis van het resultatenrapport van het publieksonderzoek communicatie.
Het rapport van het publieksonderzoek Communicatie, dat werd gevoerd van 8 oktober tot en met 18 november 2022, werd toegelicht op de commissie externe aangelegenheden van 8 mei 2023. Op 9 mei 2023 werd het document gepubliceerd op Kapelle Spreekt.
Na een intensieve voorbereiding voerde de dienst communicatie van 8 oktober tot 18 november 2022 een publieksonderzoek communicatie uit bij de inwoners van Kapelle-op-den-Bos. Als lokaal bestuur willen we immers weten hoe onze burgers de gemeentelijke communicatie en de verschillende kanalen ervaren en waar er ruimte is voor verbetering en vernieuwing. Deze resultaten zullen nadien ook het fundament van een nieuw strategisch communicatiebeleidsplan vormen.
Het resultatenrapport bestaat uit 3 onderdelen: het conclusierapport, het cijferrapport en de vragenbundel. In het cijferrapport kan men alle vragen uit de vragenbundel terugvinden met de bijhorende resultaten in percentages in een tabel en in een grafiek weergegeven. In het conclusierapport daarentegen hebben we de bevindingen gebundeld die hier en daar zijn aangevuld met een grafiek. Tijdens de analyse van de cijfers, merkten we dat er vooral verschillen zijn bij de leeftijdscategorieën en minder bij de beoordeling per ligging. We zoemen dan ook voornamelijk in op de antwoorden per leeftijdscategorie en geven de geografische tendens voor elke beoordeling weer. Gedetailleerde cijfergegevens voor deze antwoorden zijn terug te vinden in het cijferrapport.
Art 1. De raad neemt kennis van het resultatenrapport van het publieksonderzoek communicatie.
De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende de goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op vrijdag 19 mei 2023 van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so en de aanduiding van de gemeentelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering - vrijdag 19 mei 2023 van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so en aanduiding van de volmachtigde.
De algemene vergadering (19 mei 2022) vond plaats voor de zitting van deze gemeenteraad (22 mei 2023). Daarom was het aangewezen dat het CBS een beslissing trof, die achteraf door de raad bekrachtigd zou worden.
De statuten van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda voor deze Algemene Vergadering omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering 20 mei 2022
2. Toelichting bij de jaarrekening per 31.12.2022 door de commissaris-revisor
3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2022
4. Goedkeuring aanwending van het resultaat
5. Activiteitenverslag 2022 van de raad van bestuur ter informatie
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2022
7. Statutaire benoemingen
8. Uitgifte nieuwe aandelen; ter beschikking gestelde aandelen : stand van zaken ter informatie
9. Rondvraag
De beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 10 mei 2023 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen aangeduid werd als gemeentelijk vertegenwoordiger en mevrouw Ilse Rymenants, schepen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so en dit voor de periode van 10 mei 2023 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering op vrijdag 19 mei 2023 van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so.
Art. 2 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende de goedkeuring om de heer Geert Van de Voorde, schepen aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so en dit voor de periode van 10 mei 2023 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 3 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende de goedkeuring om mevrouw Ilse Rymenants, schepen aan te duiden als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba-so en dit voor de periode van 10 mei 2023 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 4 Afschrift van onderhavige beslissing zal worden overgemaakt aan de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting via karine.devits@volkshuisvesting.be.
De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende de goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op woensdag 24 mei 2023 van De Vlaamse Waterweg nv.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders - woensdag 24 mei 2023 van De Vlaamse Waterweg nv.
De algemene vergadering gaat door op woensdag 24 mei 2023. Het volmacht formulier dient men voor zondag 21 mei 2023 terug te bezorgen. Daarom was het aangewezen dat het CBS een beslissing trof, die achteraf door de raad bekrachtigd zou worden.
De statuten van de Vlaamse Waterweg nv, in het bijzonder artikel 24;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda voor deze Algemene Vergadering der Aandeelhouders omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring van de notulen van de jaarlijkse Algemene Vergadering van de aandeelhouders van 25 mei 2022
2. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2022
- activiteitenverslag
- financieel verslag
- klantenmanagement
- remuneratieverslag
3. Verslag van de commissaris-revisor
4. Verslag van de regeringsafgevaardigde
5. Verslag van de interne audit
6. Goedkeuring van de jaarrekening
7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
8. Bestemming van het resultaat
9. Aanstelling revisor
10. Varia
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 mei 2019 waarbij de heer David Hermans, raadslid, aangeduid werd als gemeentelijk vertegenwoordiger en mevrouw Lena Ghysels, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Vlaamse Waterweg nv en dit voor de periode van 27 mei 2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 mei 2023 houdende goedkeuring van de agenda van de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op woensdag 24 mei 2023 van De Vlaamse Waterweg nv.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering op 30 mei 2023 van Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant (ERSV) goed.
De gemeente is lid van het ERSV Vlaams-Brabant. De vereffening kan afgerond worden. Enkel de beslissing over het batig saldo van de rekeningen dient nog te worden genomen nadat de rekeningen zijn goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Met het schrijven van 27 april 2023 stelt Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant (ERSV) de deelnemers in kennis dat de algemene vergadering zal plaatsvinden op 30 mei 2023 om 17u.
De gemeenteraad dient het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant op 30 mei 2023 goed te keuren.
De agenda van de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant omvat volgende agendapunten:
In de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Bruno Keuleers aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van ERSV Vlaams-Brabant gedurende de huidige legislatuur.
Art. 1 De gemeenteraad dient kennis te nemen van de agendapunten en aan de vertegenwoordiger van de gemeente opdracht te geven deze op de algemene vergadering op 30 mei 2023 goed te keuren.
Art. 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan ERSV Vlaams-Brabant, Provincieplein 1, 3010 Leuven of via e-mail: Gudrun.Denhaen@vlaamsbrabant.be
De raad keurt de agenda van de gewone algemene jaarvergadering van Ethias d.d. 9 juni 2022 goed.
De uitnodiging van Ethias d.d. 5 april 2023 voor de gewone algemene vergadering op donderdag 8 juni 2023 om 10u via digitaal platform en een stemming op afstand en het verzoek om een administratief beheerder aan te wijzen.
De statuten van Ethias.
De agenda van de gewone algemene vergadering :
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Raad van Bestuur
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité
7. Mandaat van commissaris
De heer Hendrik De Vleeschouwer, raadslid, werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van 27.05.2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Renaat Huysmans, burgemeester, werd aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ethias en dit voor de periode van 27.05.2019 tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Mevrouw Liesbeth Van Waeyenberghe, financieel directeur werd aangeduid als administratief beheerder.
Art. 1 De agendapunten van de gewone algemene jaarvergadering van Ethias worden goedgekeurd.
Art. 2 De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - zijn gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene jaarvergadering goed te keuren.
Art. 3 Mevrouw Liesbeth Van Waeyenberghe wordt als administratief beheerder aangewezen.
Art. 4 Afschrift van deze beslissing en gevraagde gegevens over te maken aan Ethias op het emailadres algemene.vergadering@ethias.be
De raad keurt de agenda van de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv d.d. 20 juni 2023 goed.
Het feit dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij TMVS dv;
De statuten van TMVS dv;
De bepalingen van het decreeet over het Lokaal Bestuur;
De oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Onze beslissing d.d. 27 maart 2023 waarbij de heer Geert Van de Voorde, schepen aangeduid werd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering en de heer Bruno Keuleers, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van TMVS dv en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 1 De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Varia
Art. 2 De raad draagt de aangeduide vertegenwoodiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art. 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan
- hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent
- hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20230620AVTMVS@farys.be verzonden worden
De raad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura d.d. 21 juni 2023 goed.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
- Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
- Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
- De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De oproepingsbrief van 26 april 2023 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:
1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022: goedkeuring(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 19 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.);
2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022;
3. jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 40);
4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 40)
5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 40);
6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 40);
7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 45);
8. benoeming commissaris-revisor (art. 30): goedkeuring;
9. vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 42): goedkeuring;
10. vervanging lid raad van bestuur (art. 17): goedkeuring;
11. voorstel statutenwijziging: goedkeuring
12. verlenen volmacht aan Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring
13. varia.
Onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van mevrouw Peggy Somers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van Intradura en de heer Ken Keuleers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Intradura.
Art. 1
De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Art. 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten en het voorstel van statutenwijziging op de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 goed te keuren.
Art. 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Havicrem op woensdag 21 juni 2023 goed.
Overwegend dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het decreet.
Het artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem.
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op woensdag 21 juni 2023 om 18u30 op de maatschappelijke zetel van de vereniging; aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (CARGOVIL) en volgende punten omvat:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2022
2. Jaarverslag 2022
3. Jaarrekening 2022: goedkeuring
- Resultatenrekening en balans
- Verslag bedrijfsrevisor
- Verslag raad van bestuur
- Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor
4. Financieel vooruitzicht 2023
5. Varia
Gelet op onze beslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Ken Keuleers, raadslid, als gemeentelijk afgevaardigde en mevrouw Peggy Somers, raadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Havicrem.
Art. 1 De agendapunten van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" d.d. 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Art. 2 De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" d.d. 21 juni 2023 goed te keuren.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De raad duidt in geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke afgevaardigde aangeduid voor de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant.
Op 1 januari 2023 nam Sonja Thielemans het mandaat van schepen op, hierdoor dringt een wijziging zich op in de afvaardiging van de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur.
De afgevaardigde van de algemene vergadering dient lid te zijn van de gemeenteraad.
Het mandaat van een lid van de algemene vergadering is onbezoldigd.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt schepen Sonja Thielemans als kandidaat-afgevaardigde aangeduid.
De CD&V-fractie duidt raadslid Jos Thomas als kandidaat-afgevaardigde aan, de proKA-fractie duidt Dirk Hermans aan als kandidaat-afgevaardigde.
Resultaat geheime stemming:
Sonja Thielemans: 10 stemmen voor
Jos Thomas: 6 stemmen voor
Dirk Hermans: 3 stemmen voor
Art. 1 Sonja Thielemans, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Kanaaltochten Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Kanaaltochten Brabant - contact@kanaaltochtenbrabant.be
De raad duidt in geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan op de algemene vergadering van Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke afgevaardigde aangeduid voor de algemene vergadering van Brabantse Kouters.
Op 1 januari 2023 nam Sonja Thielemans het mandaat van schepen op, hierdoor dringt een wijziging zich op in de afvaardiging van de algemene vergadering van de Brabantse Kouters.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur.
De afgevaardigde van de algemene vergadering dient lid te zijn van de gemeenteraad.
Onze gemeente voldoet aan de voorwaarden voor het lidmaatschap en komt in aanmerking om een afgevaardigde in de algemene vergadering voor te dragen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt schepen Sonja Thielemans als kandidaat-afgevaardigde aangeduid.
De CD&V-fractie duidt raadslid Jan De Doncker als kandidaat-afgevaardigde aan, de proKA-fractie duidt Dirk Hermans aan als kandidaat-afgevaardigde.
Resultaat geheime stemming:
Sonja Thielemans: 10 stemmen voor
Jan De Doncker: 6 stemmen voor
Dirk Hermans: 3 stemmen voor
Art. 1 Sonja Thielemans, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Brabantse Kouters en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Brabantse Kouters - info@brabantsekouters.be
De raad duidt in geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan op de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke afgevaardigde aangeduid voor de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant.
Op 1 januari 2023 nam Sonja Thielemans het mandaat van schepen op, hierdoor dringt een wijziging zich op in de afvaardiging van de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur.
De afgevaardigde van de algemene vergadering dient lid te zijn van de gemeenteraad.
Onze gemeente voldoet aan de voorwaarden voor het lidmaatschap en komt in aanmerking om een afgevaardigde in de algemene vergadering voor te dragen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt schepen Sonja Thielemans als kandidaat-afgevaardigde aangeduid.
De CD&V-fractie duidt raadslid Jos Thomas als kandidaat-afgevaardigde aan, de proKA-fractie duidt Dirk Hermans aan als kandidaat-afgevaardigde.
Resultaat geheime stemming:
Sonja Thielemans: 10 stemmen voor
Jos Thomas: 6 stemmen voor
Dirk Hermans: 3 stemmen voor
Art. 1 Sonja Thielemans, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Toerisme Vlaams-Brabant - Kirsten.Cels@vlaamsbrabant.be
De raad duidt in geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke afgevaardigde aangeduid voor de algemene vergadering van Haviland Intercommunale.
Op 1 januari 2023 nam Sonja Thielemans het mandaat van schepen op, hierdoor dringt een wijziging zich op in de afvaardiging van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur.
Overwegend dat de gemeente Kapelle-op-den-Bos aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de
Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226.
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt raadslid Hilde De Keersmaeker als kandidaat-afgevaardigde aangeduid. De proKA-fractie duidt Dirk Hermans aan als kandidaat-afgevaardigde.
Resultaat geheime stemming:
Sonja Thielemans: 10 stemmen voor
Dirk Hermans: 9 stemmen voor
Art. 1 Hilde De Keersmaeker, raadslid, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Haviland Intercommunale - ann.scheys@haviland.be
De raad duidt in geheime stemming een gemeentelijk afgevaardigde aan op de algemene vergadering van Iverlek en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op 25 februari 2019 werd de gemeentelijke afgevaardigde aangeduid voor de algemene vergadering van Iverlek.
Op 1 januari 2023 nam Sonja Thielemans het mandaat van schepen op, hierdoor dringt een wijziging zich op in de afvaardiging van de algemene vergadering van Iverlek.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt schepen Geert Van de Voorde als kandidaat-afgevaardigde aangeduid. De proKA-fractie duidt Dirk Hermans aan als kandidaat-afgevaardigde.
Resultaat geheime stemming:
Sonja Thielemans: 10 stemmen voor
Dirk Hermans: 9 stemmen voor
Art. 1 Geert Van de Voorde, schepen, aan te duiden als gemeentelijk afgevaardigde op de algemene vergadering van Iverlek en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Iverlek - vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Op 15 februari 2016 werd het samenwerkingsakkoord over BeSt-Add in het Belgische Staatsblad gepubliceerd. In dit samenwerkingsakkoord worden de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt naar adressen en de koppeling van adresgegevens georganiseerd.
Bedoeling is om tot een logische, transparante en uniforme werkwijze te komen bij het vaststellen en toekennen van adressen en huis- en busnummers.
De administratie wordt vaak geconfronteerd met ‘niet-officiële’ adressen die in de loop der jaren onterecht en op foutieve wijze in gebruik werden genomen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er op niet eenduidige manier werd genummerd of nummers toegekend werden zonder stedenbouwkundige vergunning.
Door een eenduidige manier van het toekennen van adressen en nummers is het voor hulpdiensten makkelijker en sneller om locaties te traceren in noodgevallen. Ook voor een goede coördinatie tussen de verschillende gemeentelijke diensten is het onontbeerlijk dat eenzelfde entiteit in alle bestanden op dezelfde manier geïdentificeerd kan worden.
De gemeente Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise wensen een gezamenlijk huishoudelijk reglement op te maken zodat er uniformiteit is binnen de hele politiezone KLM, rekening houdend met de onderrichtingen en aanbevelingen van het Best-Add decreet.
Amendement proKA.
Aanpassing van artikel 20:
De individuele gevolgen en kosten van dergelijke vernieuwingen en/of wijzigingen worden ten laste genomen van het gemeentebestuur.
Stemming amendement:
3 stemmen voor, bij 16 stemmen tegen.
Het amendement wordt niet weerhouden.
Definities
Adres: informatie die toelaat op een gestructureerde en unieke manier te verwijzen naar een verblijfplaats, ligplaats, standplaats of perceel op basis van de naam van de gemeente, de straatnaam of in sommige gevallen het adresgebied, het huisnummer, busnummer en postcode.
Adresseerbaar object: geografisch object dat overeenkomstig het CRAB-decreet met een adres kan worden geïdentificeerd.
Bijgebouw: een aanhorigheid van een (hoofd)gebouw zoals loodsen, schuren, stallen, werkplaatsen, garages, garagecomplexen of hangars e.a. en zoals stedenbouwkundig vergund of vergund geacht. Bij kadastrale afsplitsing van het bijgebouw blijft het de functie bijgebouw aanhouden.
Bouwlaag: een verdieping in een gebouw met één of meerdere gebouweenheden. Verdiepingen met dakappartementen worden ook als bouwlagen beschouwd.
Busnummer: officieel toegekende numerieke code die wordt toegevoegd aan het huisnummer om meerdere verblijfsobjecten, standplaatsen, ligplaatsen of percelen te onderscheiden die hetzelfde huisnummer hebben.
Gebouweenheid: de kleinste eenheid binnen een vergund hoofdgebouw die geschikt is voor woon-,bedrijfsmatige en die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde ruimte. Een gebouweenheid is in functioneel opzicht zelfstandig.
Hoofdgebouw: gebouw op het goed dat door zijn indeling, ligging en functie de hoofdbestemming van het goed omvat en aldus stedenbouwkundig vergund is of vergund geacht en conform de regelgeving van de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening (VCRO) bestemd is.
Hoofdtoegang: de ingang aangeduid op de stedenbouwkundige plannen als hoofdtoegang of de ingang die langs de straatzijde toegang geeft tot het (appartements)gebouw.
Hoofdweg: uitgeruste, openbare verbindingsweg in een gebied.
Huisnummer: alfanumerieke code officieel toegekend aan gebouweenheden, ligplaatsen, standplaatsen of percelen.
Ligplaats: een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen plaats in het water al dan niet aangevuld met een op de oever aanwezig terrein of een gedeelte daarvan, die bestemd is voor het permanent afmeren van een voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikt vaartuig.
Openbare, uitgeruste weg: in de wetgeving wordt er geen definitie gegeven van het begrip ‘openbare weg’. Vanaf het ogenblik dat een weg openstaat voor het verkeer, wanneer er geen enkele aanduiding vermeldt dat het een private weg is en wanneer de weg gebruikt mag worden door eenieder, betreft het een openbare weg. Een uitgeruste weg wordt in de codex ruimtelijke ordening gedefinieerd als een met duurzame materialen verharde weg en voorzien van een elektriciteitsnet.
Perceel: een perceel is een deel van het grondgebied officieel vastgesteld met een kadastraal of administratief doel.
Standplaats: een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen terrein of gedeelte daarvan dat bestemd is voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikte ruimte.
Hoofdstuk 1: toepassingsgebied en bevoegdheid
Artikel 1. Het toekennen van adressen is een handeling waarmee ofwel een nieuw adres wordt toegekend, ofwel een bestaand adres wordt gewijzigd of verwijderd.
- Een adres wordt toegekend wanneer een vergunning is afgeleverd waarin een noodzaak tot adrestoekenning en/of wijziging voorkomt.
- Een adres wordt toegekend na positief advies van het college voor die gevallen waarin geen vergunning vereist is.
Artikel 2. Het college is bevoegd voor de nummering en de wijzing van nummering van huizen en gebouwen (zoals commerciële gebouwen, kantoren, bedrijven, openbare gebouwen, kerken, zorginstellingen e.d.), de nummering van vergunde wooneenheden binnen meergezinswoningen, de nummering van meerdere vergunde eenheden binnen gebouwen en het proactief nummeren van onbebouwde percelen die in een gebied liggen waarin kan gebouwd worden.
Wanneer er bij een adreswijziging en/of inschrijving in het bevolkingsregister blijkt dat er geen stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning of een opname in het vergunningenregister geldig is voor de woongelegenheid, kan er enkel ingeschreven worden onder voorlopige inschrijving, conform de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en latere wijzigingen, meer bepaald hoofdstuk 1 artikel 1.
Huis- of busnummers zonder onderliggende stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning of een opname in het vergunningenregister voor een pand of opdeling kunnen worden geschrapt door het college of de gemachtigd ambtenaar. Onder onvergunde situaties worden o.a. verstaan: een onvergund gebouwde wooneenheid, woningopsplitsing, gebruik niet conform functie, etc.;
Om de authentieke adresbronnen up-to-date te houden, is het absoluut noodzakelijk om niet alleen een nieuw huisnummer dat officieel is toegekend door het college te communiceren, maar ook om nummers te verwijderen. Deze opheffing moet worden uitgevoerd volgens dezelfde procedure als het creëren van huisnummers.
Het college kan deze bevoegdheid delegeren aan een of meerdere medewerkers van de gemeentelijke administratie.
Artikel 3. Enkel de gemeenteraad is bevoegd om straatnamen op haar grondgebied, met inbegrip van straatnamen in industrie-of havengebied, te bepalen, wijzigen of af te schaffen.
Artikel 4. Straatnamen worden toegekend volgens het Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 en latere wijzigingen.
Hoofdstuk 2: straatnamen
Artikel 5. Elke uitgeruste weg met een openbaar gebruik en die toegang geeft tot een gebouweenheid, standplaats of ligplaats moet een straatnaam hebben.
De straatnaam moet gelden voor de volledige lengte van de weg.
De gemeenteraad kan eveneens straatnamen toekennen aan publiek toegankelijke wegen die geen toegang geven tot gebouweenheden, standplaatsen of ligplaatsen.
Als een weg zich uitstrekt over het grondgebied van meerdere gemeenten en die weg dezelfde naam behoudt, dan moeten die gemeenten erop toezien dat de spelling van die straatnaam in alle betrokken gemeenten dezelfde is.
Wat betreft de wegen waar huisnummers aan de ene kant van de weg onder de bevoegdheid van een gemeente vallen en de huisnummers aan de andere kant van de weg onder de bevoegdheid van een andere gemeente vallen, moeten die gemeenten ervoor zorgen dat de straatnaam dezelfde is.
Artikel 6. Bij het toekennen van een straatnaam wordt rekening gehouden met volgende criteria:
Artikel 7. Wanneer de gemeenteraad een nieuwe straatnaam toekent, mag er geen straatnaam toegekend worden die een homoniem is van een andere straatnaam binnen dezelfde gemeente.
Meerdere straten met fonetisch dezelfde naam worden beschouwd als homoniemen (bv. Speldstraat en Speltstraat of Stationstraat en Stationsstraat of Van Beverenstraat en Vanbeverenstraat).
Artikel 8. Bij het toekennen van een straatnaam wordt ten stelligste afgeraden:
Artikel 9. Indien een fusie van gemeenten aanleiding geeft tot nieuwe homoniemen of tot verwarring van straatnamen moeten de aldus ontstane homoniemen weggewerkt zijn op het moment van de voltrekking van de fusie.
Artikel 10. De straatnamen worden vermeld op borden die leesbaar worden aangebracht op plaatsen waar dat nodig blijkt te zijn, waaronder op verkeerskruispunten.
Naast de straatnamen staat op het bord bij voorkeur ook de naam van de gemeente en/of van het adresgebied vermeld zonder dat deze naam echter deel uitmaakt van de officiële straatnaam.
Hoofdstuk 3: huisnummers
Artikel 11. Alle door het college toegekende huisnummers moeten duidelijk en zichtbaar zijn aangebracht op de adresseerbare objecten of hun toegangen, zodat het nummer zichtbaar is vanaf de openbare, uitgeruste weg.
Als een adresseerbaar object niet langs de openbare, uitgeruste weg gelegen is, dan moet er zichtbaar een huisnummer worden aangebracht op de hoofdtoegang die uitgeeft op de openbare, uitgeruste weg.
Artikel 12. Bij vergunde hoofdgebouwen met exact één gebouweenheid krijgt de gebouweenheid een huisnummer.
Een gebouweenheid krijgt in de regel slechts één adres. Enkel bij een aantoonbaar of groot maatschappelijk belang kan één of meerdere extra adressen toegekend worden.
Wanneer er afzonderlijke hoofdtoegangen voor verschillende gebouweenheden zijn, dan heeft elke gebouweenheid een verschillend huisnummer en de busnummering gebeurt dan afzonderlijk voor elk van die delen (uitzondering kan op gemeenschapsvoorzieningen).
Zijn er meerdere gebouweenheden dan krijgt het gemeenschappelijk deel een huisnummer terwijl de andere gebouweenheden een busnummer kunnen krijgen.
Gebouwen die oorspronkelijk een eengezinswoning waren en waarin door verbouwingswerken aparte woongelegenheden werden gecreëerd zonder de nodige vergunningen, blijven beschouwd als een eengezinswoning en hebben slechts 1 huisnummer zonder bijkomende busnummers.
Er kunnen enkel bijkomende busnummers worden toegekend wanneer kan bewezen worden, aan de hand van foto’s, vergunningen, verklaringen,… dat de eerste bewoning van de appartementen van voor 1 mei 2000 was en er geen werken aan te pas kwamen waarvoor een vergunning vereist was.
Bij een conciërgewoning in een eengezinswoning kan maar 1 huisnummer voor de woning en conciërgewoning toegekend worden, ook geen busnummers.
Wanneer de conciërgewoning in een gebouw (bv. ontmoetingsruimte, loods,…) en in woongebied ligt volgens het gewestplan, dan kan er eventueel een apart huis- of busnummer worden toegekend, indien hiervoor een aparte ingang bestaat. Wanneer de conciërgewoning verdwijnt wordt ook het huis- of busnummer verwijderd.
Bijgebouwen worden niet afzonderlijk genummerd.
Elke standplaats en ligplaats moet eveneens een huisnummer en desgevallend een busnummer krijgen.
De huisnummering van het adresseerbaar object wordt bepaald door de positie van de hoofdtoegang vanaf de openbare, uitgeruste weg (behoudens uitzonderingen toegekend door het college).
Indien een adresseerbaar object dat een huisnummer moet toegekend krijgen, slechts bereikbaar is via een private weg, worden de huisnummers toegekend daar waar er een toegang is tot deze private weg, met dien verstande dat het huisnummer, en desgevallend de naam van de private weg, duidelijk moeten worden aangebracht daar waar de private weg uitmondt op de uitgeruste, openbare weg.
De nummerreeksen hebben bij voorkeur als beginpunt hetzij een hoofdweg of het gemeentehuis en de reeksen moeten, logisch oplopend zijn (2-4-6-8-… en niet 4-6-2-8).
De onpare nummers worden bij voorkeur toegekend aan de linkerkant van de straat vanaf het vertrekpunt, en de pare nummers aan de andere kant, bij voorkeur de rechterkant vanaf het vertrekpunt.
Voor openbare pleinen, woonerven en in straten met één huizenrij waar aan de andere kant geen rij opgericht kan worden, wordt vanuit een bepaald punt vertrokken en ernaar teruggekeerd, na de volledige ronde gedaan te hebben.
De nummerreeks begint op de linkerkant gezien van de hoofdweg waar ze zich aansluiten en er wordt dus afwisselend even en oneven genummerd.
Waar er onbebouwde terreinen tussen reeds bebouwde terreinen liggen, kan de gemeente voor de toekomst voldoende huisnummers voorbehouden voor de gebouwen die nog gebouwd zouden kunnen worden. Een huisnummer kan toegekend worden vanaf een minimale perceelbreedte van 7 meter in rijbebouwing, voor halfopen bebouwing minimale perceelbreedte van 10 meter en voor open bebouwing minimaal 15 meter. Het toekennen van een nummer aan een onbebouwd terrein zegt niets over de bebouwbaarheid van het perceel.
Aan een onbewoonbaar verklaarde woning, met hoofdtoegang aan de openbare, uitgeruste weg, dat deels is afgebroken of in bouwvallige toestand verkeert, zodat de gebouwen niet meer als woongelegenheid kunnen beschouwd worden, zal bij de nummering rekening gehouden worden met de logische schatting zoals bij de onbebouwde percelen.
Elk nieuw huis- of busnummer of elke hernummering wordt door de dienst ruimtelijke ordening aangepast in het Adressenregister en gemeld aan de dienst bevolking.
Bij nieuwbouw van gebouwen of woongelegenheden wordt het toegekende huisnummer en/of busnummer vermeld in het attest ‘toekenning huisnummer. Dit attest wordt als bijlage bij de omgevingsvergunning gevoegd.
Artikel 13. Wanneer een adresseerbaar object zich nabij een gemeentegrens bevindt, dan gelden volgende regels:
Artikel 14. Wanneer de ene kant van de weg op het grondgebied ligt van een gemeente en de overkant van de weg ligt op het grondgebied van een andere gemeente, dan moeten deze gemeenten:
Artikel 15. Bij het toekennen van een huisnummer wordt rekening gehouden met volgende criteria:
Hoofdstuk 4: busnummers
Artikel 16. Als er voor één hoofdgebouw meerdere gebouweenheden bestaan, dan moet het college aan elk van deze gebouweenheden een busnummer toekennen terwijl aan de gemeenschappelijke delen geen busnummer mag worden toegekend, maar wel een huisnummer.
Artikel 17. Elk busnummer wordt verplicht vermeld op de bijbehorende brievenbus, indien deze bestaat. De eigenaar moet het busnummer ook vermelden op bellen, in de lift en naast particuliere toegangsdeuren van appartementen.
Indien er slechts één brievenbus is voor meerdere busnummers, dan moeten alle busnummers vermeld worden op die brievenbus.
Er mag maar één brievenbus zijn per adres.
Artikel 18. Bij het toekennen van busnummers wordt rekening gehouden met volgende criteria:
Hoofdstuk 5: postcode
Artikel 19. De postcodes en hun systematiek behoren aan Bpost in eigendom toe.
Postcodes kunnen enkel op voorstel van Bpost worden toegekend en gewijzigd, en na gemotiveerd advies van het BIPT en de goedkeuring van de Minister overeenkomstig artikel 135 van de wet van 21 maart 1991.
Hoofdstuk 6: hernummering
Artikel 20. Het college kan steeds beslissen om de nummering van huizen, gebouwen en entiteiten in bepaalde straten te herzien, te verbeteren, te schrappen of aan te vullen. Dit om situaties in overeenstemming te brengen met dit reglement, verwarring te voorkomen, bij een te groot aantal extensies of nieuwbouw of wanneer dit in het kader van het lokale beleid of de openbare veiligheid noodzakelijk is.
De individuele gevolgen en kosten van dergelijke vernieuwingen en/of wijzigingen kunnen niet ten laste worden gelegd van het gemeentebestuur.
Artikel 21. De bewoners en eigenaars van een straat die hernummerd wordt of van panden waar huis- of busnummers worden hernummerd of afgeschaft, worden daarvan schriftelijk op de hoogte gebracht door het gemeentebestuur.
De eigenaar of syndicus moet het nieuw toegekende nummer binnen de 30 kalenderdagen na de beslissing van het college aanbrengen.
Artikel 22. Het gemeentebestuur voert de nieuwe huis- en busnummers in via het Adressenregister alsook nummerwijzigingen en afschaffing van huis- en busnummers.
Hoofdstuk 7: sancties
Artikel 23. Nummers van huizen en gebouwen mogen niet gewijzigd of verwijderd worden zonder voorafgaande goedkeuring van het college of gemachtigde ambtenaar.
Artikel 24. De gebruiker, eigenaar of houder van een zakelijk recht is verplicht om de door het college toegekende huisnummers duidelijk en zichtbaar aan te brengen op het gebouw, standplaats, ligplaats of aan de toegang ervan, zodat het nummer zichtbaar is vanaf de openbare weg.
Als het gebouw, standplaats of ligplaats niet langs de uitgeruste, openbare weg gelegen is, dan moet er zichtbaar een huisnummer worden aangebracht op de hoofdtoegang die uitgeeft op de openbare weg.
In appartementsgebouwen moet elk appartement ook op de ingangsdeur een nummer dragen dat overeenstemt met het nummer van de brievenbus.
Na toekenning van een nieuw huisnummer, of in geval van wijziging van het huis- of busnummer mag het oude nummer maximaal nog één jaar behouden blijven. Het wordt met een zwarte streep doorgehaald
Bij nieuwbouw moet de aanvrager het huisnummer uiterlijk 30 kalenderdagen na voltooiing van de werken of ingebruikname van de gebouwen aanbrengen.
Als werken aan het gebouw de verwijdering van het huisnummer vereisen, dient dit nummer ten laatste acht dagen na de beëindiging van de werken te worden hersteld.
Het is verboden op welke manier dan ook de toegekende huisnummers en straatnaamborden te verbergen, af te rukken, te beschadigen of te doen verdwijnen.
Artikel 25. Bomen, beplantingen en hagen dienen zodanig onderhouden te worden dat er geen huis- en busnummers door overhangende takken aan het zicht vanaf de openbare weg onttrokken worden.
Indien door de gemeentediensten wordt vastgesteld dat de adres- en busnummers niet of slecht leesbaar zijn vanaf de openbare weg zal het college de eigenaar, syndicus, of beheerder van het gebouw verzoeken om de leesbaarheid in orde te brengen.
Artikel 26. Indien blijkt dat bovenstaande bepalingen niet nageleefd worden, kan het de sanctionerende ambetnaar een GAS-boete opleggen (zie ook politiereglement titel 6, artikel 149).
Hoofdstuk 8: algemene bepalingen
Artikel 27. Reeds toegekende straten en nummers hoeven niet gewijzigd te worden volgens de bepalingen van het huidige reglement. Bestaande situaties kunnen behouden blijven indien deze niet voor verwarring zorgen.
Artikel 28. Het college kan bij gemotiveerd besluit afwijken van voorgaande bepalingen.
Artikel 29. De toepassing van dit reglement geef geen aanleiding tot stedenbouwkundige rechten.
De toekenning van een huis- of busnummer betekent in geen geval de legalisering van de situatie op gebied van sociale, veiligheids-, gezondheids-, stedenbouwkundige wetten of ruimtelijke planning.
Juridische en administratieve procedures van niet naleving van bovenvermelde materies kunnen altijd opgestart of voortgezet worden ondanks toekenning van een nummer of busnummer.
Artikel 30. Het gecoördineerde reglement wordt bekendgemaakt en treedt in voege overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur en wordt bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het decreet lokaal bestuur.
De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het openbaar domein.
Update stand van zaken werken openbaar domein.
Art. 1 De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken op het domein openbaar domein.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
De werken in de Molenstraat naderen hun einde. Heel belangrijk is het nu om, met de eindmeet in zicht, de aandacht niet te laten verslappen. Wij stellen vast dat op alle locaties alles in het werk wordt gesteld om de werken opleverings-klaar te maken. Hierbij toch twee bedenkingen.
Wij vragen het bestuur de nodige aanpassingen te laten doen om deze werken te laten normaliseren.
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
In 2019 en 2021 werd dit punt reeds door onze fractie hier aangekaart en anno 2023 is er nog steeds geen duurzame oplossing voor het welig tierend onkruid op de gemeentelijke begraafplaatsen. De foto’s hierbij spreken boekdelen.
We weten allen dat sinds 2015 lokale besturen geen pesticiden meer mogen gebruiken om onkruid te verdelgen en dat vocht en warm weer de ideale cocktail zijn voor onkruid.
In het verleden werden de begraafplaatsen onderhouden door INL (Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen)-ploegen maar ook deze mensen waren overbevraagd. Dit bestuur besliste om die samenwerking af te bouwen/stop te zetten en om over te schakelen op een “eigen” groendienst. Deze procedure is lopende maar ondertussen zijn we ook 2 jaar verder!
Het kan nu toch niet de bedoeling zijn om tussentijds alles zijn gang te laten gaan? Elk jaar wordt ‘overmacht’ hier als excuus gebruikt voor het slecht onderhoud van de begraafplaatsen. En gaat men nu jaarlijks blijven verlangen dat vrijwilligers dit werk doen?
Wettelijk gezien zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor het onderhoud van een graf. Staat er onkruid op een graf, dan is dat niet de verantwoordelijkheid van de gemeente of stad. De paden rond de graven zijn wel de verantwoordelijkheid van stad of gemeente.
Uit respect voor de overledenen zou onze fractie willen vragen om alle begraafplaatsen te onderhouden zoals het hoort en hieraan prioriteit te geven.
Kan er nu toch eens een onderhoudsplan voor de kerkhoven opgemaakt worden?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft plannen om de Vogeltjeswijk te ontharden. Reeds in oktober 2022 werd er een eerste participatiemoment met de inwoners van de wijk georganiseerd. We juichen het uiteraard toe dat er geluisterd wordt naar de noden van de wijkbewoners.
Op de uitnodiging die de inwoners kregen stond vermeld dat er uitgegaan zou worden van een wit blad en dat er rekening ging gehouden worden met de opmerkingen van de inwoners.
De bewoners van de wijk werden op 20 april 2023 uitgenodigd voor een tweede participatiemoment waarop het studiebureau het voorontwerp voorstelde. Het voorontwerp werd opgemaakt op basis van de wensen van de meerderheid en ook werd er rekening gehouden met de opmerkingen die gegeven werden door de bewoners zo werd ons duidelijk gemaakt.
Toch hebben we kunnen vaststellen dat er veel ongenoegen was over het voorontwerp bij de vele aanwezige inwoners.
Onze fractie is zeker en vast voor het verfraaien van de Vogeltjeswijk en we ondervonden dat ook de wijkbewoners zeker vinden dat de wijk een opknapbeurt verdient maar niet op de manier zoals ze werd voorgesteld.
Daarom onze vragen.
Op welke manier gaat het bestuur de bezorgdheid van de vele wijkbewoners wegnemen en gaat het voorontwerp zo aangepast worden dat er een draagvlak is voor het definitieve ontwerp?
Het kostenplaatje voor dit onthardingsproject is ook niet min. Wetende dat er geen subsidies werden binnengehaald is dit voor ons niet aanvaardbaar om er mee verder te gaan. Gaat de meerderheid dit dossier doordrukken?
Werd er een verslag opgemaakt van de participatiemomenten? Kunnen wij een overzicht bekomen van de opmerkingen/suggesties die gedaan werden door de wijkbewoners?
Is de meerderheid bereid, om vooraleer het definitieve ontwerp goed te keuren, een bewonersreferendum te organiseren bij de wijkbewoners om zo te weten of er draagvlak is?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Zeer recent stelde onze fractie vast dat er opnieuw veel verontwaardigde ouders uit onze eigen gemeente met hun handen in het haar zitten. De reden is dezelfde dan diegene die onze fractie reeds aanhaalde in april 2019, namelijk het inschrijvingssysteem om een plaatsje te bemachtigen in de KOBOS school in onze gemeente.
We veronderstellen dat dit ook het College van Burgemeester en Schepenen niet ontgaan is. Aangezien we ervan uitgaan dat er een collegevergadering heeft plaatsgevonden op woensdag 17 mei 2023 stellen we ons de vraag of er vanuit het college beslist werd om enige actie te ondernemen naar de bevoegde minister toe?
Indien dit het geval zou geweest zijn dan hadden we graag geweten welke actie er ondernomen werd?
De raad neemt kennis van dit aanvullend agendapunt.
Reeds in december 2021 werd besloten om op de huidige OCMW-site een sociale campus te ontwikkelen. De sociale campus zou de bouw van een nieuw sociaal huis, een dienstencentrum, assistentiewoningen, ondergrondse parkeerplaatsen, … omvatten.
In het najaar van 2022 zou Zorgbedrijf Antwerpen dan de eerste schetsen voorleggen aan de gemeenteraad en zouden ook de buurtbewoners geïnformeerd worden.
Aangezien we ondertussen reeds midden 2023 zijn en niets meer vernomen hebben over dit dossier zouden we graag weten hoever het hiermee staat.
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 21:42.
Namens Gemeenteraad,
Siebe Ruykens
algemeen directeur
Hendrik De Vleeschouwer
voorzitter van de gemeenteraad